Alditii Miens- Mttrtniii-1 Liiiliiitlil Verzorg uw Handen met Purol UitgeversN.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER. Donderdag 9 Januari 1930. 73ste Jaargang No. 8592 -1 Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden fl.65. Losse nummers 6 cent ADVI.1.11 N'- TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer *20 cent (hewijsno. inbegrepen). Grnotere letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. In het Stadhuis te Alkmaar had Woensdagmiddag 8 Januari 1930 de openbare ledenvergadering van deze Kamer plaats, onder voorzitterschap van den heer S. W. Arntz, secretaris de heer D. J. Scheffel. Afwezig zijn de leden, de heeren Grünwald cn Coltof, de eerste wegens ziekte, de tweede wegens ver hindering. De Voorzitter heet de leden in deze eerste vergade ring in 1930 welkom en verklaart de vergadering voor geopend. De heer Schmalz, rapporteur van de commis sie van onderzoek der geloofsbrieven, deelt mede, dat de aftredende leden de heeren Jm. Blaauboer Kz., Grondsma, Kolster, Valkering, J. Hoogland, B. G. G. König. G. Nobel en J. Ringers, zijn herbenoemd en tot toelating wordt geadviseerd, terwijl de commissie de herbenoemden feliciteert. De Voorzitter spreekt er zijn genoegen over uit, dat de aftredenden hunne herbenoeming hebben aange nomen en dat daardoor de vorschiilcnde branches in ons district in de Kamer vertegenwoordigd zijn ge bleven. De notulen worden onveranderd vastgesteld. De Nieuwjaarsrede. Door den Voorzitter wordt een zeer uitvoerige nieuw jaarsrede uitgesproken, uit welke rede we het vol gende vermelden: In de eerste plaats brengt spr. in herinnering de aigemeene daling der speculatieve fondsen, die op tal van beurzen in een lievige crisis uitliep. In de tweede plaats herinnert hij er aan, dat op '20 Decem ber 1.1. de onderteckening heeft plaats gehad van het slotprotocol van de volkcnbondsconfcrentie voor de in- en uitvoerverboden. Het feit, dat sedert 1 Januari 1929 in Spanje dezelf de. invoerrechten worden geheven van kaas uit Ne derland en Zwitserland, waarvoor onze Kamer her haaldelijk ijverde, is ook in het bijzonder voor ons district van boteekenis. Den bedrijfsgang in ons land zou spr. bevredigend willen noemen. De cijfers der werkloosheid over 1929 zullen vermoedelijk ook belangrijk gunstiger zijn dan die over 1928. Jammer is het evenwel, dat het afge- loopen jaar voor den landbouw in 't algemeen niet gunstig is geweest. Over het verloop van de voornaamste bedrijfstak ken in ons gewest zij opgemerkt, dat de resultaten der wintercampagne, zoowel voor den handel als voor den tuinbouw, gunstig zijn geweest. Geheel tegen overgesteld zijn echter voor beide partijen de afgeloo- pen zomer en herfst geworden. De grascultuur heeft ook in ons district in het af- geloopen jaar weer een tamelijk groote uitbreiding ondergaan. Het bedrijf in de verwarmde kassen is gunstig geweest. In de onverwarmde, de zoogenaam de „koude kassen", was dit over 't algemeen niet loonend. Het jaar 1929 was voor den landbouw in het alge meen ongunstig. De strenge winter, gevolgd door den drogen zomer, leidde tot een veel te geringen gras- groei, die voor de melkproductie zeer nadeelig was, daar veel extra voer noodzakelijk werd. De varkenshouderij als onderdeel van het be drijf was voorzoover besmettelijke ziekten geen groote nadeelen brachten, zeer goed. De prijzen wa ren bevredigend en het voer was goedkoop, zoodat •in normale gevallen goede winsten werden gemaakt. Het eigenlijke landbouwbedrijf was ongunstig. Aan den zuivel worden door het buitenland steeds meer belemmeringen in den weg gelegd. De bloembollencultuur neemt steeds toe. Het verloop van den kaashandel kan over het alge meen bevredigend genoemd worden. De officieele hoogste prijs, die