Schager Courant
De Westfriesche
Kanalen.
ACCOUNTANTSBUREAU W. en 1J. ENNIK
Tweede Blad.
Ingezonden Stukken.
TWEEDE KAMER.
KINDERPORTRETTEN - FAMILIEGROEPEN,
ARPAD M0LD0VAN
NIEUWE NIEDORP - N30RD-S0HARW0UDE.
H. ERIKS, oud-Burgemeester van PETTEN.
Zaterdag 15 November 1930.
73ste Jaargang. No 8766
Voordracht tot uitvoering van de eerste drie
kanalen.
De Haarlemsche correspondent van het „Hsbl." schrijft:
In het afdeelingsverslag van de Prov. Staten van
Noord-Holland over de begrooting voor 1931 is de opmer-
y.'ng gemaakt, dat men den indruk had, als zouden Ged.
Staten vrijwel uitsluitend hun aandacht concentreeren
op drie kanalen in het Noorden, en dat het kanalenplan
dat door de Staten als een eenheid werd gezien, ver
brokkeld dreigde te worden. Ook werd de vraag gesteld
of die kanalen feitelijk nog wel noodig zijn.
Het is ons gebleken, dat Ged. Staten zeer krachtig
streven naar het verkrijgen van de noodige medewerking
tot uitvoering van het geheele plan.
Een jaar geleden is bij de behandeling van de provin
ciale begrooting ook twijfel uitgesproken aan de uitvoe
ring van het kanalen-plan. Van medewerking der Re
geering was niets gebleken. Maar zeer korten tijd na
een conferentie van Ged. Staten met minister Reymer
kwam het bericht, dat de Minister met het plan instem
de en daarna is de mededeeling ontvangen, dat de Re
geering in beginsel bereid was het verleenen van een
Rijksbijdrage voor al de kanalen, die verband houden
met de drooglegging van de Wieringermeer, te bevor
deren. Er was echter nog een andere belangrijke voor
waarde voor de uitvoering van het kanalen-plan, dat was
de medewerking van de streekbelanghebbenden bestaan
de in het bijdragen van het van hen gevorderde deel In
de kosten van aanleg. Voor geen enkel kanaal waren
de toezeggingen te naastenbij voldoende om te komen
tot een zesde deel van de totale som, zooals In het
Statenbesluit is vastgesteld.
Na de toezegging van minister Reymer hebben Ged.
Staten zich opnieuw met de besturen van gemeenten en
waterschappen in verbinding gesteld. Eerst schriftelijk,
maar het resultaat had weinig te beduiden.
Daarna is de laatste poging in de Statenzaal te Haar
lem een vergadering gehouden met de besturen van ge
meenten en waterschappen, die door de toezegging van
•bijdragen getoond hadden het belang van den aanleg
van kanalen in te zien. In de eerste plaats met de be
sturen van die gemeenten en waterschappen, die belang
hebben bij het kanaal StolpenSchagenKolhorn.
Deze bespreking had een zeer bevredigend resultaat.
Men erkende het groote belang van dit kanaal en zoo
kon een gewijzigde verdeeling van het totaal der bij
dragen voor dit kanaal worden opgesteld. Het zesde deel
der kosten van aanleg werd toegezegd, waarbij Schagen
op zich nam zooals wij destijds reeds meldden om
bet restecrende tekort bij te dragen.
Schagen heeft dus de utivoering van het eerste kanaal
mogelijk gemaakt.
Daardoor aangemoedigd, zijn Ged. Staten op dezelfde
wijze te werk gegaan ten aanzien van het kanaal Alk
maarKolhorn. Ook in de vergadering gehouden met
die gemeenten en besturen van waterschappen is de algé-
aneene wenschelijkheid van de tot standkoming van het
kanaal erkend.
Alleen van de zijde van het bestuur van Geestmeram-
hacht werd de vrees geuit, dat drie polders na de tot
standkoming van het kanaal groot waterbezwaar zouden
ondervinden. Dit was de reden, waarom medewerking
was geweigerd,
Die bezwaren van Geestmerambacht,
De waterstaatkundige indeeling is, zooals men weet,
aldus: het Hoogheemraadschap van de uitwaterende
sluizen van Kennemerland en West-Friesland is voor bet
grootste deel belast met het boezembeheer en de afwa
tering naar de Noordzee en de Zuiderzee; noordelijker
beheert het den Raaksmaatsboezem met eigen bemaling
op de Zuiderzee, en nog Noordelijker den Niedorper-
koggeboezem.
