WINKEL. Het ontstaan Golem-sage. CONCERT Uit onze Omgeving. ZONDAG 7 JULI 1929, Schager Orkestvereeniging. Plaatselijk Nieuws. Gemengd Nieuws. OPENING WEES- EN ARMENHUIS. Donderdagmiddag had de officieele overdracht plaats van het verbouwde Huis voor Ouden van dagen en de ingebruikneming daarvan. Omstreeks half drie verzamelen de leden van den Raad met den Burgemeester en hunne echtgenooten, benevens het college van Regentessen en Armvoogden, eveneens met hunne echtgenooten zich in de groote zaal van het huis, voorts de gemeentegeneesheer en de wijkverpleegster, architect (de heer S. Vis Oudkar spel), aannemers (de heeren J. Keesman te Schagen en K. Bakker Ez. te Winkel), de vader en moeder en de verpleegden. De Burgemeester opent de bijeenkomst en zegt, dat het hem een aangename taak is, hier het woord te voeren, omdat het gaat om een zaak van groot plaat selijk belang. Spr. acht deze overdracht in onze rustige gemeente een groote gebeurtenis, omdat het spreekt van warme belangstelling en de zorg. voor ouden van dagen Het was een gelukkig feit, dat de raad met alge- mcene stemmen het belangrijke bedrag voteerde en waardoor het is geworden een mooi stuk werk, dat ook later met genoegen genoemd zal worden. Spr. wijst op den tegenspoed bij den bouw, maar tevens op de welwillendheid van het kerkbestuur, brengt hulde aan den architect en aan den aannemer, benevens aan den uitvoerder van het schilderwerk. De inrichting draagt een w&rm karakter, terwijl de stich ting nu zal heeten: Huis voor Ouden van Dagen, waaraan ten grondslag ligt een warm welkom voor ieder die er binnenkomt en waar niémand tegen opziet om binnen te gaan. Spr. wijst dan verder op de moei lijke taak van het Armbestuur en hoopt dat het in zijn tegenwoordige samenstelling zijn taak nog vele jaren met genoegen moge vervullen en veel genoegen van AAN DE OEVERS VAN DEN MOLDAU. EEN BRON, VAN KRACHT VOOR 'T VERDRUKTE JODENDOM. Onze tijd heeft in zekeren zin een voorliefde voor het mysticisme. Dat blijkt uit de intensieve belangstelling voor een van Paul Wegener's oudere films „De Golem" waarin deze leemen beschermgeest van de Joden op nieuw ging leven. Maar dat blijkt ook uit een boek, dat onlangs verschenen is. „Der Prager Golem", waarover in het Wiener Journal een opstel voorkwam, dat het mysticisme weergeeft, zonder critisch stelling te ne men. De schrijver van het boek, waarin verschillende legenden over den Golem verzameld zijn en hun betee- kenls en oorsprong onderzocht worden, is de bekende filosoof, Rabbijn Chajim Bloch. Ook Gustav Meyring heeft de Golem-sagen voor zijn gelijknamigen roman gebruikt. Maar de lezer zal het tenslotte waardeeren, wanneer deze bekorende legende de sociologisch critische ver klaring krijgt, die zij behoeft. Dit zal in deze beschou wing getracht worden. De Golem is een uit leèm gevormde figuur, die door zijn schepper, een idealistisch man, die diep was door gedrongen in de geheime kunst in tijden van nood tot leven kon worden gebracht, om de verdrukte Joden te beschermen. Toen in de jaren 15801600 de Prager Jo den voortdurend van ritueele moorden beschuldigd worden door de fanatieke Dominicaner monniken, be val God den geleerden Rabbi Löw in een droom, om den Golem te vormen. Aan de oevers van de Moldau boetseerde hij met een priester en een Leviet, zijn schoonzoon, een menschelijke gestalte uit leem. Het suggestieve standbeeld van Rabbijn Lüw in Praag, ontworpen door prof. Ladlsiaus Sa- loun. Doze vermaarde