Zijpe en Hazepolder Uit onze Omgeving. WIERINGERWAARD Z IJ P E LANGENDIJK WARItfENHUIZEN NIEUWE NIEDORP Hulzen (298 M., na 1 uur 1071 M.) K.R.O. 8.15—9,30 Morgenconcert, 11.30—12.00 Godsdienstig half uurtje, 12.00 Tijdsein, 12.00—12.15 Gramofoonmuzlek, 12.151.15 Lunchmuziek door het K.R.O.-Qulntet, 1.15 2.00 Gramofoonmuziek, 2.003.15 Kinderuurtje, 5,00 6.00 Gramofoonmuziek, 6.00 Tijdsein, 6.016.55 Gramo foonmuziek, 6.557.15 Journalistiek Weekoverzicht door Paul de Waart, 7.157.30 Gramofoonmuziek, 7.30—8.00 Lezing: „De beteekenis van Goodwill"; 8.0111.00 Con cert door het K.R.O.-Salon-Orkest; In de pauze pl.m, 9.15 Nieuwsberichten van Vaz Dias en Gramofoonmu ziek; 11.00—12.00 Gramofoonplaten, 12.00 Sluiting. Vergadering van Dijkgraaf, Heemraden en Hoofd ingelanden van den Zijpe en Hazepolder, op Woensdag 9 Juli, 's middags half twee in „Het Wapen van de Zijpe" van den heer J. Broer te Sehagerbrug. Voorzitter de heer C. Hooy, dijkgraaf; secretaris de heer J. J. Bleek. Het geheele college is aanwezig. De Voorzitter opent met een woord van welkom de vergadering in het bijzonder tot de 4 nieuwe hoofdinge landen de heeren Rampen, Dignum, Swan en Van der Oord. Spr. hoopt dat zij met lust en ijver de belangen van den polder zullen behartigen en gezellig en vriend schappelijk zal worden samengewerkt. De notulen van de vergaderingen van 12 Februari en April worden goedgekeurd. Mededeellngen en Ingekomen stukken. De Voorzitter deelt mede, dat thans 10 schepen met grint zijn gelost, tot een totaal van 2636 M3. In verband met de verlenging van losdagen is het bedrag voor het iossen van grint door Klomp teruggebracht van f 1.24 op f 1.15 per M3. Dc Voorzitter deelt uitvoerig mede dat bij alle gema len in de kleine polders zoowel een buiten- als een bln- nenpeilschaal zal worden aangebracht en de molenaar iederen dag het peil op de loozlngstaten moet invullen, bij het begin en bij de eindiging van het malen en een van de twee loozingstaten met het oog op de controle van den waterstand, naar den Prov. Waterstaat moet worden gezonden. De heer Rezelman verwondert er zich over dat dit ook voor het inmalen met gebeuren en wijst op de moei lijkheid in den polder C. Ook de heer Dignum noemt de regeling van het bin- nenmalen een wassen neus. De Voorzitter daarentegen oordeelt dat het vooral voor de electrlsche gemalen veel zin heeft, het is een goede controle of er iets aan de gemalen mankeert. De heer Van der Oord kan niet indenken dat daar voor do controle moet dienen. De capaciteit van een electrisch gemaal is aan_fle hand van die staten niet te controleeren, immers, he\ scheelt veel of het is een dro ge of een natte tijd. De Voorzitter meent dat de Prov. Waterstaat wel met die omstandigheden rekening zal houden. In ieder geval moet aan den wensch van den Prov. Waterstaat vol daan worden. Op 5 Juni Is kasopname gedaan bij den penningmees ter en bleek alles in overeenstemming met boeken en bescheiden te zUn. De baggermolen. Een onderzoek is ingesteld naar den toestand van den baggermolen. Het in orde maken van baggermolenmo tor en 2 baggeraken zal totaal f 990 kosten, en het Dag. Bestuur stelt voor hiertoe over te gaan. De heer Rezelman vraagt of niet beter een nieuwe molen kan worden aangekocht, en de heer Dignum vraagt of het Dag. Bestuur overtuigd is dat dan de mo len goed bruikbaar is. Op verzoek van den Voorzitter licht de opzichter toe, dat voor het genoemde bedrag de baggermolen moet vol doen en voor het ingebruik