Zijpe en Hazepolder
Uit onze Omgeving.
WIERINGERWAARD
Z IJ P E
LANGENDIJK
WARItfENHUIZEN
NIEUWE NIEDORP
Hulzen (298 M., na 1 uur 1071 M.)
K.R.O.
8.15—9,30 Morgenconcert, 11.30—12.00 Godsdienstig half
uurtje, 12.00 Tijdsein, 12.00—12.15 Gramofoonmuzlek,
12.151.15 Lunchmuziek door het K.R.O.-Qulntet, 1.15
2.00 Gramofoonmuziek, 2.003.15 Kinderuurtje, 5,00
6.00 Gramofoonmuziek, 6.00 Tijdsein, 6.016.55 Gramo
foonmuziek, 6.557.15 Journalistiek Weekoverzicht door
Paul de Waart, 7.157.30 Gramofoonmuziek, 7.30—8.00
Lezing: „De beteekenis van Goodwill"; 8.0111.00 Con
cert door het K.R.O.-Salon-Orkest; In de pauze pl.m,
9.15 Nieuwsberichten van Vaz Dias en Gramofoonmu
ziek; 11.00—12.00 Gramofoonplaten, 12.00 Sluiting.
Vergadering van Dijkgraaf, Heemraden en Hoofd
ingelanden van den Zijpe en Hazepolder, op Woensdag
9 Juli, 's middags half twee in „Het Wapen van de
Zijpe" van den heer J. Broer te Sehagerbrug.
Voorzitter de heer C. Hooy, dijkgraaf; secretaris de
heer J. J. Bleek.
Het geheele college is aanwezig.
De Voorzitter opent met een woord van welkom de
vergadering in het bijzonder tot de 4 nieuwe hoofdinge
landen de heeren Rampen, Dignum, Swan en Van der
Oord. Spr. hoopt dat zij met lust en ijver de belangen
van den polder zullen behartigen en gezellig en vriend
schappelijk zal worden samengewerkt.
De notulen van de vergaderingen van 12 Februari en
April worden goedgekeurd.
Mededeellngen en Ingekomen stukken.
De Voorzitter deelt mede, dat thans 10 schepen met
grint zijn gelost, tot een totaal van 2636 M3. In verband
met de verlenging van losdagen is het bedrag voor het
iossen van grint door Klomp teruggebracht van f 1.24
op f 1.15 per M3.
Dc Voorzitter deelt uitvoerig mede dat bij alle gema
len in de kleine polders zoowel een buiten- als een bln-
nenpeilschaal zal worden aangebracht en de molenaar
iederen dag het peil op de loozlngstaten moet invullen,
bij het begin en bij de eindiging van het malen en een
van de twee loozingstaten met het oog op de controle
van den waterstand, naar den Prov. Waterstaat moet
worden gezonden.
De heer Rezelman verwondert er zich over dat dit ook
voor het inmalen met gebeuren en wijst op de moei
lijkheid in den polder C.
Ook de heer Dignum noemt de regeling van het bin-
nenmalen een wassen neus.
De Voorzitter daarentegen oordeelt dat het vooral
voor de electrlsche gemalen veel zin heeft, het is een
goede controle of er iets aan de gemalen mankeert.
De heer Van der Oord kan niet indenken dat daar
voor do controle moet dienen. De capaciteit van een
electrisch gemaal is aan_fle hand van die staten niet te
controleeren, immers, he\ scheelt veel of het is een dro
ge of een natte tijd.
De Voorzitter meent dat de Prov. Waterstaat wel met
die omstandigheden rekening zal houden. In ieder geval
moet aan den wensch van den Prov. Waterstaat vol
daan worden.
Op 5 Juni Is kasopname gedaan bij den penningmees
ter en bleek alles in overeenstemming met boeken en
bescheiden te zUn.
De baggermolen.
Een onderzoek is ingesteld naar den toestand van den
baggermolen. Het in orde maken van baggermolenmo
tor en 2 baggeraken zal totaal f 990 kosten, en
het Dag. Bestuur stelt voor hiertoe over te gaan.
