S. N00RB-H0LL. ST00MWASSCHER1J Hat schip der miQionnairs. GASVULLING VAN LUCHTSCHEPEN. Binnenlandsch Nieuws. Laffe dierenmishandeling. Een polder bedreigd. Jt» koopt wat effecten, voor f 100.000 bijv.. Je doet niets en een dag later zie je, dat je „papieren" één, twee drie duizend gulden meer waard zijn. Slapende verdiend! En dikwijls met andersmans geld! Want de speculant leent om te speculeeren en zoolang het goed gaat en dezen ker ging het maanden lang gced kan de hooge rente voor wat hij leent, er best af. Leenen tegen 10 pet 's jaars en van vandaag op mor gen soms 3 en meer percenten winnen, wel, dat is toch vol te houden. Zoo ontstond de razende vraag naar geld. om te kunnen speculeeren en raakte het werke lijke zakenleven door de hooge rente in de verdrukking. Maar nu is het mis. Wie de vorige week op speculatie kocht, bijv. voor een ton, ziet thans de waarde van dien koop gedaald tot mis schien niet meer dan 40 mille. Weg zijn er 60, dikwijls grootendeels van een ander. De ellende is niet te overzien. Toch ziet een zakenman als Sloan, de president van General Motors, nog een lichtpunt Het is een goed ding. zoo zeide hij, dat deze daling in Wallstreet de beurswijk in New-York heeft plaats gehad, want thans zal ieder aan het werk gaan in plaats van het denkbeeld te koesteren, dat het mogelijk is snel rijk te worden met speculeeren. Ik vind de daling een gezond teeken, aldus Sloan, vroeg of laat moest zoo iets toch komen en het is beter achter den rug. Alleen was de daling wat al te drastisch. Maar wanneer de slinger zich in beweging zet zwaait hij meestal te ver door. Ge heel Amerika heeft gespeculeerd en dat heeft het volk afgeleid van den belangrijksten factor voor de welvaart van het land: werken. Als iemand meent meer geld te krijgen door speculeeren, dan door arbeid, dan is het lo gisch dat hij gaat speculeeren. Dit is gebeurd. Zooveel vermogens zijn in den laatsten tijd door speculeeren ver kregen, dat velen slechts in beslag zijn genomen door hun speculatieve transacties." Deze zakenman wordt waarschijnlijk niet door de krach afgeslacht Hij praat er makkelijk over. Het Volk teekent het lot van de slachtoffers aldus: Honderden die gespeculeerd hebben, zien op het oogenblik hun bestaan bedreigd of hun spaargelden verloren gaan. Langs onzichtbare wegen komen deze In de zakken der groote kapitalisten terecht, die door ontijdig te spreken of te zwijgen, de koersen gedurende eenige maanden hebben overgelaten aan het zinlooze spel der speculanten." Voor de vier leidende monopolie-fondsen op de Am- fiterdamsche effectenbeurs, n.1. Philips, Margarine-Unie, Kunstzijde en Koninklijke Olie, waarin sinds dezen zomer met razende kracht werd gespeculeerd, berekent Het Volk een verlies van 1300 millioen. Van de ook hierboven reeds genoemde Margarine Unie de combinatie van Van den Bergh en Jurgens bedraagt het aandeelenkapitaal 130 millioen. Eind Augustus was dit opgejaagd tot een beurswaarde van ruim 880 millioen. Dinsdag zakte die in tot om streeks 490 millioen. Het Volk besluit aldus en daarmee eindigen wij dit geldpraatje: „De weerslag van dit gebeuren, zoowel bij ons, als in de andere groote centra en in het bijzonder New York, zal zich sterk doen gevoelen. De verliezen, die geleden zijn, zullen een druk blijven uitoefenen op het economisch leven en den normalen gang van zaken be lemmeren. De winsten van midden- en kleinbedrijf worden er door aangetast, zoodat het geheele economi sche leven onder den indruk komt. Vooral in Amerika vreest men een algemeene lusteloosheid en reeksen fall- lissmeenten. Eerst na jaren zal een herstel van het normale leven kunnen volgen. De lichtzijde van dit afschuwelijke spel, dat een uit was is van de ongebreidelde productie en van het toe- zichtslooze kapltaalbeheer. zal zijn, dat de rente in de groote