Uit een Balkan-staat.
ERNSTIGE SCHEEPSRAMP
BU OSTENDE.
De „Graf Zeppelin" in Amerika
aangekomen.
Plaatselijk Nieuws.
Nagekomen Berichten.
WINKEL.
HARENKARSPEL.
WIERINGEN.
LANGENDIJK,
SCHG0RL.
OUDE NIED0RP.
De Haagsche conferentie 1929.
Jongetje uit den sneltrein gevallen.
De „Heinrich Podeus" weer vlot.
VISSCHERSBOOT MET TOERISTEN OVERVAREN
Groot aantal vacantiereizigers verdronken.
Zondagmiddag heeft op de reede van de Belgische
badplaats Ostende een vreeselijk ongeluk plaats gehad.
Zooals op verschillende badplaatsen, die tevens vis-
schersplaatsen zijn, dikwijls het geval is, maakte een
aantal vacantiegangers een pleziertochtje met een vis-
eehersboot.
De visschersboot O 21 voer met ruim een zestigtal pas
sagiers aan boord, voornamelijk Franschen en Walen,
toen de plezierboot „Stad Rnocke" in zee stak.
In de vaargeul kwam de O 21 met de plezierboot in
botsing. De visschersboot kantelde en i^rdween bijna
onmiddellijk in de diepte.
Er was onmiddellijk hulp ter plaatse van verschil
lende bootjes, die in de buurt waren, zoodat vijf en
twintig personen, min of meer ernstig gewond, opgeno
men konden worden. Zij werden naar Ostende vervoerd
en daar in het hospitaal opgenomen. Onder hen be
vindt zich ook de schipper van de O. 21, die er zeer
ernstig aan toe is.
Tot nog toe zijn reeds een tiental lijken aangespoeld.
Het ongeluk vond Zondagmiddag te twee uur plaats.
Omtrent het lot van de vermiste personen, waarschijn
lijk nog ruim 25, is nog niets bekend. Het meest waar
schijnlijk is, dat ook deze personen verdronken zijn,
doch de mogelijkheid is niet uitgesloten, dat sommigen
hunner door vaartuigen zijn opgepikt.
Voor het meerendeel kinderen en bejaarde
personen verdronken.
De redders en particulieren, die zich onmiddellijk
naar de plaats hadden begeven waar de aanvaring zich
had voorgedaan, hebben na korten tijd dertig a veretig
personen levend uit het water gehaald.
De verdronkenen zijn meestal kinderen en bejaarde
personen.
Men schat nu reeds het aantal slachtoffers op vijftien.
Volgens ooggetuigen zouden de reddingsdiensten van
de haven ontoereikend zijn geweest en zou men niet
zooveel slachtoffers hebben te betreuren gehad, indien
deze diensten technisch uitgebreider waren geweest.
De Ostendensche visschers verrichtten wonderen van
dapperheid om zooveel mogelijk drenkelingen te redden
Een visschei sprong tot vijfmaal toe in zee en ver
mocht telkens een menschenleven te redden.
Het schouwspel was afschuwelijk. Geheele families,
die in het water lagen, riepen elkaar woorden van moed
of voor eeuwig vaarwel toe. Moeders zag men worste
len, maar haar kinderen krampachtig tegen zicha an-
gedrukt.
De reddingswerken werden bemoeilijkt door den golf
slag van de juist voorbijgevaren mailboot Ostende
Dover.
DE EERSTE ONTMOETING IN ALBANIë EEN
AUTOTOCHT. GASTVRIJE EN GEMOEDE
LIJKE POLITIE. DE STAD BIJ HET
MEER. MARSCH IN HET DONKER.
(Van onzen reizenden correspondent.)
In ons bivak nabij de Drim, Juli.