De heer Rezelman vraagt of niet beter een nieuwe
molen kan worden aangekocht, en de heer Dignum
vraagt of het Dag. Bestuur overtuigd is dat dan de mo
len goed bruikbaar is.
Op verzoek van den Voorzitter licht de opzichter toe,
dat voor het genoemde bedrag de baggermolen moet vol
doen en voor het ingebruik nemen eerst een proef ge
nomen zal worden.
De heer Dignum zegt dat voorheen de baggermolen
niet voldeed.
De Voorzitter wijst er op dat sedert jaren aan het
vaarwater niets is gedaan, verschillende klachten ko
men binnen en noodwendig zal er dan wat gedaan moe
ten worden. Do baggermolen zal dus in orde gemaakt
moeten worden of aanbesteding van het werk moet
plaats vinden en dat is ook duur. De baggermolen kan
in den wintertijd, in den tijd van werkloosheid worden
gebruikt, en als de baggermolen eenmaal in orde is ge
maakt, en gelet wordt op het jaarlijksch onderhoud, zijn
de kosten van dat onderhoud niet zoo groot. Het is niet
goed dat de molen te Schoorldam is gestatlonneerd, De
molen lag in salege rust en de slooten verwaarloosden.
De heer Van der Oord oordeelt dat de molen niet ge
mist kan worden, hij is schromelijk verwaarloosd, maar
spr. wijst er op dat het gewenscht Is dat één persoon
den molen bedient
De Voorzitter zegt dat dit ook in de bedoeling ligt
De heer Rademaker vraagt of er dan ook een schui
tenhuis moet worden gebouwd.
De Voorzitter zegt dat de uitgetrokken post door het
in orde maken van den molen wordt overschreden, en
als nu nog een schuitenhuis wordt gebouwd, loopt het
nog meer over de begrooting heen. Het Is dan ook be
ter dat het schuitenhuis op de volgende begrooting
komt.
De heer Dignum wijst er op, dat de baggermolen in
den moeilijksten tijd wordt gebouwd en als hij dan in
het voorjaar best in den koolteer wordt gezet, behoeft er
geen schuitenhuis voor gebouwd worden.
De Voorzitter zegt dat hierover later gepraat kan
worden.
De heer Rezelman vraagt of het bestuur weet wat een
nieuwe molen kost.
De Voorzitter merkt op dat het schip zelf in goeden
staat is, het gaande werk is verwaarloosd en bij den
aankoop van een nieuwen molen zal dan ook een nieuw
schip moeten worden aangeschaft. Bovendien komt dan
toch de reparatie der 2 aken.
Algemeen wordt goedgevonden den baggermolen in
orde te doen maken.
De kadasterkaarten zijn bijgewerkt, het omboorden
der kaarten bleek noodlg te zijn en de kosten daarvan
bedroegen f 25. Voorts is het werk van den heer Sietma
meer gebleken dan was gedacht en die rekening is dan
ook met f 25 overschreden. De totale kosten bedroegen
dus niet f 300, doch f 350.60. Algemeen wordt goed
gevonden dit bedrag te voldoen.
Ten aanzien van de uitbreiding der begraafplaats te
Sint-Maartensbrug wordt gunstig beschikt op het ver
zoek van het gemeentebestuur om de afscheldingssloot
iets zuidelijker te doen graven dan door de vergadering
van Hoofdingelanden was besloten.
Het Prov. Bestuur maakte bezwaar tegen de uitgifte
In erfpacht van een perceel grond aan den heer N.
Stcnders. Een gedeelte van het in erfpacht uit te geven
perceel ligt tusschen het huis en de Keinsmerweg en
doordat de afscheiding Is verdwenen, draagt dat ge
deelte een openbaar karakter en geeft het Prov. Be
stuur in overweging om het formeel aan den weg toe
te voegen.
Onderzocht zal worden hoe groot het hierbedoelde
gedeelte is.
De Voorzitter deelt verder mede. dat door hem was
geprobeerd de stortgronden in de polderlasten terug te
krijgen, doch dit is niet gelukt, omdat de stortgronden
voor altijd waren afgekocht. In den polder W. was een
kwestie geweest, en Ged. Staten hadden geadviseerd,
art. 40 van de Keur te wijzigen, zoodat de scheiding-
slooten door den zorg van de molenmeesters, zouden
worden uitgediept op kosten van de belendende eige
naren.
