SCHAGËR
llumti Simt-
COURANT.
Adicrttntic- LnlhiillU
Noord=Holl. van
S. KROM Alkmaar
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
Eerste Blad.
De opkomst van Breezand.
Weg en kanaal dichter bij de kom
van Schagen.
De Zuiderzeewerken.
Schrijft U nog heden even een briefkaart aan de
Zelf geld maken!
Dinsdag 11 Februari 1930.
73ste Jaargang No. 8610
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.65. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.
inbegrepen) Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN.
In ons nummer van Zaterdag 28 .T u 1 i 1928
schreven wij al in een artikel, onder den titel „West-
friesland's Bollenstreek", en gewijd aan de vlucht, die
de teelt van bloembollen in Breezand toen reeds nam:
Het laat zich dus aanzien, dat z:ch hier
in Holland's Noorden een bedrijf ontwik
kelt,dat in de toekomst zeer groote afme
tingen zal gaan aannemen, zoo het dit
niet reeds heeft.
En daar onder:
Breezand zal worden het
Lisse van het Noorden.
De aandacht was gevestigd! Breezand, dat op het
gebied van land- en tuinbouw absoluut geen naam
had, die naam Breezand zou weldra tot ver over de
grenzen bekend worden.
Het was ongeveer een jaar later na het verschij
nen van bovengenoemd artikel in de S c h a g o r
Courant, dat ook de groote pers haar blik naar
het Noorden richtte en misschien voor het eerst met
den naam Breezand kennis maakte. Waarschijnlijk
geinspireerd door hetzelfde, eerder genoemde artikel,
verschenen in de kolommen dier groote pers, de uit
drukkingen, die wij een jaar van te voren reeds had
den afgedrukt en werd: „Breezand, het Lisse van het
Noorden", een min of meer gevleugeld woord, dat
nochtans bewees, dat ook anderen de groote vlucht
zagen, die de bloembollencultuur aldaar nam.
Waarom wij nu nog eens aan het artikel van an
derhalf jaar geleden herinneren? Wel, dezer dagen
kwamen wij in het bezit van een paar foto's van de
jongst gehouden bollenveiling, welke foto's wij op
■deze pagina voor onze lezers afdrukken.
Wat ze te zien geven laat aan duidelijkheid niets
te wenschen over. Binnen in het gebouw de gladioleu-
veiling en de honderden kisten, die aanééngerèid het
gansche gebouw vullen en daarbuiten een keur
van auto's, die de koopers naar Breezand brachten,
koopers uit alle streken van het land, waar men
•maar iets met de bloembollencultuur te maken heeft.
En dat alles in den tijd van nog geen twee jaar.
Dit is wel de opkomst van BreezandlII
Men schrijft ons:
Met groote belangstelling heb ik in uw blad van
j.1. Zaterdag het kaartje en het artikel van den heer
P. Rezelman bekeken en gelezen.
Eén opmerking moet mij direct van het hart:
„Waarom komt de heer R. eerst nu met zijn opmer
kingen!"
De „Schager" heeft het toch niet aan voorlichting
laten onbreken. Herhaaldelijk heeft hij, met of zon
der kaart, over de kanalen en wegen geschreven en
wat de laatste betreft, uit de officieele stukken over
genomen, hoe ze zijn ontworpen. Toen was het de
juiste tijd geweest om met amendementen te komen,
als ik het zoo eens zeggen mag.
Evenwel te laat is het nog niet, want van een
aanbesteding is nog niets bekend. Of er reeds over
aankoop van terreinen onderhandeld is, weet ik niet
en evenmin of de plannen reeds zoo ver zijn uitge
werkt, dat de eerste spade om zoo te zeggen onmid
dellijk in den grond gestoken kan worden, als de
aangrenzende gemeenten enz. de van hen gevraagde
bijdrage hebben toegezegd.
Dit is echter wel zeker: wie nog wijziging wil bren
gen in de officieele plannen, moet opschieten. De
Wegen commissie is benoemd en zal zeker haar taak
wel spoedig opvatten, indien dit nog niet is gebeurd.
De vraag is nu maar: hoe denkt men in Schagen
over de plannen van den heer Rezelman? Wat zegt
het Gemeentebestuur er van? En andere belangheb
benden?
Ik wil wel dit zeggen: er zit m.i. stellig wat in,
doch zonder een nauwkeurig onderzoek ter plaatse,
durf ik niet meer beweren.
Zulk een onderzoek ligt echter niet op mijn weg
en daarom volsta ik met de aansporing:
Doortasten, tenzij men natuurlijk meent, dat
het nieuwe plan geen beteekenis heeft.