Ons eerste doel in Albanië was Skoder (Skoetari)
14 K.M. van de grens, nabij het groote meer, dat
een belangrijke handelsweg is tusschen een deel van
Albanië en een deel van Joego-Slavië. Dadelijk bij
de grens begint een weg, die voor een gedeelte zeer
goed is en voor een deel nog verbeterd wordt. Oude
bruggen worden vervangen door betonbruggen, en
over enkele jaren zal het hier een ideale automo-
bielweg zijn. De beschaving is ook hier doorge
drongen.
liet was op het heetst van den dag dat we onzen
marsch van de grens naar Skoder aanvingen. De
zon brandde fel en schaduw was er niet, doch we
moesten voorwaarts. Wat we het meeste trof, wa
ren de goed bebouwde akkers, grootendeels beplant
met mais. Niettegenstaande de drukkende warmte
werkten overal mannen en vrouwen op het veld, de
mannen in witte wollen broeken, een kleurig vest
en het witte, min of meer spitse Albaansche mutsje,
de vrouwen met hoofddoek en dikwijls ook met wij
de harembroek.
Op ongeveer twee kilometer van de grens stond
terzijde van den weg een houten barak. Toen we
naderden kwam een tamelijk Europeesch uitziende
man aan de deur en wenkte ons binnen te komen,
wat we deden. Op een veldbed lag nog een ander
half dommelend, te rooken. Twee Roomsch-Katho-
lieke Albaneezon waren het, opzichters bij den houw
der betonnen bruggen. We voerden een gesprek in
een mengsel van Italiaansch, Slavisch en Duitsch.
Sigaretten boden ze ons aan, koffie, brood, konden
we krijgen met koud lamsvleesch, een groote mand
met gele pruimen zetten ze voor ons; in het kort,
al wat ze hadden stond te onzer beschikking. Dat
was onze tweede ervaring met Albaneezen.
We bleven echter niet lang; ons lokte het onbe
kende land en dan ook Tirana, de hoofdstad van
het jonge koninkrijk. Nadat de brave menschen on
ze zakken vol hadden gestopt met vruchten en onze
veldflesch hadden gevuld met frisch water, trokken
we verder door de gloeiende hitte. Telkens weder
zagen we kleine boerenhuizen en goed verzorgde
akkers, arbeidende mannpn en vrouwen. Op gedeel
ten langs den weg, die niet bebouwd waren, dreven
knapen kudden koeien en schapen rond. De man
nen, die we ontmoetten, brachten ons een gro?t met
een handbeweging naar hun muts en soms enkelen
voor ons onverstaanbare woorden. De jongere vrou
wen gingen ons zooveel mogelijk uit den weg of
draaiden het hoofd om. Wij waren vrijwel de eenige
wandelaars, want bijna allen, die we op den weg
tegen kwamen, zaten op een bergpaardje, een muil
dier of een ezel.
Op ongeveer vijf kilometer vóór Skoder kwam ons
een Albaneesche automobiel achterop. De man, die
chauffeerde, een Muzelman, had een reis gemaakt
door het zuiden van Joego-Slavië en ons daar reeds
twee maal op den weg gezien, naar hij vertelde. Hij
hield voor ons stil en noodigde ons uit in te stap
pen. wat ons een marsch van een uur spaarde. Aan
de brug bij de voorstnd van Skoder moesten we af
scheid van hem nemen. Kr was voor ons, vreemde
lingen, weder controle. Een oude politic-beambte
met fez en turban nam ons onze paspoorten af en
zond ze met een jongen naar het bureau van poli
tie. In afwachting werden we uitgenoodigd plaats
te nemen in het wachthuis. Frisch water werd voor
ons gehaald m frisch water is hier hij de gloei
hitte ren versnapering) en de oude Muzelman
draaide voor ons sigaretten.
Dat is een merkwaardigheid: de menschen hier,
die zelf gerolde sigaretten rooken. bieden u geen pa
pier cn tabak aan. neen, ze draaien de sigaret zelf
voor den vreemdeling en likken haar ook zelf toe.
