MEISJE ONTVOERD? DE Z.V.T. Binnenlandsch Nieuws. Staking der vliegeniers bij de K.L.M. Electrificatie der Spoorlijn Amsterdam- Alkmaar en Velsen—Uitgeest. De Radio-strijd. Burgemeester Wendelaar op de nominatie voor Den Haig? De Schermeer. Historisch kasteel afgebrand. Slachtoffers van de hitte. Auto rijdt hooiwagen omver. De Duitsche boterpolitiek. Marktberichten. Uit Noordscharwoude bericht men ons: Mej. M. Janssonius alhier, oud 22 jaar zou als huis houdster in dienst treden bij een zekere mijnheer Buis, oud 38 jaar, welke heer opgaf in Helloo te wonen. Genoemde heer was een dezer dagen alhier ten huize van den heer Janssonius, de vader van het meisje, om verschillende dingen te bespreken, waarna de heer Buis en Mej. Janssonius samen per auto naar Alkmaar zijn gegaan om inkoopen te doen voor de huishouding. De heer Buis gaf hierbij de heer Janssonius als borg op. Afgesproken was, dat na behouden aankomst bericht zou worden gedaan aan den heer Janssonius. Toen het bericht uitbleef en men vanuit Alkmaar in formeerde naar de borgstelling bij den heer Janssonius, kreeg deze argwaan en begon inlichtingen In te winnen. Het is gebleken dat genoemde heer niet in Heiloo be kend is nog woonachtig. Men vreest voor een ontvoering. De zaak is in handen van de politie. Onder het opschrift: HANDEL IN BLANKE SLAVINNEN IN ALKMAAR? schrijft de Alkm. Crt over dit geval het volgende: Op het bureau van de gemeentelijke arbeidsbeurs ver scheen eergisteren een 38-jarig man, die verklaarde Buis te heeten, uit Indië te zijn gekomen en een huishoud ster te zoeken. Hem werd het adres gegeven van mej. M. Jansonius. een meisje van 22 jaar uit Noordscharwoude, die op het V.V.V. bureau Alcmaria werkzaam was, en te kennen had gegeven, dat zij wegens het spoedig eindigen van haar functie een betrekking als huishoudster zocht Genoemde heer Buis had inmiddels van den heer v. d. Idzert in de Regulierslaan 'n huis gehuurd en voor gegeven, dat hij van zijn vrouw gescheiden was en zijn kindje met een baboe bij zijn broer in Zeist had achter gelaten. Als adres gaf hij op Het Groenelaantje te Zeist. Den huiseigenaar verzekerde hij, dat hij via de Twent- ecbe Bank hem vooruit huur zou betalen. Bij den autohandelaair Tasche kocht hij in een mini mum van tijd een nieuwe F.N.-wagen voor f 3000. Hij verklaarde ook daar, dat hij den volgenden dag op de Twentsche Bank zou betalen en vroeg van hetzelfde merk een demonstratiewagen met een chauffeur, om in Alkmaar verschillende inkoopen te doen. Den geheelen dag heeft hij met den chauffeur rondge reden en op zijn uitnoodiging vergezelde mej. Janso nius hem, om hem van advies te dienen bij het aankoo- pen van meubilair voor het inrichten van het gehuurde huis. Bij de firma's van Til in de Boterstraat, Schoonho ven in de Langestraat, en in een winkel van sanitaire artikelen aan het Verdronkenoord werden belangrijke inkoopen gedaan. Overal werd medegedeeld, dat zij het goed moesten afgeven, wanneer hij met het geld terug kwam en ook daar vertelde hij, dat hij rekening-courant houder was bij de Twentsche Bank. Hij verzocht den leveranciers de rekeningen gespecificeerd op te maken, maakte nergens bezwaar tegen de gestelde prijzen, zoo dat de winkeliers al dachten een gouden vogel te pak ken te hebben. In den loop van den dag kocht hij voor niet minder dan f 15000. De autohandelaar Tasche, wien het verdacht was voor gekomen, dat de verkoop van den auto nog geen vijf