Maar laat ook dat dan gezegd worden, om nakaar
ten in de toekomst te voorkomen.
Overzicht van het vierde kwartaal 1929.
Aan het „Driemaandelijksch Bericht" betreffende
de Zuiderzeewerken, waarin een overzicht wordt ge
geven van den stand der werkzaamheden voor de af
sluiting en droogmaking over het vierde kwartaal
t929 is het volgende ontleend:
Dank zij de gunstige weersgesteldheid is de helft
van het 1000 m. lang gedeelte van den afsluitdijk der
Zuiderzee met twee werkhavens op het Breezand,
aan het Oostelijk einde van de werken zoo vroeg in
het jaar beëindigd, dat in onderling overleg besloten
werd nog 500 m. dijklengte aan het werk in ooste
lijke richting te maken. Dit werk is op het aanbren
gen van de kleibekleeding en eenige bijkomende wer
ken na gereed gekomen
Tengevolge van de gunstige weersgesteldheid is de
sluiting van den Wieringermeerdijk vroeger tot stand
Een kijkje op het parkeerterrein voor hel Bloembollenveilings-
geboutv te Breezand.
gebracht dan waarop was gerekend. Hierdoor kwa
men veel materieel en arbeidskrachten vrij en werd
met het oog op het nog gunstige jaargetijde besloten
nog een 500 M. lang gedeelte te maken van den in
het algemeen werkplan opgenomen beteugelingsdam
in de geul de Vlieter, gelegen op ongeveer 5 K.M. be
oosten Wieringen.
De Wieringermeerdijk.
Do laatste gedeelten van den Wieringermeerdijk
werden geheel voltooid opgeleverd.
De dijk werd gesloten bij een peil binnen de af
sluiting van ongeveer 0.02 m. -f- N.A.P., zoodat de
zich onder dit peil bevindende hoeveelheid water dooi
de in aanbouw zijnde gemalen, uitgemalen zou moe
ten worden, wanneer niet de gelegenheid open was
gelaten om op natuurlijke wijze nog een zeer groote
hoeveelheid water te loozen. Dit kon aanvankelijk ge
schieden door de opening in den Amstelmeerdijk en
door de buitengeul te Kolhorn en het afwateringska
naal langs de Noord-liollandsche kust naar het Am-
stelmeer, van waar het water door het Balgzandka-
naal en de sluis te Oostoever op zee werd gespuid. Na
sluiting van den Amstelmeerdijk kon het water nog
slechts het afwateringskanaal volgen.
Bij de in December jl. voorgekomen stormen is de
dijksverdediging aan de binnenzijde, welke uit den
aard der zaak van tijdel ijken aard was en licht was
geconstrueerd, cenigszins beschadigd en is ongeveer
8000 M3. grond van den binnenberm weggeslagen; ter
voorkoming van uitbreiding dezer schade werd een
nood-rijbeslag gemaakt.
Amstelmeerdijk.
Nadat de opening in het Molendiep op 25 Augustus
was gesloten, werd de dijk verder voltooid Op 10 Oc-
tober was het zandlichaam geheel gereed, waarna
nog werd voortgegaan mei het aanbrengen van klei
voor de bekleeding, hetgeen op 27 November voltooid
was. De dijk zou thans geheel gereed zijn, indien niet
over eenige honderden meters lengte de versch ge
baggerde klei .van de bekleeding tengevolge van het
vochtige weder niet voldoencie is uitgedroogd om liet
zuiver afwerken van het profiel mogelijk te maken,
terwijl daardoor ook nog eenige klinkerglooiing niet
kon worden gelegd. Deze werkzaamheden zijn uitge
steld tot het voorjaar van 1930.
De werken van het kanaalvak KolhornOostpunt
werden voltooid en definitiel opgeleverd. Tengevolge
van verzakkingen in een gedeelte van de kade tus-
sehen Nieuwesluis en Oostpunt, werden in de kade
M7.000 M3. zand meer verwerkt dan was geraamd:
overigens hebben de benoodigde hoeveelheden de ge
raamde niet overschreden. Voordat met het leegmalen
van de Wieringermeer met kracht wordt aangevan
gen, zal de buitengeul van de haven van Kolhorn
moeien worden gedicht. De aanleg van het kanaal
vak Aartswoud—Kolhorn werd eind December jl.
voltooid en vooi de eerste maal opgeleverd.
De schutsluis bewesten Medemblik werd voor de
eerste maal voltooid opgeleverd.
Proefnemingen voor het graven der ka
vel- en wegslcolen in de Wieringermeer.