Zulk een sigaret te weigeren zou zeer onvriende-
lijk zijn en men neemt, ze dan maat «cn met diep I
in z'ui hart <ie hoop, dat de tabak wei alle mogelijke
bacteriën zal dooden. 1
Den geheelen dag door is men naar lijken blijven zoe
ken.
Onnoodig te zegen, dat deze ramp een ontzettende
consternatie in het geheele land heeft verwekt.
De kapitein van de gezonken boot verklaarde onge
veer 54 personen aan boord te hebben gehad.
Eenige .niet gewonde geredden kwamen zich bü de
politie aanmelden, maar van zestien menschen weet
men nog altijd niet of zij verdronken dan wel gered
zijn.
Zondagavond laat bracht prinses Marie José, die in
het koninklijk chalet te Ostende verblijft, ln gezelschap
van den burgemeester een bezoek aan de gewonden.
De Brusselsche corr. van de N.R.Ct. meldt nog het
volgende:
Gister is getracht de gezonken plezierboot Joseph II
te Ostende, waarvan men denkt dat zij nog verscheidene
lijken bevat, met touwen op te halen. Dit is echer mis
lukt. Later zou een nieuwe poging worden gedaan; in
den loop van den dag werd gemeld, dat nog twee lijken
waren gevonden, wat echter onjuist bleek. Wel is te
Breedene bij Ostende een lijk aangespoeld, maar dit
werd geïdentificeerd als dat van een jongen Engelschen
padvinder uit Chelmsford, die samen met zijn troep in de
Belgische duinen kampeerde en bij het baden is ver
dronken. De kapitein van de aanvarende sleeepboot
Knocke, die na het ongeluk onvindbaar was geblven,
heeft zich Zondagavond laat bij de politie aar^emld.
Zijn verklaringen zijn geheel ln strijd met die van den
geredden kapitein yan de Joseph H.
GEESTDRIFT BU DE AANKOMST.
De reis heeft 94 uur geduurd.
Ook nu weer is het Dr. Eckener. de commandant van
het Duitsehe luchtschip „Graf Zeppelin" gelukt, den
Atlantischen Oceaan over te steken. En hiermede heeft
hij hot bewijs geleverd, dat zijn as. wereldvlucht tot
de mogelijkheden behoort, iets waaraan door sommigen
getwijfeld werd.
Het is nog niet bekend, welke wederwaardigheden
de Zeppelin op deze reis heeft ondervonden. Te oordee-
len naar de berichten, die wij ln de laatste dagen ont
vingen, heeft het luchtschip het bij de Azoren het
moeilijkst gehad, maar overigens schijnt de reis ditmaal
voorspoediger te zijn geweest, dan de vorige maal, toen
men bij het oversteken van den grooten plas met ern
stige, om niet te zeggen geweldige moeilijkheden te
kampen had.
De reis heeft 94 uur geduurd.
Om 8 minuten voor 7 uur (M.E.T.) is het luchtschip
in de loods gebracht. De wind, die de werkzaamheden
vertraagde, was toen veö. minder geworden De Graf
Zeppelin heeft over de reis 94 uur en 1 minuut gedaan.
In totaal zijn 5331 mijl afgelegd; er is met een snel
heid van 80 K.M. gevlogen.
Een jonge, zeer beleefde Muzelman, met zwarte
fez, bracht onze paspoorten terug. Alles was in orde.
Skoder is een grootendeels oriëntalische stad met
moskeeën, minareta, open winkeltjes en werkplaat
sen. In de nabijheid ligt op een heuvel de ruïne van
een oud kasteel, een verdedigingswerk uit lang ver
vlogen tijden, toen de Turken hier nog heerschten.
Enkele automobielen zijn er in de stad en lage, met
twee kleine paardjes bespannen rijtuigjes. Vreemde
lingen komen hier zelden en dus trokken we sterk
de aandacht, wat zich echter niet op hinderlijke wijze
uitte. Onze straatjeugd zou tegenover twee zoo op
vallende vreemdelingen een minder gereserveerde
houding aannemen.
