Neêrlands grootste
garage.
BOERDERIJ en VEEHOUDERIJ
Gemengd Nieuws.
HUMOR.
Van Bonkum stond voor de rechtbank, beschuldigd
van toebrengen van lichamelijk letsel aan zijn vrouw:
Rechter: Dus U houdt vol, dat U Uw vrouw uit het
raam van de tweede verdieping wierp, uit vergeetachtig
heid?
Van Bonkum: Ja, Edelaohtbare, we hadden altijd in
het benedenhuis gewoond, en ik was heelemaal vergeten
dat we naar twee hoog verhuisd waren!
EISCHEN TE STELLEN AAN CONTRACT
ZAAD.
II.
Als vervolg op het vorig artikel over het vocht
gehalte van goed zaad zullen wij ditmaal iets mede-
deelen over: Schoon zaad (Schooningsgraad) en Ilalf-
waardig zaad.
Allereerst moet worden opgemerkt, dat gewaakt
moet worden tegen verwarring van „schoon zaad"
met „zuiver zaad", welke laatste term een algemeen
gangbare is in de zaadcontröle. Onder zuiver zaad
worden toch gerekend alle (ook de kleine) gevulde,
normaal ontwikkelde zaden van een bepaalde zaad-
soort, onafhankelijk van de afmetingen of van de
zwaarte van hèt zaad. Het begrip „schoon zaad" hoe
vaag overigens ook, is meer begrensd en sluit de aan
wezigheid van te kleine en te lichte zaden uit. Waar
moet hier echter de grens getrokken worden?
Door bij de schooning een zeef te nemen met wijder
zeefspleten in het schudzevencomplex van de reini
gingsmachine of door de windkracht van den waaier
wat op te voeren is het mogelijk uit een aanvankelijk
geschoonde partij nog een belangrijk percentage af
val te verwijderen. Daar de in gebruik zijnde reini
gingsinstallaties zeer verschillend zijn, de inzichten
omtrent de al of niet toe te laten korrelgrootte even
eens sterk uiteenloopen, en bovendien de verhouding
tusschen vraag en aanbod van contractzaad in den
internationalen handel en de mentaliteit van de di
verse zaadhandelaren eveneens wisselende factoren
van belang vormen, daar was het wel te verwachten,
dat het begrip „schoon zaad" in den loop .der tijden
op zeer verschillende wijzen zou worden opgevat en
herhaaldelijk aanleiding zou geven tot botsingen tus
schen belanghebbenden.
Ook thans blijft het nog zeer moeilijk om een juiste
definitie te geven van het begrip „schoon zaad" als
basis voor de schooning en afrekening van een con
tractpartij en is gebleken dat de eenige practische
oplossing daarvoor is, dat men een bepaalde werk
wijze met een bepaald reinigingsapparaat als maat
staf voor deze beoordeeling aanneemt en eenvoudig
al datgene als „schoon zaad" decreteert, dat bij zulk
een reiniging als geschoond zaad wordt afgescheiden,
dat men als afval beschouwt, hetgeen de machine
als zoodanig afscheidt. Tusschen beide uitersten in
heeft intusschen nog een derde categorie, n.1. het zgn.
„halfwaardig zaad" recht van bestaan gekregen.
Het zal intusschen duidelijk zijn, dat de moeilijk
heden daarmede niet verdwenen zijn, doch dat thans
het zwaartepunt voor de beoordeeling van den
schooningsgraad van het contractzaad verplaatst
wordt naar een contante en juiste functionneering,
welke wordt verkregen door ingebruikneming van
een doelmatige schooningsinstallatie; een juiste
functionneering kan alleen geschieden bij aanneming
van juiste normen en grenzen en daaromtrent, kan
verschil van meening bestaan bij de belanghebbende
partijen.
Bij de op de gebruikelijke wijze uitgevoerde schoo
ning, worden 2 hoofdtypen verontreinigingen afge
scheiden, n.1.:
a. door middel van een luchtstroom (in het leven
geroepen door een draaienden ventilator) de te lichte
zaden van de betreffende soort, benevens allerlei an
der licht afval (niet gevulde zaden, strootjes, enz.);
b. door middel van een zevenstelsel de te kleine
zaden, zand en kleine verontreinigingen.