centra daalt en daardoor, zij het ook in een zeer langzaam tempo de kapitaalvorming kan plaats heb ben in die takken van handel en nijverheid en van openbare lichamen, die in tijden van groote speculatie door het geldbeleggend publiek plegen te worden ver smaad." Op het oogenblik wordt alles gedaan, om een her stelbeweging kracht te geven en de beurzen te New- York, Londen en ook Amsterdam gaven wel eenlg blijk van herstel. Te New-York bijv. werd Donderdag alles op haren en snaren gezet om het beurspubllek op te monteren en het danig geschokte vertrouwen te herstellen. Verschil lende groote maatschappijen hebben een extra dividend aangekondigd, ofschoon het een publiek geheim is, dat haar winstcijfers aanmerkelijk lager zijn dan in het vorige kwartaal en de overeenkomstige periode van verleden jaar. De gevolgen van de beurspaniek **jn ook in het dage- lijksche leven in Amerika duidelijk waar te nemen. Sedert het begin van deze week staan alle bladen In de V. S. vol met advertenties van speculanten, die ge dwongen zijn hun villa's, auto's, juweelen en andere dingen van waarde te verkoopen. Op de banken van leening in alle deelen van het land loopt het storm. Ook de lugubere rubriek der zelfmoorden heeft in de dagbladen een grooteren vorm aangenomen dan obit te voren. Tal van milllonnair3 zijn tot den bedelstaf ge bracht. Anderen zijn zoo zwaar getroffen, dat zij althans voorlooplg hun rol in de socity niet zullen kunnen spelen. TIJDING VAN DE CRISIS AAN DE NEW YORK- SCHE BEURS BEREIKT HEN IN OPEN ZEE. Een medewerker van het „Journal", Emile Con- droyer, schrijft uit Havre een pathetisch verhaal over de aankomst, uit New York, van een passagiersschip van een -der groote transatlantische lijnen, waarop zich verscheidene' Amerikaansche bankiers en in- dustrieelen natuurlijk millionnairs! bevonden, die onderweg door de radio verwittigd werden van de crisis aan de New Yorksche beurs. Een transatlantisch schip is te Havre aangekomen, zoo vertelt hij. Een banaal geval? Ongetwijfeld. Doch dit schip was niet gelijk de andere. Men zou gezegd hebben dat het 't schip was van de wan hoop, de vertwijfeling, de koorts. Nauwelijks had het aam de kade gemeerd of het meerendeel der passa giers vertrok zonder naar hun bagage om te zien, bezeten door de haast om weg te komen van het schip, waar, naar het scheen, het noodlot hen had geslagen. Geen glimlach op hun gelaat, geen vreugde over hun aankomst. In hun oogen las men oneindige el lende als hadden zij welke afschuwelijke schipbreuk- tooneelen aanschouwd. Weliswaar betrof het inder daad een schipbreuk, geen gewone schipbreuk ech ter, maar de schipbreuk van hun fortuin. Dit ge- schicddt in vollen oceaan. Aanvankelijk verliepen de uren aan boord rustig en het orkestje in de salons zette in de eenzaam heid van den Oceaan de illusie van het mondaine en stadsleven voort. Bijna alle vijfhonderd passa giers waren Amerikanen, rijke Amerikanen, die naar Frankrijk gingen om zich te vermaken. Totdat een eerste radiobericht de zuivere atmos feer vertroebelde. Onmiddellijk werd men angstig. De volgende radioberichten deden de vrees nog toene men: „Paniek op de New Yorksche beurs! Dertien millioen aandeden in Wall Street verkocht! Meer dan zes millioen op de niet-officieele beurs van de hand gedaan! De totale teruggang der fondsen be loopt vijf millioen dollar op één dag. De New York sche beurs zal haar deuren sluiten!'' Een radeloosheid mankte zich van de passagiers op het luxeschip meester. Bij elk bericht gevoelden zij hun fortuin dieper weg zinken. De cabine van de radio werd bestormd, orders en tegenorders werden de lucht in geslingerd. De marconist seinde de be richten als gold het S.O.S. Een sombere, wanhopige stemming overheerschte gedurende het laatste gedeelte van de reis. Tal van millionnairs zagen zich