Prager geleerde was de schepper van de Golem-sage. Hy stierf in 1609. Na een rondgang van zeven malen en onder het uit spreken van bezweringswoorden, legde hij hem den heiligen Schem in den mond, waarop de Golem de oogen opende. Hij werd Rabbinaatsdienaar en nachtwaker in de Jo denwijk van Praag. Het gelukte hem door zijn waak zaamheid en bruikbaarheid menig dreigend gevaar bij tijds te voorkomen en het Jodenkwartier voor booze doeleinden te behoeden. De Rabbijn had streng verboden, hem voor particu liere zaken te gebruiken. Niettemin zond zijn vrouw, toen zij in de drukte voor het bereiden van een feest maal handen te kort kwam, den Golem uit, om water te halen. Maar zij kende de formule niet, die noodig was, om den arbeid van den Golem stop te zetten. In korten tijd stond het huis van,den Rabbijn onder water en eerst toen de Rabbijn hem de woorden „er is genoeg water!" toeriep, hield hij op met water aandragen. Een dergelijk geval deed zich tijdens een vischvangst voor. Omdat de Meester vergeten had zijn dienaar te deze stichting moge beleven. Met dezen wensch draagt spr. haar aan het Armbestuur over, om daarna nog den raad te feliciteeren met het genomen besluit De heer Kamp, dankt als voorzitter van het Arm bestuur, allen, die aan de stichting hebben bijgedragen, terwijl spr. nog wijst op het gewichtige feit, dat 22 Mei j.1. dit huis 75 jaar bestond, welk feit op dezen dag wordt herdacht. Spr. blijkt zeer tevreden te zijn over de royale wijze waarop in de meubileering is voorzien en brengt daarvoor een speciaal woord van dank aan den burgemeester. Spr. verheugt zich over de goede verstandhouding, zoowel met het gemeentebestuur als met den dokter en de zuster en spr. aanvaardt dan na mens het Armbestuur gaarne deze stichting. De heer A. de Ridder, armvoogd-secretaris, geeft daarna een overzicht uit de geschiedenis van het huis en releveert 3 belangrijke momenten, n.I. de stichting, de wederopbouw na den brand 'in 1870 en de weder ope ning na de restauratie van thans. Op 7 Februari 1853 werd ten raadhuize' tot oprich ting van de instelling besloten, in het voorjaar van dat jaar begint de bouw en het was 22 Mei 1854 toen de opening van de inrichting plaats vond. De eerstvolgende vergaderingen van het Armbestuur spreken voortdurend van opnemen van kinderen en in 4 maanden tijd zijn er reeds van 3 gezinnen de kinderen opgenomen. Men vergete echter niet, dat men leefde onder de Armenwet van 1854, met al hare verrassingen. De vrede is niet altijd het kenmerk van dit huis ge weest en hevige twisten waren oorzaak, dat de vader en moeder, na omstreeks een jaar in functie te zijn ge weest, werden ontslagen. In 1868 hevige ruzie tusschen Armvoogden en Dia conie, naar aanleiding van het optreden van den pre dikant, met als gevolg dat alle armvoogden ontslag ne men. Het geschil vindt verder zijn nasleep in de raad zaal. Nog verschillende veranderingen, hesluiten, enz. wor den door spr. gememoreerd, om dan melding te maken van den brand op 2 September 1871, waardoor het ge heel gebouw afbrandde. Een nieuw gebouw, meer naar de eischen des tijds ingericht en plaats biedende voor pl.m. 30 personen verrees. Het getal verpleegden wordt steeds minder en in 1912 is het gedaald tot 2 en de raad besloot zulks roepen, werden bijna alle visschen uit de rivier gevan gen. Van zijn eigenlijke zending verhaalt een andere le gende. Toen andermaal de Joden veel te verduren hadden van de rondgestrooide fantastische verhalen