Schsger Courant Radioprogramma Nerveus en Overspannen Onrustig en Slapeloos Mijnhardt's Zenuwtabletten Zaterdag" 24 Augustus 1929. 72ste Jaargang. No. 8516 Tweede Blad. FEUILLETON-" Fj VERTELLINGEN. R Brabantscbe brieven. EEN VR00LIJKE ROMANCE Gebruik hiertegen de Zenuwstillende en Zenuwsterkende Glazen Buisje 75 cent. Bij Apoth. en Drogisten. to' U M dit mi II M Ij Ulvenhout, 20 Augustus 1929. Menie r, Langzaam aan geraken r me deor d'n zomer, amico. 1 M'n dalia's achter teugen m'nen muur, staan te hloeiën in 'nen pracht van diefrente kleuren da ge'r nie aanders als lachende naar kijken kunt. Want gapen werkt be smettelijk, zooas ge wit, maar lachen, nét zoo! As ge heurt of ziet lachen "doe-de onwillekeurig mee. Al zoude op da mement nóg zoo de smoor in oew lijf eramen. En zoo is 't ok mee mijn dalia's, man. As 'k er naar kijk, dan krult m'n neus. Blommen as vusten! Gloeiend-rooie, mee opgerolde punten van vingers laank, staan te pinkelen onder 't zonneke. Fluweel- rooi e, nouw en dan teugen zwart aan, emmen 'nen glaans, as 'n poes, gezond tot in d'r klokhuis. Gele en oranje-kleurige mee rooie harten die er uitzien as suikergoed zoo zuut en zoo lekker. Ja, zelfs pèèrse, amico en ge wit nie wat de schoonste-n-is. Maar samen vurmen ze éénen boekee, terwijl de malsche blaren en de barstende knoppen die er mee duzenden inzitten van 't geheel 'n fiest veur 't oog jnaken. Om te schilderen! En d'n erf, waar ok de goudsblommen in schate rend oranje nouw te tieren staan, waar Trui d r gra- niejums mee die vurige blommen as potverdomme- kes d'r eigen bovenuit vloeken, dieën erf ziet er nouw Uit as 'n blommenhofke. De notenboom zit vol as mud. Kanjers van groene ballen, soms mee zeuvenen aan eenen tros, hangen d'r in en amico, da wijst op veul winter jong. Ge- jneenelijk, as er veul noten zijn volgt 'r 'nen stren gen winter en as da van 't jaar uit mot komen, ollee doet dan maar grust 'nen gèèven stomp braandstof- fen op, jonk! 't Is zoo schoon ee, da blommenhofke op d'n oogen- blik. En as de zon er deurhenen speult, zooda ge de herfstdraaien pèrlemoerkleurig uit de blomstengels ziet slieren, as ge dan de vliegeskes en muggeskes bo ven die blommenpracht ziet daansen mee gouwig- glaansende vleugeltjes, dan is er gin mooier plekske op d'èèrde as da-de-hofke. Trui was van den mergen d'r graniejums aan het stekken. De graniejum amico, da's Trui d'r blom. „Wa motte daar nouw allemaal mee doen', vroeg ik 'r, „w'hemmen al zooveul da me-'ne-r gin blijf mee we ten." „Zumme dan wel in 't veurjaar zien," bedisselde Trui, ,,'t is zonde om er niè van te halen wat er van te halen is en dan mot r maar wa meenemen op oewel wagen veur de beste klaanten, maar 'k laat ze nie verloren gaan. En aanders maak ik daar nog Tl perkske," zee ze, en toen wees ze op 'n beddeke goudsblommen van mijn. ICeb er verders gin woorden over vuil gemokt, waant ge kun nie geleuven zonen kwieken hovenier as Trui is! 'k Laat ze maar kalm aanbotteren. Maar witte wa ge nouw wel krijgt amico? Dat er zoo teugen d'n avend 'nen blaauwen damp over de wèreld trekt die oew zoo 's aves deur oew kleeren benen op oew vel plakt Ok 'tgruun begint nouw lillek te doen. Zoon laank- zamerhand trekt er 'nen geligen gloed over en ga-g-et zo-merke op z'n eindje loopen. En as ik zoo teugen d'n avond op huis aan gaai FEUILLETON door P. G. WODEHOUSE. 