AllHItll SitllS- EIGEN BEHEER. UIT DE FILMWERE'.D. Film-premiere's in Hollywood en New-York. 3 Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. Wantsenbcschadiging aan onze gewassen. Woensdag 20 November 1929. 72ste Jaargang No. 8566 Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 'smorgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaat3t POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden fl.65. Losse nummers 6 cent. APVRRTEN- TIöN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel moer 20 cent (bewijsno. inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. dit NUMMElt bestaat uit twee bladen. Zooals we reeds mededeelden, mislukt er nog al eens een aanbesteding van een weg of van kunstwerken in wegen. Ged. Staten geven daarvan deze verklaring. Met het feit, dat in ons land thans op groote schaal aan wegverbetering wordt gewerkt, schijnt het aantal voor dergelijke werken geschikte aannemers geen ge lijken tred te kunnen houden, zoodat de markt met werk dreigt overvoerd te worden, wat aanleiding geeft tot vermindering van concurrentie en dus tot hoogere Inschrijvingen. Gelaten als Job voegen zij hieraan toe: I„In hoeverre hier van een voorbijgaand verschijnsel iprake is, zal dienen te worden afgewacht." De Statenleden zijn niet zoo geduldig. Misschien mer ken zij beter dan Ged. Staten, met hoeveel ongeduld er naar betere wegen gesnakt wordt We lezen bijv.: 1 „Dit mag de Provincie zich echter niet laten welge vallen. Ook van eene zijde, die in het algemeen aan openbare aanbesteding verre de voorkeur geeft werd deze toestand onhoudbaar geacht. Dergelijke machina ties moeten tot rigoureuze maatregelen onzerzijds aan leiding geven. Indien de Provincie zich outilleerde om desnoods de wegen in eigen beheer te kunnen aanleg gen, zou die stok achter de deur allicht een heilzamen invloed op de aanbestedingsprijzen uitoefenen. De lezer herinnert zich, dat ook wij gepleit hebben tegen het gelaten afwacht-systeem, van Ged. Staten en voor eigen beheer. Hiertegen is echter aan gevoerd: „Van een kant, die in het algemeen aan eigen beheer de voorkeur geeft, werd erkend, dat een provinciaal bedrijf voor eigen aanleg aller wegen niet wenschelijk zou zijn, waar het eene tijdelijke zaak betreft. Waar zou men later met het personeel naar toe moeten?" Erg klemmend lijkt ons dit bezwaar niet Het werk moet voortgang hebben en dus zou men naast aanbeste dingen eigen beheer kunnen toepassen in de mate, dat men met de provinciale outillage vorderde. In het afdeelingsverslag lezen we: „Maar wat wel zeer practisch zou kunnen blijken, zou zijn de stichting van een beperkt provinciaal of ge mengd wegbouwbedrijf, waaraan een deel der uitvoering van het wegenplan kon worden opgedragen. Dit li chaam, dat na voltooiing van het wegenplan het we- genonderhoud zou kunnen blijven verzorgen, zou door de uitvoering zijner eigen werken controle op de aan bestedingsprijzen, prijsvergelijking en het aanleggen van prijsmaatstaven mogelijk maken. Dit zal den aan nemer tot voorzichtigheid manen. Hoe oordeelen Gede puteerde Staten over deze gedaohte en de mogelijkheid van zeer spoedige verwezenlijking? Behoudens nadere, overweging van de gewenschte voorlichting werd reeds de indiening van een voorstel in die richting overwo gen." „Eigen beheer" zal dus stellig een onderwerp van discussie zijn in de vergadering der Staten, welke a.s. Dinsdag aanvangt. Daarbij zal ook het half-om-half"- systeem wel verdedigers vinden, naar het schijnt. Er zijn n.1. ook Statenleden geweest, die meenen, dat men voor prijsopdrijving niet behoeft