JEANNE D' ARC
1. Pyama van blauwe Nubienne. De pan
talon en het jasje zijn geïncrusteerd met een
band van rose Nubienne, waaruit ook de
kraag en strik gemaakt zijn. Aan den zijkant
een zak.
Benoodigd 3.50 M. in 80 c.M. breed. (Knaap
van 8 jaren).
2. Een comblnaison pyama van ivoorkleu
rig flanel bedrukt met rose en blauwe moe
ien en gegarneerd met een zoom van effen
blauw flanel aan hals en als gestrikte cein
tuur.
Benoodigd 2.80 M. in 80 c.M. breed. (Leef
tijd 4 jaren).
3. Pyama van» rose flanel, blauw bedrukt
gezoomd met een blauwe steek van glim
mend paarlkatoen. De kraag is van effen
rose flanel.
Benoodigd 3 M. in 80 c.M. breed. (6 jaren).
4. Pyama van roomkleurige Nubienne,
rose gestreept, gezoomd en geïncrusteerd met
effen rose Nubienne.
Benoodigd 2.75 M. in 80 c.M breed. (Leef
tijd 5 jaren).
5. Kamerjapon van rose molton, waarvan
de tegenzijde een Schotsche streep heeft.
Deze tegenzijde vormt kraag en polsmouwen.
Aan het middel een geknoopt koord. Benoo
digd 2.50 M: in 80 c.M. breed (4 jaar).
Een kamerjapon van gele Nubienne met
blauwe moezen. gezoomd met tandvormlg
uitgesneden effen blauw Nubienne.
Benoodigd: 3.25 M in 80 c.M <8 Jaar).
7. Kamerjapon van rose toile de Soie,
opgevuld met kapok, gezoomd met blauw
toile de Soie en gestreept met groepen stik
sels in hetzelfde blauw
Benoodigd 3.50 M. in 80 c.M. breed (10 Jaar)
Het Groote Avontuur.
Zij was modiste maakte hoedjes,
Voor een groot Modemagazijn.
Ze had een alleraardigst snuitje
En voetjes om jaloersch te zijn.
Hij nam haar mee om te „dineeren".
Ze hief het glas champagnewijn.
Uitdagend in het rechterhandje
„Op ons gezellig samenzijn
Toen wilde ze een bioscoopje.
En gaarne gaf hij haar den'zin.
Hij stapte, trotsch op zijn couqüéte.
Met haar de dure loge in
Ze wist perfect zich te gedragen,
Dat viel hem heusch geweldig mee.
Ze weigerde een kleintje koffie,
Bestelde een café glacé
En ook een taxi voor den thuisrit.
Nu ja. ze was nu eenmaal uit
Maar toen hij een klein kusje waagde.
Sloeg 't handje vinnig op zijn
En toen hij eindelijk, weeldedronken,
Zijn sleutel in de huisdeur stak,
Had hij dat was het droevig einde,
Geen roode duit meer in zijn zak 1
(Alle rechten voorbehouden).
H. H. de B.-L.
HET HUWELIJK „DE BESTE VERBINTENIS
TER WERELD".
Onder de duizend en een dwalingen welke een
oppervlakkige en helaas veel te veel geloofde
litteratuur verspreidt Is er een die zeer ge
vaarlijk Is. omdat hij het sociale leven in een
van zijn grondprincipes aantast. Deze dwaling ts
die dat men den man en de vrouw tegenover
elkaar stelt als erfvijanden.
Ter gelegenheid van tie Jaarvergadering der
Britschj Vrouwenvcreeniging die dezen herfst
in Manchester gehouden werd heeft dr. Guy
Warman, Anglicaansche bisschop dezer stad in
den kathedraal een rede gehouden waarin hij in
zeer geestige bewoordingen dit verkeerde stand
punt gispte.
.Men is er toe gekomen, zei nU. ons te sugge-
reeren dat de man en de vrouw onverzoenbare
wezens zouden zijn en dat het een natuurlijke
noodzakelijkheid is dat de beide sexes elkaar
moeten bestrijden om te trachten de overhand te
verkrijgen en de baas te zijn.
