Aanbesteding.
De brand in het Amerikaansche
filmatelier.
Auto-ongelukken inde Vereen. Staten.
De spoorwegramp bij Namen.
Het drama op het slot Jannowitz.
Binnenlandsch Nieuws.
Een drama op zee.
Door de afsluitketting gereden.
Tweede Kamer.
Dinsdag 31 December 1929,
Het uitbreiden met 1 lokaal
van de O.L. School te Wes-
terland, het plaatsen van hek
werk en verdere bijkomen
de werken.
laatste Zitting
Openbare Zang-Uitvoering
EEN VROUW OP SCHILOWACHI.
1000 bos Riet,
Broedeieren.
EEN GEVOLG VAN ONVOORZICHTIGHEID.
De brand in het atelier der Manhattan Studios
Cy. wordt hieraan geweten, dat een der twee opera
teurs in het geheim een cigaret heeft trachten te
rooken.
Overigens waren de veiligheidsmatnrcgelen niet in
overeenstemming met de veiligheidsvoorschriften
der bouwpolitie en der brandweer. Reeds lang g
den was de onderneming aangezegd, dat zij een
sproei-inrichting moest laten maken, wat echter niet
was geschied.
Het ongeluk werd nog verergerd, doordien geroe
pen werd: „allen naar buiten". Aangezien dit de ge
bruikelijke woorden zijn, waarmede de spelers op
het tooneel worden geroepen, dacht men aanvanke
lijk aan een grap, zoodat de spelers zich niet haast
ten, om hun kleedkamers te verlaten.
Lenige dramatische bijzonderheden worden nog
gemeld. De cinematografen waren juist bezig een
cabaret-scène op te nemen, toen een kleine ontplof
fing plaats had nabij het zwart fluweelen achter
doek,dat spoedig vlam vatte. Enkele danseresjes
trachtten nog haar kleeren uit de kleedkamers te
halen, doch dit kostte haar het leven, want toen
zij evenals eenige der mannelijke medewerkenden,
die niet onmiddellijk de vlucht hadden genomen, bij
den uitgang kwamen, zagen zij zich den weg afgesne
den door een muur van vlammen.
EEN STIJGEND AANTAL DOODEN.
lepj
Het aantal auto-ongelukken in do Vereenigde Sta
ten stijgt met sprongen. De Metropolitan Life In
surance Company maakt melding van een record
voor de eerste tien maanden van 1929 in het dooden-
perccntage onder haar tien millioen polishoudors in
de Vereenigde Staten en Canada. In dit tijdvak von
den 3079 polishouders of 19.5 van elke 100.000 den
dood tengevolge van auto-ongelukken. Er zijn aan
wijzingen dat het totaal voor het gehecle jaar het
dubbele zal bedragen van dat van tien jaar geleden
en negen keeren dat van 1911.
Een derde van alle doodsgevallen, die het gevolg
zijn van ongelukken, moeten op rekening van de
automobiel worden geschreven.
Nog eenige bijzonderheden. Het ver
hoor van den machinist.
Het staat nu vast, dat er bij dit spoorwegongeluk
tien menschen zijn gedood en 75 gewond. Ook is ge
bleken, dat de machinist niet te hard heeft gere
den en hem geen verwijt kan treffen.
De trein was stampvol, tiental'en van reizigers
stonden; door deze volte was de verwarring na het
ongeluk des te grooter
Het kostte groote moeite om eenigen der dooden
te herkennen, zoo sterk waren zij verminkt.
De slag, door het omslaan der wagens was zoo he
vig, dat hij ver in de stad Namen gehoord werd.
Drie lijkkisten, waaronder die met het stoffelijk
overschot van den chef-treinconducteur, die te Aar
len woonde zijn Dinsdag verzonden. Zeven lijkkis
ten staan nog in ecne tot rouwkapel herschapen
zaal van het station. De toestand der gewonden is
over het algemeen wel bevredigend, maar vier hun
ner, die in het militair ziekenhuis worden verpleegd,
zijn er echter zeer erg aan toe. Een vijfde in een kli
niek opgenomen, zou stervend zijn.
Het onderzoek naar de oorzaak van de
ramp.
