HANDTASSCHEN.
RECEPTEN.
KRONIEK VAN DEN ARTS
DE MEEST PïvACTISCHE KLEEDING VOOR
EEN JEUGDIGEN KNAAP.
Ongetwijfeld is dit een zwart broekje, uit
fluweel of cheviot en een serie kieltjes. Het
broekje wordt opgehouden met bretels of
wel door een ceintuur om het middel.
Tot op hun zesde jaar kunnen jongens
zeer goed gekleed gaan met korte mouwen
en een openstaande kraag. Worden zij ouder
dan doen de lange mouwen en de das hem
meer op papa gelijken.
1. Kiel van groen zijden popeline, met een
wit crêpe de chine kraag en polsomslagen.
2. Een kiel van wit flanel met kleine grijze
of roode ruitjes. Op deze kiel een gestreepte
sportdas.
3. Een linnen kiel met een schouderstuk,
gezoomd door een bies. Voorts wijde open
plooien en paarlmoer knoopen.
4. Een gekruiste kiel van zwart fluweel,
kraag en polsomslagen van wit of rose crêpe
de chine. Op deze kiel vier groote witte
paarlmoer knoopen.
5. Blouse van een licht wollen stof gezoomd
met een biais in dezelfde kleur. De knoopen
worden eveneens in deze kleur gekozen.
6. Tenslotte een z.g. Russische kiel van
witte toile de soie. Vanuit het schouderstuk
gaan een menigte frons^es uit, die de noodige
ruimte aari den kiel geven. De kraag is recht.
„EIERKaSE" MET MAYONNAISE.
„Eierkase": 8 eieren; 10 gr. boter; iets
peper en zout.
Bereiding: Wrijf een vrij diepen schotel
in met boter. Breek de eieren, die zeer
versch moeten zijn, opdat dooier en wit
geheel gescheiden blijven, voorzichtig in
den schotel, zoo. dat ze naast elkaar komen
te liggen. Zorg, dat het wit niet geheel
uitloopt, maar dat de dooier gedeeltelijk
met wit bedekt wordt, de schotel mag daar
om niet te groot zijn. Strooi er wat zout
e.i peper dooréén-gemengd over en zet de
schotel met een deksel of beboterd papier
bedekt in een par met kokend water. Zet
3e pan in den oven. zeó dat het water niet
mag blijven koken (de eieren zouden te
hard worden) en laat ze pl.m. 10 minuten
itaan. De eieren moeten even gestold maar
niet hard zijn. Laat ze in het water koud
worden en schuif ze voorzichtig op een
schotel van het servies en giet de mayon-
naise; die men van te voren kan maken,
er overheen.
MAYONNAISE.
1 eidooier; peper, zout. mosterdpoeder, 3
afgestreken ee epels bloem.
Bereiding
Doe de oloem in een steelpan, voeg er 3
lepels water bij en roer deze massa glad
(gelijke hoeveelheden bloem en water la
ten zich aanmengen tot een volkomen
gladde massa.) Doe er dan nog 3 lepels
water bij, roer dit goed dooreen en ver
warm de massa op de kachel roerende tot
ze als een bal van den kant loslaat. Roer
deze masse geheel of gedeeltelijk uit. in
een kom, voeg peper, zout en mosterd
poeder toe en de eidooier. Roer deze massa
glad. Doe er vervolgens wat slaolie bij
in 't begin weinig omdat veel vocht (sla
olie dus) bij de dikke massa gedaan, klon
tjes zou' veroorzaken voeg later de sla
olie bij scheutjes tegelijk toe maar roer de
massa na elke toevoeging weer dik. Wordt
de Mayonnaise te dik, doe er dan weer azijn
bij en ga zo voort tot voldoende azijn ver
kregen is. Maak ze op smaak af met azijn,
zout en wat melk of room.
GEVULDE EIEREN (a LA RUSSE).
