De Geschiedenis van den Kerstboom Hulst en Mistletoe. Ontluikende bloemenweelde op Kerstnacht HET Kerstfeest heeft in den loop der tijden, wat betreft de uiterlijke feest viering, heel wat veranderingen onder gaan. Naast den kerstboom zijn thans ook de hulst en mistletoe (maretakken) haast onmisbare attributen voor het kerstfeest. Het gebruik van hulst is reeds zeer oud; de Romeinen gebruikten de hulst om er hun woningen in den winter mee te versieren ter eere van Saturnus. De hulst begint pas te bloeien als de plant ongeveer 12 jaar is en alleen de vrouwelijke hulst draagt de mooie, roode bessen. Daar de hulst echter niet ieder jaar even rijke vruchten draagt, hebben de kweekers naar een plaatsvervan ger omgezien en deze gevonden in de zooge naamde beshulst, welke zeer veel hessen geeft doch waarvan de bladgroei veel min der is. Door nu enkele takken gewone hulst »n beshulst bij elkaar te voegen, verkrijgt s|nieii toch een mooi geheel, hetwelk als ver- jejsiering heel goed voldoet. De oude Kelten njkenden aan den hulst een groote beteekenis r!en kracht toe. Zij planten er een nabij hun woningen om tegen allerlei gevaren, zooals n( inslaan van den bliksem, bezoek van booze ijl [eesten, bevrijd te zijn. In sommige streken aat men in den Kerstnacht brandende laarsjes op hulstblaadjes in een tobbe water rijven, en wel voor ieder lid van het gezin en kaarsje. Voor dengene, wiens kaarsje iet zinkt, maar altijd blijft drijven, belec- ng ent dit geluk en vervulling van een of an- eren wenscli. Door allu eeuwen bleef de i ulst in eere en kon door geen andore plant orden verdrongen. Minder bekend dan de ai ulst is de mistletoe; bij ons beter bekend en is vogellijm of maretak. Bij de Germanen as de mistletoe het onderwerp van lal van 25 ,gen; haar afwijkend uiterlijk, bijzondere la -ociwijze en levensvoorwaarden zullen er taraan wel niet vreemd zijn geweest. De va istel groeit immers niet in do aarde, maar ■ob andere hoornen en heeft gaffelvormige te kken. 's "Winters, als alle andere planten ha al en dor staan, prijkt zij in een rijkdom eii u bladeren en vruchten. Dit moest toch cle mors wel een wonderplant zijn? Boven- oei m was het sap der takken een geneesmid- ul tegen verschillende ziekten en werd ook d< ngewend als voorbehoedmiddel togen too- s -ij. De Germanen geloofden, dat de plant or de goden zelf op den aardbodem was w uant of dat zij uit den hemel op aarde s neergevallen. Ook in onze dagen wordt ak mistletoe nog in verschillende streken eerd. In Frankrijk dragen de kinderen del Nieuwjaarsdag misteltakken van huis do huis, terwijl zij roepen: ..Het nieuwe pa r is aan den mistel gewijd.' In Engeland aa*< igt men op Kerstavond een bos mistletoe d i den zolder; als er een meisje onder it, mag zij door iederen jongen worden rr» ust. In ons land vinden wij den mistel >00 a alleen maar in Zuid-Limburg, en dan heel sporadisch. Over de mistletoe is in o folklore dan ook maar heel weinig te len. DE Kerstboom, welke zoo onafscheidelijk is verbonden met het Kerstfeest, heeft naar verhouding een kort verleden achter zich. Volgens deskundigen is het gebruik van den kerstboom nog van vrij jongen da tum. In het begin der zeventiende eeuw treft men te Straatsburg voor het eerst den kerstboom aan. Ter op luistering van het Kerstfeest ver sierden de Straatsburgers toen denneboomen met bloemen, ge kleurd papier, fruit, en suiker werk. Later ging men er ook toe over om brandende kaarsjes, in de hoornen aan te brengen. Langzamerhand verspreidde de x kerstboom zich van den Elzas door geheel Duitschland, waar hij zich een enorme populairiteit verwierf. In Berlijn werd de kerstboom omstreeks 1810 inge voerd. In den oorlog van 1870 maakten de Frenschen voor het eerst kennis met den kerstboom, doordat de Duitsche soldaten in Frankrijk het Kerstfeest vierden Na dien oorlog werden do kerstboomen ook in FrankrijK