De hoofdzaak was nu geld te wisselen. Ik had dol
lars bij me, daar men op Nederlandsche guldens, als
men ze al wisselen kan, vaak tien a twintig percent
verliest. Er is geen handel in Nederlandsche guldens,
terwijl vele menschen uit deze streek in Amerika
zijn cn aan hun familie dollars zenden, anderen we
der vertoefden langen tijd in Amerika. Men kent dus
den dollar, onzen braven stabielen gulden kent men
echter niet en onbekend maakt onbemind, wat zich
in den koers uitdrukt.
Albanië heeft alleen eigen klein nikkelgeld. Voor
de rest is er de zilveren kroon, de zilveren Fransche
franc, de zilveren Servische dinar (die in Servië na
de inflatie is verdwenen), Grieksch, Roemeensch,
Bulgaarsch zilvergeld, dat vroeger ongeveer de waar
de had van een goudfranc. Dat alles gaat hier onder
den gemeenschappelijken naam van „kroon" en de
waarde is in Nederlandsch geld iets meer dan 17
cent, dus ongeveer de zilverwaarde. Een zilveren Ne-
derlandschen gulden zou hier vermoedelijk ook wel
aangenomen worden, maar slechts tegen den prijs
van twee kroon, dus 95 cent. Goudgeld, vooral het
oude Fransche, is hier ook gangbaar. Van papieren
geld willen de Albaneezen in het algemeen niet we
ten en een inflatie is hier dus vrijwel onmogelijk.
Tot welke nadeelen voor de economische ontwikke
ling van het land dit wantrouwen zelfs tegen goed
gefundeerd papiergeld leidt, mogen Staathuishoud
kundigen nader uiteen zetten.
Nadat we tabak en sigarettenpapier hadden aange
schaft, aten we in een klein Mohamedaansch restau
rant ëen soort ragout, smakelijk eh voldoende. Wijn
of bier wordt in zoo'n restaurant niet verkocht, maar
er is koud water. Terwijl we aan den maaltijd zaten,
stond een ^tohamedaansche knaap bij ons, die met
een doek rondsloeg en zoo de vliegen van ons verre
hield. Na de ragout lieten we koffie komen en deze
maaltijd met koffie, kwam voor ons tweeën op drie
en een halve kroon, ongeveer GO cent.
Het liep intusschen tegen den avond. Wat te doen?
„Voorwaarts", meende mijn reismakker, die, geloof
ik, stervend dit woord nog zal zeggen. „Voorwaarts;
we kunnen vanavond nog twintig kilometer maken
en bivakkeeren dan ergens langs den weg."
Nog twintig kilometer? We hadden er dien dag
zonder onze wandeling door Skoder te rekenen, reeds
ongeveer twintig gemaakt; dat zou veertig worden.
Maar ik had niet het recht te protesteeren. Hij draagt
al onze bagage, waartoe ook de twee jassen behooren,
ik niet andere dan mijn wandelstok en de veldflesch.
Ik kan dus moeielijk tot hom zeggen, dat de marsch
te lang wordt, zoo lang hij nog loopen kan cn wil.
Dus trokken we verder. De schemering begon reeds
te vallen toen we een groote afdeeling Albaansche
cavalerie tegen kwamen, die blijkbaar van een zware
oefening terugkeerde. De mannen liepen naast hun
paarden en manschappen en dieren waren dood
moede. Albaansche boeren met ossewagens, groote
kudden schapen en koeien ontmoetten we nog, maar
reeds om echt uur 's avonds was de weg geheel ver
laten. In de verte konden we in het zilveren licht
van den zomernacht nog zien hoe uit mocrassigen
bodem dikke damncn opstegen. „Malaria", zeide mijn
reismakker en inderdaad, hier, nabij Skoetari, is een
malaria-streek.
