BRIEVEN OVER ENGELAND. Op den Mont-Athos. - De Wereldreis van - Dicky en Dirrekie Durf Spelden en b ij g e I o o f. WETENSWAARDIGHEDEN. <Ten braven jongen en neuriede een vroolijk deuntje, toen ik langs Marie wandelde, om naar de bank te gaan. „Blijf asjeblief een poosje buiten, ga wat op de bank zitten", zei Marie, „ik word draaierig, als Ik dat pak zie." Ik ging op de bank zitten en dutle spoedig in, daar het zonnetje nog warm scheen. Na een poosje liet mijn vrouw mij roepen, omdat de thee klaar was. Ik wilde opstaan... maar kon niet. Mijn kleeren zaten «nn <ie bank vastgekleefd. Iemand had de bank pas donker groen geverfd... Na mij losgerukt te hebben, rende ik woedend naar binnen. Marie ontving mij met een ijskoude blik en een kop thee. „Het beste is, dat je het laat verven, donkerblauw, of zwart", zei Marie. Ik deed een snelle stap in de richting van Piet. Maar Marie nam spelend den ijzeren pollepel op en zei met nadruk: „Ik heb Piet opgedra gen, de bank te schilderen, aardig kleurtje wel, vin Je niet? En doe nu dadelijk een fatsoenlijk pak aan, voor dat je me mijn stoelen bederft met die verf". „En zoo", besloot mijn oude vriend Flipsen zijn ver haal, „zoo komt het, dat ik dit voorjaar met een ge verfd pak moet loopen," EINDE. 22 Maart 1930. Het bijgeloof is zoo oud als de menschheid zelf, mogen we zeker veronderstellen. In elk geval is het ouder dan de speld. Een vreemde overgang, zal menigeen denken. Wat heeft een speld in hemelsnaam met bijgeloof te ma ken? Laat ik maar terstond zeggen: Heel veel. Ik zou niet durven beweren, dat Engeland een bij- geloovigcr land is dan het. onze, of dat in vroegere eeuwen het Engelsche volk bijgelooviger was dan het Nederlandsche in denzelfden tijd. Maar ik durf met de meest mogelijke vrijmoedigheid beweren, dat het Engelsche volk door alle tijden heen een zeer behoorlijke mate van deze mcnschelijke eigenschap heeft gehad. Bijgeloof openbaart zich in vele vormen. Het cijfer dertien heeft er heel wat. mee uit te staan. IIet s c h ij n t mij toe, meer hij onze overburen dan bij ons. Of zijn er ook in ons land straten, waar num mer elf gevolgd wordt door vijftien? Of door elf A, maar in elk geval niet door dertien, omdat dit on geluk aanbrengende huis niet verhuurd zou wor den? W ij kloppen ook nf op ongeverfd hout, en kijken met bezorgdheid naar een omkieprend zoutvaatje. Maar, voorzoover ik weet, passeeren wij met de grootst mogelijke onverschilligheid onder schuin tegen een huis staande ladders, tenzij we er een schilder op zien staan, die een beetje erg royaal om gaat met de verf van zijn patroon, Maar in dat ge val speelt onze voorzichtigheid een grootere rol dan het bijgeloof. Aan heksen verbranden hebben wij ons natuurlijk ook in vroegere tijden schuldig gemaakt. Maar toch niet zoo lang als de Engelschen, geloof ik. Ouden van dagen in Headingham in Essex kunnen zich op dit oogenblik nog levendig voor den geest halen, hoe in hun jeugd (het was in het .jaar 1833), een toove- nanr zijn zwarte kunst met den dood moest bekoo- pen. Het was de verdrinkingsdood en een dood zon der een rechterlijk vonnis, rnaar de gevolgen zullen voor het slachtoffer wel dezelfde geweest zijn. Maar de spelden, zal men zeggen. Wat hebben die nu met bijgeloof te maken? In de eerste plaats dit. Onze voorvaderen in de donkere middeleeuwen waren een hardhandig volk je, dat niet van plan was met zich te laten sollen. Zij dachten er niet aan hun vee ongestraft te laten beloovcren, of zich zelf of hun kinderen door den duivel te laten bewonen. Maar aan den anderen kant gaven zij graag iemand een kansje. Heksen en too- venaars hadden de onpleizierige gewoonte te bewe ren, dat ze onschuldig waren en dus moesten op de een of andere manier overtuigende bewijzen van schuld gegeven worden Het ging toch niet aan, een oude juffrouw te verbranden, of