te vreezen, wan neer alle groepen belanghebbenden in dit geval de Provinciale Overheid, de werkgevers- en werknemers organisaties zouden samenwerken met het algemeen belang voor oogen. Als voorbeeld werd in dit verband genoemd de uit voering der Zuiderzeewerken, die min of meer het ka rakter heeft aangenomen van een semi-publiekrechte- lijk lichaam. Ook hierover wordt het oordeel van Ged. Staten ge vraagd, doch het verslag bevat reeds deze tegenwer- ping: „Andere leden vonden dit voorbeeld min gelukkig en wezen op de buitengewone overschrijdingen van de ra mingen dier werken." Ons wil het voorkomen, dat men zaken als deze en het zijn zaken! ze loopen in de miilioenen niet al te idyllisch moet opvatten. Het zou verbazend mooi zijn, als het algemeen belang hier grondslag en richtsnoer was. Zoo ver zijn we ongelukkig genoeg nog lang niet en de Overheid, die dan toch het algemeen belang ver tegenwoordigt, moet nog altijd ter dege er voor waken, dat zij niet genomen wordt. De uitdrukking: het isvoorhetRijk, of voor de Provincie of Gemeente, beteekent vooreerst nog niet, dat het daarom zoo goed koop mogelijk moet gebeuren, maar wel: Het komt er niet zoo net op aan! Haal er van wat je kan! En dat het zoo is, strekt ons niet tot eer. Als we den naam wantsen hooren zij we altijd geneigd direct te denken aan de bekende (tenminste in den volksmond- diertjes, die, vooral bij onze Fransch spre kende buren en over het algemeen in de zuidelijke landen de slaapkamers van de bewonders plegen te irequenteeren endie ook ln ons land trouwens niet geheel onbekend zijn in de dichtbevolkte steden. Een goeden •aam (die beter dan goede olie is) hebben ze dus bij Voorbaat al niet. Ook in den tuinbouw hebben ze een 2eer slechte naam, want, niet alleen kan de schade soms tamelijk groot zijn, maar de bestrijding is niet zoo ge makkelijk, en, evenals dat bij de huisbewonende soorten het geval is, zijn ze niet altijd even gemakkelijk te vin den, ook al wordt hun beschadiging geconstateerd. De Plantenwantscn dan behooren evenals de bed- wantsen tot de orde van de halfvleugelingen, wat daarom ^og niet zeggen wil, dat ze altijd vleugels hebben, want de bedwantsen hebben geen vleugels. Deze orde omvat ln verschillende onderorden en familiën vele voor den tuin bouw schadelijke dieren, want, ook de gewone planten- ïuizen, bladvlooien enz. behooren eronder, evenals trou wens de bij ons minder schadelijke sprinkhanen, die ln het oosten echter zooveel te schadelijker zijn. De bloemen- en plantenwantsen zijn in ons land on geveer c.M. groot en groen- of bruinachtig, geel of bruin van kleur; ze hebben een kleinen, platten kop, met zeer (naar verhouding) groote oogen en een paar lange vooruitspringende sprieten, verder natuurlijk zes pooten en een eenigszins afgeplat lichaam, zooals een wants betaamd. Soms hebben ze stompjes van vleu gels, die vliezig zijn, soms lederachtig. Ze maken een onvolkomen gedaanteverwisseling dcor, wat zeggen wil, dat ze geen echt popstadium doormaken, zooals b.v. vliegen, maar, de larve, die uit een el komt, gaat door eenige vervellingen van lieverlede over in volwassen insect. Dat we zuik een tamelijk uitvoerige beschrijving van deze wantsen geven, vindt zijn oorzaak in het feit, dat ze, hoewel soms zeer schadelijk, nog zeer onbekend zijn bij de practici, wat er naturlijlc toe bedraagt, dat du schade die ze veroorzaken meestal aan iets anders wordt toegeschreven, en dat er aan een bestrijding niet wordt gedacht. Wie op het oogenblik Chrysanten in bloei heeft s taan. zal daarbij wel opmerken, dat er vele knoppen bij zijn, die