in 1928 gemiddeld het cijfer van f50.23 aanwees, daalde over 1929 tot f48.05 ner 50 Kilo. De aanvoer ter Alkmaarsche kaasmarkt bestond in 't afgeloopcn jaur uit 5S32 stapels, wegende 6.432.802 kilo. De uitvoer uit Nederland van Edammer 40-plus kaas bedroeg in de maanden Januari—November 1929: 21.995 tons ter waarde van fl9.45C.000 (in 1928: 80.715 tons ter waarde van f 19.419.000). De productie van gecondenseerde gesuikerde afge roomde melk is nog steeds te groot en de markt in Engeland, welke de hoofdmarkt voor dit artikel is, bleef overvoerd. Hierdoor zijn voor dit product nog Steeds geen loonende prijzen te maken. Aan wisselvalligheid in den vischhandcl heeft hot in het afgeloopcn jaar weer niet ontbroken. Met goe de vangsten van garnalen, haring en door enkele krachtige motorvaartuigen ook sardijn (sprotten) ging men in den aanvang hoopvol de toekomst tegemoet, maar de laat begonnen strenge winter bracht plotse ling stagnatie in het bedrijf, zóó zelfs, dat van 10 Februari tot 5 Maart wegens het vele ijs niet ge- vischt kon worden en daardoor de geheele vi§scherij tot werkloosheid werd gedwongen. De handel in Zuiderzceharing was gedurende den tijd, dat er wegens ijsbezetting in de uZiderzee nog niet gcvischt kon worden, zeer vlot. Ondanks groo te vangsten vond de aanvoer, vooral in het binnen land, een gemakkelijke afzet. In deze periode was Den Helder de eenige plaats, waar aangevoerd kon worden. De totale omzet te Den Ileldcr In 1929 was f150.000 hoogcr dan in het afgeloópen jaar 1929, dat als een normaal jaar gerekend kon worden. Omtrent het verloop in de Middenstandsbodrijven kan spr. mededcelen. dat in het algemeen tevreden heid wordt uitgesproken over de bereikte resultaten. Hier tegenover staat echter, dat enkele winkeliers minder goed of zelfs slecht te spreken zijn over het afgeloopcn jaar. Wel is men ulgemecnvan mconing dat steeds meer en langer credieten hij den winkelier worden gevraagd, terwijl de betalingen zeer langzaam gaan. Voor het bouwbedrijf is het jaar 1929 in he alge meen niet bevredigend geweest, uitgezonderd eenige meer speciale bedrijven, als betonbouw, grond- en waterwerken, waar Ir,; dank zij den omvang der Zui derzeewerken nog eenigen bloei viel te constateeren. Het werkloosheidscijfer bleef (de buitengewone vorstperiode in het begin van het jaar uitgeschakeld) in 1929 beneden het gemiddelde. Het jaar 1930 laat zich voor het bouwbedrijf gun stig aanzien. Door de Nederlandsche Spoorwegen zul len in Hollands Noorderkwartier belangrijke spoor- en kunstwerken worden uitgevoerd, tengevolge van de electrificatie van de lijnen AlkmaarAmsterdam en UitgeestVelsen. De wegenbouw geeft ook een gunstig werkprogram ma te zien, terwijl belangrijke werken, zoowel van particulieren, als van instellingen, zullen worden aan besteed. Speciaal vermeldt spr. nog de bijzondere bedrijvig heid, die in de gemeente Anna Paulowna heerschte; het aantal aanbestede en uitgevoerde werken was al daar ongekend groot. Van groote boteekenis voor Hollands Noorderkwar tier blijven ongetwijfeld de Zuiderzeewerken, waar aan in de maanden Juli-Scptember ruim 5000 arbei ders werkzaam waren. In verband met deze werken denkt spr. onwillekeu rig ook aan onzen oud-stadgenoot, den heer Ir. J. A. Ringers, die als Directeur-Hoofduitvoerder van de N.V. M.U.Z. sedert 1927 in ons district werkzaam is, doch thans tot ons leedwezen naar Den Haag ver trekt. Moge het hooge ambt, waartoe onze regeering den heer Ringers in Den Heeg heeft geroepen, hem voldoening schenken en het geheele land in ruime mate blijven profiteeren van zijn groote gaven. Een blij verschijnsel is het tevens, dat de aanvang van de werken voor de kanalisatie van Westfriesland, vooral ook door meerderen financicelen steun van de