De machinist Coremans, van den verongelukten
trein, is door het parket ondervraagd geworden om
trent de oorzaak van de ramp. llij verzekerde, dat de
remmen wel degelijk moeten hebben gewerkt en de
trein, bij het naderen van het station, enkel nog een
snelheid had van 30 kilometer. Volgens den machi
nist zou de ramp te wijten zijn aan een defect van
den wissel. Gebleken is inmiddels, dat de locomotief
op spoor 4 en de wagons op spoor 3 zouden zijn ge
reden.
ERNSTIG TREINONGELUK IN ARGENTINIë.
Locomotief en eenige wagens in de rivier gestort;
Uit New-York wordt gemeld:
De Associated Press verneemt uit La Qulaca in Ar
gentinië, dat zich nabij die plaats een ernstig spoor
wegongeluk heeft voorgedaan. Van de uit Bolivia ko
mende internationale trein ontspoorden de locomotief
en eenige wagens, die in een rivior stortten. Twaalf
personen werden zwaar gewond.
KINDERMOORDENAAR TE BRESLAU.
geel
3 nel
onj
onij
irei
blej
itii
-da|
ibo(
l 01
mi
ovel
vaaj
nÖei
rac|
nai
seh;
kap
s ve
rovi
ug 1
S VI
Reei
vi
,onil
dcrï
itipR
Yo!<
W
er)
i d<
oboi
ok]
Op 8 December j.1. werd In een kelder van een woon
huis te Breslau het verbrande lijkje gevonden van een
vijfjarig meisje. Men veronderstelde, dat het kind met
lucifers had gespeeld en dat daardoor het stroo, dat
in den kelder lag, In brand was geraakt, waarvan de
kleine het slachtoffer was geworden.
Thans heeft het gerechtelijk onderzoek echter uitge
wezen, dat het kind is aangerand en daarna vermoord.
De brandwonden dienden slechts om de aandacht van de
ware doodsoorzaak af te leiden.
Door de politie is voor opsporing van den dader een
belooning van 1000 mark uitgeloofd.
TEGEN GRAAF CHRÏSTIAAN 1 JAAR EN 3
MAANDEN GEëlSCHT.
San!
de I
ir V
mtri
ch B
g di
Zuii
hal
da
»ot
i de|
m
Wolff meldt uit Hischberg:
Na een requisitoir van 1 Vz uur eische het O.M. tegen
graaf Christian zu Stolberg-Wernigerode wegens het
veroorzaken van dood door schuld 1 Jaar en 3 maanden
gevangenisstraf onder aftrek van preventieve hechtenis.
Graaf Christian tot negen maanden veroor
deeld.
Na vier en een half uur te hebben beraadslaagd, keer
den de rechters in de zaal terug. Onder ademlooze span
ning werd daarop door den president het vonnis voor
gelezen. Graaf Christian Friedrich zu Stolberg-Wernige
rode werd wegens het veroorzaken van dood door schuld
veroordeeld tot een gevangenisstraf van negen maanden,
onder aftrek der preventieve hechtenis, en in de kosten
van het geding.
Verdachte verklaarde na de verdediging zijner advo-
katcn: Ik draag de schuld van den dood van mijn
vader. Ik wil slechts zeggen, dat het lot voor mij zeer
zwaar is te dragen en dat ik reeds vreeselijk ben gestraft
doordat mijn vader, voor wiens liefde ik steeds alles
heb trachten te doen, door mijn hand den dood heeft
gevonden.
De president: U ls de eenige, die. wanneer hij wil,
licht kan brengen in de laatste z.g. geheimen van Janno
witz. Is dit alles, wat u ons kunt zeggen?
Verdachte antwoordt met vaste stem: Ja.
De rechters trokken zich vervolgens in raadkamer
terug.
EEN BOTSING TCSSCHEN VEETREINEN.
Bij Napels zijn twee goederentreinen, die in hoofdzaak
wagens met vee behelsden, met elkaar in botsing geko
men. Er zijn geen menschen gedood of gewond, maar
verscheidene veewagens zijn omgeslagen", waarbij de
vervoerde dieren zijn omgekomen. De materieele schade
voor wat het spoorwegmaterieel betreft was evenwel
gering.
WIJ BREIEN
en repareeren a^e scoilcn Wollen Kieedlng, Kousen
en Sokken, ook de allerfijnste. JAAP SNOR. Zuid
straat 15, DEN HELDER. Let op den gelen winkel.
