Oeestes-Sport en Hersen-Bymnastiek ns m i H m H VOOR ONZE SCHAKERS in iéf (tHÉ JU ui jjj s m EVENTJES DENKEN. VOOR ONZE DAMMERS De Binnenlandsch Nieuws. nieuwe rijksweg Den H a a g—R otterdam. De dubbel gestroopte paling. Vliegongeluk op Texel. Duitschland beschermt z ij n landbouw. Het onbehoorlijke optreden van studenten in een trein. Gemengd Nieuws. De zuigelingensterfte te Lübeck. Ernstig auto-ongeluk bij Berlijn. De dranksmokkel in de Ver. Staten. Vraagstuk No. 574. mm m Vraagstuk No. 572. Vraagstuk No. 573. Vraagstuk No. 575. M 9 éM Él Ut m m m ■t 9 m 'M. m w 'Él iÉ 0 m m 18 fSR m m m 0 HET EERSTE DEEL HEDEN IN GEBRUIK GENOMEN. Elke K.M. weg kost ongeveer 1 millioen gulden. Men schrijft ons: Heden Donderdag(morgen) werd op niet officieele wij ze het nieuwe vak op den weg Den HaagRotterdam geopend. Toen om tien uur de afsluitborden werden weg genomen, snorde het eerst een Lancia-wagen den weg op. Ofschoon gecontracteerd was. dat het werk uiterlijk in September klaar zou zijn en men lang aan een vroege re n datum twijfelde, is het eerste traject Hoornbrug Delft dan toch reeds klaar gekomen en zal de zijtak naar den Oostsingel te Delft Zaterdag den 19en Juli in gebruik worden genomen. Voorloopig zijn deze wegen niet toegankelijk voor fietsers uit beide richtingen. Het thans gereed gekomen gedeelte beslaat ruim 4 K.M. Gu- durende drie jaar heeft men met 1J0 arbeiders gewerkt; thans werkt men nog met 83 man. om in het begin van October den weg voor alle verkeer te kunnen doen open stellen. Dit werk. dat om zijn technische vereischten merkwaardig moet genoemd worden, beslaat over het geheel ongeveer 17 K.M., waarvan 15 K.M. hoofdweg en 2 K.M. zijweg naar Delft. Het wordt in 6 deelen uitge voerd. waarvan het eerste dan loopt van de Hoornbrug te Den Haag naar de Braserkade te Delft, het tweede van daar tot Delfgauw, het derde tot den Akkerschen- dijk, het vierde tot Overschie, het vijfde door de kom van Overschie en het zesde tenslotte tot Rotterdam. In het traject komen verschillende nieuwe bruggen voor, terwijl er ook een aantal vernieuwd of verbreed wor den. Bovendien ligt het in de bedoeling een viaduct te bouwen over de Schie, maar het is niet zeker of dit plan wel ooit zal kunnen worden doorgevoerd. Milioenen Kilogrammen materiaal verwerkt Het weglichaam bevindt zich 12 meter, op sommige punten zelfs 16 meter diep in den grond. Daar de bodem zeer drassig is. moet men het veen tot op groote diepte uitpersen en de ontstane opening met zand volstorten. Het gedeelte bij Rotterdam viel zoo tegen, dat men daar 2 meter meer aan overbelasting heeft moeten instor ten. Het is zelfs voorgekomen, dat bij het gedeelte aan de Zwette in een nacht het pasgestorte zand 20 A 30 me ter verzakte. Op dit nu geopende vak heeft men meer dan Vi millioen kubieke meter zand gestort, ofschoon (men in den aanvang meende met 180.000 M3. te kunnen volstaan. Voor het traject Akkerschjjndijk naar Over schie schat men het benoodigde zand op een milioen M3. terwijl voor het geheele werk naar raming 2M mil lioen M3. zand noodig was. Dat dergelijke hoeveelheden noodig zijn, kan men zich vanzelf makkelijker begrij pen. wanneer men bedenkt, dat de vaste bodem nabij de Hoornbrug 15 meter N.A.P. is en dat deze daalt hoe meer men naar het zuiden gaat, zoodat bij Overschie de vaste bodem daalt tot 21 meter beneden N.A.P. Na de groote zandstortingen volgt de basaltlaag, wel ke bestaat uit groote basaltblokken, die door Engelsche stoomwalzen. waahvan er al ettelijke op dit werk ver sleten zijn. tot een 30 c.M. dikke laag worden geplet. Hiervoor