minuten had gevorderd, had inmiddels aan de Bank van Wisselink verzocht, hem inlichtingen over den genoem den Buis te verstrekken. Deze bank telefoneerde naar eZist en ai spoedig bleek dat de man een gefingeerd adres had opgegeven. En weldra bleek meer en meer, dat men met een op lichter te doen had. Intusschen ontwikkelde het betreurenswaardige geval zich zoodanig dat men zich hevig ongerust maakt over het lot van Mej. J. Deze was met Buis Inkoopen gaan doen, doch kwam niet terug. Aangezien mej. J. zich in het bezit heeft gesteld van een Engelsche pas, en Buis zich erover had uit gelaten, dat ze later samen naar Londen zouden gaan, heeft de ALkmaarsche politie zich na kennisname van het vermoeden van den burgemeester van Noordschar woude, dat men hier te doen heeft met de ontvoe ring van een meisje, onmiddellijk in verbinding gesteld met de politie in de verschillende havenplaatsen. Vrijdag is op verzoek van den burgemeester van Noordscharwoude per radio de opsporing van het meisje verzocht. Men zal. begrijpen, dat de ouders in hooge mate ongerust zijn over het lot, dat hun dochter heeft ge troffen. Ook op het bureau van Alcmaria V.V.V. is men ten zeerste onder den indruk. Er wordt ernstig gevreesd, dat het meisje in handen van een handelaar in blanke slavinnen is gevallen en dat zij zich reeds te Londen bevindt. Door een loonconflict. Verkeer op de luchtlijnen stopgezet. Verschillende vliegers ontslagen. Bij de K.L.M. is een ernstig loongeschil gerezen. Reeds gedurende eenige maanden zijn er tusschen het corps vliegers en de directie der maatschappij besprekingen gevoerd inzake een nieuwe salarisre geling voor rle Indië-route. De vliegers achten de hui dige regeling in verband met de ontberingen en be trekkelijk groote gevaren, waaraan zij bij het vliegen op de route tusschen Nederland en Indië bloot staan, onvoldoende. Voor de tot nog toe toegepaste systeem van betaling volgens het aantal vlieguren, verlangen zij betaling volgens het kilometer-systeem. Ze ko men dan voor den eersten bestuurder op een vlieg- geld van 6 cent per kilometer plus 650 gulden sa laris per maand en voor den 2den bestuurder van 5 cent per kilometer plus 550 gulden salaris per maand. Buiten verschillende andere verlangens, vragen de vliegers een verzekering van f25000 voor elk, en heb ben nog verschillende andere eischen ten opzichte van verblijfs- en uitrustingskosten van tamelijk in grijpenden aard. Mede heeft het gezamenlijk pilotencorps der K.L.M. hij de directie aangedrongen op een ingrijpende wij ziging in de samenwerking met den chef van den terhnischen dienst der maatschappij op Schiphol, welke samenwerking geregeld tot ernstige moeilijk heden aanleiding geeft. Aan enkele der verlangens van de vliegers is door de Directie der K.L.M. tegemoet gekomen. Ten aanzien van de overige punten heeft zij echter geen aanleiding kunnen vinden haar eens ingenomen standpunt te verlaten. Het salaris der Indië-route, acht zij voldoende, terwijl het haar anderzijds in verband met de financieele omstandigheden, waarin de mantschappij verkeert, niet mogelijk is aan de wenschen der vliegers te voldoen. liet verzoek der vliegers om een ingrijpende ver andering ie brengen in de wijze van samenwerking met den chef van den technischen dienst op Schip hol. is door de directie der K.L.M. geheel en al af gewezen. Staking uitgebroken. Door de directie der K.L.M. was verlangd, dat de vliegers Vrijdagmorgen een