VERMAKELIJKE KRONIEK Een rondreis door Amerika. VAN Groot Gortbuikenburg, door DIRK DUY VEL Junior. Hoofdstad van Opper-Kafferstein Staatsloterij RIDENDO DICERE VERUM! Waar gij de rauwe waarheid biedt; Zoo doet het schertzend, Want... dan kwetst ge niet! Diep beklaagde blinden in het land van Koning Eenoog. Ja, arme lampzalige nuchtere luisterkalven, gij zijt wel diep te beklagen, nu gij wil- en werkeloos moet toe zien, dat een boereburgemeester van Zuidkafferstein is uitgeroepen tot ongekroonden koning der lucht en tot gebieder van alle korte en lange golven van Noord tot Zuid ,Oost en West Kafferstein, Lange en Korteturf- kluitenland! En nu dacht gij nog in uwe neutrale naï viteit, dat deze uitverkiezing een winst zou zijn en is de ontnuchtering u als een koude golf over den rug gego ten, dat de keus van dezen de wijsheid gepacht hebben den machthebber is gebleken een hopeloos verlies voor uwe zelfstandigheid op te leveren. Dit onderwerp be hoort natuurlijk niet tot mijn Grootgortbuikenburgsche beschouwingen, dus ik zal er natuurlijk verder geen kapsones over maken, maar ik weet wel, dat als ik als patroon van het maf ze lekker in kantoortijd-departe ment werd aangesteld, ik Jan de Rijmer heel gauw te rug naar moeder zou sturen met de boodschop: Tot mijn leedwezen kan ik Jantje niet langer gebruiken. Hij werd te vrijpostig. En wat papa Kruis betreft, die zou ik ook met een goedbedoelden penalty kick in Luilekkerland willen brengen, en direct zou ik dan Jan Bloothoofd Pot weer in functie stellen, dan had ik tenminste de over tuiging, dat de voorkomende karweitjes weer persoonlijk werden opgeknapt en niet door met slaapziekte be zochte duivelstoejagers, die niet eens weten dat Velzen, IJmuiden en Santpoort één burgemeester heeft Maar ik behoef gerust niet naar werk buiten de deur te zoeken. Grootgortbuikenburg baart mij al zorg genoeg en vraagt al mijn denk- en werkkracht. Ze praten wel eens: daar is eten aan dat ei, maar waarachtig, Groot gortbuikenburg lijkt wel 'n struisvogeleitje, je raakt er nóóit aan uitgelepeld. Overweeg eens, lieve lachers, als boeren die kiespijn hebben, welke mokerslagen van het noodlot de vroede vaderen en moederenraad van Grootgortbuikenburg den laatsten tijd te verduren heeft! Dat is gewoonweg ont zettend en met geen timmermanspotlood te beschrijven. De eerste slag viel toen Jan Albestruk, de gangmaker der scharlaken fractie der één Mei toesteppers de bee- nen nam en gevolgd door zijn getrouwe schaar aanbid ders de trappen van het stadhuis afstormde, onder het ijzingwekkend krijgsgebrul: Stik... driewerf stik... je broek op 'n naaimachine. Gelukkig zullen weechter dezen klap tegen onze balconfrontloge weer te boven kunnen komen, want er werd een advertentie geplaatst onder de kwartjesru briek „Rooie Tulpies" in „De uitzuigersdoodsklok" van Jan Benauwdegeest. luidende als volgt: Lieve Jan, keer terug naar het huis der vaderen alles is vergeven er» vergeten Dirk Stierenmelker lieeft taartjes besteld en gevulde koeken Het resultaat was schitterend. Alle persoonlijke- grie ven en achteruitzettingen uit zijn herinnering vagende, ds Jan met een reuze hink-stap-sprong over zijn bezwaren heen gehuppeld en keert hij weder naar den Tempel der Grootgortbuikenburger wijsheid En als nu in de toekomst Willem zonder Val ook de hem Jura en facto toekomende plaats in den Raad van Grootgortbuikenburg zal hebben veroverd, zal met „als dritte im bunde" Hein Postzegel *n onoverwinnelijk drie tal worden gevormd, waarvan in dichterstaal kan worden geannonceerd: Jan Hein en Willem Het onoverwinlijk rooie krachtpatserstrio in Grootgortbuikenburgs raad, Dat alle groene, oranje, geelwitte en pimpel paarschblauwe tegenstanders tot mosterd slaat! Maar helaas, met