Verwoeste dorpen in het Fransche
oorlogsgebied.
Een nieuwe oorlogsschrik.
De ramp van de vliegboot D864.
Binnenlandsch Nieuws.
De Bond voor Staatspensionneering.
De „Graf Zeppelin" boven
ons land.
Groote garagebrand
te Hoorn.
De werkverschaffing in Overijsel
en Friesland.
In een deegmachine bekneld geraakt
Door den trein overreden.
Uit onze omgeving.
HOOGWOUD
Het gestolen luchtballonnetje
De geschiedenis van twee deugnieten.
DE VOLKSTELLING TE NEW YORK.
Uit het definitieve resultaat van de volkstalling in de
stad New York blijkt, dat het aantal inwoners aldaar
6.958.792 bedraagt, hetgeen tegenover de laatste volks
telling, die in het jaar 1920 gehouden werd, een toename
van 1.378.744 personen beteekent.
Zij worden niet meer herbouwd.
Het is weinig bekend dat meer dan twintig Fran
sche dorpen, die in den oorlog werden verwoest,
nooit meer zullen worden opgebouwd, o.a. Douamont,
Craonne, Fleury. Thans duiden de nog steeds niet op
geruimde- ruïnes de plek aan, waarop zij eens ston
den.
l)e Touring Club de France heeft het plan opgevat
•T> deze plekken gedenkzuilen te plaatsen, ter herin
nering aan het bestaan dezer dorpen. Reeds heeft de
Touring Club kleine grenspaaltjes doen zetten langs
de geheele lijn, van het Kanaal tot de Zwitsersche
grens, tot welke in 1914 de Duitschers waren doorge
drongen.
Een beeldhouwer, tot de oorlogsverminkten behoo-
rend, Moreau-Vauthicr, heeft een zeer simpel monu
ment ontworpen: een ongeveer twee meter hooge zuil
van Lotharingsch steen, die zal worden geplaatst op
een voetstuk, vervaardigd uit steenen der verwoeste
huizen. Op de zuil zal worden gebeiteld: „Hier lag X,
verwoest in
Kanonnen in vliegtuigen.
Onder het opschrift „Een nieuwe oorlogsschrik"
publiceert de Star een bericht van zijn luchtvaart
medewerker, dat Engeland, evenals andere landen
thans bezig is na te gaan of vliegtuigen voorzien
kunnen worden van kanonnen in stee van, zooals tot
dusver, van machinegeweren. Er zijn dienaangaande
proeven genomen met een Vickers-Napier bombar
deervliegtuig met drie motoren. Men wil als de proe
ven slagen en dat schijnt nu al vast te staan
voortaan ook vliegtuigen gaan uitrusten met kanon
nen, die kartetsen afvuren. Als men nagaat, welk een
schrik het machinegeweervuur uit vliegtuigen al on
der vijandelijke infanterie verspreid heeft, kan men
hot opschrift van de Star wel billijken.
DE UITBARSTING VAN DEN VESUVIUS.
De uitbarsting van den Vesuvlus neemt geleidelijk in
kracht toe. Toch acht men nog geen gevaar voor de be
woners van de hellingen aanwezig.
HA VENDAM INGESTORT TE PENNSGROVE.
V.D. verneemt ujt New York.
Te Pennsgrove in New Jersey, aan den westelijken
oever dus van den Hudson, ls gisteravond de aanleg
steiger van de Wilson-lijn ingestort Aanvankelijk dacht
men, dat er vele slachtoffers waren, o.w. dooden. Ach
teraf blijkt het nogal goed te zijn afgeloopen.
Nader wordt n.1. gemeld, dat bij de instorting van den
steiger geen menschen omgekomen zijn. Slechts drie
menschen waren in het water'terecht gekomen zij wer
den weliswaar gekwetst, doch zijn gered.
MOORD OP EEN CHAUFFEUR.
Diefstal de aanleiding.
V.D. verneemt uit Gutersloch in Duitschland:
Sedert vier dagen werd te Gutersloh een chauffeur
vermist die Vrijdag J.l. met zijn auto van het station
met. twee passagiers naar het slot Holte moest rijden.