direct belanghebbenden waarvoor onze Zuiderzee- commissie zoo lofwaardig ijvert geleidelijk nader in 't verschiet komt. Laten allen, die nog sceptisch staan tegenover het welslagen dezer plannen, toch bedenken, dat, zoover mij althans bekend is. de ge schiedenis ons leert, dat er nog nooit een kanaal werd gegraven, dat niet aan de gestelde verwachtin gen beantwoordde. Vrijwel altijd zijn deze verre over troffen. Het Noordhollandsch Kanaal b.v., dat thans zijn eigenlijke bedoeling vaartverbinding te zijn voor zeeschepen tusschen Amsterdam en de Noordzee geheel mist, heeft thans nog een zeer belangrijke binnenscheepvaartbeweging. In 1928 passeerden n.1. door de vlotbrug te Alkmaar, opvaart en afvaart, to taal 145 zeeschepen en niet minder dan 50.3S7 bin nenvaartuigen. Voorwaar geen geringe getallen, die natuurlijk nog zullen toenemen, wanneer straks de Wieringermecr is bewoond. Spr. herdenkt voorts het feit dat de heer Kolster 25 jaren onafgebroken lid eener Kamer van Koophan del is geweest, wijst op de verrichtingen van het Han delsregister, de goede samenwerking met gemeentebe sturen, middenstandsvereenigingen enz., op den steun van de pers ondervonden, op de steeds grootere ar beidsprestatie van secretaris en personeel en eindigt tenslotte met den leden den hoogsten zegen toe te wenschen, de hoop uitsprekende dat de werkzaamhe den der Kamer voor handel en industrie vruchtdra gend moge zijn. (Applaus.) De heer Hoogland, deze rede beantwoordend, wenscht den Voorzitter namens alle leden veel goeds toe en oordeelt dat uit de rede blijkt dat in veel ge vallen de toestand bevredigend genoemd kan worden. Dat is ook zoo met de kanalisatie en spr. hoopt dat wanneer straks de kanalisatie tot stand komt, de achterblijvenden hun steun zullen verleenen. De ka nalisatie zal onze bedrijven vooruitbrengen. Tot algemeenen vorozitter, tot voorzitter van de af- deeling grootbedrijf en tot voorzitter van de afdeeling kleinbedrijf worden resp. herberroemd de heeren Arntz, Kolster en Schmalz, die onder dankzegging hun benoeming aanvaarden Bij acclamatie worden de vaste commissiën der Ka mer, in dezelfde samenstelling, herbenoemd. Ingekomen stukken. Naar aanleiding van een missive van den minister van Arbeid, Handel en Nijverheid werd aan de be langhebbenden kennis gegeven van de voorschriften betreffende den teruggaaf of afschrijving van accijns in verband met de afschaffing van de opcenten op den suikeraccijns. Over de opheffing der belasting kantoren te Nieuwe Niedorp en Anna Paulowna. Van den Commissaris dar Koningin te Haarlem was een schrijven ingekomen met verzoek hem van advies te dienen omtrent de voorgenomen opheffing van het ontvangkantoor der directe belastingen cn accijnzen te Nieuwe Niedorp en Anna Paulowna. De heer Wagenaar oordeelt, dat met alle gerustheid mag worden geadviseerd de kantoren te laten be staan. Toen over de opheffing der zittingsdagen werd gesproken, is gewezen op het contact met de ontvan gers en scheen dit contact niet zoo te bestaan. Maar op de ontvangkantoren bestaat dat contact wel dege lijk. Het motief voor de opheffing zal wel weer zijn: bezuiniging. Maar spr oordeelt, dat de kosten bijv. van het kantoortje te Nieuwe Niedorp voor het rijk niet groot zullen zijn. De 1 of 2 personen die op het kantoor werkzaam zijn, zullen van ander werk voor zien moeten worden of op wachtgeld worden gesteld, zoodat de bezuiniging miniem zal zijn. De heer G. Nobel onderschrijft het betoog van den hoer Wagenaar. De voorgenomen concentratie zal t.a.v. het personeel geen bezuiniging geven. Al leen mag t.a v. den rijksontvanger de vraag worden gesteld of hij een volledige bezetting van den dag heeft, maar toch heeft hij vrij belangrijk werk. Spr. weet dat het salaris van den ontvanger