Uit een Balkan-staat. ERNSTIGE SCHEEPSRAMP BU OSTENDE. De „Graf Zeppelin" in Amerika aangekomen. Plaatselijk Nieuws. Nagekomen Berichten. WINKEL. HARENKARSPEL. WIERINGEN. LANGENDIJK, SCHG0RL. OUDE NIED0RP. De Haagsche conferentie 1929. Jongetje uit den sneltrein gevallen. De „Heinrich Podeus" weer vlot. VISSCHERSBOOT MET TOERISTEN OVERVAREN Groot aantal vacantiereizigers verdronken. Zondagmiddag heeft op de reede van de Belgische badplaats Ostende een vreeselijk ongeluk plaats gehad. Zooals op verschillende badplaatsen, die tevens vis- schersplaatsen zijn, dikwijls het geval is, maakte een aantal vacantiegangers een pleziertochtje met een vis- eehersboot. De visschersboot O 21 voer met ruim een zestigtal pas sagiers aan boord, voornamelijk Franschen en Walen, toen de plezierboot „Stad Rnocke" in zee stak. In de vaargeul kwam de O 21 met de plezierboot in botsing. De visschersboot kantelde en i^rdween bijna onmiddellijk in de diepte. Er was onmiddellijk hulp ter plaatse van verschil lende bootjes, die in de buurt waren, zoodat vijf en twintig personen, min of meer ernstig gewond, opgeno men konden worden. Zij werden naar Ostende vervoerd en daar in het hospitaal opgenomen. Onder hen be vindt zich ook de schipper van de O. 21, die er zeer ernstig aan toe is. Tot nog toe zijn reeds een tiental lijken aangespoeld. Het ongeluk vond Zondagmiddag te twee uur plaats. Omtrent het lot van de vermiste personen, waarschijn lijk nog ruim 25, is nog niets bekend. Het meest waar schijnlijk is, dat ook deze personen verdronken zijn, doch de mogelijkheid is niet uitgesloten, dat sommigen hunner door vaartuigen zijn opgepikt. Voor het meerendeel kinderen en bejaarde personen verdronken. De redders en particulieren, die zich onmiddellijk naar de plaats hadden begeven waar de aanvaring zich had voorgedaan, hebben na korten tijd dertig a veretig personen levend uit het water gehaald. De verdronkenen zijn meestal kinderen en bejaarde personen. Men schat nu reeds het aantal slachtoffers op vijftien. Volgens ooggetuigen zouden de reddingsdiensten van de haven ontoereikend zijn geweest en zou men niet zooveel slachtoffers hebben te betreuren gehad, indien deze diensten technisch uitgebreider waren geweest. De Ostendensche visschers verrichtten wonderen van dapperheid om zooveel mogelijk drenkelingen te redden Een visschei sprong tot vijfmaal toe in zee en ver mocht telkens een menschenleven te redden. Het schouwspel was afschuwelijk. Geheele families, die in het water lagen, riepen elkaar woorden van moed of voor eeuwig vaarwel toe. Moeders zag men worste len, maar haar kinderen krampachtig tegen zicha an- gedrukt. De reddingswerken werden bemoeilijkt door den golf slag van de juist voorbijgevaren mailboot Ostende Dover. DE EERSTE ONTMOETING IN ALBANIë EEN AUTOTOCHT. GASTVRIJE EN GEMOEDE LIJKE POLITIE. DE STAD BIJ HET MEER. MARSCH IN HET DONKER. (Van onzen reizenden correspondent.) In ons bivak nabij de Drim, Juli. Ons eerste doel in Albanië was Skoder (Skoetari) 14 K.M. van de grens, nabij het groote meer, dat een belangrijke handelsweg is tusschen een deel van Albanië en een deel van Joego-Slavië. Dadelijk bij de grens begint een weg, die voor een gedeelte zeer goed is en voor een deel nog verbeterd wordt. Oude bruggen worden vervangen door betonbruggen, en over enkele jaren zal het hier een ideale automo- bielweg zijn. De beschaving is ook hier doorge drongen. liet was op het heetst van den dag dat we onzen marsch van de grens naar Skoder aanvingen. De zon brandde fel en schaduw was er niet, doch we moesten voorwaarts. Wat we het meeste trof, wa ren de goed bebouwde akkers, grootendeels beplant met mais. Niettegenstaande de drukkende warmte werkten