Het Dag. Bestuur achtte dit bezwaarlijk. Er ontstaan
meer scheidingslooten, door verkoop van boerderijen.
Ged. Staten antwoordden evenwel, dat de wijziging
bedoelde om de kosten van uitdiepen der scheiding
slooten te doen dragen door de aanlendende eigenaren.
Het Dag. Bestuur stelt nu voor art. 40 der Keur aldus
te wijzigen.
De heer Dignum kan er zich slecht mee vereenigen,
dat de zorg voor de wegslooten tot de kleine polders
behoort. Met die zoetwaterslooten hebben de kleine
polders geen uitstel, tenzij ze voor boezem dienen. Spr.
zou dus ook in dat opzicht art. 40 willen wijzigen.
De Voorzitter merkt op dat de toestand bij den heer
Dignum niet gelijk is aan den toestand in alle kleine
polders, maar bovendien het schrijven van Ged. Staten
i3 voor het Dag. Bestuur alleen aanleiding tot de voor
gestelde wijziging. Spr. raadt den heer Dignum aan zijn
voorstel schriftelijk in te dienen voor de volgende ver
gadering.
De heer Dignum meent dat de belde wijzigingen wel
gelijktijdig kunnen gebeuren.
Het voorstel van het Dag. Bestuur tot wijziging van
art 40 der Keur wordt algemeen goedgevonden en de
heer Dignum kan voor de volgende vergadering een
voorstel Indienen.
Volgt onderzoek der geloofsbrieven van de benoemde
molenmeesters van den polders L, NMWN en P.
Door de heeren De Boer, Schilder en Van der Oord
worden de geloofsbrieven onderzocht en bij monde van
den heer Schilder wordt een gunstig rapport uitgebracht
en de benoeming van de heeren G. Kater Gz., C. No
bel en P. Hoedjes goedgekeurd.
Vastgesteld wordt het kohier van aanslagen voor den
dienst 1930.
Het kohier wordt vastgesteld tot een bedrag van
f 93089.34, en de termijnen van betaling gestold op 1
September en 1 Januari.
De lasten voor de egalementslanden.
Aan de orde is een voorstel, ingediend door H. Rezel
man en 5 andere Hoofdingelanden- om:
a. het besluit, aangenomen in de vergadering van 7
December 1929, dat de Egalementslanden 1/5 van het
bedrag, dat de Contrlbuabele landen in de Alg. lasten
moeten bijdragen, benevens artikel 11 van het Bijz.
Reglement van Bestuur te schrappen wordt ingetrok
ken;
b. de Egalementslanden te belasten met 2*4/5 en de
Contribuabele landen met 5/5;
c. de posten nJ. de f 24000., die toch geheel op het
Wegenfonds behooren, af te voeren van de Algemeene
lasten en te brengen op het Wegenfonds; De halve
kosten van den Secr.-Pennlngm. en die van den Op
zichter te brengen op het Wegenfonds.
d. artikel 6 van het Bijzonder Reglement te wijzi
gen. zoodat de Contribuabele- en Egalementslanden het
zelfde stemrecht hebben.
Het verzoek was onderteekend door de heeren Rezel
man, Van der Oord, Dignum, Swan, Rampen en P. de
Boer..
Volledigheidshalve geven we hieronder het voorstel van
het Dag. Bestuur, in de vergadering van 7 December
ter tafel gebracht
„Artikel 10 van het bijzonder reglement on-ver-
„anderd te laten, de egalementslanden met 1/5 van
„het bedrag dat de contribuabele landen in de al
gemeene lasten bijdragen, te belasten onveranderd
„het bepaalde van lid 1 in art. 10 van het bij
zonder reglement Artikel 11 van het bijzonder re
glement dan te schrappen, omdat het Dag. Be-
„stuur meent dat art. 57 lid 14 van het algemeen
„reglement aan hoofdingelanden de bevoegdheid
„geeft de schuldplichtigheid, zooals deze op den
„legger is vastgesteld, te veranderen. Het Dag. Bc-
.stuur meent, dat het bestaande art 11 van het
„bijzonder reglement de beslissing van de meerder
heid van hoofdingelanden kan weerhouden.