Als gevolg van het maken van het kanaal Alkmaar
Kolhorn zullen er in plaats van drie boezems, twee wa
terschappen met twee boezems komen. Een deel van
Geestmerambacht komt dan bij den Niedorperkoggeboe-
rem, een anedr deel bij de uitwaterende sluizen.
Omdat de uitwaterende sluizen alleen maar afwate
ring en geen eigen bemaling hebben, vreest men in
Geestmerambacht, dat het deel dat bij de uitwaterende
sluizen zal worden gevoegd, op den Schermerboezem
niet zooveel uit zijn polders zal mogen afmalen als in
het belang van de polders noodig is en tot dusver kon
geschieden.
Geestmerambacht is ook na de meest stellige verze
keringen van Ged. Staten en den Prov. Waterstaat en
van den directeur-generaal ir. Ringers, die de plannen
heeft ontworpen, bij dat bezwaar gebleven. Zelfs na de
•toezegging van de zijde van Ged. Staten, in een ver
gadering te Alkmaar door een lid van Ged. Staten
met het bestuur van Geestmerambacht gehouden, dat
Gedeputeerden met gebruikmaking van al hun bevoegd
heden, hun bij de Waterstaatswetgeving gegeven, zou
den zorgen, dat dit gevreesde groote waterbezwaar niet
zou ontstaan!
Geestmerambtcht Is, ondanks alle betoogen en ver
klaringen, op zijn stuk blijven staan.
Verhoogde bijdragen.
Gelukkig staan tegenover een vasthoudend verzet als
dat van Geestmerambacht belangrijke tegemoetkomin
gen van andere zijden.
Het Hoogheemraadschap N.-Holl. Noorderkwartier
heeft een hoogere bijdrage toegezegd, evenzoo het Hoog
heemraadschap der Uitwaterende Sluizen en eenige ge
meenten en waterschapsbesturen, en in bijzondere mate
de gemeente Alkmaar
Dat ook de Kamer van Koophandel voor N.-Holl.
Noorderkwartier en het bestuur van de Langendijker
Groentencenti-ale uit eigen beweging besloten een jaar-
•*»che bijdrage te geven, bewijst de noodzakelijkheid
van de totstandkoming van dit kanaal. Trouwens In
een vergadering van het bestuur van de Langendijker
Groentenveiling, dezer dagen gehouden, zei de heer C.
Wagenaar Kzn., dat het vorige jaar 1600 wagons kool
voor Amerika zijn vervoerd, die in hoofdzaak per motor
naar de havenplaatsen verzonden zijn. Wanneer wij aan
nemen, zei hij, dat er van de Broeker veiling 500 wa
gons zijn verzonden, dan zou dat een vrachtbesparing
geven, als het kanaal er was, van ruim f 6000, zoodat
het zeker wel van yroote beteekenis voor de streek is
als het kanaal er komt.
Hot is dus zeer begrijpelijk, dat Ged. Staten aanlei
ding hebben gevonden om een voordracht in te dienen
tot uitvoering van deze drie kanalen (het derde is
dat van Hoorn naar Medemblik)
Het verleenen van de Rijksbijdragen moet door de
Kamers nog worden goedgekeurd. Het bedrag is op deze
begrooting uitgetrokken en blijkens het verslag der af-
deellngen vond deze rijk9steun toejulohtng.
De Minister heeft zich op het standpunt geplaatst
dat deze drie kanalen het meest urgent zijn. Nader zal
dan worden overwogen of ook een Rijksbedrage voor
al de andere kanalen zal worden gegeven
Naar verdere uitvoering wordt krachtig ge
streefd.
De uitvoering van de eerste kanalen zal zonder twijfel
voor andere streken waarvoor kanalenzijn ontworpen
een aanmoediging zijn om de uitvoering daarvan mo
gelijk te maken en te vergemakkelijken.
In plaats van een bemoeilijking van de ten uitvoer-
legging van het geheele kanalenplan zal het maken
van de genoemde kanalen zeer waarschijnlijk juist sti-
muleerend werken.
Naar wij evrnemen, zullen Ged. Staten dan ook met
de meeste kracht er naar streven, dat ook voor de
andere kanalen de bijdragen van het Rijk en van de
streekbelanghebbenden bijeenkomen. Voor het kanaal
HoornMedemblik moeten no geenige belanghebbenden
toezegging doen; maar ook die verwacht men spoedig
te zullen verkrijgen.