8 eieren: 75 gram kreeft (b.v. uit een
blik); 2 truffels; 1 eetlepel gehakte peter
selie: 2 eetlepel mayonnaise; 4 ansjovissen
Bereiding:
Kook de eieren hard (pl.m. 8 minuten),
dc npel ze in koud water en pel zc. Snijd
yan het breedste uiteinde een dun plakje
af, zoodat het ei gemakkelijk op den schotel
kan blijven staan; snijd aan de punt onge
veer 1/3 van het e' weg. Neem voorzichtig
het geel uit het wit, wrijf het geel fijn met
de mayonnaise, voeg er de fijn gehakte
truffels en de helft van de gehakte peter
selie bij, de fijngesneden kreeft, peper en
zout, zoo noodig ook nog wat azijn, als de
mayonnaise het mengsel niet voldoende
zuur maakt. Vul met deze massa de uitge
holde eieren, zóó, dat het vulsel pyramide-
vormig een paar c.M. boven het wit uit
steekt. Plaats op elk gevuld ei een opge
rolde halve ansjovis met in 't midden een
gedeelte van de nog overgehouden peter
selie.
De resten, die noodzakelijk bij het berei
den van dit gerecht achterblijven, n.1. een
deel van het blikje kreeft, eenige truffels,
eenige lepels mayonnaise en de afgesneden
stukjes eiwit, zijn den volgenden dag goed
te gebruiken voor een kreeftensla; men
heeft er dan eenvoudig wat sla bij te be
stellen, mengt deze aan met de mayonnaise
roert er de in blokjes gesneden kreeft door.
de gesnipperde truffels en het gehakte
eiwit.
LUNCHSCHOTEL VAN EIEREN.
6 eieren; 25 gr. gesmolten boter; eiwit;
paneermeel; frituurvet; tuinkers of dunsel.
Bereiding:
Wasch de eieren, leg ze voorzichtig in
kokend water, kook ze hoogstens gedurende
2/ a 3 minuten. Leg ze dadelijk in koud
water en pel ze. Wentel ze vervolgens in
gesmolten boter, vervolgens in licht paneer
meel, vervolgens in geklopt eiwit en nog
eens paneermeel, Bak ze in dampend fri
tuurvet vlug bruin, zorg dat de dooiers
zacht blijft, en laat ze op grauw papier uit
lekken. Doe ze op een verwarmde schotel
op een onderlaag van frissche tuinkers of
slablaadjes en leg er partjes citroen om
heen.
ANIRAHTAC.
ONZE PATRONEN.
Patronen van de modellen van mantels
en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij onze
mode-redactrice Mejuffr. L. Berendes, Joan
Maetsuyckerstraat 96, Den Haag.
De patronen voor dames kosten f 1.—
die voor kinderen f 0.80. Het duurt onge
veer 10 dagen alvorens ze in het bezit
komen van degenen die patronen aanvragen.
Aan de lezeressen die een patroon bestel
len, wordt beleefd verzocht bij de aanvrage
bet verschuldigde bedrag tn te sluiten, ter
voorkoming van administratiekosten.
REDACTIE.
STILTE ALS GENEESMIDDEL.
Zwijgen is goud, zegt het spreekwoord.
Van een zuiver medisch standpunt beke
ken zou ik in harmonie daarmee willen zeg
gen Stilte is platina, of zelfs diamant.
Voor een organisme dat door overmatigen
arbeid vermoeid is of dat gedeprimeerd is
door den een of anderen oorzaak (bijv. dat
verzwakt is door een juist doorgestane ziek
te) is een rustige omgeving een der beste
opwekkende en versterkende middelen. De
natuur is een groote apotheek waarin de
mensch bijna alle geneesmiddelen voor zijn
kwalen kan vinden. Zij heeft de rust en de
stilte onder het bereik van allen gesteld,
waarbij ik onder stilte versta de afwezig
heid van alle geluiden en lawaai die ons in
ons dagelijksch leven omringen.
Zeker, de stilte is een geneesmiddel. Zij is
de aanvulling van den rust, die slechts denk
beeldig is te midden van lawaai. Vergist u
zich daaromtrent nietwanneer gij slaapt
midden in het stadslawaai dan is deze niet
gelijkwaardig aan die in een rustige omge
ving. Men leeft gedurende den slaap en
onbewust reageert men op alle geluiden die
tot het oor doordringen. Doordat wij er aan
gewend zijn bemerken wij deze geluiden
niet, maar zij ontsnappen niet aan ons be
wustzijn en beinvloeden onze zenuwcellen.
