1
Raad
Oude Niedorp.
Zaterdag 11 October 1930.
SCHAGÉR COURANT.
Tweede blad.
Over de oorzaak van
den ramp.
De dringende behoefte
aan Helium
SARDELRIH6S per blik 45 cent.
De bloem van Engeland's lucht-
vaartkundigen en een luchtschip
van 12 millioen opgeofferd aan
„gebrek aan vooruitziendheid en
aan zucht tot improvisatie."
Met ontleening van een en ander uit de Engelsche
bladen, die natuurlijk kolommen wijden aan de
ramp, schrijft de X.R.Ct.:
De commissio van onderzoek naar de oorzaken
van de ramp die de R 101 vernietigde en het grootste
deel van haar opvarenden een gruwelijken dood
heeft doen sterven, verricht haar werk in stilte en
zij zal vooreerst nog wel niet met haar verslag voor
den dag komen. Maar inmiddels begint zich de cri-
tiek te roeren en wordt van vele zijden de meening
geopperd, dat de verantwoordelijke leiders een
lichtvaardig avontuur met de eerste reis naar
Britsch-Indië hadden ondernomen.
Men weet dat er reeds d-°zen zomer slechte noten
over het luchtschip gekraakt waren. Het heette een
ondeugdelijk luchtvaartuig waarvan men op zijn
kest verrijking van ervaring kon verwachten, maar
geen opening van den eersten ,koopvaardijdienst
door de lucht" op Brisch-Indië". Dezen zomer was
het luchtschip doormidden gesneden, opdat er een
tusschenstuk in gezet kon worden. Een woordvoer
der van de regeering had in het parlement medege
deeld dat dit gebeurde om het hefvermogen te ver
meerderen. Deze operatie was mogelijk, zeide hij,
omdat het luchtschip bij zijn eerste beproevingen
zoo sterk was gebleken. Zoo werd de R 101 het groot
ste luchtschip van de wereld, maar, naar het schijnt
niet het deugdelijkste. Het scherpst in critiek is
Bedford Record geweest. Dit blad, een half wekelijk-
sche uitgave van de Bedfordshire Times, verschijnt
in de nabijheid van Cardington, de luchthaven voor
de R 100 en R 101. De schrijver van het artikel kon
gebruik maken van geregelde waarnemingen die lie
den uit de buurt hadden gedaan. De menschen uit
den omtrek, zoo maakte hij bekend, hebben de R 101
met bange voorgevoelens zien vertrekken. De ver
bouwing was al te snel uitgevoerd en de toebereid
selen voor de groote reis naar Britsch-Indië werden
al te overijld getroffen, na slechts één werkelijken
proeftocht, die onbevredigend was geweest. Van de
zen proeftocht was de R 101 met een naar den grond
gerichten neus teruggekeerd.
Bekend is dat het ongeluk voorloopig aldus wordt
verklaard: De zware regens hadden het hulsel van
water doortrokken en het met tonnen aan gewicht
verzwaard. Toen het bij Beauvais in een stikdonke-
ren nacht voer, moeten de hoogtemeters waarmee
reeds meer teleurstellende ervaringen zijn opgedaan,
slecht hun dienst hebben gedaan. De commandant
moest aannemen, dat men op 500 M. hoogte koerste,
maar in werkelijkheid zweefde men veel lager. De
streek van Beauvais is bij de Fransche vliegers die
er geregeld dienst doen, berucht om haar plotselinge
valwinden en verticale luchtstroomingen. Een van
deze moet het te laag varende luchtschip getroffen
en het met den neus naar beneden gedrukt hebben.
Het was niet mogelijk (en dit doet een ernstige con
structie-fout vermoeden) den neus weer op te rich
ten. Om het luchtschip weer in horizontalen stand
te brengen, moest men integendeel het achtergedeel
te laten zakken. Daarna trof een tweede valwind
het schip en,toen kwam de neus van de R. 101 in de
gevaarlijke zone, met het gevolg dat hij tegen een
lagen heuvel bij Allone in den omtrek van Beau
vais opbotste. Deze botsing werd het luchtschip
noodlottig.
