1 Raad Oude Niedorp. Zaterdag 11 October 1930. SCHAGÉR COURANT. Tweede blad. Over de oorzaak van den ramp. De dringende behoefte aan Helium SARDELRIH6S per blik 45 cent. De bloem van Engeland's lucht- vaartkundigen en een luchtschip van 12 millioen opgeofferd aan „gebrek aan vooruitziendheid en aan zucht tot improvisatie." Met ontleening van een en ander uit de Engelsche bladen, die natuurlijk kolommen wijden aan de ramp, schrijft de X.R.Ct.: De commissio van onderzoek naar de oorzaken van de ramp die de R 101 vernietigde en het grootste deel van haar opvarenden een gruwelijken dood heeft doen sterven, verricht haar werk in stilte en zij zal vooreerst nog wel niet met haar verslag voor den dag komen. Maar inmiddels begint zich de cri- tiek te roeren en wordt van vele zijden de meening geopperd, dat de verantwoordelijke leiders een lichtvaardig avontuur met de eerste reis naar Britsch-Indië hadden ondernomen. Men weet dat er reeds d-°zen zomer slechte noten over het luchtschip gekraakt waren. Het heette een ondeugdelijk luchtvaartuig waarvan men op zijn kest verrijking van ervaring kon verwachten, maar geen opening van den eersten ,koopvaardijdienst door de lucht" op Brisch-Indië". Dezen zomer was het luchtschip doormidden gesneden, opdat er een tusschenstuk in gezet kon worden. Een woordvoer der van de regeering had in het parlement medege deeld dat dit gebeurde om het hefvermogen te ver meerderen. Deze operatie was mogelijk, zeide hij, omdat het luchtschip bij zijn eerste beproevingen zoo sterk was gebleken. Zoo werd de R 101 het groot ste luchtschip van de wereld, maar, naar het schijnt niet het deugdelijkste. Het scherpst in critiek is Bedford Record geweest. Dit blad, een half wekelijk- sche uitgave van de Bedfordshire Times, verschijnt in de nabijheid van Cardington, de luchthaven voor de R 100 en R 101. De schrijver van het artikel kon gebruik maken van geregelde waarnemingen die lie den uit de buurt hadden gedaan. De menschen uit den omtrek, zoo maakte hij bekend, hebben de R 101 met bange voorgevoelens zien vertrekken. De ver bouwing was al te snel uitgevoerd en de toebereid selen voor de groote reis naar Britsch-Indië werden al te overijld getroffen, na slechts één werkelijken proeftocht, die onbevredigend was geweest. Van de zen proeftocht was de R 101 met een naar den grond gerichten neus teruggekeerd. Bekend is dat het ongeluk voorloopig aldus wordt verklaard: De zware regens hadden het hulsel van water doortrokken en het met tonnen aan gewicht verzwaard. Toen het bij Beauvais in een stikdonke- ren nacht voer, moeten de hoogtemeters waarmee reeds meer teleurstellende ervaringen zijn opgedaan, slecht hun dienst hebben gedaan. De commandant moest aannemen, dat men op 500 M. hoogte koerste, maar in werkelijkheid zweefde men veel lager. De streek van Beauvais is bij de Fransche vliegers die er geregeld dienst doen, berucht om haar plotselinge valwinden en verticale luchtstroomingen. Een van deze moet het te laag varende luchtschip getroffen en het met den neus naar beneden gedrukt hebben. Het was niet mogelijk (en dit doet een ernstige con structie-fout vermoeden) den neus weer op te rich ten. Om het luchtschip weer in horizontalen stand te brengen, moest men integendeel het achtergedeel te laten zakken. Daarna trof een tweede valwind het schip en,toen kwam de neus van de R. 101 in de gevaarlijke zone, met het gevolg dat hij tegen een lagen heuvel bij Allone in den omtrek van Beau vais opbotste. Deze botsing werd het luchtschip noodlottig. Het staat wel vast dat het luchtschip van het be gin af aan met. zijn vracht nan zware olie en passa giers te sterk belast was, om bij het vertrek van den meertoren te Cardington de veilige hooge lucht te kunnen opzoeken. Want de Bedford Record zegt dat het luchtschip bij het vertrek reeds laag over de