Ongevallen op de Amerikaansche spoor overwegen. De scheepsramp bij Ostende. Zomersproeten ver dwijnen spoedig door een pot Sprutol. Bij alle Drogisten. Uit en voor de Pers. DE LANGENDIJKER GROENTENVEILINGEEN. Binnenlandsch Nieuws. Het nieuwe Kabinet. Autobus door een trein vernield. Kasumigaura In Japan zal hebben bereikt Deze tocht "van vijf dagen zal een der langste zijn, welke ooit be proefd is. Men beschouwt deze tooht van 6600 mijl als een zware proef voor de Zeppelin, welke in ormale omstandig heden slechts 6000 mijl aflegt bij een snelheid van 65 tot 70 mijl per uur. EEN MERKWAARDIG VLIEGONGEVAL. Een eigenaardig ongeluk heeft zich op een Poolsch vliegtuig voorgedaan. De bestuurder viel uit het vliegtuig, doch het gelukte hem zijn valscherm te openen en zoo ongedeerd den grond te bereiken. Het vliegtuig vloog zonder bestuurder verder en bleef nog ruim een kwartier in de lucht. Toen eerst viel het naar beneden, waarbij het geheel vernield werd. DE BROMO WERKT WEER. Aneta meldt uit Tosari: De Bromo, een vulkaan op Java, is opnieuw be ginnen te werken, en wel in den nacht van 6 op 7 Augustus. Zware aschwolken werden uitgestooten. DE GIFTMENGSTERZAAK IN HONGARIJE. In de zaak der giftmengsters in het Theissgebied zijn tot nu toe 21 boerinnen in de dorpen Tisza Kuert en Nagyrev in hechtenis genomen, die ver dacht werden hun mannen om het leven te hebben gebracht. Een der gearresteerden heeft 6 familieleden van haar man, twee zusters en een oom vergiftigd, ten einde het familiebezit, bestaande uit 6 joch akker land en een klein huis in handen te krijgen. Alle ge arresteerden hebben een bekentenis afgelegd. De misdaden zijn aan het licht gekomen, doordien men bij de Opening van 2 graven belangrijke hoe veelheden arsenicum in de kisten heeft gevonden. DE OVERSTROOMINGEN IN BR.-INDIë. 20 dooden, voor 400.000 p. st. schade. Uit Karachi wordt gemeld: Volgens officieele schattingen bedraagt de schade, die in de vorige maand in de streek Sind door de overstroomingen zijn aangericht, 400 000 pond ster ling. In de stad Haidarabad alléén werden 2000 huizen verwoest. De oogsten en de graanvoorraden werden in verscheidene plaatsen vernield. De toestand was nog verergerd door het uitbreken van een cholcra-epidemie in Opper-Sind. Bij de overstroomingen zijn 20 personen omgeko men. MERKWAARDIGE FEITEN. Toeneming van het aantal ongelnkken door de verregaande roekeloosheid van het Amerikaansche publiek. De jongste Amerikaansche statistieken onthullen merkwaardige fieten met betrekking tot het aantal ongevallen op de overwegen gedurende het afgeloopen jaar. In de eerste plaats blijkt, dat meer dan 25 van het totaal aantal ongelukken op de overwegen waar motor rijtuigen in betrokken waren, veroorzaakt werd doordat motorrijders en automobilisten de treinen van terzijde aanreden. In de tweede plaats, dat er grootere toeneming in het aantal ongevallen, veroorzaakt, doordat automobilisten treinen van terzijde aanreden, te constateeren valt, ver geleken met het jaar 1927 dan in het aantal overweg ongevallen, als gevolg van aanrijdingen van automo bielen door de treinen. Van de 5036 motorongevallen, waren er 1275 te wijten aan automobilisten, die stilstaande of zioh in beweging bevindende treinen van terzijde aanreden. Dit was een vermeerdering van 113 of 9.7 vergeleken met het aantal van dergelijke ongevallen in 1927. In totaal be reikte het aantal ongevallen op de overwegen veroor zaakt doordat motorrijtuigen door de treinen gegrepen werden een getal van 3761, een vermeerdering van 74 vergeleken met 1927. In 