overal mannen en vrouwen op het veld, de mannen in witte wollen broeken, een kleurig vest en het witte, min of meer spitse Albaansche mutsje, de vrouwen met hoofddoek en dikwijls ook met wij de harembroek. Op ongeveer twee kilometer van de grens stond terzijde van den weg een houten barak. Toen we naderden kwam een tamelijk Europeesch uitziende man aan de deur en wenkte ons binnen te komen, wat we deden. Op een veldbed lag nog een ander half dommelend, te rooken. Twee Roomsch-Katho- lieke Albaneezon waren het, opzichters bij den houw der betonnen bruggen. We voerden een gesprek in een mengsel van Italiaansch, Slavisch en Duitsch. Sigaretten boden ze ons aan, koffie, brood, konden we krijgen met koud lamsvleesch, een groote mand met gele pruimen zetten ze voor ons; in het kort, al wat ze hadden stond te onzer beschikking. Dat was onze tweede ervaring met Albaneezen. We bleven echter niet lang; ons lokte het onbe kende land en dan ook Tirana, de hoofdstad van het jonge koninkrijk. Nadat de brave menschen on ze zakken vol hadden gestopt met vruchten en onze veldflesch hadden gevuld met frisch water, trokken we verder door de gloeiende hitte. Telkens weder zagen we kleine boerenhuizen en goed verzorgde akkers, arbeidende mannpn en vrouwen. Op gedeel ten langs den weg, die niet bebouwd waren, dreven knapen kudden koeien en schapen rond. De man nen, die we ontmoetten, brachten ons een gro?t met een handbeweging naar hun muts en soms enkelen voor ons onverstaanbare woorden. De jongere vrou wen gingen ons zooveel mogelijk uit den weg of draaiden het hoofd om. Wij waren vrijwel de eenige wandelaars, want bijna allen, die we op den weg tegen kwamen, zaten op een bergpaardje, een muil dier of een ezel. Op ongeveer vijf kilometer vóór Skoder kwam ons een Albaneesche automobiel achterop. De man, die chauffeerde, een Muzelman, had een reis gemaakt door het zuiden van Joego-Slavië en ons daar reeds twee maal op den weg gezien, naar hij vertelde. Hij hield voor ons stil en noodigde ons uit in te stap pen. wat ons een marsch van een uur spaarde. Aan de brug bij de voorstnd van Skoder moesten we af scheid van hem nemen. Kr was voor ons, vreemde lingen, weder controle. Een oude politic-beambte met fez en turban nam ons onze paspoorten af en zond ze met een jongen naar het bureau van poli tie. In afwachting werden we uitgenoodigd plaats te nemen in het wachthuis. Frisch water werd voor ons gehaald m frisch water is hier hij de gloei hitte ren versnapering) en de oude Muzelman draaide voor ons sigaretten. Dat is een merkwaardigheid: de menschen hier, die zelf gerolde sigaretten rooken. bieden u geen pa pier cn tabak aan. neen, ze draaien de sigaret zelf voor den vreemdeling en likken haar ook zelf toe. Zulk een sigaret te weigeren zou zeer onvriende- lijk zijn en men neemt, ze dan maat «cn met diep I in z'ui hart <ie hoop, dat de tabak wei alle mogelijke bacteriën zal dooden. 1 Den geheelen dag door is men naar lijken blijven zoe ken. Onnoodig te zegen, dat deze ramp een ontzettende consternatie in het geheele land heeft verwekt. De kapitein van de gezonken boot verklaarde onge veer 54 personen aan boord te hebben gehad. Eenige .niet gewonde geredden kwamen zich bü de politie aanmelden, maar van zestien menschen weet men nog altijd niet of zij verdronken dan wel gered zijn. Zondagavond laat bracht prinses Marie José, die in het koninklijk chalet te Ostende verblijft, ln gezelschap van den burgemeester een bezoek aan de gewonden. De Brusselsche corr. van de N.R.Ct. meldt nog het volgende: Gister is getracht de gezonken plezierboot Joseph II te Ostende, waarvan men denkt dat zij nog verscheidene lijken bevat, met touwen op te halen. Dit is echer mis