Aanbesteding. De brand in het Amerikaansche filmatelier. Auto-ongelukken inde Vereen. Staten. De spoorwegramp bij Namen. Het drama op het slot Jannowitz. Binnenlandsch Nieuws. Een drama op zee. Door de afsluitketting gereden. Tweede Kamer. Dinsdag 31 December 1929, Het uitbreiden met 1 lokaal van de O.L. School te Wes- terland, het plaatsen van hek werk en verdere bijkomen de werken. laatste Zitting Openbare Zang-Uitvoering EEN VROUW OP SCHILOWACHI. 1000 bos Riet, Broedeieren. EEN GEVOLG VAN ONVOORZICHTIGHEID. De brand in het atelier der Manhattan Studios Cy. wordt hieraan geweten, dat een der twee opera teurs in het geheim een cigaret heeft trachten te rooken. Overigens waren de veiligheidsmatnrcgelen niet in overeenstemming met de veiligheidsvoorschriften der bouwpolitie en der brandweer. Reeds lang g den was de onderneming aangezegd, dat zij een sproei-inrichting moest laten maken, wat echter niet was geschied. Het ongeluk werd nog verergerd, doordien geroe pen werd: „allen naar buiten". Aangezien dit de ge bruikelijke woorden zijn, waarmede de spelers op het tooneel worden geroepen, dacht men aanvanke lijk aan een grap, zoodat de spelers zich niet haast ten, om hun kleedkamers te verlaten. Lenige dramatische bijzonderheden worden nog gemeld. De cinematografen waren juist bezig een cabaret-scène op te nemen, toen een kleine ontplof fing plaats had nabij het zwart fluweelen achter doek,dat spoedig vlam vatte. Enkele danseresjes trachtten nog haar kleeren uit de kleedkamers te halen, doch dit kostte haar het leven, want toen zij evenals eenige der mannelijke medewerkenden, die niet onmiddellijk de vlucht hadden genomen, bij den uitgang kwamen, zagen zij zich den weg afgesne den door een muur van vlammen. EEN STIJGEND AANTAL DOODEN. lepj Het aantal auto-ongelukken in do Vereenigde Sta ten stijgt met sprongen. De Metropolitan Life In surance Company maakt melding van een record voor de eerste tien maanden van 1929 in het dooden- perccntage onder haar tien millioen polishoudors in de Vereenigde Staten en Canada. In dit tijdvak von den 3079 polishouders of 19.5 van elke 100.000 den dood tengevolge van auto-ongelukken. Er zijn aan wijzingen dat het totaal voor het gehecle jaar het dubbele zal bedragen van dat van tien jaar geleden en negen keeren dat van 1911. Een derde van alle doodsgevallen, die het gevolg zijn van ongelukken, moeten op rekening van de automobiel worden geschreven. Nog eenige bijzonderheden. Het ver hoor van den machinist. Het staat nu vast, dat er bij dit spoorwegongeluk tien menschen zijn gedood en 75 gewond. Ook is ge bleken, dat de machinist niet te hard heeft gere den en hem geen verwijt kan treffen. De trein was stampvol, tiental'en van reizigers stonden; door deze volte was de verwarring na het ongeluk des te grooter Het kostte groote moeite om eenigen der dooden te herkennen, zoo sterk waren zij verminkt. De slag, door het omslaan der wagens was zoo he vig, dat hij ver in de stad Namen gehoord werd. Drie lijkkisten, waaronder die met het stoffelijk overschot van den chef-treinconducteur, die te Aar len woonde zijn Dinsdag verzonden. Zeven lijkkis ten staan nog in ecne tot rouwkapel herschapen zaal van het station. De toestand der gewonden is over het algemeen wel bevredigend, maar vier hun ner, die in het militair ziekenhuis worden verpleegd, zijn er echter zeer erg aan toe. Een vijfde in een kli niek opgenomen, zou stervend zijn. Het onderzoek naar de oorzaak van de ramp. De machinist Coremans, van den verongelukten trein, is door het parket ondervraagd geworden om trent de oorzaak van de ramp. llij verzekerde, dat de remmen wel degelijk moeten hebben gewerkt en de trein, bij het naderen van het station, enkel nog een snelheid had van 30 kilometer. Volgens den machi nist zou de ramp te wijten zijn aan een defect van den wissel. Gebleken is inmiddels, dat de locomotief op spoor 4 en de wagons op spoor 3 zouden zijn ge reden. ERNSTIG TREINONGELUK IN ARGENTINIë. Locomotief en eenige wagens in de rivier gestort; Uit New-York wordt gemeld: De Associated Press verneemt uit La Qulaca in Ar gentinië, dat zich nabij die plaats een ernstig spoor wegongeluk heeft voorgedaan. Van de uit Bolivia ko mende internationale trein ontspoorden de locomotief en eenige wagens, die in een rivior stortten. Twaalf personen werden zwaar gewond. KINDERMOORDENAAR TE BRESLAU. geel 3 nel onj onij irei blej itii -da| ibo( l 01 mi ovel vaaj nÖei rac| nai seh; kap s ve rovi ug 1 S VI Reei vi ,onil dcrï itipR Yo!< W er) i d< oboi ok] Op 8 December j.1. werd In een kelder van een woon huis te Breslau het verbrande lijkje gevonden van een vijfjarig meisje. Men veronderstelde, dat het kind met lucifers had gespeeld en dat daardoor het stroo, dat in den kelder lag, In brand was geraakt, waarvan de kleine het slachtoffer was geworden. Thans heeft het gerechtelijk onderzoek echter uitge wezen, dat het kind is aangerand en daarna vermoord. De brandwonden dienden slechts om de aandacht van de ware doodsoorzaak af te leiden. Door de politie is voor opsporing van den dader een belooning van 1000 mark uitgeloofd. TEGEN GRAAF CHRÏSTIAAN 1 JAAR EN 3 MAANDEN GEëlSCHT. San! de I ir V mtri ch B g di Zuii hal da »ot i de| m Wolff meldt uit Hischberg: Na een requisitoir van 1 Vz uur eische het O.M. tegen graaf Christian zu Stolberg-Wernigerode wegens het veroorzaken van dood door schuld 1 Jaar en 3 maanden gevangenisstraf onder aftrek van preventieve hechtenis. Graaf Christian tot negen maanden veroor deeld. Na vier en een half uur te hebben beraadslaagd, keer den de rechters in de zaal terug. Onder ademlooze span ning werd daarop door den president het vonnis voor gelezen. Graaf Christian Friedrich zu Stolberg-Wernige rode werd wegens het veroorzaken van dood door schuld veroordeeld tot een gevangenisstraf van negen maanden, onder aftrek der preventieve hechtenis, en in de kosten van het geding. Verdachte verklaarde na de verdediging zijner advo- katcn: Ik draag de schuld van den dood van mijn vader. Ik wil slechts zeggen, dat het lot voor mij zeer zwaar is te dragen en dat ik reeds vreeselijk ben gestraft doordat mijn vader, voor wiens liefde ik steeds alles heb trachten te doen, door mijn hand den dood heeft gevonden. De president: U ls de eenige, die. wanneer hij wil, licht kan brengen in de laatste z.g. geheimen van Janno witz. Is dit alles, wat u ons kunt zeggen? Verdachte antwoordt met vaste stem: Ja. De rechters trokken zich vervolgens in raadkamer terug. EEN BOTSING TCSSCHEN VEETREINEN. Bij Napels zijn twee goederentreinen, die in hoofdzaak wagens met vee behelsden, met elkaar in botsing geko men. Er zijn geen menschen gedood of gewond, maar verscheidene veewagens zijn omgeslagen", waarbij de vervoerde dieren zijn omgekomen. De materieele schade voor wat het spoorwegmaterieel betreft was evenwel gering. WIJ BREIEN en repareeren a^e scoilcn Wollen Kieedlng, Kousen en Sokken, ook de allerfijnste. JAAP SNOR. Zuid straat 15, DEN HELDER. Let op den gelen winkel. Depot Schagen: C. de Moei, Noord. DE ONRUST OP HAITL V.D. verneemt uit New-York: Naar uit Port-au-Prince, de hoofdstad van H&itl, ge meld wordt, hebben alle daar wonende advocaten be sloten hun werkzaamheden zoolang te staken, totdat de Amerikaansche machinegeweren zijn teruggetrokken. In Haiti heerscht rust GROOTE BRANDEN. Dertien schuren in de asch gelegd. Uit Berlijn wordt gemeld: In een dorp bij Rüdelstadt zijn door een brand 13 schuren In de asch gelegd. Door de hitte smolten de draden van de elctrische overlandcentrale, zoodat kort sluiting ontstond en het plaatsje een tijdlang zonder llch was. Slechts met groote moeite slaagde de brandweer er in, een overslaan van de vlammen op de woonhuizen te verhinderen. Men vermoedt, dat brandstichting heeft plaatsgehad. 80.000 K.M. NON-STOP-RIT. Op de Avus-baan bij Berlijn heeft een Chrysler een non-stop-rlt ondernomen en naar thans wordt medege deeld heeft de wagen reeds 80,000 K.M. afgelegd. De wagen had reeds 50.000 K.M. afgelegd vóór van banden moest worden verwisseld. De ramp op het Nederlandsche stoomschip „Stad Vlaardingen" Hoe vier man over boord sloegen en verdronken. Een onder houd met den kapitein. Gistermorgen is in de Vulcaanhaven te Vlaardingen binnengeloopen het s.s. „Stad Vlaardingen" waarop, zoo als de lezers zich zullen herinneren, op 17 November door een stortzee vier menschen overboord zijn gesla gen en verdronken, terwijl een vijfde ternauwernood aan den dood ontsnapte. In een onderhoud met den kapitein van het schip, ver telde deze het een en ander over dit drama op zee. Den 5sn November zijn wij zoo vertelde hij, van Nar- vik vertrokken naar Sydney C.B. (New Foundland), met een ihding ijzererts. Wij hadden, een paar dagen uitge zonderd, voortdurend slecht weer. Op Zaterdag 16 No vember werd het een vliegende storm. In den loop van den dag zijn van 4 luikenvan ruim III de pressennlngs op geslagen en naar bakboordzijde overgeschoven. Wij heb ben dit voorloopig gerepareerd, door er enkele planken over te spijkeren. Des nachts kwamen wij ter hoogte van Belle Isle en het weer werd zoo slecht, dat wij bij moes ten draaien. We lieten de machine Juist zooveel slagen maken, dat het schip nog net bestuurbaar bleef, maar dat we geen vaart meer liepen. Zondagmiddag te kwart voor vijf werden door een overkomend stuk water weer eenige planken afge slagen, zoodat we den bootsman met menschen van de wacht en wachtlieden naar de betreffende plaatsen lie ten gaan om nieuwe planken vast te spijkeren. Het weer was stormachtig, dcch er was geen een reden om dit werk levensgevaarlijk te noemen. Ik zelf stond op de brug en keek uit, toen ik plotse ling aan sturboordzijde van luik drie 15 a 20 voet van het schip, dat met zijn kop in de golven lag, een enor- men muur van water zag komen opzetten, die in tegen stelling met de gewone golven in de flank op het schip afkwam. Ik riep: „Kijk uit", tegen den bootsman, die het water gezien moet hebben of mij anders gehoord heeft en een schreeuw gaf tegen de anderen. Terwijl zij met hun vijven aan 't werk waren liepen toen vier hunner naar achteren, hoogst waarschijnlijk met de bedoeling om achter het dekhuis te schuilen en zoodoende droog te blijven. De vijfde liep naar voren en schuilde tusschen de winchen aan den voorkant van het luik. De wegloopenden kregen de zee in den rug en wa ren onmiddellijk verdwenen. De stuurman gooide onmid dellijk een reddingsboei met een zelfontbrandend licht overboord; het was toen 5.20, donker met dichtbewolkte lucht Hoewel ik de menschen niet meer zag, kon ik toch niet vermoeden, dat zij overboord waren geslagen Ik dacht, dat eenigen hunner misschien armen of bee- nen hadden gebroken; de stuurman ging daarop direct naar beneden en kwam spoedig terug, met het vreese lijk bericht, dat hij niemand meer zag. Wij hebben toen meerdere reddingsgordels overboord gegooid en met electrische lampen gezocht of aan boord een der mannen te vinden was. Een boot konden wij niet uitzetten, dat zou moorde naarswerk geweest zijn in dezen storm. De mannen moe ten door het water tegen de verschansing zijn geslingerd, toen zijn opgenomen, overboord geslagen en terstond reddeloos in de diepte verdwenen zijn. Ik liet het schip drijven; het bleek dat wij vier leden van onze beman ning hadden verloren. Eén man was, toen de zee hem overviel, recht naar voren gesprongen, tusschen de win ches en dat is zijn behoud geweest De anderen waren op één slag verdwenen. Ik heb draadloos aan alle schepen in de buurt ge vraagd uit te kijken, maar er is niets gevonden. Vermoe delijk waren de mannen reeds bewusteloos, door den smak tegen de reellng. Het water was beneden nul gra den, zoodat hun lijden waarschijnlijk maar kort ls ge weest, maar dit is slechts een schrale troost Hoewel ik al 30 jaar heb gevaren, heb ik nog nooit zulk een weer meegemaakt Trouwens ook op de terug reis was het meer dan bar. Wij hadden den storm twee streken achterlijker dan dwars en hebben tweemaal bij gedraaid moeten liggen martelen. Voortdurend waren er S.O.S-seinen ln de lucht, zoodat ik niet eens mijn eigen telegrammen heb kunnen afgeven. AUTO GEHEEL ONDER WATER VERDWENEN. Dinsdagmiddag was de heer B. Roelofs, uit Oene bij Epe, met zijn vijftienjarig knechtje per auto voor zaken naar Hasselt gegaan, van waar zij hedenmor gen terugkeerden. Bij het passeeren van de bruggen aan het Katerveer zag de bestuurder te laat, dat de brug over de kleine schutkolk opgedraaid was en reed door den afsluitketting heen. Door de vrij groote snelheid vloog de auto tegen het tegenover gelegen bruggenhoofd en verdween rechtstandig geheel on der water. Met groote moeite gelukte het met behulp van het sluispersoneel de beide inzittenden in veilig heid te brengen. Zij waren er met lichte verwondin gen afgekomen. Het duurde tot gistermiddag, voor men erin ge slaagd was, de doorvaartopening van de schutkolk te bevrijden. De heeren in Den Haag hebben de Postbegrooting tot een einde gebracht. Nadat nog verschillende leden vrijwel dezelfde onderwerpen hadden behandeld als gister reeds door ons aangestipt, kwam de minister aan het woord. De heer Reijmer beantwoordde eerst verschillende ondergeschikte opmerkingen en zegt verder dat de achteruitgang voor het telegraafverkeer in alle landen algemeen is, als gevolg van het toe nemen der telefoonaansluitingen. Wat het gcsprckkcntaricf betreft, dit heeft in Am sterdam b.v. geen verzet gevonden, integendeel is met groote merederheid aanvaard. Weth. Wibaut heeft het warm verdedigd en ook de Postraad heeft er zich gunstig over uitgesproken. Een Staatscommis sie over deze kwestie acht de minister onnoodig. Naar gelang men meer gebruik maakt van de tele foon, moet men ook meer betalen, een gezond en ge woon systeem. Als daardoor in Nederland wat min der gepraat werd door dc telefoon, acht de minister dat geen ramp. En wat de streeknetten betreft, meent de minister dat dit niet is terug te brengen tot bepaalde