Neêrlands grootste garage. BOERDERIJ en VEEHOUDERIJ Gemengd Nieuws. HUMOR. Van Bonkum stond voor de rechtbank, beschuldigd van toebrengen van lichamelijk letsel aan zijn vrouw: Rechter: Dus U houdt vol, dat U Uw vrouw uit het raam van de tweede verdieping wierp, uit vergeetachtig heid? Van Bonkum: Ja, Edelaohtbare, we hadden altijd in het benedenhuis gewoond, en ik was heelemaal vergeten dat we naar twee hoog verhuisd waren! EISCHEN TE STELLEN AAN CONTRACT ZAAD. II. Als vervolg op het vorig artikel over het vocht gehalte van goed zaad zullen wij ditmaal iets mede- deelen over: Schoon zaad (Schooningsgraad) en Ilalf- waardig zaad. Allereerst moet worden opgemerkt, dat gewaakt moet worden tegen verwarring van „schoon zaad" met „zuiver zaad", welke laatste term een algemeen gangbare is in de zaadcontröle. Onder zuiver zaad worden toch gerekend alle (ook de kleine) gevulde, normaal ontwikkelde zaden van een bepaalde zaad- soort, onafhankelijk van de afmetingen of van de zwaarte van hèt zaad. Het begrip „schoon zaad" hoe vaag overigens ook, is meer begrensd en sluit de aan wezigheid van te kleine en te lichte zaden uit. Waar moet hier echter de grens getrokken worden? Door bij de schooning een zeef te nemen met wijder zeefspleten in het schudzevencomplex van de reini gingsmachine of door de windkracht van den waaier wat op te voeren is het mogelijk uit een aanvankelijk geschoonde partij nog een belangrijk percentage af val te verwijderen. Daar de in gebruik zijnde reini gingsinstallaties zeer verschillend zijn, de inzichten omtrent de al of niet toe te laten korrelgrootte even eens sterk uiteenloopen, en bovendien de verhouding tusschen vraag en aanbod van contractzaad in den internationalen handel en de mentaliteit van de di verse zaadhandelaren eveneens wisselende factoren van belang vormen, daar was het wel te verwachten, dat het begrip „schoon zaad" in den loop .der tijden op zeer verschillende wijzen zou worden opgevat en herhaaldelijk aanleiding zou geven tot botsingen tus schen belanghebbenden. Ook thans blijft het nog zeer moeilijk om een juiste definitie te geven van het begrip „schoon zaad" als basis voor de schooning en afrekening van een con tractpartij en is gebleken dat de eenige practische oplossing daarvoor is, dat men een bepaalde werk wijze met een bepaald reinigingsapparaat als maat staf voor deze beoordeeling aanneemt en eenvoudig al datgene als „schoon zaad" decreteert, dat bij zulk een reiniging als geschoond zaad wordt afgescheiden, dat men als afval beschouwt, hetgeen de machine als zoodanig afscheidt. Tusschen beide uitersten in heeft intusschen nog een derde categorie, n.1. het zgn. „halfwaardig zaad" recht van bestaan gekregen. Het zal intusschen duidelijk zijn, dat de moeilijk heden daarmede niet verdwenen zijn, doch dat thans het zwaartepunt voor de beoordeeling van den schooningsgraad van het contractzaad verplaatst wordt naar een contante en juiste functionneering, welke wordt verkregen door ingebruikneming van een doelmatige schooningsinstallatie; een juiste functionneering kan alleen geschieden bij aanneming van juiste normen en grenzen en daaromtrent, kan verschil van meening bestaan bij de belanghebbende partijen. Bij de op de gebruikelijke wijze uitgevoerde schoo ning, worden 2 hoofdtypen verontreinigingen afge scheiden, n.1.: a. door middel van een luchtstroom (in het leven geroepen door een draaienden ventilator) de te lichte zaden van de betreffende soort, benevens allerlei an der licht afval (niet