Het staat wel vast dat het luchtschip van het be
gin af aan met. zijn vracht nan zware olie en passa
giers te sterk belast was, om bij het vertrek van den
meertoren te Cardington de veilige hooge lucht te
kunnen opzoeken. Want de Bedford Record zegt dat
het luchtschip bij het vertrek reeds laag over de top
pen der hoornen stevende. Te Londen heeft men
zich, toen de R 101 over de stad kwam, eveneens
verbaasd dat zij niet hooger koerste.
Op dat oogenblik wist men reeds dat het weer
ongunstig was en, volgens de weerberichten, nog
slechter zou worden. Heeft dan koppige trots de
autoriteiten weerhouden het luchtschip terug te roe
pen en weer naar Cardington te dirigeeren? vraagt
men. Men wist dat de R 101 een proefschip was en
dan nog een geheel onvtildoend beproefd proefschip
was. dat niets van de lichte bestuurbaarheid en vrij
heid van beweging had, welke haar zusterschip de
R 100, die heen en weer den Atlantischen Oceaan
over is geweest, kenmerken. Op ostantatieve wijze
heeft men het beginsel: „Vóór alles veiligheid" prijs
gegeven en het ziet ernaar uit, of men juist nu de
rijksconferentio te Londen bijeen was, den tocht
heeft willen doorzetten die de verbinding tusschon
de ver van elkander verwijderde deelen van het rijk
moest verzinnebeelden. Karatsji, dat reeds geklaagd
had dat het luchtschip zoo kort zou blijven, mocht
niet teleurgesteld worden en men zag misschien op
tegen het verwijt dat de Britsche luchtschippers geen
durf hadden.
In het parlement zal de regeering er meer van !e
hooren krijgen. De bloem van Engeland's luchtvaart-
kundigen en een luchtschip dat twaalf millioen gul
den gekost had, schijnen immers opgeofferd te zijn
aan „gebrek aan vooruitziendheid en aan zucht tot
improvisatie."
Hedenmorgen de begrafenis. Bü de her
denkingsdienst In de St. Paul kathedraal te
Londen 20.000 plaatsen aangevraagd.
In een proclamatie aan het Engelsche volk deelt de
regeering mee, dat heden (Zaterdag) morgen 10 uur de
lijkstoet Westminster Hall zal verlaten en de begrafe
nis te Cardington ongeveer 5 uur geëindigd zal zfjn. Be
halve in de straten van Londen en Bedford, waar de'
stoet langs zal trekken, hoopt de regeering, dat in alle
andere steden rouw zal getoond worden en het geheele
volk in die uren met zijn gedachten bij de gebeurtenis
sen zal zijn, die te Londen en op het kerkhof plaats grij
pen.
De B.B.C. heeft bekend gemaakt, dat na het weerbe
richt van 9.45 alle uitzendingen van Daventry en de re
gionale stations zullen gestaakt worden tot kwart over
vijf en eenige voetbalwedstrijden, die altijd om 3 uur be
ginnen, zijn tot 4.15 verschoven. Matinee's in schouw
burgen zijn ook reeds hier en daar afgelast.
Voor den herdenkingsdienst in de St. Paul kathedraal
zijn meer dan 20.000 plaatsen aangevraagd, terwijl er
slechts 5000 beschikbaar zijn, waarbij alle ruimte is uit
gebuit. De officieele vertegenwoordigers van alle Euro-
peesche landen zullen aanwezig zijn, evenals de leden
van het kabinet en de premiers van de Dominions. De
Prins van Wales vertegenwoordigt, zooals bekend, den
Koning. Z.K.H. zal zich ook naar Cardington begeven
en met den premier in den stoet loopen.
