ONZE EENVOUDIGE JAPONNETJES.
HET HUWELIJK.
In den ouden tijd was de man, de heer
en meester, de beschermer, de vrouwe de
dienares, de ondergeschikte. Thans twee
vrije menschen naast elkaar. In heel veel
dingen is de tegenwoordige vrouw de ge
lijke van den man. Bijna alle vrouwen
kunnen zelfstandige werkkringen vervul
len. Wij zien haar als onderwijzeres, ver
pleegster, secretaresse, typiste, leerares,
doktores, kapster, winkeljuffrouw, schrijf
ster, pianiste en in talrijke andere func
ties. Hoeveel grooter is de mogelijkheid
van levensvervulling voor de alleenstaande
vrouw geworden. Zij kunnen in een ern
stige werkkring wellicht bevrediging vin
den voor de capaciteiten en eigenschap
pen die zij liever aan een gezin hadden
gewijd. Ik zeg .liever" want ik geloof toch
heusch te mogen zeggen, dat ondanks de
zelf.^nndigheid var de tegenwoord'gc
vrouw haar geheele Innerlijk hunkert naar
het gezinsleven. Misschien klinkt het
ouderwetsch wanneer ik zeg dat ik me
niet kan vereenigen met de tegenwoordige
opvattingen van het huwelijk. Hoe dikwijls
is het niet, dat man en vrouw elk hun
bezigheid hebben buitenshuis, elkaar even
aan de maaltijden ontmoeten en zelfs dan
nog niet eens altijd, want het wordt hoe
langer hoe meer gewoonte buitenshuis te
eten. Aan een gezellig samenzijn wordt
niet meer gedacht, 's Avonds thuiszitten
wordt als een verloren avond beschouwd.
Ik heb wel eens aan zoo'n modern huis
vrouwtje gevraagd: „Waarom biijl Je to:h
niet liever thuis, daar heb je tosh zoover 1
fca doen." Een schoa icr ophalen was het
antwoord. „Ik thuis, waarom, waarom?
We leven niet meer in den ouden tijd,
waar de huisvrouw met een breikous zat en
naar het gezicht van haar man keek, of hij
£oed gehumeurd was of niet Oh neen, die
ij den zijn gelukkig voorbij. We staan gelijk
inet onze mannen. We hebben evenveel
^echten als hij
Ach, ach, wat praten ze toch over rech
ten en gelijk staan met de mannen. In 'n
goed huwelijk, waar man en vrouw echt
van elkaar houden, zal je nooit hooren
spreken over zulke „gewichtige" onder
werpen .Dit zijn ldeaal-huwelijken. He
laas zijn het er weinig.
De liefde tisschen man en vrouw moet
als ondergrond een ware, hechte vriend
schap hebben. Als kameraden moeten zij
het leven door, samen vechtend tegen de
moeilijkheden die zich voordoen. Samen
genieten^ de groote vreugden.
Wij vrouwen worden altijd uitgemaakt
voor geheimzinnige, niet te doorgronden
wezens en toch, hoe eenvoudig zijn we.
AL een vrouw eenmaal van een man
houdt is dit voor goed. Door dit gevoel
wordt zij eenvoudig. Zij leeft hierdoor.
Het is haar wereld. Alles zal zij doen om
haar man gelukkig te zien. Zij moet hem
daarvoor dus heel goed kennen. Ze zal op
alles letten, overal notitie van nemen.
Niets ontgaat haar. Ze waakt over hem.
Steeds staat ze klaar als hij hulp noodig
heeft. Ze is vrouw, moeder en vriendin
yoor hem.
Anders is het met den man gesteld. Ként
een man zijn vrouw. Je zou geneigd zijn
om „ja" te zeggen, maar tochHet is
niet voldoende om te weten dat zij het
meest van de parfum van Houbigant
houdt, dat rozen haar lievenlingsbloemen
zijn en geel haar kleur is!
Weet een man over het algemeen wat
er omgaat in zijn vrouw, wanneer zij over
de wieg van haar eerstgeborene gebogen,
het eerste lachje ziet?