lukt. Later zou een nieuwe poging worden gedaan; in den loop van den dag werd gemeld, dat nog twee lijken waren gevonden, wat echter onjuist bleek. Wel is te Breedene bij Ostende een lijk aangespoeld, maar dit werd geïdentificeerd als dat van een jongen Engelschen padvinder uit Chelmsford, die samen met zijn troep in de Belgische duinen kampeerde en bij het baden is ver dronken. De kapitein van de aanvarende sleeepboot Knocke, die na het ongeluk onvindbaar was geblven, heeft zich Zondagavond laat bij de politie aar^emld. Zijn verklaringen zijn geheel ln strijd met die van den geredden kapitein yan de Joseph H. GEESTDRIFT BU DE AANKOMST. De reis heeft 94 uur geduurd. Ook nu weer is het Dr. Eckener. de commandant van het Duitsehe luchtschip „Graf Zeppelin" gelukt, den Atlantischen Oceaan over te steken. En hiermede heeft hij hot bewijs geleverd, dat zijn as. wereldvlucht tot de mogelijkheden behoort, iets waaraan door sommigen getwijfeld werd. Het is nog niet bekend, welke wederwaardigheden de Zeppelin op deze reis heeft ondervonden. Te oordee- len naar de berichten, die wij ln de laatste dagen ont vingen, heeft het luchtschip het bij de Azoren het moeilijkst gehad, maar overigens schijnt de reis ditmaal voorspoediger te zijn geweest, dan de vorige maal, toen men bij het oversteken van den grooten plas met ern stige, om niet te zeggen geweldige moeilijkheden te kampen had. De reis heeft 94 uur geduurd. Om 8 minuten voor 7 uur (M.E.T.) is het luchtschip in de loods gebracht. De wind, die de werkzaamheden vertraagde, was toen veö. minder geworden De Graf Zeppelin heeft over de reis 94 uur en 1 minuut gedaan. In totaal zijn 5331 mijl afgelegd; er is met een snel heid van 80 K.M. gevlogen. Een jonge, zeer beleefde Muzelman, met zwarte fez, bracht onze paspoorten terug. Alles was in orde. Skoder is een grootendeels oriëntalische stad met moskeeën, minareta, open winkeltjes en werkplaat sen. In de nabijheid ligt op een heuvel de ruïne van een oud kasteel, een verdedigingswerk uit lang ver vlogen tijden, toen de Turken hier nog heerschten. Enkele automobielen zijn er in de stad en lage, met twee kleine paardjes bespannen rijtuigjes. Vreemde lingen komen hier zelden en dus trokken we sterk de aandacht, wat zich echter niet op hinderlijke wijze uitte. Onze straatjeugd zou tegenover twee zoo op vallende vreemdelingen een minder gereserveerde houding aannemen. De hoofdzaak was nu geld te wisselen. Ik had dol lars bij me, daar men op Nederlandsche guldens, als men ze al wisselen kan, vaak tien a twintig percent verliest. Er is geen handel in Nederlandsche guldens, terwijl vele menschen uit deze streek in Amerika zijn cn aan hun familie dollars zenden, anderen we der vertoefden langen tijd in Amerika. Men kent dus den dollar, onzen braven stabielen gulden kent men echter niet en onbekend maakt onbemind, wat zich in den koers uitdrukt. Albanië heeft alleen eigen klein nikkelgeld. Voor de rest is er de zilveren kroon, de zilveren Fransche franc, de zilveren Servische dinar (die in Servië na de inflatie is verdwenen), Grieksch, Roemeensch, Bulgaarsch zilvergeld, dat vroeger ongeveer de waar de had van een goudfranc. Dat alles gaat hier onder den gemeenschappelijken naam van „kroon" en de waarde is in Nederlandsch geld iets meer dan 17 cent, dus ongeveer de zilverwaarde. Een zilveren Ne- derlandschen gulden zou hier vermoedelijk ook wel aangenomen worden, maar slechts tegen den prijs van twee kroon, dus 95 cent. Goudgeld, vooral het oude Fransche, is hier ook gangbaar. Van papieren geld willen de Albaneezen in het algemeen niet we ten en een inflatie is hier dus vrijwel onmogelijk. Tot welke nadeelen voor de economische ontwikke ling van het