top pen der hoornen stevende. Te Londen heeft men zich, toen de R 101 over de stad kwam, eveneens verbaasd dat zij niet hooger koerste. Op dat oogenblik wist men reeds dat het weer ongunstig was en, volgens de weerberichten, nog slechter zou worden. Heeft dan koppige trots de autoriteiten weerhouden het luchtschip terug te roe pen en weer naar Cardington te dirigeeren? vraagt men. Men wist dat de R 101 een proefschip was en dan nog een geheel onvtildoend beproefd proefschip was. dat niets van de lichte bestuurbaarheid en vrij heid van beweging had, welke haar zusterschip de R 100, die heen en weer den Atlantischen Oceaan over is geweest, kenmerken. Op ostantatieve wijze heeft men het beginsel: „Vóór alles veiligheid" prijs gegeven en het ziet ernaar uit, of men juist nu de rijksconferentio te Londen bijeen was, den tocht heeft willen doorzetten die de verbinding tusschon de ver van elkander verwijderde deelen van het rijk moest verzinnebeelden. Karatsji, dat reeds geklaagd had dat het luchtschip zoo kort zou blijven, mocht niet teleurgesteld worden en men zag misschien op tegen het verwijt dat de Britsche luchtschippers geen durf hadden. In het parlement zal de regeering er meer van !e hooren krijgen. De bloem van Engeland's luchtvaart- kundigen en een luchtschip dat twaalf millioen gul den gekost had, schijnen immers opgeofferd te zijn aan „gebrek aan vooruitziendheid en aan zucht tot improvisatie." Hedenmorgen de begrafenis. Bü de her denkingsdienst In de St. Paul kathedraal te Londen 20.000 plaatsen aangevraagd. In een proclamatie aan het Engelsche volk deelt de regeering mee, dat heden (Zaterdag) morgen 10 uur de lijkstoet Westminster Hall zal verlaten en de begrafe nis te Cardington ongeveer 5 uur geëindigd zal zfjn. Be halve in de straten van Londen en Bedford, waar de' stoet langs zal trekken, hoopt de regeering, dat in alle andere steden rouw zal getoond worden en het geheele volk in die uren met zijn gedachten bij de gebeurtenis sen zal zijn, die te Londen en op het kerkhof plaats grij pen. De B.B.C. heeft bekend gemaakt, dat na het weerbe richt van 9.45 alle uitzendingen van Daventry en de re gionale stations zullen gestaakt worden tot kwart over vijf en eenige voetbalwedstrijden, die altijd om 3 uur be ginnen, zijn tot 4.15 verschoven. Matinee's in schouw burgen zijn ook reeds hier en daar afgelast. Voor den herdenkingsdienst in de St. Paul kathedraal zijn meer dan 20.000 plaatsen aangevraagd, terwijl er slechts 5000 beschikbaar zijn, waarbij alle ruimte is uit gebuit. De officieele vertegenwoordigers van alle Euro- peesche landen zullen aanwezig zijn, evenals de leden van het kabinet en de premiers van de Dominions. De Prins van Wales vertegenwoordigt, zooals bekend, den Koning. Z.K.H. zal zich ook naar Cardington begeven en met den premier in den stoet loopen. De bevolking van Beauvais heeft Donderdag in optocht het stoffelijk overschot uitgeleide gedaan van Church, den alsnog overleden gewonde van de R 101. De toe stand van den hoofdmachinist Leach blijft onveran derd. De twee anderen, Savory en Disney, gaan goed vooruit en zullen het ziekenhuis binnen eenige dagen kunnen verlaten. komt daar in vele aardgassen voor en zoo wint men het ook in Amerika uit de daar in grooter aan tal voorhandene aardgasbronnen en stijgt dik- den Heliumvoorraad in het binnenste der aarde. Hot wijls mee op in petroleum- of warmwaterbronnen. Men kan het ook winnen uit radio-actieve gesteen ten en daarom behoeft de hoop niet te worden opge geven, dat te eeniger tijd ook buiten Amerika He lium kan worden bereid in voor de luchtvaart bruikbare hoeveelheden. Heliumbronnen, die echter niet zeer veel produceeren, zijn in het bezit van En geland (in Canada een bron met 33 Helium), Frankrijk (in Afrika), Japan (op Formosa) en Duitschland (in het eigen land met een