den man die terugkwam, the meen come back, zeggen ze in Hollywood, hebben we onze moeilijkheden nog niet overwonnen. Een groote slag voor de verscheidenheid die behaagt in het Grootgort- buiksche raadsleven was ook de mysterieuse verdwij ning van het gemeentelijke tooneel van mister Han, de kleine Musolini, wiens stem nooit klonk. Clamantis in deserto, als die eens roepende in de woestijn en die al tijd het oor had van zijn volk... in het huis van zessen... en omstreken. Hij verdween in de geheimzinnige toover- kist... ieder zat ademloos te wachten op zijn wederver schijning... en ze zitten nog te wachten... en hij moet nog terugkomen... Ik heb daaromtrent eens geraadpleegd mijn boezemvriend Dirk Kouwenberg, van het Oudor- perdijkje, chiromant en planeetkundige, dat is handlijn en sterrenkundige, en hij heeft gezegd dat hij er een zwaar hoofd over heeft. Méér wilde hij niet uitlaten, maar zeide slechts met een grafstem: Zwijg en wacht! De kraaien zullen het uitbrengen! Ook 'n profeet, die versche cadetjes eet! Practisch gesproken heb je niet veel aan die orakels van het Oudorperdijkje! Dan heeft de Raad ook een groot verlies geleden door het afsterven van flinke levenskrachtige mannen in de volle sterkte huns levens en met nog onverminder de ambitie voor de belangen der burgerij en gemeente. Dat was in de eerste plaats Karst Hoogenboom, lid van de S.D.A.P.-fractie. wien de zonder onderscheids of aanziens der persoons grijpende dood midden in zijn werk voor huisgezin en partij opklopte en die na lang wors telen en tobben heenging, 'n bezadigd, billijk denkend strijder voor de opkomst en mondig verklaring van het proletariaat, betreurd door zijn kameraden en politieke tegenstanders. En ten laatste was het Mr. Dirk Sluis, de wetgeleerde, die ieders sympathie afdwong door zijn geestig- en blij moedigheid, zijn eenvoud en gulheid. Ook hij moest in de kracht van zijn rijperen leeftijd eensklaps zwichten voor de trot.« alle menschelijke wetenschap en intelligentie nog altijd van onverzwakte krracht getuigend woord: Media Vita in morte sumus! Midden in het leven komt de dood. En hij is heen gegaan heel spoedig en Woensdagmiddag in een voud en statigheid, begeleid door een groote schare vrienden, wier volle sympathie uitging naar den bemin- nelijken meester Dirk, heengebracht naar zijn laatste rustplaats op de plaats der ruste, waar allen, hoezeer zij elkander in het leven ook mochten hebben bestre den, eendrachtig en stil, vreedzaam voortslapen in eeuwigheid. Et lucis deternae beatitudine perfruiï! En van het licht, het eeuwige licht, de zaligheid genieten. En nu we, geëerd auditorium, 'n oogenblikje onze hoofden ontbloot hebben en den laatsten groet gebracht hebben aan de te vroeg gevallen strijders voor het brood des levens, willen we terugkeeren tot de minder droeve dingen der samenleving en wil ik jelui eens blij maken met de mededeeling dat ik van de week bezoek kr.eeg .van onzen burgervader, in klein tenue, 'n grijs vrijschijtertje en 'n slap doppie, vergezeld van onzen statigen wethouder Jan Dinges, in gekleede jas en borsalino bolhoedje. Nadat deze hooge heeren vooraf belet hadden gevraagd per telefoon door de waterlei ding, want over 'n andere aansluiting beschik ik niet Na de beëindiging der gebruikelijke plichtnemingen, jatschudden en skoerkloppen, namen de heeren plaats op de twee gelukkig nog beschikbare keukenstoelen, die geen gevaar voor doorzakken opleverden en werden de sigaren opgestoken, uit de koker van den burge meester, want mijn lurken waren tengevolge van het blijkbaar onrepareei'bare lek in het dak des hemels in niet presentabelen toestand en leken meer op knak worstjes dan op havanna's van de 3 om 'n dup. Daarop nam ds edelachtbare stadscommandant van Grootgort buikenburg het woord en zei: Waarde heer Dirk Duijvel, zooals u bekend zal zijn uit de actueele stadsdagbladen, bestaat het plan de straat, genaamd de Laat, te asphal- teeren en voor zoover nog noodig te trottwatteeren cn nu is het onze vraag, alvorens wij dit voorstel definitief ter raadstafel brengen, of u daaraan uw goedkeuring kunt hechten, want uw oordeel is ons véél, zéér veel waard. Kijk, kijk, zei ik, dat laatste woord is mij zeer aangenaam ik houd mij bij gelegenheid beleefd aan bevolen. Overigens kan ik mij met het voorstel volko men vereenigen. De kosten, 91 duizend piek zooveel, enfin, d'r komt nog wel 5 van den laatsten slag bij aan douceurtjes, want dat is zoo gebruikelijk in Groot gortbuikenburg, dus laten we maar zeggen 100.000 pegels is van te weinig beteekenis, om daarover nog te kankeren! Bovendien acht ik deze uitgaaf nu eens wer kelijk zeer in het belang van Grootgortbuikenburg en kunt u op mijn volledige adhaesie en medewerking rekenen!... Nu. riep wethouder van pee-bee verheugd uit, nu wat heb ik je gezegd Willem. Ja, lachte de burgemeester en liet twee rijen ongeschonden blinkende natuurtanden zien, dat valt me reusachtig mee... nu zijn we zoo goed als seef... en uit de penarie! Maar onder 'n paar voorwaarden, liet ik er op volgen, in de eerste plaats, géén boomen meer, die gaan toch pijger, als het wegdek geen lucht meer doorlaat net zoo goed als wij als ons wegdek geen lucht meer laat cirkeleeren, dan kunnen we ook wel afbinden. Het spijt me verschrikkelijk dat we dat sieraad voor ieder stad daar zullen moeten missen, maar de boomen moeten er uit en zullen er uit moeten blijven, en dan zou ik voorstellen, eventueele gratificaties te storten in de kas van het burgerlijk armbestuur, dan kan ten minste iedere noodlijdende salamander van Grootgort buikenburg er nog 'n vorkie van mee pikken... Kunt u zich met deze restricties vereenigen? Opperbest, hé Jan?, giggelde de burgervader, we zijn zeer tevreden over het resultaat onzer conferentie... Nu zei ik, laten we dan onze pet afzetten en geza menlijk zingen een stichtelijk lied, waarop door ons in koor werd aangeheven: Largo di molto (stadswerklieden-tempo, vrij ver taald O Denneboom, O Denneboom, Hoe groen zijn uwe naalden! 1 Des zomers bloeit g'in zonnegloed, 1 Des winters als de sneeuwstorm woedt, O Denneboom, O Denneboom, Hoe groe... hoe... hoen... zijn uwe na, ha, ha, haalden, (bis). Dat geeft toch altijd 'n zekere wijding, zei Jan Dinges en we namen hartelijk afscheid op den dorpel van het landhuis „altijd vochtig" van uw toegenegen DIRK DUIJVEL Junior. Trekking van Woensdag 23 Juli 1930. Ie Klasse. 3o Lijst. Hooge prijzen. No. 16037 f 1500— Nos. 3002 en 6500 ieder f 400. Nos. 10203 én 17487 ieder f200.—. Nos. 5276 en 8447 ieder f 100— Prijzen van f20. 21 47 73 92 156 170 1S8 202 304 353 375 421 448 487 497 564 566 574 604 645 654 713 736 739 821 864 901 984 999 1056 1113 1149 1167 1184 1307 1387 1429 1457 1473 1512 1661 1767 1971 1999 2008 2023 2058 2070 2093 2389 2412 2490 2517 2782 2884 2898 2903 30G4 3065 3067 3145 3169 3228 3290 3292 3376 3386 3615 3668 3685 3714 3762 3782 3870 3975 4093 4102 4126 4277 4298 4350 4464 4465 4499 4515 4576 4639 4668 4673 4710 4725 4739 4750 4796 4833 4S63 4899 4927 4966 4980 5014 5054 5084 5098 5104 5107 5186 5214 5266 5268 5191 5601 5614 5648 5663 5702 5711 5730 5869 5872 5922 5925 5945 5971 5976 6030 6038 6050 6088 6212 6273 6342 6142 6472 6567 6640 6650 6G56 6665 6676 6700 6777 6786 6872 6905 6935 6945 7055 7169 7306 7341 7412 7427 7508 7519 7570 7572 7594 7643 7649 7671 7674 7754 7760 7779 7781 7S42 7874 7877 7901 8053 8C57 8170 8208 8216 8227 8321 8381 8-467 8484 8628 8700 8711 8741 8744 8S01 8923 8928 8958 8995 8997 9010 9103 