De bevolking van Beauvais heeft Donderdag in optocht
het stoffelijk overschot uitgeleide gedaan van Church,
den alsnog overleden gewonde van de R 101. De toe
stand van den hoofdmachinist Leach blijft onveran
derd. De twee anderen, Savory en Disney, gaan goed
vooruit en zullen het ziekenhuis binnen eenige dagen
kunnen verlaten.
komt daar in vele aardgassen voor en zoo wint
men het ook in Amerika uit de daar in grooter aan
tal voorhandene aardgasbronnen en stijgt dik-
den Heliumvoorraad in het binnenste der aarde. Hot
wijls mee op in petroleum- of warmwaterbronnen.
Men kan het ook winnen uit radio-actieve gesteen
ten en daarom behoeft de hoop niet te worden opge
geven, dat te eeniger tijd ook buiten Amerika He
lium kan worden bereid in voor de luchtvaart
bruikbare hoeveelheden. Heliumbronnen, die echter
niet zeer veel produceeren, zijn in het bezit van En
geland (in Canada een bron met 33 Helium),
Frankrijk (in Afrika), Japan (op Formosa) en
Duitschland (in het eigen land met een productie
van 19
Helium kan ook kunstmatig worden bereid en
zoolang er geen praktisch bruikbare, natuurlijke
vindplaatsen zijn, moeten wij daarop onze hoop ves
tigen. In 1926 hebben de Berlijnsche scheikundigen
Fritz Paneth en Kurt Peters Helium bereid uit wa
terstof. De geringe hoeveelheden Helium, die zij zoo
verkregen, komen voor praktisch gebruik echter niet
in aanmerking; toch heeft ons de ervaring geleerd,
dat de behoefte aan een uitvinding steeds vrij spoe
dig door die uitvinding werd gevolgd. Laten wij
daarom hopen, dat het menschelijke genie ons ook
ditmaal niet in den steek zal laten en de zoo vurig
gcwenschte bereiding van Helium in voldoende hoe
veelheid binnen afzienbaren tijd mogelijk wordt.
(Nadruk verboden.)
door
Br. B. SARTORIUS.
HOEWEL het onderzoek naar de oorzaak van
deze ramp nog niet afgeloopen is, kunnen
wij reeds met zekerheid zeggen, dat de ge
volgen zeker minder vreeselijk zouden zijn
geweest, wanneer het luchtschip met Helium zou
zijn gevuld, inplaats van rnet waterstof. Het is niet
de eerste maal, dat de vulling met waterstof nood
lottig is geworden voor een luchtschip. Wij denken
hierbij aan het vergaan van de Duitsche Zeppelin
„L. 2", bij een proefvlucht op 17 October 1913. Ten
gevolge van een ontploffing verbrandde het lucht
schip in enkele minuten geheel en de 23 inzittenden
vonden allen den dood in de vlammen.
Eigenlijk zou het meer onze verbazing moeten
opwekken, dat een dergelijke vlucht steeds zoo goed
afliep. Waterstof is één der gevaarlijkste vullingen,
die men zich kan voorstellen. Op zichzelf is water
stof wel niet ontplofbaar wanneer er geen zuui
stof bij kan komen, zou men er rustig een vlam bij
kunnen houden doch de zuurstof is overal aan
wezig in de ons omringende lucht en bij vermenging
daarmede ontstaat het gevreesde, zeer explosieve
„knalgas", waarmede o.a. pantserplaten worden
doorgesneden. Als een met waterstof gevuld lucht
schip in brand raakt, is daarmede zijn lot bezegeld.
De dunne wanden, die de gasbellen van de buiten
lucht scheiden, branden in enkele minuten door en
zoodra op één enkele plaats de waterstof in aanra
king met de lucht komt, ontstaat een ontploffing,
die weer andere ontploffingen veroorzaakt. Dan kan
niets de inzittenden van den dood in de vlammen
meer redden. Daar het kleinste vonkje reeds deze
ramp kan veroorzaken, is op de Duitsche luchtsche
pen het rooken ten strengste verboden.