..Met 8 tegen 4 stemmen, die van de heeren Bruin.
„Rademaker, De Boer en Rezelman werd in de ver-
„gadering van 7 December dit bestuursvoorstel aan
genomen."
De Voorzitter zegt dat het hier dus betreft een wijzi
ging van het Bijzonder Reglement.
Het Dag. Bestuur, tenminste het meerendeel. stelt
voor afwijzend op de voorstellen te beschikken, een min
derheid kan zich met de voorstellen verecnigen.
Spr. wijst er op dat we met deze voorstellen weer ko
men op het oude chapiter, en waar we hier hebben een
gemoedelijk polderbestuur weten we al vooruit dat de
voorstellen zullen worden aangenomen. Om een herha
ling van wat reeds 100 maal is gezegd te voorkomen,
geeft spr. in overweging er zoo weinig mogelijk over
te praten. Spr. herinnert er aan dat tegen het laatste
besluit door eigenaren van contribuabele landen bezwa
ren zijn ingebracht en Ged. Staten nog geen beslissing
omtrent dat besluit hebben genomen
De heer Rezelman zegt dat de voorstellen door hun voor
stel een betere verhouding in den polder willen trachten
te krijgen. Jaren is met deze kwestie gemarteld en de
voorstellers meenen dat de partijen met hun voorstel
tot elkaar zijn te brengen.
De Voorzitter zegt dat als de voorstellen worden aan
genomen, het aan de tegenpartij zal liggen of zij bij
Prov. Staten in beroep wenscht te gaan.
De heer Rezelman bepleit handhaving van art. 11 van
het bijzonder reglement.
De Voorzitter merkt op dat de heer Rezelman mag
denken gelijk te hebben, ook spr. meent dat. en of daar
nu lang of kort over wordt gepraat, het resultaat
zal hetzelfde blijven. De eigenaren der egalementslan
den meenen dat wat is besloten, hun rechtmatig toe
komt. Spr gaat dan na de punten b. c en d en oordeelt
dat met het oog op den toestand een lastenverdeeling
van 2% voor de egalementslanden te bezwaarlijk is. Zij
hadden 1/5 aan lasten te dragen en vroeger was het
zelfs zoo. dat ze ook 1/5 aan lasten droegen voor de
wegen. In 18631864 is dat evenwel gewijzigd, en betalen
ze nu de volle wegenbelasting. Ook is getracht het onder
houd der bruggen op de wegen te leggen, maar dat ston
den Ged. Staten niet toe, omdat dan op de eene partij
te veel lasten werden geschoven. Ged. Staten hebben
tenslotte voor een betere controle zelf voorgesteld het
bruggenonderhoud bij de wegen te doen. maar daardoor
moesten de eigenaren der egalementslanden een tame
lijke bijdrage opbrengen. Op grond daarvan wil het Dag.
Bestuur afwijzend op punt b beschikken. Want punt c
betreft, er is f 120000 geleend voor kosten paardepaden
en wering van zeewater bij de overstrooming van den
Anna Paulownapolder, waartoe de sluis werd gerepareerd
en het muurtje werd gemaakt. Spr. heeft gehoord, de
notulen vermelden er niet veel van. dat de paardepaden
hebben gekost f 53000, zoodat f 67000 ten laste van het
alg. bestuur werden gebracht.Om de rest nu direct maar
naar het wegenfonds te brengen, vindt het Dag. Bestuur
niet gewenscht. Wat het halve salaris van den secretaris
penningmeester betreft, die doet voor de wegen een
bitter beetje, met den opzichter is het wat anders.
Wat het volgende punt betreft, als de eigenaren van
contribuabele landen meer lasten moeten betalen dan
eigenaren van egalementslanden, dienen ze ook meer
rechten te hebben en spr. denkt dat Ged. Staten het
voorgestelde dan ook wel niet zullen toestaan.
