AlieiDteo Bitlis- Opening van 's werelds grootste sluis te IJmuiden. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. Inwijding door H. M. de Koningin. De openingsplechtigheid. Woensdag 30 April 1930. SCIAGER 73ste Jaargang No. 8654 COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tcntiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomcnd nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden fl.SO. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TleN van 1 tol 5 rogels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno. inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT DIT TWEE BLADEN. Een monument van nationale kracht, een historische gebeurtenis voor de scheep vaart. Duizenden toeschouwers op de been. Feestelijke vaart van de „Van 01- debarnevelt" met de Koninklijke Familie aan boord. Voor zoover mogelijk, hebben we in ons nummer van gi?tor reeds het een en ander medegedeeld over de plechtigheden ter gelegenheid van de opening der Noordersluis tc IJmuiden, de grootste zeesluis ter we reld. Zooals dit geweldige werk dan nu officieel in be drijf gesteld is, is het een monument geworden van nationale kracht, een historische gebeurtenis in de wereld van de scheepvaart. Zooals wij gister reeds meedeelden, was het 's mor gens vroeg al in de richting van IJmuiden een drukte van belang en dromden de vreemdelingen binnen om getuigen te zijn van de plechtige opening van dit won der van techniek. Iedereen trok naar de sluizen om een zoo goed mogelijk plaatsje te bemachtigen, en waardoor de politie, die met een groot aantal man schappen versterkt was, druk werk kreeg. In de Amsterdamsche haven. De aankomst der koninklijke familie in de hoofdstad. Ook het havengebied van Amsterdam bood een ileurigen aanblik door de talrijke, van particuliere en openbare gebouwen, wapperende vlaggen, en door de verschillende gepavoiseerde zeeschepen, Aan den oproep van het gemeentebestuur, om in de stad zelf de driekleur uit :e steken, was door velen gevolg ge geven. Aan de Sumatrakade, grenzende aan het buiten IJ, lag het trotsche mailschip, het grootste in de vaart op Ned. Indië, de „Johan van Oldenbarne velt" van de Stoomvaart Maatschappij „Nederland", gemeerd, welk schip door deze maatschappij aan de regeering voor de piechtige opening van de sluis ter beschikking was gesteld. Op het schip waren vele autoriteiten aanwezig om den tocht naar IJmuiden mee te maken. Tenslotte arriveerden ook per auto H M. de Koningin, Z.K.IÏ. Prins Hendrik en TI.K.H. Prinses Juliana met groot gevolg. Zij werden op de boot door den Minister van Waterstaat verwelkomd. Nadat de sleepbooten verbinding hadden gekregen bevond zich nu weldra de trotsche mailstoomer op weg naar IJmuiden. Om twaalf uur is het op het terrein aan de Noord zijde van de sluis zwart van de toeschouwers. De Zuidelijke oever is gereserveerd voor genoodigden. Als de Johan van Oldenbarnevelt met den Ko ninklijken Standaard in top voor de sluis, die noo- dend wijd open staa*,. aankomt, gaat een luid hoera op. Terwijl het schip de sluis binnenvaart zingt een koor van duizend schoolkinderen uit IJmuiden twee coupletten van t \Vi:belmus met begeleiding van het Christelijk Fanfarecorps „Wilhelmina". Het schip meert aan de Noordzijde. Zoodra het vast ligt, wordt de Linnensluisdeur gesloten, cn wordt het water in de sluiskolk op zecpeil gebracht. Intusschen is aan boord de plechtigheid van de opening begonnen. Rede van den Minister van "Waterstaat. De Minister van Waterstaat, Mr. Reymer, sprak daar op het volgende: Majesteit, Nu het plechtig oogenblik is aangebroken, waarop een arbeid van omstreeks 15 jaren bekroond gaat worden doordat Uwe Majesteit aan dezen arbeid zijn bestem ming zal geven, moge ik eraan herinneren, dat het thans meer dan een halve eeuw geleden is, dat niet ver van deze plaats eenzelfde plechtigheid plaats had als welke Uwe Majesteit staat te verrichten. Op 1 Novem ber 1876 immers opende Uwer Majesteits Koninklijke Vader op officieele wijze den nieuwen toegang uit zee tot de haven van Amsterdam: de doorgraving van Hol land op zijn smalst. De sluis, die destijds het Kanaal van de Zee afsloot, kreeg voor haar tijd groote afmetingen en werd voor verre toekomst berekend geacht. Kort na haar openstel ling bleek echter reeds, dat de belangen van handel en scheepvaart van de hoofdstad verruiming van de schut- gelegenheid noodig maakten en moest met het ontwer pen van een nieuwe grootere sluis worden aangevangen De voortdurende en snelle toeneming, zoowel van het aantal als van de afmetingen der sche pen, welke te IJmuiden de sluizen passeerden, maakte bovendien, dat al spoedig, ondanks de aangebrachte belangrij ke