nemen eerst een proef ge nomen zal worden. De heer Dignum zegt dat voorheen de baggermolen niet voldeed. De Voorzitter wijst er op dat sedert jaren aan het vaarwater niets is gedaan, verschillende klachten ko men binnen en noodwendig zal er dan wat gedaan moe ten worden. Do baggermolen zal dus in orde gemaakt moeten worden of aanbesteding van het werk moet plaats vinden en dat is ook duur. De baggermolen kan in den wintertijd, in den tijd van werkloosheid worden gebruikt, en als de baggermolen eenmaal in orde is ge maakt, en gelet wordt op het jaarlijksch onderhoud, zijn de kosten van dat onderhoud niet zoo groot. Het is niet goed dat de molen te Schoorldam is gestatlonneerd, De molen lag in salege rust en de slooten verwaarloosden. De heer Van der Oord oordeelt dat de molen niet ge mist kan worden, hij is schromelijk verwaarloosd, maar spr. wijst er op dat het gewenscht Is dat één persoon den molen bedient De Voorzitter zegt dat dit ook in de bedoeling ligt De heer Rademaker vraagt of er dan ook een schui tenhuis moet worden gebouwd. De Voorzitter zegt dat de uitgetrokken post door het in orde maken van den molen wordt overschreden, en als nu nog een schuitenhuis wordt gebouwd, loopt het nog meer over de begrooting heen. Het Is dan ook be ter dat het schuitenhuis op de volgende begrooting komt. De heer Dignum wijst er op, dat de baggermolen in den moeilijksten tijd wordt gebouwd en als hij dan in het voorjaar best in den koolteer wordt gezet, behoeft er geen schuitenhuis voor gebouwd worden. De Voorzitter zegt dat hierover later gepraat kan worden. De heer Rezelman vraagt of het bestuur weet wat een nieuwe molen kost. De Voorzitter merkt op dat het schip zelf in goeden staat is, het gaande werk is verwaarloosd en bij den aankoop van een nieuwen molen zal dan ook een nieuw schip moeten worden aangeschaft. Bovendien komt dan toch de reparatie der 2 aken. Algemeen wordt goedgevonden den baggermolen in orde te doen maken. De kadasterkaarten zijn bijgewerkt, het omboorden der kaarten bleek noodlg te zijn en de kosten daarvan bedroegen f 25. Voorts is het werk van den heer Sietma meer gebleken dan was gedacht en die rekening is dan ook met f 25 overschreden. De totale kosten bedroegen dus niet f 300, doch f 350.60. Algemeen wordt goed gevonden dit bedrag te voldoen. Ten aanzien van de uitbreiding der begraafplaats te Sint-Maartensbrug wordt gunstig beschikt op het ver zoek van het gemeentebestuur om de afscheldingssloot iets zuidelijker te doen graven dan door de vergadering van Hoofdingelanden was besloten. Het Prov. Bestuur maakte bezwaar tegen de uitgifte In erfpacht van een perceel grond aan den heer N. Stcnders. Een gedeelte van het in erfpacht uit te geven perceel ligt tusschen het huis en de Keinsmerweg en doordat de afscheiding Is verdwenen, draagt dat ge deelte een openbaar karakter en geeft het Prov. Be stuur in overweging om het formeel aan den weg toe te voegen. Onderzocht zal worden hoe groot het hierbedoelde gedeelte is. De Voorzitter deelt verder mede. dat door hem was geprobeerd de stortgronden in de polderlasten terug te krijgen, doch dit is niet gelukt, omdat de stortgronden voor altijd waren afgekocht. In den polder W. was een kwestie geweest, en Ged. Staten hadden geadviseerd, art. 40 van de Keur te wijzigen, zoodat de scheiding- slooten door den zorg van de molenmeesters, zouden worden uitgediept op kosten van de belendende eige naren. Het Dag. Bestuur achtte dit bezwaarlijk. Er