AAN ALLE OUDERS.
Twee feesten, die aan de laatste maand des jaars
voor groot en klein luister bijzetten, zijn in aantocht.
Feesten, die gevoerd worden in den intiemen kring
van het huisgezin en die beide een geest ademen
van saamhoorigheid en vrede. Stellig zullen deze
feesten meewerken aan het versterken van de vredes-
gedachte, die op zoo sprekende wijze bezig is, de we
reld te veroveren. Het. „Vrede op Aarde", dat in de
christen-wereld 2000 jaar vergeefs heeft geklonken,
nadert. En gij, ouders, kunt daaraan óok meewerken.
Geeft uw kinderen op deze feesten geen miniatuur
moordwerktuigen als speelgoed. Geen geweren, geen
kanonnen, geen sabels of soldatenpakjes, die met den
geest van deze feesten zoozeer in strijd zijn. Helpt dc
roenschheid in haar moeilijke pogingen, den wereld
vrede te brengen, door uw kinderen ver te houden
van oorlogsspelen!
Het Bestuur der Aid. Schagen
van den Bond van Ned. Ond.
Als vervolg op het elders in dit nummer geplaatste
Kamerverslag, kan nog worden gemeld, dat vervol
gens in de zitting van Vrijdagmiddag de Minister van
Binnenlandsche Zaken de verschillende sprekers uit
voerig heeft beantwoord. Spreker meende dat wat de
critiek op de Troonrede betreft, toch alle crisis-maat
regelen steeds onmogelijk waren op te noemen.
De steun aan den Landbouw wordt overwogen. Het
is zeer gemakkelijk om verzoeken te uiten, als men
geen verantwoordelijkheid heeft te dragen.
Wil men den landbouw helpen, dan moeten nieuwe
wegen worden ingeslagen. Tegelijk met het Suiker
wetje is genoemd de verlaging van de vrachtprijzen.
Verdere maatregelen zijn in overweging. Spr. wijst op
het maalgebod, dat naar spr. hoopt spoedig wet zal
worden.
Over den invoer van het Russisch graan is niet de
eenige moeilijkheid, waaronder de graanverbouwers
lijden; zij gaan ook nog gebukt onder de overproduc
tie e.d. lage prijzen.
Een verbod van invoer van Russisch graan zou niet
helpen. Het zou op de wereldmarkt blijven drukken;
de oorzaak van de moeilijkheden is de lage wereld-
prijs.
Men is er algemeen van doordrongen dat de be
staansmogelijkheid van ons volk, althans het wel
vaartspeil, aan de orde is. Duidelijk wordt aange
toond hoe in dezen tijd van crisis de economische
vragen den geheel en toestand beheerschen en de wel-
vaartspolitiek op den voorgrond moet staan.
Men is hij de bespreking van stelsels als vanzelf te
recht gekomen bij het kapitalistische- en het daarte
genover staande socialistische stelsel. Veel van het
geen de heer Marchant daaromtrent heeft gezegd,
heeft de regeering met instemming gehoord. Zij zou
dit betoog nog kunnen aanvullen. De rechtsvorm on
zer maatschappij is gebaseerd op den privaten eigen
dom; alles wat principieel den privaten eigendom
aantast, acht de regeering uit den booze.
Gelijk welhaast vanzelf spreekt, moet de private
eigendom in het productieproces voeren tot de geva
ren waaraan de menschelijke natuur nu eenmaal niet
ontkomen kan. Ware de menschelijke natuur goed en
onbedorven, dan behoefde de regeering niet tegen uit
wassen op te treden. Zonder twijfel moet dat thans
wel.
Dikwijls gebeurt het dat de positie der moderne,
sterk geconcentreerde grootbedrijven ook door andere
dan socialisten worden aangemerkt als kapitalisme.
Daartegenover is waakzaamheid geboden. Wenscht
men de waakzaamheid tot een stelsel te verheffen,
dan hangt de regeering dat stelsel aan.
De heeren Marchant, Knottenbelt en Nolens hebben
den wensch uitgesproken, dat de toerusting der rc-
gcering zou worden verbeterd. Ook de regeering is
van meening, dat haar departementale hulpmiddelen
onvoldoende zijn en wenscht over te gaan tot een ver
betering van de afdeeling handel en nijverheid van
het gelijknamige departement. In het bijzonder heeft
zij hierbij het oog op den dienst der economische
voorlichting, die een instituut van voorlichting voor
de bevolking zoowel als voor de regcerir.g moet zijn.