werden 40.000 ton steen verwerkt, terwijl voor de daaropvolgende laag. welke niet meer dan 20 c.M. dik is, 20.000 ton steenen van kleiner formaat werden gebruikt. Er volgen dan nog verschillende andere la gen, zoodat het bovendek tenslotte komt te rusten op een laag basalt. De werken van den onderbouw werden uitgevoerd door de Amsterdamsche Basalt Maatschappij, de bovenbouw door de „Utrechtsche Wegenbouw". In de bovenlaag was weer 15.000 ton steen en 10.000 ton zand gebruikt; de eigenlijke weg komt aldus ongeveer één meter onder het maaiveld te liggen. Voor den kern van den meeren- deels 32 meter breeden weg, moest over een breedte van 15 meter rivierzand, in dit geval Maaszand worden gebruikt. In de toekomst zal 11 meter van deze route bestemd zijn voor het snelverkeer, waarom dat ge deelte dan ook geasphaltcerd is. Het wordt omzoomd door betonnen randen, waardoor de weg ook des avonds van de fietspaden zal te onderscheiden zijn. Deze laat ste toch bevinden zich vlak naast den rijweg en zul len over hun volle breedte van 2 meter betegeld wor den. Van de overige nog 8% meter wordt een 3 meter klinkerweg aangelegd tusschen twee rijen jongen hoo rnen. Voor deze beplanting zijn 60.000 boompjes tegen den prijs van 20.000 gulden geleverd. Van de vier rijen, welke den weg zullen omzoomen, zullen de buitenste worden gevormd door iepen, die ondanks alle ziekte, toch maar steeds de sterkste boomen blijken. Meer naar het midden staan de fijnere soorten als abeelen, terwijl langs de bermen ligusterhagen geplaatst zijn, opdat deze bermen niet vernield worden bij het passeeren van den zijweg. Bij de groote zandstortingen maakte men ge- gebruik van een Ruston-machine, welke bij lederen greep 2 M2. zand verplaatste. Voor het bovendek heeft men gebruik gemaakt van een mengmachine, welke per dag 130140 ton bovendekmateriaal bereidde, doch een mengvermogen had van 180 ton per dag. Een derde gedeelte van den weg van Rotterdam naar Delft is ook bijna gereed, doch de geheele weg zal eerst op zijn vroegst in 1934 gereed zijn. Elke K.M. kost ongeveer 1 millioen gulden. En de zeeleeuwen die er goed mee waren. Inwoners van Maasland bij Rotterdam zagen Woensdag twee mannen, die bezig waren met het lichten van palingfuiken, die niet aan hen toebe hoorden. Zij waarschuwden den eigenaar, die juist op tijd kwam om te constateercn dat het tweetal er met de lekkerste en vetste van de hem toebehoo- rende zoet waterbewoners vandoor was gegaan. Het vermoeden bestond dat de dieven in Rotter dam thuishoorden en dies aarzelde de verontwaar digde fuikenbeiitter niet lang, greep zijn fiets en peddelde in allerijl naar de Rottestad. Het geluk is met den rechtvaardige en de boos heid wordt dikwijls reeds op aarde gestraft. Een van de eerste menschen, dien de palingliefheb bers togen het lijf fietsten dit in overeenstemming met de meer gebruikelijke uitdrukking: tegen het lijf loopen was een man, die volkomen aan het hem opgegeven signalement beantwoordde. Hij riep («ogenblikkelijk do hulp van een agent in en even daarna zat de vermoedelijke dader op het politiebureau, waar hij aan een streng verhoor werd onderworpen. In tylansland was hij wel geweest, bekende hij. Maar palingfuiken lichten! van z'n leven nooit gedaan! Zijn woonplaats werd genoteerd, en zonder verwijl trok een agent daarheen. De diefstal was meteen op gehelderd. In de keuken stond een pannetje, in het pannetje kronkelden zich v rooi ijk een onbezorgd de palingen en bij het pannetje stond verdachte nr. 2 met een gelukzalige uitdrukking op het gezicht over de te wachten lucullische