beslissing zouden nemen. De vliego- hebben ccrprrig geweigerd onder de hui dig voorwaarden naar Indië te vertrekken. De di rectie der K.L.M. heeft hierop aan de vliegers, die het eerst naar Indiê zouden vertrekken, 'den Oceaan vlieger Van Dijk cn den piloot Wiersma, ontslag ver leend. In antwoord hierop hebben de vliegers geweigerd de dagelijksche diensten op Londen, Parijs, Berlijn en Scandinavië uit te voeren. Zij zullen deze niet hervatten, voor de heide ontslagen zijn ingetrokken. Een toestel, dat Vrijdagmorgen met tien passagiers naar Londen was opgestegen, is niet verder gevlo gen dan Waalhaven te Rotterdam. Naar verder vernomen werd, zijn eveneens de vlie gers Tepas, die naar Hamburg moest vliegen, en de vlieger Beekman, die zou vertrekken naar Berlijn, ontslagen, daar beiden weigerden op te stijgen. Verder werd ook ontslagen de vlieger Sillevis, de oudste K.L.M.-piloot, daar hij niet bereid was te vol doen aan een opdracht tot het uitvoeren van een pleiziervlucht. Daar ook de andere vliegers, die in den loop van den dag moesten starten, weigerden met hun vliegtuigen omhoog te gaan, zullen er nog wel meer ontslagen volgen. De K.L.M.-piloten, welke met hun vliegtuig in het buitenland waren, zijn op den gewonen tijd met be stemming voor Amsterdam gestart Een communiqué van de Directie. Door de weigering van de vliegtuigbestuurders der K.L.M. om hun dienst te verrichten, zijn de diensten geheel stilgelegd. De vliegtuigen worden door de vliegtuigbestuurders naar Amsterdam en Rotterdam teruggebracht, waar het materieel door den Techni schen Dienst wordt overgenomen en gedurende den stilstand van het bedrijf wordt onderhouden. Daar de staking uitsluitend de vliegtuigbestuurders betreft, zal het materieel er in geen enkel opzicht onder lij den en kan de dienst op elk gewenscht oogenblik worden hervat. (Volgt een uiteenzetting van het geschil). Het com muniqué vervolgt dan: Het is zeer te betreuren, dat door de vligtuigbe- stuurders de opening van dienst naar Indië als be slissend moment is gekozen. Het luchtverkeer, dat, mede door hun arbeid, maar ook dank zij den arbeid van anderen en met opoffering van zeer groote be dragen, thans in regelmatige banen was geleid, krijgt in zijn ontwikkeling een hevigen schok. Al had men door geheel toe te geven aan de eischen der vliegtuig- bestuurders dezen schok thans kunnen vermijden, dan zou daardoor voor de toekomstige ontwikkeling van het luchtverkeer een bedenkelijke onzekerheid zijn onstaan. Daar met het voorbereiden van den dienst op In dië zeer vele belangen gemoeid zijn en het met het oog op die voorbereiding thans noodzakelijk was een beslissing te verkrijgen van de vliegtuigbestuurders of met de opening van den dienst op 25 September a.s. rekening kon worden gehouden, moest door de directie na overleg met den Raad van Bestuur der K.L.M. thans zekerheid worden verkregen omtrent het al dan niet aanvangen van den Amsterdam— Batavia-dienst. De stakende vliegeniers hebben in eene persver klaring eveneens hun houding uiteen gezet. Zij zijn verontwaardigd over het verleende ontslag van hunne kameraden Evert van Dijk en Wierma (de eer sten, die ontslagen werden) en verlangen een behoor lijke verzekering èn persoon voor zich èn hun gezin. De belangstelling voor de Zuiderzeevisscherijtentoon- stelling te Enkhuizen Is zeer groot. Dank zij het mooie weer komen velen naar de Zuiderzeestad van heinde en verre vooral ook uit Friesland. Vrijdag