Depot Schagen: C. de Moei, Noord.
DE ONRUST OP HAITL
V.D. verneemt uit New-York:
Naar uit Port-au-Prince, de hoofdstad van H&itl, ge
meld wordt, hebben alle daar wonende advocaten be
sloten hun werkzaamheden zoolang te staken, totdat de
Amerikaansche machinegeweren zijn teruggetrokken.
In Haiti heerscht rust
GROOTE BRANDEN.
Dertien schuren in de asch gelegd.
Uit Berlijn wordt gemeld:
In een dorp bij Rüdelstadt zijn door een brand 13
schuren In de asch gelegd. Door de hitte smolten de
draden van de elctrische overlandcentrale, zoodat kort
sluiting ontstond en het plaatsje een tijdlang zonder
llch was.
Slechts met groote moeite slaagde de brandweer er
in, een overslaan van de vlammen op de woonhuizen te
verhinderen. Men vermoedt, dat brandstichting heeft
plaatsgehad.
80.000 K.M. NON-STOP-RIT.
Op de Avus-baan bij Berlijn heeft een Chrysler een
non-stop-rlt ondernomen en naar thans wordt medege
deeld heeft de wagen reeds 80,000 K.M. afgelegd. De
wagen had reeds 50.000 K.M. afgelegd vóór van banden
moest worden verwisseld.
De ramp op het Nederlandsche stoomschip
„Stad Vlaardingen" Hoe vier man over
boord sloegen en verdronken. Een onder
houd met den kapitein.
Gistermorgen is in de Vulcaanhaven te Vlaardingen
binnengeloopen het s.s. „Stad Vlaardingen" waarop, zoo
als de lezers zich zullen herinneren, op 17 November
door een stortzee vier menschen overboord zijn gesla
gen en verdronken, terwijl een vijfde ternauwernood aan
den dood ontsnapte.
In een onderhoud met den kapitein van het schip, ver
telde deze het een en ander over dit drama op zee.
Den 5sn November zijn wij zoo vertelde hij, van Nar-
vik vertrokken naar Sydney C.B. (New Foundland), met
een ihding ijzererts. Wij hadden, een paar dagen uitge
zonderd, voortdurend slecht weer. Op Zaterdag 16 No
vember werd het een vliegende storm. In den loop van
den dag zijn van 4 luikenvan ruim III de pressennlngs op
geslagen en naar bakboordzijde overgeschoven. Wij heb
ben dit voorloopig gerepareerd, door er enkele planken
over te spijkeren. Des nachts kwamen wij ter hoogte van
Belle Isle en het weer werd zoo slecht, dat wij bij moes
ten draaien. We lieten de machine Juist zooveel slagen
maken, dat het schip nog net bestuurbaar bleef, maar
dat we geen vaart meer liepen.
Zondagmiddag te kwart voor vijf werden door een
overkomend stuk water weer eenige planken afge
slagen, zoodat we den bootsman met menschen van de
wacht en wachtlieden naar de betreffende plaatsen lie
ten gaan om nieuwe planken vast te spijkeren. Het weer
was stormachtig, dcch er was geen een reden om dit
werk levensgevaarlijk te noemen.
Ik zelf stond op de brug en keek uit, toen ik plotse
ling aan sturboordzijde van luik drie 15 a 20 voet van
het schip, dat met zijn kop in de golven lag, een enor-
men muur van water zag komen opzetten, die in tegen
stelling met de gewone golven in de flank op het schip
afkwam.
Ik riep: „Kijk uit", tegen den bootsman, die het water
gezien moet hebben of mij anders gehoord heeft en een
schreeuw gaf tegen de anderen.
Terwijl zij met hun vijven aan 't werk waren liepen
toen vier hunner naar achteren, hoogst waarschijnlijk
met de bedoeling om achter het dekhuis te schuilen en
zoodoende droog te blijven. De vijfde liep naar voren en
schuilde tusschen de winchen aan den voorkant van het
luik. De wegloopenden kregen de zee in den rug en wa
ren onmiddellijk verdwenen. De stuurman gooide onmid
dellijk een reddingsboei met een zelfontbrandend licht
overboord; het was toen 5.20, donker met dichtbewolkte
lucht Hoewel ik de menschen niet meer zag, kon ik
toch niet vermoeden, dat zij overboord waren geslagen
Ik dacht, dat eenigen hunner misschien armen of bee-
nen hadden gebroken; de stuurman ging daarop direct
naar beneden en kwam spoedig terug, met het vreese
lijk bericht, dat hij niemand meer zag. Wij hebben toen
meerdere reddingsgordels overboord gegooid en met
electrische lampen gezocht of aan boord een der mannen
te vinden was.