gevulde zaden, strootjes, enz.); b. door middel van een zevenstelsel de te kleine zaden, zand en kleine verontreinigingen. De verwijdering van de eerste categorie van ver ontreinigen levert, bij sommige zaadsoorten niet veel moeite op. bijv. bij spinaziezaad. bietenzaad en gras sen; de daarbij afgescheiden, uiterlijk nog goede za den.,. blijkgn bij nader.e controleerjng. (doorsnijden, drukken", enzj onvoldoende ontwikkeld, half gevuld of geheel leeg te zijn; bij andere zaadsoörten verloopt het sclieidingsproces vlot bij de goede kwaliteiten, doch bij monsters van mindere kwaliteit is vaak groote oplettendheid en kennis van zaken noodig voor het verkrijgen van een juiste scheiding. Dit is speciaal het geval bij schooning van monsters van niet. goed uitgerijpte of slecht ontwikkelde partijen knollen-, koolrapen- en diverse andere koolzaden. Daarbij is het vaak mogelijk door een geringe opvoe ring van de windkracht een zeker percentage afge platte onooglijk uitziende miskleurige zaden uit de partij af te scheiden, waardoor het uiterlijk van de geschoonde partij enorm wordt verbeterd. Ook ko men gevallen voor, waarin dit onooglijk uitziende korreltype de meerderheid van het zaad uitmaakt, zoodat. aan verwijdering er van niet te denken valt. liet zijn juist deze twijfelgevallen, welke aanleiding geven tot verschillen en waarvan de beoordeeling met kennis van zaken en met groote voorzichtigheid dient te geschieden, vandaar dat zulk een onderzoek en beoordeeling steeds door bevoegde krachten moet worden verricht. De verwijdering van de tweede categorie onzuiver heden. de te kleine zaden, geeft minder aanleiding tot technische moeilijkheden, doch komt het daarbij in hoofdzaak aan op een juiste keuze van het te ge bruiken zevenstel, m.a.w. komt het er op aan vast te leggen, welke korrelgrootte men voor elke zaad soort nog als volwaardig zaad wenscht te accepteeren on welke korrelgrootte men daarentegen niet meer toelaatbaar acht in een prima kwaliteit zaaizaad, ge schikt. voor export naar het buitenland en voldoende aan de daar ter plaatse gestelde eischen. Indien deze eischen scherp geformuleerd waren zou het weer eenvoudig zijn; de keuze der zeven zou dan be paald worden door de minimum toelaatbare korrel afmetingen. Dit isechter geenszins het geval; ook hier moet volgens eigen opvatting worden te werk gegaan, daar bij geleid door verkregen ervaring en door hetgeen omtrent dit vraagstuk der korrelgrootte reeds bekend is in do daarover bestaande uitgebreide en zeer ver spreide litteratuur. Het is daarbij niet voldoende het verband na te gaan tusschen korrelgrootte en kiem kracht; we zouden dan spoedig gereed zijn on een <Mk)ot gedeelte van het fijnere korreltype nog als vol- '^piardig moeten kwalificeeren, omdat inderdaad mee- rendeels het fijnere zaad weinig of niet in kiemkracht achter staat bij het grovere. Er zijn echter nog vele andere factoren van belang, welke kunnen verband houden met de korrelgrootte, bijv. de invloed van korrelgrootte op het afsterven der jonge kiemplanten, m.a.w. de invloed van de korrelgrootte op de levens kracht en het weerstandsvermogen, haar invloed op groeikracht, ontwikkeling, op lengtegroei en bloei periode, op korrel- en stroo-opbrengst. op rnsecht- heid, vroegrijpheid en gelijkmatigheid in rijpen, op chemische samenstelling, vochtgehalte en zoovele andere factoren meer. Als vaststaand mag worden aangenomen dat een zware korrel een goed ontwikkelde kiem en veel re- servestof voor de voeding van de