AlieiDteo Bitlis-
Opening van 's werelds grootste sluis
te IJmuiden.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
Eerste Blad.
Inwijding door H. M.
de Koningin.
De openingsplechtigheid.
Woensdag 30 April 1930.
SCIAGER
73ste Jaargang No. 8654
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tcntiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomcnd nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden fl.SO. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TleN van 1 tol 5 rogels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.
inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT DIT TWEE BLADEN.
Een monument van nationale kracht, een
historische gebeurtenis voor de scheep
vaart. Duizenden toeschouwers op de
been. Feestelijke vaart van de „Van 01-
debarnevelt" met de Koninklijke Familie
aan boord.
Voor zoover mogelijk, hebben we in ons nummer
van gi?tor reeds het een en ander medegedeeld over
de plechtigheden ter gelegenheid van de opening der
Noordersluis tc IJmuiden, de grootste zeesluis ter we
reld. Zooals dit geweldige werk dan nu officieel in be
drijf gesteld is, is het een monument geworden van
nationale kracht, een historische gebeurtenis in de
wereld van de scheepvaart.
Zooals wij gister reeds meedeelden, was het 's mor
gens vroeg al in de richting van IJmuiden een drukte
van belang en dromden de vreemdelingen binnen om
getuigen te zijn van de plechtige opening van dit won
der van techniek. Iedereen trok naar de sluizen om
een zoo goed mogelijk plaatsje te bemachtigen, en
waardoor de politie, die met een groot aantal man
schappen versterkt was, druk werk kreeg.
In de Amsterdamsche haven. De
aankomst der koninklijke familie in de
hoofdstad.
Ook het havengebied van Amsterdam bood een
ileurigen aanblik door de talrijke, van particuliere
en openbare gebouwen, wapperende vlaggen, en door
de verschillende gepavoiseerde zeeschepen, Aan den
oproep van het gemeentebestuur, om in de stad zelf
de driekleur uit :e steken, was door velen gevolg ge
geven.
Aan de Sumatrakade, grenzende aan het buiten
IJ, lag het trotsche mailschip, het grootste in de
vaart op Ned. Indië, de „Johan van Oldenbarne
velt" van de Stoomvaart Maatschappij „Nederland",
gemeerd, welk schip door deze maatschappij aan de
regeering voor de piechtige opening van de sluis
ter beschikking was gesteld.
Op het schip waren vele autoriteiten aanwezig om
den tocht naar IJmuiden mee te maken. Tenslotte
arriveerden ook per auto H M. de Koningin, Z.K.IÏ.
Prins Hendrik en TI.K.H. Prinses Juliana met groot
gevolg. Zij werden op de boot door den Minister
van Waterstaat verwelkomd.
Nadat de sleepbooten verbinding hadden gekregen
bevond zich nu weldra de trotsche mailstoomer op
weg naar IJmuiden.
Om twaalf uur is het op het terrein aan de Noord
zijde van de sluis zwart van de toeschouwers. De
Zuidelijke oever is gereserveerd voor genoodigden.
Als de Johan van Oldenbarnevelt met den Ko
ninklijken Standaard in top voor de sluis, die noo-
dend wijd open staa*,. aankomt, gaat een luid hoera
op. Terwijl het schip de sluis binnenvaart zingt een
koor van duizend schoolkinderen uit IJmuiden twee
coupletten van t \Vi:belmus met begeleiding van het
Christelijk Fanfarecorps „Wilhelmina".
Het schip meert aan de Noordzijde. Zoodra het
vast ligt, wordt de Linnensluisdeur gesloten, cn
wordt het water in de sluiskolk op zecpeil gebracht.
Intusschen is aan boord de plechtigheid van de
opening begonnen.
Rede van den Minister van "Waterstaat.
