ELEONORA DUSE Am Pace in Dio alT virequieto anelito di Eleonora Duse nell'ora del suo ritorno dall' ultimo pellegrinaggio fmplorano Roma -f- e l'Italla Madres. (Den vrede Gods voor de rustelooze Eleo nora Duse in het uur van haar terugkeer *an de laatste reis smeeken P-ome en het noederland Italië af). Wonderschoon is dit leven geweest. Wonderrijk in al zijn ellende. Illustratie van de van Eeden'sche wijsheid .dat daar nooit heil wordt zonder leed ge boren". GIJ KUNT DEZE DRIE EENVOUDIGE STIJLJURKEN ZELF TEHUIS MAKEN. Zware Vlaamsche zijde, moiré of taffetas zijn de beste stoffen om deze allerbekoorlijk ste jongemeisjes-japonnen van te maken. Het schematische patroon dat wij hierbij geven, toont de zeer nieuwe en toch zoo weinig ingewikkelde coupe. De rok kan egaal lang of wel van achteren langer dan van voren gesneden worden, al naar het japon netje bestemd is voor een jong meisje van 14 k 15 jaren, dan wel voor een jonge dame van achttien. Het voorschoot-achtige stuk op den rok kan men daarover aanbrengen of wel er in zetten, wanneer dit met de breedte van den stof beter uitkomt. De beide banen van de zijkanten vormen een Herinnert ge u dien naam nog Ach, wij vergeten zoo gauw, ook degenen die in onze eigen dagen een buitengewoon leven hebben geleld, degenen die een we reldvermaardheid hebben verworven. Zij de groote Eleonora Duse, is een der heldin nen geweest op het gebied des geestes, een der vrouwen van eigen dimensie, een onver gelijkelijke persoonlijkheid, een met een doorgevoerde, consequent doorgevoerde levenshouding, een die in bewonderenswaar dige trouw haar roeping heeft gevolgd: priesteres te zijn van de kunst. Eleonora Duse de machtigste tooneel- epeelster. Déarom de machtigste, omdat haar hoog ste ideaal en haar hoogste werkelijkheid tevens was: dienen. Zij was de zeldzame, die bij alle afgodische vereering, ondanks alle aanbidding, die haar ten deel viel, immer boven zichzelf heeft uitgewezen en zich in strument wist van een kosmischen^ril, dien ze in later dagen niet schroomde „God" te noemen. In zoo'n verschijning wordt toch wel zeer duidelijk gedemonstreerd hoe nauw de kunst en het religieuse elkaar kunnen naderen, dat het „priesteres" der kunst zijn meer dan vergelijkend maar zeer reëel be doeld kan zijn. Ziehier de data: 3 October 1859 geboren; 21 April 1924 overleden. Als kind van zwer vende tooneelspelers aanschouwde zij het levenslicht te Vigevano in Lombardije; „langs alle kabels en door het luchtruim snelde overal de mare tot de menschen, dat God zijn heerlijke gave aan de wereld, de ziel van Eleonora Duse, tot zich genomen had" wanneer haar biograaf Rheinhardt dit schrijft, dan wordt 't wel openbaar, hoe zij als een vorstin haar levensreis heeft be ëindigd. Wij lezen tegenwoordig zeer veel. Vooral zeer veel romans. Vooral zeer veel romanne tjes. Maar indien ik mijn lezeressen nu eens op een ongelooflijk mooien „roman" mag wijzen, dan moge genoemd worden „Eleonora Duse" door E. A. Rheinhardt, uitg. v. Loghum Sla terus. Roman zonder verdichting, een roman die niets is dan een onopgesmukte levens beschrijving. Maar de beschrijving van welk een leven! 't Leven zélf is toch nog wel grooter dan de fantasie! 't Is een leven van strijd en van leed. Van strijd en overwinning. Van verguizing en van ondergang. Van vernieling en van verrijzenis. 'n Onvergelijkelijke vitaliteit heeft deze yrouw bezeten! En wat 'n geloof in haar móéten. In haar móéten-tooneelspelen. En als ze niet meer tooneelspelen kan, dan toch op andere wijze voor de mensch- heid móéten leven! Altijd „de anderen"! Om die anderen te helpen, te troosten, te verheffen, daarvoor was zij „op de planken". Om die anderen te helpen, te troosten, te verheffen, daarvoor zwierf zij overal, daar voor opende zij in Rome de „casa", het huis voor jonge actrices, daarvoor gaf ze handen vol geld uit, daarvoor, ja daarvoor was zij, en daarvoor hield zij het vol. Met dat zwakke, ellendige lichaam. Met dien gemartelden geest. Ook toen zij als hartstochtelijke vrouw, als vrouw-van-liefde, die duldelooze ervaring had opgedaan met haar held, den dichter, den dichter-politicus Gabrièle d'Annunzio. Tot haar laatsten ademtocht heeft ze ge werkt. Op een Italiaansch oorlogsschip heeft 't vaderland haar uit Amerika teruggehaald. 