geruineerd. Toen het schip in Havre aankwam had de marconist nog wel voor drie dagen werk. Doch toen stond het telegraafkan toor van Havre ter beschikking der ongelukkigen, die er heen snelden om te seinen, te seinen in de hoop dat er nog iets te redden viel. De paniek In Wallstreet. Dat zelfs het deb&cle in de geldwereld misschien van invloed zal zijn op de komende politieke ge beurtenissen in Amerika bewijst het volgende bericht: Beethoven hoorde toen zijn ooren nog goed wa ren muziek in alles: in het kabbelen van het wa ter, het gieren van den wind, het gezoem van de bij, het neerkletteren van den regen, het gedonder van den gletscher, in de duizend en een geluiden van strand en bosch. Amerikaansche politici weten uit alle gebeurtenis sen des dagelijkschen levens munt te slaan. Zoo zul len eenige draadtrekkers der Democratische Parij. met name de oud-gouverneur van den staat New- York, Alfred E. Smith, en zijn opvolger F. D. Roose- velt, pogen om bij de komende verkiezingen in New York de Republikeinsche Partij en Republikeinsche groote financiers aansprakelijk te stellen voor de debacle. Trouwens onder die groote financiers zijn er velen, die het al zwaar genoeg hebben. Wij lezen in een Engelsch blad van een Canadccschen speculant, Arthur Cutter, die 100.000.000 verspeeld zou hebben. Het ergste is dat het misschien nog waar is ook! van Mevrouw. Laat ons Uw wasch doen, wl] doen dat goed en onze prijzen zijn laag. Iedere week Dinsdags halen en brengen wij de wasschen richting Schagen. „LICHTER DAN LUCHT." Oorspronkelijk met het dure helium gevuld. Later met waterstofgas, terwijl nu ook het blanwgas wordt gebruikt. Dit bietste gas dient ook als brandstof voor de motoren in de plaats van benzine. Toen voor een paar weken terug vele Nederlanders de „Graf Zeppelin", het machtige Duitsche luchtschip statig over ens land hebben zien drijven zullen zij ongetwijfeld vol bewondering hebben gestaan voor de geweldig voort schrijdende techniek dezer twintigste eeuw, die derge lijke scheppingen voort weet te brengen. Zij zullen misschien des anderen daags, of reeds eer der gelezen hebben over de twee systemen die het ver keer door de lucht beheerschen, het eene n.1.: „lichter dan de lucht" en het andere: „zwaarder dan de lucht". De „Graf Zeppelin" dus in het algemeen het luchtschip, berust op het eerste systeem,, terwijl de vliegmachine aan het tweede ten grondslag ligt. Dit wil dus zefjgen, dat een luchtschip, wanneer het met gas gevuld is dit gas is lichter dan lucht omhoog zal stijgen, als het aan zich zelf wordt overgelaten. Hetzelfde zien we bij de luchtballon en de gekleurde ballonnetjes, die de kinderen op de kermis koopen. De vliegmachine daaren tegen moet eerst een zekere voorwaartsche beweging hebben, de „aanloop" om in de hoogte te kunnen stij gen. Dit zullen wij allen wel eens gezien hebben. Doch het toestel b 1 ij f t „zwaarder dan de lucht" Zoodra de voorwaartsche beweging ophoudt, valt het „als een bak steen" naar beneden. Het volgende zal nu echter niet gaan over dit laatste maar wel over het eerste systeem en speciaal over de gasvulling der luchtschepen. Wanneer we daarbij de geschiedenis van het lucht schip nagaan, dan zien we, dat ze voor enkelen jaren terug werden gevuld met het soortgelijk zeer lichte wa terstofgas. Dit gas heeft echter de onaangename eigen schap om, met lucht gemengd, een zeer gevaarlijk brand baar mengsel, te vormen, zoodat m enzocht naar een ander gas, dat niet brandbaar was en toch lichter dan lucht De keuze viel op het helium, dat bij de totale zons verduistering in 1868 in het zonnespectrum was ontdekt en zoo genoemd werd omdat men in de veronderstelling verkeerde, dat het alleen op de zon voorkwam. In 1894 ontdekte Lord Rayleigh echter, dat het ook op de aarde aanwezig was en kon Kalser het nieuwe gas