over ri tueele moorden, begaf zich de Golem, als een lastdra ger verkleed, onder de Christelijke bewoners van dc stad Praag. Veel luisterde hij daar af. In dien tijd ver dween een Chjristeiv-meisje, dat in het Ghetto werkzaam was, gelijk het in de sage heette als „Sabatgoje". Een Joodsch meisje, Dina geheeten, was naar den monnik Thaddaas gegaan, om tot het Christendom over te gaan. Zij bracht dezen monnik, die een grenzelooze haat jegens de Joden koesterde, er toe, om de Joodsche be volking van Praag aan te klagen, omdat zij ieder jaar bloed van Christenen in het Paaschbrood mengde, 't Meisje zou gezien hebben, dat twee, dienaren van den Rabbijn ,een kleine en een stomme, de Golem, haar va der een fleschje bloed aanboden, dat afkomstig was van de vermoorde. Uit afschuw wilde zij niet langer een Jodin zijn. De Kardinaal van Praag, die niet onmiddellijk ge loof hechtte aan de beschuldiging, stelde den Rabbijn m$t 't hem dreigende, gevaar in kennis. Hij raadde hem aan, naar het meisje te zoeken. ..De Rabbijn, had den: Golem ook in dit geval goed kunnen gebruiken. Maar hij vreesde, dat hij hem zou verliezen, omdat hij als me deplichtige in zijn vrijheid bedreigd was. Hij verkleedde daarom een stomme als de Golem. Maar den Golem zelf stuurde hij uit met het bevel, om onder alle om standigheden het meisje op te sporen. De onechte Go lem werd gevangen genomen. De Rabbijn zag met .he vige ongerustheid den dag des oordeels naderen; nog vier weken restten hem. Hij hoorde niets van zijn die naar. Toen de verschrikkelijke dag aanbrak en de Jood sche gemeente sidderend wachtte, werd de Rabbijn op weg naar het Gerecht bijna een slachtoffer van volks woede. Dina, het meisje, bleef bij haar verklaringen. In de dienaren herkende zij de mannen, die het bloed moesten hebben gebracht. Het vonnis zou reeds geveld worden, toen er een groot lawaai ontstond. De Golem kwam met een wagen te voorschijn, waarin zich het gezochte meisje bevond. Hij had haar gevonden bij familieleden, die 't meisje verborgen hielden. Het bedrog -\frerd ont dekt. Dina kreeg zes maanden gevangenisstraf en de monnik trok zich In zijn klooster terug. Het Prager Jodenkwartier was gered. Volgens de legende en het volksgeloof zou de Golem tenslotte te machtig zijn geworden en to^n hij op een dag begon te razen, moest zijn schepper hem het leven weer ontnemen. Hoe is de sage ontstaan? Zij staat in nauw contact met de Joodsche Kabbala, de geheimenisleer der Rab bijnen, die eerst mondeling werd overgeleverd en later schriftelijk opgeteekend. De oudste boeken, die handelen over de geheimenis-wijsheid, stammen uit de 13de eeuw Twee bestaan er nog: „Sepher Pezirah", het boek der Schepping, en „Sohar", d.W.z. Licht en Glans. De gehei menissen en de leer, die zij inhouden zouden volgens het eene boek van de gevallen engelen afkomstig zijn. Deze engelen hadden de geheimen van aardsche vrou wen geleerd, die zij bij hun val bemachtigd hadden. Volgens een andere lezing werden zij met de leer be kend, die Jehova mondeling aan Mozes op den berg Sinai gaf en dit op zijn bevel heimelijk in de boeken Mozes bewaard werd, ongeveer op deze wijze, dat een woord een getal beteekende en omgekeerd. Slechts In gewijden kunnen er in doordringen. In werkelijkheid zijn deze geheimenissen van Babylonischen oorsprong; er bestaat niet meer dan een los verband tusschen hen en de zuivere Jehovaleer van elementaire waarde zijn de bezweringsformules, waarmee goede en slechte geesten