f, 253. De lange winteravonden komen weer. PHILIPS m A. KEESMAN Teruggang der Openbare School. Loon naar Titel. Maak ze gezellig door een Radio-Toestel te koopen! NIETS GAAT ER BOVEN EEN EIGEN TOESTEL. Standaard - Combinatie 25 LOET E 55 - SCHAGEN. De openbare school verliest ter rein. Cijfers die aan duidelijk heid niets te wenschen over laten. Zal de voorspelling van jaren geleden uitkomen, dat op den duur de Openbare School een armenschool zal worden? Wanneer we de artikelen, die in de verschillende Schoolbladen voorkomen, lezen, en zoo af en toe een desbetreffend bericht in de dagbladen ons onder de oogen komt, dan zou men al bijzonder optimistisch gestemd moeten zijn, om dan niet in te zien, dat de Openbare School terrein verliest. Daaraan valt niet te twijfelen, schrijft het „Hsbl." en voorstanders van neutraal, openbaar onderwijs, die dat nog niet zouden willen erkennen, gedragen zich als vogels die den kop in het zand steken, om hun vijand niet te zien. De oorzaken liggen voor een deel in, voor een deel buiten de school. Van de exogene factoren zijn te noemen: de rationalistisch-materialistische idee, die do laatste helft der 19de eeuw overneerschte en het denkleven van zoovelen, ook van de onderwijzers doordrong, in de jaren dat „De Dageraad'' in bloei was en dat Büchners „Kracht en Stof" voor velen de ■basis vormde van hun wereldbeschouwing, is bijna ■weggekwijnd; het atheïsme heeft plaats gemaakt voor agnosticisme, voor zoover het niet in positief gods dienstige wereldbeschouwing overging. Voorts heeft het godsdienstige deel van ons volk gezorgd, dat het zijn confessioneele scholen kreeg, jarenlang uit eigen beurs, daarna kwam de Groninger motie die de vrije school in het leven riep. Daarmee was de eerste stap gezet op den weg, die over de pa cificatie van 1920 heen volgebouwd zou worden met scholen van alle mogelijke kleuren, vaak sectescholen in engeren zin, die het onderwijsbudget in verhou ding tot de overige Rijksuitgaven in ons land tot het duurste in de geheele wereld maken, naar een Ame- rikaansch tijdschrift eenigen tijd geleden berekende. Het is nu ruim vier jaar geleden, in April 1925, dat het „Hsbl.' in een reeks van vier artikelen de vraag: „Verloopt de openbare school?" behandel de. Daarin kwam de schrijver tot de conclusie dat de openbare school inderdaad iets van haar domein aan het verliezen was en noemde als indicatie onder meer de oprichting van neutrale bijzondere scholen. Sindsdien is het aantal daarvan grooter geworden en het zal, blijkens de plannen van S.D.A.P. en N.V.V., die in Zuid-Limburg een school voor neutraal bij zonder onderwijs willen stichten, nog grooter worden. Het sloopingsproces, dat de openbare school, ondanks het oprichten van „Comités voor de Openbare school" en ondanks de sinds eenige jaren ingevoerde Volks schoolcollectes dreigt te gronde te richten, gaat zijn gang en het zal dieper ingrijpen, als er niets ge beurt. Vier jaar geleden toen we over de vraag schre ven, gaat het „Hsbl." verder, hebben onderwijsbla den ons dat euvel geduid: men wilde niet zien. Thans is het zoover, dat „School en Huis" een reeks artike len schrijft over „Versnippering", die feitelijk neer komen op de erkenning, dat het mis gaat met de openbare school; en dat „Het Schoolblad" van 17 Oc- tober aankomt met de volgende cijfers, die aan duide lijkheid niets te wenschen overlaten: Aantal leerlingen, dat de openbare Plaatsen. school bezocht, in procenten van het totaal aantal leerlinigen ter plaatse. 1915 1920 1923 1926 Amsterdam 70.0 69.5 69.2 65 0 Arnhem 59.6 58.7 52.7 58.0 Breda 36.5 35.2 25.9 18.2 Enschede 60.3 61.5 60.2 56.5 's Gravenhage 60.1 5S.4 51.9 47.1 Haarlem 53.8 54.4 52.4 49.3 Heerlen 58.1 32.8 11.8 11.6 Leeuwarden 69.1 69.0 60.8 56.9 Leiden 57.2 55.9 52.1 47.3 Maastricht 110 19.2 21.1 Nijmegen 21.7 20.5 15.5 12.6 Rotterdam 68.3 67.5 64.4 59.1 Schiedam 48.6 49.1 47.4 44.9 Tilburg 6.6 4.7 4.0 Utrecht 47.3 44.8 42.8 40.6 Vlissingen 64.6 63.8 57.0 54.8 Bovendien vermeldt het blad, dat er al 150 g e- meenten zijn, waar geen openbaar on derwijs meer te krijgen is. (Spntieering van ons. Red. S. C.) Dat brengt de opvatting van dr. A. Kuyper in herinnering, dat de bijzondere school niet, zooals toentertijd één derde, maar drie derden van de leerlingen moet hebben. Wel mag „Het School blad" zeggen, dat de openbare school zich in een benarde positie bevindt en het behoeft