9162 9180 9210 9228 9231 9368 93S9 9412 9441 9445 9455 9615 9044 9058 9722 9936 10021 10023 10039 100(58 10092 10096 10103 10133 10207 10226 10239 10251 10253 10263 10308 10317 10393 10421 10431 10521 10G03 10725 10864 11003 11015 11031 11043 11059 11130 11119 11156 11227 11293 11330 11379 11387 11418 11426 11499 11501 11524 11536 11540 11542 11(504 11017 11(529 11708 11719 11730 11772 11809 11898 12000 120-16 12018 12074 12077 12083 12252 12384 12398 12424 12533 12571 1260(5 12691 12739 12755 12778 128-40 128(57 12886 12890 12926 12935 12970 12995 13001 13012 13048 13122 13139 13145 13172 13209 13230 13244 13251 13339 13359 13420 13453 13495 13602 13624 13626 13664 12685 13692 13716 13742 13778 13807 13815 13851 13890 13900 13918 14001 14014 14035 14074 1 4104 14200 14233 14273 1 4281 1-4316 14423 14467 14542 14605 14625 14720 14741 14801 14810 14822 14929 14975 15032 15035 15041 15067 15099 15113 15119 15196 15227 15298 15345 15422 15519 15527 1-5630 15647 15657 15687 15722 15742 15761 15797 15800 15804 15805 15806 15975 16059 16160 16170 16252 16295 16301 16304 16340 16355 164-47 16459 16510 16528 1G5.56 16559 16587 16613 16617 16636 16707 16742 16921 16953 16997 17018 17086 17098 17175 17177 17183 17216 17293 17300 17392 17440 17448 17558 17559 17580 17629 17667 17690 17691 17732 17733 17762 17823 17864 17898 17912 17922 17947 17949 18008 18011 18040 18074 18106 18139 18181 18225 18243 18297 18302 18304 18332 18337 18351 18389 18410 18484 18634 1SG38 18669 18682 18690 18769 18853 1S931 18988 19002 19013 19043 190f»l 19062 19132 19181 19206 19278 19343 19358 19359 19382 19428 19519 19530 19605 19697 19711 19799 19627 19840 19852 19977 19994 2C024 20037 20083 20088 20131 20138 201G0 20226 20275 20298 2046-4 20469 20762 20798 20824 20S59 20S90 20925 20960 20976 20996 le Klasse 2e Lijst: 19388 m. z. 10338. III. C-hicago! De stad zonder verleden, maar met een machtig heden en een groote toekomst. Nog slechts vijftig jaren geleden was het een onbeteekenend dorpje; thans is liet de tweede stad van Amerika, met ruim drie millioen inwoners. Gelegen in het hart van Xoord-Amerika, aan het geweldige Michi- gan meer, staat liet niet alleen als handels-, doch ook als industriestad voor onbegrensde expansie mogelijkheden. Chicago is een belangrijk spoorweg- knooppunt; 24 hoofdlijnen kernen hier tezamen; het aantal in- en uitgaande treinen bedraagt ruim 1500 per dag; de ruim 120 stations, waaronder 8 hoofd stations, zijn door verscheidene ringbanen onderling verbonden, terwijl het goederentransport door afzon derlijke tunnels geschiedt. The Loop, de City van Chicago, geldt als de drukste stadswijk ter wereld: snelle bovehgrondsche electrische treinen, subways, trams en bussen vervoeren de massa's, welke in deze zakenwijk hun dagelijksch werk vinden, naai en van de op tientallen kilometers afstand gelegen woon kwartieren. Aan de zijde van het meer vormen de talrijke skyscrapers langs de onafzienbare Michigan Boule vard een imposante skyline: vooral des avonds krijgt men hier onvergetelijke indrukken. Hier be vindt zich ook Tribune Tower, op welks 35sfe ver dieping men een prachtig panorama heeft. Het ge bouw is de ziel van de „Chicago Tribune", de groot ste courant ter wereld; de oplaag bedraagt 800.000 per dag en 12.000.000 des Zondags. Dit machtige cou- rantenbedrijf, dat in alle Europeesche hoofdsteden een permanenten staf van redacteuren en duizenden correspondenten over de geheele wereld heeft, ver zorgt o.rn. per radio de scheepscourant van de' meeste Oceaan-stoomers. Buiten The Loop is de stad zeer ui teen gebouwd, hetgeen de afstanden bui tengewoon groot maakt; de huisnummers der ave nues, welke vanaf The Loop in Noordelijke en Zui delijke richting beginnen te tellen, loopen