Dr. Eckener heeft dadelijk na het vernemen van
het ongeval als zijn meening uitgesproken, dat de
ramp niet zulk een omvang zou hebben aangenomen,
wanneer het luchtschip met Helium gevuld ware
geweest. Hij heeft er ook steeds op gewezen, dat een
geregelde verbinding met luchtschepen over den At
lantischen Oceaan niet tot stand kon komen, wan
neer er geen Helium kon worden gebruikt. Helium
is nl. niet brandbaar en kan niet ontploffen, in
welke verhouding men het ook met lucht vermengt.
Het is dus het ideale draaggas voor luchtschepen en
luchtballons.
„Maar waarom wordt liet daarvoor dan niet ge
bruikt?" zal men vragenHet antwoord is ge
makkelijk gegeven. Het eenige land, dat genoeg
Helium produceert, om er luchtschepen mede te vul
len, is Amerika. En om zijn eigen militaire lucht
verkeer een voorsprong te geven, heeft Amerika den
uitvoer van .Helium verboden. Dit kan men niet al
te zeer veroórdeelen. want de productie van Helium
is er zelfs voor het eigen land ontoereikend en de
prijs kan, ondanks alle pogingen tot verlaging, niet
verder worden gedrukt dan tot „slechts" f2.— per
kubieke Meter. Het winnen van Helium gaat name
lijk met groote bezwaren gepaard.
Helium komt overal in de atmosfeer voor, doch
op de voor ons bereikbare hoogten slechts in uiterst
geringe hoeveelheden. Op 80 a 100 K.M. hoogte be
staat onze dampkring bijna uitsluitend uit Helium;
wij zijn echter niet in staat Helium in noemens
waardige hoeveelheden uit onverschillig welke
luchtlaag te winnen. .Wij zijn dus aangewezen op
Vergadering van den Raad op Vrijdag 10 October
1930, des namiddags half 2.
Aanwezig zijn de heeren J. Bakker Jz., C. de Boer,
D. Krill er, G. Liefhebber, J. Ligt-hart en J. van Zoo-
nen.
Voorzitter: B. .T. F. Meijer, Burgemeester.
De Voorzitter heet de heeren welkom en opent de
vergadering.
Het heele betoog voortaan in de couïant.
Op de vraag of de Raad de notulen van de verga
dering van 11 Augustus j.L kan goedkeuren, zegt de
heer Van Zoonen dat hij zich met die notulen niet
kan vereenigen. Toen in de vergadering van 11 Augus
tus de finantieele kwestie aan de orde was, heeft spr.
een zeer uitgebreid betoog daarover gehouden, welk
betoog bij lange na niet in de notulen is opgenomen.
Dat was ook niet het geval in de Schager Courant en
spr. heeft toen tot den Voorzitter het verzoek gericht
om het betoog dan in zijn geheel in de notulen op
tc nemen. Wegens de drukkosten kon aan dat ver
zoek, volgens den Vooorzitter, niet worden voldaan.
Spr. acht dat een verkeerde handelwijze en spr. wijst
er op dat hij voor een betoog dat gedeeltelijk wordt
opgenomen, niet de verantwoordelijkheid op zich
neemt. Spr. dringt er dan ook op aan dat de Raad
alsnog besluit spr.'s geheele betoog in de notulen te
doen opnemen.
De Voorzitter antwoordt, dat het nooit gebruikelijk
is het geheele betoog op te nemen, ten eerste omdat
dan ook het geheele betoog van spr. opgenomen had
behooren te worden en tevens de toelichting en de
geheele voordracht in de notulen zouden behooren tc
worden vermeld. Dat is ondoenlijk en dat ia dan ook
de reden geweest, waarom niet aan het verzoek van
den heer Van Zoonen kon worden voldaan. Wil do
Raad anders beslissen, dan zal spr. zich bij dat be
sluit neerleggen, maar dan is het beter dat een offi
cieele verslaggever wordt aangesteld, die een steno
grafisch verslag maakt.