Gelukkig kon ik reeds na twaalf kilometer mijn
metgezel 'bewegen te bivakkeeren en tusschen de
struiken, op een grasveldje, sliepen we. ieder ons een
j jas. revolver, tabak, lucifers. sigarettenpapier en
veldflesch tusschen ons, mijn dikke wandelstok aan
de andere zijde naast me.
i J. K. BREDERODE.
Geestdrift te New-York.
De geéstdrift was bij de aankomst van de Graf Zeppe
lin te New-York (stad) niet minder dan verleden jaar.
Toen het luchtschip boven de haven vloog werd het
door een woe3t koor vak scheepsstoomfluitea begroet.
Dr. Eckener dankte met lichtsignalen uit den achter
sten gondel. De officieren en bemanning van Duitsehe
schepen, welke in de haven lagen, waren opgetogen.
De schepen waren rijk met vlaggen getooid.
Op Times Square waren talrijke filmoperateurs bezig
om het fraaie schouwspel vast te leggen. In het Bat-
tery Park juichten duizenden het luchtschip toe. Een
vliegtuig vloog voor het luchtschip om het den weg
te wijzen. Verscheidene vliegtuigen vormden een es
corte. Op verschillende plaatsen werd de luchtparade
door zoeklichten bestraald.
Voorbereidingen voor den terugreis.
De terugreis zal Woensdagavond worden aanvaard.
Gisterechtend om half negen is men reeds begonnen
met het inladen van de brandstof, waarmede ongeveer
50 uur gemoeid zal zijn.
Plan voor een geregelden luchtdlenst over
den Oceaan. Met 4 Zeppelins. 6 maal
per maand een vlucht.
V.D. verneemt uit Londen:
De vertegenwoordiger van de Zeppelin-luchtschipwerf
in de Vereenlgde Staten, von Meister, heeft, naar uit
Lakehurst wordt gemeld, meegedeeld, dat de Zeppelin-
luchtschipwerf te Friedrichtshafen plannen uitwerkt
voor de oprichting van een luchtschipstation in Rich-
mond (Virginia). Het ligt in de bedoeling, dat dit sta
tion de kern zal vormen van een ^eregelden transat-
lantischen dienst, waarvoor vier bestuurbare luchtsche
pen, die tweemaal zoo groot zullen zijn als de „Graf
Zeppelin" en wier snelheid een derde van de maximum
snelheid van laatstgenoemd luchtschip méér zal bedra
gen, zullen worden gebouwd. Ook zullen deze lucht
schepen driemaal zooveel vrachtgoed kunnen meenemen
Meister zeide voorts, dat hij hoopte, dat in het voorjaar
van 1931 een dienst van 70 uur over den Oceaan zal
kunnen worden ingesteld. Het plan is zesmaal per
maand een vlucht te ondernemen.
MUZIEKTLTN'.
*Het bal-champêtre, Zondagavond in den Muziektuin
is zeer goed geslaagd. Wel had het bezoek wat grooter
kunnen zijn, doch dit werd ongunstig beinvloed doordat
juist tegen den aanvangstijd een klein regenbuitje viel,
wel van korten duur, doch juist geschikt om velen van
een bezoek aan den Tuin terug te houden.
De feestverlichting was ontstoken, dus de Tuin zag
er extra aardig uit
Eenige leden van Schagen's Harmoniekapel zorgden
voor opgewekte, goed klinkende dansmuziek, ballet-
meester Groen uit Alkmaar zorgde voor een gezellige
leiding en zoo werd er met animo gedanst. Wel tot
het middernachtelijk uur toe.
ANDER TERREIN.
De voetbalvereeniging Sparta, die tot dusver haar
veld had op het Sportterrein van den heer Hartland,
heeft nu doordat de nieuwe haar gestelde voorwaar
den haar onaannemelijk leken, een ander veld ge
huurd van den heer H. Raven aan de Loet.
De tennisclub, Lycurgus en de Gemeente blijven op
het oude Sportterrein.
WAARNEMEND DEURWAARDER.