geneugten. Aan welke verwachtingen een wreed einde werd ge maakt. De agent nam hem en het pannetje met de tot corpora del iet ie gepromoveerde palingen mee naa* lie bureau, waar de slotscène van dit melo-drama plaats had. Zooals te doen gebruikelijk, werd proces-verbaal op gemaakt en daarmee scheen de zaak afgehandeld, toon dc politie zich plotseling voor een uiterst lastig probleem zag gesteld. De corpora dclictil ■v De eigenaar was verdwenen, zoodat teruggave on mogelijk was. Eigenlijk moesten de palingen bewaard worden, om bij de rechtszitting als stukken van overtuiging op de groene tafel gebracht te worden. Er werd echter over wogen dat tegen den tijd dat de bewuste zitting gehou den zou worden, de palingen niet bepaald frisch meer zouden zijn en dat de rechter er waarschijnlijk geen prijs op zou stellen ze aan een nader onderzoek te on derwerpen. Zelf opeten, flitste het een oogenblik door den geest van den dienstdoenden inspecteur. Maar deze booze gedachte werd al spoedig onderdrukt. Teruggeven aan de dieven, daar was natuurlijk geen sprake van. Hot probleem was aldus van alle kanten bekeken en de oplossing bleek buiten verwachting zeer lastig. Tot plotseling de ingeving kwam, die niet veel min der dan geniaal was. De zeeleeuwen in de Diergaar de! Aldus werd gedaan en bewoners van den Diergaar desingel kunnen getuigen dat gisteren vanuit het zee leeuwengebouw een tevreden gebrul klonk, als dank voor deze even onverwachte als welkome versnape ring. Vleigtuig over den kop geslagen en in brand geraakt. Twee gewonden. Donderdag middag omstreeks kwart voor zes is op de zandplaat tusschen het vliegkamp „de Mok" op Texel en Onrust het militaire landvliegtulg 508 uit Soes- terberg, gedetacheerd op het vliegkamp de Kooij bij den Helder, over den kop geslagen en in brand geraakt. Van de beide inzittenden brak sergeant vlieger Mutsaers eenlge ribben en kreeg sergeant vleigtuigmaker Sie- besma brandwonden aan de beenen. Beiden zijn naar het marine-hospitaal gebracht. Het vliegtuig is totaal vernield. Omtrent de oorzaak van het ongeluk wordt van andere zijde gemeld, dat bij de start de motor afsloeg, waardoor men genoodzaakt was weer te landen. Door het mulle zand op de Zandplaat ging dit met groote moeilijkheden gepaard. Het vliegtuig is daarbij over den kop geslagen en in brand geraakt Verhoogd invoerrecht op boter, Mis schien reeds 15 dezer in werking. De Directie van den Landbouw deelt mede. dat, blijkens telegrafisch bericht van onzen gezant te Berlijn, het verhoogde invoerrecht op boter (50 Mark per 100 K.G.), zeer binnenkort, misschien reeds 15 de zer en uiterlijk 1 Aug. a.s. in werking zal treden. Bij het bericht, dat Duitschland de verhooging van het invoerrecht op boter reeds volgende week. uiter lijk over drie weken zal doen ingaan, teekent het Hsbl. aan, dat de grootste pessimisten in vakkringen dit niet vóór 15 September hadden verwacht. Een en ander is een gevolg van het Duitsch-Frnn- sche handelsverdrag, waarover eerst te llelsingfors en, toen deze doodgeloopen waren, te Berlijn is on derhandeld. Als resultaat is toen overeengekomen, dat Duitschland zijn invoerrechten op boter, kaas en margarine mocht verhoogen, doch dat Finland daar tegen zemelen en stikstofmeststoffen aan een hooger tarief zal mogen onderwerpen. En als gevolg van de meestbegunstigingsclausule zal nu ook voor onze bo ter het Duitsche invoerrecht gaan stijgen tot 50 mark of 30 gulden per 100 kg.! Reeds werd er in kringen van Duitsche importeurs over gemompeld, dat als verder uitvloeisel van het Duitsch-Finsche accoord een Duitsch