JEANNE D' ARC 1. Pyama van blauwe Nubienne. De pan talon en het jasje zijn geïncrusteerd met een band van rose Nubienne, waaruit ook de kraag en strik gemaakt zijn. Aan den zijkant een zak. Benoodigd 3.50 M. in 80 c.M. breed. (Knaap van 8 jaren). 2. Een comblnaison pyama van ivoorkleu rig flanel bedrukt met rose en blauwe moe ien en gegarneerd met een zoom van effen blauw flanel aan hals en als gestrikte cein tuur. Benoodigd 2.80 M. in 80 c.M. breed. (Leef tijd 4 jaren). 3. Pyama van» rose flanel, blauw bedrukt gezoomd met een blauwe steek van glim mend paarlkatoen. De kraag is van effen rose flanel. Benoodigd 3 M. in 80 c.M. breed. (6 jaren). 4. Pyama van roomkleurige Nubienne, rose gestreept, gezoomd en geïncrusteerd met effen rose Nubienne. Benoodigd 2.75 M. in 80 c.M breed. (Leef tijd 5 jaren). 5. Kamerjapon van rose molton, waarvan de tegenzijde een Schotsche streep heeft. Deze tegenzijde vormt kraag en polsmouwen. Aan het middel een geknoopt koord. Benoo digd 2.50 M: in 80 c.M. breed (4 jaar). Een kamerjapon van gele Nubienne met blauwe moezen. gezoomd met tandvormlg uitgesneden effen blauw Nubienne. Benoodigd: 3.25 M in 80 c.M <8 Jaar). 7. Kamerjapon van rose toile de Soie, opgevuld met kapok, gezoomd met blauw toile de Soie en gestreept met groepen stik sels in hetzelfde blauw Benoodigd 3.50 M. in 80 c.M. breed (10 Jaar) Het Groote Avontuur. Zij was modiste maakte hoedjes, Voor een groot Modemagazijn. Ze had een alleraardigst snuitje En voetjes om jaloersch te zijn. Hij nam haar mee om te „dineeren". Ze hief het glas champagnewijn. Uitdagend in het rechterhandje „Op ons gezellig samenzijn Toen wilde ze een bioscoopje. En gaarne gaf hij haar den'zin. Hij stapte, trotsch op zijn couqüéte. Met haar de dure loge in Ze wist perfect zich te gedragen, Dat viel hem heusch geweldig mee. Ze weigerde een kleintje koffie, Bestelde een café glacé En ook een taxi voor den thuisrit. Nu ja. ze was nu eenmaal uit Maar toen hij een klein kusje waagde. Sloeg 't handje vinnig op zijn En toen hij eindelijk, weeldedronken, Zijn sleutel in de huisdeur stak, Had hij dat was het droevig einde, Geen roode duit meer in zijn zak 1 (Alle rechten voorbehouden). H. H. de B.-L. HET HUWELIJK „DE BESTE VERBINTENIS TER WERELD". Onder de duizend en een dwalingen welke een oppervlakkige en helaas veel te veel geloofde litteratuur verspreidt Is er een die zeer ge vaarlijk Is. omdat hij het sociale leven in een van zijn grondprincipes aantast. Deze dwaling ts die dat men den man en de vrouw tegenover elkaar stelt als erfvijanden. Ter gelegenheid van tie Jaarvergadering der Britschj Vrouwenvcreeniging die dezen herfst in Manchester gehouden werd heeft dr. Guy Warman, Anglicaansche bisschop dezer stad in den kathedraal een rede gehouden waarin hij in zeer geestige bewoordingen dit verkeerde stand punt gispte. .Men is er toe gekomen, zei nU. ons te sugge- reeren dat de man en de vrouw onverzoenbare wezens zouden zijn en dat het een natuurlijke noodzakelijkheid is dat de beide sexes elkaar moeten bestrijden om te trachten de overhand te verkrijgen en de baas te zijn. „Ik spreek hier niet als een zedemeester maar ik sta er toch op uwen aandacht er op te vesti gen dat dit eeuwig en altijd tegenover elkaar stel len der beide geslachten ons verhindert om de nobelste zaak ter wereld *ot een goed einde te brengen. Het huwelijk brengt tegenwoordig moei lijke problemen met dch mede en het Is meer dan gevaarlijk om aan de Jongere generaties te doen gelooven dat het leven 1er echtgenooten niet andere zou zijn dan een langdurige strijd, een soort gevecht dat zoolang voortgezet wordt tot dat een der tegenstanders door den anderen knock-out geslagen worcit. „Men ls steeds bezig over schelding maar naar mijn meening zou dit heel wat minder noodig zijn wanneer de gehuwde menschen niet zelf op alle mogelijke wijze nalieten om het mooie en het verheffende van het huwelijk naar voren te bren gen. het huwelijk dat volgens mijn opinie het beste compagnonschap ter wereld is, ..In de moderne romans. films en tooneelstuk- ken wordt maar al te dikwijls het huwelijk als Iets belachelijks en vreeselük verouderds voorge steld. Daartegen moet gestreden worden cn daar aan moeten alle gehuwde menschan medenel- pen, zoodat Jeugdige menschen niet zulk een pijnlijken Indruk over iet ïuwelijk hoeven te hebben". Dit zijn Inderdaad wijze -aadgevingen. Het l? tijd dat men ons van ^eze domme en riekelijke theorieën afhelpt welke roman, iheater m film zoo slecht beïnvloeden en waarvan het thema niets anders is dan een denkbeeldige vijandelijk heid tusschen man en vrouw lnplaata van het huwelijk voor te stellen als de meest harmoni sche vereeniging welke men zich slechts droomen kan. RESTYERWERKINGEN VAN VLEESCH. Gevulde broodjes. 6 geraspte broodjes, 150 gr. koud kalfsvleeseh U/2 a 2 dL verdunde bruin van jus, 25 gr. boter, 20 gr. bloem (d.i. 2i/o glad afgestreken eetlepel), peper, zout, noot, fijngehakte peterselie. Bereiding: Snijd van de broodjes een dek seltje af, maar zorg dat dit niet breekt. Hol de broodjes en ook de dekseltjes uit en bestrijk ze van binnen desgewenscht met boter (dit is niet noodzakelijk.) Hak het vleesch fijn, eveneens de peterselie. Smelt de boter in een steelpannetje, doe de bloem er bij en roer dit goed. Voeg hierbij een weinig van het bruin van jus, dat met water verdund is (bruin van jus zonder water is te zout); roer deze massa goed; voeg weer wat vocht toe, laat de massa doodkoken. roer het goed. Ga zoo voort tot een mooie vrij dunne saus ver kregen is en laat deze roerende pl.m. 5 min. doorkoken. Doe het fijngehakte vleesch en peterselie hierbij en maak de massa op smaak af met peper, zout en noot. Vul met dit mengsel de holten van de brqodjes, plaats er het dekseltje op en bind dit vast met een draad. Bestrijk de broodjes van boven goed met boter. Laat ze in een matig warmen oven warm en knappend wor den. Verwijder de draadjes vlug en presenteer ze op een verwarmden schotel. VLEESCHKOEKJES. (Pl.m. 12 stuks). 500 gram vleeschresten. 1 uitje: 1 ei. i o lepel fijngehakte peterselie. Peper, zout. noot. 100 gram oud brood zonder korsten. li/2 d.L. verdund bruin van jus. 60"gram vet van jus of boter. Desgewenscht wat Engelsche saus. Eiresten. Paneermeel. Bereiding: Hak het uitje heel fijn en kook het gaar in het verdund bruin van jus; week hierin het broodkruim, vermeng dit met een geklopt ei. peper, geraspte noot, fijngehakte peterselie, het fijngehakte vleesch en desge wenscht wat Engelsche saus. Maak van deze massa gelijke ronde platte koekjes; wentel ze door ei of eiwit, dat losgeklopt is met wat water, vervolgens door paneermeel en bak ze in de koekepan in jusvet of boter mooi oruin. Presenteer ze dadelijk. VLEESCHRESTEN IN EEN SCHOTELTJE. Maak eenzelfde massa als om vleeschkoek- jes, doch iets vochtiger, voeg ook een stukje boter toe. Doe deze massa in een met boter ingesmeerd vuurvast schoteltje, strooi er wat fijn paneermeel over, leg hier en daar een kluitje boter en laat het schoteltje in den oven een bruin korstje krijgen. (Pl.m. 20 m.) HET MAKEN VAN PANEERMEEL. Rooster of beter gezegd droog oud brood en broodkorstjes In den oven; maak ze fijn met een flesch, of maal ze door den vleesch- molen en zeef ze. GEVULDE PANNEKOEKJES. Voor het vulsel: 200 gram vleeschresten; 25 gram boter; 20 gram bloem (2i/2 afgestreken eetlepel bloem); 2 a 2i/2 d.L. verdund bruin van jus. Voor de pannekoekjes: 80 gram bloem; 2U, di. melk; 1 ei; iets zout; boter om in te bakken. Bereiding: Maak een vleeschmassa als bo ven beschreven is voor gevulde broodjes en houd dit warm. Doe voor de pannekoekjes het meel ln een kom. maak in 't midden een Kuiltje en breek hierin een ei, voeg wat van de melk toe en begin van 't midden uit het meel aan te mengen, maar zorg dat het niet te droog is. (Daardoor ontstaan klontjes die er niet meer uitgaan). Voeg weer wat melk toe, zoo lang dat het meel juist gebonden is (vooral niet te vochtig maken: de klontjes zijn er dan moeilijk uit te slaan). Wrijf de klontjes uit het beslag, voeg de rest van de melk toe en Iets zout. Bak van dit mengsel dunne pannekoekjes: bedek in 't midden een reep met de vleeschfaree en sla de panne- koek in drieën dicht. Leg de pannekoekjes naast elkaar op een verwarmden schotel. ANIRAHTAC. ONZE PATRONEN. Patronen van de modellen van mantels en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij onze mode-redactrice Mejuffr. L. Berendes. Joan Maetsuyckerstraat 96. Den Raag. De patronen voor dames kosten f I. die voor kinderen f 0.80 Het duurt onge veer 10 dagen alvorens ze ln het bezit komen van degenen die patronen aanvragen. Aan de lezeressen die een patroon bestel len. wordt beleefd verzocht bij de aanvrage het verschuldigde bedrag in te sluiten, ter voorkoming van administratiekosten. REDACTIE. Compiègne (ook uit den wereldoo maar al te zeer bekend was hevig ij nauw gebracht door de verbonden Bourg diers en Engelschen. Jeanne wist er in door te dringen, lel een uitval, doch werd daarbij door de Bc gondiërs gevangen genomen Parijs had i herhaald degenen voor wie zij streed, h| den haar in den steek gelaten. Vier maanden lang bracht zij in gevang! schap door; geen poging deed de ondai bare Karei VII om haar de vrijheid tei te bezorgen goud noch strijd had hij v haar over. De Engelschen daarentegen achtten gi offer te zwaar, om haar in hun bezit krijgen. Ze kochten haar voor 10.000 lli en zetten haar in December 1430 te Rues in de gevangenis. Aan politiek inzicht heeft 't den zoi van Albion nooit ontbroken ook nu gai ze daarvan bewijs. Zij lieten het proces i gen Jeanne d' Are door de Franschen voeï precies volgens de regeis van het recht, i thans volgens de vormen van het ree Peter Cauchon, bisschop van Beauvais, le de het kettergericht, dat bewijzen zou, i Jeanne een heks was, de verschrikkelijk beschuldiging waarbij het om de grui lijkste straf ging dood op den brandstal Cauchon was in hooge mate eerzuchtig j hoopte aartsbisschop van Rouaan te wi den. Het vonnis stond eigenlijk van te voi reeds vast. Tegenover de meest geraffinei de beschuldigingen en de meest geslejj rechters stond zij daar in maagdelijke onl vangenheid en in ongerepte vroomheid ongelooflijk mooi is deze scène door Shi b.v. ten tooneele gebracht. Wat 'n kruisverhoor, wat de infaam geestelijke martelingen niet tot stand hadd kunnen brengen, gelukte de pijnbank. De Inquisitie zegepraalde; 24 Mei 1431 we het vonnis uitgesproken: dood door de vlaj men, tenzij zij haar zonden zou afzweren. Toen bezweek zij. Uit angst voor de duldelooze pijn die hi wachtte, onderteekende zij, die niet schriji kon. met een kruis de afzweringsformule beschuldigde zichzelve van hekserij. Zij kri genade: levenslange gevangenisstraf op bro en water. Maar lang duurde het niet, of zij herst« zich, herriep haar bekentenis en daan was toch eigenlijk het doel van de rechtbi bereikt, want een afvallige ketter is redrtt) verloren. Onherroepelijk was nu haar lot: de brai stapel. Onder vreeselijk snikken ontving zij monnik, die haar kwam vertellen, dat I zoover was, maar in 't gebed hervond zichzelf. Toen zij op den brandstapel stond en vlammen haar reeds lekten, vroeg zij een kruis, dat in allerijl gesneden werd dat tot op haar laatste oogenblik als tro tende kracht door een priester werd voi gehouden. Haar sterven was 't sterven van een held En *t sterven van de waarachtige vromt 'n Meisje van 19 jaar. Reeds in 1450 werd haar proces herzien Dit eindigde met de verklaring van hl onscnuld. Een plechtige processie werd gehouden een gedenkteeken opgericht op de plai waar de brandstapel een einde aan haar ven had gemaakt. In verschillende plaatsen van Franki zijn in de 19e eeuw standbeelden voor ha opgericht. In 1894 ls zij „zalig" verklaard. Jeanne d'Arc heeft te vroeg geleefd. En wie te vroeg leeft, wordt martelaar i martelares. Martelaar van het Grieksche woa martys, d.i. getuige. D. i. getuige van een waarheid, waarvo de tijd nog niet rijp ls. Haar waarheid was de waarheid van i onmiddellijke verzekerdheid. De waarheid die in eiken tijd weer slaci offers maakt. De waarheid van het in een hoogere wert verankerde „ik" desnoods tegenover èl traditie, geheiligd door welke macht ook. Heerlijk-ironisch vat Shaw dat in zijn Joan samen, als hij Jeanne laat verrijzen) lateren tijd en haar het voorstel laat dol om terug te keeren in den tijd, die haar vi komen heeft gerehabiliteerd. De innerlijk-verzekerde, degene die trouwt en volkomen vertrouwt op de „ini lijke stemmen", ls ten ondergang gedoemi Destijds als heks. En nu als Laat me eindigen met de versregels van Boutens aan te halen waarmee Dr. J. Snethlage zijn artikel over Jeanne d'Arc „Door tijd en ruimte" besluit Stil, wees stil op zilveren voeten Schrijdt de stilte door den nacht, Stilte die de goden groeten Overbrengt naar lage wacht Wat niet ziel tot ziel kon spreken Door de dagen ijl gegons Spreekt uit overluchtsche streken, Klaar als ster in licht zou breken, Zonder smet van taal of teeken God in elk van ons. Z.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 20