Een groepje kurgasten vond heden het lijk van den
chauffeur in een bosch in de buurt van Holte, met
hoofdwonden, die den ongelukkige met een zwaar voor
werp moeten zijn toegebracht. Het slachtoffer bleek
beroofd te zijn.
NACHTVORSTEN OP JAVA
v Tuinen sneeuwwit berUpt bU Bandoeng.
Aneta seint uit Bandoeng:
De ondernemingen Boven-Pengalengan hebben zeer te
lijden gehad van nachtvorst. De koude was heviger dan
in de laatste jaren Is voorgekomen en veroorzaakte zeer
veel schade. De tuinen hadden door de rijp waarmede zij
waren bedekt, 'n sneeuwwit aanzien gekregen. Verster
vingsverschijnselen bij de gewassen duiden op de aange
richte schade. Op de onderneming Taloen daalde de tem
peratuur tot 5 gr. onder 0, op Kertasari tot 8 en op de
ondernoming Sedep tot 1 gr. onder 0. Het laatste was
eveneens het geval op de ondernemingen Negla, Lodaja,
Poerbasari en Ardjoena.
Het lot van de bemanning.
In verbond met. de noodlanding, die de Dornier
Wall vliegboot bij Bomholm op de Oostzee gedaan
heeft en waarbij wellicht eenige passagiers zijn om
gekomen, berichten de Berlijnsche bladen, dat o.a. de
Nederlandsche schoener „Spits" bij het reddingswerk
betrokken was en twee geredden aan boord moet
hebben. Ken bevestiging was niet te verkrijgen De
schoener heeft vermoedelijk zijn reis voortgezet en
zal dan wel in de eerstvolgende haven berichten, wel
ke personen hij heeft kunnen redden.
De Hollandsche tjalk te Strelsund,
Geen overlevenden aan boord.
Uit Stralsund werd gisteren gemeld:
De Hollandsche tjalk „Spits", naar welk schip gis
teren den geheelen dag gezocht was, is vanmorgen
te Stralsund binncngeloopen. Het schip had geen
overlevenden aan boord, maar de kapitein deelde
mee, dat hij Dinsdagnacht bij zwaren storm, de
plaats van het ongeluk, 7 mijl van Bornholm, was
gepasseerd. Een jonge, blonde vrouw dreef volkomen
uitgeput op haar reddingsgordel rond. Het was niet
mogelijk een boot uit te zetten, maar de bemanning
heeft beproefd, de drenkelinge met een haak aan
boord te hijschen. De haak pakte ook, maar bij het
ophalen scheurde de reddingsgordel en de vrouw
viel in het water, om niet meer boven te komen. De
kapitein schatte haar op ten hoogste 25 jaar.
Hij rapporteerde verder, dat hij nog een ander
schip in de nabijheid gepasseerd is dat noodseinen
gaf, maar toen hij gewacht had tot de dageraad
lichtte, was het verdwenen. Men hoopt nu nog dat
dit schip de twee andere vermisten van de D 864 aan
boord heeft, anders zouden er 5 slachtoffers te be
treuren zijn.
Toch vtjf slachtoffers.
Later wordt nog uit Berlijn vernomen:
Uit Stettin wordt gemeld, dat de luchthaven aldaar be
richt heeft ontvangen van kapitein Bord, gezagvoerder
van het Duitsche stoomschip „Spes", dat in de haven
van het eiland Riems bij Greifswald ia binnengeloopen.
In tegenstelling tot het telegram van kapitein Kuhrlng
deelt kapitein Bom mede, dat het ten gevolge van de
hooge zeen helaas niet mogelijk was, passagiers van het
verongelukte vliegtuig aan boord van de „Spes" te bren
gen. Dientengevolge moet men aannemen, dat vijf pas
sagiers om het leven zijn gekomen, n.1. de heeren Birk,
Brakelsberg, Burgholter, mej. Nortrop, en de marconist
Tippmann.
Levendige debatten tijdens de jaarvergade
ring van den Bond.
In aansluiting op hetgeen we gister reeds meedeelden
over de jaarvergadering van den Bond voor Staatspen
sionneering te Amsterdam, aangevangen Maandag j.l.,
lezen we nog in „Het Volk", dat in de middagvergade
ring levendige, soms zelfs heftige debatten hebben
plaats gehad.