productie van 19 Helium kan ook kunstmatig worden bereid en zoolang er geen praktisch bruikbare, natuurlijke vindplaatsen zijn, moeten wij daarop onze hoop ves tigen. In 1926 hebben de Berlijnsche scheikundigen Fritz Paneth en Kurt Peters Helium bereid uit wa terstof. De geringe hoeveelheden Helium, die zij zoo verkregen, komen voor praktisch gebruik echter niet in aanmerking; toch heeft ons de ervaring geleerd, dat de behoefte aan een uitvinding steeds vrij spoe dig door die uitvinding werd gevolgd. Laten wij daarom hopen, dat het menschelijke genie ons ook ditmaal niet in den steek zal laten en de zoo vurig gcwenschte bereiding van Helium in voldoende hoe veelheid binnen afzienbaren tijd mogelijk wordt. (Nadruk verboden.) door Br. B. SARTORIUS. HOEWEL het onderzoek naar de oorzaak van deze ramp nog niet afgeloopen is, kunnen wij reeds met zekerheid zeggen, dat de ge volgen zeker minder vreeselijk zouden zijn geweest, wanneer het luchtschip met Helium zou zijn gevuld, inplaats van rnet waterstof. Het is niet de eerste maal, dat de vulling met waterstof nood lottig is geworden voor een luchtschip. Wij denken hierbij aan het vergaan van de Duitsche Zeppelin „L. 2", bij een proefvlucht op 17 October 1913. Ten gevolge van een ontploffing verbrandde het lucht schip in enkele minuten geheel en de 23 inzittenden vonden allen den dood in de vlammen. Eigenlijk zou het meer onze verbazing moeten opwekken, dat een dergelijke vlucht steeds zoo goed afliep. Waterstof is één der gevaarlijkste vullingen, die men zich kan voorstellen. Op zichzelf is water stof wel niet ontplofbaar wanneer er geen zuui stof bij kan komen, zou men er rustig een vlam bij kunnen houden doch de zuurstof is overal aan wezig in de ons omringende lucht en bij vermenging daarmede ontstaat het gevreesde, zeer explosieve „knalgas", waarmede o.a. pantserplaten worden doorgesneden. Als een met waterstof gevuld lucht schip in brand raakt, is daarmede zijn lot bezegeld. De dunne wanden, die de gasbellen van de buiten lucht scheiden, branden in enkele minuten door en zoodra op één enkele plaats de waterstof in aanra king met de lucht komt, ontstaat een ontploffing, die weer andere ontploffingen veroorzaakt. Dan kan niets de inzittenden van den dood in de vlammen meer redden. Daar het kleinste vonkje reeds deze ramp kan veroorzaken, is op de Duitsche luchtsche pen het rooken ten strengste verboden. Dr. Eckener heeft dadelijk na het vernemen van het ongeval als zijn meening uitgesproken, dat de ramp niet zulk een omvang zou hebben aangenomen, wanneer het luchtschip met Helium gevuld ware geweest. Hij heeft er ook steeds op gewezen, dat een geregelde verbinding met luchtschepen over den At lantischen Oceaan niet tot stand kon komen, wan neer er geen Helium kon worden gebruikt. Helium is nl. niet brandbaar en kan niet ontploffen, in welke verhouding men het ook met lucht vermengt. Het is dus het ideale draaggas voor luchtschepen en luchtballons. „Maar waarom wordt liet daarvoor dan niet ge bruikt?" zal men vragenHet antwoord is ge makkelijk gegeven. Het eenige land, dat genoeg Helium produceert, om er luchtschepen mede te vul len, is Amerika. En om zijn eigen militaire lucht verkeer een voorsprong te geven, heeft Amerika den uitvoer van .Helium verboden. Dit kan men niet al te zeer veroórdeelen. want de productie van Helium is er zelfs voor het eigen land ontoereikend en de prijs kan, ondanks alle pogingen tot verlaging, niet verder worden gedrukt dan tot „slechts" f2.