ONZE EENVOUDIGE JAPONNETJES. HET HUWELIJK. In den ouden tijd was de man, de heer en meester, de beschermer, de vrouwe de dienares, de ondergeschikte. Thans twee vrije menschen naast elkaar. In heel veel dingen is de tegenwoordige vrouw de ge lijke van den man. Bijna alle vrouwen kunnen zelfstandige werkkringen vervul len. Wij zien haar als onderwijzeres, ver pleegster, secretaresse, typiste, leerares, doktores, kapster, winkeljuffrouw, schrijf ster, pianiste en in talrijke andere func ties. Hoeveel grooter is de mogelijkheid van levensvervulling voor de alleenstaande vrouw geworden. Zij kunnen in een ern stige werkkring wellicht bevrediging vin den voor de capaciteiten en eigenschap pen die zij liever aan een gezin hadden gewijd. Ik zeg .liever" want ik geloof toch heusch te mogen zeggen, dat ondanks de zelf.^nndigheid var de tegenwoord'gc vrouw haar geheele Innerlijk hunkert naar het gezinsleven. Misschien klinkt het ouderwetsch wanneer ik zeg dat ik me niet kan vereenigen met de tegenwoordige opvattingen van het huwelijk. Hoe dikwijls is het niet, dat man en vrouw elk hun bezigheid hebben buitenshuis, elkaar even aan de maaltijden ontmoeten en zelfs dan nog niet eens altijd, want het wordt hoe langer hoe meer gewoonte buitenshuis te eten. Aan een gezellig samenzijn wordt niet meer gedacht, 's Avonds thuiszitten wordt als een verloren avond beschouwd. Ik heb wel eens aan zoo'n modern huis vrouwtje gevraagd: „Waarom biijl Je to:h niet liever thuis, daar heb je tosh zoover 1 fca doen." Een schoa icr ophalen was het antwoord. „Ik thuis, waarom, waarom? We leven niet meer in den ouden tijd, waar de huisvrouw met een breikous zat en naar het gezicht van haar man keek, of hij £oed gehumeurd was of niet Oh neen, die ij den zijn gelukkig voorbij. We staan gelijk inet onze mannen. We hebben evenveel ^echten als hij Ach, ach, wat praten ze toch over rech ten en gelijk staan met de mannen. In 'n goed huwelijk, waar man en vrouw echt van elkaar houden, zal je nooit hooren spreken over zulke „gewichtige" onder werpen .Dit zijn ldeaal-huwelijken. He laas zijn het er weinig. De liefde tisschen man en vrouw moet als ondergrond een ware, hechte vriend schap hebben. Als kameraden moeten zij het leven door, samen vechtend tegen de moeilijkheden die zich voordoen. Samen genieten^ de groote vreugden. Wij vrouwen worden altijd uitgemaakt voor geheimzinnige, niet te doorgronden wezens en toch, hoe eenvoudig zijn we. AL een vrouw eenmaal van een man houdt is dit voor goed. Door dit gevoel wordt zij eenvoudig. Zij leeft hierdoor. Het is haar wereld. Alles zal zij doen om haar man gelukkig te zien. Zij moet hem daarvoor dus heel goed kennen. Ze zal op alles letten, overal notitie van nemen. Niets ontgaat haar. Ze waakt over hem. Steeds staat ze klaar als hij hulp noodig heeft. Ze is vrouw, moeder en vriendin yoor hem. Anders is het met den man gesteld. Ként een man zijn vrouw. Je zou geneigd zijn om „ja" te zeggen, maar tochHet is niet voldoende om te weten dat zij het meest van de parfum van Houbigant houdt, dat rozen haar lievenlingsbloemen zijn en geel haar kleur is! Weet een man over het algemeen wat er omgaat in zijn vrouw, wanneer zij over de wieg van haar eerstgeborene gebogen, het eerste lachje ziet? Volgens mij zijn de plichten van een vrouw thuis. Dat zij, in tegenstelling met vroeger, met meeidere levenservaring het huwelijk Ingaat en door haar langere studies haar man meer kan steunen in zijn werk, kan alléén ten goede komeh aan een waar huwelijk. L. B. NATUUR Onberekenbaar en grillig Is de wondere Natuur Bindt zij ons niet aan haar luimen Ied'ren dag en ieder uur Zóó zien wij haar zonnig lachen, In den blijden Zomerdag. Dan valt, onvoorzien en hevig, Ratelend een donderslag.... En haar booze, woeste buien, Vallen als een zondvloed neer, Rampen, onheil en ellende, Brengt ze telkens, telkens weer, Om daarna ons te verrukken Met een warmen, gouden gloed, Die vergoeding geeft voor alles En het leed vergeten doet. H. H. de B.-L. ONZE PATRONEN. Patronen van de modellen van mantels en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij onze mode-redactrice Mejuffr. L. Berendes, JoaD Maetsuyckerstraat 96, Den Baag. De patronen voor dames kosten f L die voor kinderen f 0.80. Het duurt onge veer 10 dagen alvorens ze in het bezit komen van degenen die patronen aanvragen Aan de lezeressen die een patroon bestel len, wordt beleefd verzocht bij de aanwage bet verschuldigde bedrag tn te sluiten, ter voorkoming van administratiekosten. 1. Japon van bruin crêpe marocain. Het bovenlijf bezit een simili boléro welke op de borst gesloten wordt met een grooten strik onder een schildpad gesp. De rok ls halverwege recht met eenige horizontale striksels gegarneerd, de onderzijde is ge- plisseerd. Benoodigd 4.25 M. In 1 M. breedte. 