een ouden heer te verdrinken, die aan de ziekte van je kind, of aan het niet boteren van de melk niet de minste schuld had. En voor het leveren van zulk bewijs was de speld van onschatbare waarde. De methode was eenigszins eigenaardig. Veronder stel, dat Mrs. Jones van hekserij werd verdacht. In de eerste plaats had zo daar redenen voor gegeven. Ze was ongetrouwd, of weduwe. Met andere woor den, ze had geen man om haar te beschermen. Ze was oud, Ze woonde in een hutje alleen, een stuk buiten het dorp. Ze had een kat, nog wel een zwarte. Ze werd vaak gezien met een bezem Nu nog de speldenproef toegepast, en dan, als deze succes had, wat meestal het geval was, een, twee, drie met Mrs. Jones naar den brandstapel of naar de sloot. De proef bestond heel eenvoudig in het prikken van de verdachte met de spelden in allerlei deelen van haar lichaam. Zoolang zij schreeuwde was het in orde, want een echte heks had één plaats in haar lichaam, die voor speldenprikken ongevoelig was. Die plaats had zij van den duivel in hoogst eigen persoon ten geschenke gekregen. Maar zoolang zij bleef schreeuwen, prikte men door. Want een men- scbenlichaam is groot, en de waarschijnlijkheid bleef altijd bestaan, dat men de ware plaats had overge slagen. En als de arme „heks" ten slotte, om van de kwelling verlost te worden, niet meer schreeuwde, was het wettig en overtuigend bewijs geleverd, en kon Mrs. Jones haar hutje, haar poes en haar be zemsteel voor goed vaarwel zeggen. Spelden hadden nog veel meer nuttige eigenschap pen. Ze konden dienst, doen als amnuletten tegen een groote verscheidenheid van kwalen. Ze behoed den den drager er van tegen booze droomen, cn maakten het onmogelijk, dat hij op reis, vooral wan neer dit een zeereis was, een ongeluk zou krijgen. Ik bedenk me nu, dat ik ook altijd eenige spelden bij me heb op mijn dagelijksche reizen van en naar Amsterdam. Ik hoop, dat het middel ook in Holland van toepassing is. En tevens, dat het werkt bij vei ligheidsspelden. Ik moet toegeven, dat ik ze bij mij draag om ongelukken te voorkomen. Maar dit zijn ongelukken van een andere soort, die in nauw verband staan met het ontijdig bezwijken van een bretel of ander onmisbaar onderdeel van onze man- ncnkleeding. Onze voorvaderen hadden, zooals wij weten, altijd wel een of meer zijdjes-spek in den-schoorsteen han gen. Heksen hadden de gewoonte om den schoor steen te beschouwen als de meest voor de hand lig- genden ingang van een huis. Maar in Engeland wist men daar wel raad op. Eén van de stukken spek werd vol met spelden gestoken, en geen heks, die het waagde te passeeren. Het was gewenscht later eenigszins voorzichtig ie zijn bij de consumptie van dit heksenafweermiddel. EEN KLOOSTER IN DIENST DER BUITENLAND- SCHE POLITIEK. HET OUDE EN HET NIEU WE RUSLAND. EEN NACHTELIJKE KERKDIENST. HET RUSSISCHE KOOR. (Van onzen reizenden correspondent. Klooster Punteleihion (Mont-Athos), Febr. Niet minder dan vijfhonderd logeerkamers, waar onder zeer luxueuse, heeft het Russische klooster Panteleimon. Vroeger kwamen daar duizenden ge fortuneerde Russen op bezoek, die er vorstelijke ge schenken in gelei of in anderen vorm achterlieten, lief, klooster was toen een voorpost van het oude, heilige, eeuwige Rusland. Eigenaardig is liet, dat sinds dien in de Russische huitenlandsche politiek zoo weinig veranderde, al word dan de tzaar met zijn gezin gruwzaam ver moord en al kwamen communistische machtheb bers aan het bewind. De landen, die diplomatieke be trekkingen onderhouden met de sovjet-regeering, hebben zich telkens te beklagen over communisti- sehen ondergrondschen arbeid, maar indien zij daar tegen bij den rooden Russischen gezant protesteeren, antwoordt, deze: „Dat is een actie van de communis tische partij in Rusland en de Russische regeering slaat er buiten". Dat klinkt volkomen