De heer Van Zoonen zegt, dat het zeer dikwijls ge
bruikelijk is dat een betoog in zijn geheel in de no
tulen is opgenomen, zoowel van spr. als van den
Voorzitter, bijv. de Nieuwjaarsrede van den Voor
zitter.
De Voorzitter zegt dat dit enkele keeren is gebeurd,
doordat den verslaggever de op schrift gestelde be-
toogen werden ter hand gesteld en ze in de courant
werden opgenomen. Maar dat is een toevallige om
standigheid. Niemand kan spr. verplichten zijn be
toog op schrift te stellen en dan zou een stenografi
sche opname gewenscht zijn. En spr. herhaalt dat
dan ook de geheele voordracht in de notulen moet
worden opgenomen.
De heer Van Zoonen: Dat behoort ook zoo. Spr.
neemt op deze wijze de verantwoordelijkheid niet op
zich en vraagt wat de Raad er van zegt.
De heer Liefhebber zegt er naar te hebben geïnfor
meerd en mot het oog op de kosten is spr. er niet
voor dat aan den wensch van den heer Van Zoo
nen wordt voldaan.
De heer Kriller vraagt of het dus alleen de druk
kosten zijn die het bezwaar vormen.
De Voorzitter zegt, dat de verslaggever het gespro
kene stenografisch zou moeten opnemen. De notulen
zijn al zeer lang en spr. acht het zeer wel mogelijk
dat dan de uitgevers van de Schager Courant aan
het einde van het jaar zouden zeggen, de notulen
niet meer te kunnen drukken voor de thans geldende
vergoeding.
De heer Ligthart stelt niet zooveel belang in die
lanee notulen, we hooren het gesprokene hier al.
De notulen van de vergadering van 11 Augustus
worden vervolgens goedgekeurd, de heer Van Zoo
nen wenschte geacht tc worden tegen te hebben ge
stemd.
Mededeelingen.
Aan de orde is:
1. Mededeelingen:
Door den Voorzitter wordt medegedeeld dat op het
desbetreffende verzoek van B. en W., bericht is inge
komen van B. en W. van Nieuwe Niedorp, dat op
kosten dier gemeente een straatlantaarn bij de kerk
in 't Veld zal worden geplaatst. Dit bericht is liet uit
vloeisel van een door den heer Wit uitgesproken
wensch. Spr. deelt mede, dat tot zijn spijt de heer
Wit door ongesteldheid verhinderd is de vergadering
hij tc wonen. Spr. weet uit naam van allen te spre
ken, als hij den heer Wit een spoedig herstel toe-
wensclit en den wensch uit dat de heer Wit weer
spoedig in de raadsvergadering moge verschijnen.
Gedep. Staten hebben medegedeeld, dat met ver
nietiging van het betrekkelijke raadsbesluit aan de
heeren A. Dekker en Groet te Moerbeek, in de kosten
van vervoer van schoolkinderen door de gemeente
dient te worden bijgedragen hoogstens 112 per week
en wel gedurende een in het schrijven vermelde pe
riode.
Deze mededeelingen worden voor kennisgeving aan
genomen.
Ingekomen stukken.