land dit wantrouwen zelfs tegen goed gefundeerd papiergeld leidt, mogen Staathuishoud kundigen nader uiteen zetten. Nadat we tabak en sigarettenpapier hadden aange schaft, aten we in een klein Mohamedaansch restau rant ëen soort ragout, smakelijk eh voldoende. Wijn of bier wordt in zoo'n restaurant niet verkocht, maar er is koud water. Terwijl we aan den maaltijd zaten, stond een ^tohamedaansche knaap bij ons, die met een doek rondsloeg en zoo de vliegen van ons verre hield. Na de ragout lieten we koffie komen en deze maaltijd met koffie, kwam voor ons tweeën op drie en een halve kroon, ongeveer GO cent. Het liep intusschen tegen den avond. Wat te doen? „Voorwaarts", meende mijn reismakker, die, geloof ik, stervend dit woord nog zal zeggen. „Voorwaarts; we kunnen vanavond nog twintig kilometer maken en bivakkeeren dan ergens langs den weg." Nog twintig kilometer? We hadden er dien dag zonder onze wandeling door Skoder te rekenen, reeds ongeveer twintig gemaakt; dat zou veertig worden. Maar ik had niet het recht te protesteeren. Hij draagt al onze bagage, waartoe ook de twee jassen behooren, ik niet andere dan mijn wandelstok en de veldflesch. Ik kan dus moeielijk tot hom zeggen, dat de marsch te lang wordt, zoo lang hij nog loopen kan cn wil. Dus trokken we verder. De schemering begon reeds te vallen toen we een groote afdeeling Albaansche cavalerie tegen kwamen, die blijkbaar van een zware oefening terugkeerde. De mannen liepen naast hun paarden en manschappen en dieren waren dood moede. Albaansche boeren met ossewagens, groote kudden schapen en koeien ontmoetten we nog, maar reeds om echt uur 's avonds was de weg geheel ver laten. In de verte konden we in het zilveren licht van den zomernacht nog zien hoe uit mocrassigen bodem dikke damncn opstegen. „Malaria", zeide mijn reismakker en inderdaad, hier, nabij Skoetari, is een malaria-streek. Gelukkig kon ik reeds na twaalf kilometer mijn metgezel 'bewegen te bivakkeeren en tusschen de struiken, op een grasveldje, sliepen we. ieder ons een j jas. revolver, tabak, lucifers. sigarettenpapier en veldflesch tusschen ons, mijn dikke wandelstok aan de andere zijde naast me. i J. K. BREDERODE. Geestdrift te New-York. De geéstdrift was bij de aankomst van de Graf Zeppe lin te New-York (stad) niet minder dan verleden jaar. Toen het luchtschip boven de haven vloog werd het door een woe3t koor vak scheepsstoomfluitea begroet. Dr. Eckener dankte met lichtsignalen uit den achter sten gondel. De officieren en bemanning van Duitsehe schepen, welke in de haven lagen, waren opgetogen. De schepen waren rijk met vlaggen getooid. Op Times Square waren talrijke filmoperateurs bezig om het fraaie schouwspel vast te leggen. In het Bat- tery Park juichten duizenden het luchtschip toe. Een vliegtuig vloog voor het luchtschip om het den weg te wijzen. Verscheidene vliegtuigen vormden een es corte. Op verschillende plaatsen werd de luchtparade door zoeklichten bestraald. Voorbereidingen voor den terugreis. De terugreis zal Woensdagavond worden aanvaard. Gisterechtend om half negen is men reeds begonnen met het inladen van de brandstof, waarmede ongeveer 50 uur gemoeid zal zijn. Plan voor een geregelden luchtdlenst over den Oceaan. Met 4 Zeppelins. 