verbeteringen, welke in 1896 tot stand kwa men, de vraag naar ver dere verruiming van den toegang uit zee opnieuw aan de orde kwam. Niet alleen waren de afme tingen van de groote sluis niet meer voldoen de om de allergrootste schepen, die Amsterdam moesten aandoen, door t.o r laten, doch de vrees dat Minister I J. Reijmer. bij mogelijke beschadiging en onbruikbaarheid van deze sluis de scheepvaart op Amsterdam nagenoeg geheel kon worden stilgelegd, deed den wensch naar een zeer belangrijke uitbreiding der schutgelegenheid sterker worden. Het heeft echter nog tot 1917 geduurd voordat ten deze een besluit werd genomen. De oorlogsomstandigheden hebben ook hier haar remmenden invloed doen gelden. In de Wet van 2 Januari van dat jaar leest men; „Van Rijkswege zullen worden uitgevoerd de werken, noodig voor den bouw van een schutsluis met een slagdrempeldiepte van 15 M. N.A.P., ten Noordoosten van de groote Noordzee sluizen van IJmuiden." Het resultaat van deze wettelijke opdracht is thans gereed om door Uwe Majesteit aan zijn "bestemming tc worden gegeven. Ik acht mij gelukkig hier op dit his torisch oogenblik met een enkel woord uiting te mogen geven aan de gevoelens, welke zeker ons allen vervullen. In de eerste plaats dan moge ik erop wijzen, dat de Hoofdstad des lands thans heeft verkregen een verrui ming van den toegang uit zee tot haar havengebied, welke verruiming haar volledig effect zal verkrijgen, Be opening der nieuwe Sluis te IJmuiden. H.M. de Koningin en Prinses Juliana begeven zich per auto naar boord van de Johan van Oldenbarnevelt Be Johan van Oldenbarnevelt" in (fe sluis te IJmuiden, op het moment der officieele opening, omringd door een duizendkoppige menigte. wanneer ook de verbetering aan het Noordzeekanaal zal rrjp voU -Vr^V -£e«cl)l'-;'.rr|is leert, dat elke verruiming van den toegang tot haar haven gevolgd is door een nieuwe opleving van handel en scheepvaart der hoofd stad. Wij mogen ons verzekerd houden, dat de eer en de bloei van de hoofdstad en haar goede naam in de wereld van d<?-o nieuwe verbetering rijpe vruchten zal mogen plukkc Vervolgens .1 .cge ik wijzen op het Inderdaad natio nale karakter van het grootsche werk, dat hier is tot stand gebracht. De sluis, waarin wij ons thans bevinden en die den naam draagt van Noordersluis. is de grootste ter wereld. Zij is 400 meter lang, 50 meter breed en 15 meter diep. Haar schutkolk-oppervlak bedraagt derhal ve 2 H.A. Noch het Panamakanaal, noch welke andere gelegenheid dan deze nieuwe sluis. Door deze zeer groo te afmetingen heeft dit werk reeds thans de belangstel ling en de bewondering van binnen- en buitenland bij voortduring gewekt. Het werk is uitgevoerd met alle middelen van de moderne wetenschap. Ik mag er niet aan denken in te gaan op die vele vraagstukken, die bij den bouw der sluis onder de oogen moesten worden gezien. Vele millioenen zijn met de uitvoering van dit werk gemoeid geweest, doch het werk is geslaagd en de ramingen werden niet overschreden: de provincie Noord Holland en de Gemeente Amsterdam hebben hierin naar vermogen bijgedragen. Ik ducht geen tegenspraak, wan neer ik zeg, dat dit werk getuigt van een krachtig ini tiatief. een vooruitzienden blik en van groot vertrouwen in de toekomst van stad en land. Dit werk mag worden genoemd een monument van onze nationale kracht. Het is met begrijpelijke trots, wanneer ik er hier aan moge herinneren, dat dit geheele werk is ontworpen en tot stand gekomen door en onder leiding van ingenieurs van den Rijkswaterstaat. Ik moge hunne namen hier verzwijgen: deze ingenieurs hebben met hunne techni sche medewerkers in den loop der jaren hun beste krachten aan dezen belangrijken arbeid gegeven, welke den goeden naam van het ganschc corps bevestigt cn waardoor onze vooraanstaande plaats op waterbouw kundig gebied in de wereld wordt gehandhaafd en ver sterkt. Maar ook in ander opzicht geldt het hier een nationaal werk. Het is uitgevoerd door Nederlandsche aannemers en Nederlandsche werklieden en ook zij heb ben aanspraak op onze erkentelijkhedi voor wat hier is tot stand gekomen. Uwe Majesteit, die steeds zooveel belang stelt in de ontwikkeling van ons land en ons volk, heeft zich tot onze groote vreugde bereid verklaard om in gezelschap van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana en Zijne Koninklijke Hoogheid den Prins der Nederlanden de opening van deze sluis persoonlijk te vArichten, waar door deze openstelling wordt gewijd tot een nationale gebeurtenis in den besten zin des woords, tot een feest dag voor ons volk. Voor Hare bereidwilligheid moge ik Uwe Majesteit eerbiedig dank betuigen. Het moge uwe Majesteit thans behagen de daad te