werd een z.g. Urkerdag gehouden. Urlcer mu ziek, Urker zang, Urker kleederdracht langs de straten van het feestvierende stadje, dit schouwspel had dui zenden menschen getrokken. Donderdag was het den dag der paardensport. Een zeer druk bezoek viel deze wedstrijden ten deel. Eerst des morgens concours-hippique. Uitslag: le pr. f 100: Bingley Viotor (H. F. Bultman, Heemstede), 2e pr. f 75: Tudor Emperor (Idem), 3e pr. f 40: Gré (H. v. d. Woude, Koökange), tevens le prijs schoonste ge heel, 4e pr. f 25: (G. v. Delden, Amsterdam). Landbouwtuigpaarden: le pr. f 80: Manuel (A. Scha- gen, Aartswoud), 2e pr. f 40: Nelly (W. de Jong, Medem- blik), tevens le prijs schoonste geheel, 3e pr. f 20: Al- bert (J. Schouten, Binnenwjjzend), 4e pr. f 10: Nelly (J. Renckens, Wognum.) Voor de groote harddraverij waren 17 paarden inge schreven. Men was gewoon de laatste jaren meër paar den aan de start te zien, doch dit vond zijn oorzaak in het feit dat een tweetal belangrijke wedstrijden n.1. te Groningen en Abcoude, gelijk vielen. De prijzen respectievelijk f 500, f 250, f 100 en f 50, vielen ten deel aan: le pr. Kapitein de Bruane van G. Vergouw, berijder KI. Bakker; 2e pr. Maggy Henry van Jn. Schoon, Medemblik, berijder Fr. Broers; 3e pr. Me- teor van K. Hart, Medemblik. berijder eigenaar; 4e pr. Sllent Nancy van Ph. Smit, Alkmaar, berijder W. Geer- sen. Aan den eersten prijs was tevens* verbonden een massief zilveren lauwertak, uitgeloofd door burgemees ter Zlmmerman. Ieder die bovengenoemde trajecten den laatsten tijd wel eens gepasseerd is. zal het opgevallen zijn, dat de werkzaamheden der electrificatie van tamelijk omvang rijken aard zijn, en dat er krachtig aan wordt doorge zet Sinds ongeveer een jaar Is men er aan bezig, en al les moet in het voorjaar van 1931 gereed zijn, zoodat met den zomerdienst van het komende jaar het publiek van de electrische treinen gebruik kan maken op de genoemde twee trajecten. Hier en daar worden aan de bestaande stations be langrijke veranderingen en verbeteringen uitgevoerd. Zoo komen te Krommenie en to Koog a .d. Zaan geheel nieuwe stationsgebouwen. Deze belangrijke werken zijn nog in 't begin-stadium van uitvoering. Ook te Castricum zullen groote veranderingen komen. Het station blijft wel staan, maar wordt inwendig ge heel verbouwd. Er wordt een middelperron aangelegd, waarop het seinhuis zal worden geplaatst. Van het stationspleintje, aan den Oostkant van het stationsgebouw, wordt een tunnel gebouwd, die naar het middenperron zal leiden. De reizigers zullen dus van het stationsgebouw niet over de sporen naar het middenperron behoeven te loo- pen. Het emplacement zal hier belangrijk worden verbreed. Tusschen Castricum en Heiloo ligt het door de bede vaarten bekende plaatsje Runxputte. Daar wordt een halte met beperkte perrons gemaakt. Treinen kunnen hier bij bepaalde gelegenheden op aanvraag stoppen. Een vaste halte-Runxputte komt er dus niet Aan het station te Heiloo komen groote veranderin gen; daar ligt aan den weg alles overhoop. Het oude stationsgebouwtje verdwijnt: voor den chef is in de na- bijheid een woning gebouwd. Er wordt een derde 6poor bijgelegd; daarvoor moet het oude stationsgebouw plaats malcen. Dit derde spoor is bestemd voor het goederen vervoer. De spooroverweg wordt verbreed en bij den overweg wordt een gebouwtje gezet voor kaartverkoop en een vertrek voor den chef. Voor het publeik wordt, op het aan te leggen