Eenige federaties in Noord-Holland hadden voorge
steld, elk jaar een groote demonstratie te houden in
Den Haag van leden van den Bond voor Saatspension-
neerlng en om In 1931 een volkspetitionnement aan te
bieden. De voorstellers meenden, dat de strijd voor het
premievrij staatspensioen met actievere middelen moet
gestreden worden dan tot nu toe.
Het hoofdbestuur had aanneming van deze voorstel
len ontraden; het meende, dat men zich moet wachten
voor ondoordachte dingen. Een demonstratie zou toch
maar een mislukking worden en zelfs indien zij geen
mislukking werd dan nóg meende het bestuur, dat de
bond zijn geld beter kan gebruiken voor andere ma
nieren van propaganda.
Namens de voorstanders van een demonstratie ward
oa. gesproken door den secretaris van de gecombineer
de federaties in Noord-Holland den heer H. Bruin uit
Alkmaar en den heer De Vries uit Kolhorn. Belden
verzetten zich met kracht tegen het argument, als zou
een demonstratie een mislukking moeten worden.
Herhaaldelijk werd gewezen op de machtige betoo
gingen, die de georganiseerde Arbeidersbeweging op
touw heeft gezet, wanneer het ging om groote begin
selen. De bond moet zich niet beperken tot zijn eigen
leden, maar moet een beroep doen op allen, die zijn
voor een premievrij staatspensioen. En wanneer wij dat
alleen niet kunnen, laat ons dan samenwerking zooken
met de moderne vakbeweging en de S.D.A.P.; dan zal
zeker van een mislukking geen sprake zijn, zeide de
heer Bruin. En ook de Vrijzinnig Democratische Bond
zal toch, zoo meende spr., geen bezwaar kunnen heb
ben, zich bij zulk een betooging aan te sluiten.
Geen geld?
Een der andere voorstanders van een massa-betooging
merkte op, dat hij maar steeds het argument hoort,
dat er voor een betooging geen geld is. Maar de Bond
telt 40.000 leden, waaronder velen, die niet tot de ar
beidersklasse behooren en er economisch beter aan toe
zijn dan de arbeiders. Maar wanneer in S.D.A.P. of
N.V.V. een groote beweging moet worden gehouden,
dan komt het geld er! Dan wordt het door de arbei
ders met groote opofferingen bijeen gebracht! Kort
geleden heeft men eenige duizenden guldens bijeen ge
bracht voor de Avro. Maar als het om de belangen
van ouden van dagen gaat, is er in 't land geen cent
te vinden!
Met nadruk werd gewezen op de noodtoestanden ten
plattelande, waar tal van oude landarbeiders aan de
liefdadigheid zijn overgeleverd. Die menschen kunnen
niet wachten, tot wij bedachtzaam weer een „schrede
vooruit" gaan. Zij moeten spoedig geholpen worden en
daarvoor is een krachtige massa-actie noodlg.
Eenige sprekers klagen er over. dat de vergaderingen
van de Bonds-afdeelingen in gezellige avonden ontaar
den, om de leden te „trekken", in plaats dat men het
geld voor krachtige propaganda besteedt.
Waarschuwing of dreigement?
Het standpunt van het hoofdbestuur werd uitvoerig
door mr. Oud en door den voorzitter met de reeds ge
noemde argumenten van de kosten en kans op een fi
asco verdedigd. Vóór hij het voorstel in stemming
bracht, zeide de voorzitter niet te weten, of het hoofd
bestuur. indien hem het houden van deze betooging en
petitionnement werd „opgedrongen" en „doorgedreven",
die taak wel zou willen aanvaarden.
Interruptie: „Dat ls oen dreigement."
De Voorzitter achtte dit geen dreigement. maar
slechts een waarschuwing.
Door blijven zitten en opstaan werd vervolgens ge
stemd, waarbij het voorstel werd verworpen.
Een onverwacht bezoek.
Toen ons nummer van gister ter perse ging. bereikte
ons nog juist het bericht, dat een luchtschip in Noor
delijke richting over deze streek vloog. Wij maakten
in dat bericht reeds de veronderstelling dat het do.