„Ik spreek hier niet als een zedemeester maar
ik sta er toch op uwen aandacht er op te vesti
gen dat dit eeuwig en altijd tegenover elkaar stel
len der beide geslachten ons verhindert om de
nobelste zaak ter wereld *ot een goed einde te
brengen. Het huwelijk brengt tegenwoordig moei
lijke problemen met dch mede en het Is meer
dan gevaarlijk om aan de Jongere generaties te
doen gelooven dat het leven 1er echtgenooten
niet andere zou zijn dan een langdurige strijd, een
soort gevecht dat zoolang voortgezet wordt tot
dat een der tegenstanders door den anderen
knock-out geslagen worcit.
„Men ls steeds bezig over schelding maar naar
mijn meening zou dit heel wat minder noodig
zijn wanneer de gehuwde menschen niet zelf op
alle mogelijke wijze nalieten om het mooie en het
verheffende van het huwelijk naar voren te bren
gen. het huwelijk dat volgens mijn opinie het
beste compagnonschap ter wereld is,
..In de moderne romans. films en tooneelstuk-
ken wordt maar al te dikwijls het huwelijk als
Iets belachelijks en vreeselük verouderds voorge
steld. Daartegen moet gestreden worden cn daar
aan moeten alle gehuwde menschan medenel-
pen, zoodat Jeugdige menschen niet zulk een
pijnlijken Indruk over iet ïuwelijk hoeven te
hebben".
Dit zijn Inderdaad wijze -aadgevingen. Het l?
tijd dat men ons van ^eze domme en riekelijke
theorieën afhelpt welke roman, iheater m film
zoo slecht beïnvloeden en waarvan het thema
niets anders is dan een denkbeeldige vijandelijk
heid tusschen man en vrouw lnplaata van het
huwelijk voor te stellen als de meest harmoni
sche vereeniging welke men zich slechts droomen
kan.
RESTYERWERKINGEN VAN VLEESCH.
Gevulde broodjes.
6 geraspte broodjes, 150 gr. koud kalfsvleeseh
U/2 a 2 dL verdunde bruin van jus, 25 gr.
boter, 20 gr. bloem (d.i. 2i/o glad afgestreken
eetlepel), peper, zout, noot, fijngehakte
peterselie.
Bereiding: Snijd van de broodjes een dek
seltje af, maar zorg dat dit niet breekt. Hol de
broodjes en ook de dekseltjes uit en bestrijk
ze van binnen desgewenscht met boter (dit
is niet noodzakelijk.) Hak het vleesch fijn,
eveneens de peterselie. Smelt de boter in een
steelpannetje, doe de bloem er bij en roer dit
goed. Voeg hierbij een weinig van het bruin
van jus, dat met water verdund is (bruin
van jus zonder water is te zout); roer deze
massa goed; voeg weer wat vocht toe, laat
de massa doodkoken. roer het goed. Ga zoo
voort tot een mooie vrij dunne saus ver
kregen is en laat deze roerende pl.m. 5 min.
doorkoken. Doe het fijngehakte vleesch en
peterselie hierbij en maak de massa op
smaak af met peper, zout en noot.
Vul met dit mengsel de holten van de
brqodjes, plaats er het dekseltje op en bind
dit vast met een draad. Bestrijk de broodjes
van boven goed met boter. Laat ze in een
matig warmen oven warm en knappend wor
den.
Verwijder de draadjes vlug en presenteer
ze op een verwarmden schotel.
VLEESCHKOEKJES.
(Pl.m. 12 stuks).
500 gram vleeschresten.
1 uitje:
1 ei.
i o lepel fijngehakte peterselie.
Peper, zout. noot.
100 gram oud brood zonder korsten.
li/2 d.L. verdund bruin van jus.
60"gram vet van jus of boter.
Desgewenscht wat Engelsche saus.
Eiresten.
Paneermeel.