dan ook op tot vijf cijfers, zoodat men b.v. op Western Avenue kan wonen op No. 19820 Zuid of No. 14631 Noord! Nadat men in een auto uren achtereen heeft rond gereden, krijgt men het gevoel alsof er nimmer een einde komt aan deze huizen- en fabriekenmassa's Chicago is over de geheele wereld bekend als „Packing Town", de stad der vleesch-industrie, Een introductie stelde ons in staat, een bezoek te brengen aan Swlft Plant, een der vijf groote export slachterijen (the big five), welke 55.000 employê's in dienst heeft. Gansche kudden vee worden hier eiken dag geslacht; varkens 800 a 1000 per uur! Men kan de bewerking volgen vanaf het oogenblik, dat, elke vier seconden, een brullend dier aan den trans portband wordt gehagen en aldus een zekeren dood tegemoet wordt gevoerd, tot twintig minuten later het vleesch, keurig afgewogen en door ambtenaren van het Gouvernement geinspecteerd, in de koelkel ders wordt opgehangen, of aanstonds wordt inge laden in de eigen spoorwagens, van welke deze firma er ruim 6000 bezit. Deernis wekt de aanblik van een kudde schapen, welke ter slachtbank wordt geleid: hun leider wordt naar binnen gelokt, en de angstige blatende dieren, welke hem in blind ver trouwen volgen, voltrekken daarmee hun doodvon nis Zonderling doet het aan, te midden van deze omgeving, een radio-studio aan te treffen; de fabriek heeft namelijk een eigen zendstation, en tusschen de muzieknummers door worden de produc ten der firma aanbevolen, ja kan men wellicht do doodskreten van het slachtvee hooren. Neen, waar lijk, deze ongebreidelde vrijheid op radio-gebied in Amerika heeft ook haar schaduwzijden! Van Chicago ging de reis naar Detroit, het in- dustriewondor. Zeer gunstig uit verkeersoogpunt ge legen, ontwikkelde het zich in korten tijd tot een millioenen-stad met, een bloeiende industrie, en steeds groeit het elke week aan met geheele stra ten tegelijk. Het sterkst is er de automobielen-in dustrie vertegenwoordigd; deze telt niet minder dan 25 fabrieken, welke per jaar 4 millioen auto's ver vaardigen. In de grootste dezer fabrieken, die der Ford Motor Company, zijn niet minder dan 150.000 mcnschen werkzaam. De geweldige automobielen productie heeft in weinige jaren tijds het gansche verkeersbeeld in Amerika gewijzigd; geen stad waar niet tienduizenden auto's langs dc trottoirs pnrkec- ren, geen hofstede waar niet tenminste een Ford voor het huis staat; zelfs de cowboy heeft zijn vurig ros sinant voor een prozaische auto verwisseld! Met eigen oogen mochten wij het geweldige be drijf in de grootste der Ford-fabrieken, The River Rouge Plant, aanschouwen. Het enorme fabriekster rein wordt doorsneden door wegen ter lengte van 25 K.M.; een geregelde autobusdienst brengt den be zoeker van het cene fabrieksgebouw naar het andere. Zware Ford-locomotieven vervoeren de eigen treinen over het fabrieksrailnet van 150 K.M. lengte, en groote Ford-stoomers liggen gemeerd langs de fa- brickskaden, die zich uitstrekken ter lengte van 2 K.M. Uit de ruwe grondstoffen, welke uit de Ford-mijnen worden aangevoerd, zijn reeds binnen 27 uren alle auto-onderdeelcn vervaardigd. In de volgende 22 uren heeft de motor de 500 K.M.-proef afgelegd, en dan wordt in het 50ste uur de auto volledig in elkander gezet. Uiteraard is deze laatste werkzaamheid voor den bezoeker het belangwekkendst. Het constructie werk geschiedt op een transportband, welke lang zaam tusschen een leger werklieden voortschuift; ieder heeft slechts één handeling te verrichten, b.v. het aandraaien van een moer, het monteeren van een wiel, het vastklemmen van een bout. Wandeit men met den transportbank mee, dan ziet men bij eiken volgenden meter het aanvankelijke geraamte verder uitgroeien tot een auto. Totdat aan het