streken. Het is niet te zeggen waar een bepaalde streek begint en waar ze eindigt. Er moet gestreefd worden naar een zoo objectief mogelijke verdceling. De bestaande streeknetten zullen gehandhaafd blijven. Het districtsstelsel noemt spr. voordeelig voor het platteland, waar zeer zeker thans minder zal worden betaald als tot nu het geval was. Wat de censuur op de radio betreft, de minister herinnert aan een door de Kamer aangenomen amen dement om radio-censuur mogelijk te maken. Zoolang het advies van den Radio-raad nog niet is ingekomen, kan spr. geen wetswijziging voorstellen. Wat de ambtenaren betreft die op arbeidscontract werken, kan worden meegedeeld, dat de vaste aan stelling van pl.m. 90 ambtenaren bij den postchè- que- en girodienst m voorbereiding is. Van Zondagsrust is spr. een voorstander, maar er moet. tijd voor zijn om het in te voeren. Reiltc geven bij den postgirodienst, acht spr. onge- wenscht, men maakt van dezen dienst gebruik voor het gemak dat het biedt, niet om de rente. De Postbegrooting is daarop zonder hoofdelijke stemming aangenomen. De heer Tilanus had een amendement ingediend om de belemmering tegen 't vrije stichten van bijzon dere scholen uit den weg te nemen. Maar dat kelder de en werd het wetsvoorstel aangenomen. Toen is verder gekeuveld over onze koloniën en wel over Curacao en vrij algemeen wordt gewezen op 't feit dat onze autoriteiten daar in hun taak zijn te kort geschoten, betere defensie-middelen noodig zijn, dat bij de openbare diensten achterstand heerscht, enz., enz. Minister De Graaff heeft later van antwoord ge diend, maarmen kreeg in de Kamer niet veel te hooren. De minister heeft zooveel gezegd als: Ja, wanneer een hoogc ambtenaar zijn ontslag krijgt, eervol met dank voor de bewezen diensten, zio je, dan beteekent dat niet zooveel. Erg verheffend leek dat niet en voor den eervol ontslagen gouverneur van Suriname geen compli ment, Trouwens dat verdient de man dan ook niet. Verder vertelde de minister dat er voor de vol gende twee jaar steeds een oorlogsschip is in do Ca- raibische wateren. Het begrootingsbclcid, de politie, openbare werken, sociale voorzieningen, dat alles en nog meer, eischte volgens den minister dringend ver betering. Ook al weer geen compliment voor zijn voorganger. De oude zonden van verzuim wreken zich aldus de minister, zeer ernstig. Dat was al weer geen compliment voor minister De Graaff-zelf, die minister van Koloniën was van 1919 1925. Maar het zal nu allemaal anders worden en be ter, erkennende dat het thans de militaire leiders op Curacao ontbrak aan alles wat men van hen ver wachten mocht. Kapitein Borren en zijn luitenants werden onthe ven van hun taak. En de uiting: dat als er maar cenigszins leiding was geweest in Willemstad, de aanval gemakkelijk was af te slaan geweest klonk oprecht en was in strijd wat 's ministers voorganger in deze de Kamer op de mouw had trachten tc spel den. Maar alles wordt nu tyetor en met die belofte zullen de heeren morgen dc bcgiooting wel aanne men. Met Onderwijs is de Kamer eveneens verder gegaan, onder geringe belangstelling van de Kamer. Vijf sprekers zijn er aan het woord geweest en deze bleken den minister niet heel welgezind. De heeren Gerhard en Ketelaar misten elke leiding, vroegen of de minister wel een program had en de heer Ke telaar maakte er de allesbehalve vriendelijke opmer king aan vast, dat deze nieuwe excellentie boft. om dat hij na zijn voorganger allicht een beter figuur kan maken dan