ontstaan meer scheidingslooten, door verkoop van boerderijen. Ged. Staten antwoordden evenwel, dat de wijziging bedoelde om de kosten van uitdiepen der scheiding slooten te doen dragen door de aanlendende eigenaren. Het Dag. Bestuur stelt nu voor art. 40 der Keur aldus te wijzigen. De heer Dignum kan er zich slecht mee vereenigen, dat de zorg voor de wegslooten tot de kleine polders behoort. Met die zoetwaterslooten hebben de kleine polders geen uitstel, tenzij ze voor boezem dienen. Spr. zou dus ook in dat opzicht art. 40 willen wijzigen. De Voorzitter merkt op dat de toestand bij den heer Dignum niet gelijk is aan den toestand in alle kleine polders, maar bovendien het schrijven van Ged. Staten i3 voor het Dag. Bestuur alleen aanleiding tot de voor gestelde wijziging. Spr. raadt den heer Dignum aan zijn voorstel schriftelijk in te dienen voor de volgende ver gadering. De heer Dignum meent dat de belde wijzigingen wel gelijktijdig kunnen gebeuren. Het voorstel van het Dag. Bestuur tot wijziging van art 40 der Keur wordt algemeen goedgevonden en de heer Dignum kan voor de volgende vergadering een voorstel Indienen. Volgt onderzoek der geloofsbrieven van de benoemde molenmeesters van den polders L, NMWN en P. Door de heeren De Boer, Schilder en Van der Oord worden de geloofsbrieven onderzocht en bij monde van den heer Schilder wordt een gunstig rapport uitgebracht en de benoeming van de heeren G. Kater Gz., C. No bel en P. Hoedjes goedgekeurd. Vastgesteld wordt het kohier van aanslagen voor den dienst 1930. Het kohier wordt vastgesteld tot een bedrag van f 93089.34, en de termijnen van betaling gestold op 1 September en 1 Januari. De lasten voor de egalementslanden. Aan de orde is een voorstel, ingediend door H. Rezel man en 5 andere Hoofdingelanden- om: a. het besluit, aangenomen in de vergadering van 7 December 1929, dat de Egalementslanden 1/5 van het bedrag, dat de Contrlbuabele landen in de Alg. lasten moeten bijdragen, benevens artikel 11 van het Bijz. Reglement van Bestuur te schrappen wordt ingetrok ken; b. de Egalementslanden te belasten met 2*4/5 en de Contribuabele landen met 5/5; c. de posten nJ. de f 24000., die toch geheel op het Wegenfonds behooren, af te voeren van de Algemeene lasten en te brengen op het Wegenfonds; De halve kosten van den Secr.-Pennlngm. en die van den Op zichter te brengen op het Wegenfonds. d. artikel 6 van het Bijzonder Reglement te wijzi gen. zoodat de Contribuabele- en Egalementslanden het zelfde stemrecht hebben. Het verzoek was onderteekend door de heeren Rezel man, Van der Oord, Dignum, Swan, Rampen en P. de Boer.. Volledigheidshalve geven we hieronder het voorstel van het Dag. Bestuur, in de vergadering van 7 December ter tafel gebracht „Artikel 10 van het bijzonder reglement on-ver- „anderd te laten, de egalementslanden met 1/5 van „het bedrag dat de contribuabele landen in de al gemeene lasten bijdragen, te belasten onveranderd „het bepaalde van lid 1 in art. 10 van het bij zonder reglement Artikel 11 van het bijzonder re glement dan te schrappen, omdat het Dag. Be- „stuur meent dat art. 57 lid 14 van het algemeen „reglement aan hoofdingelanden de bevoegdheid „geeft de schuldplichtigheid, zooals deze op den „legger is vastgesteld, te veranderen. Het Dag. Bc- .stuur meent, dat het bestaande art 11 van het „bijzonder reglement de beslissing van de meerder heid van hoofdingelanden kan weerhouden. ..Met 8 tegen 4 stemmen, die van de heeren Bruin. „Rademaker, De