12. Toen Joan zich tegenover R. Jones geplaatst zag, ston den haar oogen koud en uitdagend. Ook zij had zich de kunst eigen gemaakt iemands karakter in een oogwenk te raden, en wat zij bij het eerste gezicht van R. Jones zag, gaf haar geen gunstigen indruk van den man. „Ge wildet mij spreken over zaken?" „Ja," zei R. Jones. „Ja... Juffrouw Valentine, mag ik beginnen met u te verzekeren dat het niet in mijn voor nemen ligt u te beleedigen?" Joan trok haar wenkbrauwen op. Eén oogenblik ver dacht zij haar bezoeker er van te zwaar gedineerd te hebben. „Ik begrijp u niet." „Ik zal het u uitleggen. Ik ben hier gekomen," ging R. Jones voort, zich met het oogenblik meer genteman- like gedragende, „wegens een zeer onaangename aange legenheid, om een dienst te bewijzen aan een vriend. Wilt gij onthouden, dat wat ik ook zeggen mocht, het uitsluitend te zijnen behoeve geschiedt?" Reeds had Joan het denkbeeld, dat deze dikke kerel een levensverzekeringshaai was, laten varen, en nu helde zij over tot de meening dat hij collectant was tot een of ander liefdadig doel. „Ik kwam hier op verzoek van den Hoogwelgeboren Frederick Threepwood." „Ik begrijp u nog niet geheel." „Ge hebt hem nooit ontmoet, Juffrouw Valentine, maar, toen ge choriste aan het Piccadilly Theater waart heeft hij u, geloof ik, een paar onzinnige brieven ge schreven. Misschien hebt ge dat vergeten?" „Dat heb ik zeker." „U heeft ze dus waarschijnlijk verscheurd?" „Natuurlijk. Ik bewaar zelden brieven. Waarom vraagt ge dat?" „Och, begrijpt ge, Juffrouw Valentine, de Hoogwelge boren Frederick Threepwood staat op het punt in het huwelijk te treden, en hij bedacht dat het over het ge heel misschien beter was dat de brieven en de ver zen die hij u schreef, niet langer bestaan bleven." Het geheele gentlemanlike gedrag van R. Jones en laangst de boselikanten, as dan de zon de lange roest bruine stammen van de mastenboonien mee d'r ros- sigé licht in lichten laaie zet, net of er heele stukken bosch in den braand staan, en de hooge naalden kruinen één worren mee de pèèrsige locht, daarboven oewen kop, as 't dan zoo stillckcs wordt en gin ve.u- gcltje z'n eigen heuren lot, er nouw en dan 'nen herfstdraad in oew bakkes kietelt, kek, dan ziede toch en dan vuulde da-d-et najaar aan 't komen is. Hoor es ier, 't is prachtig. Maar den dollen zomer- schen roes is vcurbij. 't Isn bietje droefgeestiger ge- worren. 't Moois van blom en blad gaat starreven. Toch is 't net, amico, of 't sjuust die stilte-n-is, die peinzende stilte van de heele natuur, die 't beste past bij ons Brabaantsche bosschen. As ge 'r nouw deurlopt, nouw de vacansiegangers weer weg zijn, nouw is 't net of de gasten van oew zuiveren bruiloft zijn vertrokken. Ge sta-d-'n bietje yrimd te kijken in oew eigen huis. 't Is of de muren 't lawijd emmen opgezogen en oew nouw mee 'n ver- neuksoogske aankijken. Op die manier staan de boomen nouw in de bos- schsn. Ge kek ze 'n bietje beteuterd aan! Waar zijn de stemmekes van de spculende en dar tele kinderen, die soms drie keeren echoowden deur de gaten tusschen al die boomstammen in? Waar zijn de veugeltjos, die maanden aan één stuk emmen gezongen as gekskes, in de hooge, platte kruinen? Waar de fietsers, die in troepkes en lachend laangs de paaikes trokken, bellend, roepend, schaterend! Waar is da-d-allemaal gebleven, o, geheimzinnige boomen die in de stilte nouw te droomen staan a3 al-weters. En dan heurde 'n takske kraken, ge kekt op en daar springt *t eekhoorntje mee z'nen prachtigen pluimstéert in de hooge takken en angstig en pien ter schieten er twee lichtstraaltjes uit z'n muizen- oogskes en ja dan vuulde 't heel goed: de bos schen zijn leeg! En toch, amico, 'k zie ze gère zoo! 