1928 verloren 2175 menschen hun leven door deze overwegongelukken, een verminderig van 183 tegenover 3927. Van dit totaal komen 1898 sterfgevallen op reke ning van auto-ongevallen, veroorzaakt doordat auto's door treinen gegrepen werden, terwijl 277 personen ver ongelukten, doordat zij treinen van terzijde aanreden. Er valt een vermeerdering te constateeren van 159 In het aantal menscheh, die bij motorongelukken op de overwegen verwondingen opliepen. De spoorwegen zijn jaren doende om de allergevaar lijkste overwegen te vervangen door tunnels of door bruggen. Nieuwe overwegen worden echter voortdurend aan de bestaande toegevoegd. Tientallen millioenen wor den jaarlijks door de spoorwegen besteed, in vele ge vallen in samenwerking met de Staten en Gemeente besturen, voor het installeeren en het onderhoud van waarschuwingssignalen. Ondanks al deze maatregelen zal de verregaande roe keloosheid van het Amerikaansche publiek ook ln de toekomst nog vele slachtoffers op de overwegen eischen. Zelfs de jarenlang gevoerde .campagne van „Safety first" heeft geen merkbare vermindering van het aantal overweg-ongelukken ten gevolge gehad, waarbij men ln het oog dient te houden, dat het aantal auto's in de Vereenigde Staten nog steeds enorm toeneemt. VERREGAANDE NALATIGHEID VAN DE SCHIPPERS. In het vooruitzicht van de mogelijkheid, dat 5 lijken kunnen aanspoelen van door de ramp van Ostende om gekomen personen, heeft men aan het strand te Bree- daire een waakdienst ingericht. Vernomen wordt, dat de vier personen uit één gezin, waarvan men vreesde, dat zij met de „Jozef III" zou den zijn omgekomen, terecht zijn, zij bevonden zich niet ta Ostende, waarheen hun familieleden dachten, dat zij zich begeven hadden. Bij de voortzetting van het onderzoek is gebleken hoe schromelijk nonchalant de patroons van de „Knoc ke" en van de „Jozef UT hun pliohten als gezagvoer ders opvatten. Wat den schipper van Loocke, den patroon van de gezonken .Jozef IIP' betreft: Deze had verklaard dat alle reddingstuigen zich in het bereik bevonden van de passagiers, en heeft vast gesteld, dat in werkelijkheid dit materiaal zich in het ruim van de boot bevond verpakt in zeildoek. Van Loocke had eveneens verklaard, dat hij geene signalen geven kon, omdat de sirene in werking werd gebracht door den motor en deze stil lag. Men heeft echter geen sirene aan boord gevonden. Hierop ver klaarde Van Loocke dat hij deze enkele dagen voor de ramp had weggenomen, omdat hij te veel lawaai maakte voor de passagiers. Hij had de sirene noch tans geplaatst boven aan den mast. Het schip draagt geen opschrift, waarop vermeld staat het aantal passagiers dat zich aan boord mag be vinden. De experten zijn tot een nauwgezet onderzoek over gegaan van het vaartuig en hebben photo's genomen. Vervolgens zijn de commissieleden naar de dok ge varen, waar de „Knocke" gemeerd ligt. Hier stelde men vast, dat er enkel wat verf van den voorsteven ge schaafd was. Daaruit mag men besluiten, dat er van een krachtigen schok geen sprake kan zijn. Beauprez, schipper van de „Knocke", legde een ver klaring af over de manoeuvres, welke hij met zijn schip had uitgevoerd. De experten onderzochten de ma chines en verzochten om Inlichtingen aangaande de reddingsmiddelen. Op dé brug van het schip stevig vastgesnoerd bevond zich een vlot, daardoor 8 a 10 personen gered konden worden, evenals 4 groote reddingsboeien, waarvan men zich niet bediend heeft. Een der leden der onderzoekcommissie vroeg om de reddingsgordels te zien. Deze bevonden zich beneden in het ruim van het