Boer en Rezelman werd in de ver- „gadering van 7 December dit bestuursvoorstel aan genomen." De Voorzitter zegt dat het hier dus betreft een wijzi ging van het Bijzonder Reglement. Het Dag. Bestuur, tenminste het meerendeel. stelt voor afwijzend op de voorstellen te beschikken, een min derheid kan zich met de voorstellen verecnigen. Spr. wijst er op dat we met deze voorstellen weer ko men op het oude chapiter, en waar we hier hebben een gemoedelijk polderbestuur weten we al vooruit dat de voorstellen zullen worden aangenomen. Om een herha ling van wat reeds 100 maal is gezegd te voorkomen, geeft spr. in overweging er zoo weinig mogelijk over te praten. Spr. herinnert er aan dat tegen het laatste besluit door eigenaren van contribuabele landen bezwa ren zijn ingebracht en Ged. Staten nog geen beslissing omtrent dat besluit hebben genomen De heer Rezelman zegt dat de voorstellen door hun voor stel een betere verhouding in den polder willen trachten te krijgen. Jaren is met deze kwestie gemarteld en de voorstellers meenen dat de partijen met hun voorstel tot elkaar zijn te brengen. De Voorzitter zegt dat als de voorstellen worden aan genomen, het aan de tegenpartij zal liggen of zij bij Prov. Staten in beroep wenscht te gaan. De heer Rezelman bepleit handhaving van art. 11 van het bijzonder reglement. De Voorzitter merkt op dat de heer Rezelman mag denken gelijk te hebben, ook spr. meent dat. en of daar nu lang of kort over wordt gepraat, het resultaat zal hetzelfde blijven. De eigenaren der egalementslan den meenen dat wat is besloten, hun rechtmatig toe komt. Spr gaat dan na de punten b. c en d en oordeelt dat met het oog op den toestand een lastenverdeeling van 2% voor de egalementslanden te bezwaarlijk is. Zij hadden 1/5 aan lasten te dragen en vroeger was het zelfs zoo. dat ze ook 1/5 aan lasten droegen voor de wegen. In 18631864 is dat evenwel gewijzigd, en betalen ze nu de volle wegenbelasting. Ook is getracht het onder houd der bruggen op de wegen te leggen, maar dat ston den Ged. Staten niet toe, omdat dan op de eene partij te veel lasten werden geschoven. Ged. Staten hebben tenslotte voor een betere controle zelf voorgesteld het bruggenonderhoud bij de wegen te doen. maar daardoor moesten de eigenaren der egalementslanden een tame lijke bijdrage opbrengen. Op grond daarvan wil het Dag. Bestuur afwijzend op punt b beschikken. Want punt c betreft, er is f 120000 geleend voor kosten paardepaden en wering van zeewater bij de overstrooming van den Anna Paulownapolder, waartoe de sluis werd gerepareerd en het muurtje werd gemaakt. Spr. heeft gehoord, de notulen vermelden er niet veel van. dat de paardepaden hebben gekost f 53000, zoodat f 67000 ten laste van het alg. bestuur werden gebracht.Om de rest nu direct maar naar het wegenfonds te brengen, vindt het Dag. Bestuur niet gewenscht. Wat het halve salaris van den secretaris penningmeester betreft, die doet voor de wegen een bitter beetje, met den opzichter is het wat anders. Wat het volgende punt betreft, als de eigenaren van contribuabele landen meer lasten moeten betalen dan eigenaren van egalementslanden, dienen ze ook meer rechten te hebben en spr. denkt dat Ged. Staten het voorgestelde dan ook wel niet zullen toestaan. De heer Bruin deelt mede dat het voorstel ls voort gekomen uit een vergadering van eigenaren van contri buabele landen, die in dit voorstel zagen een soort van verbroedering, die hoopten dat daarmede de strijd werd