De verwijdering van de eerste categorie van ver
ontreinigen levert, bij sommige zaadsoorten niet veel
moeite op. bijv. bij spinaziezaad. bietenzaad en gras
sen; de daarbij afgescheiden, uiterlijk nog goede za
den.,. blijkgn bij nader.e controleerjng. (doorsnijden,
drukken", enzj onvoldoende ontwikkeld, half gevuld
of geheel leeg te zijn; bij andere zaadsoörten verloopt
het sclieidingsproces vlot bij de goede kwaliteiten,
doch bij monsters van mindere kwaliteit is vaak
groote oplettendheid en kennis van zaken noodig
voor het verkrijgen van een juiste scheiding. Dit is
speciaal het geval bij schooning van monsters van
niet. goed uitgerijpte of slecht ontwikkelde partijen
knollen-, koolrapen- en diverse andere koolzaden.
Daarbij is het vaak mogelijk door een geringe opvoe
ring van de windkracht een zeker percentage afge
platte onooglijk uitziende miskleurige zaden uit de
partij af te scheiden, waardoor het uiterlijk van de
geschoonde partij enorm wordt verbeterd. Ook ko
men gevallen voor, waarin dit onooglijk uitziende
korreltype de meerderheid van het zaad uitmaakt,
zoodat. aan verwijdering er van niet te denken valt.
liet zijn juist deze twijfelgevallen, welke aanleiding
geven tot verschillen en waarvan de beoordeeling
met kennis van zaken en met groote voorzichtigheid
dient te geschieden, vandaar dat zulk een onderzoek
en beoordeeling steeds door bevoegde krachten moet
worden verricht.
De verwijdering van de tweede categorie onzuiver
heden. de te kleine zaden, geeft minder aanleiding
tot technische moeilijkheden, doch komt het daarbij
in hoofdzaak aan op een juiste keuze van het te ge
bruiken zevenstel, m.a.w. komt het er op aan vast
te leggen, welke korrelgrootte men voor elke zaad
soort nog als volwaardig zaad wenscht te accepteeren
on welke korrelgrootte men daarentegen niet meer
toelaatbaar acht in een prima kwaliteit zaaizaad, ge
schikt. voor export naar het buitenland en voldoende
aan de daar ter plaatse gestelde eischen. Indien
deze eischen scherp geformuleerd waren zou het
weer eenvoudig zijn; de keuze der zeven zou dan be
paald worden door de minimum toelaatbare korrel
afmetingen.
Dit isechter geenszins het geval; ook hier moet
volgens eigen opvatting worden te werk gegaan, daar
bij geleid door verkregen ervaring en door hetgeen
omtrent dit vraagstuk der korrelgrootte reeds bekend
is in do daarover bestaande uitgebreide en zeer ver
spreide litteratuur. Het is daarbij niet voldoende het
verband na te gaan tusschen korrelgrootte en kiem
kracht; we zouden dan spoedig gereed zijn on een
<Mk)ot gedeelte van het fijnere korreltype nog als vol-
'^piardig moeten kwalificeeren, omdat inderdaad mee-
rendeels het fijnere zaad weinig of niet in kiemkracht
achter staat bij het grovere. Er zijn echter nog vele
andere factoren van belang, welke kunnen verband
houden met de korrelgrootte, bijv. de invloed van
korrelgrootte op het afsterven der jonge kiemplanten,
m.a.w. de invloed van de korrelgrootte op de levens
kracht en het weerstandsvermogen, haar invloed
op groeikracht, ontwikkeling, op lengtegroei en bloei
periode, op korrel- en stroo-opbrengst. op rnsecht-
heid, vroegrijpheid en gelijkmatigheid in rijpen, op
chemische samenstelling, vochtgehalte en zoovele
andere factoren meer.