middenperron, een wachtgebouw gezet. Het eindpunt van de electrificatie is het station Alk maar. Dit station blijft bestaan, maar het wordt ver groot. Enkele vertrekken werden verbouwd en enkele worden aan het gebouw toegevoegd. De voornaamste wijziging voor het publiek is echter de bouw van een tunnel van het Stationsplein, aan den Zuidkant van het station, naar het te vergroeien en naar het Noorden te verlengen middenperron en naar de tram in de rich ting Bergen. De bestaande luchtbrug die eenigszlns gewijzigd wondt ver an voor reizigers, en zal uitslutiend worden gebr? or goederentransport Het gebou «u op het middenperron staat, wordt afgebroken, er .at een nieuw gebouw zuidelijk op het verlengde deel van dit perron. Op het emplacement te Alkmaar zal ook een onder station (voor de electriciteitsvoorziening) worden ge bouwd. Verder worden er aan verschillende stations meer of minder omvangrijke veranderingen en verbeteringen uitgevoerd. Zoo te Beverwijk, te Uitgeest en te Wormer- veer. Er komen nieuwe halten bij, een tusschen Beverwijk en Velser spoorbrug ten behoeve van het Hoogovenbedrijf en een tusschen Koog-Zaandijk en Zaandam, onder den naam Koog-Bloemwijk. Er ls in de nog restende acht maanden nog heel veel te doen, voornamelijk op de verschillende emplacemen ten. Het afmaken van den bovenbouw en het verster ken van de baan is een quaestie van enkele maanden. De meeste tijd is noodig voor de bouwwerken en voor het maken van de nieuwe middenperrons, die ook het verleggen van de sporen noodzakelijk maken. De spoed, waarmee tot nu toe gewerkt is, doet ver wachten, dat ook het nog te verrichten werk op tijd ge reed zal zijn. „Hdbl." Elders in dit No. vermelden wij een bericht uit „De Gooi- en Eemland" over eene te verwachten op lossing van den Radio-strijd. De heer ir. Damme dealde mede, dat hem niets bekend is van eenigerlei besprekingen met de A.V.R.O.-hoofdbestuursleden. Verder deelde de heer Damme mede, dat verschillende plannen van de A.V.R.O. ingediend zijn, doch dat hem evenmin iets bekend is van uitvoering van het plan, dat het Hil- versumsche blad hier aangeroerd heeft. In verband met het eit, dat c heer Patijn aftreedt als burgemeester van :^en Haag. deelt „Het Volk" me de, dat is het blad f. >ed ingei: t voor een nieuwe burgemeester een keuzo gedaan il moeten worden uit vier personen. Als eerste schijnt de oud-minister J. B. Kan in aanmerking te komen.Als tweede wordt genoemd de Arnhemsche burgemeester, mr. S. J. R. de Monchij, als derde de Alkmaarsche burgemeester, mr. W. C. Wen delaar, terwijl ten slotte ook de Haagsche gemeente secretaris, mr. dr. G. A. W. ter Pelkwijk, voor de func tie in aanmerking schijnt te komen. De Dijkgraaf gaat heen, De Dijkgraaf van De Schermeer, de heer Couwenho- ven, heeft op staanden voet zijn ontslag Ingediend als zoodanig en de functie gelijktijdig neergelegd. De oor zaak is: oneenigheid met de leden van het Polderbestuur inzake den opvolger van wijlen Mr. Sluis als Secretaris. Zooals vermeld, werd Mr. Belonje met bijna algemeene stemmen benoemd tot secretaris: de Dijkgraaf had Mr. Schenkeveld gewild. Het molenlandschap vereeuwigen voor het nageslacht. Bij de rondvraag gaf de heer Koning het Dag. Be stuur in overweging om de molens, voordat zij zijn ver dwenen, door een kunstschilder te laten schilderen, om zoodoende voor het nageslacht te bewaren het schoon van de Schenner vóór de electrische bemaling. De heer D. de