logisch, ech terhet is heel moeilijk vost te stellen, waar de scheiding ligt tusschen de huidige Russische regee ring en het hoofdbestuur der communistische partij in Rusland, Beiden zijn zoo innig verbonden, dat ze practisch één geheel vormen. Een soortgelijke ver houding bestond vroeger tusschen de oude Russi sche regeering en de Russische orthodoxe kerk, doch daar de orthodoxe kerk niet met het internationale vlaggetje zwaait, was het terrein, waarop déze com binatie werkte, uit den aard der zaak beperkter. Waar het huidige Rusland macht uitoefent, wordt maar één beginsel erkend: dat der communistische partij; waar het invloed wil winnen, besteedt het millioenon om communistische groepen te vormen, communistische bladen to onderhouden. liet vroege re Rusland bouwde met hetzelfde doel kerken, poogde den Russische orthodoxen godsdienst te ver breiden, al ging het daarbij niet zoo hardhandig te werk als het huidige Rusland bij zijn pogingen om zijn macht en ideeën op te dringen aan anderen. Naderde men van de zeezijde de (overwegend I.u- thersche) Finsche hoofdstad llelsingfors, dan zag men dadelijk bij de kust de Russische kathedraal; te Be val, titans hoofdstad van Estland, eveneens overwe gend I.uthersch, verhief de machtige Russische ka thedraal met gouden koepeldaken zich op een heu vel midden in do oude stad; te Riga bevond zich de Russische kerk in het centrum, aan een der schoon ste boulevards en in het overwegend Roomsch-Ka- tholieke Polen verrezen tot 1914 steeds meer Russi sche kerken. In hot hart van Warschau domineerde de Russische kathedraal alles (nu is ze door de Po len afgebroken); hij dorpen aan den Weichsel, waar twee, drie Russische families vvoonden( troonde op een heuvel, uronver zichtbaar, een enorme Russische kerk, zoodat een oppervlakkig reiziger den indruk kreeg, dat het land Russisch en Grieksch-orthodox en niet Poolsch cn Roomsch-katholiek was. Hand in hand gingen Russische regeering en orthodoxe kerk, zooals thans de Russische regeering met de commu nistische partij. Het groote klooster Panteleimon en twee kleinere bij-kloosters, echter ook met geweldige typisch Rus sische kerken, op Mont-Athos waren niet veel an ders dan een uiting van dezen Russischen drang naar expansie. Het nuchtere, kazerne-achtige van een groot deel der gebouwen te Panteleimon zou het vermoeden kunnen wekken, dat Russische militai ren en de Russische kerk hier samen hebben ge werkt. Door het kloosterbestuur werd me toegevoegd een monnik, die zelfs in zijn monnikspij, welke van zijde was, meer den indruk van een man van de we reld dan van een geestelijke maakte. Hij sprak vloeiend Fransch, Engelsch, Duitsch, Grieksch, Ita- liaansch, Bulgaarsch, Turksch cn natuurlijk ook Russisch. IIIJ leidde me rond en kwam ook telkens op mijn kamer babbelen, vooral over het oude Rus land en de steden, die ik er vroeger bezocht. In het klooster Panteleimon zijn eenice tientallen kerken, groote en kleine, en er is een indrukwekken de klokkentoren, wiens stemmen kilometers ver te hooren zijn. Een dier kerken is (wat ik nog nergens heb gezien) een dubbele kerk. dat wil zeggen, dat oen groote ruimte in de lengte door een rij pilaren in twee deelen is verdeeld, waarvan elk deel een aparte kerk inet altaar, ikonstation, ikoncn enz. vormt. Overdadig weelderig zijn deze kerken door het vele goud, zilver, verguld koper, geweldige licht kronen, fresco's, schilderijen. Hier vindt men niet het oude Byzantijnschc. De fresco's en schilderijen zijn modern en al zijn het geen verbluffende mees terwerken, ze treffen door de aangename kleuren combinatie en door de vlotte teekening. Knap werk is hot over het algemeen. Den dag, dat ik te Panteleimon aankwam, was juist vóór een kerkdijken feestdag ter oero van een der orthodoxe heiligen en deze werd geëerd met een nnchtolijkon kerkdienst, dien