2. Ingekomen stukken.
a. Circulaire van den Minister van Staat. Minister
van Binnenlandschc Zaken en Landbouw, d.d. 5 Au
gustus 1930, no. 2177, afd. A, ten geleide van het jaar
verslag over 1929 van het Centraal Archief en Inlich
tingenbureau inzake maatschappelijk hulpbetoon
voor Nederland.
b. Jaarverslag over 1929 van den Dienst der Ar
beidsbemiddeling en .Werkloosheidverzekering,
district Den Helder.
c. Jaarverslag over 1929 van de Commissie tot
Voorlichting bij dc Beroepskeuze te Den Helder. 1
d. Jaarverslag over 1929 van de werkzaamheden
der Commissie voor dc Malariabestrijding door de
bevolking in Noordholland. i
e. Verslag over het boekjaar 1929 van het Provin*
ciaal Waterleidingbedrijf. 1
f. Raming van ontvangsten en uitgaven voor 1931
van de Gezondheidscommissie, zetel Hoorn.
g. Kantschrijven van Gedeputeerde Staten d.d. 30
Juli j.1., o. 29, ton geleide van een uittreksel uit hetj
Koninklijk besluit van 3 Juli j.1., no. 93, houdende/
goedkeuring van liet raadsbesluit van 7 Mei j.l„ toti
vaststelling van het vcrmenigvuldigingscijfer voor de
Plaatselijke Inkomstenbelasting voor het jaar 1930—!
1931. 4
h. Kantschrijven van Ged. Staten d.d. 6 Augustus]
j.1., no. 11, ten geleide van het goedgekeurd raads-i
besluit van 23 Juni j.1., tot het aangaan eener kas-,
geldleening van ten hoogste f 1800C.
Deze stukken worden voor kennisgeving aange-J
nomen, met dien verstande, dat de genoemde jaar-;
verslagen voor de raadsleden gedurende de maandl
October ter inzage liggen. j
i. Schrijven van den Bond van Bedrijfsautohou-v
ders in Nederland (B.B.N.) d.d. 20 Augustus j.1.. hou-'
dende verzoek om toetreding als lid of donatrice. J
B. en W. adviseeren, afwijzend op het verzoek tc be«|
schikken. j
Conform dit advies wordt door den Raad besloten.'
j. Adres d.d. 21 Augustus j.1. van J. Biersteker te!
Oude Niedorp, houdende verzoek de ten name vanj
hom en W. Kolkman tc Zijdewind staande vergun*/
ning tot het kruisen met draden van gemeentegrond
den ten behoeve van hun radio-distributico'nderne-.
ming in te trekken cn gelijksoortige vergunning aan]
hen te willen verleenen, vermits vorenbedoelde radio-J
distributieonderneming niet meer door adressant en'
Kolkman voornoemd gezamenlijk wordt uitgeoefend.
k. Als voren d.d. 22 Augustus j.!., van W. Kolkman
te Zijdewind.
B. en W. adviseeren het raadsbesluit van 5 No
vember 1927, waarbij vorenbedoelde vergunning aan;
beide adressanten werd verleend, in te trekken en;
aan J. Biersteker te Oude Niedorp en W. Kolkman;
te Zijdewind ieder een afzonderlijke vergunning te
verleenen tot het boven dc in de gemeente gelegen
openbare wegen, spannen, hebben en onderhouden!
van draden ten behoeve van het distribueeren van
radio-uitzendingen tusschen de door ieder der adrcs-(
santen gehouden radio-ontvanginrichting en onder
scheidene perccelen, gelegen in het hun toegewezen
gebied, zulks onder bepaling, dat dc vergunning tot
wederopzeggons toe wordt verleend en onder nader,
door Burgemeester en Wethouders, te stellen voor
waarden.
Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming
wordt overeenkomstig het advies van B. en W. door
den Raad besloten.
Fa. HARTLAND SCHAGEN.
Een ontslagregeling.
t
3. Voorstel tot vaststelling eener verordening, rege
lende het ontslag van onderwijzeressen aan de Open
bare Lagere School bij huwelijk en van onderwijzers
en onderwijzeressen bij het bereiken van den 65-ja-
rigen leeftijd.
De Voorzitter deelt mede, dat B. cn W. het wen-
sehelijk hebben gevonden deze verordening aan te
bieden, ook al omdat aan de Openbare Lagere School
een onderwijzeres in functie is, die binnen enkele ja
ren den tö-jarigen leeftijd zal hebben bereikt en het
wenschelijk is haar dan niet meer in de school toe
te laten.