Als vaststaand mag worden aangenomen dat een
zware korrel een goed ontwikkelde kiem en veel re-
servestof voor de voeding van de jonge kiemplanten
bevat en derhalve een goeden waarborg biedt voor
een voorspoedigen groei. In dat verband kan worden
aangenomen, dat een groote korrel goed is, indien
daarmede een hoog korrclgewicht samengaat. Een
groot korreltype zonder hoog korrelgewicht is eerder
in negatieven zin te beoordeelen, vandaar dat een
zaadsorteering, alleen gebaseerd op korrelgrootte,
zeer weinig aanbevelenswaardig is.
Zaden, afkomstig van goed uitgerijpte, krachtig
gegroeide planten, zijn volkorrelig, en zwaar en zul
len ongetwijfeld op hunne beurt weder forsche zaad-
planten opleveren met een flink ontwikkeld wortel
stelsel, dat ten gevolge van het groote aantal wortel
tjes en wortelharen een verhoogde capaciteit heeft
voor het opnemen van voedingsstoffen uit den bo
dem.
Planten met zulk een forsch ontwikkelt, wortel
stelsel, zullen bovendien meer weerstand bieden te^
gen eventueel voorkomende groeist«ringen, zooals
ontworteling ten gevolge van zware regens, hevigen
wind, waardoor zwakke planten kunnen worden
ontworteld enz. Een forsche groei gaat ook samen
met een grooter stengeldiameter en daardoor met een
verhoogd aantal vaatbundels, die de toevoerwegen
vormen van de diverse voedingsstoffen naar de
groeiende plantendeelen.
Zijn we er dus van overtuigd, dat volkorreligheid
en flinke korrelgrootte gewenschte eigenschappen
zijn, daaruit is nog geenszins af te leiden, dat het fij
nere korreltype nu maar als minderwaardig of waar
deloos mag worden gekwalificeerd. Om daarin nog
een beter inzicht te krijgen, zal elke zaadsoort op
zich zelf het onderwerp moeten uitmaken van een
grondige bestudeering. Enkele onderzoekers hebben
in dit opzicht al belangrijke gegevens verkregen van
radijs en bietenzaad.
De meesten van deze onderzoekers zijn het er over
eens, dat bij radijszaad (zooals bij zoovele andere
zaadsoorten) de grootere zaden superieur zijn boven
de kleinere, o.a. Galloway en Hicks and Dabney, die
allen de voorkeur geven aan groote zware zaden.
Zoo is ook Cummig van oordeel, dat groot radijszaad
in het voordeel is bij de latere contróle van het per
centage eerste soort en verkoopbare product, het ge
wicht van het geteelde-zaad, de bladontwikkeling der
kiemplanten, enz.
Rotunno drukt zich gereserveerd uit en komt bij
zijn proefnemingen met radijsvaricteiten tot. de con
clusie, dat bij die variëteiten de verhoudingen ver
schillend zijn, zoowel ten aanzien van de kiemkracht
van het zaad als van de latere ontwikkeling van de
kiemplanten. Hij vond bijv. dat bij de variëteiten
Scarlet Globe, Harlstone en Rapid Red de middel-
groote zaden de beste resultaten, bij de Crimson
Giant forcinig variëteit de kleine zaden de zwaarste
knolletjes opleverden. Zoo constateerde hij ook, dat
in sommige variëteiten de groote zaden het best
kiemden, bij andere variëteiten daarentegen de mid-
delgroote of zelfs de kleine zaden. Slechts ten aan
zien van één eigenschap gaven alle onderzochte va
riëteiten dezelfde verhouding te zien, n.1. wat be
treft het verband tusschen korrelgrootte en korrel-
gewicht. Terwijl toch bijv. bij haver de grootste kor
rels lang niet altijd de zwaarste zijn, tengevolge van
een minder dichte structuur en mindere volkorrelig
heid vond Rotunno bij radijszaad een vrij constante
gewichtsverhouding. Hij verdeelde de onderzochte
zaden in 3 korreltypen:
de groote zaden, welke blijven liggen, op een zeef
van 2,1 m.M.;
de middelgroote zaden, welke vallen door een zeef
vari 2,1 m.M., doch blijven liggen op een zeef van
1,2 m.M.;
de kleine zaden, welke vallen door een zeef van
1,2 m.M.;
en het bleek daarbij, dat de kleine zaden steeds
van het gewicht bezaten der middelgroote en deze
laatste weder ongeveer van het gewicht der groote
zaden. Juist in deze constante verhouding zit mis
schien de bevestiging van het vermoeden, dat de
kleinere zaden toch evengoed voldoende korrelig en
uitgerijpt kunnen zijn als de groote en volstrekt niet
behoeven beschouwd te worden als een product van
achterlijke ontwikkeling. Een bevestiging van dit
vermoeden wordt geleverd door tweejarige proefne
mingen aan het Proefstation voor Zaadcontrole te
Wageningen. Van een variëteit de ronde roode, wer
den de zaden in 3 korrelgrootten gesorteerd, nl.