De heer Bruin deelt mede dat het voorstel ls voort
gekomen uit een vergadering van eigenaren van contri
buabele landen, die in dit voorstel zagen een soort van
verbroedering, die hoopten dat daarmede de strijd werd
opgelost. Wat de resteerende f 24000 betreft, spr. deelt
mede, hoe op 24 Januari 1917 besloten werd voor f 48000
straatsteenen aan te koopen, te besteden voor straatwerk
f 10000, bijzondere werken f 7000, overstroomingswerken
f 30000, droge sluizen f 25000. Deze uitgaven behoorden
geheel op het wegenfonds te drukken. De egalements
landen liepen evengoed het gevaar voor overstrooming
dan de contribuabele landen, en waarom moesten dus de
kosten geheel op het algemeen bestuur worden gebracht
en dus door de eigenaren van contribuabele landen wor
den opgebracht? Het is dan ook geheel adr«m dat de
resteerende f 24000 op het wegenfonds komen. Het sa
laris van den opzichter kan wel voor gedeelte ten
laste der wegen worden gebracht en als dan van het
salaris van den secretaris-penningmeester 'A wordt ge
nomen, geeft het voorstel de verhouding wel Juist aan.
Spr. kan zich dan ook zeer goed met de voorstellen ver
eenigen en hoopt dat de andere partij, tot inzicht zal
komen dat de regeling goed is.
De heer Rampen is het volkomen met den heer Bruin
eens.
Tot stemming overgaande worden de voorstellen van
de heeren Rezelman e.a, aangenomen, tegen stemden
de heeren Brak, Schilder, Nieman, Tiel, Jlmmink en
de Voorzitter.
De heer Rezalman merkt op dat nu ook art. 3 gewij
zigd dient te worden, maar de Voorzitter zegt dat Ged.
Staten daar wel op zullen wijzen.
De heer Rezelman stelt voor de zooeven genomen be
sluiten 1931 te doen ingaan.
De Voorzitter zegt dat de heer Rezelman dat wel kan
voorstellen, maar eerst zullen Prov. Staten het moeten
beoordeelen. En spr. wijst er op dat het besluit tot wij
ziging van art. 12 van het Bijz. Reglement, betreffende
benoeming molenmeesters nog niet eens is goedgekeurd.
De rondvraag.
De heer Rampen en ook de andere 3 nieuwgekozen
hoofdingelanden deden dat achtereenvolgens dankte
voor de vriendelijke woorden en hoopte op een aange
name samenwerking.
De heer Schilder sprak over den hinder dien de
kastelein G. de Wit ondervindt van het grint naast zijn
huis.
De Voorzitter deelde mede, dat in het natte seizoen
het grint zal worden opgebracht, maar wat opgewerkt
zal worden om minder last te veroorzaken.
Ook de heer Dignum klaagde erover, dat het grint
voor zijn huis wordt opgeslagen en wel tegen het hek
van harmonicagaas en zoodanig dat het grint in het
voortuintje terecht komt.
De Voorzitter zegt dat maatregelen daartegen zullen
worden getroffen.
De heer Swan wijst op het ongemak voor de weg
werkers uit de Noord-Zijpe, dat ze hun loon van St.-
Maartensbrug moeten halen, terwijl ze dat voorheen
van Sehagerbrug konden balen.
De Voorzitter licht uitvoerig toe, dat tegenwoordig de
opzichter ook kas en boekhouding heeft en uit een
voorschot de loonen betaalt. De opzichter heeft met de
menschen te maken en inplaats van door den penning
meester worden de wergwerkers dan ook door den op
zichter betaald. En bovendien de penningmeester mag
niet anders betalen dan op geteekende mandaten.
De heer Swan zegt dat dit wel erg reglementair mag
zijn, maar voor de wegwerkers is het lastig.
Ook de heer Dignum onderschrijft dat, de menschen
hebben op die manier nog geen vrije Zaterdagmiddag.
De Voorzitter wijst erop, hoeveel moeite het heeft
gekost om de boekhouding in orde te krijgen, het Dag.
bestuur moet verantwoord zijn. Door den opzichter
wordt zooveel mogelijk gezorgd ,dat de menschen hun
werk dicht bij huis hebben.
De heer Bruin geeft toe, dat het voor de wegwerkers
wel wat lastig is, maar deze week heeft spr. het werk
van den penningmeester gezien, en dat is thans zoo
keurig en netjes in orde, dat spr. er niet graag aan
zou willen tornen.