rijksmonopolie voor den invoer van boter en kaas zou worden in gesteld, d.w.z. dat er een rijks-import bureau zal wor den opgericht, dat in de plaats zal treden van de invoer-bemoeiingen der particuliere importeurs. Ja, zelfs zou Duitschland reeds met Finland zijn over eengekomen, 8 millioen kg. boter en 3 millioen kg. kaas af te nemen. Tenslotte herinneren wij er nog aan, dat ons land in 1929 naar Duitschland uitvoerde 36 millioen kg. boter of wel rond 80 van onzen totalen boterexport! In de eerste vijf maanden van het loopende jaar bedroeg de boterexport naar Duitschland 12.8 mil lioen kg. van de 17.3 mill. kg. totaal. Om een idéé te geven van de beteekenis voor on zen boterexport van een Duitsch invoerrecht ad f30 per 100 kg., wijzen wij er op, dat gerekend naar on zen Duitschen boterexport in 1929 aan invoerrecht verschuldigd zal zijn een bedrag vanf 11 mil lioen. Het antwoord van de ministers. De ministers van waterstaat en van justitie hebben op de vragen van het Tweede Kamerlid Brautigam in verband met het onbehoorlijk optreden van een aantal studenten op Zondagavond 11 Mei j.i. in den laatsten trein van Amsterdam naar Rotterdam, geantwoord: 1. Uit een ingesteld onderzoek is den ondergeteeken- den gebleken, dat inderdaad in den avond van 11 Mei J.I. zich gebeurlijkheden hebben voorgedaan, in hoofdzaak als in de vraag omschreven. De bewuste trein kwam 32 minuten te laat in Rotter dam aan. Wel schijnt het tusschen de reizigers en de jongelui tot handtastelijkheden te zijn gekomen, doch van bepaalde mishandeling en letsel is niet kunnen blij ken. 2. Blijkens verhoor van den hoofdconducteur van den betrokken trein waren de studenten, toen zij in Amster dam in den trein stapten, niet in zulk een toestand, dat er voor hem reden kon bestaan, hun de toelating tot den trein te weigeren. Ofschoon onder Halfweg bereids aan de noodrem was getrokken, schijnen eerst voorbij Haarlem, waar de trein twee minuten had gestopt, de wanordelijkheden te zijn begonnen. Nadat gestopt was te Hillegom, waar echter, bij gebrek aan politiehulp aan het station, ter voorkoming van al gemeen tumult maar verder moest worden doorgereden. Is de wagon, waarin zich de studenten bevonden, te Lei den door de Leidsche politie ontruimd. 3. Een vervolging van één of meer baldadige studenten is niet mogelijk gebleken. Een onderzoek, door een con ducteur in den rijdenden trein ingesteld naar degenen, die aan de noodrem hadden getrokken, had, wegens het groot aantal studenten, niets opgeleverd. Ook bleek het nog daargelaten, dat van een bepaalde mishan deling of letseltoebrcnging niet scheen te kunnen worden gesproken aan het treinpersoneel niet mogelijk, de onder de studenten meer op den voorgrond getreden ele menten aan de politie aan te wijzen. Te Leiden had trouwens het grootste aantal, die aldaar thuisbehoorden, reeds aanstonds den trein verlaten. De politie moest dan ook onder de gegeven omstandigheden bepaaldelijk ook ter voorkoming van verdere vertraging van den trein volstaan met de overigen (naar schatting 50) zonder verwijl uit den trein te verwijderen. De minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen heeft aan ondergeteckenden medegedeeld, dat, daar het niet mogelijk is gebleken bepaalde studenten als aan sprakelijk voor het voorgevallene aan te wijzen, disci plinaire maatregelen niet konden worden uitgevaardigd. Een mededeellng van het rijksdepartement van hinnenlandsche zaken. Onvoldoende toezicht. Aangaande de zuigelingensterfte te Lübeck is we derom een communiqué van het rijksdepartement van binnenlandsche zaken