't Hoort er bij, bif die bosschen mee d'r geheim zinnige donkerten; mee d'r stille, diepe, glasheldere slooten, mee 't aandoenelijk geruisch in de toren- booge kruinen. 't Zijn lijk hooge kathedralen nouw, waar zwaar moedig d'n urgelrnuziek deurdavert op de breeje wieken van d n wind die deur de toppen scheert. Jong, wa-d-is mijn Brabaantsche laand toch schoon. As zuiver zoo blinken de berlcenbomkes tusschen 't rooie eikenloof laangst de boschwegels. As zware kerkpielasters, zoo staan de monumen tale beuken hier en daar in troepen bij mekare. En as 'k dan 'n jong spanneke teugenkoom, dat daar tusschen die hooge boomen, mekare vnst-om- strengeld, zielsgelukkig lopt te vrijen, dan dan wel dan ga-g-et net as daarstrakskes mee die bloeien de daliaa's, dan krult m'n neus. Dan neem ik m'n pet halvelings af en krab 's op m'nen kop en as 'k dan 't wefke d'r kopke, da zwaar lijk 'n blommeke, neer ga-d-hangen op 't manneke z'nen schouwer, dan dan ollee dan vuul ik effen 'I gewicht van m'n vijf kruskes Maar dan zie 'k toch ok m'n eigen weer gaan 'n dartig jaren gelejen, mee Trui aan d'n erm en teugen mekare opdouwend of ge jeuk aan oewen schouder hadt. En as 'k daar dan effekens over te peinzen staai en 't spanneke laankzaam aan verdwijnen zie of ze opgezogen worren deur de bosch-donkerten, dan gooi ik m'n pet in d'hogte, fluit 'n lie-ke en piep 'm naar Truië toe. Dan, amico, dan hè'k daar efkens d'n zomer weg zien trekken Dan hè'k d'n herfst in m'nen nek vuulcn blazen. Dan is 't of ik m'n eigen 'n heel klein bietje dood vuulde gaan. Toen sloeg ik gaauw d'n kortsten weg in, midden deur de velden, 'nen sprong over d'n sloot en 'k sting op d'n weg. 'n Stouw koeien trok erover, die mee d'r triestige oogen en 'non hangenden kop suffig over d'n weg klotsten. Zwaar asemend deur d'r vust-groote neus gaten of ze liepen te zuchten. Nouw en dan ging er een op 'n sukkeldrafke aan d'n haal, bezijjen laangst d'n weg en sjuust kwam daar 'n jonk stadswefke aanfietsten da van aangst nikske nicmeer zag. Gelukkig was ik net op tijd om die koei mee m'n pet veur d'r oogen te slaan, d'n weg op, maar 't wefke was zoo verschrokken da ze d'r fietske liet gaan en teugen d'n grond zou geslagen emmen, ha'k ze nie opgevangen! 't Was, of er na al m'n gepieker 'n fee-ke-n-uit d'n hemel was komen vallen, net in m'n ermen en m'n vijf kruskes smolten inmekare tot twee H—smaakt aJs room onder het spreken had hij geweldig zijn best gedaan was niet in staat de onaangename beteekenis van de woorden te verhelen. Hij was bang dat ik de brieven gebruiken zou om tegenover hem chantage te plegen?" zei Joan met ijzige kalmte. R. Jones maakte afkeurend een beweging met zijn hand. „Mijn waarde Juffrouw Valentine!" Joan stond op en R. Jones volgde haar voorbeeld. Het onderhoud was blijkbaar afgeloopen. „Zeg Mijnheer Threepwood als 't blieft dat hij gerust kan zijn. Hij loopt geen gevaar." „Juist, juist, jawel. Ik zei Threepwood vooruit dat mijn bezoek hier alleen voor den vorm zou zijn, want ik was overtuigd dat gij het hem niet lastig zoudt maken. Ik