Een boot konden wij niet uitzetten, dat zou moorde
naarswerk geweest zijn in dezen storm. De mannen moe
ten door het water tegen de verschansing zijn geslingerd,
toen zijn opgenomen, overboord geslagen en terstond
reddeloos in de diepte verdwenen zijn. Ik liet het schip
drijven; het bleek dat wij vier leden van onze beman
ning hadden verloren. Eén man was, toen de zee hem
overviel, recht naar voren gesprongen, tusschen de win
ches en dat is zijn behoud geweest De anderen waren
op één slag verdwenen.
Ik heb draadloos aan alle schepen in de buurt ge
vraagd uit te kijken, maar er is niets gevonden. Vermoe
delijk waren de mannen reeds bewusteloos, door den
smak tegen de reellng. Het water was beneden nul gra
den, zoodat hun lijden waarschijnlijk maar kort ls ge
weest, maar dit is slechts een schrale troost
Hoewel ik al 30 jaar heb gevaren, heb ik nog nooit
zulk een weer meegemaakt Trouwens ook op de terug
reis was het meer dan bar. Wij hadden den storm twee
streken achterlijker dan dwars en hebben tweemaal bij
gedraaid moeten liggen martelen. Voortdurend waren
er S.O.S-seinen ln de lucht, zoodat ik niet eens mijn
eigen telegrammen heb kunnen afgeven.
AUTO GEHEEL ONDER WATER VERDWENEN.
Dinsdagmiddag was de heer B. Roelofs, uit Oene
bij Epe, met zijn vijftienjarig knechtje per auto voor
zaken naar Hasselt gegaan, van waar zij hedenmor
gen terugkeerden. Bij het passeeren van de bruggen
aan het Katerveer zag de bestuurder te laat, dat de
brug over de kleine schutkolk opgedraaid was en
reed door den afsluitketting heen. Door de vrij groote
snelheid vloog de auto tegen het tegenover gelegen
bruggenhoofd en verdween rechtstandig geheel on
der water. Met groote moeite gelukte het met behulp
van het sluispersoneel de beide inzittenden in veilig
heid te brengen. Zij waren er met lichte verwondin
gen afgekomen.
Het duurde tot gistermiddag, voor men erin ge
slaagd was, de doorvaartopening van de schutkolk
te bevrijden.
De heeren in Den Haag hebben de Postbegrooting
tot een einde gebracht. Nadat nog verschillende leden
vrijwel dezelfde onderwerpen hadden behandeld als
gister reeds door ons aangestipt, kwam de minister
aan het woord. De heer Reijmer beantwoordde eerst
verschillende ondergeschikte opmerkingen en zegt
verder dat de achteruitgang voor het telegraafverkeer
in alle landen algemeen is, als gevolg van het toe
nemen der telefoonaansluitingen.
Wat het gcsprckkcntaricf betreft, dit heeft in Am
sterdam b.v. geen verzet gevonden, integendeel is
met groote merederheid aanvaard. Weth. Wibaut
heeft het warm verdedigd en ook de Postraad heeft
er zich gunstig over uitgesproken. Een Staatscommis
sie over deze kwestie acht de minister onnoodig.
Naar gelang men meer gebruik maakt van de tele
foon, moet men ook meer betalen, een gezond en ge
woon systeem. Als daardoor in Nederland wat min
der gepraat werd door dc telefoon, acht de minister
dat geen ramp.
En wat de streeknetten betreft, meent de minister
dat dit niet is terug te brengen tot bepaalde streken.
Het is niet te zeggen waar een bepaalde streek begint
en waar ze eindigt. Er moet gestreefd worden naar
een zoo objectief mogelijke verdceling. De bestaande
streeknetten zullen gehandhaafd blijven.
Het districtsstelsel noemt spr. voordeelig voor het
platteland, waar zeer zeker thans minder zal worden
betaald als tot nu het geval was.
