A E B D - D© ¥#®reicfreis van - Dicky en Dirrekie Durf KNUTSELWERK EN SPELLETJES. Wie heeft artistiek gevoel? k- De drijvende naalden en het „droge" water. Het draadloos bestuurde schip. Het electrische strottenhoofd. Reeds onze grootouders wisten door het uit knippen van hoekjes en stukjes uit een opge vouwen blaadje de aardigste patronen te ver vaardigen. Met een beetje handigheid en een beetje artistiek talent kunnen wij op deze wijze de aardigste tangen maken, zooals kleine kleedjes, enz. Hiernaast geven wij een voorbeeld op welke wijze i n zulk een kleedje zou kunnen maken. Hiervoor neemt men een vierkant stuk papier. A, dat men vouwt zooals de teekening het aangeeft, dus eerste vrouw 1, dan vouw 2 en tenslotte de vouw nummer 3. Dan is de in fi guur B aangegeven vorm ontstaan. Nu wordt vouw 4 aangebracht en men kan beginnen met het uitsnijden van de lijnen, welke men eerst (zie figuur C) heeft zwart gemaakt, het geen gemakkelijke onderscheiden bevordert en dus vergissingen uitsluit. Men kan natuurlijk ook een ander patrom teekenen. Is men hier mede klaar, dan legt men nog vouw 5 (fig. C) en knippe het papier hierlangs af. Om den rand van liet kleedje nog te versieren kan men ook langs de afgeknipte vouw nog kleine jnsnijdinkjes maken (Fig. D). Men zal zelf. verstomd staan over de alleraardigste resulta ten, welke men op deze wijze kan verkrijgen. (Zie fig. E.) UUllu a Om een heel gewone naald te laten drijven hebben wij geen speciale hulpmiddelen noodig; alleen een •cetje handigheid komt er bij te pas. We nemen een ■lalcl en wrijven haar met een wollen lapje goed iroog. Neem haar nu tusschen duim en wijsvinger en leg haar voorzichtig op de oppervlakte van het vate# Zoo eigenaardig als het klinkt de naald 1 rijft, hoewel iedereen weet, dat staal veel zwaarder s dan water. De oorzaak van dit probleem is te zoe- :en in de zoogenaamde „oppervlaktespanning" van •iet water, hetgeen sommigen zich misschien nog el van de natuurkundeles op school herinneren. Hetzelfde kan men bewijzen met een draad, die men in bet water hangt. De. draad blijft aan de opper vlakte drijven en wordt daar, tengevolge van d- lieerschende spanning uiteengedreven tot een sooi cirkel, die steeds grooter wordt. Op de afbeelclin;- heeft men een haarspeld aan beide einden omgebo gen en hierop de naald gelegd, dan behoeft men ei niet met de handen aan te komen. Een ander experiment, dat eveneens samenhang met de oppervlaktespanning, is de proef van hr „droge water Men koopt in een apotheek een beet:-' Lycopodium en strooit dit gele poeder op de opper vlakte van het water. Daardoor kan men een vinger rn het water steken, zonder dat deze vochtig wordt Ook stalen pennen, hagelkorreltjes, enz., kan men op de wateroppervlakte leggen, zonder dat deze zin ken. Een beweeglijk artilleriedoel. Reeds jarenlang is het in marinekringen als een ge brek ondervonden, dat men bij schietoefeningen slechts naar schijven kon schieten en niet op doelen, die de zelfde beweeglijkheid hadden, als een vijandelijk schip in geval van oorlog. Deze schijven werden daarom eerst door een of meer snelvarende schepen gesleept, het geen op zichzelf reeds een onaangename taak was, doch ook dit was slechts noodhulp, want b.v. een zig zag-koers en het maskeeren door middel van nevel was nog niet mogelijk. Daarom koesterde men reeds geruimen tijd net verlangen een schip te bezitten, dat hetzij draadloos, hetzij op een andere wijze, even be weeglijk is als een normaal vijandelijk gevechtsschip en dat het voordeel heeft, evenals de schijven, geen be dieningspersoneel noodig .tehebben, dat door eventu* eele treffers in levensgevaar zou komen. Reeds in 1909 was de technische mogelijkheid daar toe geschapen. De Neurenbergsche leeraar C. Wirth was er namelijk in geslaagd op de Wannsee bij Berlijn een motorboot te laten varen, die door hem, op den oever staande, draadloos bestuurd werd. De boot voerde alle bewegingen nauwkeurig uit Maar tusschen het draadloos besturen van een motorbootje en van een pantserkruiser lag natuurlijk een enorm onderscheid. Eerst later, toen de techniek zeer belangrijke verbete ringen en uitvindingen had opgeleverd speciaal op het gebied van dc automatisch werkende oliestook inrichting was het mogelijk zulk een schip te con- atruecrcn. Als eerste Marine ter wereld bouwde men in Amerika het oude linieschip „Iowa' om tot een automatisch loo pend, radiotelegrafisch bestuurd artilleriedoel; dit schip werd eenigen tijd later door het grootere slagschip .