verschenen, waarin er nogmaals op wordt gewezen, dat de ernstige ziekte- en sterfge vallen te Lübeck nauwkeurig door den rijksgezondheids dienst worden onderzocht. Het definitieve resultaat van dit onderzoek zal eerst over 'n week of vier kunnen worden verwacht Intusschen. voor zoover men zich uit het onderzoek van prof. Lange reeds thans een oordeel kan vormen, blijkt dat het Calmetteserum door het instituut-Pas teur te Parijs in goeden toestand afgeleverd, doch later, bij de verdere behandeling te Lübeck verontrei nigd is. De vraag, of in Lübeck alles gedaan is, om de be handeling volgens het Calmette-procédé zoo voorzichtig mogelijk toe te passen, raakt op de eerste plaats de autoriteiten van Lübeck zelf. Echter in 1927 heeft de rijksregeering geadviseerd, slechts spaarzaam behandelingen te doen geschieden met levende bacillen en men had derhalve in Lübeck dienen te informeeren, of wellicht de rijksregeering =-yg aan dat standpunt vasthield. Vervolgens is er bijna negen maanden verloopen tus schen de zending van de oorspronkelijke cultuur vari het Instituut-Pasteur en de toediening ervan aan de kinde ren. Men had daarom, alvorens tot de toediening over te gaan, eerst op dieren de onschadelijkheid van het mid del moeten onderzoeken. Vervolgens, aldus het communiqué, was ook het me disch toezicht onvoldoende. De toediening door prof. Deyche op 27 April 1930, dus nadat de schadelijke ge volgen van het procédé bekend waren, van den nog voorhanden voorraad, was in ieder geval gevaarlijk en ontoelaatbaar. Twee dood en, drie gekwetsten. Op den weg tusschen Potsdam en Geltow ia een auto uit Brandenburg a. d. Havel ln botsing gekomen met een motorfiets. De botsing was zoo hevig, dat de motorrijder en een passagierster op slag werden gedood. Een twee de passagier is ernstig gekwetst. De bestuurder van den auto is er met lichte kwetsuren afgekomen, zijn vrouw is ernstig in het gezicht verwond. De bestuurder, een koopman uit Brandenburg, is gearresteerd, daar uit het voorloopig onderzoek ls gebleken, dat hem de schuld van het ongeluk treft. Een luxueus jacht Sn beslag genomen. Voor een half millioen dollar aan boord. Reuter meldt uit New ork; Woensdagmorgen kwam een luxueus jacht, afkomstig uit Chicago, dat een lading alcoholische dranken aan boord had, aan te Scarborough, een aristocratische voor stad van New York. De prohibitie ambtenaren slaagden er met behulp van soldaten en politie ln op het jacht beslag te leggen, als ook op een motorboot, vijf vrachtauto's en twee limou sines, die den drank moesten vervoeren. De totale waarde der smokkelwaar werd geschat op een half millioen dollar. Vijf en twintig personen werden gearresteerd, van wie er een gewond werd door een geweerschot. HITTEGOLF IN CHICAGO. 12 dooden in 2 dagen. Uit Chicago. wordt gemeld: Een buitengewone hitte heerscht op het oogenblik in Chicago en omgeving. Uit sommige steden wordt 39 A 42 gr. Celsius gemeld. De hitte heeft de twee laatste dagen reeds twaalf slachtoffers geëischt EEN NOODLOTTIGE BRAND. Twee dooden. Naar uit Richnau in het district Schlochau wordt ge meld, is in een smidse aldaar brand uitgebroken, welke zich met groote snelheid op het aangrenzende huis uit breidde, waar het doofstomme schoenmakersgezin Sahn woonde. Sahn en zijn vrouw slaagden er in door het venster te ontkomen. Zij hadden echter het kind van nauwelijks een jaar achtergelaten. Bij een poging om het kind te redden is de vrouw met haar kind omge komen. Door het krachtig ingrijpen van de brandweer is men er in geslaagd twee bedreigde boerderijen te be houden. 