schip, op eene plaats welke moeilijk te bereiken is. Evenals op de „Jozef III" draagt het schip geen en kel bord met mededeeling betreffende het maximum aantal passagiers, dat het vervoeren kan. De commissie bezicht vervolgens de „Jozef II", zus terschip van de .Jozef UI", om zich te overtuigen of de stuurman voor zich uit kon zien. Men stelde vast dat als het schip vol volk was de stuurman niets zien kon en bijgevolg niet kon waarnemen wat er voor hem gebeurde. Na verschillende proeven tusschen de beide staketsels werd het onderzoek gesloten. Van weerszijde werden dus zware onregelmatigheden waargenomen, voortspruitende uit een tekort aan toe zicht DE BLOEDIGE INCIDENTEN VAN LUPENY. Het Boemeensche kabinet heeft gisteren een zitting, die zes uur duurde, gewijd aan de bloedige incidenten van Lupeny. De correspondent van het Berliner Ta- geblatt te Boekarest meldt, dat het rapport van de commissie van onderzoek weliswaard nog niet be kend is, maar vermoedelijk zeer ongunstig voor den bevoegden prefect zal luiden. De sociaal-democrati sche partij heeft een eigen onderzoek ingesteld en is tot de conclusie gekomen dat de prefect, die zelf de onafhankelijke vakvereenigingen in het leven had geroepen, aansprakelijk voor het gebeurde moet wor den geacht. De prefect zou ook het eerste schot heb ben afgevuurd. De regeering heeft steun aan de ge zinnen der slachtoffers laten uitbetalen. NOODLOTTIG AUTO-ONGELUK TE BERLIJN. Twee dooden, vier zwaargewonden. Op den Kaiserdamm te Berlijn zijn Zaterdagavond een luxe auto en een bus in zoo groote vaart op el kaar gereden, dat beide omsloégen en twee inzitten den gedood en vier zwaargewond werden. De oorzaak van het ongeluk was, dat een levens moede man zich voor de luxe-auto wierp. De chauf feur trachtte hem nog te mijden en gooide het stuur om met het gevolg, dat hij tegen de bus reed. De oplossing van de Kabinets crisis. M. (mr. H. P. Marchant) schrijft in De Vrijz.-De- mocraat over het nieuwe ministerie: Waar de grondslag, het program niet bekend is, en alleen namen voor ons liggen, moeten, wij ons bepalen tot een saluut en een kansrekening. Het saluut zij gaarne gebracht In de verwording van ons staatskundig leven is het feit van de ge boorte van een Kabinet een gelukwensch waard aan den formateur. Voorzoover er continuïteit is en deze mogelijk was onder de beoogde conversie van het intermezzo kabinet in een rechtsch kabinet, werden uit het ka- b:net-de Geer de beste krachten behouden. Dienten gevolge moest in Mr. Kan een der beste krachten verdwijnen. De heer Donner zal ieder met voldoening voor Justitie behouden zien. Dat de heer Beelaerts, van wien beweerd werd, dat hij er genoeg van had, zich met de leiding van Buitenlandsche Zaken blijft belasten, verheugt ons vooral omdat hij heeft ge toond, tegenover de Belgische aanmatiging het been stijf te houden. Over het verdwijnen van den heer Koningsberger zal niemand een traan laten. De gelegenheid om hem te vervangen door een leiding gevende kracht met perspectief, die Indië zoo bitter noodig heeft, liet de formateur voorbijgaan. Er is geen reden voor de hoop, dat het bewind van den heer de Graaff in de toekomst iets beters zal te zien geven dan in het verleden. De heer Feber zal zich opgewekt gevoelen tot het ondernemen van nieuwe, ons gezag ondermij nende experimenten. Uit deze benoeming spreekt de vrees, om tusschen de strijdende strevingen een keu ze te doen. Van de nieuwe heeren willen wij het beste hopen. De heer Deckers heeft juiste een onjuiste denkbeel den. Aan welke hij de voorkeur zal