jonge kiemplanten bevat en derhalve een goeden waarborg biedt voor een voorspoedigen groei. In dat verband kan worden aangenomen, dat een groote korrel goed is, indien daarmede een hoog korrclgewicht samengaat. Een groot korreltype zonder hoog korrelgewicht is eerder in negatieven zin te beoordeelen, vandaar dat een zaadsorteering, alleen gebaseerd op korrelgrootte, zeer weinig aanbevelenswaardig is. Zaden, afkomstig van goed uitgerijpte, krachtig gegroeide planten, zijn volkorrelig, en zwaar en zul len ongetwijfeld op hunne beurt weder forsche zaad- planten opleveren met een flink ontwikkeld wortel stelsel, dat ten gevolge van het groote aantal wortel tjes en wortelharen een verhoogde capaciteit heeft voor het opnemen van voedingsstoffen uit den bo dem. Planten met zulk een forsch ontwikkelt, wortel stelsel, zullen bovendien meer weerstand bieden te^ gen eventueel voorkomende groeist«ringen, zooals ontworteling ten gevolge van zware regens, hevigen wind, waardoor zwakke planten kunnen worden ontworteld enz. Een forsche groei gaat ook samen met een grooter stengeldiameter en daardoor met een verhoogd aantal vaatbundels, die de toevoerwegen vormen van de diverse voedingsstoffen naar de groeiende plantendeelen. Zijn we er dus van overtuigd, dat volkorreligheid en flinke korrelgrootte gewenschte eigenschappen zijn, daaruit is nog geenszins af te leiden, dat het fij nere korreltype nu maar als minderwaardig of waar deloos mag worden gekwalificeerd. Om daarin nog een beter inzicht te krijgen, zal elke zaadsoort op zich zelf het onderwerp moeten uitmaken van een grondige bestudeering. Enkele onderzoekers hebben in dit opzicht al belangrijke gegevens verkregen van radijs en bietenzaad. De meesten van deze onderzoekers zijn het er over eens, dat bij radijszaad (zooals bij zoovele andere zaadsoorten) de grootere zaden superieur zijn boven de kleinere, o.a. Galloway en Hicks and Dabney, die allen de voorkeur geven aan groote zware zaden. Zoo is ook Cummig van oordeel, dat groot radijszaad in het voordeel is bij de latere contróle van het per centage eerste soort en verkoopbare product, het ge wicht van het geteelde-zaad, de bladontwikkeling der kiemplanten, enz. Rotunno drukt zich gereserveerd uit en komt bij zijn proefnemingen met radijsvaricteiten tot. de con clusie, dat bij die variëteiten de verhoudingen ver schillend zijn, zoowel ten aanzien van de kiemkracht van het zaad als van de latere ontwikkeling van de kiemplanten. Hij vond bijv. dat bij de variëteiten Scarlet Globe, Harlstone en Rapid Red de middel- groote zaden de beste resultaten, bij de Crimson Giant forcinig variëteit de kleine zaden de zwaarste knolletjes opleverden. Zoo constateerde hij ook, dat in sommige variëteiten de groote zaden het best kiemden, bij andere variëteiten daarentegen de mid- delgroote of zelfs de kleine zaden. Slechts ten aan zien van één eigenschap gaven alle onderzochte va riëteiten dezelfde verhouding te zien, n.1. wat be treft het verband tusschen korrelgrootte en korrel- gewicht. Terwijl toch bijv. bij haver de grootste kor rels lang niet altijd de zwaarste zijn, tengevolge van een minder dichte structuur en mindere volkorrelig heid vond Rotunno bij radijszaad een vrij constante gewichtsverhouding. Hij verdeelde de onderzochte zaden in 3 korreltypen: de groote zaden, welke blijven liggen, op een zeef van 2,1 m.M.; de middelgroote zaden, welke vallen door een zeef vari 2,1 m.M., doch blijven liggen op een zeef van 1,2 m.M.; de kleine zaden, welke vallen door een zeef van 1,2 m.M.; en het bleek daarbij, dat de kleine zaden steeds van het gewicht bezaten der middelgroote en deze laatste weder ongeveer van het gewicht der groote zaden. Juist in deze constante verhouding zit mis schien de bevestiging van het vermoeden, dat de kleinere zaden toch evengoed voldoende korrelig en uitgerijpt kunnen zijn als de groote en volstrekt niet behoeven beschouwd te worden als een product van achterlijke ontwikkeling. Een bevestiging van dit vermoeden wordt geleverd door tweejarige proefne mingen aan het Proefstation voor Zaadcontrole te Wageningen. Van een variëteit de ronde roode, wer den de zaden in 3 korrelgrootten gesorteerd, nl. boven 2.3 m.M.. 22,3 m.M. en 21,5 m.M. Kleinere za den werden als afval beschouwd en niet in de ver gelijkende proeven betrokken. Geen sprekende en permanente verschillen konden worden geconstateerd met betrekking tot de numerieke opkomst der jonge planten of ten opzichte van vorm- en kleurafwijkers, van neiging tot schieten of tijdstip van bloeien. Ech ter bleek wel, dat geregeld de planten uit groote za den forscher waren en rijker aan bloem en vrucht, hetgeen zou kunnen wijzen op een aanzienlijke op brengst en derhalve grootere bruikbaarheid van groote zaden voor zaadophreng9t, terwijl daarentegen de zaadgrootte voor de opkomst en knolvorming vrij wel onverschillig bleek te zijn. Bij bietenzaad is de toestand anders: hierbij heeft men niet te maken met de zaden, doch met vrucht kluwens en het is zeker niet verantwoord om de grootere vruchtkluwens als de beste te beschouwen. Doch hierover een volgende maal méér. Ik ben met het zoogenaamde „halfwaardige zaad" nog niet aan het einde, terwijl de kiemkracht ook nog onze aan dacht vraagt. Belangstellenden in deze onderwerpen zullen wel goed doen om de Schager Couranten waarin deze artikels zijn opgenomen te bewaren; la ter kan men dan de geheele materie, die voor velen zoo belangrijk is, nog eens in zijn geheel doorlezen. S. v. Cholera-epidemle in Afghanistan. 200 dood en per dag. Uit Teheran wordt gemeld, dat volgens aldaar ont vangen berichten in Afghanistan een cholera-epidemie is uitgebroken, waaraan gemiddeld 200 menschen per dag sterven. De Perzische regeering heeft de noodige voorzorgs maatregelen aan de grens getroffen en een scherpe qua rantaine Ingesteld. De Turk. Knoeierij met hooge leeftijden. Er wordt met weinig artikelen zoo geknoeid als met hooge leeftijden. En van de menschen van wie beweerd wordt dat zij ouder zijn dan b.v. 108 109 met als uiterste grens 110 mag men aannemen dat zij bewust of onbewust de goegemeente misleiden. De misleiding gaat dan trouwens meestal uit van een impresario. Zoo maakt op het oogenblik een Turk, waarover we voor eenige dagen terug reeds spottend schreven, zekere Zaro Agha, de Ver. Staten onveilig. Zaro Agha beweert de oudste man der wereld te zijn. Hij was voornemens een bezoek to brengen aan Edison, en dan zou Ford ook van de partij zijn. O, ja! De Turk is 156 Jaar oud... Maar de oude Turk is een schalk, en houdt er van jonge meisjes te zoenen. Dit wordt hem in de Ver. Sta ten kwalijk genomen; en speciaal mevr. Edison is op den ouden heer verbolgen. Zij zal hem niet ontvangen. En de politie van West Orange heeft aan den manager van Zaro Agha doen weten dat deze met den sterken arm uit de gemeente zal worden verwijderd. Indien hij het den Edisons mocht lastig maken. DOODENRIT VAN EEN AUTO. Te Pruville in Frankrijk reed een auto In volle vaart het trottoir op, zoodat een lantaarnpaal bezweek, die op het dichtbezette terras van een café terechtkwam. Zes bezoekers werden ernstig gewond. De auto reed intus schen verder en wierp nog drie wielrijders omver, van wie er één op slag gedood werd. TENSLOTTE VOOR DE VERLEIDING BEZWEKEN. Een kaslooper te Leipzig, die reeds meer dan 30 jaar bij een aldaar gevestigde bank in betrekking was. heeft zioh met een door hom afgehaald bedrag van 70.000 mark uit de voeten trachten te maken. Na korten tijd kon hij echter gearresteerd worden. Al het geld was nog in zijn bezit MET GROOTE SNELHEID TEGEN EEN BOOM. 44 gewonden bij autobusongeluk. V. D. verneemt uit New York: Bij East-Orange in den staat New-Jersey is een volle autobus met groote snelheid tegen een boom gereden en volkomen vernield. 44 Personen werden hierbij zwaar gewond. Vier gewonden verkeeren in levensgevaar. MIJNONGELUK IN WESTFALEN. Twee dooden. In de mijn Ewald te Erkenschwick bij Recklinghau- sen zijn Donderdagmorgen tegen 100 uur bij het werken met dynamiet verscheidene mijnwerkers door een in storting bedolven. Voor zoover men na kan gaan zijn twee mijnbazen omgekomen, terwijl een opzichter ernstig is gekwetst. CHAUFFEURTJE SPELEN. Met dén dood bekocht Wolff meldt uit Freiburg: Twee knapen, die op een even onbeheerd staande auto waren geklommen, hebben daardoor het leven verloren. Terwijl zij aan het spelen waren met het stuur, kwam de wagen plotseling in beweging en reed met de twee kinderen te water. Tengevolge van den sterken stroom in de rivier konden de drenkelingen nietg ered worden. Tot dusver heeft men de lijkjes nog niet gevonden. Een gebouw, waarin men langs een weg omboog rijdt. Een inrichting, die aan de hoogste eischen voldoet. De opening van de „Torengarage" te 's-Gravenhage, welke ongetwijfeld de grootste in Europa is, was aan vankelijk opnieuw vastgesteld op Donderdag 7 Augus tus, doch is door omstandigheden moeten worden uit gesteld en zal thans vermoedelijk plaats hebben op 21 Augustus a.s. Naar wij vernemen, zal deze plechtigheid door een officieel persoon geschieden. Wij zullen hier enkele typische bijzonderheden laten volgen uit de merkwaardige voorgeschiedenis van dit imposante bouwwerk, dat zoowel door zijn uiterlijk en afmetingen als door zijn inwendige inrichting een be zienswaardigheid van Den Haag zal worden. De oprichtster en huidige directrice is mevrouw S. de Hiartog, een ondernemende Hollandsche dame, die eenige jaren geleden met een partij Hollandsche biscuits naar het land van den dollar en tevens dat der onbe grensde mogelijkheden scheep ging, waar zij in de be kende nationale kleederdracht haar koopwaar aan den man bracht, waardoor zij in haar levensonderhoud trachtte te voorzien, terwijl zij haar tijd tevens produc tief maakte, om het Amerikaansche garage-wezen in al zijn geledingen te bestudeeren, waartoe zij zich in ver binding stelde met een ieder, die op het gebied van automobilisme een vooraanstaande functie bekleedde. Met garage-kennis verrijkt en beladen met de noodige iartteèkèningen.' desbetreffend teekenmateriaal en foto's, stoomde zij terug naar Holland, om te. Den Haag haar grootache plannen te verwezenlijken, waarvoor zij een half mlllloen meende noodig te hebben. Het gemeente bestuur verleende haar een hypotheek. Tallooze voor aanstaande persoonlijkheden verleenden daarop hun -j-e- dewerking en zoo telt de N.V. Hcwar o.a. als gedele geerd commissaris Mr. J. Wolterbeek Muller (raadsheer aan het gerechtshof) oud-minister Dr. F. E. Posthuma e.a., terwijl behalve de Bataafsche-Shell als aandeelhou ders staan ingeschreven een paar bekende bankiers, vooraanstaande Indische cultures-magnaten, doctoren, enz. Om nu op het gebouw zelf terug te komen, dit werd op een terrein van meer dan 3000 M2. op het oudste stadsgedeelte van Den Haag onder architectuur van den Haagschen architect J. de Greve geheel in beton en ijzer opgetrokken en uitgevoerd door de Voorburgsche aannemersfirma Kruythof en Scholten, welke ook het Amsterdamsche stadion bouwde. De gevel van baksteen heeft een lengte van 60 en een breedte van 40 M. bij een hoogte van 18 M„ terwijl de hoektoren 24 M. hoog is. Om zloh eenig idee te vormen van den grootschen opzet van dit werk, bedenke men, dat 350.000 K.G. betonijzer en 3500 kub. M. beton noodig waren, terwijl in de fundeering 1000 kub. M. beton zit, waarvoor eerst 10.000 kub. M. grond moest worden afgevoerd, omdat men vier meter beneden de oppervlakte met beton- storten begon. Dc benedenverdieping, welke voor den tijd van tien jaar werd verhuurd is reeds sinds Maandag 16 Juni in gebruik als rijwielbergplaats ten behoeve van net perso neel van den Post- en Telegraafdienst. Langs de zijden en in het midden van deze kelderruimten, welke in totaal voor een 700 fietsen plaats bicden, staan overal g#oote ijzeren hekken opgesteld, waarin de rijwielen kunnen worden geplaatst. De parterre bevat een ruïne gelegenheid voor het in- en uitrijden der vele auto's, welke op de bovenverdiepingen gestald worden, waar voor afzonderlijke routes zijn vastgesteld. Wat bij net betreden <bd het eigenlijke gebouw op%-alt, Is de gerin ge stijging, zoodat men nauwelijks voelt, naar boven te gaan; per meter stijgt men slechts 2',a c.M. De groote show-room aan de zuidzijde van het gebo iw werd afgehuurd door de Amsterdamsche Rijtuigmij. ter demonstratie en etaleering der Reo-automobiclen, waar- o Mijn schreermes is verschrikkelijk bot, vrouw. Ik kan me er haast niet mee scheren! Wat een onzin, Je wil toch zeker niet beweren, dat jouw baard harder is dan het linoleum, dat ik er mee heb bijgesneden? Lieve deugd, riep de vreemdeling uit, die om een uurtje zoek te brengen, de rechtzaal binnenging, tijdens een zitting van den strafrechter, wat een zeldzaam gemeen stelletje kerels hebben we vanmorgen daar ta pakken!" U kijkt naar de verkeerde bank, meneer, waar schuwde zijn buurman op de publieke tribune, dat zijn dé beklaagden niet, dat zijn de advocaten! duco-spultlnrichting (eveneens voor meerdere auto's), om een auto bij beschadiging onmiddellijk in dezelfde kleur te kunnen schilderen en lakken. De geheele inrichting van het gebouw en werkplaats voldoet aan de hoogste eischen. Zoo treft men hier voorts een z.g. „weaver" aan, d.i. een soort korte lift, waarmede men de auto doet stijgen om er onder te kunnen gaan liggen bij het schoonmaken of repareeren. Ook heeft men de „Rem- tester" niet vergeten. Voor niet-technisch onderlegde automobilisten zij vermeld, dat de Remtester de wagen oplicht; men kan de motor in beweging zetten, waardoor de wielen beginnen te draaien, zonder dat de wagen van plaats veranderd. Hierdoor kan men bij het vierremmen- systeem iedere rem controleercn of zij zuiver en gelijk met haar drie andere zusters werkt. Behalve de betere en zuiverder controle spaart men de moeite, groote af standen voor de controle te moeten afleggen. Zelfs een bekleedingsafdeeling treft men hier aan. Door de.Duco- spuit-lnrlchting en deze bekleedingsafdeeling kan men dus zijn auto geheel nieuw schilderen en stoffeeren. Voorts kan men er een motorcursus volgen. Hier wordt den automobilst geen onderricht in het besturen gegeven, maar blijft het leerplan zuiver technisch, om namelijk het mechanisme te leeren kennen, een probaat middel tegen een der vele ondeugden der „Conducteurs", die maar uitvliegen, wanneer zij besturen kunnen, doch be schamend onderweg bij leder defect moeten blijven staan, omdat zij de constructie hunner machine niet kennen. En al de vierhonderd auto's, welke hier een onderdak vinden, kunnen met hoogdruk worden gesmeerd. Cen trale verwarming zorgt voor het niet bevriezen of xoad worden der motoren. Naast het gebouw is ^bovendien plaats voor parkeerterrein, waar eenige benzinepompen worden aangebracht en een kiosk voor een bewaker in aanbouw is, waar men alle tijdschriften en couranten zal kunnen koopen. De dakbedekking, zoowel van het hoofdgebouw, als van het gekoepelde bijgebouwtje, waar bovengenoemde show-room wordt gevestigd. is volgens een nieuw procédé van flint- kote vervaardigd, dat ge garandeerd waterdicht is. De directie-kamer, de verga derzaal en de administratie-kantoren zijn geheel In over eenstemming met het bedrijf met bruin ijzeren meubelen geïnstalleerd. van deze mij. agentesse zal worden voor Den Haag en omstreken. Reeds bij het binnenkomen maakt de z»;cr breede betonnen rijweg, welke in het peervormige ge bouw als een spiraal tot het dak doorloopt, een groot- schen indruk. Tegen de balken boven den rijweg zijn ver schillende spreuken geschilderd, zooals bijv.: „Eén sig<v- retten-peukje achteloos weggeworpen, verbrandde raeüs vele steden en dorpen". Aan weerszijden van dezen zeven meter breeden non- slipping. weg liggen open zoowel als gesloten boxen. Met het oog op het licht zijn de open boxen tegen de bui tenmuur geplaatst en vormen de met rolluiken te s,ui ten boxen de kern van het gebouw. Door de talrijke, ongeveer een meter breede pilaren, op geregelden af stand langs den rijweg gebouwd, word en de open boxen afgeperkt en zullen deze pilaren voor reclame-doeleinden worden verhuurd. In alle boxen is electrisch licht, terwijl de boxenhouders door eigen water-pomp-installatirs, waarbij het water ook wordt gezuiverd, in staat worden gesteld, zooveel te wasschen als zij zelf wenschen. Om te voorkomen, dat de bezoekers, om hun box ie bereiken, van den rijweg gebruik maken, is een vijf- persoons-lift aangelegd. Om ook het verblijf van Vet personeel in de garage zoo aangenaam mogelijk te ma ken, wordt een zeer ruime zaal met balcon voor cariline ingericht. Vanzelfsprekend Is er ook een cantine voor de gentleman-drivers, zelfs met een kapsalon. Het buf fet van de cantine, waarin een billard wordt geplaatst, is reeds voor den tijd van twee jaar verpacht. Door op iedere etage twee loud-speakers te plaats welke vanuit de portiersloge van den hoofdingang v-.r- den bediend, zal het mogelijk zijn, niet alleen radio- muziek te laten weerklinken, maar ook de zich in h^t gebouw bevindende personen direct te bereiken, hetgeen vooral voor de aanwezige chauffeurs van belang zal zijn. Proeven, onder leiding van den directeur van het Ge meentelijk Telefoon-Bedrijf genomen, hebben bewazon, dat de accoustiek van het gebouw zich hiervoor uitste kend leent Op alle vier de etages zijn voorts telefoon kiosken aangebracht. Bij de garage bevinden zich op den heganen grond verder nog een werkplaats.voor. cntrpvr.f 12 wagens, een spbelinrichting voor 16 wagens en een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 10