boven 2.3 m.M.. 22,3 m.M. en 21,5 m.M. Kleinere za
den werden als afval beschouwd en niet in de ver
gelijkende proeven betrokken. Geen sprekende en
permanente verschillen konden worden geconstateerd
met betrekking tot de numerieke opkomst der jonge
planten of ten opzichte van vorm- en kleurafwijkers,
van neiging tot schieten of tijdstip van bloeien. Ech
ter bleek wel, dat geregeld de planten uit groote za
den forscher waren en rijker aan bloem en vrucht,
hetgeen zou kunnen wijzen op een aanzienlijke op
brengst en derhalve grootere bruikbaarheid van
groote zaden voor zaadophreng9t, terwijl daarentegen
de zaadgrootte voor de opkomst en knolvorming vrij
wel onverschillig bleek te zijn.
Bij bietenzaad is de toestand anders: hierbij heeft
men niet te maken met de zaden, doch met vrucht
kluwens en het is zeker niet verantwoord om de
grootere vruchtkluwens als de beste te beschouwen.
Doch hierover een volgende maal méér. Ik ben met
het zoogenaamde „halfwaardige zaad" nog niet aan
het einde, terwijl de kiemkracht ook nog onze aan
dacht vraagt. Belangstellenden in deze onderwerpen
zullen wel goed doen om de Schager Couranten
waarin deze artikels zijn opgenomen te bewaren; la
ter kan men dan de geheele materie, die voor velen
zoo belangrijk is, nog eens in zijn geheel doorlezen.
S. v.
Cholera-epidemle in Afghanistan.
200 dood en per dag.
Uit Teheran wordt gemeld, dat volgens aldaar ont
vangen berichten in Afghanistan een cholera-epidemie
is uitgebroken, waaraan gemiddeld 200 menschen per
dag sterven.
De Perzische regeering heeft de noodige voorzorgs
maatregelen aan de grens getroffen en een scherpe qua
rantaine Ingesteld.
De Turk.
Knoeierij met hooge leeftijden.
Er wordt met weinig artikelen zoo geknoeid als met
hooge leeftijden. En van de menschen van wie beweerd
wordt dat zij ouder zijn dan b.v. 108 109 met als
uiterste grens 110 mag men aannemen dat zij bewust
of onbewust de goegemeente misleiden. De misleiding
gaat dan trouwens meestal uit van een impresario.
Zoo maakt op het oogenblik een Turk, waarover we
voor eenige dagen terug reeds spottend schreven, zekere
Zaro Agha, de Ver. Staten onveilig. Zaro Agha beweert
de oudste man der wereld te zijn. Hij was voornemens
een bezoek to brengen aan Edison, en dan zou Ford ook
van de partij zijn. O, ja! De Turk is 156 Jaar oud...
Maar de oude Turk is een schalk, en houdt er van
jonge meisjes te zoenen. Dit wordt hem in de Ver. Sta
ten kwalijk genomen; en speciaal mevr. Edison is op den
ouden heer verbolgen. Zij zal hem niet ontvangen. En de
politie van West Orange heeft aan den manager van
Zaro Agha doen weten dat deze met den sterken arm
uit de gemeente zal worden verwijderd. Indien hij het
den Edisons mocht lastig maken.
DOODENRIT VAN EEN AUTO.