„Graf Zeppelin" was, die den avond van te voren voor
een korte reis naar het Noorden uit Friedrichshafon
was vertrokken.
Deze veronderstelling bleek Inderdaad juist te zijn,
want eenige oogenblikken later kregen wij van onzen
correspondenten telefonisch bericht, dat ook zij 't lucht
schip hadden waargenomen en tevens den naam had
den kunnen lezen.
Precies om negen uur hedenmorgen, zoo werd ons
gister uit Den Helder gemeld, verscheen de „Graf Zep
pelin", het zooveel besproken en nooit geziene luchtschip
boven de stad Begeleid door een aantal om hem heen
zoemende vligtulgen, zweefde hij, schitterend in de mor
genzon, en scherp tegen de smetteloozen hemel afste
kend over de zgn. Oude Helder over het Marsdiep naar
Texel. Ieder rende in extase naar den Dijk. waar het
in een minimum van tijd zwart van 't volk zag. Even
mooi als hij gekomen was, verdween hij achter Texel.
Het luchtschip was zeer laag. Groote roode letters „Graf
Zeppelin" stonden op de voorste helft geschilderd.
Ook te Alkmaar, aldus schrijft onze correspondent
daar. was men aangenaam verrast toen de meesten
aan hun ontbijt door een geweldig gebrom der motoren,
opgeschrikt naar bulten gaande, de luchtreus in de
gouden stralen der morgenzon over de stad zagen zwé
ven.
Volgens een VD.-telegrain uit Friedrichshafon was de
Graf Zeppelin aldaar opgestegen voor een korte vlucht
naar het Noorden.
Gistermorgen omstreeks half zeven werden de grens
bewoners in de omgeving van Groesbeek bij Nijmegen
opgeschrikt door een hevig geronk van motoren. Tot
groote verbazing ontdekte men spoedig het luchtschip
Graf Zeppelin in de lucht Met groote snelheid vloog het
luchtschip in Westelijke richting en even later verscheen
het boven Nijmegen.
Direct na het passecren van de Nederlandsche grens
heeft het luchtschip draadloos contact gezocht met het
vliegveld Waalhaven, evenwel zonder een route aan le
geven. Het luchtschip vloog over het centrum van ons
land in de richting van Amsterdam.
Tegen acht uur in den ochtend hoorden de bewoners
van de hoofdstad, die overigens wel gewend zijn aan het
hooren van motorgeronk in de lucht, een buitengewoon
zwaar motorgeronk en duizenden liepen naar buiten of
verschenen voor hun vensters om te zien wat er aan
de hand was. Tot groote verrassing van de inwoners
van Amsterdam kruiste statig het luchtschip Graf Zep
pelin boven de hoofdstad. Twee maal cirkelde het ge
vaarte boven Amsterdam, groette en verdween toen op
een hoogte van ongeveer 200 meter in de richting van
Zaandam.
Het luchtschip heeft vervolgens over de geheele pro
vincie Noord-Holland gevlogen. Via Zaandam zette het
koers naar Alkmaar, waar het om half negen verschen.
Te 9 uur was het luchtschip reeds boven Den Helder.
Hier cirkelde het éénmaal en zette toen koers in Noord-
Oostelijke richting over do Waddeneilanden.
Acht auto's in de vlammen opgegaan.
In den vorigen nacht heeft te Hoorn een hevige
brand gewoed in een garage, gelegen aan het Jeudje.
Te omstreeks middernacht was nog een wagen van den
expediteur Groot binnengekomen, waarbij niets bijzon
ders was ontdekt, doch reeds kort daarna sloegen de
vlammen uit
De brandweer kon niet verhinderen, dat de geheele
garage uitbrandde, waarbij niet minder dan acht wagens,
grootendeels toebehoorende aan den expediteur Groot,
een prooi der vlammen werden. Een partij glaswerk van
den heer Pels ging tevens verloren.
De brand woedde zeer fel en een vonkenregen steeg
op, waardoor er gevaar dreigde voor de omliggende pcr-
ceelen, welke dan ook reeds werden ontruimd. Hoewel
aan enkele perceelen wel schade is toegebracht, kon men
deze toch behouden. De heer De Rie, eigenaar van een
naast gelegen garage, wist hieruit een groot aantal wa
gens in veiligheid te brengen. Ondanks het late uur
was er zeer veel publiek op de been. De schade wordt
grootendeels door verzekering gedekt.