6 maal per maand een vlucht. V.D. verneemt uit Londen: De vertegenwoordiger van de Zeppelin-luchtschipwerf in de Vereenlgde Staten, von Meister, heeft, naar uit Lakehurst wordt gemeld, meegedeeld, dat de Zeppelin- luchtschipwerf te Friedrichtshafen plannen uitwerkt voor de oprichting van een luchtschipstation in Rich- mond (Virginia). Het ligt in de bedoeling, dat dit sta tion de kern zal vormen van een ^eregelden transat- lantischen dienst, waarvoor vier bestuurbare luchtsche pen, die tweemaal zoo groot zullen zijn als de „Graf Zeppelin" en wier snelheid een derde van de maximum snelheid van laatstgenoemd luchtschip méér zal bedra gen, zullen worden gebouwd. Ook zullen deze lucht schepen driemaal zooveel vrachtgoed kunnen meenemen Meister zeide voorts, dat hij hoopte, dat in het voorjaar van 1931 een dienst van 70 uur over den Oceaan zal kunnen worden ingesteld. Het plan is zesmaal per maand een vlucht te ondernemen. MUZIEKTLTN'. *Het bal-champêtre, Zondagavond in den Muziektuin is zeer goed geslaagd. Wel had het bezoek wat grooter kunnen zijn, doch dit werd ongunstig beinvloed doordat juist tegen den aanvangstijd een klein regenbuitje viel, wel van korten duur, doch juist geschikt om velen van een bezoek aan den Tuin terug te houden. De feestverlichting was ontstoken, dus de Tuin zag er extra aardig uit Eenige leden van Schagen's Harmoniekapel zorgden voor opgewekte, goed klinkende dansmuziek, ballet- meester Groen uit Alkmaar zorgde voor een gezellige leiding en zoo werd er met animo gedanst. Wel tot het middernachtelijk uur toe. ANDER TERREIN. De voetbalvereeniging Sparta, die tot dusver haar veld had op het Sportterrein van den heer Hartland, heeft nu doordat de nieuwe haar gestelde voorwaar den haar onaannemelijk leken, een ander veld ge huurd van den heer H. Raven aan de Loet. De tennisclub, Lycurgus en de Gemeente blijven op het oude Sportterrein. WAARNEMEND DEURWAARDER. De heer S. Prins, alhier, is beëedigd tot waarne mend Deurwaarder bij het Gerechtshof te Alkmaar en bij het Kantongerecht te Schagen. OVERGEPLAATST. De adspirantbesteller bij de Posterijen, K. Wit, wordt naar Eindhoven overgeplaatst. POLITIE. Gevonden: een portemonnaie, een horlogeketting, een fietsplaatje. Verloren: een fietsplaatje; een broohe. Is aan komen loopen: een hondje. "WINKEL, 5 Aug. Appelen f 68, peren f 612, aalbessen f 924. kruis bessen f 616, frambozen f 3041, tomaten f 810, dop pers f 46, slaboonen f 611, snüboonen f 79, kool f 34, per 100 pond, bloemkool f 511, komkommers f 58, wortelen f 79 per 100 stuks. Actie in de bouwvakken. Door de georganiseerde bouwvakarbeiders is besloten de staking door te zetten. Waar echter meer dan 50 der patroons zich hebben verklaard voor 60 cent per uur met sociale voorrechten, mag blijkens inlichtingen van het hoofdbestuur, bij die patroons worden gewerkt. Het getal patroons dat zich voor 60 cent verklaart, neemt toe. Bij de op 5 dezer gehouden rekening van het Onder linge Veefonds alhier, bleek dat over de maanden Mei 898, Juni 802 en Juli 786 stuks verzekerd waren. Het fonds had een verlies van 8 stuks. De omslag werd be paald op Mei f 0.80, Juni f 0.40 en Juli f 0.30. De ge heele schade bedroeg f 1275. Zaterdagavond ontstond in een keet, staande in de sluisput te Den Oever tusschen Hollandsche en Duit sehe arbeiders ruzie om een kleinigheid, welke ruzie tot een vechtpartij overging. Het liep zoo erg aan, dat de politie er aan te pas kwam. Toen deze ter plaatse was gearriveerd, keerde de rust spoedig weer. Twee Duitsehe arbeiders, werkzaam aan de Zui derzeewerken te De Haukes kregen j.1. Zondagavond verschil van meening over aan elkander geleend geld. Het geschil liep zio hoog, dat het op een vechtpartij uit draaide op den openbaren weg. Een van de twee werd daarbij zwaar mishandeld. De timmerlieden arbeiders aan de werken der Alge meens Beton Comp. te Haukes hadden gistermorgen den patroon te kennen gegeven, dien avond niet aan het werk te zullen gaan als niet enkele voorwaarden, welke zij wenschten, werden ingewilligd. Dit was in hoofdzaak een betere verlofsregeling. Gisteravond toen om half zeven de nachtploeg moest opkomen, kon de directie nog geen uitslag geven. 