De heer S. Prins, alhier, is beëedigd tot waarne
mend Deurwaarder bij het Gerechtshof te Alkmaar
en bij het Kantongerecht te Schagen.
OVERGEPLAATST.
De adspirantbesteller bij de Posterijen, K. Wit,
wordt naar Eindhoven overgeplaatst.
POLITIE.
Gevonden: een portemonnaie, een horlogeketting, een
fietsplaatje.
Verloren: een fietsplaatje; een broohe.
Is aan komen loopen: een hondje.
"WINKEL, 5 Aug.
Appelen f 68, peren f 612, aalbessen f 924. kruis
bessen f 616, frambozen f 3041, tomaten f 810, dop
pers f 46, slaboonen f 611, snüboonen f 79, kool
f 34, per 100 pond, bloemkool f 511, komkommers
f 58, wortelen f 79 per 100 stuks.
Actie in de bouwvakken.
Door de georganiseerde bouwvakarbeiders is besloten
de staking door te zetten. Waar echter meer dan 50
der patroons zich hebben verklaard voor 60 cent per
uur met sociale voorrechten, mag blijkens inlichtingen
van het hoofdbestuur, bij die patroons worden gewerkt.
Het getal patroons dat zich voor 60 cent verklaart,
neemt toe.
Bij de op 5 dezer gehouden rekening van het Onder
linge Veefonds alhier, bleek dat over de maanden Mei
898, Juni 802 en Juli 786 stuks verzekerd waren. Het
fonds had een verlies van 8 stuks. De omslag werd be
paald op Mei f 0.80, Juni f 0.40 en Juli f 0.30. De ge
heele schade bedroeg f 1275.
Zaterdagavond ontstond in een keet, staande in de
sluisput te Den Oever tusschen Hollandsche en Duit
sehe arbeiders ruzie om een kleinigheid, welke ruzie
tot een vechtpartij overging. Het liep zoo erg aan, dat
de politie er aan te pas kwam. Toen deze ter plaatse
was gearriveerd, keerde de rust spoedig weer.
Twee Duitsehe arbeiders, werkzaam aan de Zui
derzeewerken te De Haukes kregen j.1. Zondagavond
verschil van meening over aan elkander geleend geld.
Het geschil liep zio hoog, dat het op een vechtpartij uit
draaide op den openbaren weg. Een van de twee werd
daarbij zwaar mishandeld.
De timmerlieden arbeiders aan de werken der Alge
meens Beton Comp. te Haukes hadden gistermorgen
den patroon te kennen gegeven, dien avond niet aan
het werk te zullen gaan als niet enkele voorwaarden,
welke zij wenschten, werden ingewilligd. Dit was in
hoofdzaak een betere verlofsregeling. Gisteravond toen
om half zeven de nachtploeg moest opkomen, kon de
directie nog geen uitslag geven. 15 der arbeiders wilden
niet langer op antwoord wachten en zijn van het werk
vertrokken. Zoo wij van een der leiders van het werk
mochten vernemen, zullen andere werkkrachten in hun
plaats worden aangesteld.
BROEK OP LANGENDIJK.
De heer D. A. J. Zaal alhier, is met ingang van 27
Augustus a s., benoemd tot tijdelijk onderwijzer aan
de Xutsschool te Eindhoven.
De Zonnestraal-collecte aan den Langendijk en
St. Pancras heeft totaal f240.40 opgebracht, tegen
f285.42 t vorig jaar.
De heer J. Montfrans, spoorwegarbeider alhier,
is na gehouden examen bevorderd tot ploegbaas, en
als zoodanig overgeplaatst naar dc lijn Alkmaar—
Egmond.
OUDKARSPEL.