opgelost. Wat de resteerende f 24000 betreft, spr. deelt mede, hoe op 24 Januari 1917 besloten werd voor f 48000 straatsteenen aan te koopen, te besteden voor straatwerk f 10000, bijzondere werken f 7000, overstroomingswerken f 30000, droge sluizen f 25000. Deze uitgaven behoorden geheel op het wegenfonds te drukken. De egalements landen liepen evengoed het gevaar voor overstrooming dan de contribuabele landen, en waarom moesten dus de kosten geheel op het algemeen bestuur worden gebracht en dus door de eigenaren van contribuabele landen wor den opgebracht? Het is dan ook geheel adr«m dat de resteerende f 24000 op het wegenfonds komen. Het sa laris van den opzichter kan wel voor gedeelte ten laste der wegen worden gebracht en als dan van het salaris van den secretaris-penningmeester 'A wordt ge nomen, geeft het voorstel de verhouding wel Juist aan. Spr. kan zich dan ook zeer goed met de voorstellen ver eenigen en hoopt dat de andere partij, tot inzicht zal komen dat de regeling goed is. De heer Rampen is het volkomen met den heer Bruin eens. Tot stemming overgaande worden de voorstellen van de heeren Rezelman e.a, aangenomen, tegen stemden de heeren Brak, Schilder, Nieman, Tiel, Jlmmink en de Voorzitter. De heer Rezalman merkt op dat nu ook art. 3 gewij zigd dient te worden, maar de Voorzitter zegt dat Ged. Staten daar wel op zullen wijzen. De heer Rezelman stelt voor de zooeven genomen be sluiten 1931 te doen ingaan. De Voorzitter zegt dat de heer Rezelman dat wel kan voorstellen, maar eerst zullen Prov. Staten het moeten beoordeelen. En spr. wijst er op dat het besluit tot wij ziging van art. 12 van het Bijz. Reglement, betreffende benoeming molenmeesters nog niet eens is goedgekeurd. De rondvraag. De heer Rampen en ook de andere 3 nieuwgekozen hoofdingelanden deden dat achtereenvolgens dankte voor de vriendelijke woorden en hoopte op een aange name samenwerking. De heer Schilder sprak over den hinder dien de kastelein G. de Wit ondervindt van het grint naast zijn huis. De Voorzitter deelde mede, dat in het natte seizoen het grint zal worden opgebracht, maar wat opgewerkt zal worden om minder last te veroorzaken. Ook de heer Dignum klaagde erover, dat het grint voor zijn huis wordt opgeslagen en wel tegen het hek van harmonicagaas en zoodanig dat het grint in het voortuintje terecht komt. De Voorzitter zegt dat maatregelen daartegen zullen worden getroffen. De heer Swan wijst op het ongemak voor de weg werkers uit de Noord-Zijpe, dat ze hun loon van St.- Maartensbrug moeten halen, terwijl ze dat voorheen van Sehagerbrug konden balen. De Voorzitter licht uitvoerig toe, dat tegenwoordig de opzichter ook kas en boekhouding heeft en uit een voorschot de loonen betaalt. De opzichter heeft met de menschen te maken en inplaats van door den penning meester worden de wergwerkers dan ook door den op zichter betaald. En bovendien de penningmeester mag niet anders betalen dan op geteekende mandaten. De heer Swan zegt dat dit wel erg reglementair mag zijn, maar voor de wegwerkers is het lastig. Ook de heer Dignum onderschrijft dat, de menschen hebben op die manier nog geen vrije Zaterdagmiddag. De Voorzitter wijst erop, hoeveel moeite het heeft gekost om de boekhouding in orde te krijgen, het Dag. bestuur moet verantwoord zijn. Door den opzichter wordt zooveel mogelijk gezorgd ,dat de menschen hun werk dicht bij huis hebben. De heer Bruin geeft toe, dat het voor de wegwerkers wel wat lastig is, maar deze