te Nieuwe Niedorp f3500 is. Bij opheffing zou dat bedrag dus worden bespaard, maar als de menschen hun belas tinggeld op de giro storten, kost dat, per storting, het rijk 5A cent aan de P.T.T. en Nieuwe Niedorp heeft 8500 aanslagen. Spr. weet wel dat er iets te be zuinigen is, maar er staat tegenover dat als de men- sriien iets moeten weten, zij zich een grootere reis moeten getroosten cn daar zijn kosten aan verbon den. Uitgezonderd den uithoek naar Den Ilel'ler, zui len er kantoren zijn te Schagen, Hoorn, Enkhuizen cn Alkmaar en voor een zoo belangrijke streek acht spr. de concentratie dan ook te ver doorgevoerd. Spr. zou de opheffinig jammer vinden voor het platteland. De Voorzitter doet nog roededeeling van een schrij ven van deskundige, niet-belanghebcnde, zijde, die niet kan beoordeelen of de ontvangers dier kantoren een volle dagtaak hebben, maar die mededeelde, dat de zaak ook niet uit dat gezichtspunt is beschouwd. Het dogma-beginsel concentratie is hier de aanlei ding, maar schrijver voorziet dat bij deze opheffing de klove tusschen platteland en stad steeds dieper wordt uitgegraven. Met aigemeene stemmen wordt besloten den Com missaris der Koningin te adviseeren dat niet tot op- heffiug der ontvangkantoren wordt overgegaan., Diverse missives zijn ingekomen terzake de op 31 Dec. 1.1. in werking getreden verhooging van invoer rechten op verschillende artikelen in Duitschland. Voor zoover kan worden nagegaan zijn geen artike len, die voor dit district van belang kunnen zijn, hooger belast. Door den secretaris wordt medege deeld dat ook verhooging van invoerrechten in Oos tenrijk zal plaats hebben, de bedragen zijn nog niet bekend. Van den Minister van Waterstaat kwam de mede- deeling in, en zulks naar aanleiding van de tol te Graft, dat voor den afkoop van tollen, geheven krachtens gemeentelijke belastingverordening, niet uit het wegenfonds kan worden bijgedragen. Maar dit neemt niet weg, dat Z.E. de opheffinig der tollen zeer gewenscht acht. Door de Kamer te Amsterdam is een adres aan het Hoofdbestuur der Posterijen gericht, met verzoek dat bij intercommunale gesprekken van langer dan 3 mi nuten, niet het dubbele tarief zal gelden, maar voor het meerdere per minuut zai worden berekend. Al gemeen werd dit een billijke vraag geoordeeld en ook onze kamer zal in een eigen adres dit verzoek her halen. Geen verbeteringen bij de posterijen, wel verslechteringen. In verband met de minimum nachtrust voor de postbestellers, was van den directeur van het post kantoor te Alkmaar een schrijven ingekomen, waar in het oordeel der kamer werd gevraagd over de vervroeging van de laatste postbestelling. Deze laat ste bestelling gaat thans om 7.45 uur uit en zou dan op 7 uur gebracht worden, waardoor wel de avond bladen en een belangrijke postzending in die bestel ling kwam, maar niet de post van den trein van 6.45 uur, omvattende een 5 600 stuks. Algemeen was men niet voor een dergelijke wijzi ging en verschillende leden merkten op, dat men van de posterijen nimmer een verbetering voor het publiek kan los krijgen, maar dat er steeds ver slechteringen worden aangebracht. Wel kon de ka mer zich ermee vereenigen als de middagbestelling van.half 4 dan verviel, daarvoor in plaats kwam een bestelling om half elf 's morgens en dan s middags de gelegenheid werd geboden post af te halen. Het verzoek van den postdirecteur werd dan ook onaan neembaar verklaard cn een regeling zal worden ge vraagd als hierboven vermeld. De tram Schagen-Nibblxwond. De pogingen om de afgebroken onder- derhandelngen weer te openen. Door middel van een referendum. Door den heer G. Nobel worden dan mededeel ingen gedaan over zijn pogingen om de voorgenomen op heffing van de tramlijn Schagen-Nibbixwoud te voorkomen. Spr. had