kan hem dus met de meeste stelligheid verzekeren dat de brieven door u vernietigd werden?" „Ja. Goeden avond." „Goeden avond. Juffrouw Valentine." Het sluiten van de deur achter hem liet hem in het pikdonker, maar hij gevoelde niet veel lust weer om te keeren en Joan te vragen de deur open te laten om hem bij te lichten. Hij was blij uit haar tegenwoordig heid te zijn. Hij was er aan gewoon door zijn medemen- schen met schele oogen aangezien te worden, maar in de oogen van Joan had hij iets gelezen dat hem bi zonder mishaagde. Hij vond tastende den weg naar be neden, opgelucht dat alles achter den rug en goed afge loopen was. Hij sloeg geloof aan hetgeen zij hem ge zegd had en hij kon Freddie naar waarheid verzekeren dat het gevaar dat hij het lot van den armen ouden Percy zou deelen, niet bestond. Weliswaar nam hij zich voor aan zijn bericht toe te voegen dat de vernietiging van de brieven niet dan met de grootste moeite gekocht w&s, voor den prijs van op den kop af vijf honderd pond, maar dat was een bloote zakenformaliteit. Hij had bijna de laatste trede bereikt, toen er aan de voordeur gescheld werd. Met wat later een ingeving door hem genoemd werd, aanvaardde hij met ongewone vlugheid den terugtocht, tot hij bijna weer vlak bij de deur van Joan stond. Toen boog hij zich over de ba lustrade en luisterde. Het slordige dienstmeisje opende de voordeur. Hij hoorde een meisjesstem „Is juffrouw Valentine thuis?" „Zij is thuis, maar heeft bezoek." „Zoudt ge naar boven kunnen gaan en zeggen dat ik haar wensch te spreken? Zeg dat juffrouw Peters er is. Juffrouw Aline Peters." De balustrade kraakte onder de kracht waarmee R. Jones haar plotseling aangreep. Een oogenblik dacht hij door den grond u begon jjjj snei te den „Maar ollee, troeleke", vroeg ik, „zijde gij dan toch zoo verschrokken van die stomme koei?" Toen kwam z'n bietje bij. Ze gohg weer meer op 'r steuvige, hooge pootjes staan, zooda'k ze los kon laten en 'n zweemke kleur kwam op d'r witte wan- geskes die zoo smetteloos waren as dotterblommen. Ze moes mee d'r eigen toen lachen en 't was net of 't zonneke deurbrook. En op da mement, amico, toen trok de vrouw veur me in d'r weg en hield ik over iets schoons, iets onwezenlijks dak stillekes bewonderen kon van heel dichtcnbïje. „Daar schuins over, daar woon ik", zee ik, „as ge efkes op oew ge mak wilt komen mee 'n bakske koffie, dan za'k oew fietske wel rijen. „Heel vriendelijk eh „Dré", zee ik. „Bep", zee ze. „Doe-d-et, Bep?" ,,'k Doe ,t, Dré!" En zoo, amico, kwam ik mee 'n damesfietske aan d'haand en 'n gèèf stadsmokkeltje bij Trui aan, die van verwondering d'n ketel verkensvoer op d'r tee- nen zette. „Trui", riep ik, „keb Bep meegebrocht om 'n kom- meke koffie te drinken, 't Kind is verschrokken van 'n stouw koeien en nouw mot z'effekes tot d'r eigen komen." „Wilde 'n steuvig bakske emmen, juffrouw?" vroeg Trui, „da tref te, keb 'm net gezet en 't is goeie". Amico, Bepke is 'n vol uur bij ons blijven klassi- neeren. En toen ze weg was zee Trui: „wa-d-n schoon kopke, net 'n heiligbeeldje!" Dus amico, g'oef nie te vragen, of ik best spek in de kuip had, want eer oew wijf 'n aander wefke schoon vindt dan mot er heel \Va gebeuren! Maar zoo, amico, hè'k van deus week d'n klap van 't najaar gevuuld. Van binnen en van buiten... Kom, ik gaai er afscheiën, m'n oogen beginnen te pieken, in d'n vruugen schemer. Veul groeten van Trui en, as altij, gin horke min der van oewen toet a voe DRé. Voor Zondag 25 Augustus. 