15 der arbeiders wilden niet langer op antwoord wachten en zijn van het werk vertrokken. Zoo wij van een der leiders van het werk mochten vernemen, zullen andere werkkrachten in hun plaats worden aangesteld. BROEK OP LANGENDIJK. De heer D. A. J. Zaal alhier, is met ingang van 27 Augustus a s., benoemd tot tijdelijk onderwijzer aan de Xutsschool te Eindhoven. De Zonnestraal-collecte aan den Langendijk en St. Pancras heeft totaal f240.40 opgebracht, tegen f285.42 t vorig jaar. De heer J. Montfrans, spoorwegarbeider alhier, is na gehouden examen bevorderd tot ploegbaas, en als zoodanig overgeplaatst naar dc lijn Alkmaar— Egmond. OUDKARSPEL. Zondag j.1. kwam het kindje van den heer Blokker uit een zoogenaamden „gang" de straat opjoopen, ter wijl juist de heer G. Cl. met zijn auto kwam aanrij den. Genoemde heer reed nogal langzaam, daar hij vlak bij 't huis van den heer Sp. was. waar hij benzine moest innemen voor de auto. Het kind zag de auto niet aan komen en geraakte er onder. Gelukkig liep het ongeval goed af en kwam de kleine er met een hoofdwonde af, wat men zeker wel een wonder mag noemen. Den chauffeur treft in dit geval geen schuld. OUDKARSPEL. De gymnastiekvereenigingen „Hercules" en „Hygiéa", hadden Zondag een boottocht georganiseerd. Om pl.m. half tien vertrokken ze met de motorschuit naar Koe dijk. Vandaar ging het per tram naar Bergen aan Zee, waar de geheele middag aan 't strand werd doorge bracht, met zwemmen, pootjes baden en met het doen van diverse spelfetjes, verspringen enz. Toen men de terugtocht wou aanvaarden bleek dat de tram te vol was, zoodat een volgende tram moest worden afgewacht. Te Koedijk ging het weer op de boot en vandaar over Oudorp, waar even werd gepleis terd, naar Oudkarspel terug. Gedurende de terugtocht begon het een weinig te re genen, maar ook dit kon de pret niet bederven. Een harmonica zorgde ervoor, dat de stemming erin bleef. Het was tegen tienen, toen men weer thuis was. Dergelijke tochten bewijzen duidelijk welk een pret tige geest er onder de leden van deze vereeniging heerscht. We willen nog even vermelden, dat de motorschuit welwillend door de fa. J. Eecen Gz., alhier beschikbaar was gesteld, waarvoor genoemde firma wel een woord van dank toekomt^ GEMEENTE SCHOORL. Geboren: Johannes Jacobus, zoon van Petrus Joseph Stam en van Catharina Hendrika Ory; Ymkje Catha- Ifina, dochter van Age Witteveen en van Catharina Min; Trijntje, dochter van Adam Selhorst en van Antje Smit; Cornelia, dochter van Johannes Kaandorp en van Mar- garetha Cornelia Lievendag; Frans Johan, zoon van Jacobus Josephus Alphonsius Leijsen en van Maria Cor nelia de Leeuw; Wilhelmina Maria, dochter van Fekke de Vries en van Johanna Jonker; Jacobus Martinus, zoon van Simon Kaandorp en van Maria Berkhout; Ni- colaas Petrus, zoon van Adrianus Louter en van Ma- rijtje van der Peet In de afgeloopen 3 maanden werden in het Veefonds alhier'verzekerd 471 runderen. Hiervan werden 7 stuks afgekeurd. De omslag hiervoor moest worden vastge»- steld ©ver de maand Mei 0.3 pet, over de maand Juni 0.1 pet., en over de maand Juli 0.4 pet, dit is gemiddeld over de 3 maanden berekend f 1.90 per rund. GEMEENTE OUDE NIEDORP. Geboren: Gerardus, zoon van Simon Stam en van Maria Catharina Jaspers. Ondertrouwd: Geene. Getrouwd: Gerrit de Geus, oud 23 jaren, wonende te Noordscharwoude en Neeltje Klaver, oud 20 jaar, wo nende alhier. VANDAAG DE OPENINGSZITTING. Hedenmorgen om 11 uur zal,fnaar bekend gemaakt wordt, de openingszitting plaats hebben van de groote Haagsche Herstelconferentie. Met de aankomst gister van Briand, den Fran schen minister van buitenlandsche zaken, de Tsjecho- Slowaken, de Roemenen cn -fle Polen, zijn de dele