Ten aanzien van de landbouwbelangen merkt spr.
nog op, dat bij uitbreiding van de economische voor
lichting, datgene wat verzameld wordt aan gegevens,
eveneens bruikbaar is voor producenten en handela
ren in landbouwartikelen, als voor den afzet van
industrieele producten. Er zal samenwerking gezocht
worden tusschen de beide departementen.
Aan het hoofd van de afd. handel en nijverheid zal
een directeur-generaal geplaatst worden.
Voorts zal een niet te uitgebreide Economische
Raad worden ingesteld, waarin ook vertegenwoordi
gers van den landbouw zullen zitting hebben.
Zij die samenvoeging van alles wat de volkswel
vaart betreft in een dep. v. algemeen bestuur hebben
besproken, zullen hierin wellicht een nieuw argument
vinden, doch spr. meent, dat de vorming van een
nieuw departement niet incidenteel kan geschieden,
terwijl hij opmerkt, dat de departementsindeeling de
aandacht der regeering heeft.
Wat te nemen crisis-maatregelen betreft, beraamt
de regeering een aantal maatregelen, die en op zich
zelf en in onderling verband allerminst van betee
kenis ontbloot zijn. Aangekondigd is de uitvoering
van werken. De regeering heeft maatregelen voor
werkloosheidsverzekering in het uitzicht gesteld. Op
het gebied der werkverruiming is zij voortdurend
doende. Woningbouw, ook als werkverruiming, steun
aan gemeentelijke steunverleening zijn in overwe
ging. Werkverschaffing in het algemeen houdt haar
voortdurend bezig. Dit alles kan op den naam van
stelsel min of meer aanspraak maken. De regeering
heeft getoond Nederlandsch fabrikaat op prijs te
stellen.
Ten aanzien van de sociale nooden moet de regee
ring steeds, doch thans vooral, rekening houden met
de lasten, welke zij op het bedrijfsleven legt. Daar
aan ontkomt geen enkel kabinet.
Het kabinet is allerminst passief. De regeering
hoopte hij haar sociale maatregelen op den steun der
rechterzijde; wanneer zij ook van andere zijde steun
mag ontvangen, zal haar dit verheugen.
Wanneer de regeering de noodige stappen zet om
tot een goede oeconomische voorlichting te geraken,
meent zij allerminst, dat haar taak daarmee is uit
geput. In de werkelijkheid van dit oogenblik bezit do
regeering niet de middelen om een algemeene loons
verlaging te bewerken; daarop kan de heer v. d.
Tempel gerust zijn. :-l iets anders zou het echter
zijn, indien de regeering een ingezette loonsverlaging
zou trachten te keeren. Overigens erkent, zij het. be
lang van een koopkrachtige massa. Wat de han
delspolitiek betrefr, heeft do regeering gemeend haar
bezwaar tegen een onderhandelingstarief te moeten
aanvoeren.
Geenszins echter heeft zij daarmee willen zeggen,
dat een onderhandelingstarief in geen enkel geval
voordeelen kan bieden. Haar overwegingen aangaan
de het onderhandelingstarief zijn nog allerminst ge
ëindigd. Hetgeen de regeering geschreven heeft, had
niet ton doel alle verwachtingen den kop in te druk
ken. Dit is de opvatting van het geheele kabinet: dat
niet het ondcrhandelingstarief voor goed als onbruik-
baar is opgeborgen.
De' regeering is voorncmèns geprononceerde geval
len van dumping te keeren. Een middel als door den
heer Nolens aangewezen om voorwaarden te stellen
bij ©missie van buitenlandsche leeningen ware zeker
te gebruiken, al zou dit wellicht niet bij de wet gere
geld behoeven te worden.
Voor de verbindendverklaring van collectieve con
tracten in ryksbestekken voelt spr. veel, doch zij is
in de practijk moeilijk toe te passen.
Wat de spoorwegtarieven betreft, deze zijn onder
worpen aan de goedkeuring van den minister van
waterstaat. Deze zal overleg plegen met den nieuwen
inspecteur-generaal der spoor- en tramwegen, die
1 Januari in functie treedt.
De houding der S.D.A.P. bij een mobilisatie.