week heeft spr. het werk van den penningmeester gezien, en dat is thans zoo keurig en netjes in orde, dat spr. er niet graag aan zou willen tornen. Het teren der wegen. De heer Rezelman informeert wanneer met het teren der wegen zal worden begonnen. Verleden jaar is be sloten den weg bij St. Maartensbrug te teren en dat is ook niet gebeurd. De Voorzitter zegt dat de heer Rezelman zich vergist, verleden jaar is besloten niet te teren, dit jaar is be sloten een deel te teren, en ls voor den weg Sehager brugKeinsmerbrug en voor den Schagerweg f 6000 uitgetrokken. Hoewel wel wordt gezegd, dat de tijd van proefnemen voorbij is, meent spr. dat die tijd nog niet voorbij is, want hooge autoriteiten weten de juiste be werking nog niet. Het Dag. Bestuur durfde het teren niet aan de wegwerkers op te dragen en heeft zich ver staan met de N.V. Geruischlooze Weg en firma Hoogen- beek te Laren. Met het resultaat dat de N.V. Ge ruischlooze weg het gedeelte Sehagerbrug—Keinsmer brug zal teren voor f 3850. De weg krijgt een breedte van 3*4 meter, zal eerst onder profiel worden gebracht, geteerd en daarna fijne split opgebracht worden en in- gewalsd worden. Van den Schagerweg zal a.s. herfst het paardepad uitgenomen worden en daarna over een breede van 4 meter basalt opgebracht worden. Vergeten was aan Ged. Staten toestemming tot het teren te vragen en omdat de Geruischlooze Weg 21 Juli zou beginnen, is nu gevraagd aan Ged. Staten om voor 20 Juli vergun ning te verleenen. De heer Rezelman vraagt of die wijze voordeeliger is dan wanneer het door eigen personeel gebeurt. In Anna Paulowna, Wieringerwaard enz., gebeurt dat ook. De Voorzitter: Als U maar weet hoe. De heer Bruin geeft in overweging dit punt -verder in comité te behandelen. De heer De Boer vraagt wat gedaan moet worden om de Zijper wegen beter te beveiligen. Het telefoon- cn electrisch net breidt zich steeds meer uit en het komt voor. dat de palen geen 1V4 of 2 meter uit het hart van den weg staan. Het wordt steeds onveiliger voor het verkeer. De Voorzitter zegt dat in het geval waarop de heer De Boer doelt, men te doen heeft met het Rijk en het Dag. Bestuur afwijzend had beschikt. Maar dat ging niet zoo gemakkelijk. In comité zal spr. er meer van vertellen. Hierna wordt de openbare vergadering gesloten, om in comité te behandelen een voorstel van het Dag. Bestuur om den schipper J. Droog te Zijdewind, die in gebreke blijft de door door hem aangebrachte schade aan de sluis te Oudesluis. te voldoen, in rechten te vervolgen. Begunstigd door het mooiste weer. wat men zich kan denken heeft j.1. Dinsdag het jaarlijksche schoolreisje plaats gehad. De kinderen van de 2e tot en met de 6e klasse (97) hebben in 23 auto's, welwillend door kinder vrienden beschikbaar gesteld .volop genoten. Om 9 uur op 't schoolplein aanwezig. Nadat ieder van een zakje snoep jvas voorzien, werd de reis aanvaard. Via de Zijpe, langs Petten was de 1e halte het gestrande schip nabij Camperduin, wat nog steeds voor een groot ge deelte in 't zand zit. Vandaar langs Hargen, Groet en Schoorl naar Bergen. Speeltuin, Zandgat, op de foto, eten en drinken, wat wil je nog meer. Toen naar Ber gen aan Zee, wat natuurlijk met dit mooie weer buiten gewoon In den smaak viel. Daarna via Egmond a. d. Hoef naar Alkmaar. Ook daar weer den inwendlgen mensch verstrekt en in den speeltuin pret maken, waarna nog een wandeling werd gemaakt naar den Herten kamp. Ruim zes uur werden de chauffeurs verzocht de motor