Zondag j.1. kwam het kindje van den heer Blokker
uit een zoogenaamden „gang" de straat opjoopen, ter
wijl juist de heer G. Cl. met zijn auto kwam aanrij
den. Genoemde heer reed nogal langzaam, daar hij vlak
bij 't huis van den heer Sp. was. waar hij benzine moest
innemen voor de auto. Het kind zag de auto niet aan
komen en geraakte er onder. Gelukkig liep het ongeval
goed af en kwam de kleine er met een hoofdwonde af,
wat men zeker wel een wonder mag noemen. Den
chauffeur treft in dit geval geen schuld.
OUDKARSPEL.
De gymnastiekvereenigingen „Hercules" en „Hygiéa",
hadden Zondag een boottocht georganiseerd. Om pl.m.
half tien vertrokken ze met de motorschuit naar Koe
dijk. Vandaar ging het per tram naar Bergen aan Zee,
waar de geheele middag aan 't strand werd doorge
bracht, met zwemmen, pootjes baden en met het doen
van diverse spelfetjes, verspringen enz.
Toen men de terugtocht wou aanvaarden bleek dat
de tram te vol was, zoodat een volgende tram moest
worden afgewacht. Te Koedijk ging het weer op de
boot en vandaar over Oudorp, waar even werd gepleis
terd, naar Oudkarspel terug.
Gedurende de terugtocht begon het een weinig te re
genen, maar ook dit kon de pret niet bederven. Een
harmonica zorgde ervoor, dat de stemming erin bleef.
Het was tegen tienen, toen men weer thuis was.
Dergelijke tochten bewijzen duidelijk welk een pret
tige geest er onder de leden van deze vereeniging
heerscht.
We willen nog even vermelden, dat de motorschuit
welwillend door de fa. J. Eecen Gz., alhier beschikbaar
was gesteld, waarvoor genoemde firma wel een woord
van dank toekomt^
GEMEENTE SCHOORL.
Geboren: Johannes Jacobus, zoon van Petrus Joseph
Stam en van Catharina Hendrika Ory; Ymkje Catha-
Ifina, dochter van Age Witteveen en van Catharina Min;
Trijntje, dochter van Adam Selhorst en van Antje Smit;
Cornelia, dochter van Johannes Kaandorp en van Mar-
garetha Cornelia Lievendag; Frans Johan, zoon van
Jacobus Josephus Alphonsius Leijsen en van Maria Cor
nelia de Leeuw; Wilhelmina Maria, dochter van Fekke
de Vries en van Johanna Jonker; Jacobus Martinus,
zoon van Simon Kaandorp en van Maria Berkhout; Ni-
colaas Petrus, zoon van Adrianus Louter en van Ma-
rijtje van der Peet
In de afgeloopen 3 maanden werden in het Veefonds
alhier'verzekerd 471 runderen. Hiervan werden 7 stuks
afgekeurd. De omslag hiervoor moest worden vastge»-
steld ©ver de maand Mei 0.3 pet, over de maand Juni
0.1 pet., en over de maand Juli 0.4 pet, dit is gemiddeld
over de 3 maanden berekend f 1.90 per rund.
GEMEENTE OUDE NIEDORP.
Geboren: Gerardus, zoon van Simon Stam en van
Maria Catharina Jaspers.
Ondertrouwd: Geene.
Getrouwd: Gerrit de Geus, oud 23 jaren, wonende te
Noordscharwoude en Neeltje Klaver, oud 20 jaar, wo
nende alhier.
VANDAAG DE OPENINGSZITTING.
Hedenmorgen om 11 uur zal,fnaar bekend gemaakt
wordt, de openingszitting plaats hebben van de
groote Haagsche Herstelconferentie.
Met de aankomst gister van Briand, den Fran
schen minister van buitenlandsche zaken, de Tsjecho-
Slowaken, de Roemenen cn -fle Polen, zijn de dele
gaties nu compleet en kan het politiek tournooi be
ginnen, waaraan de grootste denkers en bestuurders
van Europa zullen deelnemen.
WONDER BOVEN WONDER GOED AFGEKOMEN.
De kruk van het porlicr ging zeer gemakkelijk open.