ik voor een deel bij woonde. onder geleide van den eleganten monnik. Er was bier, in afwijking van wat ik in Grieksche kerken bijwoonde, een uitstekend vierstemmig kerk koor, met prachtige stemmen Vooral een der bas- baritons tevens koorleider, was bijzonder. De.stern- vorming was natuurlijk, niet geknepen, niet kelig. zoonis ik ze in de Grieksche kerken hoorde. De Russen zingen, evenals de Serven cn Bulgaren, in hun kerken, het oud-Slavisch en niet het Grieksch. Zeer indrukwekkend was in het vage licht van honderden waskaarsen deze kerkdienst. Het vier stemmig gezang bracht meerdere wijding en dan kwam het oogenblik, dat de breede deuren van het „ikonstation" zich openden en men het gezicht kreeg op het mysterieus verlichte altaar, daarvóór de priesters, de misdienaars in wonderlijk schoone ge waden in harmonische kleuren. Op dat oogenblik van den dienst worden alle lichtkronen in de kerk in slingerende beweging ge bracht, wat nieuwe verrassende lichteffecten in de goud- en zilverversieringen te voorschijn roept. Dien nacht was er in acht kerken van het kloos ter tegelijk dienst. Ergens in een kleine, overdadig versierd kapel in een der groote gebouwen bad een eenzame monnik voor het zieleheil der gestorve nen. Dag en nacht bidt hier een monnik hij het goud schemerende licht van drie kaarsen. Na den kerkdienst, in den vroegen ochtend, ver- eenigden alle monniken zich in de groote, gemeen schappelijke eetzaal, want Panteleimon is een klooster van gemeenschappelijk leven. Hier wordt nooit, zelfs niet op Paschen, vleesch gegeten, en de monniken leiden er een sober bestaan, anders dan in het rijke Grieksche klooster Watopet b.v. J .K. BREDERODE. EEN GEM VARLITK WERKTE. (Passing Show). Schooljuffrouw: Heb je weer ge vochten Tantje. ie ziet et zoo Tantje: Nee. juf. maar we zijn gis teren verhuisd en toen moest ik de kat dragen. dere manier. Wie daar zijn vijand om het leven wou brengen, ging naar den tuin, zocht een pad op, be weerde, dat dit a.rme dier zijn vijand was, en stak hem daarna vol spelden. Aangezien deze bewerking op de gezondheid van de pad heel funest werkte, zag de nemer van de speldenproef in negen van de tien gevallen zijn slachtoffer hals over kop in ge zondheid achter uitgaan en daarna sterven. Dit gaf hem de meest mogelijke voldoening, want het be- teekende, dat de echte vijand tegelijk met de pad aan het kwijnen en sterven was Als het later bleek, dat dit niet het geval was, was de bewerking in een of ander onderdeel niet heelemaal in den haak ge weest. In de laatste plaats dienden spélden ook nog als geneesmiddel, als deze of gene door den duivel be zeten was, wat in vroegere eeuwen om den haver klap scheen voor te komen. Waarschijnlijk was het iets dergelijks, als dat in onzen tijd iemand „door zijn zenuwen wordt opgevreten". Maar het middel was probaat. De door den duivel bezetene slikte een aantal spelden door, de duivel vond dit zoo prikke- rig, dat hij hals over kop verdween, cn de patiënt ging gewoonlijk dood. Maar is dat niet juist als in onzen tijd? De operatie is uitstekend geslaagd, en de patiënt is overleden. Ook voor wratten waren spelden een uitstekend geneesmiddel. Het was alleen maar noodig, het tee- ken des kruises over de wrat te maken en daarna de speld, waarmee men het gemaakt had, ver weg te werpen, om voor goed van de wrat verlost te wor den. Als het niet hielp, had de een of andere heks in de buurt de speld, de wrat, of den bezitter er van wel betooverd. Spelden waren verder een uitstekend middel om je vijand het loven zuur te maken Veronderstel dat mijnheer A. van allesbehalve vriendelijke gevoelens jegens mijnheer B. vervuld was. Ilij wou nog niet direct zoo ver gaan om hem dood te wenschen, maar e.en flinke pijn in zijn buik zou lang niet kwaad voor B. zijn. Dan zou hij zich voortaan wel' tweemaal be