8.25 HUIZEN (298)x N.C.R.V. Morgenwijding. 9.— HILVERSUM (1875) V.A.R.A. Mededeeling over postduiven; gramophoonplaten; csperanto; or gelconcert. 10.— HUIZEN (298) K.R.O. Uitzending va nde Hoog mis uit de kerk van de H. Anfridus te Amers foort. 10.30 HILVERSUM (1875) V.P.R.O. Uitzending van den ochtenddienst van de Vereeniging van Vrijzinnig Hervormden te Amsterdam. Spr.: Ds. J. van Dorp. 11.50 HAMBURG (372) Concert. 12.— HILVERSUM (1875) Lezing door Jhr. Dr. C. de Ma rees van S wind eren. 12.20 BERLIJN (4*8) Concert. 12.30 HUIZEN (298) K.R.O. Lunchconcert. 12.30 HILVERSUM (1875) Lunchmuziek. 12.30 LANGENBERG (473) Concert. 1.05 PARIJS (R.1725) Concert. 1.20 LANGENBERG (473) Middagconcert. 1.25 HAMBURG (372) Concert. 1.30 HUIZEN (298) Spr.; Dr. Hein Hoeben. 2.— HILVERSUM (1875) A.V.R.O.-tooneelhalfuurtje. 2.HUIZEN (298) Literair halfuurtje. 2.30 HUIZEN (298) Gramophoonplaten. 2.30 HILVERSUM (1875) Pianosonaten van Beet hoven. 2.50 BERLIJN (418) Gramophoonplaten. 3— HILVERSUM (1875) Gramophoonplaten. 3.30 HILVERSUM (1875) Concert door het Omroep orkest. 3.50 KALUNDBORG (1153) Middagconcert. 3.50 DAVENTRY (479) Concert. 3.50 DAVENTRY (1553) Concert. 4.15 HUIZEN (298) Voor de zieken. 4.35 HAMBURG (372) Concert. 4.50 BERLIJN (418) Concert. 4.50 LANGENBERG (473) Vesperconcert. 4.50 PABIJS (R.1725) Gramophoonplaten. 5.— HILVERSUM (1875) V.A.R.A Kleuteruurtje; nieuws van Teun de Klepperman. 5.— HUIZEN (298) N.C.R.V. Kerkdienst vanuit de Geref. Kerk te Laren (N.-H.) Voorganger Ds. L. Oranje. ken. Er ging hem een kolossaal licht op, en zijn meest vooraanstaande gedachte was dat hij van nu af geen man en geen vrouw meer vertrouwen zou. afgaande op eigen oordeel. Hij had er een eed op kunnen doen dat dat meisje Valentine eerlijk en oprecht was. Hij had volkomen genoegen genomen met haar verzeke ring dat de brieven vernietigd waren. En al dien tijd had zij hem voor den gek gehouden op een manier, die hem in zijn heele loopbaan nog nooit overkomen was. Hij voelde bijna bewondering voor haar. Wat had zij hem leelijk beetgenomen! Nu begreep hij duidelijk wat zij in het schild voerde. Voor hij haar zijn bezoek bracht, had zij een ontmoeting met de verloofde van Freddie afgesproken, met het doel onderhandelingen over den verkoop van de brieven aan te koopen. Zij had hem, Jones, op armslengte van zich afgehouden, om dat zij de brieven zou afstaan aan dengen®, die er het meest voor betaalde. Als hij niet bij toeval hier ge weest was, terwijl juffrouw Peters zich liet aandienen, zouden Freddie en zijn verloofde tegen elkaar zijn gaan opbieden, wat den prijs zeer verhoogd zou hebben. Hij had dozijnen malen zelf hetzelfde spelletje gespeeld, en hij was zeer verontwaardigd over de concurrentie van een vrouw op een terrein, dat hij tot dusverre alleen als een gebied voor mannelijken ondernemingsgeest be schouwd had. Toen het dienstmeisje de trap op strompelde, trok hij zich nog wat verder achterwaarts terug. Hij hoorde de deur van Joan open gaan, en in het naar buiten val lende licht zag hij het slordige dienstmeisje op den drempel staan. „O, ik dacht dat er een heer bij u was. juffrouw." „Hij is eenige oogenblikken geleden vertrokken. Waar om?" „Er is een dame om u te spreken. Juffrouw Peters, zegt zij." „Wil