De Minister van Waterstaat, Mr. Reymer, sprak daar
op het volgende:
Majesteit,
Nu het plechtig oogenblik is aangebroken, waarop een
arbeid van omstreeks 15 jaren bekroond gaat worden
doordat Uwe Majesteit aan dezen arbeid zijn bestem
ming zal geven, moge ik eraan herinneren, dat het
thans meer dan een halve eeuw geleden is, dat niet ver
van deze plaats eenzelfde plechtigheid plaats had als
welke Uwe Majesteit staat te verrichten. Op 1 Novem
ber 1876 immers opende Uwer Majesteits Koninklijke
Vader op officieele wijze den nieuwen toegang uit zee
tot de haven van Amsterdam: de doorgraving van Hol
land op zijn smalst.
De sluis, die destijds het Kanaal van de Zee afsloot,
kreeg voor haar tijd groote afmetingen en werd voor
verre toekomst berekend geacht. Kort na haar openstel
ling bleek echter reeds, dat de belangen van handel en
scheepvaart van de hoofdstad verruiming van de schut-
gelegenheid noodig maakten en moest met het ontwer
pen van een nieuwe grootere sluis worden aangevangen
De voortdurende en
snelle toeneming, zoowel
van het aantal als van
de afmetingen der sche
pen, welke te IJmuiden
de sluizen passeerden,
maakte bovendien, dat
al spoedig, ondanks de
aangebrachte belangrij
ke verbeteringen, welke
in 1896 tot stand kwa
men, de vraag naar ver
dere verruiming van den
toegang uit zee opnieuw
aan de orde kwam. Niet
alleen waren de afme
tingen van de groote
sluis niet meer voldoen
de om de allergrootste
schepen, die Amsterdam
moesten aandoen, door t.o r
laten, doch de vrees dat Minister I J. Reijmer.
bij mogelijke beschadiging
en onbruikbaarheid van deze sluis de scheepvaart op
Amsterdam nagenoeg geheel kon worden stilgelegd,
deed den wensch naar een zeer belangrijke uitbreiding
der schutgelegenheid sterker worden. Het heeft echter
nog tot 1917 geduurd voordat ten deze een besluit werd
genomen. De oorlogsomstandigheden hebben ook hier
haar remmenden invloed doen gelden. In de Wet van 2
Januari van dat jaar leest men; „Van Rijkswege zullen
worden uitgevoerd de werken, noodig voor den bouw
van een schutsluis met een slagdrempeldiepte van 15
M. N.A.P., ten Noordoosten van de groote Noordzee
sluizen van IJmuiden."
Het resultaat van deze wettelijke opdracht is thans
gereed om door Uwe Majesteit aan zijn "bestemming tc
worden gegeven. Ik acht mij gelukkig hier op dit his
torisch oogenblik met een enkel woord uiting te mogen
geven aan de gevoelens, welke zeker ons allen vervullen.
In de eerste plaats dan moge ik erop wijzen, dat de
Hoofdstad des lands thans heeft verkregen een verrui
ming van den toegang uit zee tot haar havengebied,
welke verruiming haar volledig effect zal verkrijgen,
Be opening der nieuwe Sluis te IJmuiden.
H.M. de Koningin en Prinses Juliana begeven
zich per auto naar boord van de Johan van
Oldenbarnevelt
Be Johan van Oldenbarnevelt" in (fe sluis te
IJmuiden, op het moment der officieele opening,
omringd door een duizendkoppige menigte.