Wat de censuur op de radio betreft, de minister
herinnert aan een door de Kamer aangenomen amen
dement om radio-censuur mogelijk te maken. Zoolang
het advies van den Radio-raad nog niet is ingekomen,
kan spr. geen wetswijziging voorstellen.
Wat de ambtenaren betreft die op arbeidscontract
werken, kan worden meegedeeld, dat de vaste aan
stelling van pl.m. 90 ambtenaren bij den postchè-
que- en girodienst m voorbereiding is.
Van Zondagsrust is spr. een voorstander, maar er
moet. tijd voor zijn om het in te voeren.
Reiltc geven bij den postgirodienst, acht spr. onge-
wenscht, men maakt van dezen dienst gebruik voor
het gemak dat het biedt, niet om de rente.
De Postbegrooting is daarop zonder hoofdelijke
stemming aangenomen.
De heer Tilanus had een amendement ingediend
om de belemmering tegen 't vrije stichten van bijzon
dere scholen uit den weg te nemen. Maar dat kelder
de en werd het wetsvoorstel aangenomen.
Toen is verder gekeuveld over onze koloniën en
wel over Curacao en vrij algemeen wordt gewezen op
't feit dat onze autoriteiten daar in hun taak zijn te
kort geschoten, betere defensie-middelen noodig zijn,
dat bij de openbare diensten achterstand heerscht,
enz., enz.
Minister De Graaff heeft later van antwoord ge
diend, maarmen kreeg in de Kamer niet veel
te hooren. De minister heeft zooveel gezegd als: Ja,
wanneer een hoogc ambtenaar zijn ontslag krijgt,
eervol met dank voor de bewezen diensten, zio je, dan
beteekent dat niet zooveel.
Erg verheffend leek dat niet en voor den eervol
ontslagen gouverneur van Suriname geen compli
ment, Trouwens dat verdient de man dan ook niet.
Verder vertelde de minister dat er voor de vol
gende twee jaar steeds een oorlogsschip is in do Ca-
raibische wateren. Het begrootingsbclcid, de politie,
openbare werken, sociale voorzieningen, dat alles en
nog meer, eischte volgens den minister dringend ver
betering. Ook al weer geen compliment voor zijn
voorganger.
De oude zonden van verzuim wreken zich aldus
de minister, zeer ernstig.
Dat was al weer geen compliment voor minister De
Graaff-zelf, die minister van Koloniën was van 1919
1925.
Maar het zal nu allemaal anders worden en be
ter, erkennende dat het thans de militaire leiders op
Curacao ontbrak aan alles wat men van hen ver
wachten mocht.
Kapitein Borren en zijn luitenants werden onthe
ven van hun taak. En de uiting: dat als er maar
cenigszins leiding was geweest in Willemstad, de
aanval gemakkelijk was af te slaan geweest klonk
oprecht en was in strijd wat 's ministers voorganger
in deze de Kamer op de mouw had trachten tc spel
den. Maar alles wordt nu tyetor en met die belofte
zullen de heeren morgen dc bcgiooting wel aanne
men.
Met Onderwijs is de Kamer eveneens verder gegaan,
onder geringe belangstelling van de Kamer.
Vijf sprekers zijn er aan het woord geweest en deze
bleken den minister niet heel welgezind. De heeren
Gerhard en Ketelaar misten elke leiding, vroegen
of de minister wel een program had en de heer Ke
telaar maakte er de allesbehalve vriendelijke opmer
king aan vast, dat deze nieuwe excellentie boft. om
dat hij na zijn voorganger allicht een beter figuur
kan maken dan deze.
Vandaag nieuwe sprekers.
Heden overleed, na een lang
durige ongesteldheid, in het
Stadsziekenhuis te Alkmaar,
onze geachte Arbeider en Ka
meraad,
J. D. BLAAUB0ER,
in den ouderdom van bijna 34
jaar
T. RENS en PERSONEEL.
Valkkoog, 9 Dec 1929.
Heden overleed, zacht en
kalm, tot onze diepe droefheid,
onze onvergetelijke Vrouw,
Moeder, Behuwd- en Groot
moeder,
Maartje Hoogland,
in den ouderdom van 66 jaar.
K BAKKER.
H. BAKKER.
D. BAKKER—Nes.
G. GALIS—Bakker.
L. GALIS
en Kleinkinderen.