zich in de eerste plaats gewend tot de directie der Ned. Spoorwegen te Utrecht en tot den Minister van Waterstaat, met de vraag of de voort zetting dan niet alleen voor bet goederenvervoer zou kunnen gelden. Dat kon echter niet, want wel gaf een dergelijke vereenvoudigde exploitatie besparing, maar niet zóó dat voortzetting der exploitatie mogelijk zou zijn. Daarna heeft spr. gevraagd of het misschien een goede basis van onderhandeling zou zijn, als de gemeente- en waterschapsbesturen, die aanspraak hebben op terugbetaling der stichtingskosten, als tot liquidatie werd overgegaan, deze gelden wilden re serveeren voor voortzetting der exploitatie gedurende eenige jaren. Zoowel de heer Van Maanen te Utrecht als de Mi nister van Waterstaat oordeelden dat dit een goede basis zou vormen om op in te gaan en ook de Com- misaris der Koningin, Jhr. Roël, had geen bezwaren. Ook het lid uit Ged. Staten, die met deze afdeelinig is belast, de heer Kooiman, zegde volle medewerking toe. De weg tot onderhandeling was dus goed voor bereid en spr heeft toen mededeelingen gedaan aan het comité dat in het betrokken gebied was gevormd, tot handhaving van de tramlijn en dit comité ver zocht zich met de Nederlandsche Spoorwegen in Verbinding te stellen. Spr. zelf heeft zich daarvan onthouden, evenals van het noemen van een periode der voortzetting. Het comité heeft zich dan tot de directie der Nederl. Spoorwegen gewend en de voor waarde gesteld, dat de stichtingskosten niet terug zouden worden verlangd, als de exploitatie 25 jaar werd voortgezet Op die voorwaarde heeft het co mité een afwijzend antwoord gekregen. En hiermede zijn dus de onderhandelingen afge broken en zou dus heslist zijn dat de exploitatie niet wordt voortgezet. Dat spijt psr., want het valt te be treuren als een spoorbaan gaat verdwijnen. Spr. geeft nu echter het volgende in overweging: Om aan alle ingeschrevenen in het handelsregister en ook in dat van de Kamer van Westfrie>lund tt Hoorn een cir culaire te zenden, met de vraag of goed wordt gevon den dat de tram behouder» blijft, zoo ja, op welke motieven, of dat men het onverschillig laat dat de tram weggaat. Met een dergelijke vraag zou de Ka mer zich dienen te richten tot ingeschrevenen uit de gemeenten Winkel, Nieuwe Niedorp. Hoogwoud, Opmeer en Spanbroek. De gemeente Barsingerho» n is niet noodig, omdat die nog de spoorbaan heeft van Schagen-Van Ewijcksluis. In de toekomst ziet spr. meer lokaalsporen ver dwijnen, maar thans is het verkeer er nog niet naar, dat we ze kunnen missen. Het provinciale w« gen- net zal den toestand verbeteren, <>ok de kanalisatie zal den toestand ten goede komen, het motorisch ver keer zal door dit alles worden verbeterd Maar thans is het ecD slecht gekozen tijdstip, want er kan ge wezen worden op de droogmaking van de Wieringer- meer, waaraan deze tramlijn haar diensten kan be wijzen. Hierbij komt nog dat als de tramlijn Schagen- Nibbixwoud werd opgeheven, de tram Schagcn-Yan Ewijcksluis binnen afzienbaren tijd zou volgen. Im mers voor deze tram wordt een gedeelte van de tram baan Scha gen-yibbixwoud gebiuikt. In op deze wp'/o zou dus een geheele streek ontbloot z;jn van rails- verkeer. Spr. wil dus dat de Kamer met bekwamen spoed dit onderzoek bij de ingeschrevenen in het Handelsregister instelt en de brieven toezendt aan Ged. Staten, Directie Ned. Spoorwegen, Minister van Waterstaat en Comité. Voor het stuk trambaan zal de N V. Spoor-(Trarn-) weg Wieringen-Schagen aan de Ne-l. Spoorwegen moeten betalen f157.000 en dat terwijl haar exploita tie om en om toekomt. De heer Hoogland ondersteunt graag het voorstel van den heer Nobel. Spr. wyst op de Zuiderzeewerken, n.?.. Kanalisatie en wegenverbetering en In verband daar mede goederenvervoer per tram en spr. acht het een onjuist tijdstip thans de tramlijn op te heffen. Voor da geheele streek is het van belang dat ze voorloopig blijft bestaan. Ook de heer Schmalz vereenigt zich gaarne met het voorstel van den heer Nobel. Spr. zal deze kwestie ook brengen In de vergadering der Schager Middenstands- vereeniging en spr. twijfelt er niet aan of ook daar zal men veel voor het behoud van de tram gevoelen. De heer Kolster zegt dat de cventueele opheffing als rede zal hebben een ongunstige exploitatierekening. 