wanneer ook de verbetering aan het Noordzeekanaal zal
rrjp voU -Vr^V -£e«cl)l'-;'.rr|is leert, dat elke verruiming
van den toegang tot haar haven gevolgd is door een
nieuwe opleving van handel en scheepvaart der hoofd
stad. Wij mogen ons verzekerd houden, dat de eer en
de bloei van de hoofdstad en haar goede naam in de
wereld van d<?-o nieuwe verbetering rijpe vruchten zal
mogen plukkc
Vervolgens .1 .cge ik wijzen op het Inderdaad natio
nale karakter van het grootsche werk, dat hier is tot
stand gebracht. De sluis, waarin wij ons thans bevinden
en die den naam draagt van Noordersluis. is de grootste
ter wereld. Zij is 400 meter lang, 50 meter breed en 15
meter diep. Haar schutkolk-oppervlak bedraagt derhal
ve 2 H.A. Noch het Panamakanaal, noch welke andere
gelegenheid dan deze nieuwe sluis. Door deze zeer groo
te afmetingen heeft dit werk reeds thans de belangstel
ling en de bewondering van binnen- en buitenland bij
voortduring gewekt. Het werk is uitgevoerd met alle
middelen van de moderne wetenschap. Ik mag er niet
aan denken in te gaan op die vele vraagstukken, die
bij den bouw der sluis onder de oogen moesten worden
gezien. Vele millioenen zijn met de uitvoering van dit
werk gemoeid geweest, doch het werk is geslaagd en de
ramingen werden niet overschreden: de provincie Noord
Holland en de Gemeente Amsterdam hebben hierin naar
vermogen bijgedragen. Ik ducht geen tegenspraak, wan
neer ik zeg, dat dit werk getuigt van een krachtig ini
tiatief. een vooruitzienden blik en van groot vertrouwen
in de toekomst van stad en land. Dit werk mag worden
genoemd een monument van onze nationale kracht.
Het is met begrijpelijke trots, wanneer ik er hier aan
moge herinneren, dat dit geheele werk is ontworpen en
tot stand gekomen door en onder leiding van ingenieurs
van den Rijkswaterstaat. Ik moge hunne namen hier
verzwijgen: deze ingenieurs hebben met hunne techni
sche medewerkers in den loop der jaren hun beste
krachten aan dezen belangrijken arbeid gegeven, welke
den goeden naam van het ganschc corps bevestigt cn
waardoor onze vooraanstaande plaats op waterbouw
kundig gebied in de wereld wordt gehandhaafd en ver
sterkt. Maar ook in ander opzicht geldt het hier een
nationaal werk. Het is uitgevoerd door Nederlandsche
aannemers en Nederlandsche werklieden en ook zij heb
ben aanspraak op onze erkentelijkhedi voor wat hier is
tot stand gekomen.
Uwe Majesteit, die steeds zooveel belang stelt in de
ontwikkeling van ons land en ons volk, heeft zich tot
onze groote vreugde bereid verklaard om in gezelschap
van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana en Zijne
Koninklijke Hoogheid den Prins der Nederlanden de
opening van deze sluis persoonlijk te vArichten, waar
door deze openstelling wordt gewijd tot een nationale
gebeurtenis in den besten zin des woords, tot een feest
dag voor ons volk. Voor Hare bereidwilligheid moge ik
Uwe Majesteit eerbiedig dank betuigen.
Het moge uwe Majesteit thans behagen de daad te
verrichten, welke deze sluis aan hare bestemming zal
doen beantwoorden.
De Koningin spreekt.
Hierop antwoordde de koningin als volgt:
Excellentie. Het is mij aangenaam, gevolg te geven
aan uw verzoek, deze sluis voor het wereldverkeer
open tc stellen. Gaarne breng ik hulde aan de be
kwaamheid en het vernuft van de ingenieurs en aan
nemers en aan allen, die aan dit grootsche werk heb
ben gearbeid en ertoe hebben bijgedragen onzen roem
op watersiaatkudlg gebied opnieuw hoog te houden.
Dank zij de samenwerking van regeering en Staten-
Generaal. van het Prov. bestuur van Noordholland en
dank zij het doorzettingsvermogen van alle betrokke
nen, is een waarachtig nationaal werk tot stand ge
bracht, dat van vooruitzienden en breeden blik op
onze toekomst getuigt.
Van nu af zal de grootste sluis ter wereld toe
gang geven tot Amsterdam en zal binnenkort na vol
tooiing van de verbreeding en verdieping van den
waterweg Neerland's hoofdstad over een weg naar zee
beschikken, die voor geen enkele ter wereld onder
doet. Dan zal zij in staat zijn nog méér dan voorheen,
met vertrouwen deel te nemen aan den vreedzamen
wedijver van het economische leven der Noordzeeha
vens, die geen samenwerking behoeft uit te sluiten.