in beweging te brengen. Via Heerhugowaard, N. Niedorp en Winkel kwam de stoet tegen acht uur behouden cn wel binnen. Behoudens één lekke band, heelemaal geen autopech. Een woord van hartelijken dank aan de eigenaars van de auto's, aan de commissie, aan de coöperatie „De Tijd geest" voor de geschonken 50 koeken en 100 reepen, en verder aan allen die hebben bijgedragen om het school feest weer zoo uitstekend te doen slagen is zeer zeker hier wel op zijn plaats. Ook bij 't reisje naar Amsterdam had „de Tijdgeest" de vorige week voor versnapering gezorgd. Maandagavond vergaderde de Handeldrijvende en In- dustrieele Middenstandsvereeniging, onder leiding van den heer C. Rezelman. Opkomst als gewoonlijk niet best De door den heer F. Zwaag voorgelezen notulen wer den onder dank vastgesteld. Eenige ingekomen stukken werden meerendeels voor kennisgeving aangenomen. Als afgevaardigde naar het te houden congres werd de heer H. Sybrands gekozen. Voor groepsbestuur A zijn candidaat gesteld de heeren Ackerstaff Agy, M. J. Die ren, A. F. Meijer, Groningen, en K. J. Peletier, Leeu warden. Voor de Middenstand: J. K. F. van Bommel, 's- Gravenhage en J. J. Korff, Amsterdam. Een circulaire, betreffende boekhoudcursus werd we gens de geringe opkomst aangehouden tot een volgende vergadering. Rondvraag nihil, waarna sluiting volgt. BURGERBRUG. Dinsdag j.1. hadden de oudere leerlingen der O.L.- school hun jaarlijksch schoolreisje. Het vertrek was niet erg mooi, want met 't van huis gaan, kwam een der auto's al direct in botsing met een harkmachine, welk laatste voertuig 't loodje moest leggen en 't voorloopig met één wiel, waaruit alle spaken (ijzeren) verwijderd waren, tevreden moest we zen, terwijl de auto letterlijk geen schade bekwam en haar diensten, n.1. de kinderen $en blijden dag te doen bezorgen, kon verrichten. Gedachtig aan 't gezegde: een droeven morgen een blijden dag", gingen allen vroo- lijk en opgewekt van huis, doch na geen vijf miniuten gereden te hebben, kreeg een der motors pech, wat evenwel spoedig verholpen kon worden. We werden toen toch wel een weinig bevreesd dat 't hierbij niet zou blijven, welke vrees, zooals later bleek, overbodig was, daar gedurende den geheelen tocht van 140 K.M. niets meer voorviel, behalve dan dat er één chauffeur zoo af en toe een band wat moed moest inblazen. De eerste halte was Velserbeek, waar de kinderen volop genot en in 't dierenpark, wat wel niet groot, doch om haar gunstige ligging niet minder interessant was. In één woord een schitterend hoekje natuurwerk. Jam mer dat onze gids inmiddels eenige zijner volgelingen al zoowat op IJmuiden gebracht had, omdat hij zoo goed 't pad wist te vinden, maar dit keer toch abuis bleek te zijn. We namen 't hem ook niet erg kwalijk en bedoelen met deze vermelding ook niets onvriendelijks hoor. Daarna werd de Ruine van Brederode bezocht. Oppervlakkig beschouwd en bekeken is daar niet veel aan, doch onder leiding van den bewaker dezer luttele overblijfselen van 't eens zoo sterke slot of kasteel, is 't werkelijk de moeite wel waard en bovendien een nut tige en leerzame tijdpasseering, 't met een bezoek te vereeren. Op luisterrijke en duidelijke wijze wist deze bewaker de kinderen de oorsprong van dit kasteel, zoo wel als de verschillende strijden, welke 't In den loop der eeuwen ondergaan had, te vertellen. Tijdens 't ver haal waren de jongens en meisjes zoo stil als een muis, wel een teeken dat 't hun boeide. Als eindpunt kregen