Het teren der wegen.
De heer Rezelman informeert wanneer met het teren
der wegen zal worden begonnen. Verleden jaar is be
sloten den weg bij St. Maartensbrug te teren en dat is
ook niet gebeurd.
De Voorzitter zegt dat de heer Rezelman zich vergist,
verleden jaar is besloten niet te teren, dit jaar is be
sloten een deel te teren, en ls voor den weg Sehager
brugKeinsmerbrug en voor den Schagerweg f 6000
uitgetrokken. Hoewel wel wordt gezegd, dat de tijd van
proefnemen voorbij is, meent spr. dat die tijd nog niet
voorbij is, want hooge autoriteiten weten de juiste be
werking nog niet. Het Dag. Bestuur durfde het teren
niet aan de wegwerkers op te dragen en heeft zich ver
staan met de N.V. Geruischlooze Weg en firma Hoogen-
beek te Laren. Met het resultaat dat de N.V. Ge
ruischlooze weg het gedeelte Sehagerbrug—Keinsmer
brug zal teren voor f 3850. De weg krijgt een breedte
van 3*4 meter, zal eerst onder profiel worden gebracht,
geteerd en daarna fijne split opgebracht worden en in-
gewalsd worden.
Van den Schagerweg zal a.s. herfst het paardepad
uitgenomen worden en daarna over een breede van 4
meter basalt opgebracht worden. Vergeten was aan
Ged. Staten toestemming tot het teren te vragen en
omdat de Geruischlooze Weg 21 Juli zou beginnen, is
nu gevraagd aan Ged. Staten om voor 20 Juli vergun
ning te verleenen.
De heer Rezelman vraagt of die wijze voordeeliger
is dan wanneer het door eigen personeel gebeurt. In
Anna Paulowna, Wieringerwaard enz., gebeurt dat ook.
De Voorzitter: Als U maar weet hoe.
De heer Bruin geeft in overweging dit punt -verder
in comité te behandelen.
De heer De Boer vraagt wat gedaan moet worden om
de Zijper wegen beter te beveiligen. Het telefoon- cn
electrisch net breidt zich steeds meer uit en het komt
voor. dat de palen geen 1V4 of 2 meter uit het hart
van den weg staan. Het wordt steeds onveiliger voor
het verkeer.
De Voorzitter zegt dat in het geval waarop de heer
De Boer doelt, men te doen heeft met het Rijk en het
Dag. Bestuur afwijzend had beschikt. Maar dat ging
niet zoo gemakkelijk. In comité zal spr. er meer van
vertellen.
Hierna wordt de openbare vergadering gesloten, om
in comité te behandelen een voorstel van het Dag.
Bestuur om den schipper J. Droog te Zijdewind, die
in gebreke blijft de door door hem aangebrachte schade
aan de sluis te Oudesluis. te voldoen, in rechten te
vervolgen.
Begunstigd door het mooiste weer. wat men zich kan
denken heeft j.1. Dinsdag het jaarlijksche schoolreisje
plaats gehad. De kinderen van de 2e tot en met de 6e
klasse (97) hebben in 23 auto's, welwillend door kinder
vrienden beschikbaar gesteld .volop genoten. Om 9 uur
op 't schoolplein aanwezig. Nadat ieder van een zakje
snoep jvas voorzien, werd de reis aanvaard. Via de
Zijpe, langs Petten was de 1e halte het gestrande schip
nabij Camperduin, wat nog steeds voor een groot ge
deelte in 't zand zit. Vandaar langs Hargen, Groet en
Schoorl naar Bergen. Speeltuin, Zandgat, op de foto,
eten en drinken, wat wil je nog meer. Toen naar Ber
gen aan Zee, wat natuurlijk met dit mooie weer buiten
gewoon In den smaak viel. Daarna via Egmond a. d.
Hoef naar Alkmaar. Ook daar weer den inwendlgen
mensch verstrekt en in den speeltuin pret maken, waarna
nog een wandeling werd gemaakt naar den Herten
kamp. Ruim zes uur werden de chauffeurs verzocht
de motor in beweging te brengen. Via Heerhugowaard,
N. Niedorp en Winkel kwam de stoet tegen acht uur
behouden cn wel binnen. Behoudens één lekke band,
heelemaal geen autopech.