De Minister zegt verder;
De heer Albarda ziet de houding van de S.D.A.P.
bij mobilisatie als een onderdeel van een interna
tionale actie, maar de houding der S.D.A.P. in dc
laatste jaren stemt niet overeen met die der socialisti
sche partijen in de omringende landen. De onzeker
heid, voortvloeiende uit de houding der socialistische
leiders hier te lande, maakte het den minister van
defensie tot plicht op een duidelijke verklaring aan te
dringen. De regeering moet maatregelen nemen voor
een ongestoordverloop; zij moet weten, wat zij bij een
mobilisatie aan de sociaal-democraten heeft.
Dit heeft niets gemeen met een verhoor op vraag
punten. Het is aan geen twijfel onderhevig, dat een
Nederlandsche regeering slechts tot mobilisatie zal
overgaan ter verdediding van ons land. Mag spr. uit
de rede van den heer Albarda van j.1. Vrijdag aflei
den, dat zijn partij zulk een mobilisatie zal steunen?
Een bevestigend antwoord op die vraag wordt door
de regeering oprecht gehoopt, opdat overweging van
maatregelen als door den heer Heemskerk bedoeld,
niet noodig zal zijn. Met den heer Schokking meent
spr. dat de ambtenaren bereid moeten zijn de Grond
wet na te komen.
De leden van het kabinet blijven zich als mannen
van rechts met de rechterzijde nauw verwant voe
len. Het kabinet, aldus eindigt spr., zal er naar stre
ven, ook tegenover de niet-rechtsche partijen de rcch-
vaardigheid tc betrachten.
Minister De Geer maakte alleen enkele opmerkin
gen over het verleden en de toekomst. Spr. heeft zich
er over verbaasd, dat de heer Albarda heeft kunnen
zeggen, dat al de bewapeningsmaatrcgelen aan de Ka
mer waren opgedrongen, dit in verband met het profi-
teeren der overschotten.
Noch het herstel van de invaliditeitsbijdrage, noch
de belastingverlaging, noch de spoorwegsanoering,
noch het herstel van het tekort in het Burgerlijk Pen
sioenfonds, zijn aan den aandrang van de Kamer te
danken. Dc dekking van laatstgenoemd tekort is
door een amendement tot op de helft teruggebracht.
De heer Albarda beriep zich op het herstel van het
zevende leerplichtjaar in de leerlingenschaal. Inder
daad waren daarvoor initiatiefvoorstellen ingediend.
Maar die beide maatregelen vergden slechts f IV2 mil-
lioen van de f 106 millioen. Bovendien zouden die
beide maatregelen met 1 Januari 1930 automatisch in
werking zijn getreden. Die zouden dus steeds van de
overschotten hebben geprofiteerd. Op dit punt was de
bestemming daarvan reeds in de wet vastgelegd.
De heer Albarda vroeg waarom van de overschotten
niet is geprofiteerd om de werkloozenverzekering tot
stand tc brengen, terwijl het daarvoor thans te laat
is. Die redeneering gaat aan alle kanten mank. Want
de capaciteit der overschotten is uitgebuit tot de uiter
ste grens. Bovendien duidt de Memorie van Antwoord
niet op nieuwe lasten voor de schatkist, maar op las
ten voor het bedrijf; alleen daarom wordt deze werk
loosheidsverzekering nu uitgesteld.
Wat de veiligheidstelling van den gulden betreft,
daarover heeft spr. alleen gesproken in 1922 in het
diepst der depressie. Na 1926, toen spr. weer mi
nister is geworden, nadat hij in 1923 was afgetreden,
heeft hij het woord nooit meer gebruikt.
De heer Albarda betoogde verder, dat op alle ge-
BUSTEN, INTERIEURS enz.
in de allerfijnste uitvoering. Speciaal adres voor
vergrootingen en reproducties naar elk portret, ook
naar oude, onduidelijke foto's. 1
Groote voorraad in alle soorten moderne lijsten,
pasklaar in alle gangbare maten. Groote keuze in
Engelsche Metallijsten.
Met het oog op de komende drukte verzoeken wij
beleefd Uwo bestellingen voor St. Nicolaas zoo
vroegtijdig mogelijk te doen.
FOTOGRAFISCHE ATELIERS
bied versoberd werd, behalve bij de defensie-uitgaven.
De heer Albarda is hier het slachtoffer van een op-
tisch bedrog. Spr. heeft hetzelfde wel eens van andere
zijde precies omgekeerd gehoord. Voor sociale uitga
ven is er altijd geld genoeg, maar voor defensie hcefti
men niets over! Dit is ook gezichtsbedrog.