't Was een lid van het Koninklijke huis, 't waren allerlei hoogwaardigheidsbekleeders, 't waren enorme troepenmassa's, die haar lichaam in ontvangst namen te Napels, waar met de kleuren der Italiaansche vlag bedekt, de kist op de achtersteven van de „Duilio" haar grooten schat overbracht uit het land harer vreemdelingenschap naar het geliefde vaderland. Eenvoudig is haar graf. Eenvoudig als zij zelf was, die zich als ac trice niet poeierde of schminkte, die als actrice altijd 't eigen haar in de zwaren iwarten of later witten wrong droeg, een voudig als zij zelf was, is haar graf. In de Santa Maria Degll Angeli te Rome fust zij. Op een steen in den boog van de kerkdeur itaat het opschrift: N KONIJN OP VERSCHILLEI WIJZEN TOEBEREID. Het konijn, vroeger door zijn raj den haas wel wat te veel in de schad steld, begint meer en meer naam te onder diegenen, die van het vleesc geen afstand willen doen. Daar is dan ook alle reden voor. In de eerste plaats valt deze sooi om zoo te zeggen binnen 't bereik vi beurs, een feit, dat voor geen enkeli wildsoort kan gelden. Ten tweede wedijvert het blanke, rleesch met dat van de kip en van een eigenschap, die in aanmerl men den lagen prijs zeker ook ten in het voordeel van 't konijn. Ter derde kunnen we met betre! weinig moeite hét vleesch tot versch schotels bereiden, die voor den lief! een tractatie zullen zijn. We behoev daarbij niet te bepalen tot alleen he braden" konijn, dat eenvoudig als ai dere soorten gebraden vleesch wordt deld; we kunnen er ook op versch manieren een „gestoofd" gerecht van den, dat ons in staat stelt allerlei va van smaak aan te brengen door 't van verschillende toevoegsels; nu ee maten-purée, dan eens uien, een ai e, keer specerijen, die aan het gerecht overeenkomst met de bekende „haze geven. Een paar voorbeelden in receptenvor len de huisvrouw duidelijk maken wat dit punt in haar keuken kan bereike KONIJN OP DE WIJZE VAN HAZEP 1 konijn 80 Gr. (4 afgestreken eetlepels) bol margarine K L. water met 2 Maggl's Bouillon! 60 Gr. (6 afgestreken eetlepels) bloe tr I ui 1 laurierblad 3 kruidnagelen 1 theelepeltje peper 3 eetlepels azijn. Verdeel het konijn in stukken (de ten, den gespleten kop, den rug in gehakt), wrijf ze in met wat zout en ze in een geëmailleerd ijzeren potje boter rondom mooi bruin. Neem de stukken vleesch uit de pi Voeg bij de overgebleven boter de f snipperde ui en de bloem, laat beide bruin worden en voeg er dan langzamt (onder voortdurend roeren) de in het opgeloste Maggi's Bouillonblokjes bij. de saus een oogenblik doorkoken, doe verschillende kruiden in en den azijn er dan het vleesch zachtjes nog mini uur in stoven, tot het door en door ma en gemakkelijk van het been loslaat. Neem vóór het opdienen het lauri en de kruidnagelen uit de saus. [cr Geef bij dit gerecht gekookte aardai de en b.v. appelmoes. di kleine zakken terugvindt. Benoodigd: 3 M. 50 in 1 M. 40 breed. 4. En ten slotte nogmaals een mantel van tweed, ditmaal beige gekleurd. Deze mantel heeft zeer breede bruine revers. Ceintuur en polsgarneering zijn in dezelfde kleur bruin. Benoodigd: 3 M. 25 in 1 M. 40 breed. OP DE PLANKEN. In den schouwburg, voor het voetl Wordt uitstekend geacteerd; Spelen menschen op de planken, Rollen, uit het hoofd geleerd. In de druk bezochte zalen Wordt alleen toonéél gespeeld; Onze driften en begeerten, Worden er slechts uitgebeeld. In den schouwburg voor het voeU j Spelen menschen, wonderwel; Op de planken van het Leven Ziet men écht comediespel H. H. de Bruin-! reenten noek, terwijl de horizontale lijn den baan van den rug moet bijeenvoegen en de naad van den heup moet vormen. Van links naar rechts treffen we eerst aan een groene moiré japon. De voorschoot is met kruisvormige zilverstiksels bezet. Een smalle plissérand, zeer licht, van zilvertulle vormt een soort kleine „kasque" en wordt van voren met een zilveren strik geknoopt. De kraag van Crêpe Georgette in dezelfde kleur groen is in vorm gesneden en gezpomd door een biais. Ook hier toegeknoopt met een zilveren strik. In het midden een japonnetje van oud-rose alpagazijde. Het mooie glanzende van deze stof komt onder het avondlicht speciaal tot zijn recht en bovendien is het een stof die zeer gemakkelijk te verwerken is. De Japon is zonder garneering, op de voorschoot tref fen we strikken aan welke er met blauw parelgaren op geborduurd zijn. Wanneer men dit echte borduurwerk te kostbaar vindt, zoo kan men daarvoor in de plaats echte strik ken nemen van blauwe Vlaamsche zijde. Deze strikken moet men zoo plat mogelijk maken en ze strijken voor men ze op den st<T vasthecht. En tot slot rechts een japonnetje uit hemels blauw taffetas. Het voorschootje, waarvan het bovengedeelte op het bovenlijf geincvus- teerd is, is gemaakt van Crêpe Georgette in denzelfden tint, geheel fijn geplisseerd. Om het middel een zeer breede ceintuur van hardblauwgekleurd fluweel. Op den schouder en aan het middel worden kleine boeketjes op den japon vastgehecht. DE VA NT NIEUWE MANTELS, 1. Allereerst een mantel in redingote model uit een diagonaal gestreepte marine- blauwen stof. De rok is eenigszins in vorm gesneden. De kraag met revers is een zeer nieuw model. Benoodigd: 3 M. 50 in 1 M. 40 breed. 2. Vervolgens een mantel, eveneens in redingote model, dat dezen winter zeer in de mode is. Deze mantel is uit bruin laken met zijden revers in dezelfde tint aan den hals een kleine geknoopte kraag. Benoodigd: 3 M. 25 in 1 M. 40 breed. 3. Als derde model nogmaals een redingote, ditmaal uit gechevronneerd tweed, in bruin en roode kleuren. De kraag is uit een fan tasie stof, welke men ook op de opening der

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 10