scheef uitkomen. In de meeste gevallen is dat ten gevolge van de uitzuigerij van de wantsen. De wantsen hebben namelijk evenals de luizen een snuit, waarmede ze een gaatje steken, waarna ze het plantensap uitzuigen. Ze verplaatsen zich echter veel gemakkelijker dan de luizen, zoodat ze veel meer gaatjes maken. Bij aard- apelen is de beschadiging dan ook heel typisch, omdat er gaten in het blad komen, evenals na een hagelbui. Bij Dahlia's krijgt men ook scheve knoppen, die soms ln het geheel niet uitkomen, als de wantsen eraan gezogen hebben. Ook de beschadiging aan het hout van appelen b.v. is zeer kenmerkend, en, voor export mo^t er goed op gelet worden, want in Engeland b.v. maakt men zich de laatste jaren ernstig ongerust over de schade aan appelen. Te beschrijven is die kenmerkende beschadi ging niet gemakkelijk, dan werden we op het oogenblik le uitvoerig. Aan de vruchten van appelen vooral is de beschadiging op het oogenblik nu ze op zolder liggen, goed waar te nemen, daarom wijzen we er nu ook op, opdat men kan bepalen, of een bestrijding aan te bevelen zou zijn. Door wantsen beschadigde appels hebben concentrische, bruine of zwarte, ingezonken plekken, die eenigszins rchilferig zijn. Met gewone schurft -kan men het bijna nooit verwarren, ook niet met het bloote oog. Jammer is het, dat we over de bestrijding niet veel unnen zeggen, want, een goed afdoend bestrijdingsmid del heeft men nog niet gevonden, hoewel wel gebleken is, dat men met nicotinehoudende praeparaten nog het meeste succes heeft. Wel schijnt men in Engeland eerst dit jaar een carbolincum-soort te hebben samengesteld, die meteen de wantsen en eieren zou dooden. Ook onze gewone carbolineum, die we in Februari aanwenden is niet geheel werkeloos, maar afdoende is het niet. Een te dichten stand van de gewassen is in Ieder geval af te raden, dus kan men met snoeien ook nog wel wat be reiken. St-Pancras. VAN HERWIJNEN. De wijze, waarop een belangrijke film haar wereldloop ondergaat. Eoe hel op de jongste groote première te Hollywood toeging. 25.0C0 menschen aanwezig om de verschillende fimberoe.ud- beden in levende lijve te zien. Onhebbelijk optreden van rijke „dames" en „heeren". En zijn ongetwijfeld vele punten van overeenkomst tusschen de wijze, waarop een belangrijke film haar werelddoop ondergaat, te New-York en in Hollywood. Maar er zijn tevens groote en belangrijke verschillen. Zeven jaar geleden was New-York dè stad op het gebied van film-premières. Als men de meest belangrijke menschen van Amerika in levende lijve wilde zien, de mooiste japonnen en de chicste, kleedij, dan gaf het New-Yorksche Broadway daartoe de beste gelegenheid. Maar Californië, waar de meeste films allengs werden vervaardigd, begon ook de beschikking te krijgen over groote theaters. En dus verdeelen New-York en Holly wood tegenwoordig de eer met elkander. Toch moet worden erkend, dat in aantal, de „groote namen", de beroemde persoonlijkheden dus, in New- York overheerschen. Maar de moeilijkheid is, hen te vinden! Het verkeer van New-York Is zóó geweldig, dat deze publieke gebeurtenissen in deze stad, wat klour en mondainiteit aangaat, thans feitelijk bij Hollywood achterstaan. Een schouwspel als de Californische pre mière van eenige der belangrijkste films van den Jaat- sten tijd heeft opgeleverd (wij denken hierbij aan THE BROADWAY MELODY, The Hollywood Revue of 1929, Het IJzeren Masker, Cecil B. de Mille's „Dynamiet"), bleek imponeerender dan overeenkomstige film-prcml- cres in de enorme stad in het Oosten der Veieenigde Staten, en wel, omdat het beter tot zijn