geven en of hij een bekwaam regent zal blijken, meoten wij afwach ten. Aan moed ontbreekt het hem kennelijk niet. Politiek is dit extra-parlementaire kabinet zuiver rechtsch. De katholieken kunnen tevreden zijn met hunne vier portefeuilles. Hier wordt veel aan het cijfer gehecht, en de bezette departementen geven ge legenheid om de cijfers te vergrooten. Of de katholieke arbeiders zullen worden „verlost uit het proletariaat", is een andere vraag. Van den heer Verschuur is ons niet anders bekend dan dat hij katholiek i9 en voorzitter' van een Raad van Ar beid. De laatste qualiteit doet de vrees opkomen, dat hij verankerd zit in het nu eenmaal gevestigde systeem van de verplichte verzekering. Zal hij po gingen wagen om de arbeiders „uit het proletariaat te verlossen", die geld kosten, dan zal hij met zijn ambtgenoot de Geer te doen krijgen. Transigent is deze persoonlijkheid niet. Er is dus geen reden om aan te nemen, dat wij een anderen de Geer zullen zien dan dien van het intermezzo-kabinet. Deze zal zich moei?ijk kunnen inleven in eenige verandering van positie tengevolge van het feit, dat hij niet meer leider is van het Kabinet. Zijn buitengewone be kwaamheid maakt hem sterk. Den"leider van thans zij kracht toegewenscht. Sommigen schijnen van oordeel, dat het extra-par lementaire karakter van het kabinet een voordeel is: het kan naar believen voor elk belangrijk vraagstuk een andere meerderheid vinden; het behoeft die meer derheid niet steeds te vinden in de partijen, waaruit het is samengesteld. Wij vreezen, dat deze optimisten zich overgeven aan een illusie, wat betreft den gehoopten steun van een deel der linkerzijde. Zij vergeten, dat van het democratische program de handhaving van het par lementaire stelsel één is. Dat was het ook in een ver kiezingsstrijd. De democraten zien in de verwaarloo- zing van dit nummer één het grootste gevaar voor de democratie. Wie van deze verwaarloozing de schuld dragen, is onverschillig. Het gevaar is er en moet worden bestreden. De schuld dragen allen, die in een rechtsch kabinet de eenige mogelijkheid zien, ondanks het feit, dat de actueele. strijdvragen aldus geen van alle een bevredigende oplossing kunnen verkrijgen. Als de christelijk-historischen een parlementair rechts kabinet hebben onmogelijk gemaakt, zijn zij slechts verantwoordelijk voor het mislukken van een staatkundig onvruchtbare formatie. De katholie ken dragen daarentegen de volle verantwoordelijk heid voor het onmogelijk maken van een staatkundig vruchtdragende combinatie. Zij gaan daarvoor num mer één van het democratische program voorbij. De eerste plicht van de democraten is derhalve, een vruchtbelovende toepassing van het parlemen taire stelsel te blijven nastreven. De handhaving van een extra-parlementair kabinet, hetzij links of rechtsch „georiënteerd" is met dit doel niet vereenig- baar en men moest nu eens oj uden met aan de vrijzinnig-democraten een biefstu.-je voor te houden, dat slechts moet dienen om de christelijk-histori schen gedwee te maken. Dat wordt beleedigcnd. Wij hebben het vroeger gezegd en wij herhalen het hier: deze manoeuvres maken op ons niet den minsten indruk. Er is geen schijn bewijs geleverd, dat een samenwerking van katholieken met anti-revolution- nairen en vrijzinnig-democraten een democratisch regeerbeleid zou kunnen waarborgen. De eerste aan wijzing daarvan moeten wij nog zien- De komende periode zal daarvoor gelegenheid kunnen geven. Tot dusver zagen wij slechts het tegendeel. Dit wil niet zeggen, dat wij tegen dit kabinet een oppositie zullen