Toen de sneltrein 30153, die te 18.37 van Goes naar
Middelburg vertrekt, liet station 't> Heer Arendskerke
was gepasseerd, ging door nog niet opgehelderde oor
zaak het portier van een tweede klasse coupé plotse
ling open, en het daarbij staande twee-jarig zoontje
van den lieer en mevrouw Van Hart uit Amster
dam, die op reis waren naar Vlissingen, om vandaar
verder te reizen naar Hoofdplaat, viel uit den trein
tusschen de rails voor de uit de tegenovergestelde
richting komende treinen. Toen de heer Van 't Hart,
die zich eenige oogenblikken uit de coupé had ver
wijderd, het gebeurde vernam, trok hij onmiddellijk
aan de noodrem. De trein was intusschen reeds enkele
honderden meters doorgereden. Het kind werd
schreeuwond op de spoorbaan aangetroffen, nog voor
ccn van de andere zijde verwachte mailtrein naderde.
De kleine werd medegenomen naar Middelburg, waar
de familie den trein verliet en te hulp geroepen doc
toren constateerden, dat de kleine er vyonder boven
wonder goed was afgekomen. Er was niets gebroken,
alleen had het kind eenige kneuzingen bekomen en
was het zeer zenuwachtig van den schrik. Voor alle
zekerheid werd het naar een ziekenhuis overgebracht.
Een in den trein aanwezige rijksveldwachter maakte
van een en ander proces-verbaal op en stelde vast
dat de kruk van het portier zeer gemakkelijk open-
güig.
EST BIJ ZANDVOORT GESTRANDE STOOM
SCHIP.
Een attractie voor het Zandvoortsche strand
verloren gegaan.
Gistermorgen werd bekend dat in den loop van den
namiddag getracht zou worden bij springvloed de
„Heinrich Podeus", die sinds November op het Zand
voortsche strand lag, vlot te krijgen. Men achtte de
omstandigheden daarvoor bijzonder gunstig, vooral
omdat de laatste dagen het schip vele meters naar
zee was geschoven. Hoe meer water er nu onder den
grond kwam, hoe grooter de kans werd dat men het
schip in zee zou kunnen brengen.
Omstreeks 3 uur gistermiddag zouden de pogingen
beginnen en op dat uur arriveerden uit Rotterdam een
sleepboot en oen bergingsvaartuig, welke laatste van
een motor was voorzien. Duizenden menschen be
volkten in de nabijheid van het schip het strand en
in wijden omtrek de duinen. Van 3 tot 4 uur werd
geprobeerd het schip op eigen kracht in zee te krij
gen. Dit deed men vooral, omdat men in het schip
de machines kon laten werken en te meer omdat het
een schroefbout was, waarvan de schroef nog uitste
kend werkte. Deze pogingen faalden echter. Er was
eerst wel eenige beweging in het schip, doch veel
verder kwam men niet.
Om 5 uur werd de botter met een kabel aan het
gestrande schip verbonden. Men hoopte dat de botter
de „Heinrich Podeus' in zee zou kunnen trekken.
Onder groote spanning werd dit werk gadegeslagen
en werkelijk kwam kort na het begin werking in de
boot en omstreeks half zes lag de „Heinrich Podeus"
in zee. Dit bracht onder de duizendkoppige menigte
cefiige sensatie, maar anderen zagen dc boot ook met
weemoed vertrekken, omdat zij na de stranding daar
tentjes hadden opgeslagen, waar de zakenlui veel
verkochten aan de taüooze velen, die in den loop der
maand een kijkje bij het schip kwamen nemen. Dc
gestrande boot was een uitgaansplaats geworden
voor de vele Zandvoorters en de logeergasten. Het
schip is op eigen kracht naar Rotterdam vertrokken.
l'it Rotterdam meldde men aan het Iidbld., dat het
Duitsehe set oomschip „Heinrich Podeus" met assis
tentie van de sleepboot „Poolzce 's avonds voor den
N. .Waterweg is aangekomen.