je haar vragen boven te komen?" Het slordige dienstmeisje hield niet van deftigen om slag. Zij boog zich naar achteren en schreeuwde Aline toe. „Of u maar boven wilt komen, zegt zij." De voetstappen van Aline op de trap werden hoor baar. Er werden verwelkomingen gewisseld. „Hoe kom je zoo hier, Aline?" „Heb ik je gestoord, lieve Joan?" „Neen. Kom binnen. Ik was alleen verwonderd dat je zeo laat kwam. Ik wist niet dat je op zoo'n laat uur nog bezoeken bracht. Is er iets? Kom binnen." De deur werd gesloten het dienstmeisje verdween naar de onderwereld, en R. Jones sloop onhoorbaar na derbij. Hij was er eenvoudig versteld van. Blijkbaar waren zijn vermoedens, zijn tweede gedachte, ten eene- male verkeerd geweest. Joan was, op de keper be 5.20 BRUSSEL (509) Dansmuziek. 5.20 WARSCHAU (1411) Populair concert. 5.20 DAVENTRY (1553) Pianoduetten. 6.— HILVERSUM (1875) V.A.R.A. Vooravondconcert 6.05 DAVENTRY (1553) Kerkcantate. 6.50 HAMBURG (372) Concert 6.50 BRUSSEL (509) Gramophoonplaten. 6.50 7F.ESEN (1635) Concert. 6.50 PARIJS (R.1725) Gramophoonplaten. 7.30 HUIZEN (1071) K.R.O. Spr.: Mevr. L. M. Pier- son Franssen; tijdsein; praatje; concert; pers berichten van Vaz Dias; 10.45 uur epiloog door klein koor. 7.30 HILVERSUM (1875) Gramophoonplaten. 7.35 MOTALA (1348) Wagnerconcert. 8.HILVERSUM (1875) Tijdsein; pers- en sportbe richten van het Persbureau Vaz Dias; aanslui ting van het Kurhaus te Schevcningen; gra mophoonplaten.. 8.20 KALUNDBORG (1153) Operettemuziek. 8.20 HAMBURG (372) Concert. 8.20 LANGENBERG (473) Opera-uitzending. 8.35 BRUSSEL (509) Concert. 8.35 PARIJS (R.1725) Concert.. 8.50 TOULOUSE (R.381) Concert en dansmuziek tot 10.35 uur. 8.50 WARSCHAU (1411) Concert. 8.50 BERN (403) Concert. 9.20 DAVENTRY (479) Concert 9.25 DAVENTRY (1553) Concert. 9.50 ZEESEN (1635) Concert. 10.— MOTALA (1348) Dansmuziek. 10.05 KALUNDBORG (1153) Concert en dansmuziek. 11.05 WARSCHAU (1411) Dansmuziek. <0.50 BERLIJN (418) Dansmuziek. 11.05 KATTOW1TZ (408) Dansmuziek. 11.20 HAMBURG (372) Concert. Voor Maandag 26 Augustus. 10.— HILVERSUM (1875) Tijdsein en morgenwij ding. 10.35 LANGENBERG (473) Gramophoonmuziek. 11.— HUIZEN (298) N.C.R.V. Korte ziekendienst. 11.20 HAMBURG (372) Gramophoonplaten. 11.20 DAVENTRY (1553) Gramophoonplaten. 12.— HILVERSUM (1875) Politieberichten. 12.15 HILVERSUM (1875) Lunchmuziek. 12.20 DAVENTRY (1553) Balladcnconcert en orgel recital. 12.30 HUIZEN (298) Orgelconcert. 12.30 LANGENBERG (473) Gramophoonplaten. 12.50 PARIJS (R.1725) Symphonieconcert (gramo phoonplaten). 1.20 DAVENTRY (1553) Lunchconcert. 1.25 LANGENBERG (473) Middagconcert. 1.50 HAMBURG (372) Concert. 2.— HILVERSUM (1875) Gramophoonmuziek. 2.20 BERLIJN (418) Gramophoonmuziek. 2.30 HILVERSUM (1875) Filmmuziek uit het Rcm- brandttheater te Amsterdam 3.50 KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert. 4.— HUIZEN (298) N.C.R.V. Ziekenuurtje. 4.05 PARIJS (R.1725) Concert. 4.20 DAVENTRY (479) Concert, daarna dansmuziek. 4.20 DAVENTRY (1553) Concert. 4.20 W'EENEN (517) Concert. 4.30 HILVERSUM (1875) Rustpoos ter verzorging van den zender. 4.35 FRANKFORT a. M. (390) Concert. 5.— HILVERSUM (1875) Kinderuurtje. 5.HUIZEN (298) Gramophoonplaten. 5.20 BRUSSEL (509) Concert. 5.20 BERLIJN (418) Concert. 5.55 LANGENBERG (473) Vesperconcert. 6.HILVERSUM (1875) Tijdsein; dinermuziek. 6.BOEDAPEST (550) Concert. 6.20 HAMBURG (372) Concert. 