zelfs aan- toonen in de ons omringende lucht, zij het dan in zeer geringe hoeveelheden, zóó gering, dat de winning ervan door vloeibaar maken van de lucht waarbij dan het kostbare helium zou achterblijven, practisch onuitvoer baar Is, wegens de hooge kosten die deze methode met zich medebrengt Binnen het bereik der mogelijkheden ligt de winning uit radio-actieve mineralen; zoo wordt bijvoorbeeld bij eenvoudig ultglooien van deze stoffen tot ongeveer 1000 gr. C„ ul t 1 KG. rond 1 liter helium verkregen. Een voldoende economisch te winnen hoe veelheid helium bevindt zich echter ln brongassen, hoe wel de afscheiding van de overige gassen zeer ingewik keld is. int dit alles blijkt, dat het gas zeer duur ls, vooral Jn verhouding tot waterstofgas en men trachtte er dan ook zoo zuinig mogelijk mede om te gaan. In Amerika vulde men de belde luchtschepen Z R 1 en Zü. 3, welke een Inhoud hebben van respectieve lijk 68000 en 70.000 kubieke meter met dit gas. Men trachtte op de een of andere wijze het noodzakelijke verlies aan „draaggas»' tegen te gaan. Dit verlies noe men we „noodzakelijk", omdat gedurende een luchtreis door het benzineverbruik van de motoren het luchtschip steeds lichter zal worden en men dus genoodzaakt is vóór de landing een groote hoeveelheid draaggas te la ten ontsnappen, daar met het lichter worden van het schip (afname van het eigengowlcht) de opheffende kracht grooter wordt. De L Z 326 moest bijvoorbeeld voer de landing in Amerika na de tocht ove r de Oceaan, stijgen tot 3700 M., om 26000 M3. waterstofgas toentertijd ter waarde van 13000 Mark, te laten ontsn«ppen. Zulks mocht met het dure helium natuurlijk niet geschieden en men ging er in Amerika toe over bij eike motor een installatie aan te brengen, welke diende om het in de uitlaatgassen aanwezige water „aan boord" te houden. Bij verbranding van benzine ontstaat namelijk o.m. water en men kan theoretisch precies bepalen, welk ge deelte van het gewicht van de verbrande benzine men aan waterballast terugkrijgt. Voor korte luchtreizen was het resultaat bevredigend, de teruggevonden hoeveelheid ballast bedroeg steeds on geveer 100 pet van het gewicht der verbruikte benzine, echter kan men de installatie niet langer dan ongeveer 20 uur gebruiken, omdat de dunne buizen, waar de heete verbrandingsgassen doorheen gingen, dan verbrandden en doorroestten. Bovendien was het gewicht van deze toestellen vrij groot. Voorstellen om door verwarming van het draaggas, volumevergrooting en daardoor vergrooting van draag kracht te evrkrijgen, zijn ln het groot nooit uitgevoerd, hoewel deze gedachtengang niet onaardig ls. Immers zou men dan starten met een verwarmd luchtschip, dat dan onderweg net zooveel zou moeten afkoelen en dus draagvermogen verliezen, als het ge wicht van de verbruikte brandstof bedraagt. Het ligt voor de hand, dat zoolang men brandbare gassen als vulling, dus als „draaggas" gebruikt, mon ook die hoeveelheid, die we zoojuist met „noodzakelijk verlies" aanduidden, in de motoren zou kunnen ver branden. Het blijkt practisch mogelijk te zijn de moto ren zoo ln te richten, dat zij geschikt zijn voor zoowel vloeibare-(benzine) als gasvormige brandstof. In 128, nam men op aanraden van Dr. Lempertz proeven met gasvormige brandstoffen, die hetzelfde soortelijk gewicht hadden als de lucht. Deze proeven slaagden uitstekend en men besloot het nieuwe groote luchtschip LZ 127 (meer bekend als „Graf Zeppelin") van deze brandstof te voorzien. Dit luchtschip, dat den laatsten tijd zeer gunstige resultaten heeft laten zien, heeft dus 't belangrijke voor deel, geen gewichsverandering te ondergaan bij het verstoken van de gasvormige brandstof, daar dit gau even zwaar is als de lucht, die er voor in de plaats komt. De aanwezige benzinevoorraad behoeft lang niet zoo groot te zijn als