Te Pruville in Frankrijk reed een auto In volle vaart
het trottoir op, zoodat een lantaarnpaal bezweek, die op
het dichtbezette terras van een café terechtkwam. Zes
bezoekers werden ernstig gewond. De auto reed intus
schen verder en wierp nog drie wielrijders omver, van
wie er één op slag gedood werd.
TENSLOTTE VOOR DE VERLEIDING BEZWEKEN.
Een kaslooper te Leipzig, die reeds meer dan 30 jaar
bij een aldaar gevestigde bank in betrekking was. heeft
zioh met een door hom afgehaald bedrag van 70.000 mark
uit de voeten trachten te maken.
Na korten tijd kon hij echter gearresteerd worden. Al
het geld was nog in zijn bezit
MET GROOTE SNELHEID TEGEN EEN BOOM.
44 gewonden bij autobusongeluk.
V. D. verneemt uit New York:
Bij East-Orange in den staat New-Jersey is een volle
autobus met groote snelheid tegen een boom gereden en
volkomen vernield. 44 Personen werden hierbij zwaar
gewond. Vier gewonden verkeeren in levensgevaar.
MIJNONGELUK IN WESTFALEN.
Twee dooden.
In de mijn Ewald te Erkenschwick bij Recklinghau-
sen zijn Donderdagmorgen tegen 100 uur bij het werken
met dynamiet verscheidene mijnwerkers door een in
storting bedolven. Voor zoover men na kan gaan zijn
twee mijnbazen omgekomen, terwijl een opzichter
ernstig is gekwetst.
CHAUFFEURTJE SPELEN.
Met dén dood bekocht
Wolff meldt uit Freiburg:
Twee knapen, die op een even onbeheerd staande auto
waren geklommen, hebben daardoor het leven verloren.
Terwijl zij aan het spelen waren met het stuur, kwam
de wagen plotseling in beweging en reed met de twee
kinderen te water. Tengevolge van den sterken stroom
in de rivier konden de drenkelingen nietg ered worden.
Tot dusver heeft men de lijkjes nog niet gevonden.
Een gebouw, waarin men langs
een weg omboog rijdt. Een
inrichting, die aan de hoogste
eischen voldoet.
De opening van de „Torengarage" te 's-Gravenhage,
welke ongetwijfeld de grootste in Europa is, was aan
vankelijk opnieuw vastgesteld op Donderdag 7 Augus
tus, doch is door omstandigheden moeten worden uit
gesteld en zal thans vermoedelijk plaats hebben op 21
Augustus a.s. Naar wij vernemen, zal deze plechtigheid
door een officieel persoon geschieden.
Wij zullen hier enkele typische bijzonderheden laten
volgen uit de merkwaardige voorgeschiedenis van dit
imposante bouwwerk, dat zoowel door zijn uiterlijk en
afmetingen als door zijn inwendige inrichting een be
zienswaardigheid van Den Haag zal worden.
De oprichtster en huidige directrice is mevrouw S. de
Hiartog, een ondernemende Hollandsche dame, die
eenige jaren geleden met een partij Hollandsche biscuits
naar het land van den dollar en tevens dat der onbe
grensde mogelijkheden scheep ging, waar zij in de be
kende nationale kleederdracht haar koopwaar aan den
man bracht, waardoor zij in haar levensonderhoud
trachtte te voorzien, terwijl zij haar tijd tevens produc
tief maakte, om het Amerikaansche garage-wezen in al
zijn geledingen te bestudeeren, waartoe zij zich in ver
binding stelde met een ieder, die op het gebied van
automobilisme een vooraanstaande functie bekleedde.
Met garage-kennis verrijkt en beladen met de noodige
iartteèkèningen.' desbetreffend teekenmateriaal en foto's,
stoomde zij terug naar Holland, om te. Den Haag haar
grootache plannen te verwezenlijken, waarvoor zij een
half mlllloen meende noodig te hebben. Het gemeente
bestuur verleende haar een hypotheek. Tallooze voor
aanstaande persoonlijkheden verleenden daarop hun -j-e-
dewerking en zoo telt de N.V. Hcwar o.a. als gedele
geerd commissaris Mr. J. Wolterbeek Muller (raadsheer
aan het gerechtshof) oud-minister Dr. F. E. Posthuma
e.a., terwijl behalve de Bataafsche-Shell als aandeelhou
ders staan ingeschreven een paar bekende bankiers,
vooraanstaande Indische cultures-magnaten, doctoren,
enz.