voeren quand même. Wij zullen elk voorstel, dat de Kamer bereikt, hebben te toetsen aan het landsbelang, zooals wij het verstaan. Het wil wél zeggen, dat wij in een begeerte tot handhaving van het kabinet op zich zelf, buiten het oordeel over de waarde van zijn voorstellen geen reden zullen vin den om het te steunen. Groote drukte aan de veilingen; invloed van de Duitscbe toltarieven op de aardap- pelenprijzenaardappelen worden ingekuild. Slechte prijzen voor wortelen; bloemkool loopt sterk terug, evenals roode en witte kool. Aanvoer gele kool, die ook in prijs daalde. Zilvernep goede prijzen, drielingen bevredigend. Tomaten hooger. Boonen be vredigend. lage prijzen voor bieten. Uit de omstandigheid dat deze heele week de ver hoogde invoerrechten, door Duitschland, op onze aard- apeplen geheven, van toepassing waren en uit de over weging, dat in verband hiermee de vorige week nog veel was afgeleverd, kon wel worden voorspeld, dat de aanvoeren van vroege aardappelen aan onze veilingen deze week zeer zouden verminderen. Dit is dan ook in werkelijkheid het geval gebleken. Verschillende tuin bouwers zijn niettemin druk aan het rooien, doch we zagen er verscheidene bezig met het inkuilen van de aardappelen. Zij kijken de kat nog even uit den boom, nemen den strop, zooals men dit hier zegt, nu nog niet, doch hopen hem te ontgaan, als in September de invoer rechten weer tot het oude tarief zijn teruggebracht en de prijzen met de verminderde rechten mochten worden verhoogd. Volgens insiders is daarop echter niet veel kans, doch met wachten kan men niet veel verspelen; de tegenwoordige prijzen toch zijn van dien aard, dat hét al heel vreemd zou moeten loopen, als bïnnen en kele weken n iet evenveel zou worden gemaakt als nu, Al was de aardappelenaanvoer dan wat kleiner dan de vorige weken, de drukte aan onze veilingen was er niet minder om. Ongerekend nog de buitengewone be langstelling, die Vrijdagmorgen aan de Broeker veiling heerschte ter gelegenheid van de opening der bloem- bollenveiling in dezelfde gebouwen als die bestemd voor de groenten, en ook niet mee gerekend het bezoek van een aantal Deensche land- en tuinbouwers, aan onze veiling, de tuinbouwakkers en het Betaalkantoor, heerschte er weer leven en bedrijvigheid, zoowel te Broek als te Noordscharwoude. Een keur van groen ten, afwisselend en verscheiden in soort en kwaliteit, werden den kooplieden weer aangeboden. Dat deze in- tusachen zelf niet stil zitten in het behartigen van de belangen van den handel en daardoor in 't bijzonder in die van den tuinbouw, bleek wel uit het verhandelde op de vergadering van den Koophandel, waar over de wen- van aardappelen werd gesproken en over de nood zakelijkheid eener betere sorteering van bloemkool. Bij dergelijke besprekingen blijken de belangen van tuinder en handelaar hand aan hand te gaan, zoodat een groote samenwerking in beider belang moet worden geacht Te Noordsoharwoude werden de meeste aardappelen aangevoerd, n.1. rond 107 spoorwagons tegen 52 aan de veiling van de Langendijker Groentencentrale. De hoofdaanvoer bestaat nog uit Schotsche muizen, die Maandag te Noordscharwoude f 1.80-3.50 opbrachten, f 2.203.80 te Broek op Langendijk. In deze prijzen kwam de volgende dagen weinig verandering: de laag ste prijs, welke hier besteed werd, was f 2, de hoogste f 4, Te Noordscharwoude waren de prijzen gemiddeld nog een 30 cent lager. Voor eigenheimers werden betere prijzen besteed: te Broek f 2.30 tot f 5, te Noordschar woude f 24.40, schoolmeesters zijn niet zoo in trek, zoodat aan de