voorheen, doch kan echter niet geheel vervallen, omdat deze o.m. dient om gewichts- verschillen te nlvelleeren ,die ontstaan door verschil in temperatuur van het draaggas. De „Graf Zeppelin" (LZ 127) bevat voor ongeveer twee derde van de door het omhulsel omgeven ruim te, draaggas. Het luchtschip is daartoe door een hori zontale afscheding in twee deelen verdeeld; de boven ste helft is met draaggas gevuld en levert dus het draagvermogen; de onderste helft bevat de gasvormige brandstof, die door middel van de motoren voor ae voortbeweging van het luchtschip zorgt De gasvormige brandstof is een koolwater-stofgae- mengsel, soms wel Blaugas genoemd, naar de firma die het vervaardigde. Het heeft een verbrandirigswaarde die ongeveer 30 grooter is dan die van benzine; bo vendien is het niet zoo snel ontvlambaar als water stof en benzine, zoodat dus ook de veiligheid naast de economische bruikbaarheid van de luchtschepen, bQ toepassing van dit systeem, vergroot wordt. In verhouding tot de oude „benzine-luchtschepen" biedt de „Zepp" dus vele voordeelen, die een niet gering aandeel hebben ln het succes dat dit luchtschip in be trekkelijk korten tijd heeft geoogst. EEN SPAAK IN HET WIEL. (Smith's Weekly). En hoe gaat het met het vioolspelen van Harrie Slecht De pandjeshuishouder wil hem er niet op laten oefenen. NEKKRAMP. Te Den Helder heeft zich een geval van nekkramp voorgedaan. EEN KIND IN KOKEND WATER GEVALLEN. Aan de gevolgen overleden. Te Moerdijk is het tweejarig zoontje van bakker P. in een waschketel met kokend water gevallen. De arme kleine werd onmiddellijk naar het Ziekenhuis te Breda vervoerd, waar het aan de gevolgen is over leden. KIND DOODGEREDEN. Donderdagmiddag omstreeks kwart over vier is op het VaillantpJein in Den Haag een 5-jarig meisje, doordat het onvoorzichtig den rijweg overstak, door een vrachtauto overreden. Het kind was onmiddellijk dood. DE HERV. KERK EN DE ZUIDERZEE. Clas&verg. te Zwolle; binnenkort een vergadering van class. commissies. In een buitengewone vergadering van de clasis Zwolle der Ned. Herv. Kerk, heeft prof. dr. J. R. Slo- temaker de Bruine, voorzitter van het Dage!. Bestuur van het Zuidcrzeefonds, Woensdag gesproken over „De taak der Ned. Herv. Kerk in verband met het droog te leggen Zuiderzeegebied." Aan het siot van zijn rede deelde spr. mede, dat op 8 Nov. eenige reeds voor dit doel gevormde classicale commissies te Utrecht in vergadering bijeen zullen komen. TWEE HONDEN AANGESCHOTEN EN ZE IN EEN TON GESTOPT. Waarin ze tenslotte gestikt zijn. Woensdagmiddag vermiste de landbouwer KI. aan het Russchveen te Veenendaal zijn twee waakhon den. Ilij stelde de politie hiervan op de hoogte, welke een onderzoek instelde, met het resultaat, dat de landbouwer v. d. P. in den Hondsenelboog door de mand viel. 1 o o lïli> Spijt verteringsstoringen it kinds 100 jaar onovertroffen het beste middel Bullrlch-Zout Tabielten fl.0,25 en ft. 1,20. Slechts echt ln blauvre verpakking met het portret van den uitvinder. Monsters gratis en franco v. d. vertegenwoordiger K ie Brain. Amsterdam Bost. UBnaeospailorm 16 V. d. P. had de twee foxterrlers op zijn erf gezien, die naar hij beweerde een van zijn kippen aanvielen. Hij heeft toen een jachtgeweer gehaald met hagel op de twee honden geschoten, die beide in borst en voorpooten getroffen werden. V d. P. nam de hon den mee naar binnen en gooide ze in een ton, die hij met een zwaren balk afsloot. De honden gingen ge weldig te keer. V. d. P. ging echter gewoon aan zijn werk en na eenige uren vond hij de dieren dood in de ton. Ze waren den verstikkingsdood gestorven. Hij begroef de dieren in zijn tuin. De politie waarschuwde een dierenarts en liet de cadavers opgraven, welke laatste in beslag werden genomenf, evenals het jachtgeweer, waarvoor hij geen vergunning had. OMHING DIJK