opgeroepen kunnen worden. De namen der geesten wor den onder een teeken medegedeeld, om ze voor misbruik te behoeden. Een dergelijke bezweringsformule is nu volgens de sage den Golem in den mond gelegd. Daardoor werd hij tot leven gewekt en dienstbaar gemaakt. Deze magische voorstellingen zijn oerwoud; zij vormen een essentieel bestanddeel van de religieuse begrippen der natuurvol keren. Vernieuwd en verfijnd treft men ze in de huidige religieuse systemen aan. Zij, die de bezweringen uit oefenen, bij de natuurvolken de toovenaars en mede- cijnmannen, en later bij de oude cultuurvolken, de ma giërs en priesters, waren handige goochelaars, maar te gelijk ook lieden, die zichzelf misleidden, in» hun waan, dat zij bovén'aardsche krachten aan zich konden bin den. Vaak waren het mannen met een sterke sugges tieve kracht, die door hun al dan niet hypnotischen In vloed op anderen, in het geloof aan hun eigen kracht gesterkt werden. De geheime kunst heeft altoos een bijzondere beteekenis gekregen bij vervolgde volkeren, bij Zigeuners, Joden, Maya's enz. Men kan zich indenken, dat een symbolische figuur van leem, waarvan men de afkomst niet kende, in tij den van nood aanleiding werd, om een bijzonder goe den dienaar van een wijzen en met de Kaballa vfer- trouwden Rabbijn op gelijke wijze te kleeden en hem tot verlichting van zijn arbeid met de autoriteit' van het geheimzinnige te dekken. Zóó zal ook de sage van den Golem ontstaan zijn, die evenals de Messias-verwachtlng door de jaren heen en een bron van kracht voor het verdrukte Jodendom bleef. in afwijking van het gevoelen van het Armbestuur het Wees- en Armenhuis op te heffen en het stelsel van uitbesteding in te voeren. Dit stelsel heeft gefaald en thans staan we voor het zeer juist besluit van den raad om het Wees- en Armenhuis weer als Instelling in het leven te roepen. Het huis is thans in overeenstemming gebracht met de nu geldende eischen. Spr. wijst er dan verder op, dat al zal het te verrichten werk niet altijd goed worden gedaan, wij worden gedreven door de meening, werk zaam te zijn in het belang der instelling. Zoo mogelijk is voor alles gezorgd, de meest moderne uitvinding, „de Radio" staat ten dienste van de ouden van dagen en vormt de schakel tusschen hun huis en de groote wereld daar buiten. Het A.V.R.O.-orkest onder leiding van Nico Treep... ge hoort het, „Winnepeg tarwe slot" van Vaz Dias, het blyve U niet vreemd ja, misschien geeft het aanleiding even als in de politieberichten, den naam van uw verzorger weer te geven in de beginlet ters, van A., van armbestuur, R. van rabarber, M. van metworst, enz. enz. In 't kort moge dit huis voor U zijn „Het Avond licht". Daarna wordt een rondgang gemaakt door het ge bouw. Het geheel is keurig uitgevoerd en verzorgd, geen ruimte onbezet gebleven, hooge eischen gesteld aan de zorg voor de hygiëne en overal, waa moodig, gebruik gemaakt van waterspoeling. En tijdens de rond gang werd dan ook menige tevredenheidsbetuiging ge hoord. De navolgende cadeaus werden dankbaar aanvaard; n.1. van Mevrouw KosterEriks een plant met stan daard, van den heer Van Leersum een tuinbank, van den heer G. Nobel twee schilderijen en van de regentes sen een inktstel met twee aschbakken voor de bestuurs kamer. De heer Van Leersum dankt dan voor de uitnoodiging en brengt hulde aan gemeentebestuur en armbestuur. Spr. wjjst op de gelukkige keuze om het echtpaar Pie te benoemen tot vader en moeder en richt zich dan in het bijzonder tot den burgemeester, die tot deze verbouwing het initiatief nam. Met de beste wenschen voor deze stichting eindigt spr. Achtereenvolgens voeren dan nog het woord de bur gemeester, de architect en de voorzitter van het arm bestuur, waarna rhet officieele gedeelte van dezen dag wordt gesloten. 