Boer achtte een goede fotografie be ter, omdat daarop geen fouten gemaakt kunnen worden. De heer Kramer-Glynis achtte een schilderstuk van hoogere en meer blijvende waarde voor het nageslacht. Het bestuur zegde overweging van het denkbeeld toe. Een kwart mlllioen schade. Donderdagnacht is te Bom bij Sittard het majes tueuze kasteel van baron Barbou de Roosteren door een hevigen brand in puin gelegd. Omstreeks half elf is de brand in het middenge deelte begonnen en sloeg spoedig over naar den rechterachtervleugel. Het vuur greep met groote snelheid om zich heen en het duurde niet lang of ook de beide voorvleugels en de linkerachtervleugel werden aangetast, zoodat het gebouw één vlammen zee werd. De brandweer uit Sittard en Geleen waren direct aanwezig en verrichtten aanvankelijk goed werk. Omstreeks middernacht raakte echter de motorspuit defect en moest het blusschingswerk daarmede ge staakt worden. Inmiddels werd telefonisch assistentie van de brandweer te Heerlen en Maastricht gevraagd die na aankomst op het terrein van den brand met vijf spuiten den strijd met het hevige vuur aanbonden. Het was toen omstreeks half drie en het kasteel was reeds grootendeels een prooi der vlammen ge worden. Van den inboedel van het kasteel kon slechts wei nig worden gered en vele antiquiteiten uit de fraaie ridderzalen gingen verloren. De schade wordt op f250.000 geschat, doch door verzekering gedekt. In de laatste jaren was het kasteel, dat uit d® 16e eeuw dateerde, geheel gerestaureerd. Er is thans nog slechts een ruine over. Als bijzonderheid kan nog worden gemeld, dat een bijzondere antieke kast, waarvan slechts twee exem plaren bestaan de tweede is in het bezit van den ex-keizer van Duitachland kon worden gered. De waarde hiervan bedraagt ongeveer f 100.000. Te Boxtel is de 22-jarige landbouwersknecht N. M. van der Laar, toen hij van zijn werk naar huls ging, onder weg tengevolge van de hitte bezweken. Op de Oude Schans te Amsterdam is als .gevolg van de warmte een paard doodgevallen. Op het Waterloopleln vielen twee vrouwen flauw. In het Tesselsehadezlekenhuis is overleden een 46- jarig man, die op 27 dezer in het Eerste Weteringplant soen door de warmte bewusteloos was geraakt De 67-jarige H. Hylkema te Berlikum (Fr.) was be zig, op het land aardappelen te schoffelen. Hij werd door zonnesteek getroffen en overleed aan de gevolgen. Te Kortezwaag is een tuinmansknecht en te Gorredijk een bakkersknecht door de hitte bevangen. Geneeskundige hulp was spoedig ter plaatse, die er ln slaagde, de slacht offers weer bij te brengen. De een kon 's middags zijn werkzaamheden weer hervatten; de ander zal rust moe ten nemen. Ten gevolge van de hitte is een 20-jarig meisje plotseling te Hardingxveld Ineengezakt, en spoe dig daarop overleden. Te Voorburg werd de 35-jarige H. Hanegraaf in de J. van Loonstraat onwel. Hij is door een verpleger van den G.G.D. bijgebracht Ten gevolge van de overgroote hitte der laatste dagen zijn de apoorraiis in de nabijheid van het station Koot wijk krom gaan staan. Als gevolg hiervan ondervond het treinverkeer in de richting Apeldoorn vertraging, daar op het linker spoor gereden moest worden. DE WRAAK..... IS ZOET! In de Hud3onstraat te Rotterdam woont een jonge dame, die zich den toorn op den hals heeft gehaald van een Jeudigen timmerman, in verband met een of endcre aangelegenheid des harten. De toornende tim merman zon op wraak en om bij zijn stiel te