33.000.000 EXEMPLAREN. Moet men predikant Charles Monroe Sheldon uit Topeka gelukkig prijzen of beklagen? Wij weten het niet; maar de feiten schijnen als volgt te zijn: Sheldon is de schrijver van een internationaal be kend geworden boek „In his steps", waarvan in 34 jaar tijds in de geheele wereld 33.000.000 exemplaren zijn verkocht. Het is in tientallen talen vertaald. Maar door de een of andere vergissing is dominéé Sheldon niet in het bezit gekomen of gebleven van auteursrechten. Hij heeft voor zijn arbeid nooit eenige financieele vergoeding genoten. „In his steps" is een verhaal van wat de ervaringen van Jezus zouden zijn, bij een wederverschijning op aarde onder de moderne toestanden. Ook in het Nederlandsch is het verschenen. onder leiding van GEO VAN DAM. van Henri Rinck. Zwart: 3. f g a b c d. Wit: 3. De diagramstand in cijfers behoort te luiden: Wit Kb6, Df2 en een P op f3. Zwart Khl, Dd5 en een pion op e7. Wit speelt en forceert op prachtige wijze de winst OPLOSSING No .570, De diagramstand ln cijfers was: Wit Kei, Db2, een P op d4. Zwart Kd3, Dc8 en een pion op g4. Wit speelt hier Pd4—b5, Dc&—c6!; Kei—dl, Kd3—e4; Db2—e2, Ke4 d5—f5; Pb5c7—d4 en wint De ondervarianten ^ijn aan de hand van deze fraaie oplossing thans gemak kelijk op te sporen en vormen tevens nog een leer zame oefening. „DE VISCH". Een hengelaar ving een visch, waarvan de kop 9 duim lang was. De «taart had de lengte van het lichaam te zamen en het lichaam bleek weer even lang te zijn als kop en staart te zamen. Hoe lang was die visch? „EEN GOOCHELKUNSTJE". Gegeven: een glas, dat tot aan den rand gevuld is met water. Gevraagd: dit glas zonder verdere hulpmiddelen 't onderste boven op een tafel te plaatsen, zonder dat daaruit ook maar iets gemorst wordt! OPLOSSINGEN DER PUZZLES uit ons vorig nummer. No. 570. „UIT DEN WERELDOORLOG". Hoe de Duitschers er in slaagden uit het bedreigde stadje te ontkomen met inachtneming der ln de opgave aangegeven voorwaarden, zet de volgende oplossing uiteen. Een Duitsch officier vertrekt met drie Duitsche sol daten, komt terug en brengt dan nog een DultsoHrr over. Thans brengt een Engelsch officier drie zijner soldaten over en komt met één Duitscher terug, ver trekt vervolgens met den Duitschen officier en brengt nog een Duitscher terug. Ten slotte gaat nu de En gelsche luitenant met zijn drie laatste soldaten en laat dan den Duitschen officier zijn overgebleven vier man in twee keer halen. No. 571. „EEN VERSCHIL". Het haringvrouwtjz (d.i. een vrouwtje, dat haring verkoopt) heeft dit verschil met een vrouwtjes-haring (d.i. een vrouwelijke haring), dat zjj twee kuiten heeft en de andere maar één! van B. P. A. K1 o o s, Den Haag. Zwart: 12. Wit: 12. De diagramstand in cijfers behoort te luiden: Zwart 12 sch. op 10—15, 19—21, 25, 27 en 41. Wit 12 sch. ->p 2830, 3234, 37, 38, 43, 46, 49 en 50. Wit speelt ea wint! OPLOSSING PROBLEEM No. 571, van S. E. v. d. Meer Jr., Arnhem. De dltgramstand in cijfers was: Zwart 7 sch. op 7, 8, 17, 18, 20, 23, 24 en een dam op 12. Wit 7 sch. op 26, 27, 29. 3134 en een dam op 36. Wit speelt 2722, zwart 17 X 30, wit 26—21, zwart 12x28, wit 36X19, slaat de stukken 18, 20, 30, 28, 7 en 8. Dit is de moei lijkste zet ln dit probleem, vooral daar het doel -coo in het duister ligt. Haalt wit op andere wijze zes stuk ken, dan verkrijgt zwart remise. Nu is de zeer bijzon dere, fantastische eindsteliing ontstaan, die de kern van dit probleem vormt en waaraan v. d. Meer voor een niet gering deel zijn groote bekendheid te danken hee*t, - - -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 16