En juist deze zenuwcel heeft rust noodig na
het werk. De spiercellen zijn niet zoo gevoe
lig, deze vinden ook hun krachten te mid
den van lawaai terug, voor deze is een af
wezigheid van arbeid reeds voldoende. Met
andere woorden gezegd heeft dus vooral
iemand die hersenarbeid verricht behoefte
aan een slaap in volkomen stilte. Een grond
werker kan overal slapen waar hij maar wil.
Wat betreft de teneergedrukten' of gedepri-
meerden, zij verkeeren in het geval van de
intellectueel want. het zijn hunne zenm
cellen die of door vermoeidheid of door gift
stoffen, behoefte aan rust hebben.
Naar mijn bescheiden meening maakt 4
stilte deel uit van de genezing bij alle li
fectueuze ziektes en vooral bij de griep, et
speciaal deprimeerende ziekte. Ik heb opg<
merkt dat het herstel van grieplijders bi*
ten veel sneller gaat dan in ,de stad. Waaj
door Door de stilte.
De zuurstof van de frissche luchct I
Is slechts een idee. Het gehalte aan zuu
midden in een stad is, op een spoortje
hetzelfde als buiten op het land. De voedii
Natuurlijk kan het voorkomen dat de
kochte levensmiddelen in de stad iets
der frisch zijn dan op het land, maar
neer men daarop niet uitzuinigt kan men a
les in de stad evengoed krijgen. Ik voor i
schrijf dus de goede werking van het
tenleven vooral aan de stilte toe.
Hoeveel menschen denken te genezen nft
versterkende middelen, opgesloten in mol
verpakte flesschen met veelbelovende et
ketten of in pillen en tabletten. Zij dede
beter geregeld een goede dosis stilte ln
nemen.
Helaas, de stilte wordt steeds zeldzamer e
men moet tegenwoordig dikwijls ver gaa
om ze te vinden. En zelfs dan nog vinij
men menschen die haar zooveel mogelij
wenschen te verstoren met phonographej
en radioapparaten. Deze heerlijke buiten
rust, zoo dikwijls vergald door mechan)
sche muziek, herinnert mij een geestige op
merking van den beroemden schrijver Cs
pus. Op een avondje uitgenoodigd voel<j
een Jonge dame aldaar aanwezig zich gero«
pen een bekend lied te zingen dat beglij
met de woorden
te solr ramène le silence....
(De avond brengt ons de stilt»
Maar waarom zingt zij dan vroeg Capui
Ziet hier eenige aardige handtaschjes
welke op het oogenblik zeer in de mode zijn.
Zooals ge ziet zijn deze tasschen met drie
verschillende sluitingen, waaruit gij aller
eerst uw keuze moet doen. Het vlechten dezer
zakken kunt gij zeer goed zelf, mits gij U
laat leiden door de hierbij gaande zes voor
beelden.
De teekeningen 1 en 4 zijn gevlochten met
leder, nos. 2 en 5 met tamelijk grove wol,
terwijl nos. 3 en 6 met raffia gevlochten zijn.
Om een goed plat en regelmatig vlechtwerk
te verkrijgen, worden de vlechtveters in een
richting op sterk karton of op een plankje
gespannen, die van de andere richting wor
den daar dan doorgevlochten, waarbij reke
ning gehouden wordt met de teekening. Men
moet er op letten dat bepaalde modellen t
3 tinten zijn twee in ééne richting, d
derder in de andere. Men begint steeds mé
de enkele kleur te spannen, met de beid
anderen wordt dan gevlochten.
Om den tasch op te zetten stikt men b'
wollen vlechtwerk aan den rand van de;
tasch een vollen band. Bij leder neme mei
zeer fijne peau.
Eenige modellen zijn geheel gevlocht*
deze worden aan den tegenkant genaa:
en daarna omgedraaid.
Wat betreft de kleuren dat is geheel
kwestie van persoonlijken smaak. Maar h^|
spreekt van zelf dat men het beste do
den tasch passend bij het toilet te kleze: