Verwoeste dorpen in het Fransche oorlogsgebied. Een nieuwe oorlogsschrik. De ramp van de vliegboot D864. Binnenlandsch Nieuws. De Bond voor Staatspensionneering. De „Graf Zeppelin" boven ons land. Groote garagebrand te Hoorn. De werkverschaffing in Overijsel en Friesland. In een deegmachine bekneld geraakt Door den trein overreden. Uit onze omgeving. HOOGWOUD Het gestolen luchtballonnetje De geschiedenis van twee deugnieten. DE VOLKSTELLING TE NEW YORK. Uit het definitieve resultaat van de volkstalling in de stad New York blijkt, dat het aantal inwoners aldaar 6.958.792 bedraagt, hetgeen tegenover de laatste volks telling, die in het jaar 1920 gehouden werd, een toename van 1.378.744 personen beteekent. Zij worden niet meer herbouwd. Het is weinig bekend dat meer dan twintig Fran sche dorpen, die in den oorlog werden verwoest, nooit meer zullen worden opgebouwd, o.a. Douamont, Craonne, Fleury. Thans duiden de nog steeds niet op geruimde- ruïnes de plek aan, waarop zij eens ston den. l)e Touring Club de France heeft het plan opgevat •T> deze plekken gedenkzuilen te plaatsen, ter herin nering aan het bestaan dezer dorpen. Reeds heeft de Touring Club kleine grenspaaltjes doen zetten langs de geheele lijn, van het Kanaal tot de Zwitsersche grens, tot welke in 1914 de Duitschers waren doorge drongen. Een beeldhouwer, tot de oorlogsverminkten behoo- rend, Moreau-Vauthicr, heeft een zeer simpel monu ment ontworpen: een ongeveer twee meter hooge zuil van Lotharingsch steen, die zal worden geplaatst op een voetstuk, vervaardigd uit steenen der verwoeste huizen. Op de zuil zal worden gebeiteld: „Hier lag X, verwoest in Kanonnen in vliegtuigen. Onder het opschrift „Een nieuwe oorlogsschrik" publiceert de Star een bericht van zijn luchtvaart medewerker, dat Engeland, evenals andere landen thans bezig is na te gaan of vliegtuigen voorzien kunnen worden van kanonnen in stee van, zooals tot dusver, van machinegeweren. Er zijn dienaangaande proeven genomen met een Vickers-Napier bombar deervliegtuig met drie motoren. Men wil als de proe ven slagen en dat schijnt nu al vast te staan voortaan ook vliegtuigen gaan uitrusten met kanon nen, die kartetsen afvuren. Als men nagaat, welk een schrik het machinegeweervuur uit vliegtuigen al on der vijandelijke infanterie verspreid heeft, kan men hot opschrift van de Star wel billijken. DE UITBARSTING VAN DEN VESUVIUS. De uitbarsting van den Vesuvlus neemt geleidelijk in kracht toe. Toch acht men nog geen gevaar voor de be woners van de hellingen aanwezig. HA VENDAM INGESTORT TE PENNSGROVE. V.D. verneemt ujt New York. Te Pennsgrove in New Jersey, aan den westelijken oever dus van den Hudson, ls gisteravond de aanleg steiger van de Wilson-lijn ingestort Aanvankelijk dacht men, dat er vele slachtoffers waren, o.w. dooden. Ach teraf blijkt het nogal goed te zijn afgeloopen. Nader wordt n.1. gemeld, dat bij de instorting van den steiger geen menschen omgekomen zijn. Slechts drie menschen waren in het water'terecht gekomen zij wer den weliswaar gekwetst, doch zijn gered. MOORD OP EEN CHAUFFEUR. Diefstal de aanleiding. V.D. verneemt uit Gutersloch in Duitschland: Sedert vier dagen werd te Gutersloh een chauffeur vermist die Vrijdag J.l. met zijn auto van het station met. twee passagiers naar het slot Holte moest rijden. Een groepje kurgasten vond heden het lijk van den chauffeur in een bosch in de buurt van Holte, met hoofdwonden, die den ongelukkige met een zwaar voor werp moeten zijn toegebracht. Het slachtoffer bleek beroofd te zijn. NACHTVORSTEN OP JAVA v Tuinen sneeuwwit berUpt bU Bandoeng. Aneta seint uit Bandoeng: De ondernemingen Boven-Pengalengan hebben zeer te lijden gehad van nachtvorst. De koude was heviger dan in de laatste jaren Is voorgekomen en veroorzaakte zeer veel schade. De tuinen hadden door de rijp waarmede zij waren bedekt, 'n sneeuwwit aanzien gekregen. Verster vingsverschijnselen bij de gewassen duiden op de aange richte schade. Op de onderneming Taloen daalde de tem peratuur tot 5 gr. onder 0, op Kertasari tot 8 en op de ondernoming Sedep tot 1 gr. onder 0. Het laatste was eveneens het geval op de ondernemingen Negla, Lodaja, Poerbasari en Ardjoena. Het lot van de bemanning. In verbond met. de noodlanding, die de Dornier Wall vliegboot bij Bomholm op de Oostzee gedaan heeft en waarbij wellicht eenige passagiers zijn om gekomen, berichten de Berlijnsche bladen, dat o.a. de Nederlandsche schoener „Spits" bij het reddingswerk betrokken was en twee geredden aan boord moet hebben. Ken bevestiging was niet te verkrijgen De schoener heeft vermoedelijk zijn reis voortgezet en zal dan wel in de eerstvolgende haven berichten, wel ke personen hij heeft kunnen redden. De Hollandsche tjalk te Strelsund, Geen overlevenden aan boord. Uit Stralsund werd gisteren gemeld: De Hollandsche tjalk „Spits", naar welk schip gis teren den geheelen dag gezocht was, is vanmorgen te Stralsund binncngeloopen. Het schip had geen overlevenden aan boord, maar de kapitein deelde mee, dat hij Dinsdagnacht bij zwaren storm, de plaats van het ongeluk, 7 mijl van Bornholm, was gepasseerd. Een jonge, blonde vrouw dreef volkomen uitgeput op haar reddingsgordel rond. Het was niet mogelijk een boot uit te zetten, maar de bemanning heeft beproefd, de drenkelinge met een haak aan boord te hijschen. De haak pakte ook, maar bij het ophalen scheurde de reddingsgordel en de vrouw viel in het water, om niet meer boven te komen. De kapitein schatte haar op ten hoogste 25 jaar. Hij rapporteerde verder, dat hij nog een ander schip in de nabijheid gepasseerd is dat noodseinen gaf, maar toen hij gewacht had tot de dageraad lichtte, was het verdwenen. Men hoopt nu nog dat dit schip de twee andere vermisten van de D 864 aan boord heeft, anders zouden er 5 slachtoffers te be treuren zijn. Toch vtjf slachtoffers. Later wordt nog uit Berlijn vernomen: Uit Stettin wordt gemeld, dat de luchthaven aldaar be richt heeft ontvangen van kapitein Bord, gezagvoerder van het Duitsche stoomschip „Spes", dat in de haven van het eiland Riems bij Greifswald ia binnengeloopen. In tegenstelling tot het telegram van kapitein Kuhrlng deelt kapitein Bom mede, dat het ten gevolge van de hooge zeen helaas niet mogelijk was, passagiers van het verongelukte vliegtuig aan boord van de „Spes" te bren gen. Dientengevolge moet men aannemen, dat vijf pas sagiers om het leven zijn gekomen, n.1. de heeren Birk, Brakelsberg, Burgholter, mej. Nortrop, en de marconist Tippmann. Levendige debatten tijdens de jaarvergade ring van den Bond. In aansluiting op hetgeen we gister reeds meedeelden over de jaarvergadering van den Bond voor Staatspen sionneering te Amsterdam, aangevangen Maandag j.l., lezen we nog in „Het Volk", dat in de middagvergade ring levendige, soms zelfs heftige debatten hebben plaats gehad. Eenige federaties in Noord-Holland hadden voorge steld, elk jaar een groote demonstratie te houden in Den Haag van leden van den Bond voor Saatspension- neerlng en om In 1931 een volkspetitionnement aan te bieden. De voorstellers meenden, dat de strijd voor het premievrij staatspensioen met actievere middelen moet gestreden worden dan tot nu toe. Het hoofdbestuur had aanneming van deze voorstel len ontraden; het meende, dat men zich moet wachten voor ondoordachte dingen. Een demonstratie zou toch maar een mislukking worden en zelfs indien zij geen mislukking werd dan nóg meende het bestuur, dat de bond zijn geld beter kan gebruiken voor andere ma nieren van propaganda. Namens de voorstanders van een demonstratie ward oa. gesproken door den secretaris van de gecombineer de federaties in Noord-Holland den heer H. Bruin uit Alkmaar en den heer De Vries uit Kolhorn. Belden verzetten zich met kracht tegen het argument, als zou een demonstratie een mislukking moeten worden. Herhaaldelijk werd gewezen op de machtige betoo gingen, die de georganiseerde Arbeidersbeweging op touw heeft gezet, wanneer het ging om groote begin selen. De bond moet zich niet beperken tot zijn eigen leden, maar moet een beroep doen op allen, die zijn voor een premievrij staatspensioen. En wanneer wij dat alleen niet kunnen, laat ons dan samenwerking zooken met de moderne vakbeweging en de S.D.A.P.; dan zal zeker van een mislukking geen sprake zijn, zeide de heer Bruin. En ook de Vrijzinnig Democratische Bond zal toch, zoo meende spr., geen bezwaar kunnen heb ben, zich bij zulk een betooging aan te sluiten. Geen geld? Een der andere voorstanders van een massa-betooging merkte op, dat hij maar steeds het argument hoort, dat er voor een betooging geen geld is. Maar de Bond telt 40.000 leden, waaronder velen, die niet tot de ar beidersklasse behooren en er economisch beter aan toe zijn dan de arbeiders. Maar wanneer in S.D.A.P. of N.V.V. een groote beweging moet worden gehouden, dan komt het geld er! Dan wordt het door de arbei ders met groote opofferingen bijeen gebracht! Kort geleden heeft men eenige duizenden guldens bijeen ge bracht voor de Avro. Maar als het om de belangen van ouden van dagen gaat, is er in 't land geen cent te vinden! Met nadruk werd gewezen op de noodtoestanden ten plattelande, waar tal van oude landarbeiders aan de liefdadigheid zijn overgeleverd. Die menschen kunnen niet wachten, tot wij bedachtzaam weer een „schrede vooruit" gaan. Zij moeten spoedig geholpen worden en daarvoor is een krachtige massa-actie noodlg. Eenige sprekers klagen er over. dat de vergaderingen van de Bonds-afdeelingen in gezellige avonden ontaar den, om de leden te „trekken", in plaats dat men het geld voor krachtige propaganda besteedt. Waarschuwing of dreigement? Het standpunt van het hoofdbestuur werd uitvoerig door mr. Oud en door den voorzitter met de reeds ge noemde argumenten van de kosten en kans op een fi asco verdedigd. Vóór hij het voorstel in stemming bracht, zeide de voorzitter niet te weten, of het hoofd bestuur. indien hem het houden van deze betooging en petitionnement werd „opgedrongen" en „doorgedreven", die taak wel zou willen aanvaarden. Interruptie: „Dat ls oen dreigement." De Voorzitter achtte dit geen dreigement. maar slechts een waarschuwing. Door blijven zitten en opstaan werd vervolgens ge stemd, waarbij het voorstel werd verworpen. Een onverwacht bezoek. Toen ons nummer van gister ter perse ging. bereikte ons nog juist het bericht, dat een luchtschip in Noor delijke richting over deze streek vloog. Wij maakten in dat bericht reeds de veronderstelling dat het do. „Graf Zeppelin" was, die den avond van te voren voor een korte reis naar het Noorden uit Friedrichshafon was vertrokken. Deze veronderstelling bleek Inderdaad juist te zijn, want eenige oogenblikken later kregen wij van onzen correspondenten telefonisch bericht, dat ook zij 't lucht schip hadden waargenomen en tevens den naam had den kunnen lezen. Precies om negen uur hedenmorgen, zoo werd ons gister uit Den Helder gemeld, verscheen de „Graf Zep pelin", het zooveel besproken en nooit geziene luchtschip boven de stad Begeleid door een aantal om hem heen zoemende vligtulgen, zweefde hij, schitterend in de mor genzon, en scherp tegen de smetteloozen hemel afste kend over de zgn. Oude Helder over het Marsdiep naar Texel. Ieder rende in extase naar den Dijk. waar het in een minimum van tijd zwart van 't volk zag. Even mooi als hij gekomen was, verdween hij achter Texel. Het luchtschip was zeer laag. Groote roode letters „Graf Zeppelin" stonden op de voorste helft geschilderd. Ook te Alkmaar, aldus schrijft onze correspondent daar. was men aangenaam verrast toen de meesten aan hun ontbijt door een geweldig gebrom der motoren, opgeschrikt naar bulten gaande, de luchtreus in de gouden stralen der morgenzon over de stad zagen zwé ven. Volgens een VD.-telegrain uit Friedrichshafon was de Graf Zeppelin aldaar opgestegen voor een korte vlucht naar het Noorden. Gistermorgen omstreeks half zeven werden de grens bewoners in de omgeving van Groesbeek bij Nijmegen opgeschrikt door een hevig geronk van motoren. Tot groote verbazing ontdekte men spoedig het luchtschip Graf Zeppelin in de lucht Met groote snelheid vloog het luchtschip in Westelijke richting en even later verscheen het boven Nijmegen. Direct na het passecren van de Nederlandsche grens heeft het luchtschip draadloos contact gezocht met het vliegveld Waalhaven, evenwel zonder een route aan le geven. Het luchtschip vloog over het centrum van ons land in de richting van Amsterdam. Tegen acht uur in den ochtend hoorden de bewoners van de hoofdstad, die overigens wel gewend zijn aan het hooren van motorgeronk in de lucht, een buitengewoon zwaar motorgeronk en duizenden liepen naar buiten of verschenen voor hun vensters om te zien wat er aan de hand was. Tot groote verrassing van de inwoners van Amsterdam kruiste statig het luchtschip Graf Zep pelin boven de hoofdstad. Twee maal cirkelde het ge vaarte boven Amsterdam, groette en verdween toen op een hoogte van ongeveer 200 meter in de richting van Zaandam. Het luchtschip heeft vervolgens over de geheele pro vincie Noord-Holland gevlogen. Via Zaandam zette het koers naar Alkmaar, waar het om half negen verschen. Te 9 uur was het luchtschip reeds boven Den Helder. Hier cirkelde het éénmaal en zette toen koers in Noord- Oostelijke richting over do Waddeneilanden. Acht auto's in de vlammen opgegaan. In den vorigen nacht heeft te Hoorn een hevige brand gewoed in een garage, gelegen aan het Jeudje. Te omstreeks middernacht was nog een wagen van den expediteur Groot binnengekomen, waarbij niets bijzon ders was ontdekt, doch reeds kort daarna sloegen de vlammen uit De brandweer kon niet verhinderen, dat de geheele garage uitbrandde, waarbij niet minder dan acht wagens, grootendeels toebehoorende aan den expediteur Groot, een prooi der vlammen werden. Een partij glaswerk van den heer Pels ging tevens verloren. De brand woedde zeer fel en een vonkenregen steeg op, waardoor er gevaar dreigde voor de omliggende pcr- ceelen, welke dan ook reeds werden ontruimd. Hoewel aan enkele perceelen wel schade is toegebracht, kon men deze toch behouden. De heer De Rie, eigenaar van een naast gelegen garage, wist hieruit een groot aantal wa gens in veiligheid te brengen. Ondanks het late uur was er zeer veel publiek op de been. De schade wordt grootendeels door verzekering gedekt. VERDUISTERING VAN f 11.000. Het gerechtshof te Leeuwarden heeft den 42-jarigen P. F., vroeger kassier-boekhouder bij het electriciteits- bedrijf te Buitenpost, wegens verduistering van ruim f 11.000 veroordeeld* tot twee jaar en zes maanden ge vangenisstraf met aftrek der voorloopige hechtenis. De rechtbank te Leeuwarden had hem tot drie jaar met af trek van de voorloopige hechtenis veroordeeld. EEN WANHOOPSDAAD. Man in het water gesprongen. Dinsdag heeft een man van middelbaren leeftijd ge tracht zich te verdrinken in het water van de Jacob van Lennepkade te Amsterdam. De man was in overspannen toestand; de reden hiervan is een liefdeshistorie. Hij rende vanuit een huis aan de kade rechtstreeks naar de gracht en sprong in het water, voordat de voorbijgan gers, die hem achterna liepen, dit konden verhinderen. Iemand van de reddingsbrigade, die toevallig voorbij kwam, is hem nagesprongen en heeft hem bewusteloos weer aan wa! gebracht. 700 van de 1400 te werkgestelden uit de groote steden in stakinig. Gestook van enkele ontevredenen. Men schrijft uil, Zwolle aan de N.R.Crt.: Reeds geruiinen tijd werd bij de Rijkswerkver schaffing in Overijssel gestookt door enkele ontevre denen. Deze agitatie leidde Maandagmorgen tot het ge volg dat de te werk gesteldcn in Giethoorn uit Rot terdam en Den Haag reeds in den trein het besluit namen in staking te gaan. Enkele cischen werden ge formuleerd waarvan men van te voren wist dat deze onvervulbaar waren. Ook de Utrechtsche werkloozen te Giethoorn, die daar reeds aanwezig waren, sloten zich bij de' actie aan, zooals in bet geheel 167 Rotterdammers, 95 Hagenaars en 69 Utrechtenaren het werk hebben neergelegd, en op transport gesteld moesten worden naar hun woonsteden. Dinsdavond werd dit voorbeeld gevolgd door 120 Rotterdammers, tewerk gesteld in het Stnphorsterveld bij de Rollecate. Ook zij werden naar Rotterdam teruggebracht. In totaal staken van de 1400 te werkgestelden thans 700, waarvan 120 Amsterdammers, die reeds eenige weken geleden bij. Ommen om een plaatse lijke kwestie hot werk neerlegden. Overwogen wordt welke maatregelen, ter voortzet ting van het werk, getroffen zullen worden. Uit Heerenvecn meldt men nog; Dinsdagmorgen zijn in de werkverschaffing in den Haskervcenpolder 55 van de 60 werklooze arbeiders uit Utrecht in staking gegaan. Zij eischen een loons- verhooging tot 40 cent per uur, dat nu 30 cent be i draagt, waardoor zij voor onderhoud van hun gezin per week f35 zouden kunnen overhouden, in plaats van f 26.25. De heer Falmkena alhier, rijksinspecteur van de werkverschaffingen in Friesland, die direct naar den polder is vertrokken, bracht den stakers onder het oog, dat de gevolgen van hun houding zullen zijn, dat zij in hun woonplaats niet meer voor steunver lening in aanmerking zullen komen. Desondanks hielden zij hun eisch vol en toen deze niet werd in gewilligd zijn zij naar Utrecht afgereisd. Ernstig bedrijfsongeval te Heerlen. Dinsdagmorgen heeft bij de