— per kubieke Meter. Het winnen van Helium gaat name lijk met groote bezwaren gepaard. Helium komt overal in de atmosfeer voor, doch op de voor ons bereikbare hoogten slechts in uiterst geringe hoeveelheden. Op 80 a 100 K.M. hoogte be staat onze dampkring bijna uitsluitend uit Helium; wij zijn echter niet in staat Helium in noemens waardige hoeveelheden uit onverschillig welke luchtlaag te winnen. .Wij zijn dus aangewezen op Vergadering van den Raad op Vrijdag 10 October 1930, des namiddags half 2. Aanwezig zijn de heeren J. Bakker Jz., C. de Boer, D. Krill er, G. Liefhebber, J. Ligt-hart en J. van Zoo- nen. Voorzitter: B. .T. F. Meijer, Burgemeester. De Voorzitter heet de heeren welkom en opent de vergadering. Het heele betoog voortaan in de couïant. Op de vraag of de Raad de notulen van de verga dering van 11 Augustus j.L kan goedkeuren, zegt de heer Van Zoonen dat hij zich met die notulen niet kan vereenigen. Toen in de vergadering van 11 Augus tus de finantieele kwestie aan de orde was, heeft spr. een zeer uitgebreid betoog daarover gehouden, welk betoog bij lange na niet in de notulen is opgenomen. Dat was ook niet het geval in de Schager Courant en spr. heeft toen tot den Voorzitter het verzoek gericht om het betoog dan in zijn geheel in de notulen op tc nemen. Wegens de drukkosten kon aan dat ver zoek, volgens den Vooorzitter, niet worden voldaan. Spr. acht dat een verkeerde handelwijze en spr. wijst er op dat hij voor een betoog dat gedeeltelijk wordt opgenomen, niet de verantwoordelijkheid op zich neemt. Spr. dringt er dan ook op aan dat de Raad alsnog besluit spr.'s geheele betoog in de notulen te doen opnemen. De Voorzitter antwoordt, dat het nooit gebruikelijk is het geheele betoog op te nemen, ten eerste omdat dan ook het geheele betoog van spr. opgenomen had behooren te worden en tevens de toelichting en de geheele voordracht in de notulen zouden behooren tc worden vermeld. Dat is ondoenlijk en dat ia dan ook de reden geweest, waarom niet aan het verzoek van den heer Van Zoonen kon worden voldaan. Wil do Raad anders beslissen, dan zal spr. zich bij dat be sluit neerleggen, maar dan is het beter dat een offi cieele verslaggever wordt aangesteld, die een steno grafisch verslag maakt. De heer Van Zoonen zegt, dat het zeer dikwijls ge bruikelijk is dat een betoog in zijn geheel in de no tulen is opgenomen, zoowel van spr. als van den Voorzitter, bijv. de Nieuwjaarsrede van den Voor zitter. De Voorzitter zegt dat dit enkele keeren is gebeurd, doordat den verslaggever de op schrift gestelde be- toogen werden ter hand gesteld en ze in de courant werden opgenomen. Maar dat is een toevallige om standigheid. Niemand kan spr. verplichten zijn be toog op schrift te stellen en dan zou een stenografi sche opname gewenscht zijn. En spr. herhaalt dat dan ook de geheele voordracht in de notulen moet worden opgenomen. De heer Van Zoonen: Dat behoort ook zoo. Spr. neemt op deze wijze de verantwoordelijkheid niet op zich en vraagt wat de Raad er van zegt. De heer Liefhebber zegt er naar te hebben geïnfor meerd en mot het oog op de kosten is spr. er niet voor dat aan den wensch van den heer Van Zoo nen wordt voldaan. De heer Kriller vraagt of het dus alleen de druk kosten zijn die het bezwaar vormen. De Voorzitter zegt, dat de verslaggever het gespro kene stenografisch zou moeten opnemen. De notulen zijn al zeer lang en spr. acht het zeer wel mogelijk dat dan de uitgevers van de Schager Courant aan het einde van het jaar zouden zeggen, de notulen niet meer te kunnen drukken voor de thans geldende vergoeding. De heer Ligthart stelt niet zooveel belang in die lanee notulen, we hooren het gesprokene hier al. De notulen van de vergadering van 11 Augustus worden vervolgens goedgekeurd, de heer Van Zoo nen wenschte geacht tc worden tegen te hebben ge stemd. Mededeelingen. Aan de orde is: 1. Mededeelingen: Door den Voorzitter wordt medegedeeld dat op het desbetreffende verzoek van B. en W., bericht is inge komen van B. en W. van Nieuwe Niedorp, dat op kosten dier gemeente een straatlantaarn bij de kerk in 't Veld zal worden geplaatst. Dit bericht is liet uit vloeisel van een door den