we Bloemendaal aan bad, w'aar wat licht te begrijpen valt, naar hartelust genoten werd. Zoo langzamerhand kwam de tijd welke overal een einde aan maakt, 't vertrek aonkondigen, ook aan zijn teedere gevoelens, n.L zijn speciale voorliefde jon ge dames uit de 2e jeugd te fotografeeren, te geven, welke vlieger evenwel niet opging, evengoed hulde aan dezen mijnheer voor alles wat hij voor ons op de ge voelige plaat heeft vereeuwigd. Laten we eindigen met mede te deelen dat 't gezelschap nog even naar IJmuiden geweest is om aldaar de nieu we sluis te zien. Op den thuisreis is nog even op Schoorl gepauzeerd, waar 't gedurende een uurtje nog recht plei- zierig doorging, en toen naar huis en met bekwamen spoed onder de wollen dekens. Aan allen voor betoonde belangstelling en opoffering oprechten dank. Omstreeks 9 uur kwam gisteren uit Zuidelijke richting het groote luchtschip „Graf Zeppelin" over ons dorp ge vlogen om spoedig in Noordwestelijke richting, de Noord zee, dus, te verdwijnen. Ons werd meegedeeld, dat op verschillende akkers de draalhartigheid zich weer in de kool openbaart. De verlaging der vrachttarieven voor het vervoer van aardappelen door de Ned. Spoorwegen is voor de schippers een strop. Als zij hun vrachten in overeen stemming brengen met die der Spoorwegen, wordt er door die menschen geen droog brood verdiend. Hoewel de verlaging der vrachttarieven allicht als een tuin ders- en handelsbelang kan worden aangemerkt, is het toch jammer, dat een groep van menschen, die dag en nacht sjouwen, de dupe worden van dézen overigens sympathieken maatregel. Als we goed zijn ingelicht, heerscht onder enkele gemeenteraadsleden van de 4 Langendijker gemeenten en St.-Pancras een strooming, die het electrisch bedrijf liever niet aan 't P.E.N. zag overgedragen. Het bestuur der Gascommissle vergaderde Woensdagmiddag om de besluiten der gemeenteraden van Zuid- en Noordschar- woude te bespreken. Met de vlsscherij in het Geestmer Ambacht gaat het de laatste jaren slecht. Ook dit jaar hooren we de vls- schers ernstig klagen. De meesten trachten dan ook door andere werkzaamheden hun zeer onvoldoende broodwinning aan te vullen. We vernamen, dat het Bestuur van den Polder Geest mer Ambacht (Oosterdljk en Molengeersen), besloot, de bewoners van een drietal watermolens aan te zeggen dat deze binnen 6 weken moeten zijn ontruimd. Het is zeker de bedoeling de molens dan voor afbraak te verkoopen. NOORDSCHARWOUDE. Woensdag had in de smederij van den heer Bos een ongeval plaats, wat gelukkig goed afgekomen is. Men was bezig een luchttank op atmosfeer te brengen met zuurstof, met gevolg, dat de tank uit elkander sprong Een der knechts, J. G. .bekwam eenig letsel aan zijn vingers De andere knecht W. K. kreeg een gedeelte der tank tegen z'n knieën en liep daardoor een kenuzing op. Belde moesten zich onder dokters behandeling stel len. Dc brug aan de Spoorstraat is thans afgesloten voor voertuigen. De steenen voeting wordt vernieuwd, zoodat het brugdek er vaster op komt te liggen. Dit liet den laatsten tijd wel wat te wenschen over. Aan de velling alhier werd verhandeld: In Junie '30 In Juli '29 Aardappelen 485898 K.G. 32125 K G. Uien 350 K.G Bloemkool 6015 stuks De omzet bedroeg in Juni 1930 f 21.440.41, togen f 2.906.23 in Juni 1929. Onze vroegere plaatsgenoote, Mej. Annie van Leijen, slaagde heden voor onderwijzeres, als leerlinge van de Nutskweeksschool te Haarlem.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 6