„North Dakota" vervangen. En ook de Engelsche admi- ïaliteit beschikt over meerdere zulke schepen. Het» Dultsche artilleriedoel „Zahringen" werd bij de zomermanoeuvres van Augustus 1928 voor de eerste maal in gebruik genomen. Het was inderdaad een merkwaardig stuk werk. Dit schip, dat gebouwd werd uit het oude linieschip „Zahringen", een reeds 30 jaar oude kruiser, kan zonder overdrijving gerekend worden tot de meest interessante prestatie'» der moderne scheepsbouwtechnick. Alle deelen, die voor een artilleriedoelschlp niet direct van belang waren, werden verwijderd en alle dek-openingen hermetisch gesloten. Het schip maakte met zijn glad, gesloten dek en de geblindeerde patrijspoorten een zeer \gcheimzin- rigen indruk, die nog versterkt werd door de bewe gingen van het schip, zonder dat zich een menschelijk wezen vertoonde. Het eenige wat een leek van dit schip zou kunnen begrijpen, was de 1700-ton-kurkvulling, waarmede alle ruimten van het schip geheel gevuld waren, zoodat bij een zware treffer het schip niet zou zinken. In het inwendige van het schip bevindt zich, door oen bijzonder zware pontsering beschermd, het radio toestel, waarmede de verrichtingen van het schip geregeld worden. De signalen, die het schip worden toegezonden, bestaan uit een min of meer groot aantal stroomstootcn. Deze stroorastooten worden door den ontvanger op het schip versterkt, daarna niet, zoo als in onze woningen, naar den luidspreker geleid doch naar een soort motor, die bij lederen versterkten itroomstoot een klein stukje draait. Komen er bijv. 5 •troomstootcn in den ontvanger, dan draait dit motor tje 5 strepen van een cirkel om zijn as. Daarmede zou natuurlijk nog niets zijn bereikt, als niet met de as van deze draai-inrichting oen nummerschijf was verbonden, die er juist zoo uitziet en evenzoo funktioneert als de nummerschijf bij ccn automatische telefoon. Wordt deze nummerschijf door middel van de reeds genoemde Inrichting op een bepaald nummer, b.v. 5 gesteld, dan wordt daarmede en dit is de oplossing van het raadsel niet telefoonbezitter, Nr. 5 opgeroepen, doch een ergens in het schip aangebracht contact inge schakeld, waardoor b.v. het schip genoodzaakt wordt, vaart te verminderen of de snelheid te vergrooten, het geen geschiedt door de automatische opening of slui ting der ketelkleppen. Ook kan het contact op de auto matische stuurinrichting inwerken, waardoor het schip een zwenking naar stuurboord of bakboord zal maken. Op dezelfde wijze zullen ook de vernevelings-inrichtin- gen worden bediend, waarmede men het schip aan de, blikken van het vijandelijke eskader tracht te onttrek ken. Al naar gelang van het opgevangen aantal stroom stootcn zal dan dit, dan dat contact in werking ge steld worden. Zoo is het mogelijk het doel-schip „Zah ringen" in alle mogelijke richtingen te laten koersen. Het schip is uitgerust met een machine van 5000 P.K. en kan een maximale snelheid bereiken van 13 knoopen per uur. W. S. (Nadruk verboden). heeft zelfs het plan een uiterst klein toonversterkertje te maken, dat permanent in den mond kan blijven en dus nog mec-r den naam „electrisch stiottenhoofd" zou verdienen. Een even grootsqhe als fantastische uit vinding! Er worden echter ook fantastische berichten over verspreid, die onwaar zijn. Zoo zouden de gesproken en gezongen woorden der klankfilms kunnen worden benut, waardoor zelfs stommen zouden kunnen spre ken. Dat is natuurlijk klinklare onzin! Een mensch is tenslotte geen luidspreker; al kan hij zelf den toon niet voortbrengen, dan moet hij hem toch nog altijd zelf omvormen tot woorden en zinnen. (Nadruk verboden). Onbekende stammen in