niemand te verwonderen, dat rechtsche bladen triomfantelijk commentaar geven op die erkenning. De katholieke „Volkskrant" zegt, dat de cijfers aantoonen, dat het volksreferendum zich ten voordeele van het bijzonder onderwijs uitspreekt en vraagt in het opschrift boven zijn artikel „Eerbied voor de volksovertuiging". Als het inderdaad een volksovertuiging, een volks- referenjdum zou zijn, dan was er reden, om eerbied te vragen. Maar zoo zien wij het niet. Onder de uiterlijke oorzaken die tot verloop van de openbare school meewerken en meegewerkt hebben is in de eerste plaats te noemen het feit, dat verschillen de besturen ook van groote gemeenten nagelaten heb ben, tijdig bij de stadsuitbreiding rekening te hou den met de toekomstige behoefte aan openibare scho len. De voorstanders van confessioneel onderwijs, ge dreven door hun beginsel, zorgden evenwel, dat er fonkelnieuwe schoolgebouwen gereed waren, soms zelfs op overigens nog onbebouwd terrein. Het moe ten al felle tegenstanders van het bijzonder onder wijs zijn, die niet liever hun kind naar een modern, prettig uitziend bijzonder schoolgebouw in de buurt sturen dan naar een ver afgelegen ouderwetsche openbare school. Zoo kwamen op de bijzondere scho len tal van kinderen, die van huis uit feitelijk tot het openbaar onderwijs behoorden. Dit verschijnsel is ook in christelijke schoolbladen erkend en zelfs is daar de vrees uitgesproken, dat de confessioneele school wel eens zou kunnen ontaarden indien zij te veel rekening houdt met die groote percentages „neu trale" leerlingen. Tot zoover enkele uitwendige oorzaken. Maar er zijn ook oorzaken, die binnen de school zelve te zoe ken zijn. In de eerets plaats behaagt het lang niet alle voorstanders, dat er onder de dienaren van hel lager onderwijs, althans onder de voormannen, zoo- velen links georiënteerd zijn of ijverige propagan disten voor de S.D.A.P., voor de eenheidsschool en voor afschaffing van het Fransch, dat een paedagogi- sche wensch scheen, maar meer een politieke was: zucht om te nivelleeren naar beneden. Zeer vele ouders bleken van die afschaffing niet gediend en in vele steden en ook in kleinere plaatsen werden cursussen voor Fransch buiten de schooluren opge richt. Die bloeien in hooge mate, maar de leerlingen moeten daarvoor vrije uren opofferen. Anders daarentegen staat de bijzondere school er voor: ze moet 22 lesuren per week geven voor de in de onderwijswet genoemde leervakken en de overige uren gebruiken, voor onderricht van b.v. Fransch, dat dan, practisch gesproken, binnen den gewonen schooltijd valt Een ander verschil tusschen de openbare school en de bijzondere is, dat de eerste geen ambulant hoofd heeft, de laatste in vele gevallen wel, waardoor de bijzondere school, althans in de oogen van sommi gen, een voorrecht heeft boven de openbare. Jaren geleden is in onderwijsbladen voorspeld, dat op den duur de openbare school armenschool zal worden en nog is het wel niet zoover, maar er zijn aanwijzingen dat het dien kant uitgaat. I>e bijzondere scholen kunnen veel meer selectief optreden wat het toelaten van leerlingen betreft, dan de openbare en vandaar, dat menigmaal leerlingen, die op de openbare school gaan, door de ouders naar oen bijzondere school worden overgeplaatst. De bij zondere school, die uit particuliere fondsen dingen doen kan, die de openbare zich niet kan veroorloven, heeft in de oogen van velen, die niet principieel voorstanders van bijzonder onderwijs zijn, wat vóór boven de openbare. Dat heeft men ingezien en daar om zijn hier en daar door de oudercommissies van openbare scholen speciale schoolfondjes gesticht. Dat is iets, maar het is niet genoeg. De onder wijzers der openbare scholen kunnen veel doen, om hun instellingen aantrekkelijk te maken. Op ver schillende plaatsen hebben hoofden en onderwijzers kwijnende openbare scholen er bovenop geholpen. En er kan nog meer gedaan worden Maar eerst moet men loeren inzien, waarin de bijzondere school een voorsprong heeft, en dan eerst kunnen de voorstan ders der openbare school ernstig aan het werk gaan. Het is niet juist, schrijft het „Hdbld.", dat, zooals de „Volkskrant" meent, het volksrefercndum uit spraak heeft gedaan. Niet het grootste deel van het volk verlangt bijzondere scholen. Ware dit zoo, dan behoefde de christelijke school zich niet zoo onge rust te maken over de volksverhuizing van de open bare naar de