einde de wagen geheel gereed is, en op eigen kracht recht streeks in een spoorwagon rijdt. En zoo rollen in deze fabriek, waar het tegenwoordige model A wordt gemonteerd, per dag 6500 auto's van de transport banden. Meer dan in eenig ander bedrijf is in de Fordfa brieken de arbeider een nietig onderdeel van een groot mechanisch geheel. Het minimum-loon be draagt zes dollars per dag, terwijl ieder slechts vijf dagen per week werkt, naar gezegd wordt om op de twee vrije dagen van zijn auto te kunnen genieten. De uitgestrekte parkeer-terreinen rondom de fa briek bevatten tienduizenden auto's, welke des nachts in garages met verscheidene verdiepingen worden geborgen. Inderdaad, ongekende, welvaart en voorspoed heerschen te Detroit. Dit komt in het bijzonder tot uiting in den rusteloozen uitbouw van de stad. zoo wel in de lengte en de breedte als in de hoogte. Meer dan elders geldt hier: spoed, spoed en nog eens spoed; dag en nacht weerklinkt het onweer staanbare rat-tat-tat van den klinkhamer om te bouwen, te bouwen te bouwen steeds hooger, hooger, hooger steeds sneller, sneller, sneller Men verlaat Detroit als het ware heimelijk; de trein verdwijnt namelijk spoedig in den tunnel onder den breeden stroom. Is de overzijde bereikt, waar men nog langen tijd een blik kan werpen op de im posante sky-line der stad, dan bevindt men zich in Canada, aan welk land de geheele strook tusschen het Huron meer en het Erie meer behoort De reis gaat nu naar het grootste natuurwonder der wereld: Niagara Falls. Men wordt des morgens tijdig ge wekt; de trein stopt plotseling en men bevindt zich te Falls View, waar men gedurende eenige oogen- blikken langs een balustrade kan genieten van een fraai panorama over de watervallen. Na eenige mi nutcn passeert de trein de kloeke brug over de diepe kloof der Niagara River, cn bevindt men zich weder in de Vereenigde Staten. De watervallen zijn te onderscheiden in twee af zonderlijke doelen: de American Falls cn de Ilorseshoe Falls; de eerste zijn 167 voet hoog en 1060 voet breed; de tweede, in V-vorm, 158 voet hoog en 3010 voet breed; naar schatting suizen per minuut 15 millioen M3. water in de diepte. De omgeving der I-'alls is zeer pittoresk; men kan de verschillende watervallen te voet en per tram van zeer nabij na deren; men kan ook in ccn lift afdalen en onder- langs wandelen, waartoe waterdichte kleeding moet worden gehuurd; men kan tenslotte in een stoom boot („The Maid of the Mist")) varen bijkans tot de plek, waar het water met donderend geraas neer stort. Des avonds worden de watervallen door mid del van schijnwerpers, ter sterkte van 1320 millioen kaarsen, waarvoor het water zelf den electrischen stroom levert, in verschillende kleuren brillant en feeeriek verlicht; men waant zich dan in een sprook jeswereld Men kan den nacht doorbrengen hetzij te Niagara Falls aan de Canadeesche zijde, hetzij in de stad van gelijken naam aan de Amerikaansche zijde. Den volgenden dag kan men een bezoek brengen aan Buffalo, een belangrijke industriestad van groote uitgestrektheid. Een fraaie stad is Albany, aan de Hudson gelegen, dat als hoofdstad van den Staat New York geldt. Men vindt hier tal van belangwekkende gebouwen, waaronder het imposante State Capitol een eerste plaats inneemt. Te Albany zagen wij op echt Ameri kaansche wijze een gansch huis „verrollen"! De laatste stad; welke wij op onze rondreis be zochten, was Boston, de hoofdstad van Massachu- setts. Rondom Beacon Hill, bekroond met het im posante State House, vindt men Oud-Boston, in welks straten de historische gebouwen (City Hall, Old State House, Fauneuil Hall) worden afgewisseld door tal van moderne, waaronder verscheidene wa renhuizen. De Amerikaansche department-stores zijn ware