gaties nu compleet en kan het politiek tournooi be ginnen, waaraan de grootste denkers en bestuurders van Europa zullen deelnemen. WONDER BOVEN WONDER GOED AFGEKOMEN. De kruk van het porlicr ging zeer gemakkelijk open. Toen de sneltrein 30153, die te 18.37 van Goes naar Middelburg vertrekt, liet station 't> Heer Arendskerke was gepasseerd, ging door nog niet opgehelderde oor zaak het portier van een tweede klasse coupé plotse ling open, en het daarbij staande twee-jarig zoontje van den lieer en mevrouw Van Hart uit Amster dam, die op reis waren naar Vlissingen, om vandaar verder te reizen naar Hoofdplaat, viel uit den trein tusschen de rails voor de uit de tegenovergestelde richting komende treinen. Toen de heer Van 't Hart, die zich eenige oogenblikken uit de coupé had ver wijderd, het gebeurde vernam, trok hij onmiddellijk aan de noodrem. De trein was intusschen reeds enkele honderden meters doorgereden. Het kind werd schreeuwond op de spoorbaan aangetroffen, nog voor ccn van de andere zijde verwachte mailtrein naderde. De kleine werd medegenomen naar Middelburg, waar de familie den trein verliet en te hulp geroepen doc toren constateerden, dat de kleine er vyonder boven wonder goed was afgekomen. Er was niets gebroken, alleen had het kind eenige kneuzingen bekomen en was het zeer zenuwachtig van den schrik. Voor alle zekerheid werd het naar een ziekenhuis overgebracht. Een in den trein aanwezige rijksveldwachter maakte van een en ander proces-verbaal op en stelde vast dat de kruk van het portier zeer gemakkelijk open- güig. EST BIJ ZANDVOORT GESTRANDE STOOM SCHIP. Een attractie voor het Zandvoortsche strand verloren gegaan. Gistermorgen werd bekend dat in den loop van den namiddag getracht zou worden bij springvloed de „Heinrich Podeus", die sinds November op het Zand voortsche strand lag, vlot te krijgen. Men achtte de omstandigheden daarvoor bijzonder gunstig, vooral omdat de laatste dagen het schip vele meters naar zee was geschoven. Hoe meer water er nu onder den grond kwam, hoe grooter de kans werd dat men het schip in zee zou kunnen brengen. Omstreeks 3 uur gistermiddag zouden de pogingen beginnen en op dat uur arriveerden uit Rotterdam een sleepboot en oen bergingsvaartuig, welke laatste van een motor was voorzien. Duizenden menschen be volkten in de nabijheid van het schip het strand en in wijden omtrek de duinen. Van 3 tot 4 uur werd geprobeerd het schip op eigen kracht in zee te krij gen. Dit deed men vooral, omdat men in het schip de machines kon laten werken en te meer omdat het een schroefbout was, waarvan de schroef nog uitste kend werkte. Deze pogingen faalden echter. Er was eerst wel eenige beweging in het schip, doch veel verder kwam men niet. Om 5 uur werd de botter met een kabel aan het gestrande schip verbonden. Men hoopte dat de botter de „Heinrich Podeus' in zee zou kunnen trekken. Onder groote spanning werd dit werk gadegeslagen en werkelijk kwam kort na het begin werking in de boot en omstreeks half zes lag de „Heinrich Podeus" in zee. Dit bracht onder de duizendkoppige menigte cefiige sensatie, maar anderen zagen dc boot ook met weemoed vertrekken, omdat zij na de stranding daar tentjes hadden opgeslagen, waar de zakenlui veel verkochten aan de taüooze velen, die in den loop der maand een kijkje bij het schip kwamen nemen. Dc gestrande boot was een uitgaansplaats geworden voor de vele Zandvoorters en de logeergasten. Het schip is op eigen kracht naar Rotterdam vertrokken. l'it Rotterdam meldde men aan het Iidbld., dat het Duitsehe set oomschip „Heinrich Podeus" met assis tentie van de sleepboot „Poolzce 's avonds voor den N. .Waterweg is aangekomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 7