deze. Vandaag nieuwe sprekers. Heden overleed, na een lang durige ongesteldheid, in het Stadsziekenhuis te Alkmaar, onze geachte Arbeider en Ka meraad, J. D. BLAAUB0ER, in den ouderdom van bijna 34 jaar T. RENS en PERSONEEL. Valkkoog, 9 Dec 1929. Heden overleed, zacht en kalm, tot onze diepe droefheid, onze onvergetelijke Vrouw, Moeder, Behuwd- en Groot moeder, Maartje Hoogland, in den ouderdom van 66 jaar. K BAKKER. H. BAKKER. D. BAKKER—Nes. G. GALIS—Bakker. L. GALIS en Kleinkinderen. Aartswoud, 10 December 1929. Eenige en algemeene kennis geving. Eenige en algemeene kennis geving. Heden overleed, tot onze die pe droefheid, onze geliefde Zuster en Behuwzuster, mejuf frouw Maria Lanser, op den leeftijd van 59 jaar. A. P. VAN BALEN BLANK EN- Lanser. A. D. VAN BALEN BLANKEN. Zijpe. J. VAN DER KNAAP-Lanser. J J VAN DER KNAAP. Wieringerwaard. Verzoeke geen rouwbeklag. 11 Decmber 1929. Heden overleed onze beste Man, Vader, Behuwdvader en Grootvader, Pieler Berkhouwer, in den ouderdom van ruim 73 jaar. Uit aller naam, A. BERKHOUWER—Paarlberg. Schagen, 12 Dec. 1929. HERM. DU CROCQ Hoogstraat 4. Tel. 352. ALKMAAR. Dames- en Heeren- PARAPLUIES Keuze uit meer dan 200. Overtrekken. Reparatiën BURGEMEESTER en WETHOUDERS van WIERINGEN, z(jn voornemens op des voormiddags 11 uur, ten Raadhuize in het openbaar aan te besteden: Bestek en teekeningen zijn verkrijgbaar ter Secretarie tegen betaling van f 2.— per steltoezending per post geschiedt tegen vooruitbetaling van f 2.—. Inlichtingen worden verstrekt door den Gemeente-Opzichter, den heer C. P. POEL, Nieuwstr. 10a, alhier. Wieringen, li December 1929. Burgemeester en Wethouders voornoemd L. C. KOLFF. De Secretaris, VAN DUIN. Getrouwd BOGDAN TOKITS en CATHARINA BAKKER. Amsterdam, 11 Dec. 1929. Het Bestuur der Coöpera tieve Boerenleenbank te KOEGRAS bericht, dat de in dit jaar zal worden ge houden op Dinsdag 24 Dec., en herinnert den Spaarders aan hun verplichting tot in levering der Spaarbankboek jes in de Kerstweek of daar voor ten kantore van de Bank. Namens het bestuur, J. DE VRIES, Kassier. TE KOOP: 14 a 1500 dakpannen, kozijns met deuren en met ramen, zeer geschikt voor boet of garage. Een gebruikt Gasfornuis en een Gascomfoor. G. VEETER, Wieringerwaard. OUDESLUIS. in het lokaal van den heer Jn. Buisman, op Zondag 15 Dec. '29, aanvang 's avonds 8 uur. Tot slot: Klucht in één bedrijf. Entrée f 0.60. Gehuwd paar f 0.80. Besproken plaatsen 10 ets. extra. Verplicht programma voor ieder f 0.10. Bal na. Prima Jazz-Band. 20 cent. Adres: Schipper L. DE HAAN, liggende Ewijcksvaart, Meer weg, Anna Paulowna. Ondergeteekcnde af te geven heeft wekelijks 2000 broedeieren van N.-H. Blauwen. JAC. STEKELBOS, Heerhugowaard (Zuid). 33'/, °/o korting Groote Verkoop van prima gegarandeerde Meubelen met een enorme korting op de fabrieksprijzen van Drie en dertig °/0 of vijf en twintig °/0. 25 V, korting ZIET DE KEURCOLLECTIE SALON-, HUIS-, EET-, SLAAPKAMER-en KANTOORAMEUBLEMENTEN op de monsterzalen boven de MEUBELFABRIEK „EIK EN EINDEN" Llndengracht 10-16, Alkmaar. Wie trouwen gaat, Kan thans hiervan profiteeren, daar de gekochte meubelen tot afroep aan de fabriek mogen blijven staan. GEEN BAZAR- MEUBELEN. Moderne Ontwerpen van bekende Architecten MONSTERZALEN zijn dagelijks geopend van 9-12 en van l'/j-ö1/, uur. 's Zaterdags van 9-1 uur. Op verzoek ook op andere tijden, naar wensch. NIEUWSTE APARTE MODELLEN Prijzen uilsluitend a contant.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 3