's avonds 8 uur, te geven door de Directeur: Jb. HOVENIER. Leden vrij. Niet-leden f0.50. BENOEMD. Als opvolger van den heer W. Vader, die met ingang van 1 October als agent van -Noord-Hollands Lahdbo'uw- credtet heeft bedankt, is benoemd de heer F. Lap, al hier, thans reeds op het kantoor werkzaam. GESLAAGD. De jongeheer K. L. Slot, leerling van onze openb. lag. school is met mooie cijfers geslaagd voor de le klas der Hooger Burgerschool te Alkmaar. VOOR DE OUDEN VAN DAGEN. Een comité maakt weer plannen om een autorit aan te' bieden aan de ouden van dagen, evenals de laatste twee jaren reeds het geval is geweest. Voorloopig is als datum bepaald de 17e Juli. HUIS VERKOCHT. Het dubbele burgerwoonhuis op het Noord alhier, van de Erven van wijlen Mevr. de wed. J. Rotgans, is ver kocht ten overstaan van Notaris v. d. Bergh. Kooper werd de heer P. Dissel te Koegras voor f 2270. THEATER ROT AL. De Vliegende Circus draait deze week een meer dan interessante film, waarvan de korte inhoudt het vol gende vertelt: In den stroomenden regen trekt een troepje kerrais- artlsten met zijn wagens over de doorweekte hoog vlakten van Montana. Het doel is in het eerstvolgend dorp hun tenten op te slaan. Bob Mason, een Cow-boy en een echte zoon van Montana leidt hen als gids over deze onbegaanbare wegen. Als ze op de plaats van bestemming zijn aangekomen, verneemt Beldan, de eigenaar van het circus, dat een ernstige concurrent, J. Sayre, tien mijlen verder zijn circus heeft gebouwd. Terdege vreest Beldan dat deze het meeste publiek zal lokken. Sayre had reeds vroeger Beldan's circus willen koopen, doch op diens absolute weigering, heeft hij hem den oorlog verklaard, en hy schrikt niet voor de gemeenste handelingen terug. Als des avonds in Circus Beldan het oogenblik is aan gebroken, dat de voorstelling een aanvang zal nemen, weigert Vicarino, de kunstrijder in het succesnummer van het programma, op te treden voor het weinige pu bliek. Hij heeft een aanbod van Sayre gekregen en laat Beldan in den steek. Tusschen Mary, Beldan's dochter en Bob Is een lief desband ontstaan en als Bob den toestand overziet, waarin Mary en haar vader zijn geraakt, biedt hy zloh aan "Vicarlno's plaats In te nemen... De voorstelling kan beginnen. Bob rydt nog beter dan Vicarino en heeft enorm succes. Beldan verzoekt hem by het circus te willen biyven en als Mary hem dit ook vraagt, stemt hy toe. Van Brownsville, een eenige mijlen verder gelegen stad, ontvangt Beldan een telegram, waarin hem me degedeeld wordt, dat eenige afgevaardigden de eerst volgende voorstelling komen bywonen. Bevalt deze hun, dan zullen zy Beldan een cheque, ten bedrage van 5 1500 aanbieden, indien hy in Browsville een voorstel ling wil geven. Dank zy de enorme prestatie van Bob, wordt de voor stelling wederom een succes. De afgevaardigden van Brownsville verwachten den 4den Juli Beldan met zijn circus in hun stad... Bij een kruising van den weg naar Brownsville ge lukt het Sayre en Vicarino een aantal wagens van Bel dan verkeerd te laten ryden. De voorstelling moet over een paar uur beginnen. Een paar wagens zyn slechts in Brownsville aangekomen... En weer is het Bob, die, geholpen