winkel-paleizen; sommige hebben meer dan 10.000 bedienden en epn clientèle van 250.000 per dag. Door allerlei inrichtingen, welke op het eerste oog niet rendabel lijken, tracht men het publiek aan het huis te binden; niet alleen worden gratis con certen gegeven en zijn er kostelooze scheer- en kap salons. doch men heeft vooral ook aantrekkelijke recreatie-afdeelingen voor de kinderen ingericht; de diepere zin hiervan is deze, dat men daar. waar men als kind met moeder ging koopen en zich thuis ge voelde, later ook gaarne zal koopen! Zeer bekend zijn Woolworth' 5 en 10 ets. Stores, waar het systeem van slechts twee prijzen evenzeer tot koopen verleidt als het in Amerika zoozeer in zwang zijnde stelsel van afbetaling. Het naburige Cambridge, de zetel van de beroemde Harvard Universiteit, was te Boston vooral het doel van ons bezoek. Hier werden wij door vrienden, aan de Colleges verbonden, rondgeleid door de talrijke gebouwen, in welke ongeveer 1000 docenten en 7000 studenten werkzaam zijn. Bijzonder belangwek kend is de Universiteitsbibliotheek, welke bijna een millioen boekwerken bevat. Vrouwen worden niet toegelaten tot de Universiteit; voor haar is een af zonderlijke school, Radclilfe College, opgericht, Waar lijk, men doet in het vrijheidslievende en democrati sche Amerika soms verrassende ervaringen op! New York is een uitnemend begin- cn eindpunt van een reis tïoor Amerika, üe toerist, die zich bij den aanvang vertrouwd had te maken met de ge woonten in Ynnkeeland, is daaraan bij zijn terug komst geheel onderworpen. Het doet nu niet vreemd meer aan zichzelf te moeien bedienen in restau rants en in Cafetaria's en.Autoraatic's zelf zijn menu samen te stellen door de spijzen en dranken op een serveerblad te laden en daarna te trachten een zit»- of staanplaats te veroveren, liet valt ook minder moeilijk, de verkeersmiddelen uit te zoeken welke het snelst naar een bepaald doel voeren, of uit (e maken wanneer in de „Sub" (ondergrondsche) of in de „L" (bovengrondsche) de express-trein voor een boemeltrein moet worden verwisseld. Den laatsten avond op Broadway doorbrengen be teeken t een goed afscheid van Amerika, Broadway met. zijn verbluffende lichtreclame! Reclame is in den wedloop tusschen dollar en aangeboden artikel een onontbeerlijk levenselement; zij moet suggestief cn en overredend zijn, zoodanig b.v. dat de goedige far mer er toe gebracht wordt een gaskachel te koopen zonder te bedenken, dat wijd cn zijd in den omtrek van zijn hofstede geen gasleiding te vinden is. Ken confectie-niagazijn adverteert aldus: „Er zijn cos- tuums, welke Uw vrienden doen uitroepen, hè, een nieuw costuum! Er zijn andere costuums, welke hun de kreet ontlokken: ge ziet er piekfijn uit. Die laatste costuums maken wij!" Voortdurend moeten nieuwe reclame-methoden worden uitgedacht in dit ruste- looze land, waar de climax nooit bereikt wordt Wanneer de Oceaan-stoomer voor het laatst zijn sonoren galm over de Hudson heeft doen weerklin ken. neemt de thuisreis een aanvang, Geleidelijk verdwijnt het eigenaardige silhouet der torens, welke zich trots ten hemel verheffen; langzaam zinkt de kust weg van dit land, dat ondanks de vele litera tuur een gesloten boek blijft zoolang men het niet met eigen oogen heeft aanschouwd, en waar zich voor den bezoeker inderdaad een „nieuwe wereld" opent. Ongetwijfeld zal de voortdurend toenemeriVle reislust der Nederlanders leiden tot een onweer- staanbaren drang om kennis te maken met dit jeug dige, krachtige cn energieke land cn volk. America leads the world! Zij: En waarom wil je niet trouwen? Hij: Ik voel me nu gelukkig genoeg, 'n Mensch moet niet het onderste uit de kan willen hebben. (Excelsior).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 23