Coöperatie „Ons Dage- Hjksoh Brood" te Heerlen een ernstig bedrijfsongeval plaats gehad. De lS-jarige arbeider H. Drent uit Mus- schemlg, gemeente Heerlen, was aan het werk in een deegmachine, terwijl tegelijkertijd door een ander per soon contact werd gemaakt. De machine begon te loo- pen, terwijl D. nog met zijn hoofd in de machine voor over gebogen was. Hij werd vrij ernstig verwond en bloedde hevig uit zijn mond. Bij het onmiddellijk door den ontboden geneesheer, dr. Willerhoven, ingesteld onderzoek, bleek dat de on derkaak van den ongelukkige op twee plaatsen gebroken was. Zijn hoofd werd ernstig gekneusd, evenals zijn rechteronderarm. Per ziekenauto is het slachtoffer naar het ziekenhuis vervoerd. Men vreest voor zijn leven. Een 3-jarig kind gedood. In een onbewaakt oogenblik is Dinsdagavond met den trein van circa half negen van Roosendaal naar Breda overreden het 3-jarig zoontje van den lijnwerker C. J. de Rooy, wonende in de blokwachterswoning aan den Donk te Etten. Het kindje was onmiddellijk dood. De vader, die op het alarmsignaal van den trein naar bulten kwam loopen, vond het kind levenloos en deerlijk verminkt op de rails liggen. Nog een kind door den trein overreden. Te Enschede is Dinsdagnamiddag het 4-jarig kind van den heer Z., dat bij de spoorrails speelde, door den trein GronauEnschede aangereden en ernstig aan het hoofd gewond. Het ls naar het R.K. Ziekenhuis ver voerd. De machinist, het ongeluk ziende aankomen, kon den trein niet spoedig genoeg tot stilstand brengen. Het overzicht van de op lijsten voorkomende grond gebruikers gesplitst naar de grootte van hun bedrijven en verdeeld in eigenaars en pachters luidt als volgt: 0.050.15 HA. 22 eigenaars, 5 pachters, totaal 27; 0.15—0.25 H.A., 12 eig., 3 p., tot. 15; 0.25—0.50 H.A 12 elg„ 11 p„ tot. 23; 0.50—1 H.A. 17 elg., 33 p., tot. 50; 1—5 H.A. 82 eig., 44 p.. tot 126; 5-10 H.A. 27 elg, 20 p., tot 47; 10—20 H.A. 30 eig., 36 p., tot 66; 20—50 H.A. 11 eig., 13 p., tot 24; 50100 H.A. eig., p., tot. meer dan 100 H.A. eig., p., tot. Totaal: 213 eigenaars, 165 pachters, tezamen 378. De uitslag van de tusschen 20 Mei en 20 Juni 1930 gehouden Landbouw- en veetelling In deze gemeente luidt als volgt: a. Veetelling. Veulens géboren in 1930 geene. Andere paarden beneden 3 Jaar 4; rij- en tuigpaarden 79; trek paarden 83; en hitten 24 stuks, totaal aantal paarden 190. Runderen: Sprlngstieren 44; melk- en kalfkoeien 2105; mestkalveren 27; ander mestvee 131; jongvee boven 1 jaar 537 stuks, jongvee beneden 1 jaar 619 stuks, totaal aantal runderen 3463 stuks. Schapen: Aantal heideschapen geene. Aantal andere schapen: boven 1 jaar 1317 stuks; lammeren 1402 stuks, totaal 2719 stuks. Aantal bokken en geiten: 52 stuks. Varkens: Biggen beneden 6 weken: 463; fokzeugen 5. De jongens liepen rond met 't geld op zak Toen ze 'n man met luchtballonnen zagen: „Ik zou zoo'n ballon willen hebben", zei Wim, „Wat zou de koopman daarvoor vragen?" „Houd je geld op zak," fluisterde Pim, „Je moet net doen of je wilt koopen, Heb je eenmaal zoo'n ding in je hand, Dan zet je het gauw op een loopen." 6. Wim had wel ooren naar den slechten raad. Hem door zijn vriend Pim gegeven. Stelen wilde hij. Begreep hij niet wat Door hem zou worden misdreven? De koopman vroeg beleefd: „Jongeheer Wilt U zoo'n ballonnetje koopen, Houdt U het maar goed," zei de man, Moet ik 't t~u*v cm Uw vinger knoopen? Of

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 2