Schap Courant DE B00.ZE GEEST VAN 'T MOERAS. Tweede Blad. 1 De ononderbroken arbeidsweek in Rusland. Algehcele verbsawing Ned. Kerv. Kerk te Papendreeht. Kort verhaal Be godsdienst der Japanners. Vijanden van onze vijanden. Woensdag" 2 October 1929. 72s argang. No. 8538 Invoering van de arbeidsweek van vyf da gen. Een wekelijksche rustdag van 39 uur Omtrent de invoering van de ononderbroken arbeids week ln Rusland hebben wij reeds het een en ander gemeld: Naar de N.C.Rt. nog weet mede te deelen, heeft de raad van volkscommissarissen der Sowjetunie thans al- gemeene beschikkingen gepubliceerd met betrekking tot de werk- en rusttijden van de arbeiders, welke in onder nemingen en bij instellingen werkzaam zijn, waar de ononderbroken arbeidsweek is ingevoerd. Ook deze re geling is nog niet definitief, want behoeft de goedkeu ring van het centrale uitvoerende comité van de Sow- jetunie. Voordien zal zij, vanwege haar belang, ter be oordeeling worden voorgelegd aan arbeidsvergaderin- gen, in de pers en aan Sowjet- en maatschappelijke or ganisaties. Doel van de regeling is het bestaande aantal arbeids uren per jaar en hetzelfde aantal rustdagen van tot dus- yer te handhaven. In alle ondernemingen, waarbij de ononderbroken arbeidsweek wordt ingevoerd, behalve bouwbedrijven en seizoenonderneir.ingen, wordt de ar- i beidsweek van vijf dagen ingevoerd (vier dagen arbeid i en een dag rust.) Ook bij de instellingen, die ononder- broken zullen werken, zal de werkweek van vijf dagen Worden ingevoerd, met dien verstande, dat als zij thans een zes-urigen werkdag hebben, deze tot zeven uur, met een half uur onderbreking, verlengd wordt. In bijzon dere omstandigheden kan voor bepaalde ondernemingen en instellingen, bij wiize van uitzondering, een andere Werkweek worden vastgesteld. Voor de bouwbedrijven en- seizoenondernemingen wordt de duur van de arbeids week bij de invoering van de ononderbroken productie bepaald door de regeeringscommissie terzake bij den raad van arbeid en verdediging. Het aantal „wekelïjksche" rustdagen moet voor arbei ders ln ondernemingen en instellingen met de arbeids week van 5 dagen niet minder dan 72 per jaar bedragen, met Inbegrip van de dagen die binnen het gewone ver lof vallen. De duur van den wekelijkschen rustdag mag Een fraai staaltje moderne architectuur. Tot 1891 was de Ned. Herv. Kerk te Papen- ïürecht eigendom van- de kerkelijke gemeente en de toren eigendom van de burgerlijke ge meente. In dat jaar was de kerk in die mate bouwvallig geworden, dat zij moest worder afgebroken. Hoewel de toren op zichzelf nie bouwvallig was, bleek het in verband mn da amoveering der kerk toch niet mogelij hem te behouden. Hij werd in dat jaar ever eens afgebroken. De kerkelijke gemeente dee op het nieuwe kerkgebouw een torentje bou wen, waartoe de gemeente een subsidie ver leende van f 1000.alsmede een jaarlijksch bijdrage in de onderhoudskosten. Kerk en to ren waren dus nu eigendom van de kerkelijk gemeente. Deze toestand duurde voort tot 1925 In het begin van dit jaar n.m. werd door d. kerkelijke gemeente besloten tot vergrootim van het kerkgebouw, door aanbouw van zij beuken en (aan de achterzijde) van een catei chiseer- en kerkeraadskamer, enz. Door deze verbouwing krijgt het voorheen onooglijke gebouw meer aesthetische en ar chitectonische waarde. De kerkverbouwing heeft mede naar voren gebracht het plan tot den bouw van een nieuwen toren, niet op, maar aan de kerk. In den Raad is voorgesteld van gemeentewege een toren te doen bouwen, welk voorstel in de ver gadering van 24 Juli 1§29 werd