heer Wit uitgesproken wensch. Spr. deelt mede, dat tot zijn spijt de heer Wit door ongesteldheid verhinderd is de vergadering hij tc wonen. Spr. weet uit naam van allen te spre ken, als hij den heer Wit een spoedig herstel toe- wensclit en den wensch uit dat de heer Wit weer spoedig in de raadsvergadering moge verschijnen. Gedep. Staten hebben medegedeeld, dat met ver nietiging van het betrekkelijke raadsbesluit aan de heeren A. Dekker en Groet te Moerbeek, in de kosten van vervoer van schoolkinderen door de gemeente dient te worden bijgedragen hoogstens 112 per week en wel gedurende een in het schrijven vermelde pe riode. Deze mededeelingen worden voor kennisgeving aan genomen. Ingekomen stukken. 2. Ingekomen stukken. a. Circulaire van den Minister van Staat. Minister van Binnenlandschc Zaken en Landbouw, d.d. 5 Au gustus 1930, no. 2177, afd. A, ten geleide van het jaar verslag over 1929 van het Centraal Archief en Inlich tingenbureau inzake maatschappelijk hulpbetoon voor Nederland. b. Jaarverslag over 1929 van den Dienst der Ar beidsbemiddeling en .Werkloosheidverzekering, district Den Helder. c. Jaarverslag over 1929 van de Commissie tot Voorlichting bij dc Beroepskeuze te Den Helder. 1 d. Jaarverslag over 1929 van de werkzaamheden der Commissie voor dc Malariabestrijding door de bevolking in Noordholland. i e. Verslag over het boekjaar 1929 van het Provin* ciaal Waterleidingbedrijf. 1 f. Raming van ontvangsten en uitgaven voor 1931 van de Gezondheidscommissie, zetel Hoorn. g. Kantschrijven van Gedeputeerde Staten d.d. 30 Juli j.1., o. 29, ton geleide van een uittreksel uit hetj Koninklijk besluit van 3 Juli j.1., no. 93, houdende/ goedkeuring van liet raadsbesluit van 7 Mei j.l„ toti vaststelling van het vcrmenigvuldigingscijfer voor de Plaatselijke Inkomstenbelasting voor het jaar 1930—! 1931. 4 h. Kantschrijven van Ged. Staten d.d. 6 Augustus] j.1., no. 11, ten geleide van het goedgekeurd raads-i besluit van 23 Juni j.1., tot het aangaan eener kas-, geldleening van ten hoogste f 1800C. Deze stukken worden voor kennisgeving aange-J nomen, met dien verstande, dat de genoemde jaar-; verslagen voor de raadsleden gedurende de maandl October ter inzage liggen. j i. Schrijven van den Bond van Bedrijfsautohou-v ders in Nederland (B.B.N.) d.d. 20 Augustus j.1.. hou-' dende verzoek om toetreding als lid of donatrice. J B. en W. adviseeren, afwijzend op het verzoek tc be«| schikken. j Conform dit advies wordt door den Raad besloten.' j. Adres d.d. 21 Augustus j.1. van J. Biersteker te! Oude Niedorp, houdende verzoek de ten name vanj hom en W. Kolkman tc Zijdewind staande vergun*/ ning tot het kruisen met draden van gemeentegrond den ten behoeve van hun radio-distributico'nderne-. ming in te trekken cn gelijksoortige vergunning aan] hen te willen verleenen, vermits vorenbedoelde radio-J distributieonderneming niet meer door adressant en' Kolkman voornoemd gezamenlijk wordt uitgeoefend. k. Als voren d.d. 22 Augustus j.!., van W. Kolkman te Zijdewind. B. en W. adviseeren het raadsbesluit van 5 No vember 1927, waarbij vorenbedoelde vergunning aan; beide adressanten werd verleend, in te trekken en; aan J. Biersteker te Oude Niedorp en W. Kolkman; te Zijdewind ieder een afzonderlijke vergunning te verleenen tot het boven dc in de gemeente gelegen openbare wegen, spannen, hebben en onderhouden! van draden ten behoeve van het distribueeren van radio-uitzendingen tusschen de door ieder der adrcs-( santen gehouden radio-ontvanginrichting en onder scheidene perccelen, gelegen in het hun toegewezen gebied, zulks onder bepaling, dat dc vergunning tot wederopzeggons toe wordt verleend en onder nader, door Burgemeester en Wethouders, te stellen voor waarden. Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het advies van B. en W. door den Raad besloten. Fa. HARTLAND SCHAGEN. Een ontslagregeling. t 3. Voorstel tot vaststelling eener verordening, rege lende het ontslag van onderwijzeressen aan de Open bare Lagere School bij huwelijk en van onderwijzers en onderwijzeressen bij het bereiken van den 65-ja- rigen leeftijd. De Voorzitter deelt mede, dat B. cn W. het wen- sehelijk hebben gevonden deze verordening aan te bieden, ook al omdat aan de Openbare Lagere School een onderwijzeres in functie is, die binnen enkele ja ren den tö-jarigen leeftijd zal hebben bereikt en het wenschelijk is haar dan niet meer in de school toe te laten. Overeenkomstig de voordracht van B. en W. wordt besloten. 4. Voorstel tot vaststelling van een suppletoir ko hier der hondenbelasting, dienst 1930. Het suppletoir kohier wordt vastgesteld tot een bedrag van f 10.50. De nlenwe 4 klassige school in 't Veld.. 5. Voorstel om B. en W. te machtigen eene of meer kasgeldleeningen aan te gaan tot een geza-' menlijk bedrag van ten hoogste f70.000. Door den Voorzitter wordt toegelicht dat van het schoolbestuur in 't Veld een aanvraag is ingekomen om gelden beschikbaar te stellen voor den bouw van een 4-klassige leerschool, waarvan de kosten voor loopig zijn geraamd op f50.000. Waar in 1930 met den bouw een aanvang wordt gemaakt, dient daar voor een geldleening te worden aangegaan. Voorts is een geldleening noodig voor den bouw der arbei derswoning, voor de wegbeharding, voor den aan-, koop van perceel-De Jong en voor den aankoop van het terrein voor lichamelijke oefeningen. De heer Van Zoonen vraagt, of, als de Raad voor. den bouw van een -4-klassige school f50.000 voteert,' wat spr. nogal tamelijk hoog vindt, de Raad nog' wat heeft te zeggen over het bedrag dat besteed wordt. De Voorzitter antwoordt ontkennend, het is een zaak die tusschen B. en W. en het schoolbestuur af gewikkeld moet worden. Zeer waarschijnlijk zullpn, gezien de raming van het architectenbureau, de kos ten meer dan f50.000 bedragen. Het is een zaak waar over met het schoolbestuur overleg zal worden ge pleegd. De heer Van Zoonen vraagt, of de Raad nog zeg gingschap in deze zaak heeft. De Voorzitter zegt, dat de Raad eigenlijk alleen het geld heeft te voteeren, maar het ligt in de bedoe ling van B. en W. om als de definitieve raming be kend is, de stukken aan den Raad over te leggen. De voordracht van B. en W. wordt met algemeen® stemmen aangenomen. l 6. Voorstel tot vaststelling van pensioensgrond slagen van het onderwijzend personeel der L. school te Oude Niedorp. In verband met de gewijzigde salarisregeling wordt de pensioensgrondslag van het hoofd der school, den heer I. J. Schroevers vastgesteld op f2760. De rekeningen over 1929. 7. Voorlooplge vaststelling der gemeenterekening dienst 1929 en vaststelling der rekening van het Bur gerlijk Armbestuur over 1929. De Voorzitter deelt mede, dat de gemeenterekening met bescheiden door een commissie uit den gemeen teraad is nagezien en spr. verzoekt de commissio rapport over hare bevindingen te willen uitbrengen. De heer Van Zoonen deelt mede, dnt de commissie de rekening en alle bescheiden heeft onderzocht en den Raad tot voorloopige vaststelling adviseert. Dé inkomsten van den gewonen dienst bedroegen f 40834.96de uitgaven I37231.67H, batig saldo f 3003.29. De ontvangsten van den kapitaalsdienst bedroegen f 5:1299.99, de uitgaven f48712.06, batig saldo f4587.93. Op deze cijfers wordt de gemeente-rekening voor loopig vastgesteld. De Voorzitter dankt de commissie voor den door haar verrichten arbeid. De rekening van het Burgerlijk Armbestuur sluit in ontvangst op f2558.30. in uitgaaf op f3869.54H, nadeelig saldo alzoo f 1811.24%. De commissie van onderzoek adviseert tot defini tieve vaststelling op deze cijfers. Overeenkomstig dit advies wordt door den Raad besloten. - v -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 5