verrichten, welke deze sluis aan hare bestemming zal doen beantwoorden. De Koningin spreekt. Hierop antwoordde de koningin als volgt: Excellentie. Het is mij aangenaam, gevolg te geven aan uw verzoek, deze sluis voor het wereldverkeer open tc stellen. Gaarne breng ik hulde aan de be kwaamheid en het vernuft van de ingenieurs en aan nemers en aan allen, die aan dit grootsche werk heb ben gearbeid en ertoe hebben bijgedragen onzen roem op watersiaatkudlg gebied opnieuw hoog te houden. Dank zij de samenwerking van regeering en Staten- Generaal. van het Prov. bestuur van Noordholland en dank zij het doorzettingsvermogen van alle betrokke nen, is een waarachtig nationaal werk tot stand ge bracht, dat van vooruitzienden en breeden blik op onze toekomst getuigt. Van nu af zal de grootste sluis ter wereld toe gang geven tot Amsterdam en zal binnenkort na vol tooiing van de verbreeding en verdieping van den waterweg Neerland's hoofdstad over een weg naar zee beschikken, die voor geen enkele ter wereld onder doet. Dan zal zij in staat zijn nog méér dan voorheen, met vertrouwen deel te nemen aan den vreedzamen wedijver van het economische leven der Noordzeeha vens, die geen samenwerking behoeft uit te sluiten. Dan zal zij met vertrouwen het toekomstige verkeer, dat de natiën tot elkaar brengt, kunnen te gemoet zien. De jongste en sohoone aanwinst der Amsterdamsche vloot, waarop wij ons thans bevinden en waarop reeders en burgemeesters gelijkelijk trotsch kunnen zijn, zal naar verre stranden metterdaad de tijding brengen, dat de allergrootste zeeschepen onze hoofdstad zonder gevaar of oponthoud kunnen bereiken. Moge het ope nen der deur, waartoe ik thans overga, voor Amster dam beteekenen een nieuw tijdperk van bloei en wel vaart. Daarna werd een „Leve de Koningin" uitgebracht, ge volgd door een driemaal herhaald hoera-geroep. De deur geopend. Het overhalen van een handle verricht door de ko ningin was nu, juist even voor halftwee. het sein voor het openen van de deur van het buitenslulshoofd. En toen voer de „Johan van Oldenbarnevelt" als het eerste zeeschip door het Noorderbuitenkanaal naar zee, voorafgegaan door de motorreddingboot „Insulinde", on der bevel van schipper P. J. A. Kramer, welk scheepje rijk gepavoiseerd was. Hr. Ms. mijnlegger „Medusa" bracht namens de Kon. Ned. Marine aan de koningin het militair saluut in de buitenhaven door het lossen van 35 kanonschoten. Aan het einde van de pieren werd de „Johan van Oldenbar- neveldt" opgewacht door de torpedobooten „Z. 5" en ,.Z. 7". Deze convoyeerden het schip tijdens de vaart op zee. De tocht ging nu tot aan de grens der territoriale wateren drie mijlen uit de kust waar om de brul boei gekeerd werd en waarna de „Johan van Olden- barneveldt" om precies half drie door het Zuiderbuiten- kanaal naar den toeristensteiger kwam, om daar ge meerd te worden. De terugkomst te IJmuiden. Het is inmiddels kwart voor drie geworden. Duizenden cn nog eens duizenden menschen hebben zich op het Sluisplein, dat met masten feestelijk versierd is, opge steld om getuige te zijn van de terugkomst der konin klijke familie, die hier aan den toeristensteiger aan wal zal aan. De rijtoer door de stad wordt een ware zegetocht. Overal klinken daverende toejuichingen uit de drom men toeschouwers, die langs den weg staan opgesteld. Tijdens d enrit moet verscheiden keeren worden gestipt om de koningin een bloemenhulde in ontvangst te doen r.emen. Na het laatste oponthoud wordt nog gereden langs den Wijk-aan-Zeeërweg. Trompstraat, Willibror- dusstraat. Stationsweg onder de tunnels door naar de Velser pont. Óet laatste gedeelte van den weg is in 'n iets vlugger tempo afgelegd. Het publiek begon hnr reeds te minderen. Aan de pont neemt de burgemeester van Velsen afscheid van de Koninklijke Familie. On der hartelijk hoera-geroep van de omstanders en vrien delijk gewuif van Koningin en Prinses verdwijnen do auto's snel in de richting Haarlem. IJmuiden blijft achter in een feestroes, IJmuiden, waar gister een nieuw tijdperk is ingeluid, dat voor ons land, voor IJmuiden maar vooral voor de hoofdstad Ams.?r» dam van groote beteekenls zal worden. Onderscheidingen. Tijdens de feestelijke vaart van de „Johan van O'.de- barneveldt" met zijn hooge gasten aan boord, reikte minister Reijmer voor deze gelegenheid verleende ko ninklijke onderscheidingen uit. Zoo werd o.m. benoemd tot ridder in de orde van den Nederlflndschen Leeuw: ir. J. A. Rlngers, te 's-G»-a- venhage, oud-hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat in het district Sluisbouw IJmuiden; D. Kooiman, te Haarlem, lid van Ged. Staten van Noordholland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 13