aangenomen. De be- noodigde grond is gratis door de kerk aan de ge meente afgestaan. De nieuwe toren zal dus weer Naar het Engelsch van ELLIOT BAILAY. (Nadruk verboden.) Het was Bobbie Lancing, die de oorzaak was van imijn kennismaking met „Getaway Creek". „Waarom kom je hier niet een paar dagen logee- ren bij ons, Marshall, ouö jongen?", schreef hij. „Mijn zuster cn ik en de oude juffrouw die voor ons zorgt, wonen tijdelijk op een landhuisje midden in 'het moerland niets dan eenzaamheid, waar je in den wijden omtrek maar om jc heen kijkt en de grijze Noordzee niet ver weg. Je kunt er heerlijk jagen op waterwild en de streek, Getaway Creek heet 'hij, heeft een heel eigenaardige schoonheid; hij vormt net een geschiktcn achtergrond voor iemand die zoo belust is op het romantische als jij." Het slot was natuurlijk dat ik ging; ik had Bobbie, een van mijn beste vrienden notabene, in geen ja ren gezien en ik moest mezelf bekennen, dat ik erg benieuwd was hoe Mary Lancing zich ontwikkeld zou hebben. Toen ik haar het laatst gezien had, was ze een aardige bakvisch op lange becnen Ik zag direct dat Bobbie niet veel veranderd was, toen hij mij aan de kleine spoorwcghalte kwam af halen. Even later zaten we in zijn gocd-uitziende two-seater en snorden over den twee mijl-langen windenden weg, die naar zijn landhuis voerde. Zooals hij mij geschreven had, was het een vree- sol ij ke verlaten streek, waar hij zijn tenten had opgeslagen. Naar het Noorden en Zuidenzoo ver het oog reiktestrekten zich de moerassen niet minder bedragen dan 39 uur. Voor arbeiders ln on dernemingen en instellingen, die in twee of meer ploe gen werken, mag de wekelijksche rustdag gesummeerd worden, maar over niet meer dan vier arbeidsweken. In dat geval kan iedere wekelijksche rustdag korter of langer dan 39 uur duren, maar niet korter dan 24 uur en moet in die periode het gemiddelde de 39 uur halen De wekelijksche rustdag wordt den arbeiders volgens rooster op vex-schillende dagen gegeven. Afwijking van dit rooster is niet toegestaan, tenzij in uitzonderingsge vallen, b.v. voor buitengewone herstellingen, als wan neer de vrije dag binnen de twee eerstvolgende weken (d.w.z. binnen tien dagen), gegeven moet worden. De vrije dag mag niet worden afgekocht. Op de volgende revolutionnaire dagen wordt niet ge werkt: 9 Januari (ter herinnering aan den Bloedigen Zondag in 1905); 22 Januari (sterfdag van Lenin), 1 en 2 Mei (het feest van de Internationale), 7 en 8 Novem ber (de verjaardag van de Octoberrevolutie). Dit geldt natuurlijk niet voor ondernemingen en instellingen, wel ker arbeid om technische of maatschappelijke redenen niet onderbroken kan worden en voor noodzakelijke her stellingen. De viering van de verdere revolutionnaire gebeurtenis sen moet geschieden, zonder dat er vrijaf voor gegeven wordt. Op den nieuwjaarsdag en alle kerkelijke feest dagen (tot dusver buitengewone rustdagen) wordt op den gewonen voet gewerkt. In een noot wordt opgemerkt dat de revolutionnaire feestdagen niet in de arbeidsweek vallen. Dit hangt samen met het plan om in Rusland de z.g. eeuwige kalender in te voeren (twaalf maanden van zes weken van 5 dagen, vijf openbare feestdagen, die geen datum hebben en eens in de vier jaar een extra-werkdag;, die evenmin een datum krijgt). Den dag voor de gewone wekelijksche rustdagen en de revolutie -nalre feestdagen mag de arbeid niet langer duren dan andere dagen. Er wordt, binnen het ver loop van één maand, eenige speling gelaten voor de verdeeling van den arbeidstijd over de verschillende arbeidsweken. De d^gelijksche rusttijd mag niet korter duren dan tweemaal den tijd dat daaraan voorafgaand de arbeid, met Inbegrip van den schafttijd, geduurd heeft. In de collectieve en arbeidscontracten kan de verplichting worden opgenomen, dat de arbeiders gelijk- soortigen arbeid op verschillende plaatsen of verschil lend gekwallficeerden arbeid moeten verrichten. Opdat het heele openbare leven zicAaanpasse aan de nieuwe bedrijfsvormen moeten alle staats-, coöperatieve en maatschappelijke instellingen en ondernemingen hun werkwijze reorganiseeren, hetzij door zelf tot de ononder broken arbeidsweek over te gaan, hetzij door den arbeid aldus te verdeelen ,dat een volle en gelijkmatige be diening van alle groepen en ploegen van arbeiders en ambtenaren er door verzekerd worde. Voor 1 December moet dezereorganisatie zijn inge voerd bij de administraties van industrie, handels- en transportondernemingen, alle takken van transport, in de steden en tuindorpen door magazijnen en winkel, schoen- en kleermakerijen, medische en sanitair-hygiëni- sche inrichtingen, inrichtingen voor kinderen beneden den schoolgaanden leeftijd, de dagbladpers, eetgelegen- heden, post- en telegraafkantoren, spaarkassen en ban ken van leening, arbeidsbeurzen, enz., schouwburgen, bioscopen clubs, musea enz. inrichtingen van hooger onderwijs, arbeidsfaculteiten enz., gemeentebedrijven, Deze reorganisatie moet uitgevoerd worden, zonder dat het personeel wordt uitgebreid. eigendom zijn van de burgerlijke gemeente, waar mee de toestand van vóór 1891 is hersteld. De toren is ontworpen door Ir. A. Visser te Papen dreeht. De bouw wordt uitgevoerd onder leiding van den gemeente-architect, den heer W. van der Laan. Aannemer van het werk is de firma N. Kloot wijk en Zonen te Papendreeht. De aanbesteding hau plaats op 9 Augustus 1929. Aanneemsom f 12549. (waarhij niét inbegrepen uurwerk, luidinrichting enz.). Totale kosten pl.rn. f14000.Gunning van het werk werd een feit op 3 September jl., waarna onmiddellijk met den bouw is aangevangen. Uiter lijk 4 maanden na gunning moet het werk geheel gereed worden opgeleverd. Kerk en toren staan aan den oever der Merwede. Het rivierbeeld schijnt tot de gekozen architectuur van den toren te hebben geinspireerd. Wij geven hierbij een foto van de maquette van de verbouwde kerk en den nieuwen toren. uit. De heele atmosfeer was oververzadigd met de zilte van pittigheid van de zeelucht en ver weg was de grijze schemering van de Oceaan-zelf. Het trof mij, dat zoo er al iets veranderd mocht zijn aan Bobbie Lancing, dit daarin bestond, dat hij een tikje ernstiger was geworden en ik zei hem dat ook. „Vind je?" vroeg hij, „ik denk dat dat een gevolg is van iets allemachtig onplezierigs dat vanochtend gebeurd is. Er is een jongeman dood gevonden op den weg, net voor ons hek". „Goede hemel!" riep ik verschrikt. „Dooddat wil toch niet zeggen? „Vermoord? Helaas wel. Op het hoofd geslagen met een ijzeren staaf of zooiets". Iemand uit de streek?" „Ja, de zoon van deri waard uit „Het wapen van Getaway Creek"een alleraardigste, flinke jon ge vent, met wicn ik meer dan eens in de moerassen op jacht ben geweest." „Arme kerel'", zuchtte ik. „En geen spoor van den moordenaar?" „Neen. De politie heeft de zaak natuurlijk in onder zoek. Maar laten we er niet verder over praten, Marshall. Ik zou het jammer vinden om je stem ming te bederven op het eerste oogenblik van je aankomst." Een paar minuten later reden wc de oprijlaan van Lancings buitenhuis in een aardig, moderne villa van twee verdiepingen. Langs den geheelen voor kant liep, een varanda, vanwaar