Bereiding: Hak het uitje heel fijn en kook
het gaar in het verdund bruin van jus; week
hierin het broodkruim, vermeng dit met een
geklopt ei. peper, geraspte noot, fijngehakte
peterselie, het fijngehakte vleesch en desge
wenscht wat Engelsche saus. Maak van deze
massa gelijke ronde platte koekjes; wentel
ze door ei of eiwit, dat losgeklopt is met wat
water, vervolgens door paneermeel en bak
ze in de koekepan in jusvet of boter mooi
oruin. Presenteer ze dadelijk.
VLEESCHRESTEN IN EEN SCHOTELTJE.
Maak eenzelfde massa als om vleeschkoek-
jes, doch iets vochtiger, voeg ook een stukje
boter toe. Doe deze massa in een met boter
ingesmeerd vuurvast schoteltje, strooi er wat
fijn paneermeel over, leg hier en daar een
kluitje boter en laat het schoteltje in den
oven een bruin korstje krijgen. (Pl.m. 20 m.)
HET MAKEN VAN PANEERMEEL.
Rooster of beter gezegd droog oud brood
en broodkorstjes In den oven; maak ze fijn
met een flesch, of maal ze door den vleesch-
molen en zeef ze.
GEVULDE PANNEKOEKJES.
Voor het vulsel: 200 gram vleeschresten; 25
gram boter; 20 gram bloem (2i/2 afgestreken
eetlepel bloem); 2 a 2i/2 d.L. verdund bruin
van jus.
Voor de pannekoekjes: 80 gram bloem;
2U, di. melk; 1 ei; iets zout; boter om in te
bakken.
Bereiding: Maak een vleeschmassa als bo
ven beschreven is voor gevulde broodjes en
houd dit warm. Doe voor de pannekoekjes
het meel ln een kom. maak in 't midden een
Kuiltje en breek hierin een ei, voeg wat van
de melk toe en begin van 't midden uit het
meel aan te mengen, maar zorg dat het niet
te droog is. (Daardoor ontstaan klontjes die
er niet meer uitgaan). Voeg weer wat melk
toe, zoo lang dat het meel juist gebonden is
(vooral niet te vochtig maken: de klontjes
zijn er dan moeilijk uit te slaan). Wrijf de
klontjes uit het beslag, voeg de rest van de
melk toe en Iets zout. Bak van dit mengsel
dunne pannekoekjes: bedek in 't midden een
reep met de vleeschfaree en sla de panne-
koek in drieën dicht. Leg de pannekoekjes
naast elkaar op een verwarmden schotel.
ANIRAHTAC.
ONZE PATRONEN.
Patronen van de modellen van mantels
en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij onze
mode-redactrice Mejuffr. L. Berendes. Joan
Maetsuyckerstraat 96. Den Raag.
De patronen voor dames kosten f I.
die voor kinderen f 0.80 Het duurt onge
veer 10 dagen alvorens ze ln het bezit
komen van degenen die patronen aanvragen.
Aan de lezeressen die een patroon bestel
len. wordt beleefd verzocht bij de aanvrage
het verschuldigde bedrag in te sluiten, ter
voorkoming van administratiekosten.
REDACTIE.
Compiègne (ook uit den wereldoo
maar al te zeer bekend was hevig ij
nauw gebracht door de verbonden Bourg
diers en Engelschen.
Jeanne wist er in door te dringen, lel
een uitval, doch werd daarbij door de Bc
gondiërs gevangen genomen Parijs had i
herhaald degenen voor wie zij streed, h|
den haar in den steek gelaten.
Vier maanden lang bracht zij in gevang!
schap door; geen poging deed de ondai
bare Karei VII om haar de vrijheid tei
te bezorgen goud noch strijd had hij v
haar over.
De Engelschen daarentegen achtten gi
offer te zwaar, om haar in hun bezit
krijgen. Ze kochten haar voor 10.000 lli
en zetten haar in December 1430 te Rues
in de gevangenis.
Aan politiek inzicht heeft 't den zoi
van Albion nooit ontbroken ook nu gai
ze daarvan bewijs. Zij lieten het proces i
gen Jeanne d' Are door de Franschen voeï
precies volgens de regeis van het recht, i
thans volgens de vormen van het ree
Peter Cauchon, bisschop van Beauvais, le
de het kettergericht, dat bewijzen zou, i
Jeanne een heks was, de verschrikkelijk
beschuldiging waarbij het om de grui
lijkste straf ging dood op den brandstal
Cauchon was in hooge mate eerzuchtig j
hoopte aartsbisschop van Rouaan te wi
den. Het vonnis stond eigenlijk van te voi
reeds vast. Tegenover de meest geraffinei
de beschuldigingen en de meest geslejj
rechters stond zij daar in maagdelijke onl
vangenheid en in ongerepte vroomheid
ongelooflijk mooi is deze scène door Shi
b.v. ten tooneele gebracht.
Wat 'n kruisverhoor, wat de infaam
geestelijke martelingen niet tot stand hadd
kunnen brengen, gelukte de pijnbank.
De Inquisitie zegepraalde; 24 Mei 1431 we
het vonnis uitgesproken: dood door de vlaj
men, tenzij zij haar zonden zou afzweren.
Toen bezweek zij.
Uit angst voor de duldelooze pijn die hi
wachtte, onderteekende zij, die niet schriji
kon. met een kruis de afzweringsformule
beschuldigde zichzelve van hekserij. Zij kri
genade: levenslange gevangenisstraf op bro
en water.
Maar lang duurde het niet, of zij herst«
zich, herriep haar bekentenis en daan
was toch eigenlijk het doel van de rechtbi
bereikt, want een afvallige ketter is redrtt)
verloren.
Onherroepelijk was nu haar lot: de brai
stapel.
Onder vreeselijk snikken ontving zij
monnik, die haar kwam vertellen, dat I
zoover was, maar in 't gebed hervond
zichzelf.
Toen zij op den brandstapel stond en
vlammen haar reeds lekten, vroeg zij
een kruis, dat in allerijl gesneden werd
dat tot op haar laatste oogenblik als tro
tende kracht door een priester werd voi
gehouden.
Haar sterven was 't sterven van een held
En *t sterven van de waarachtige vromt
'n Meisje van 19 jaar.
Reeds in 1450 werd haar proces herzien
Dit eindigde met de verklaring van hl
onscnuld.
Een plechtige processie werd gehouden
een gedenkteeken opgericht op de plai
waar de brandstapel een einde aan haar
ven had gemaakt.
In verschillende plaatsen van Franki
zijn in de 19e eeuw standbeelden voor ha
opgericht.
In 1894 ls zij „zalig" verklaard.
Jeanne d'Arc heeft te vroeg geleefd.
En wie te vroeg leeft, wordt martelaar i
martelares.
Martelaar van het Grieksche woa
martys, d.i. getuige.
D. i. getuige van een waarheid, waarvo
de tijd nog niet rijp ls.
Haar waarheid was de waarheid van i
onmiddellijke verzekerdheid.
De waarheid die in eiken tijd weer slaci
offers maakt.
De waarheid van het in een hoogere wert
verankerde „ik" desnoods tegenover èl
traditie, geheiligd door welke macht ook.
Heerlijk-ironisch vat Shaw dat in zijn
Joan samen, als hij Jeanne laat verrijzen)
lateren tijd en haar het voorstel laat dol
om terug te keeren in den tijd, die haar vi
komen heeft gerehabiliteerd.
De innerlijk-verzekerde, degene die
trouwt en volkomen vertrouwt op de „ini
lijke stemmen", ls ten ondergang gedoemi
Destijds als heks.
En nu als
Laat me eindigen met de versregels van
Boutens aan te halen waarmee Dr. J.
Snethlage zijn artikel over Jeanne d'Arc
„Door tijd en ruimte" besluit
Stil, wees stil op zilveren voeten
Schrijdt de stilte door den nacht,
Stilte die de goden groeten
Overbrengt naar lage wacht
Wat niet ziel tot ziel kon spreken
Door de dagen ijl gegons
Spreekt uit overluchtsche streken,
Klaar als ster in licht zou breken,
Zonder smet van taal of teeken
God in elk van ons.
Z.