recht kwam. In één opzicht is er volkomen overeenstemming: de auto's in New York en in Hollywood zijn even luxeeus en even talrijk. De vestibules der theaters in New York zijn echter kleiner dan die te Hollywood. Ook is er te weinig wacht ruimte in de open lucht en zijn de trottoirs in New York smaller. Nieuwsgierigen krijgen er dus veel min der kans en de politie kan het stilstaan van kijkers on mogelijk dulden. Welk een verschil in Hollywood. Hier werken de ver- kersagenten mee, treden zij feitelijk als personeel der theaters op om de beroemde premières te doen slagen! Vriendelijke officieele ordebewaarders zorgen er voor, dat oude dames en kinderen een goed uitzicht bekomen. Als voorbeeld nemen wij de jongste groote première in Hollywood, die van „Dynamiet".de grootsche nieuwe rolprent van Cecil B. de Mille. De eerste kijkers kwamen om 11 uur 12 minuten 's morgens opzetten, gewapend met vouwstoeltjes. Om 2 uur 's middags wachtten reeds 500 geduldigen voor den ingang van het betrokken theater, het Carthay Circle Theatre en toen het per soneel 's avonds om 7 uur was aangekomen, was de menigte aangegroeid tot 8000, om bij den aanvang van het programma om half 9 het respectabele getal van ten minste 25000 te bereiken. Zulk een menigte is phy- siek onmogelijk om in New York op de been te komen. Indien de theater-employees en de politie echter al leen met deze soort nieuwsgierigen te doen hadden, was de zaak zeer eenvoudig. Deze menschen, wier doel al leen is, de filmberoemheden te zien, die rustig op hun stoeltjes boterhammetjes oppeuzelen en kranten lezen, leveren geen moeilijkheden op. De lastige potentaten zijn echter de bezoekers, de rijke aanmatigende bezoe kers, die weken van te voren de vijf of tien dollar aan plaatsbewijs hebben gestort, welke als entree bij deze luxe-vertooningen geëischt worden en die zich nu ver beelden, dat de wereld van hèn hoort. Velen van deze „heeren" en „dames" vergeten bij deze gelegenheden hun goede manleren. Die schijnen zij achter te laten in hun dure auto's. Zij schreeuwen, dringen, kijven, snauwen en... vechten! Een voorbeeld: De duurste en fraaiste auto werd dien avond voorgereden door een jongen man, die het hard werkend personeel van het theater met genoegen, vóór de voorstelling geëindigd was. in kokende olie had zien braden, zóó misdroeg hij zich. In de eerste plaats was hij een foto-maniak. Met zijn camera liep hij iedereen van de sokken. Hij dacht er niet aan. naar zijn plaats te gaan, doch bleef in de vestibule iedereen in den weg en omver loopen om zooveel mogelijk moment-opnamen van binnentredende celebriteiten te kunnen maken, een bezigheid, waarbij hij meters aan gevoelige platen moet hebben gebruikt. Onnoodig te zeggen, dat hij de be roepsfotografen, die hier voor hun brood werkten, tot wanhoop bracht, door zich steeds op de beste momen ten voor hun lenzen op te stellen. Doch het toppunt van smakeloosheid bereikte deze „heer", toen hij er in slaagde een stuk af te knippen van de japon van Mary Pickford! Een ander type is de joviaal doende, onbeschaamde rijke meneer, die Conrad Nagel of John Gilbert staande houdt en uitroept: „Zeg 's, ouwe jongen die laatste film van jou, was lang niet dat, hoor!" welke vrien delijke opmerking hij uitschreeuwt met alle kracht, waartoe zijn stembanden in staat zijn, terwijl hij na tuurlijk Nagel of Gilbert nog nooit gesproken heeft of persoonlijk heeft ontmoet. Hoe snobistisch-brutaal sommige vrouwen kunnen op treden, bewijst het volgende voorval, dat bij de première van THE HOLLYWOOD REVUE OF 1929 plaats greep Een schatrijke dame