Znid-Arabië. Op een te Oxford gehouden congres van Oriëntalis ten is medegedeeld, dat in Zuid-Arabië eenige tot dus ver onbekende stammen zijn gevonden, die de afstam melingen moeten zijn van den in Genesis genoemden Hadoram en reeds door Plinius beschreven zijn als de Hadramieten. Deze stammen hebben vier verschillen de talen, die positief tot de Semietisehe taalgroep be- hooren, doch niet verstaan worden door de omwonen de Arabieren. Een eigenaardige gewoonte dezer volken is, dat de jonge vrouwen een kaalgeschoren streep ter breedte van 1 c.M. over hun hoofd hebben loopen, terwijl de mannen geheel kaalgeschoren zijn met uit zondering van een plukje aan de kin. Bij hun gods dienstige plechtigheden worden op grooten schaal (lierenoffers gebracht en vooral talrijke koeien geslacht. Zij hebben ook een Godsoordeel, waarbij den verdachte een stuk gloeiend ijzer op de tong wordt gelegd. Wan neer hij dan nog genoeg speeksel heeft cm te spuwen, geldt hij voor onschuldig. Ondanks hun vele heiden— sche gebruiken, hangen deze stammen den Islam aan. Merkwaardig zijn vooral hun uilgesterkte kerkhoven. Elk graf bestaat gewoonlijk uit drie groote, uitgehou wen stukken steen, waarvan er een voorzien is van oude Seba'sche schriftteekens. Een autoweg CalaisConstaniinopel? De „Automobile Association", een Engelsche Maat schappij, heeft een plan ontworpen om geleidelijk te komen tot een doorloopenden straatweg van Calais naar Calcutta, waarvan eerst het Europeesche deel zal worden aangelegd. De Turksche regeering zal mede werking verleenen, o.a. door te zorgen voor den aanleg van enkele weggedeelten in haar gebied, terwijl zij ver moedelijk ook zal toestaan, dat het verkeer door de militaire zóne gaat. De ontworpen weg loopt van Calais over Brussel, Luid, Coblenz. Frankfurt, Neurenberg, Luiz, Weenen en Boedapest. Vandaar kan men via Belgrado, Sofia en Adrianopel naar Constantinopel of via Boekarest naar Constanz gaan. Plet laatste traject schijnt meer aan hangers te hebben, doch slechts bestaande te verbete ren. Men zou er ongeveer 50 sneller door kunnen reizen. Be internationale straatweg zou door acht landen gaan cn nog geen 3COO K.M. lang zijn. De Volkenbond zal in dezen tijd tcch wel in staat zijn te voorkomen, dat men bij de uitvoering van dit zeer rationeele plan op moeilijkheden stuit. Eigeel uit gras. Het eenige maanden geleden te München opgerichte instituut voor medisch onderzoek kan thans reeds op een sensationeele ontdekking bogen, Twee daaraan verbonden scheikundigen hebben ontdekt, dat het spe ciale eiv.it uit de gele eierdooiers, dat tot nu toe uit sluitend daarin gevonden is, ook voorkomt in verschil lede planten. Waarschijnlijk wordt het eigeel in het lichaam van de kip zelfs rechtstreeks gevormd uit het plantaardige voedsel van het dier. Men is er zelfs in geslaagd, dit eigeel in belangrijke hoeveelheden uit planten te winnen, o.a. uit een K.G. gemalen gras even veel als 500 eieren bevatten. Nauwkeurige chemische proeven s'ellen positief vast, dat beide soorten eigeel van dezelfde samenstelling zijn; de kristalletjes zijn bovendien zoo typisch gevormd, dat vergissing buiten gesloten is. Vrij groote hoeveelheden konden ook worden gewonnen uit de bladeren van brandnetels en uit bijna alle gele bloemen, want deze danken hun gele kleur voornamelijk aan de aanwezigheid van dezelfde stcf. die ook voorkomt in de eierdooiers. WETENSCHAP EN TECHNIEK Een fantastische uitvinding. De Berlijnsche professor Gluck heeft een merkwaar dige uitvinding gedaan, n.1. een kunstmatige stem voor menschen, die er geen hebben. De eerste berichten, die spraken van een instrument voor stommen, zijn dus onjuist. Want stommen iieoben wel een stem, doch kunnen haar niet gebruiken. De uitvinding daarentegen is bedoeld voor menschen, die wel kunnen spreken, doch die hun stem door een ziekte van het strottenhoofd of door een operatie daar van hebben verloren. Deze menschen kunnen slechts fluisteren en dat nog niet eens zoo luid als personen, die wèl een strottenhoofd tot hun beschikking hebben. In hun spreken ontbreekt