DOOR HET BUITENWATER ONDERMIJND. In den nacht van Woensdag op Donderdag werd in het binnentalud van den omringdijk van den Menningweerpolder nabij den watermolen van D. Koning Pz. in de gemeente Zuid- en Noord-Scher mer (N.H.) een vrij groot gat ontdekt. De dijk was ondermijnd door buitenwater uit de Scherrnerring- sloot, dat dezen zomer wegens den lagen waterstand in den polder veelvuldig was binnengelaten. Men wist toen niet dat de duiker, waardoor dit water binnen moest loopen, defect was. De opzichter van den Eilandpolder, de heer Humer co De Rijp, werd ten spoedigste gewaarschuwd. Ter stond werden de noodige voorzorgsmaatregelen ge troffen, waardoor verder onheil is voorkomen. De bedreigde polder ressorteert onder het heem raadschap de Eilandpolder. Dit waterschap, dat mis schien al uit de negende eeuw dateert, omvat het geheele Schermereiland, maar heeft geen stevigen omringdijk. De kaden zijn vrij laag en doen bij hoo- gen waterstand meermalen voor overstroomingen vreezen. LANDBOUWER UIT EEN BOOM GEVALLEN. Doodelljk ongeval bij Culemborg. Te Culemborg viel Dinsdagmiddag de landbouwer Willem Wammes, wonende aan den Tielschcn Zand weg aldaar, bij het appelplukken uit den boom, waar door verschillende lichaamsdeelen werden benadeeld. Donderdagmorgen is hij aan de gevolgen overleden. Woorden die bedriegen. Een potlood... bevat geen lood. U schrijft met grafiet, een delfstof. Een Chlneesch biggetje... komt niet van Gulnea, maar van den Amerikaanschen Zuidkust Duitsch zilver... Is geen zilver, het is een mengsel van koper, nikkel en zink. Een koffie-boon... is geen boon, maar de pit van de koffievrucht Sodawater... bevat geen soda, maar !s water met kool zuur. Een inktvlsch... is geen vlsch, maar een poliep. Panamahoeden... komen niet van Panama, maar van Equador en Curaqao. De vliegende hond... ls geen hond, maar een vleer muis. Een walvlsch... is geen vlsch, maar een zoogdier met warm bloed, dat levende Jongen ter wereld brengt De heerschappij van het Insect. Hoe een Amerikaansch professor de toe komst ziet „De wereld zal misschien eens door Insecten worden beheerscht", is de meening van den entomoloog aan ae Californlsche Universiteit, prof. E. O. Esslg, ln een ar tikel in de „Sclentific Monthly". Professor Esslg gelooft, dat niet slechts de mogelijkheid, maar zelfs een zekere waarschijnlijkheid bestaat, dat te eeniger tijd de Insec ten zich zoodanig vermeerderen, dat zij wellicht de aarde behereschen, terwijl zij of de menschen verdelgen, o fonderwerpen. In dat artikel toont hij aan, dat het tot nu toe den menschen niet gelukt is, het een of ander schadelijk insect uit te roeien. Alle hebben zich nog meer verbreid en hun numerieke groei wordt door do handelingen der menschen zelfs nog vergemakkelijkt. Terwijl de menschen althans voor een deel andere schepsels aan zich ondergeschikt hebben gemaakt, is hun dit bij de lagere wezens, de mlllioenen bacteriën en protozoën, die de menschen door hun uitwerking menigmaal bepaald hulpeloos schijnen te zijn, gelukt „Beschouw slechts eens de door zwammen opgewekte plantenziekten, welke altijd weer de voedingsmiddelen- verzorging der menschen in gevaar brengen," gaat de hoogleeraar in zijn artikel verder. „In het gunstige ge val kunnen de menschen zich bij tijden tegen hun voort gang verzetten." De professor voert een gansche reeks door insecten te voorschijn geroepen ziekten aan, waarvan het den men schen niet gelukt is ze duurzaam te bestrijden. Vele heb ben zich van een bepaald gebied uit over de gansche aarde verbreid. De ziekten zijn alle in krachtdadigheid en uitgestrektheid toegenomen. EEN MOEILIJK GEVAL. (Gntlerrez.) Mazle. Ik keb zes maal om |e gebeld. Pardon, mevrouw, ik was Antwoord me niet. Maar waarom spreekt u dan bet eerst f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 15