VERDUISTERING VAN f 11.000.
Het gerechtshof te Leeuwarden heeft den 42-jarigen
P. F., vroeger kassier-boekhouder bij het electriciteits-
bedrijf te Buitenpost, wegens verduistering van ruim
f 11.000 veroordeeld* tot twee jaar en zes maanden ge
vangenisstraf met aftrek der voorloopige hechtenis. De
rechtbank te Leeuwarden had hem tot drie jaar met af
trek van de voorloopige hechtenis veroordeeld.
EEN WANHOOPSDAAD.
Man in het water gesprongen.
Dinsdag heeft een man van middelbaren leeftijd ge
tracht zich te verdrinken in het water van de Jacob van
Lennepkade te Amsterdam. De man was in overspannen
toestand; de reden hiervan is een liefdeshistorie. Hij
rende vanuit een huis aan de kade rechtstreeks naar de
gracht en sprong in het water, voordat de voorbijgan
gers, die hem achterna liepen, dit konden verhinderen.
Iemand van de reddingsbrigade, die toevallig voorbij
kwam, is hem nagesprongen en heeft hem bewusteloos
weer aan wa! gebracht.
700 van de 1400 te werkgestelden uit de
groote steden in stakinig. Gestook van
enkele ontevredenen.
Men schrijft uil, Zwolle aan de N.R.Crt.:
Reeds geruiinen tijd werd bij de Rijkswerkver
schaffing in Overijssel gestookt door enkele ontevre
denen.
Deze agitatie leidde Maandagmorgen tot het ge
volg dat de te werk gesteldcn in Giethoorn uit Rot
terdam en Den Haag reeds in den trein het besluit
namen in staking te gaan. Enkele cischen werden ge
formuleerd waarvan men van te voren wist dat deze
onvervulbaar waren.
Ook de Utrechtsche werkloozen te Giethoorn, die
daar reeds aanwezig waren, sloten zich bij de' actie
aan, zooals in bet geheel 167 Rotterdammers, 95
Hagenaars en 69 Utrechtenaren het werk hebben
neergelegd, en op transport gesteld moesten worden
naar hun woonsteden. Dinsdavond werd dit voorbeeld
gevolgd door 120 Rotterdammers, tewerk gesteld in
het Stnphorsterveld bij de Rollecate. Ook zij werden
naar Rotterdam teruggebracht.
In totaal staken van de 1400 te werkgestelden
thans 700, waarvan 120 Amsterdammers, die reeds
eenige weken geleden bij. Ommen om een plaatse
lijke kwestie hot werk neerlegden.
Overwogen wordt welke maatregelen, ter voortzet
ting van het werk, getroffen zullen worden.
Uit Heerenvecn meldt men nog;
Dinsdagmorgen zijn in de werkverschaffing in den
Haskervcenpolder 55 van de 60 werklooze arbeiders
uit Utrecht in staking gegaan. Zij eischen een loons-
verhooging tot 40 cent per uur, dat nu 30 cent be
i
draagt, waardoor zij voor onderhoud van hun gezin
per week f35 zouden kunnen overhouden, in plaats
van f 26.25.
De heer Falmkena alhier, rijksinspecteur van de
werkverschaffingen in Friesland, die direct naar den
polder is vertrokken, bracht den stakers onder het
oog, dat de gevolgen van hun houding zullen zijn,
dat zij in hun woonplaats niet meer voor steunver
lening in aanmerking zullen komen. Desondanks
hielden zij hun eisch vol en toen deze niet werd in
gewilligd zijn zij naar Utrecht afgereisd.
Ernstig bedrijfsongeval te Heerlen.
Dinsdagmorgen heeft bij de Coöperatie „Ons Dage-
Hjksoh Brood" te Heerlen een ernstig bedrijfsongeval
plaats gehad. De lS-jarige arbeider H. Drent uit Mus-
schemlg, gemeente Heerlen, was aan het werk in een
deegmachine, terwijl tegelijkertijd door een ander per
soon contact werd gemaakt. De machine begon te loo-
pen, terwijl D. nog met zijn hoofd in de machine voor
over gebogen was. Hij werd vrij ernstig verwond en
bloedde hevig uit zijn mond.