blijven, besloot hij de deuren en vensters van de woning van de jongedame in te timmeren. Donderdagavond zou hij de wraakoefening voltrekken maar in het donker ver giste hy zich ln het huisnummer, met het gevolg, dat hij van een leegstaand pand de straatdeur en een raam vernielde. Daari^y heeft hy zich vrq ernstig aan den rechterpols gewond. Na In het ziekenhuis aan den Coolsingel te zyn verbonden is hy wegens vernieling opgesloten. Eén dood® en een zwaar gewonde. Donderdagavond omstreeks 11 uur ls op den rijks weg op de grens van de gemeenten Geleen en Sit tard een zeer ernstig autor-ongeluk gebeurd. De vrachtauto van den limonadefabrikant P. v. R. uit Limbricht, welke met biertonnen was geladen is met groote vaart tegen een uit de tegenoverge stelde richting komenden zwaar geladen hooiwagen gereden. De botsing was zoo hevig, dat de hooiwagen het onderstboven werd geworpen en de vracht van 2000 kg. hooi in het rond werd verspreid, De auto werd dwars over den weg geslingerd en totaal verpletterd. De biertonnen werden tientallen meters over het land geworpen. De voerman van den hooiwagen J. V. uit Puth- Schinnen werd op slag gedood. De chauffeur P. D. uit Limbricht werd in zorgwekkenden toestand naar het Fransche klooster in Sittard overgebracht. Het paard bleef ongedeerd. Onverantwoordelijk rij den van den chauffeur zou de oorzaak van het on geluk zijn geweest. Overeenstemming bereikt te Helstngfor* Helalngfora, 29 Aug. Naar van welingelichte zijde gemeld wordt is Donderdagavond laat overeenstemming bereikt ln het Dultsch-Finsche handelsverdrag en zyn do betreffende stukken geteekend. De Hbl.-correspondent te Berlijn telefoneerde het vol gende: Naar wy van bevoegde zynde vernemen, is by de Duitsch-Flnsche onderhandelingen te Helsingfors in derdaad overeengekomen, dat Duitschland zyn handels verdrag tegen 1 Januari a.s. zal opzeggen en dat een nieuw verdrag, hetwelk in ontwerp reeds gereed is, ln werking zal treden, onder voorbehoud van goedkeuring door den Ryksdog. Keurt de Rykedag het nieuwe han delsverdrag goed, dan ontstaat er na 1 Januari a.s. een z.g. „vertraglose Zustand". Het nieuwe verdrag is niet gelimiteerd, maar kan pas na drie jaar opgezegd worden. In dit verdrag wordt bepaald, dat Finland per Jaar 5000 ton boter in Duitschland kan Importeeren, waarvan een Invoerrecht van CO Mark zal worden geheven, overeenkomende dus met het anatome botertarief. Na vier jaar wordt dit tarief gereduceerd tot 40 Mark. Het kaaa-contlgent is vastgesteld op 2500 ton per Jaar. Voor de verschillende kaassoorten gelden ook verschillende tarieven, die echter niet hooger zyn dan de thans bestaande, z EIERVEILJNG SCHAGEN, 28 Augustus 1930. Aangevoerd: 80435 KJpeieren* 5557 Kg. f 5,205.60, 58—60 Kg. f 5.80—5.90, 61—63 Kg. f 5.70—6. 64—67 Kg. f 6.106.30, ongewogen wit f 5.205.80, idem bruin f 5.90—6.30. klein f 3.40—4.20, 1456 eendeleren f 4.50— ALKMAAR, 29 Aug. Andijvie f 0.602.50, bloemkool I f 2.608.10, gele kool f 88, groene kool f 26, komkommers f 6.6013.70, meloenen f 2050, roode kool f 36, Chineesche kool f 34 per 100 stuks druiven f 2237. snUboonen f 6.50 14.10, D spercieboonen f 16.50, tomaten A f 4.80. B f 4.10, C f 2.80, CC f 1.10 per 100 pond, postelein f 0.10 0.30, 8pinazie f 0.05—0.30, per bak, rabarber f 25, wor telen f 2.809 per 100 bos. BROEK OP LANGENDIJK, 29 Aug. Schotsehe muizen f 2.704.60, schoolmeesters f 3.80 4, Duc f 8.503.80, eigenheimers f 3.70. drielingen f 4.60 5.40, roode kool f 0.60—2, gele kool f 0.601.50, vroege witte kool f 11.50, slaboonen f 14.80, snyboonen f 4.40 —11.80. uien f 2.20—3.70, drielingen f 1.30—2.10, nep f 2.80 4.10, bieten f 2.90, peen f 1.40, tomaten A f 9.10, B f 7.80, C f 4.40, CC f 1.40 per 100 Kg., bloemkool le soort f 2 6.20, 2e soort f 0.700.80 per 100 stuks. Aanvoer: 25000 Kg. aardappelen 15000 stuks bloemkool, 20000 Kg. roode kool. 14000 Kg. gele kool. 38000 Kg. vroege witte kool, 900 Kg. slaboonen. 