veiling der L.G.C. f 2.103.70, aan die van den Noordermarktbond f 1.802.90 werd betaald. Drie lingen brachten aan de Broeker veiling f 2.403.50 op, te Noordscharwoude f 1.802.70. De wortelenaanvoer was niet groot; de lage prijzen zijn daar gedeeltelijk debet aan, daar sommigen nog wachten met rooien, om ze zoo noodig los aan te bie den. Kon in 't begin der week aan de Broeker veiling nog f 4.705 worden gemaakt, in de laatste helft der week lagen de prijzen tusschen f 2.504. Te Noord scharwoude waren de prijzen zelfs nog lager; daar was de aanvoer echter zeer gering, n.1. 4790 bos; te Broek 12900 bos. Was de bloemkool verleden week zeer duur, deze week liepen de prijzen met sprongen aohteruit Voor de mooiste eerste soort werd de vorige week nog over de f 40 betaald, dezen Maandag was de hoogste noteering f 18.30, de laagste f 8.60. Donderdag lagen de prijzen tusschen f 7.80 en f 13, Zaterdag was de noteering f 9.90 14.10. Te Noordscharwoude werd Zaterdag f 4.40 12.30 besteed, Maandag f 8.5014.70,. Voor tweede soort was op de laatste veiilng de prijs al zeer laag: Maan dag f 1.302.90, Donderdag f 0.902.50, Zaterdag f 0.60 1.80. In totaal werden 145680 stuks aan beide veilingen aangevoerd, waarvan 57.700 te Noordscharwoude. Bij deze prijzen mag niet vergeten worden dat veel tweede soort aangevoerd, en dat het besohot per snees gering is, daar de draaihartigheld heel veel waardeloos heeft gemaakt. Mis liep het ook met de roode kool. In 't begin der week werd te Broek f 8.60—10.30 betaald, te Noord scharwoude f 8.5010.50, een paar gulden minder alzoo dan de laatste dagen der vorige week. Donderdag ech ter was deze prijs te Broek tot f 3.705.20 teruggeloo- pen, te Noordscharwoude tot f 3.906.70. Hier was de noteering Zaterdag f 3.905.50, aan de Broeker veiling f 4.205.50. Aanvoer aan beide veilingen 65 spoorwa gens, waarvan 55 aan de veiling der L.G.C. Gele kool liep ook in prijs achteruit. Maandag kon nog f 11.9013.40 worden gemaakt, Zaterdag nog slechts f 6.508.80. Te Noordscharwoude was op dien dag de noteering f 8.409.30. In totaal werden 8 spoorwagens geveild, waarvan nog geen spoorwagen aan den Noor- dermarktbond. In tegenstelling hiermee werd aan de veiling van den Noordermarktbond meer witte kool aangevoerd, n.1. 12 spoorwagens tegen 3% te Broek. Werd in de eerste helft der week f 2.503.10 betaald, Zaterdag was deze noteering f 4.605.90, te Noordscharwoude. Aan de an dere velling weken de prijzen weinig van deze af. Zilver- nep bracht f 13.8020.80 op, drielingen f 3.607.90, zil veruien f 0.803. Voor gele nep werd f 1518 gemaakt, drielingen van deze uiensoort f 4.907.10, uien van f 6.707.50, Aan beide veilingen werden 25 spoorwagens uien aangevoerd. Voor tomaten was een gunstiger stemming aange broken. Maandag werden voor de volgende prijzen be steed: A-kwaliteit f 14.60—17.70, B- f 10.70, C- f 12.70 en CC f 5.50. Zaterdag echter waren deze prijzen gestegen, tot resp. f 24, f 19.80, f 24.30, en f 9.10. Deze prijzen zijn weer bevredigend. De aanvoer beliep 18500 Kg. De noteeringen voor slaboonen liepen op de verschil lende dagen weinig uit elkaar, gemiddeld f 12 per 100 Kg. Aan de veiling der L.G.C. was de hoogst bestede prijs f 14, laagste f 10.10. Te Noordscharwoude golden de spercieboonen van f 10.5016. In totaal werden 20300 Kg. aangevoerd, waarvan 15900 Kg. te Noordschar woude. Voor snijboonen werd f 11.6018.20 betaald. Tuinboo- nen, die alleen te Noordscharwoude werden geveild, brachten f 1.902.80 op. Kroten werden voor lage prijzen verkocht: f 1.90—4.10 te Broek f 2.203 te Noordscharwoude. UIT DE R.K. STAATSPARTIJ. Jhr. Ruys de Beerenbrouck neemt ontslag als voorzitter. Naar de Maasbode verneemt, heeft jhr. mr. Ch. Ruys de Beerenbrouck, in verband met zijn optre den als minister van binnenlandsche zaken en land bouw, zijn ontslag genomen als voorzitter van de R.