Dan zal zij met vertrouwen het toekomstige verkeer,
dat de natiën tot elkaar brengt, kunnen te gemoet zien.
De jongste en sohoone aanwinst der Amsterdamsche
vloot, waarop wij ons thans bevinden en waarop reeders
en burgemeesters gelijkelijk trotsch kunnen zijn, zal
naar verre stranden metterdaad de tijding brengen,
dat de allergrootste zeeschepen onze hoofdstad zonder
gevaar of oponthoud kunnen bereiken. Moge het ope
nen der deur, waartoe ik thans overga, voor Amster
dam beteekenen een nieuw tijdperk van bloei en wel
vaart.
Daarna werd een „Leve de Koningin" uitgebracht, ge
volgd door een driemaal herhaald hoera-geroep.
De deur geopend.
Het overhalen van een handle verricht door de ko
ningin was nu, juist even voor halftwee. het sein
voor het openen van de deur van het buitenslulshoofd.
En toen voer de „Johan van Oldenbarnevelt" als het
eerste zeeschip door het Noorderbuitenkanaal naar zee,
voorafgegaan door de motorreddingboot „Insulinde", on
der bevel van schipper P. J. A. Kramer, welk scheepje
rijk gepavoiseerd was.
Hr. Ms. mijnlegger „Medusa" bracht namens de Kon.
Ned. Marine aan de koningin het militair saluut in de
buitenhaven door het lossen van 35 kanonschoten. Aan
het einde van de pieren werd de „Johan van Oldenbar-
neveldt" opgewacht door de torpedobooten „Z. 5" en
,.Z. 7". Deze convoyeerden het schip tijdens de vaart op
zee. De tocht ging nu tot aan de grens der territoriale
wateren drie mijlen uit de kust waar om de brul
boei gekeerd werd en waarna de „Johan van Olden-
barneveldt" om precies half drie door het Zuiderbuiten-
kanaal naar den toeristensteiger kwam, om daar ge
meerd te worden.
De terugkomst te IJmuiden.
Het is inmiddels kwart voor drie geworden. Duizenden
cn nog eens duizenden menschen hebben zich op het
Sluisplein, dat met masten feestelijk versierd is, opge
steld om getuige te zijn van de terugkomst der konin
klijke familie, die hier aan den toeristensteiger aan wal
zal aan.
De rijtoer door de stad wordt een ware zegetocht.
Overal klinken daverende toejuichingen uit de drom
men toeschouwers, die langs den weg staan opgesteld.
Tijdens d enrit moet verscheiden keeren worden gestipt
om de koningin een bloemenhulde in ontvangst te doen
r.emen. Na het laatste oponthoud wordt nog gereden
langs den Wijk-aan-Zeeërweg. Trompstraat, Willibror-
dusstraat. Stationsweg onder de tunnels door naar de
Velser pont. Óet laatste gedeelte van den weg is in 'n
iets vlugger tempo afgelegd. Het publiek begon hnr
reeds te minderen. Aan de pont neemt de burgemeester
van Velsen afscheid van de Koninklijke Familie. On
der hartelijk hoera-geroep van de omstanders en vrien
delijk gewuif van Koningin en Prinses verdwijnen do
auto's snel in de richting Haarlem.
IJmuiden blijft achter in een feestroes, IJmuiden, waar
gister een nieuw tijdperk is ingeluid, dat voor ons land,
voor IJmuiden maar vooral voor de hoofdstad Ams.?r»
dam van groote beteekenls zal worden.
Onderscheidingen.
Tijdens de feestelijke vaart van de „Johan van O'.de-
barneveldt" met zijn hooge gasten aan boord, reikte
minister Reijmer voor deze gelegenheid verleende ko
ninklijke onderscheidingen uit.
Zoo werd o.m. benoemd tot ridder in de orde van den
Nederlflndschen Leeuw: ir. J. A. Rlngers, te 's-G»-a-
venhage, oud-hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat
in het district Sluisbouw IJmuiden; D. Kooiman, te
Haarlem, lid van Ged. Staten van Noordholland.