dus de klank der stem en die klank wil professor Gluck hun teruggeven. Daarbij ging hij van zeer eenvoudigen gedachtengang uit. Wanneer wij met een onveranderlijke geluidssterk te en op dezelfde hoogte blijven spreken dus zoo „eentonig" mogelijk dan doet ons strottenhoofd niets anders dan een toon produceeren van constante hoogte en geluidssterkte. Deze toon wordt dan in den mond door tong en verhemelte, tanden en lippen omgevormd tot wat wij spreken noemen. Die constante toon uit het strottenhoofd wil hij nu op mechanische wijze vervan gen. Dit idee heeft hij reeds 25 jaar geleden met betrek kelijk succes uitgevoerd: hij liet n.1. een gramofoon- plaat maken, waarvoor een zanger eene lang aangehou den, gclijkir.atigen toon had gezongen. Van de gramo- foon voerde een gummislang naar den mond van een man, die zijn strottenhoofd door een operatie had ver loren. Hij kon nu spreken, wel met een stem, die de zijne niet was, doch met zijn eigen woorden en arti culatie. Practisch toe te passen was het instrument toen nog niet, omdat men geen gramofoon mee kan sleepen om altijd te kunnen spreken. Deze hinderpaal is ech ter door de moderne techniek uit den weg geruimd. Men kan n.1. een metalen membraan door electrische schokken, die elkaar met gelijkmatige snelheid opvol gen zoo in trilling brengen, dat het een gelijkmatigen toon vormt. Ook bij telefoon en luidspreker wordt zoo'n toon voortgebracht, echter heeft men daar afwisseling in toonhoogte er. geluidssterkte. Electrische auto- claxons geven echter op dezelfde wijze een constanten toon. Men kan nu dezen toon zoo instellen, dat hij gaat lijken op het geluid van een menschelijke stem, terwijl dj toon kan worden gevormd met behulp van een zakbattcrijije. Vandaar wordt de toon weer door een dunnen gummislang in den mond gebracht. Gluck 169. Brroererrrs, rochelt Hakkie Pakkie Pasja met het mes tusschen zijn tanden vandaag is het een grrroote dag in onze rrroemrrrijke historrrie. Houdt u gerrreed gindsche kooplieden aan te vallen. Zij zijn rrrijkelijk met aarrrdsche goederrren gezegend. Vóórrr de dagvorrrstin haarrr legerrrstede berrreikt zullen wij den buit eerrrlijk verrrdeelen... Ba maan gezond, fluistert Gerrit want de auto staat vlak achter de roovers dat is wair sau'n raor zoepie fan vlesschentrekkers. 'k Wou dat ze de beeris kraige... Jaag ze weg met je pijp, zegt Dicky, net als die roovers in het bosch. En dan nemen wij hun schatten mee, fluistert Dirrekie. Maar Gerrit zet een erg bedenkelijk gezicht. Denk je, dat ze op klaarlichten dag maan paap faur een kanon aan zien? vraagt hij verwijtend. Nai, maotjes, zulleke kunstjes kun je- 's nachts uithaolen, maor ba zonne- schaan gaot dat fliegertje niet op. We motten maor es 'n pausie loeken, dan waiten we misschien waor dat gezelschap naar toe mot. Ze scharren ergens op te loeren.. Strakkles kragen ze nog mot met d# ruiters van Ibrahim ben Ongemak. 170. Ir.tusschen is de karavaan van Enver ben Salomo in de oase aangekomen. De kooplieden hebben hun kam eele n afgeladen en de trouwe dieren rusten uit van den vermoeienden tocht Enver ben Salomo en zijn reisgenooten, onbewust van de gevaren, die hen bedrei gen, hebben hun tenten opgeslagen, waarin ze straks zullen gaan slapen. Nu zitten ze vreedzaam bijeen en drinken hun zwarte koffie. Als het avond begint te v/orden is de woestijn op zijn mooist. Dan wordt het heerlijk koel en dat ls alleen al een verkwikking na een schroeiend-warmen dag. Daarom denken de kooplie den er ook niet over om spoedig hun rustplaats op te zoeken. Ze genieten van de frissche avondlucht en van hun koffie. Enver ben Salomo vertelt dat hij de lange reis door dc zandzee al twaalf m?al heeft gemaakt Heel wat gevaren heeft hij op al die tochten overwonnen. Soms was het water op, zoodat menschen en dieren haast omkwamen van dorst, dan weer stak de heete woestijnwind op, zoodat de reizigers zich urenlang moesten verbergen achter de ruggen der kameelen... E» ook werden de karavanen vaak door roovers aange vallen...

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 22