Om nu op het gebouw zelf terug te komen, dit werd
op een terrein van meer dan 3000 M2. op het oudste
stadsgedeelte van Den Haag onder architectuur van den
Haagschen architect J. de Greve geheel in beton en
ijzer opgetrokken en uitgevoerd door de Voorburgsche
aannemersfirma Kruythof en Scholten, welke ook het
Amsterdamsche stadion bouwde. De gevel van baksteen
heeft een lengte van 60 en een breedte van 40 M. bij
een hoogte van 18 M„ terwijl de hoektoren 24 M. hoog is.
Om zloh eenig idee te vormen van den grootschen
opzet van dit werk, bedenke men, dat 350.000 K.G.
betonijzer en 3500 kub. M. beton noodig waren, terwijl
in de fundeering 1000 kub. M. beton zit, waarvoor eerst
10.000 kub. M. grond moest worden afgevoerd, omdat
men vier meter beneden de oppervlakte met beton-
storten begon.
Dc benedenverdieping, welke voor den tijd van tien
jaar werd verhuurd is reeds sinds Maandag 16 Juni in
gebruik als rijwielbergplaats ten behoeve van net perso
neel van den Post- en Telegraafdienst. Langs de zijden
en in het midden van deze kelderruimten, welke in
totaal voor een 700 fietsen plaats bicden, staan overal
g#oote ijzeren hekken opgesteld, waarin de rijwielen
kunnen worden geplaatst. De parterre bevat een ruïne
gelegenheid voor het in- en uitrijden der vele auto's,
welke op de bovenverdiepingen gestald worden, waar
voor afzonderlijke routes zijn vastgesteld. Wat bij net
betreden <bd het eigenlijke gebouw op%-alt, Is de gerin
ge stijging, zoodat men nauwelijks voelt, naar boven te
gaan; per meter stijgt men slechts 2',a c.M.
De groote show-room aan de zuidzijde van het gebo iw
werd afgehuurd door de Amsterdamsche Rijtuigmij. ter
demonstratie en etaleering der Reo-automobiclen, waar-
o
Mijn schreermes is verschrikkelijk bot, vrouw. Ik
kan me er haast niet mee scheren!
Wat een onzin, Je wil toch zeker niet beweren, dat
jouw baard harder is dan het linoleum, dat ik er mee
heb bijgesneden?
Lieve deugd, riep de vreemdeling uit, die om een
uurtje zoek te brengen, de rechtzaal binnenging, tijdens
een zitting van den strafrechter, wat een zeldzaam
gemeen stelletje kerels hebben we vanmorgen daar ta
pakken!"
U kijkt naar de verkeerde bank, meneer, waar
schuwde zijn buurman op de publieke tribune, dat zijn
dé beklaagden niet, dat zijn de advocaten!
duco-spultlnrichting (eveneens voor meerdere auto's), om
een auto bij beschadiging onmiddellijk in dezelfde kleur
te kunnen schilderen en lakken. De geheele inrichting
van het gebouw en werkplaats voldoet aan de hoogste
eischen. Zoo treft men hier voorts een z.g. „weaver"
aan, d.i. een soort korte lift, waarmede men de auto
doet stijgen om er onder te kunnen gaan liggen bij het
schoonmaken of repareeren. Ook heeft men de „Rem-
tester" niet vergeten. Voor niet-technisch onderlegde
automobilisten zij vermeld, dat de Remtester de wagen
oplicht; men kan de motor in beweging zetten, waardoor
de wielen beginnen te draaien, zonder dat de wagen van
plaats veranderd. Hierdoor kan men bij het vierremmen-
systeem iedere rem controleercn of zij zuiver en gelijk
met haar drie andere zusters werkt. Behalve de betere
en zuiverder controle spaart men de moeite, groote af
standen voor de controle te moeten afleggen. Zelfs een
bekleedingsafdeeling treft men hier aan. Door de.Duco-
spuit-lnrlchting en deze bekleedingsafdeeling kan men
dus zijn auto geheel nieuw schilderen en stoffeeren.