-K. Staatspartij. INBRAAK TE SCHIEDAM. Een bedrag van f5000.gestolen. Mèn meldde Zaterdag uit Schiedam: In den afgeloopen nacht hebben onbevoegden zich toegang verschaft tot het kantoor van de Nationale Olie- en Vetindustrie aan de Westvest. In een brand kastje op de eerste verdieping werd" bij het slot een gat geboord, zoodat. dit kon worden geopend. Ver mist wordt een bedrag van circa f 5000, bestemd voor uitbetaling van tractementen enz. De daders zijn vermoedelijk door middel van een roeibootje over het water het pand binnengedrongen. DE ONBEWAAKTE OVERWEG BIJ RILLAND- BATH. Vragen van mr. Boon. Het Tweede Kamerlid de heer Boon heeft aan den minister van waterstaat gevraagd: 1. Is de minister bereid mede te deelen, welke de reden is, dat nog steeds geen gevolg is gegeven aan het geruimen tijd geleden aangekondigde voornemen om wachthuis 20 A bij den onbewaakten spoorover weg te Rilland Bath te amoveeren, door welke uit- zichtbelemmering 3 Augustus wederom een auto is verpletterd, niettegenstaande de bestuurder die bekend was met den gevaarlijken toestand do uiterste voorzichtigheid had betracht? 2. Is de minister bereid thans onverwijld te bevor deren, dat dit wachthuis onmiddellijk worde ge sloopt? VROUW GESCALPEERD. Tragisch ongeluk te Vierlingsbeek. Te Vierlingsbeek is mej. F„ terwijl zij eenige werk zaamheden verrichtte in de smederij van haar man, door een drijfriem gegrepen. Haar haren raakten in de machine verward en werden met de hoofdhuid geheel afgerukt. In ernstigen toestand is de vrouw naar het ziekenhuis te Venlo vervoerd. DE BESEDIGING DER MINISTERS. Zaterdagmorgen omstreeks half twaalf zijn de nieuwe ministers Ruys de Beerenbrouck, Deckers, de Graaff, Terpstra, Verschuur en mr. P. Reymer door H. M. de Koningin op het Paleis te Soèstdijk be- eedigd. De eerste vijf kwamen in hof auto's van het Sta tion te Utrecht ten paleize aan vertrokken na afloop van de beëediging weer in hofauto's naar Utrecht. De heer Reymer was per auto uit Hilversum ge komen en keerde na de beëediging weer naar zijn woonplaats terug. Bij Kon. besluit van 9 Augustus 1929 is met ingang van den dag waarop hem ontslag zal worden ver leend als Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw, tot secretaris-generaal van dat Departe ment met gelijktijdige opdracht van de functie van secretaris-generaal in Algemeenen Dienst benoemd: mr. J. B. Kan. OP EBN ONBEWAAKTEN OVERWEG TE APELDOORN. 12 der inzittenden licht gewond. Een autobus uit Friesenveen, waarin zich een zang gezelschap bevond is Zaterdagavond op den onbewaak ten overweg bij den gedênkpaal te Apel doorn door den motortrein, die om 7.30 uit Apel- doorijn vertrekt, aangereden. De autobus werd totaal vernield en het mag een wonder heeten, dat zich. geen ernstige ongelukken hebben voorgedaan. Twaalf perso nen bekwamen lichte verwondingen. De overweg is hier 30 a 40 M. breed en biedt een zeer goed uitzicht. De chauffeur beriep zich er op, dat hij den trein pas op een afstand van zeven meter zag naderen en toen niet meer kon stoppen. Hij wilde er nog voor langs rijden, wat hem noodlottig werd. De politie heeft tegen den chauffeur proces-verbaal opgemaakt Naar werd meegedeeld, reed de trein zeer lang zaam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 2