men door den tuin en over den weg heen, het gezicht had op de kreekGetaway Creekbij vloed een breed, machtig water, maar bij eb leek het meer op een uitgestrekt dal van glinsterend slib. Aan de andere zijde van de kreek was het eindelooze moerland en in .de verte klonk zacht het eeuwige, doffe bruisen van de Noordzee. Er scheen geen enkele andere behuizing in de buurt; naderhand ontdekte ik dat het dorp op bijna een mijl afstand lag. Ik kon het gevoelwas het eigenlijk niet een gevóel van beklemming? Al de eilanden van Japan hebben den zelfden godsdienst, doch verdeeld in verschillende secten. Deze secten verdragen elkaar onderling zeer goed en er heerscht zelfs een soort eensgezindheid. Elke secte heeft haar eigen tempels en afgoden; deze zijn vrij talrijk, doch in de oogen der Westerlingen meest al zeer afschuwelijk. Evenals bij de Grieken en Ro meinen hebben zij goden voor alle beroepen. Ondanks al de bijgeloovigheden hebben de Japanners toch een vaag denkbeeld van een Opperste Wezen. In twee der voornaamste tempels staat een reusachtig beeld voor het Opper Wezen. Het eene beeld is zoo groot, dat in de handen ervan gemakkelijk drie menschen kunnen staan; de andere afgod is om ringd van een massa kleinere afgoden, welke ver moedelijk al de eigenschappen van den hoofdgod moeten voorstellen. Deze tempels zijn den geheelen dag geopend en iedereen kan er vrij in en uit gaan; zelfs vreemdelingen worden niet uitgesloten. De godsdiensten van Sinto en Boudsho hebben de meeste aanhangers; die van Sinto is de oudste. Zij was aan vankelijk zeer eenvoudig, maar is later door bijvoe ging van een aantal vreemde oefeningen en cere moniën verbasterd. Deze godsdienst erkent een op perwezen, dat verblijf houdt in den hoogsten hemel. De Japanners vereeren hem echter niet, omdat zij meenen, dat deze te hoog verheven is, om door men schen vereerd of aanbeden te worden. Zij vereeren een aantal mindere goden, die belast zijn met het bestuur van de aarde, het water, de lucht, enz. en die het lot van de menschen in handen liebben. De Japanners eten zelden vleesch en gebruiken geen melk, omdat zij dit als wit bloed aanzien. Zij heb Wanneer we bij het bestrijden van ongedierte die scha delijk zijn voor onze gewassen alleen aangewezen waren op het gebruik van chemische of andere middelen, zou het er voor ons zeer slecht uitzien, want, laten we er ons wel degelijk van bewust zijn, dat onze middelen nog zeer gebrekkig zijn; juist wij, die heel dikwijls om raad gevraagd worden over het bestrijden van schade lijke dieren of ook zwammen, weten dat zoo goed. Als de natuur ons in dien strijd niet hielp zou het er slecht uitzien. We hebben er reeds meer in deze rubriek op gewezen, dat ieder dier, of iedere plant (zwammen enz.) een doel heeft in de natuur en bij entomologische studieën (studi* van kleine dieren b.v. insecten) komt dat zeer sterk tot uiting. Ieder dier heeft dan ook weer spe ciale vijanden en van die vijanden hebben we bij het bestrijden van schadelijke dieren naturlijk gemak als het vijanden van onze vijanden zijn. Het kunstmatig bestrijden van schadelijke dieren door middel van hun natuurlijke vijanden noemt men een biologische bestrijding. Hiermede bedoelt men dan, dat men het nuttige dier zooveel mogelijk beschermt of zelfs kunstmatig kweekt om zoodoende te zorgen, dat ze de overhand krijgen op het voor ons schadelijke. Dit niet van mij afzetten, dat het hier wel buitengewoon eenzaam was. Maar de aanwezigheid van het lachende meisje, dat ons op de vcrande stond op te wachten, ver bande onmiddellijk elke sombere