uit de New Yorksche society, die al eenigen tijd in Californië vertoefde, bezocht deze voorstelling in gezelschap van eenige vrienden en vrien dinnen, die juist uit New York waren overgekomen en die zij van haar intieme bekendheid met de filmsterren wilde overtuigen. Toen op een gegeven oogenblik Bessie Love met een groepje kennissen in de hall arriveerde, rende zij naar deze toe. sloeg haar armen om de hals van de heldin van Broadway Melody en kuste haar, dat het klapte. „Lieve Bessie," kweelde zij, „wat ben je toch een schat en wat zie je er vanavond verrukkelijk uit! Mag ik je even in kennis brengen met mijn vrienden, den heer en mevrouw en juffrouw Smith uit New York? Bessie Love zwoer later, dat zij deze met diamanten bedekte bedriegster nog nooit van haar leven gezien had, maar de familie Smith keerde naar het Oosten te rug met de heilige overtuiging, dat hun gastvrouw in tiem omging met alle beroemdheden van Hollywood! Te New York bestaat er geen gelegenheid voor het enorme electrlsche lichtspel, waardoor de Hollywood- sche film-premières in werkelyken zin uitblinken. Er is daar aan de voorgevels van de theaters nauwelijks ruimte genoeg over om belangrijke extra installaties voor dat doel aan te brengen en zelfs al ware dit wel het geval, 't zou niets uithalen, omdat het intense licht schijnsel van Times Sqare en Broadway, de plekken, waar de groote theaters staan, elk ander lichtschijnsel dooddrukt. In Hollywood echter, waar de bioscopen, zooals reeds gezegd, breeder zijn, de grond is er zoo veel goedkooper dan in het New-Yorksche uitgaanscen trum en zij bovendien achter de rooilijn staan, maakt het voorgevelreclame bij een première een integreerend gedeelte van de praal uit. Tot ver ln zee is het schijn sel van de verlichting te zien en van dichtbij is het on beschrijfelijk overweldigend. Tientallen groote zoek lichten laten hun schijnsel over zulk een theater strij ken op een première avond en de gansche omgeving wordt verlicht met de sterkte van een billioen kaarsen Nergens anders in Amerika valt zulk een verblindende lichtweelde te aanschouwen. En de verschillende the ater-eigenaars traohten elkaar steeds in dit opzicht te overtreffen. Als de voorstelling Is afgeloopen, hebben de bezoekers een batterij van vijftig of meer zwakkere (geen zwakke) lichtbronnen te passeeren, die in de hal en er- buiten opgesteld zijn, opdat ledereen hen maar goed zal kunnen waarnemen. Met zooveel politie, die aanwezig is om de kljkgragen op een afstand te houden, valt er voor de zakkenroliers bij al dit helle licht na tuurlijk weinig buiten te halen. In New York kan men wel meer beroemdheden sa men treffen, doch zjj gaan te veel in de massa verloren, WIJ BREIEN en repareeren alle soorten Wollen Klocding, Kousen en SckJen, cck de allerfijnste. JAAP SNOR. Zuid straat 15, DEN HELDER. Let op den gelen winkel. Depot Schagen: C. de Moei, Noord. in eigenlijken zin beschynt het licht hen niet zoo fel. Het is moeilijk een idee te geven van de uiteenloopende soorten der bekendste première-bezoekers, behalve dan die der filmsterren zelf. Amerikaansche en Europee- sche politici, geldmenschen, literatoren en artisten zyn de voornaamsten. Ook Hindoesche aristocraten in hun schitterende kleedij vallen op, terwijl de befaamde Ja- pansche filmacteur So-Jin nimmer bij een groote film- doop ontbreekt. Ook de handteekeningmaniakken van beiderlei kun ne schitteren niet door afwezigheid. Bij de première van „Dynameit" alleen, zette Conrad Nagel zijn hand- teekening op 120 programma's van smachtende bakvis- sohen in minder dan 5 mniuten! En