200 Kg. snyboo nen, 1900 Kg. uien. 800 K*. bieten. 100 Kg. peen. 2250 Kg. tomaten. NOORDSCHARWOUDE, 28 Augustus 1930. Schotsehe muizen f4—4.30, groote f 2.20—2.70, R. du- ken f 3.70—3.80, eigenheimers f 3.804 20, bl. dito f 4.80, drielingen f 5.10—5.60, uien f 1.80—3, drielingen f 1.90— 2.50, grove f 3.303.50, gele nep f 2.704.50, drielingen f 0.80, zilvernep f 3.504.40, peen f 1.40—1.80, spercie boonen f 8.90—8.20, kroten f 2.30, roode kool f 0.60 0.80, witte kool f 1.40—2.10, gele kool f 0.602.90, alles per 100 K.G. Aanvoer: 28200 K.G. aardappelen, 36600 K.G. uien, 1000 K.G. zilveruien, 700 K.G. peen, 2600 K.G. spercieboonen. 150 K.G. kroten. 6800 K.G. roode kool, 21800 K.G. witte kool. 10600 K.G. gele kool. NOORDSCHARWOUDE. 26 Augustus 1930. Schotsehe muizen f 4.10—4.50, groote f 2.50—2.60, R. Duken f 2.803.60, schoolmeesters f 2.30, eigenheimers f 4.104.20, bl. dito f 5, bl. aardappelen f 4.70, drielingen f 5.50—5.60, uien f 1.90—2.90. drielingen f 1.30—2.40, grove f 2.903.50, gele nep f 1.703.70, zilvernep f 1— 3.20, peen f 0.60. spercieboonen f 2.10—7.60, kroten f 1.50 —2.30, roode kool f 0.60—1.20, witte kool f 1.10—1.40, gele kool f 0.60. alles per 100 K.G. Aanvoer: 40600 Kg. aardappelen, 31600 Kg. uien, 800 Kg. zilveruien, 700 Kg. peen, 4700 Kg. spercieboonen, 1000 Kg. kroten. 4500 Kg. roode kool. 23800 Kg. witte kool, 2100 Kg. gele kool. WARMENHUIZEN. 28 Augustus 1930. 8chotsche muizen f 4.80—6.10, grove f 2 30—2.70, drie lingen f 5.80—5.90, eigenheimers f 4.204.70, blauwe aardappelen f 4.50—5.60. bleten f 0.2O—2.60. slaboonen f 3.20—6.90, gele kool f 0.60, witte kool f 1.40—1.60, idem kale f 0.70, nep f 3.60—4.30, uien f 1.70—2.10, drielingen f 1.50—1.70. Aanvoer: 43.300 K.G. aardappelen, 3700 K.G. gele kool, 13700 KG. witte kool, 10900 K.O. nep, 2775 K.G. uien. 1030 K.G. slaboonen, 400 K.G. bleten. HOORN, 28 Augustus 1930 Aangevoerd: 19 stapels kleine Fabrlekskaas f 42, 6 stapels kleine Boerenkaas f 41, 8 stapels Fabrieks Comm. Kaas f 44, 3 stapels Boeren Comm. Kaas f 44. Totaal 31 stapels, wegende 36493 K.G. Handel goed. 4.70, 5 kalkoeneieren f 7 80, per 100 stuka. ALKMAAR. 26 Augustus 1930. Op de heden gehouden kaasmarkt waren aanvoer en pryzen als volgt: 45 stapels IJ. fabrlekskaas f 41.50, 8 stapels commissie fabriekskaas f 41. 6 stapels kleins boerenkaas f 41.50, 15 stapels boeren comm. kaas f 42.50. Totaal 72 stapels, wegende 124000 K.G. ALKMAAR. 29 Augustus 1930. Op de heden gehouden Graanmarkt waren In totaal 3236 H L. aangevoerd, als: 1041 HL tarwe f 7—9.80. 27 H.L. rogge f 7.25, 1426 H.L. gerat chev. f 6.50—7. 295 HL. haver f 7—6.50. 42 H.L. boonen, w.o. bruine boenen f 15—19, citroenboonen f 81, duivenboonen f 15.25, witte boonen f 2538, 2 H.L. blauwmaaneaad f 33, 403 H.L. erwten, w.o. groene erwten (kleine) f 8.75—13. groene erwten (groote) f 28—32. grauwe erwten f 2848. vale erwten f 2435, alles per 100 K G. Handel stug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 15