Overeenkomstig de voordracht van B. en W. wordt
besloten.
4. Voorstel tot vaststelling van een suppletoir ko
hier der hondenbelasting, dienst 1930.
Het suppletoir kohier wordt vastgesteld tot een
bedrag van f 10.50.
De nlenwe 4 klassige school in 't Veld..
5. Voorstel om B. en W. te machtigen eene of
meer kasgeldleeningen aan te gaan tot een geza-'
menlijk bedrag van ten hoogste f70.000.
Door den Voorzitter wordt toegelicht dat van het
schoolbestuur in 't Veld een aanvraag is ingekomen
om gelden beschikbaar te stellen voor den bouw van
een 4-klassige leerschool, waarvan de kosten voor
loopig zijn geraamd op f50.000. Waar in 1930 met
den bouw een aanvang wordt gemaakt, dient daar
voor een geldleening te worden aangegaan. Voorts
is een geldleening noodig voor den bouw der arbei
derswoning, voor de wegbeharding, voor den aan-,
koop van perceel-De Jong en voor den aankoop van
het terrein voor lichamelijke oefeningen.
De heer Van Zoonen vraagt, of, als de Raad voor.
den bouw van een -4-klassige school f50.000 voteert,'
wat spr. nogal tamelijk hoog vindt, de Raad nog'
wat heeft te zeggen over het bedrag dat besteed
wordt.
De Voorzitter antwoordt ontkennend, het is een
zaak die tusschen B. en W. en het schoolbestuur af
gewikkeld moet worden. Zeer waarschijnlijk zullpn,
gezien de raming van het architectenbureau, de kos
ten meer dan f50.000 bedragen. Het is een zaak waar
over met het schoolbestuur overleg zal worden ge
pleegd.
De heer Van Zoonen vraagt, of de Raad nog zeg
gingschap in deze zaak heeft.
De Voorzitter zegt, dat de Raad eigenlijk alleen
het geld heeft te voteeren, maar het ligt in de bedoe
ling van B. en W. om als de definitieve raming be
kend is, de stukken aan den Raad over te leggen.
De voordracht van B. en W. wordt met algemeen®
stemmen aangenomen. l
6. Voorstel tot vaststelling van pensioensgrond
slagen van het onderwijzend personeel der L.
school te Oude Niedorp.
In verband met de gewijzigde salarisregeling wordt
de pensioensgrondslag van het hoofd der school, den
heer I. J. Schroevers vastgesteld op f2760.
De rekeningen over 1929.
7. Voorlooplge vaststelling der gemeenterekening
dienst 1929 en vaststelling der rekening van het Bur
gerlijk Armbestuur over 1929.
De Voorzitter deelt mede, dat de gemeenterekening
met bescheiden door een commissie uit den gemeen
teraad is nagezien en spr. verzoekt de commissio
rapport over hare bevindingen te willen uitbrengen.
De heer Van Zoonen deelt mede, dnt de commissie
de rekening en alle bescheiden heeft onderzocht en
den Raad tot voorloopige vaststelling adviseert. Dé
inkomsten van den gewonen dienst bedroegen
f 40834.96de uitgaven I37231.67H, batig saldo
f 3003.29.
De ontvangsten van den kapitaalsdienst bedroegen
f 5:1299.99, de uitgaven f48712.06, batig saldo f4587.93.
Op deze cijfers wordt de gemeente-rekening voor
loopig vastgesteld.
De Voorzitter dankt de commissie voor den door
haar verrichten arbeid.
De rekening van het Burgerlijk Armbestuur sluit
in ontvangst op f2558.30. in uitgaaf op f3869.54H,
nadeelig saldo alzoo f 1811.24%.
De commissie van onderzoek adviseert tot defini
tieve vaststelling op deze cijfers.
Overeenkomstig dit advies wordt door den Raad
besloten. - v -