Voorts kan men er een motorcursus volgen. Hier wordt
den automobilst geen onderricht in het besturen gegeven,
maar blijft het leerplan zuiver technisch, om namelijk
het mechanisme te leeren kennen, een probaat middel
tegen een der vele ondeugden der „Conducteurs", die
maar uitvliegen, wanneer zij besturen kunnen, doch be
schamend onderweg bij leder defect moeten blijven
staan, omdat zij de constructie hunner machine niet
kennen.
En al de vierhonderd auto's, welke hier een onderdak
vinden, kunnen met hoogdruk worden gesmeerd. Cen
trale verwarming zorgt voor het niet bevriezen of xoad
worden der motoren. Naast het gebouw is ^bovendien
plaats voor parkeerterrein, waar eenige benzinepompen
worden aangebracht en een kiosk voor een bewaker in
aanbouw is, waar men alle tijdschriften en couranten
zal kunnen koopen. De dakbedekking, zoowel van het
hoofdgebouw, als van het gekoepelde bijgebouwtje, waar
bovengenoemde show-room wordt gevestigd. is volgens
een nieuw procédé van flint- kote vervaardigd, dat ge
garandeerd waterdicht is. De directie-kamer, de verga
derzaal en de administratie-kantoren zijn geheel In over
eenstemming met het bedrijf met bruin ijzeren meubelen
geïnstalleerd.
van deze mij. agentesse zal worden voor Den Haag en
omstreken. Reeds bij het binnenkomen maakt de z»;cr
breede betonnen rijweg, welke in het peervormige ge
bouw als een spiraal tot het dak doorloopt, een groot-
schen indruk. Tegen de balken boven den rijweg zijn ver
schillende spreuken geschilderd, zooals bijv.: „Eén sig<v-
retten-peukje achteloos weggeworpen, verbrandde raeüs
vele steden en dorpen".
Aan weerszijden van dezen zeven meter breeden non-
slipping. weg liggen open zoowel als gesloten boxen. Met
het oog op het licht zijn de open boxen tegen de bui
tenmuur geplaatst en vormen de met rolluiken te s,ui
ten boxen de kern van het gebouw. Door de talrijke,
ongeveer een meter breede pilaren, op geregelden af
stand langs den rijweg gebouwd, word en de open boxen
afgeperkt en zullen deze pilaren voor reclame-doeleinden
worden verhuurd. In alle boxen is electrisch licht, terwijl
de boxenhouders door eigen water-pomp-installatirs,
waarbij het water ook wordt gezuiverd, in staat worden
gesteld, zooveel te wasschen als zij zelf wenschen.
Om te voorkomen, dat de bezoekers, om hun box ie
bereiken, van den rijweg gebruik maken, is een vijf-
persoons-lift aangelegd. Om ook het verblijf van Vet
personeel in de garage zoo aangenaam mogelijk te ma
ken, wordt een zeer ruime zaal met balcon voor cariline
ingericht. Vanzelfsprekend Is er ook een cantine voor
de gentleman-drivers, zelfs met een kapsalon. Het buf
fet van de cantine, waarin een billard wordt geplaatst,
is reeds voor den tijd van twee jaar verpacht.
Door op iedere etage twee loud-speakers te plaats
welke vanuit de portiersloge van den hoofdingang v-.r-
den bediend, zal het mogelijk zijn, niet alleen radio-
muziek te laten weerklinken, maar ook de zich in h^t
gebouw bevindende personen direct te bereiken, hetgeen
vooral voor de aanwezige chauffeurs van belang zal zijn.
Proeven, onder leiding van den directeur van het Ge
meentelijk Telefoon-Bedrijf genomen, hebben bewazon,
dat de accoustiek van het gebouw zich hiervoor uitste
kend leent Op alle vier de etages zijn voorts telefoon
kiosken aangebracht. Bij de garage bevinden zich op den
heganen grond verder nog een werkplaats.voor. cntrpvr.f
12 wagens, een spbelinrichting voor 16 wagens en een