Een woord van hartelijken dank aan de eigenaars van
de auto's, aan de commissie, aan de coöperatie „De Tijd
geest" voor de geschonken 50 koeken en 100 reepen, en
verder aan allen die hebben bijgedragen om het school
feest weer zoo uitstekend te doen slagen is zeer zeker
hier wel op zijn plaats.
Ook bij 't reisje naar Amsterdam had „de Tijdgeest"
de vorige week voor versnapering gezorgd.
Maandagavond vergaderde de Handeldrijvende en In-
dustrieele Middenstandsvereeniging, onder leiding van
den heer C. Rezelman.
Opkomst als gewoonlijk niet best
De door den heer F. Zwaag voorgelezen notulen wer
den onder dank vastgesteld.
Eenige ingekomen stukken werden meerendeels voor
kennisgeving aangenomen.
Als afgevaardigde naar het te houden congres werd
de heer H. Sybrands gekozen. Voor groepsbestuur A zijn
candidaat gesteld de heeren Ackerstaff Agy, M. J. Die
ren, A. F. Meijer, Groningen, en K. J. Peletier, Leeu
warden. Voor de Middenstand: J. K. F. van Bommel, 's-
Gravenhage en J. J. Korff, Amsterdam.
Een circulaire, betreffende boekhoudcursus werd we
gens de geringe opkomst aangehouden tot een volgende
vergadering.
Rondvraag nihil, waarna sluiting volgt.
BURGERBRUG.
Dinsdag j.1. hadden de oudere leerlingen der O.L.-
school hun jaarlijksch schoolreisje.
Het vertrek was niet erg mooi, want met 't van huis
gaan, kwam een der auto's al direct in botsing met een
harkmachine, welk laatste voertuig 't loodje moest
leggen en 't voorloopig met één wiel, waaruit alle
spaken (ijzeren) verwijderd waren, tevreden moest we
zen, terwijl de auto letterlijk geen schade bekwam en
haar diensten, n.1. de kinderen $en blijden dag te doen
bezorgen, kon verrichten. Gedachtig aan 't gezegde:
een droeven morgen een blijden dag", gingen allen vroo-
lijk en opgewekt van huis, doch na geen vijf miniuten
gereden te hebben, kreeg een der motors pech, wat
evenwel spoedig verholpen kon worden. We werden
toen toch wel een weinig bevreesd dat 't hierbij niet
zou blijven, welke vrees, zooals later bleek, overbodig
was, daar gedurende den geheelen tocht van 140 K.M.
niets meer voorviel, behalve dan dat er één chauffeur
zoo af en toe een band wat moed moest inblazen. De
eerste halte was Velserbeek, waar de kinderen volop
genot en in 't dierenpark, wat wel niet groot, doch om
haar gunstige ligging niet minder interessant was. In
één woord een schitterend hoekje natuurwerk. Jam
mer dat onze gids inmiddels eenige zijner volgelingen
al zoowat op IJmuiden gebracht had, omdat hij zoo
goed 't pad wist te vinden, maar dit keer toch abuis
bleek te zijn. We namen 't hem ook niet erg kwalijk en
bedoelen met deze vermelding ook niets onvriendelijks
hoor. Daarna werd de Ruine van Brederode bezocht.
Oppervlakkig beschouwd en bekeken is daar niet veel
aan, doch onder leiding van den bewaker dezer luttele
overblijfselen van 't eens zoo sterke slot of kasteel, is
't werkelijk de moeite wel waard en bovendien een nut
tige en leerzame tijdpasseering, 't met een bezoek te
vereeren. Op luisterrijke en duidelijke wijze wist deze
bewaker de kinderen de oorsprong van dit kasteel, zoo
wel als de verschillende strijden, welke 't In den loop
der eeuwen ondergaan had, te vertellen. Tijdens 't ver
haal waren de jongens en meisjes zoo stil als een muis,
wel een teeken dat 't hun boeide.