Bij het onmiddellijk door den ontboden geneesheer,
dr. Willerhoven, ingesteld onderzoek, bleek dat de on
derkaak van den ongelukkige op twee plaatsen gebroken
was. Zijn hoofd werd ernstig gekneusd, evenals zijn
rechteronderarm.
Per ziekenauto is het slachtoffer naar het ziekenhuis
vervoerd. Men vreest voor zijn leven.
Een 3-jarig kind gedood.
In een onbewaakt oogenblik is Dinsdagavond met den
trein van circa half negen van Roosendaal naar Breda
overreden het 3-jarig zoontje van den lijnwerker C. J.
de Rooy, wonende in de blokwachterswoning aan den
Donk te Etten. Het kindje was onmiddellijk dood.
De vader, die op het alarmsignaal van den trein
naar bulten kwam loopen, vond het kind levenloos en
deerlijk verminkt op de rails liggen.
Nog een kind door den trein overreden.
Te Enschede is Dinsdagnamiddag het 4-jarig kind van
den heer Z., dat bij de spoorrails speelde, door den
trein GronauEnschede aangereden en ernstig aan het
hoofd gewond. Het ls naar het R.K. Ziekenhuis ver
voerd. De machinist, het ongeluk ziende aankomen,
kon den trein niet spoedig genoeg tot stilstand brengen.
Het overzicht van de op lijsten voorkomende grond
gebruikers gesplitst naar de grootte van hun bedrijven
en verdeeld in eigenaars en pachters luidt als volgt:
0.050.15 HA. 22 eigenaars, 5 pachters, totaal 27;
0.15—0.25 H.A., 12 eig., 3 p., tot. 15; 0.25—0.50 H.A 12 elg„
11 p„ tot. 23; 0.50—1 H.A. 17 elg., 33 p., tot. 50; 1—5
H.A. 82 eig., 44 p.. tot 126; 5-10 H.A. 27 elg, 20 p., tot
47; 10—20 H.A. 30 eig., 36 p., tot 66; 20—50 H.A. 11 eig.,
13 p., tot 24; 50100 H.A. eig., p., tot. meer
dan 100 H.A. eig., p., tot.
Totaal: 213 eigenaars, 165 pachters, tezamen 378.
De uitslag van de tusschen 20 Mei en 20 Juni 1930
gehouden Landbouw- en veetelling In deze gemeente
luidt als volgt:
a. Veetelling. Veulens géboren in 1930 geene. Andere
paarden beneden 3 Jaar 4; rij- en tuigpaarden 79; trek
paarden 83; en hitten 24 stuks, totaal aantal paarden
190.
Runderen: Sprlngstieren 44; melk- en kalfkoeien 2105;
mestkalveren 27; ander mestvee 131; jongvee boven 1
jaar 537 stuks, jongvee beneden 1 jaar 619 stuks, totaal
aantal runderen 3463 stuks.
Schapen: Aantal heideschapen geene. Aantal andere
schapen: boven 1 jaar 1317 stuks; lammeren 1402
stuks, totaal 2719 stuks.
Aantal bokken en geiten: 52 stuks.
Varkens: Biggen beneden 6 weken: 463; fokzeugen
5.
De jongens liepen rond met 't geld op zak
Toen ze 'n man met luchtballonnen zagen:
„Ik zou zoo'n ballon willen hebben", zei Wim,
„Wat zou de koopman daarvoor vragen?"
„Houd je geld op zak," fluisterde Pim,
„Je moet net doen of je wilt koopen,
Heb je eenmaal zoo'n ding in je hand,
Dan zet je het gauw op een loopen."
6.
Wim had wel ooren naar den slechten raad.
Hem door zijn vriend Pim gegeven.
Stelen wilde hij. Begreep hij niet wat
Door hem zou worden misdreven?
De koopman vroeg beleefd: „Jongeheer
Wilt U zoo'n ballonnetje koopen,
Houdt U het maar goed," zei de man,
Moet ik 't t~u*v cm Uw vinger knoopen?
Of