6.20 WARSCHAU (1411) Concert. 6.30 HUIZEN (1071) Literaire lezing door Joop de Bruin. 6.50 BRUSSEL (509) Gramophoonmuziek. 6.50 DAVENTRY (479) Concert. 6 50 MOTALA (1348) Gramophoonplaten. 6.55 PARIJS (R.1725) Gramophoonplaten. 7.— HUIZEN (10711 Gramophoonplaten. 7.15 HILVERSUM (1875) Lezing door J. Sietzes. 7.45 HILVERSUM (1875) Politieberichten. 7.50 DAVENTRY (1553) Concert. 8.— HUIZEN (1071) N.C.R.V. Uitzendavond; daarna nieuwsberichten van het persbureau Vaz Dias. 8.— HILVERSUM (1875) Tijdsein; vereenigingsuur- tje; concert door het Omroeporkest, nieuwsbe richten van het persbureau Vaz Dias; gramo phoonplaten. 8.10 MOTALA (1348) Concert. 8.20 DAVENTRY (479) Concert. schouwd, dan toch het oprechte persoontje, waarvoor hij haar in het eerst aangezien had. Die twee meisjes hadden als oude vriendinnen met elkaar gesproken, als hadden zij elkaar haar leven lang gekend. En dat ging boven het verstand van R. Jones. Met den sluiptred van een Roodhuid naderde hij de deur en legde zijn oor er tegen. Hij kon in die houding alles uitmuntend verstaan. Intusschen voelde Aline, binnengekomen, zich door het zien van Joan alleen, reeds gesterkt. Zij zag er zoo echt flink uit. Joan's oogen hadden een andere uitdrukking dan bij het vorige onderhoud aangenomen. Nu stonden zij zacht met een zachtheid die half van medelijden, half van ge ringschatting getuigde. Het is een troost voor hen die door het leven niet ontzien worden, dat zij in staat zijn met een zekere geringschatting neer te zier op de ver drietelijkheden van de vertroetelden. Joan kende Aline van vroeger, en kende haar als een voortdurend slacht offer van kleine teleurstellingen. Zelfs tijdens hun schooljaren was het haar steeds een behoefte geweest getroost en beschermd te worden. Haar zachtzinnige aard scheen voor kleine tegenvallers en wisselvallighe den groote aantrekkelijkheid te hebben. Aline was een meisje die bij een zeker type van haar medeschepselen het verlangen wakker riep, haar in bescherming te nemen. Het was deze eigenschap die George Emerson 's nachts uit zijn slaap hield; en nu kwam het op bij Joan. Joan. voor wie het leven een aanhoudende strijd was om den wolf buiten de deur te houden, en die den dag waarop zij haar wekelijksche kamerhuur kon voldoen en nog iets overhouden om een begeerden hoed of een paar schoentjes te koopen een gelukkigen achtte, kon, terwijl zij naar Aline keek, niet nalaten te denken dat haar eigen zorgen zoo goed als niet tel den, en dat de oogenblikkelijke eisch was haar vrien din te troosten en te kalmeeren. Zoover zij Aline kende, giste zij dat al de beslommeringen van haar vriendin hoogstens konden zijn voortgevloeid uit het verlies van een broche of uit een ruwe bejegening, maar zij be dacht tevens, dat dergelijke verdrietelijkheden bij Ali ne schering en inslag waren. Verdriet, op den keper beschouwd, is, gelijk schoonheid, slechts hoe men de zaak beziet, en Aline was veel minder tot het moedig dragen van het verlies van een broche bestand, dan zij, Joan, tegen het dapper onder de oogen zien van het verlies van een betrekking, waarvan het salaris voor haar juist het verschil uitmaakte tusschen leven en van honger sterven. „Je hebt iets dat je hindert," zei zij. „Ga zitten en biecht me alles op." Aline nam plaats en keek de schunnige kamer in het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 5