Als eindpunt kregen we Bloemendaal aan bad, w'aar
wat licht te begrijpen valt, naar hartelust genoten
werd. Zoo langzamerhand kwam de tijd welke overal
een einde aan maakt, 't vertrek aonkondigen, ook aan
zijn teedere gevoelens, n.L zijn speciale voorliefde jon
ge dames uit de 2e jeugd te fotografeeren, te geven,
welke vlieger evenwel niet opging, evengoed hulde aan
dezen mijnheer voor alles wat hij voor ons op de ge
voelige plaat heeft vereeuwigd.
Laten we eindigen met mede te deelen dat 't gezelschap
nog even naar IJmuiden geweest is om aldaar de nieu
we sluis te zien. Op den thuisreis is nog even op Schoorl
gepauzeerd, waar 't gedurende een uurtje nog recht plei-
zierig doorging, en toen naar huis en met bekwamen
spoed onder de wollen dekens.
Aan allen voor betoonde belangstelling en opoffering
oprechten dank.
Omstreeks 9 uur kwam gisteren uit Zuidelijke richting
het groote luchtschip „Graf Zeppelin" over ons dorp ge
vlogen om spoedig in Noordwestelijke richting, de Noord
zee, dus, te verdwijnen.
Ons werd meegedeeld, dat op verschillende akkers de
draalhartigheid zich weer in de kool openbaart.
De verlaging der vrachttarieven voor het vervoer
van aardappelen door de Ned. Spoorwegen is voor de
schippers een strop. Als zij hun vrachten in overeen
stemming brengen met die der Spoorwegen, wordt er
door die menschen geen droog brood verdiend. Hoewel
de verlaging der vrachttarieven allicht als een tuin
ders- en handelsbelang kan worden aangemerkt, is het
toch jammer, dat een groep van menschen, die dag en
nacht sjouwen, de dupe worden van dézen overigens
sympathieken maatregel.
Als we goed zijn ingelicht, heerscht onder enkele
gemeenteraadsleden van de 4 Langendijker gemeenten
en St.-Pancras een strooming, die het electrisch bedrijf
liever niet aan 't P.E.N. zag overgedragen. Het bestuur
der Gascommissle vergaderde Woensdagmiddag om de
besluiten der gemeenteraden van Zuid- en Noordschar-
woude te bespreken.
Met de vlsscherij in het Geestmer Ambacht gaat het
de laatste jaren slecht. Ook dit jaar hooren we de vls-
schers ernstig klagen. De meesten trachten dan ook
door andere werkzaamheden hun zeer onvoldoende
broodwinning aan te vullen.
We vernamen, dat het Bestuur van den Polder Geest
mer Ambacht (Oosterdljk en Molengeersen), besloot, de
bewoners van een drietal watermolens aan te zeggen dat
deze binnen 6 weken moeten zijn ontruimd. Het is zeker
de bedoeling de molens dan voor afbraak te verkoopen.
NOORDSCHARWOUDE.
Woensdag had in de smederij van den heer Bos een
ongeval plaats, wat gelukkig goed afgekomen is.
Men was bezig een luchttank op atmosfeer te brengen
met zuurstof, met gevolg, dat de tank uit elkander sprong
Een der knechts, J. G. .bekwam eenig letsel aan zijn
vingers De andere knecht W. K. kreeg een gedeelte der
tank tegen z'n knieën en liep daardoor een kenuzing
op. Belde moesten zich onder dokters behandeling stel
len.
Dc brug aan de Spoorstraat is thans afgesloten voor
voertuigen. De steenen voeting wordt vernieuwd, zoodat
het brugdek er vaster op komt te liggen. Dit liet den
laatsten tijd wel wat te wenschen over.
Aan de velling alhier werd verhandeld:
In Junie '30 In Juli '29
Aardappelen 485898 K.G. 32125 K G.
Uien 350 K.G
Bloemkool 6015 stuks
De omzet bedroeg in Juni 1930 f 21.440.41, togen f 2.906.23
in Juni 1929.
Onze vroegere plaatsgenoote, Mej. Annie van Leijen,
slaagde heden voor onderwijzeres, als leerlinge van de
Nutskweeksschool te Haarlem.