christelijke school, maar dan zou ze juichen. Het is een niet-principieele verplaatsing, veroorzaakt door de bepaalde aantrekkelijkheden. Toen de pacificatie tot stand was gekomen, heeft het Hdbld. voorspeld, dat binnen 25 jaren een actie zou ontstaan voor de openbare, neutrale school. Thans schijnt de tijd daarvoor gekomen. Als in ons van oudsher vertheologiseerd land allen, die het ver- deelend confessioneel onderwijs ongewensoht achten, zich vereenigen, dan kan er nog veel gered worden van de school, die zooveel goeds heeft gedaan in ons land en waarvan velen der besten, ook uit christe lijke kringen, in hun jeugd geprofiteerd hebben. Maar dan geen partieele actie zooals die in Zuid- Limburg, waar de school door sommige al bij voor baat als een „roode" school wordt gedoodvex*fd. Al wat de splijtzwam kan doen tieren op dit gebied, moet geweerd worden en eendrachtig dienen allen, die zien, dat de pacificatie op over-pacificatie is uit- geloopen: liberalen, vrijzinnig-democraten, S.D.A.P. en de tusschengrocpen samen te werken. Mogen dan zij, die de openbare school welke de kinderen wil opvoeden tot altruïsme boven partijlief de een goed hart toedragen, de handen ineenslaan, om die school op te heffen uit haar verval. EEN MOEILIJKE VOORSPELUNO, (Buen Humor.) Dokter.'. Als jij je losbandig leven nog een voortzet zul je binnen zes maanden dood zijn. OP DEN HIT I< IJ K. Ged. Staten van Zeeland hebben de vorige week een salaris-verhooging bepleit van enkele hoofd-amb- tenaren of zooals dat in de officieele taal heet ,.een herziening van de. wedden". Op zich zelf is dit niets ^-zenderr: ('n dergelijk voorstel zal in andere pro- 'nrics oe1* wel eens worden gedaan) het zeer bijzon- r'cre schuilt echter in de motiveering. „Ged. Staten", zoo heette het in de toelichting, ..doelen meer hc- naald op de wedden van den griffier en van den hoofdingenieur van den Prov. Waterstaat. Vergeleken hij andere provincies blijkt dat beider aanvangswedde de laagste is, tenvijl de maximum wedde in acht der elf provincies meer of minder uitgaat boven de hunne. Een verhooging van minimum en maximum, zoodat de wedoPfcremiddcld bedraagt hetgeen elders wordt genoten, achten Ged. Staten daarom niet slechts wen schel ijk, doch zelfs <-eboden. Voor den griffier stellen zij voor f6500, f8000 met 3 tweeiaarlijlksche ver hoo^-infen van f500 en voor den hoofdingenieur even eens". Zoo men ziet. ontbreken aan deze motivee ring alle noodzakeliikhëidsovcrwegingcn. Ged. Sta gen Men opeens schieten de overal gevolgde methode van loon naar arbeid en loon naar verantwoordelijk heid: zij rennen er niet over dat de functionarissen nnvoVo^n^e beloond worden, dat men him uit recht vaardigheidsoogpunt te kort doet; neen, Ged. Stoten komen plotseling met een nog nergens cevolgde methode: loon rmar waardigheid, loo^ na^r titel. Om dat b.v. de grffier der Staten in Noord- en Zuid- holland zooveel verdienen, daarom moet de dito vn.n Zeeland hetzelfde bedrag hebben. Overwegingen, als: ...genoemde provincies hebben viif- a zesmaal meer inwoner* on de arbeid is daar heel wat omvangrijker'* of „de lasten kunnen daarover heel wat meer men- cohen verdeeld worden", schakelen Ged. Staten ra dicaal uit. Alleen het dragen van eenzelfde titel geeft recht op dezelfde salarmerine. Vermoedelijk zullen Ged. Staten wel hun zin krijgen. Het loont tegen 6 December en de meeste volksvertegenwoordigers spe len altijd graag voor Sinterklaas uit dn nlgemenne kas, doch er zitten toch eenige leelijke consnouenties vast aan hun toestemming. Zal men b.v. de burge meesters van Aagtekerke, Nisse of Overslag met een kleine f800 mogen tevreden stellen, terwn' hun con frater te Vlissingen en Middelburg bijna f7000 ontvan gen? Het zijn allen immers burgemeesters! Met de talrijke toestellen, die wij tot nu toe plaatsten, hadden wij steeds veel sneces. Schitterende klankreinheid en beslist storingsvrij. Twee onontbeerlijke dingen bij de ont vangst van Radio-mnziek, welke wij U absoluut garandeeren bij den verkoop van onze verschillende type toestellen. ADIO De bekende leveren wij thans voor Aangewezen adres voor: Alle mogelijke apparaten op electrlsch-, gas- en waterleidinggebied. ELECTRISCHE LAMPEN in keurcollectle. Aangewezen adres voor: Den aanleg van Gas, Water en Electrlciteit. Sanitaire Artikelen in de meest nltgebreide sorteering.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 11