geduldig, dat die autografenjagers en -jaagsters zijn! Daar deze voor stellingen nooit vóór half één 's nachts uitgaan, zijn er onder hen, die twaalf en meer uren wachten, alvorens zij een kans krijgen, hun doel te bereiken. Evenmin schrikt slecht weer de enthousiasten af. Onlangs, bij de première van Mary Pickfords „Coquette" stroomde het water met emmers uit den hemel en stonden drie oude vrouwen voor Grauman's Chinese Theatre vier uur lang in de goot, terwijl het water bijna tot hun knieën reikte, Een laatste verschil tusschen Hollywood en de me tropolis New York bestaat in het feit, dat, na afloop dezer feesten, de beroemdheden in eerstgenoemde stad nog nader te bekyken zijn (voor hen, wier beurs zoo iets toelaat) terwijl zij in de wereldstad eenvoudig in het niet verdwijnen, vanwege de vele souper-gelegenhe den die er zyn. In Hollywood beperken deze inrichtingen zich echter tot een klein aantal, te weten: het „Holly wood Rooscvelt Hotel", het „Russische Arend Café" waar Charlie Chaplin kaviaar-pannekoeken verorbert het bekende „Montmartre" en nog een paar. In New- York verliezen zich de bekende première-figuren uit den aard der zaak in de ontelbare restaurants. Earret C. K. ij Uit de levensgeschiedenis van Al. Jolson. Al Jolson, de ster uit „De Zingende Dwaas", is gebo ren te Leningrad (Deze stad heette destijds nog St. Petersburg). Op jeugdigen leeftijd ging hij met zijn fa milie naar Amerika, waar men zich in Washington ves tigde. Betovergrootvader, overgrootvader, grootvader en vader van den ouden Yoelson (want zoo wordt de familienaam eigenlijk gespeld) waren voorzangers in de Synagoge geweest Hij zelf was het ook en dus is het niet te verwonderen, dat hij zyn lievelingszoon even eens in deze kerkelijke waardigheid wilde zien. Cantor Yoelson's afkeer van het theater moet wel zijn over troffen door zijn zoon's liefde ervoor, want laatstge noemde nog een kleine iongen zijnde, wist een rol te AL JOa&UN krijgen ln Israël Zangwill's „Children of tl*Chetto", zelfs als „man-die-de-klappen-krijgt" bij een reizend circus. To en hij op zekeren keer in een café te Washing ton als zanger optrad, plaatste zyn vader hem onder strenge bewaking. Hij werd echter spoedig ernstig ziek, zijn vader nam hem in zijn eigen huls, waar hij won derlijk snel opknapte, en daarna opnieuw vluchtte. Ver volgens trad hij op in een klucht van Al Reves. Daarna trad hij in een vaudeville-gezelschap op, bestaande uit hem zelf, zijn broer en een wederzijdschen vriend, on der den naam Jolson, Palmer en Jolson. In deze pe riode was het, dat hem het idee. gebrande kurk als make-up te gebruiken, aan de hand gedaan werd door een neger-bediende, die beweerde, dat „black-work" on middellijk succes verschaffen zou. Twee jaar was hij in dienst van Dock-stader, toen een der Shuberts hem op merkte en dadelijk engageerde voor een Wintergarden show. In Shuberts' dienst trad hij op in „Bow Sing", „La Belle Paree", „The Whirl of Sosiety", „Vera Vio lette", „The Moneymoon Express", „Robinson Crusoe", Vooral door dit laatste stuk plaatste hij zich op den voorgrond, evenals later met zijn revues „Big Boy" ca „Bonbo". Vier jaar lang weerstond Al Jolson de aan biedingen van de filmfabrikanten, totdat hij tenslotte overwonnen werd door Marner Bros, door voor hen op te treden in hun eerste groote film. „The Jazz Singcr", een rolprent, die over de geheele wereld een record aan recettes boekte. Tegenwoordig wordt Al Jolson als de grootste „entertainer" beschouwd der wereld, zoowel op film- als tooneelgebied.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 1