Volgens mij zijn de plichten van een
vrouw thuis. Dat zij, in tegenstelling met
vroeger, met meeidere levenservaring het
huwelijk Ingaat en door haar langere
studies haar man meer kan steunen in
zijn werk, kan alléén ten goede komeh aan
een waar huwelijk.
L. B.
NATUUR
Onberekenbaar en grillig
Is de wondere Natuur
Bindt zij ons niet aan haar luimen
Ied'ren dag en ieder uur
Zóó zien wij haar zonnig lachen,
In den blijden Zomerdag.
Dan valt, onvoorzien en hevig,
Ratelend een donderslag....
En haar booze, woeste buien,
Vallen als een zondvloed neer,
Rampen, onheil en ellende,
Brengt ze telkens, telkens weer,
Om daarna ons te verrukken
Met een warmen, gouden gloed,
Die vergoeding geeft voor alles
En het leed vergeten doet.
H. H. de B.-L.
ONZE PATRONEN.
Patronen van de modellen van mantels
en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij onze
mode-redactrice Mejuffr. L. Berendes, JoaD
Maetsuyckerstraat 96, Den Baag.
De patronen voor dames kosten f L
die voor kinderen f 0.80. Het duurt onge
veer 10 dagen alvorens ze in het bezit
komen van degenen die patronen aanvragen
Aan de lezeressen die een patroon bestel
len, wordt beleefd verzocht bij de aanwage
bet verschuldigde bedrag tn te sluiten, ter
voorkoming van administratiekosten.
1. Japon van bruin crêpe marocain. Het
bovenlijf bezit een simili boléro welke op
de borst gesloten wordt met een grooten
strik onder een schildpad gesp. De rok ls
halverwege recht met eenige horizontale
striksels gegarneerd, de onderzijde is ge-
plisseerd.
Benoodigd 4.25 M. In 1 M. breedte.
2. Japon van rose en wit bedrukt
mousseline. Het bovenlijf heeft groote soe
pele revers, welke een kleine cape vormen.
Deze revers zijn gekruist, aai de zijkant
is een sluiting met een strik. Twee holle
plooien geven de noodige ruimte aan den
Benoodigd 4 M. van 1 M. breedte.
3. Japon van kastanjebruin drapella.
De kraag is van geel piqué. Op het boven
lijf een puntvormig ingezet stuk met
kleine knoopjes. De rok is in vorm gesne
den.
Benoodigd 3 M. in 1.40 M. breedte.
4. Japon van wit linnen, geborduurd
met groene moezen. Een ingezet schouder
stuk vormt tegelijkertijd de korte mouw
tjes. Op de rok vinden we breede slippen,
welke met breede stiksels versierd zijn.
Ceintuur en das zijn uit effen stof.
Benoodigd 3 M. in 1.20 M. breedte.
GESTOOFDE RUNDERNIER.
Benoodlgdheden 1 rundernier (700 Gr.),
Vt L. water, 1 ui, 10 Gr. zout, peper
of kerry, 30 Gr. tarwebloem,
40 Gr. boter, maizena.
Bereiding
Wasch de nier, kook ze dan zachtjes
gaar in V» L. kokend water met het zout
(pl.m. IA uur). Snijdt ze in plakjes. Laat
in een koekenpan de fijn gesnipperde ui
met de boter, de tarwebloem en desverkie-
zendc 1 theelepel kerry bruin worden,
steeds roerende. Men moet zorg dragen dat
de uit en de bloem vooral niet branden.
Voeg bij dit mengsel langzamerhand het
vocht, waarin de nier heeft gekookt, laat
het samen doorkoken, bindt de saus met
de aangemengde maizena. Zeef ze over de
plakjes nier en laat die nog even zacht
meestoven.
EIER-RAGOUT IN EEN RIJSTRAND.
Benoodlgdheden9 eieren, 1 kl. blikje
champignon. 4 dD. bouillon of water,
1 dD. melk. 45 Gr. boter. 35 Gr.
bloem, 1 stukje foelie, pieter
selie citroensap, Maggi's
aroma.