vrij algemeen. Door Maria Do- rothea van Wurtemberg, derde vrouw van den aartshertog Jo zef, werd in 1819 de kerstboom in Hongarije Ingevoerd. In Zwitserland en Italië schijnt de kerstboom eerst veel later te zijn doorgedrongen. In Italië is de kerst boom ook thans nog lang niet algemeen; al leen in Noord-Italiü treft men hem veelvul dig aan. Wanneer de kerstboom voor het eerst in Nederland werd gebruikt, valt niet inet zekerheid te zeggen. Duitschland is nog steeds het land van de kerstboomen. Kr is haast geen huisgezin denkbaar, waar men op Kerstavond niet een versierd denneboom- pje, al is het ook nog zoo klein, aantreft. Tn Berlijn alleen worden jaarlijks circa 1 mil- v r o Iioeii kerstboomen u.' hl en in geheel Duitschland ongeveer 18 a 20 millioen. Deze hoornen zijn hoofdzakelijk afkomstig uit de dichte dennebosschcn van Beieren, Tliurin- gen en Steeswijk-Holstein. Ook uit het Zwarte Woud komt menig boompje. OOK do bloemenwereld speelt in den Kerstnacht een groote rol en ver schijnt volgens otido volkssagen in haar mooisten tooi. Reeds Abraham a Santa Clara meldt: „Toen God de Zoon geboren werd, voltrokken zich vele wondere dingen. Do pas gevallen diepe sneeuw verdween oogenblikkclijk, en de hoornen kregen bla deren en gingen bloeien en de aarde word in haar schoonsten bloomentooi gesierd." Vanaf de vijftiende eeuw berichtten \erschil- lende schrijvers van appelboomen. welke met Kerstmis bloesems en vruchten droe gen. In 1430 vertelde Johannes Nider van een wonderbaren boom, welke in den nacht van Christus' geboorte appels droeg. Een zelfde verschijnsel vertoonde een boom in het diocees Bamberg. Iets dergelijks schreef aan het einde van de zestiende eeuw Strieg- nitz van een appelboom bij Wurzurg: „Men zegt, dat in het Frankenland onder het sticht Wurzburg twoe boomen worden gevonden, die telken jare in den Kerstnacht appels dragen. Den vooravond van Kerstmis be merkt men nog niets. Op middernacht krij gen de boomen knoppen, welke opensprin gen, en beginnen do boomen te bloeien, te gen den morgen dragen de boomen rijpe appels. Deze volksverhalen van in den kerst nacht bloeiende boomen en bloemen gaan zeker terug tot den oud-Gérmaansehen voor lijd. Toen het Christendom bij de Germaan- sche volkeren ingang vond, bleef het oude volksgeloof, maar werd dit op Kerstmis overgedragen. Hiervan komt ook het ge bruik, om do fruitboomen in den kerstnacht met stroohahnen te omwinden, en hen krachtig te schudden, opdat zij in het nieu we jaar rijke vrucht zouden.dragen. In het zuidelijk deel van den Harz loeft nog het volksgeloof, dat in den kerstnacht de slee doorn zijn glinsterende bloementooi aan trekt, en in Solling gelooft men, dat de hoop uit den sneeuw te voorschijn komt en gaat bloeien. Ook bloeit op kerstnacht de blauwe geluksblcem. In Tirol vertelt het volk, dat in den kerstnacht de varens bloeien. Wie haar zaden bezit, zal rijk worden. Nog on der Karei I van Engeland werd op den kerstdag aan den koning en koningin in feestelijken optocht een tak van den beroem den witten doorn van Glastonbury, welke eiken kerstdag bloeit, als gift overhandigd. Volgens de legende is deze beroemde struik 'n spruit van den staf van Joseph van Ari- mathca, welken deze eens met kerstmis in den grond stak. Een bloem bloeit werkelijk niet kerstmis. Het is do kerstroos, of nies kruid; met zijn lichtgroene bladeren met helwitte bloemen, in de sneeuw uitstekend, is zij het toeken van.reinheid en vertrouwen Reeds bij de oude Grieken en Romeinen was hot gebruikelijk om helsche geesten met het Melamuskruid, zoo werd zij door hen ge noemd, te verdrijven. Omdat deze plant niet Kerstmis bloeide, werd zij latei' ooi: door het Christenvolk voor een heilige plafft aan gezien. Men gebruikte haar als weermiddel tegen de pest, en droeg haar wortel als amulet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 33