13 er kans dat de belanghebbenden dat verlies gedeeltelijk dragen, alleen dan zal er kans van slagen zijn. De heer Nobel deelt mede. dat als de exploitatie wordt stopgezet de Neder. Spoorwegen aan den Staat moet uit- keeren f 300.000, aan de Provincie f 137.000, en aan de gemeente- en waterschapsbesturen f 1220C0, zijnde de stichtingskosten. Als nu provincie en gemeente- cn wa terschapsbesturen van die f 260.000 afstand doen, is de vraag of dan de Ned. Spoorwegen de tram nog eenige Jaren wil blijven explolteeren. De heer Moens vraagt of uit het referendum moet blijken dat de gemeentebesturen zich weer geldelijke opofferingen willen getroosten. De heer Nobel zegt dat dit niet de bedoeling is. De gemeente- en waterschapsbesturen willen alleen de schenking van f 123000. Op het oogcnbllk zijn de onder handelingen geëindigd, doordat het comité formeel -lun 25 jaren vasthield. Spr.'s bedoeling is nu de onderhan delingen weer te openen, door met bewijzen van instem ming uit de streek te komen. Door de Ned. Spoorwegen is aan Ged. Staten gevraagd de t 137C00 te willen schen ken. maar daar hebben Ged. Staten voor bedankt. Ze wilden het bedrag dan liever bestemmen voor de streek tot voorzetting der exploitatie. De heer De Raat vindt een bedrag van f 10.000 per jaar voor de Ned. Spoorwegen ook een futiliteit De heer Schmalz meent dat een korteren termijn ge steld dient te worden, bijv. 10 ja:v. De heer Moens meent dat het logisch was, dat de Nederl. Spoorwegen dan gevraagd werd voor hoeveel jaren de exploitatie dan wel voortgezet kan worden. De heer Nobel zegt dat dit practisch niet mogelijk is. want de Ned. Spoorwegen geeft een dergelijk antwoord niet. Het was beter geweest dat het comité eerst gepraat had met de Ned. Spoorwegen, en spr. heeft dat ook schriftelijk, zoowel als mondeling geadviseerd. Maar hot comité wilde zwart op wit, welnu nu hebben ze zwart op wit De heer De Raat vraagt of het niet gemakkelijker is als de Kamer haar bemiddeling aanbiedt. De Voorzitter vindt een referendum beter, dat is een steunmateriaal. De heer Nobel dringt nog op spoed aan. want 1 Fe bruari Is de datum van stopzetten. Morgen gaat spr. naar Utrecht en zal dan bepleiten om de exploitatie in verband met deze actie, een korten tijd te willen voort zetten. De heer Grondsma is wel voor het houden van een referendum, maar wijst er op. dat de Kamer zich goed moet indenken, óf deze f 260.000 nu in enkele jaren moet worden opgesoupeerd, als de tram daarna toch wordt opgedoekt Dat Is geen kaufmannig standpunt. Spr. vraagt dus of de heer Nobel in de toekomst iets in deze tram ziet De beer Nobel zegt dat nu opheffing een groote terug zetting zou zijn, voor tal van bedrijven zou wezen groot gemis on nadeel, en spr.'s bedoeling is dan ook voorloo pig voortzetting van de exploitatie. Wie weet hoe de toe standen daarna zullen zijn! De heer Schmalz vindt een termijn vag 10 jaren wel gewenscht De heer Nobel zegt dat die termijn ook in Ged. Sta ten is genoemd, maar de Kamer moet zich niet aan een termijn vasthouden. Spr. herhaalt dat het hier ook gaat om de tram SchagenVan Ewijcksluis. Met aigemeene stemmen wordt besloten het bedoeld# referendum te houden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 1