door kameraden van een in de" nabyheid gelegen ranch, dit zaakje in orde brengt. Door onovertroffen staaltjes van moed en behendigheid en na zeer spannende, adembenemende gevechten, gelukt het hem de ontbrekende wagens op den juisten weg naar Brownsville te leiden... waar ze nog net op tijd aankomen... Sayre heeft oneenigheid met Vifcarino gekregen, door ziet diens schurkenstreken. Hy ziet het verkeerde van zijn handelingen in en sluit vriendschap met Beldan. Van nu af aan zullen ze gecombineerd reizen onder één naam: „Circus Beldan." Ook Bob en Mary besluiten hun namen te vereenigen. MISHANDELINGEN IN EEN POOLSCH OPVOEDINGSGESTICHT. Het hoofd en acht oppassers van het opvoedingsge sticht te Studzieni zijn wegens mishandeling van de jongens, tot gevangenisstraffen veroordeeld, die va- rieeren van een maand tot twee jaar. De jongens wer den o.a. in hun bed met water begoten en moesten dan in het natte bed blijven slapen. Een jongen, die getracht had te ontvluchten, kreeg zoo'n pak slaag, dat hij er aan stierf. Een andere werd een been stuk geslagen en een derde een ontwrichting toegebracht VERLOOFDEN BIJ BERGTOCHT VERONGELUKT. Uit Friedrichshafen wordt gemeld: Bij Bregenz zijn een 29-jarige handelsbediende uit Friedrichshafen en een 24-iarig meisje, die hun zo- mervacantie te Hittisau in het Bregenzer woud door brachten, bij een bergtocht van een hoogte van 200 M. gevallen en om het leven gekomen. INSTORTING VAN EEN HEK. Vier arbeiders gedood. Uit Rome wordt gemeld: In een fabriek te Cotrone stortte bij het monteeren van een zwaarsmeedijzeren hek een deel van het reeds geplaatste hek om. Hierbij werden vier arbei ders, die onder het hek geraakten, gedood, terwijl andere arbeiders zwaar gewond werden. AARDBEVINGEN IN PERZIë. Reuter meldt uit Teheran: Hevige' aardschokken worden gemold uit Asjraf, Amol en Barfaroesj in het district Mazanderan. MET EEN MOTORBOOTJE OVER DEN i OCEAAN. De 23-jarige Noor David Turner is Donderdag in een open sloepje 'van 5 M. met aanhangmotor van Boston (Mass.) vertrokken naar Havre, dat -hij in twee maanden hoopt te bereiken. Hij zal St. John op Newfoundland aandoen om nieuwe bepzine .in te slaan. Turner denkt die twee maanden te leven op conserven. Een twaalftal motorbooten cn een twee tal politiebooten deden het sloepje uitgeleidde tot aan de voorhaven. NOODWEER. Tusschen Obesaelsbach en Altdorf hebben hevige hagelbuien groote schade aangericht. De hagelstee- nen waren zoo groot, dat de zich buiten bevindende boeren builen op het hoofd kregen. Tc Winnricht is een boer door den bliksem en een ander door hagel- steenen gedood. Te Deinschwang zijn een vrouw en een koe door den bliksem gedood. Een heele kudde schapen is op het land dood gebleven. De schade aan daken en vensters is zeer groot. De menschen vluchtten in de kelders. De hagelsteenen, lagen tot 30 c.M. in de straten. GEZIN VAN 6 PERSONEN VERMOORD. Vermoedelijk door een fanaticus. V.D verneemt uit New-York: Te Detroit werd de leider van een Italiaansche re ligieuse secte, zijn vrouw en zijn vier kinderen, in den ouderdom van VA tot 7 jaren, vermoord. Men vermoedt, dat een fanaticus de vreeselijke misdaad heeft bedreven. DE REDEN. (Pages Gaies). Ik heb nooit zulk een nacht meege maakt. als in het hotel, waar mijn zoon ge boren werd. Natuurlijk niet! Ta, we stalen er de lakens, het bedde- sprei, de karaft. de handdoeken en vertrok ken zonder te betalen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 11