Aartswoud, 10 December 1929.
Eenige en algemeene kennis
geving.
Eenige en algemeene kennis
geving.
Heden overleed, tot onze die
pe droefheid, onze geliefde
Zuster en Behuwzuster, mejuf
frouw
Maria Lanser,
op den leeftijd van 59 jaar.
A. P. VAN BALEN BLANK EN-
Lanser.
A. D. VAN BALEN BLANKEN.
Zijpe.
J. VAN DER KNAAP-Lanser.
J J VAN DER KNAAP.
Wieringerwaard.
Verzoeke geen rouwbeklag.
11 Decmber 1929.
Heden overleed onze beste
Man, Vader, Behuwdvader en
Grootvader,
Pieler Berkhouwer,
in den ouderdom van ruim 73
jaar.
Uit aller naam,
A. BERKHOUWER—Paarlberg.
Schagen, 12 Dec. 1929.
HERM. DU CROCQ
Hoogstraat 4. Tel. 352.
ALKMAAR.
Dames- en Heeren-
PARAPLUIES
Keuze uit meer dan 200.
Overtrekken. Reparatiën
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
WIERINGEN,
z(jn voornemens op
des voormiddags 11 uur, ten Raadhuize in het
openbaar aan te besteden:
Bestek en teekeningen zijn verkrijgbaar ter Secretarie tegen betaling
van f 2.— per steltoezending per post geschiedt tegen vooruitbetaling
van f 2.—.
Inlichtingen worden verstrekt door den Gemeente-Opzichter, den heer
C. P. POEL, Nieuwstr. 10a, alhier.
Wieringen, li December 1929.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
L. C. KOLFF.
De Secretaris, VAN DUIN.
Getrouwd
BOGDAN TOKITS
en
CATHARINA BAKKER.
Amsterdam, 11 Dec. 1929.
Het Bestuur der Coöpera
tieve Boerenleenbank
te KOEGRAS
bericht, dat de
in dit jaar zal worden ge
houden op
Dinsdag 24 Dec.,
en herinnert den Spaarders
aan hun verplichting tot in
levering der Spaarbankboek
jes in de Kerstweek of daar
voor ten kantore van de Bank.
Namens het bestuur,
J. DE VRIES, Kassier.
TE KOOP:
14 a 1500 dakpannen,
kozijns met deuren en met
ramen,
zeer geschikt voor boet of garage.
Een gebruikt Gasfornuis en
een Gascomfoor.
G. VEETER, Wieringerwaard.
OUDESLUIS.
in het lokaal van den heer Jn. Buisman,
op Zondag 15 Dec. '29,
aanvang 's avonds 8 uur.
Tot slot:
Klucht in één bedrijf.
Entrée f 0.60. Gehuwd paar f 0.80.
Besproken plaatsen 10 ets. extra.
Verplicht programma voor ieder f 0.10.
Bal na. Prima Jazz-Band.
20 cent. Adres: Schipper L. DE
HAAN, liggende Ewijcksvaart, Meer
weg, Anna Paulowna.
Ondergeteekcnde
af te geven
heeft wekelijks
2000 broedeieren
van N.-H. Blauwen.
JAC. STEKELBOS, Heerhugowaard
(Zuid).
33'/,
°/o
korting
Groote Verkoop van prima gegarandeerde Meubelen
met een enorme korting op de fabrieksprijzen van
Drie en dertig °/0 of vijf en twintig °/0.
25
V,
korting
ZIET DE KEURCOLLECTIE
SALON-, HUIS-, EET-, SLAAPKAMER-en KANTOORAMEUBLEMENTEN
op de monsterzalen boven de MEUBELFABRIEK „EIK EN EINDEN"
Llndengracht 10-16, Alkmaar.
Wie trouwen gaat, Kan thans hiervan profiteeren, daar de gekochte
meubelen tot afroep aan de fabriek mogen blijven staan.
GEEN BAZAR-
MEUBELEN.
Moderne Ontwerpen
van
bekende Architecten
MONSTERZALEN
zijn dagelijks geopend
van 9-12 en van l'/j-ö1/, uur.
's Zaterdags van 9-1 uur.
Op verzoek
ook op andere tijden,
naar wensch.
NIEUWSTE
APARTE MODELLEN
Prijzen uilsluitend a contant.