Bereiding
De eieren ongeveer 7 minuten in kokend
water koken, even in koud water dompe
len pellen en In le lengte In vieren snij
den.
De boter ln een pannetje smelten, daar
bij de bloem voegen en langzaam de
bouillon of water waarin een takje pieter
selie en een stukje foelie ls getrokken, en
ook de melk. Deze saus roerende tien mi
nuten door laten koken, ze daarna zoo
noodig door een zeefje gieten en een wei
nig citroensap, enkele druppels maggi, een
beetje zout de champignons met een ge
deelte van, het vocht daarvan en ook de
stukken eieren erbij voegen. De ragout
wordt gepresenteerd in een rand van ge
kookte rijst. Deze schotel kan gegeven
worden als voorgerecht, maar leent zich
ook uitstekend voor lunchschoteltje.
CARAMEL VLA.
Benoodigdheden A L. melk 200 Gr. suiker,
10 Gr. maizena, 4 eieren, lA stokje
vanille.
Bereiding
Laat in een ijzeren pannetje 150 Gr.
suiker donkerbruin worden, giet daarbij
langzaam de kokende melk en roer deze
vloeistof voorzichtig door de eierdooiers,
die met de suiker en maizena glad geroerd
zijn. Breng de vla. steeds roerende aan de
kook, laat ze even doorkoken en giet ze
nt bekoeling bij het stijf geklopte eiwit,
waarvan desverkiezende een gedeelte met
suiker vermengd als garneering gebruikt
kan worden.
CHOCOLADETAART.
Benoodlgdheden 250 Gr. boter, 250 Gr.
poedersuiker, 100 Gr. poederchoco
lade, 2 lepels paneermeel, 9
eieren.
Bereiding
Boter tot room roeren, 7 eierdooiers en
2 eieren een voor een roerende toevoegen,
daarna de poedersuiker, de chocolade, ge
malen amandelen, het paneermeel en ten
slotte het zeer stijfgeklopte eiwit. De
taart in een met boter ingewreven spring
vorm in een warmen oven bakken.
DRAAGT NIET MEERMAAR
DRAAGT
Draagt niet meer de japonnen welke vai
achteren langer dan van voren zijn ei
dié in den afgeloopen winter zoo in d
mode waren. Draagt ook niet meer d
namiddagjaponnen, die onder den mante
uitkomen en die aan de onderzijde on
regelmatig gesneden zijn. Maar draagt we
de zeer lange avondjapon die zoowel vai
voren als van achteren lang is en draag
evenzoo een namiddag japon en eer
tailleur waarvan de rok reikt tot onge^
veer aan het midden van het been.
HOE MOET MEN EEN PATR00I
ZELF KNIPPEN
In de komende rubrieken zal een een
voudige jurk met 2 kloksch'oten geteekenc
worden.
Wij beginnen met het lijfje. Stippel hel
grondpatroon na op een stuk papier, gelijl!
in de vorge rubrieken beschreven. Meet di
lengte van het lijfje vanuit de halskull
(de lengte neemt men naar eigen verkie
zing) en set een waterpaslijn, waarop met
Vk hw -f- 1 afmeet en verbindt dit punt
met het punt onder de arm.
Bij de vorige lijfjes hebben we 3 plooi
tjes geteekend, maar tegenwoordig bij de
meer aangesloten lijfjes staat 1 plooi die
op niets uitloopt erg aardig. Neem de eene
plooi net zoo die/ als de 3 anderen teza
men ,dus hebben we bijv. 3 plooitjes van
2 c.M. diep, dan wordt de een plooi 6c.M.
De plooi loopt meestal tot op de hoogte
van het armsgat en kan nu volgens tee-
kening geteekend worden. Bij dit plaatje
ls de hals niet uitgediept, wilt U de hals
echter niet zoo hoog, dan diept U hem
naar verkiezing uit. De achterkant levert
geen moeilijkheden op en kan geheel vol
gens teekening geteekend worden.