gedachte, die dreig de in mijn geest op te komen. I-Iet aardige school meisje was opgegroeid tot een wonderlijk-mooie vrouw, in wier grijze oogen dezelfde eerlijke, open hartige vriendelijkheid woonde als in die van haar broer. „Komt u binnen, meneer Marshall", zei ze gast vrij. „De thee is juist klaar en ik geloof dat onze goe 'e oude Jane ter eere van den gast een speciale lekkernij gebakken heeft." Dit laatste bleek inderdaad het geval en het werd een gezellige theepartij. En de avond die volgde, was al even rrettig. Bobbie cn ik haalden herinneringen op aan oude tijden en toen ik naar bed ging, wensch- te ik mezelf geluk, met het feit dat ik, de invitatie van mijn lang-verwaarloosden vriend had aangeno men - en ik droomde dien nacht van de grijze oogen van zijn mooie zuster! Den volgenden ochtend, toen ik opstond was mijn eerste werk om uit het raam te kijken en ik zag dat de ochtendzon de nu volgeloopen kreek omtooverde tot gesmolten zilver. Ik kleedde mij vlug aan en ging naar beneden. Maar hoe vroeg ik ook wos. de anderen waren mij al voor en ik zag onmiddellijk dat de schaduw van nieuwen rampspoed over hen lag. „Weer een moord, Jim!", klonk Bobbïc's sombere morgengroet, toen hij mijn vragenden blik zag". De zen keer is het een meisje". Jane, de oude huishoudster, had met het ontbijt het booze nieuws gebracht. Het bleek, dat dien mor gen heel vroeg, Ncllie Tragett, de twee en twintig jarige dochter van de kruidenierster van het dorp. geworgd was gevonden, nadat er den hcclen nacht overal vergeefs naar het meisje gezocht was. Wcér scheen elk spoor van den moordenaar te ontbreken. Het merkwaardige van het geval was, dat het meisje verloofd was geweest met den jongeman, die den vorigen dag vermoord was gevonden, maar dat ben een afkeer van bloed vergieten en zullen nooit een lijk aanraken. Wanneer zij deze voorschriften overtreden, zijn zij voor korien of langen tijd on rein. In het midden van den tempel is gewoonlijk een spiegel van gegoten of gepolijst metaal opgehangen om de binnentredenden er aan te herinneren dat de goden de verborgen geheimen van hun hart even goed zien, als zij zelf de vlekken in hun gelaat. Als de Japanner in den tempel komt, gaat hij voor den spiegel staan, buigt eerbiedig het hoofd ter aarde, wendt zich dan opnieuw tot den spiegel en biedt dan zijn giften aan de goden aan. Als zij deze ceremo niën hebben volbracht, trekken zij aan een klokje en vertrekken. Sedert liet invoeren van de leer van Boudsho zijn in die van Sinto vele vreemde leerstel sels en gebruiken ingeslopen. De overige godsdien sten in Japan aanbidden apen en andere wilde die ren. De Christelijke godsdienst werd op Japan ver kondigd, kort nadat genoemd eiland door de Portu- geezen was ontdekt. De Portugeezcn wilden echter spoedig den baas spelen en zich alle macht toeëige- nen. Zij hadden zich de algemecnen haat op den hals, en er werden strenge bevelen uitgevaardigd om al de Christenen te vermoorden of te verbannen Meer dan 20.000 personen werden vermoord. In 1597 werd de vervolging met nieuwe woede hervat. Het verkondigen van de Christelijke leer werd ten streng ste verboden en een groot gedeelte van de geeste lijken werd verbannen. De Christenen, die hun godsdienst niet wilden verloochenen, werden verdre ven of ter dood veroordeeld. Deze vervolging duurde veertig jaar en had de geheele vernietiging van het Christendom op Japan en ook van den handel der Portugeezen tengevolge. Sindsdien is de Christelijke leer echter opnieuw tot de Japanneezen doorgedron gen en zijn er door de zendelingen en