denken, voor hij A. een koe verkocht, die veertien dagen na levering dood ging A. ging nu aan het werk. Hij nam een hoeveel heid was of klei, en maakte daarvan, zoo goed als zijn handigheid hern dit veroorloofde, een beeltenis van B. Daarna nam hij een speld, eentje met een flinke scherpe punt en stak die in de buik van het wassen poppetje. Als alles goed gedaan was, lag B. op hetzelfde oogenblik te krimpen van de buikpijn. Werkelijk een heel aardig middel. Je kon er ook nog verder mee gaan. Wanneer A. vond, dat B. nog wel een beetje zwaardere straf verdiende, dan kramp in zijn buik, dan ging hij met zijn wassen poppetje voor het vuur zitten en zag het voor zijn oogen smelten. Dit beteekende, dat B. door tering aangetast zou worden en van dat oogenblik met rasse schre den den dood tegemoet ging. v In Wales deed men dit nog op een eenigszins an Is het U bekend: d a t de bevolking van Peiping, China, die tot 800.000 zielen daalde, toen de hoofdstad van China naar Nan king werd verplaatst, weer tot 1.200.000 zielen Is aan gegroeid? dat slagschepen 45 pet. van de vloten der wereld uit maken, en onderzeebooten 5 pet. d a t de loonen en de prijzen der bouwmaterialen in de 12 jaren tusschen 1914 en 1926 verdubbelden? dat statistieken hebben uitgewezen, dat de boeren vrouw gemiddeld 62 uur per week aan huishoudelijke bezigheden wijdt, terwijl dat cijfer in de steden gemid deld 48 uur is? dat het papieren dollar-biljet ln Amerika zoo dikwijls van hand verwisselt dat het zelden langer dan één jaar in omloop blijft, dikwijls zelfs nog minder dan jaar? dat er in de Chineesche Republiek ln begin 1930 62 radio-stations waren d a t de lijm-industrie in Amerika in 1827 gevestigd werd door zekeren Peter Cooper? dat er over de heele wereld elke week 245.000.000 menschen naar de bioscoop gaan, waarvan de helft in Amerika? 108. En wat jullie betreft, zegt burgemeester Bal- zani, terwijl hij zich minzaam tot dc drie ontdekkings reizigers richt, de Staat heeft mij gelukkig machti ging gegeven om je naar verdienste te beloonen. Op het terugbrengen van deze schat was een prijs van drie duizend goudstukken gesteld Ziehier dus elk een zakje met duizend dukaten. Gebruik het met wijs beleid, want anders raakt je maag van de kook. Nu, deze redevoe ring valt natuurlijk bij het edele drietal ln goede aarde. Potverdikkedausie, grinnikte Gerrit, ben i k effe een reuzekappitalist. As we weer thuiskomme kaup ik 'n complaite villazle faur maan ouwetjes mit een age grazie en een pitrianau. Dirrekie weet heelemaal niets te zeggen. Met groote oogen kijkt ze naar de schat, die vóórh aar ligt en die ze heelmaal hebben mag! Ze kan er met haar kleine kersenpit nog niet goed bij. Maar Dicky snapt het best Hij maakt een luchtsprong, zoo dat hij haast met zijn hoofd tegen het plafond stoot en juicht: Duizend dukaten. Daar kunnen we duizend miljoen pijpjes drop voor koopen, of slagroomtaartjes en appelbollen en chocolade-sigaren! 169. Burgemeester Balzani brengt de drie helden hoogst- eigenhandig tot aan den rand van het dorp. De Mottar neezen hebben gehoord, welke hevige helden die drie vreemde snoeshanen eigenlijk zijn. En dus worden Gerrit, Dicky en Dirrekie nu uitbundig toegejuicht. Bij het afscheid zegt de Burgemeester met diepe ontroering: Deze dag, mijne jeugdige vrienden, zal ik nimmer vergeten. Hij staat voor altijd ln mijn hart gegrift. Vervolgt, edele knapen en lieftallige jongedochter, uw reis door onze schoone wereld en blijft even rechtscha pen als ge u in deze moeilijke uren hebt getoond. Zoo zij het... Tot weerziens... En goede reis. Laife aupa Balzani, roept Gerrit, die achterste voren op het siga renkistje Is gaan zitten. En Dicky en Dirrekie herha len geestrdrlftig: Leve opa Balzani! Dan gaat het weer verder den bergweg af.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 22