Nu de proefnemingen op de baggerborgplaats te
Sehellingwoude zijn afgeloopcn, kan hieromtrent nog
het volgende worden medegedeeld:
Het doel der pi oefnemingen, ecu inzicht te verkrij
gen in de geschiktheid en de productie van voor het
graven van kleine leidingen in de Wieringermeer in
aanmerking komende grnafwerktuigen. werd door de
uitkomsten der proeven in hooge mate bereikt.
Met .ie dragiine graafmachine werd in totaal ruim
3 K.M. kavelsloot gegraven, waardoor omtrent de
productie van het werktuig en tevens omtrent de op
terreinen van verschillende geaardheid meest doel
matige ondersteuning, een oordeel kon worden ge
vormd. In bei algemeen werd het werktuig onder
steund rloor hel te plaatsen op zware opgeklampte
schotten van zoodanige afmetingen, dat het werktuig
in staat was deze met eigen kracht te verplaatsen.
Op grond van de proefnemingen mag worden aan
genomen, dat voor het graven dor kavel- en wegsloo-
ten in de Wieringermeer een niet te kostbare en wei
nig arbeidskrachten eischende werkmethode zal kun
nen worden toegepast, waarmede dit werk op vol
doend snelle wijze zal kunnen worden uitgevoerd.
Ook de voor het graven van tochten ontworpen
zelfmanoeuvreerende baggermolen bleek voor het be
oogde doel veel geschiktheid te bezitten. De met de
zen baggermolen verrichte proefnemingen hebben wat
minder direct belang verkregen, omdat het mogelijk
is gebleken, de tochten nog vóór het droogmalen van
de Wieringermeer in hoofdzaak te voltooien. Inmid
dels houden deze proefnemingen zeer groote waarde
voor de beoordeeling van het later in de grootere pol
ders te verrichten verkavelingswerk, aangezien het
baggeren van alle tochten vóór het droogmalen door
de omstandigheden aldaar wel uitgesloten mag wor
den geacht. De baggermolen zelt zal intusschen in de
Wieringermeer gebruikt kunnen worden voor het na
der onder profiel brengen van de in den natte gebag
gerde kanalen en tochten.
voor het halen van een proefwasch.
Geld dat stom is,
Maakt recht wat krom is,
En knap wat dom is.
Hiermee is de macht van het geld nog niet ten volle
geteekend. Het zou niet rijmen, docli een volgende re
gel van schoone gedichte kon bijv. luiden:
en slecht wat goed is.
In tweeërlei zin zelfs.
Immers, veel kwaad komt voort uit het niet-hebben
van geld en veel kwaad spruit ook voort uit een te veel
aan geld.
Geld beteekent macht.
Spotters beweren wel eens. dat alles te koop is,
veel meer nog, dan we hierboven opsomden. Ook: eer
en aan zien, liefde, kortom alles wat begeerlijk fs of
schijnt.
Er ware heel dierbaar over te fi'.oseercn, doch dit lokt
ons nu niet aan. We blijven erg laag by den grond en
gaan iets vertellen over „valsche" munters, dat wil zeg
gen over de modernen onder hen, die Sn het groot wer
ken.
Het lijkt zoo eenvoudig en verlokkelijk.
Je neemt een vodje papier van maar weinig c.M.2 je
drukt er wat figuren, kleuren. letter en cijfers op en het
vodje van zooeven is 100 mark, 100 gulden, 100 dollars
of zelfs 100 pond waard.
Is honderd u te min, welnu, het papier is geduldig en
1000 is even makkelijk te drukken als 100; het scheelt
slechta een onnoozele nul!
Er is één „maar": het mag niet en er staat zware
straf op.
Zoo is er echter meer en dat gebeurt toch ook. Er
wordt wel met grooter bedragen gegoocheld en heel wat1
mlllioenen verdwenen in de verkeerde zakken, terwijl
de goochelaars vrij blijven rondloopn: steunpilaren van
de beurs of van het zakenleven!
Meen nu niet. dat we zwendel aanbevelen of verdedi-"
gen. We cönstateeren slechts feiten en illustreeren daar
mee de versregel hierboven, die niet rijmt.
Natuurlijk is valsch geld maken een misdrijf en moet
er tegen gevochten worden.
Het is al lang bekend. De naam „valsche munters"
w\jst dat uit. Gemunt geld namaken loont nu &e moeite
niet meer. Dat is werk voor prutsers. Vroeger toen hot
ongeveer het eenige geld was, moest men er wel genoe
gen mee nemen. Het knoeien ging op twee manieren:
men maakte stukken met weinig edel metaal of men
„snoeide" de echte munten. D.w.z. men sneed of sloep
er heele randen af, zoodat ze ver onder het gewone ge-