2. Japon van rose en wit bedrukt mousseline. Het bovenlijf heeft groote soe pele revers, welke een kleine cape vormen. Deze revers zijn gekruist, aai de zijkant is een sluiting met een strik. Twee holle plooien geven de noodige ruimte aan den Benoodigd 4 M. van 1 M. breedte. 3. Japon van kastanjebruin drapella. De kraag is van geel piqué. Op het boven lijf een puntvormig ingezet stuk met kleine knoopjes. De rok is in vorm gesne den. Benoodigd 3 M. in 1.40 M. breedte. 4. Japon van wit linnen, geborduurd met groene moezen. Een ingezet schouder stuk vormt tegelijkertijd de korte mouw tjes. Op de rok vinden we breede slippen, welke met breede stiksels versierd zijn. Ceintuur en das zijn uit effen stof. Benoodigd 3 M. in 1.20 M. breedte. GESTOOFDE RUNDERNIER. Benoodlgdheden 1 rundernier (700 Gr.), Vt L. water, 1 ui, 10 Gr. zout, peper of kerry, 30 Gr. tarwebloem, 40 Gr. boter, maizena. Bereiding Wasch de nier, kook ze dan zachtjes gaar in V» L. kokend water met het zout (pl.m. IA uur). Snijdt ze in plakjes. Laat in een koekenpan de fijn gesnipperde ui met de boter, de tarwebloem en desverkie- zendc 1 theelepel kerry bruin worden, steeds roerende. Men moet zorg dragen dat de uit en de bloem vooral niet branden. Voeg bij dit mengsel langzamerhand het vocht, waarin de nier heeft gekookt, laat het samen doorkoken, bindt de saus met de aangemengde maizena. Zeef ze over de plakjes nier en laat die nog even zacht meestoven. EIER-RAGOUT IN EEN RIJSTRAND. Benoodlgdheden9 eieren, 1 kl. blikje champignon. 4 dD. bouillon of water, 1 dD. melk. 45 Gr. boter. 35 Gr. bloem, 1 stukje foelie, pieter selie citroensap, Maggi's aroma. Bereiding De eieren ongeveer 7 minuten in kokend water koken, even in koud water dompe len pellen en In le lengte In vieren snij den. De boter ln een pannetje smelten, daar bij de bloem voegen en langzaam de bouillon of water waarin een takje pieter selie en een stukje foelie ls getrokken, en ook de melk. Deze saus roerende tien mi nuten door laten koken, ze daarna zoo noodig door een zeefje gieten en een wei nig citroensap, enkele druppels maggi, een beetje zout de champignons met een ge deelte van, het vocht daarvan en ook de stukken eieren erbij voegen. De ragout wordt gepresenteerd in een rand van ge kookte rijst. Deze schotel kan gegeven worden als voorgerecht, maar leent zich ook uitstekend voor lunchschoteltje. CARAMEL VLA. Benoodigdheden A L. melk 200 Gr. suiker, 10 Gr. maizena, 4 eieren, lA stokje vanille. Bereiding Laat in een ijzeren pannetje 150 Gr. suiker donkerbruin worden, giet daarbij langzaam de kokende melk en roer deze vloeistof voorzichtig door de eierdooiers, die met de suiker en maizena glad geroerd zijn. Breng de vla. steeds roerende aan de kook, laat ze even doorkoken en giet ze nt bekoeling bij het stijf geklopte eiwit, waarvan desverkiezende een gedeelte met suiker vermengd als garneering gebruikt kan worden. CHOCOLADETAART. Benoodlgdheden 250 Gr. boter, 250 Gr. poedersuiker, 100 Gr. poederchoco lade, 2 lepels paneermeel, 9 eieren. Bereiding Boter tot room roeren, 7 eierdooiers en 2 eieren een voor een roerende toevoegen, daarna de poedersuiker, de chocolade, ge malen amandelen, het paneermeel en ten slotte het zeer stijfgeklopte eiwit. De taart in een met boter ingewreven spring vorm in een warmen oven bakken. DRAAGT NIET MEERMAAR DRAAGT Draagt niet meer de japonnen welke vai achteren langer dan van voren zijn ei dié in den afgeloopen winter zoo in d mode waren. Draagt ook niet meer d namiddagjaponnen, die onder den mante uitkomen en die aan de onderzijde on regelmatig gesneden zijn. Maar draagt we de zeer lange avondjapon die zoowel vai voren als van achteren lang is en draag evenzoo een namiddag japon en eer tailleur waarvan de rok reikt tot onge^ veer aan het midden van het been. HOE MOET MEN EEN PATR00I ZELF KNIPPEN In de komende rubrieken zal een een voudige jurk met 2 kloksch'oten geteekenc worden. Wij beginnen met het lijfje. Stippel hel grondpatroon na op een stuk papier, gelijl! in de vorge rubrieken beschreven. Meet di lengte van het lijfje vanuit de halskull (de lengte neemt men naar eigen verkie zing) en set een waterpaslijn, waarop met Vk hw -f- 1 afmeet en verbindt dit punt met het punt onder de arm. Bij de vorige lijfjes hebben we 3 plooi tjes geteekend, maar tegenwoordig bij de meer aangesloten lijfjes staat 1 plooi die op niets uitloopt erg aardig. Neem de eene plooi net zoo die/ als de 3 anderen teza men ,dus hebben we bijv. 3 plooitjes van 2 c.M. diep, dan wordt de een plooi 6c.M. De plooi loopt meestal tot op de hoogte van het armsgat en kan nu volgens tee- kening geteekend worden. Bij dit plaatje ls de hals niet uitgediept, wilt U de hals echter niet zoo hoog, dan diept U hem naar verkiezing uit. De achterkant levert geen moeilijkheden op en kan geheel vol gens teekening geteekend worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 8