missionarissen vele scholen en kerken gesticht. kweeken van voor den tuinboilw nuttige dieren heeft men vooral in Amerika de laatste jaren veel gedaan en met succes. In de katoen had men te kampen met een dier, waarvan de vijand geimporteerd is geworden en nadien heeft men daar werkelijk niet zooveel last van, terwijl voor dien tijd de oogst soms bijna vernie tigd werd. Zoo heeft men ook sommige soorten z.g. Onzen-Lieve-Heere-beestjes geimporteerd (er zijn er nogal wat soorten). Ook onze beestjes van dien naam moeten tot de nuttige dieren gerekend worden hoewel we meenen, dat er in andere luchtstreken ook wél schadelijke Onze-Lieven-Heeren-beestjes zijn. Nu spreekt het vanzelf, dat men bij het gebruiken van chemische middelen voor het bestrijden van schade lijke dieren evengoed de nuttige dieren zal dooden en dat is natuurlijk een groote schaduwzijde. Naar het Amerikaansche voorbeeld heeft men ook in ons land enkele proeven genomen met die biologische bestrijding mo heeft men b.v. een sluipwesp geim porteerd, die de h'.oedluls parasiteerde en op sommige plaatsen schijnt men er ook succes mede gehad te heb ben. Bij het importeeren van dergelijke dingen heeft men echter het groote bezwaar, dat men niet weet, of ze zich in ons klimaat thuis zullen gevoelen en bij strenge winters bestaat de mogelijkheid, dat men in eens weer de voorraad kwijt raakt waarvoor men zoo veel moeite gedaan heeft. (Hoe het op dit oogenblik ermede staat weten we dan ook niet). Deze sluipwespen leggen hunne eieren in de bloedluizen en de larven, die maakte de zaak niet eenvoudiger, zoo op het eerste gezicht zou men weliswaar zeggen dat deze dubbele moord het werk was van een jaloerschen medemin naar, maar niemand kon zich herinneren dat een van de dorpsjongens, of een andere jongen uit de streek, Nel 1 ie ooit met toenaderingspogingen was lastig gevallen. Ze was van kind-af bijna, verloofd geweest met den zoon van den herbergier. Het grootste deel van den dag brachten we door met zeilen op dc kreek en op de kalme wateren van de Noordzee en de gouden klaarheid van het stra lende zomerweer, maakte het moeilijk 'om zich in te denken in den grimmigen ernst van den dood. En toch zagen we op verschillende punten van het moer land groepjes menschen kennelijk op zoek naar spo ren van den onmensch, die deze twee jonge, bloeien de levens had afgesneden. Dien avond rondom het vuur ondanks het mooie weer, waren de avonden kil in deze water rijke, open streek dwaalden onze gesprekken onwillekeurig weer af naar de dubbele misdaad. On danks het uitgebreide onderzoek was er niets gevon den; de moordenaar was nog op vrije voeten. Opeens, midden in een zin, zweeg Bobbie Lancing en stak zijn hand in de hoogte. „Luister", fluisterde hij. „Er is iemand op de veranda!" Ik luisterde gespannen en hoorde ook wat; het kraken van een plank, het steelsche stappen van voeten rondom het huis. Als op een gemeenschappelijke ingeving stonden Bobbie en ik tegelijk op. De blinden waren dicht en het was voor iemand buiten dc kamer onmogelijk naar binnen te kijken. Zwijgend en behoedzaam kro pen wij naar dc voordeur en glipten naar buiten in de duisternis. Maar er was niets te vinden. De veranda was leeg; de tuin lag stil cn verlaten in het licht der sterren. Alleen verbeelde ik mij dat ik bij de poort een ge daante zag, die zich geluidloos voortbewoog en pijl snel verdween in het donker. Ik rende de poort door en den weg op, maar zonder resultaat. Voor zoover Ned. Hezv. Kerk te Papendreeht. Japansche Afgodsbeelden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 5