Hoe kunt gij, vroeg de lieer Marchant, elf millioenj
per jaar vastleggen voor vlootaan'ouw? De helft
daarvan komt ton laste van Indië. Maar van „vast-*
leggen" is spr. niets bekend. De eerste elf millioen zijn
reeds in December van het vorige jaar gevoteerd; dit
jaar is reeds een deel gevoteerd van de elf millioen
voor het volgende jaar. Dat de voornemens van den
minister omtrent aanbouw zijn medegedeeld, is een
voudig geschied uit deferentie voor de Kamer. Vast
gelegd is er niets. Dit is een groot verschil met do
Vlootwet. Daar had men een leening voor den bouw,
fondsvorming. Daar bleef men dus aan de lasten vast
zitten. Daarop zou men niet hebben kunnen terugko
men.
Spr. beantwoordt daarna nog den heer Van <!e
Tempel ten opzichte van de indexcijfers 0111 daarna
te komen lot de salarisherziening en zegt dat een
algemeene salarisherziening op dit oogenblik niet in,
het voornemen der regeering ligt. Daartoe is thans
nog minder aanleiding cinn ooit te voren. Op dit
oogenblik, waarin ieder in eigen omgeving slachtof
fers van de malaise kent, ware een salarisherziening
niet alleen onrechtvaardig, maar ook zeker niet in
het belang der ambtenaren. Daarom kan ook van
herclassificatie voor enkele groepen poen sprake zijn.
Dit zou ook tot groote ontevredenheid onder dq
ahbtcnaren leiden. t
Wat de pensioenpremie betreft, zou wel eenstem
migheid in het geotganiseerd overleg zijn te verkrij
gen en in die richting zal in de eerste plaats iets te
zoeken zijn.
Maar wegens de reeds vermelde gronden kan daar
van op het oogenblik zeker geen sprake zijn.
Dat spr. te pessimistisch zou zijn wat cle toekomst
betreft, gelooft spr. niet. niemand zal dat kunnen
volhouden. Anderen noemen spr. te optimistisch. Da
elasticiteit van de vroegere begrooting is reeds ver
bruikt in verhooging der blijvende uitgaven of in be-j
lastingverlaging. De voorschotten zijn alleen bruik
baar voor delging van schuld of voor andere buiten
gewone uitgaven. Spr. zal echter welbewust geen te-!
korten aanvaarden, omdat hij niet weet, hoelang da,
crisis zal duren. Voor blijvende uitgaven zal dus blij-;
vende dekking moeten worden verkregen. De over
schotten kunnen alleen dienen om met iets gunstiger
ooi? de stijging van den buitengewonen dienst te zien.
liet brengen van eenige waterstaatswerken onder
buitengewoon schijnt spr. in de tegenwoordige om
standigheden niet met goed financieel beleid in
strijd, maar de overschotten mogen niet dienen om
nieuwe blijvende uitgaven te financieren en dus ook
niet om nieuwe belastingen tot dekking daarvan te
gen te houden of uit te stellen.
Volgen eenige replieken, waarhij de heer MarchariC
de positie der S.D.A.P. ter sprake brengt en vraagt
thans wat er moet gebeuren als men de S.D.A.P.
staatsgevaarlijk acht. Moeten dan alle sociaal-demo
cratische burgemeesters, wethouders, Gedeputeerden,
ambtenaren en arbeiders in openbare bedrijven, den
Staatsdienst of het onderwijs weg? Als men de kie
zers bij duizenden naar de S.D.A.P. wil jagen, is
dit het probaat middel. Moet de Grondwet worden
herzien, het kiesrecht worden ingeperkt? En moet
men met den dienstplicht breken? Als de Regeering
zich tot vrijwilligers beperkt, hoe moet zij dan het
leger brengen op oorlogsvoet? En meent de Regee
ring dat dan in de uren des gevaars het volk achter
haar zal staan?
Spr. wil dus van de Regeering vernemen, of en
welke maatregelen zij voornemens is te nemen, of zij
het advies der heeren Schokking en Heemskerk wil
volgen. De zaak is van groot gewicht Men draaie er
niet omheen. De zaak is van vitaal belang voor ons
volk; ja of neen?
De heer Van de Tempel dient in zijn repliek een
motie in als volgt;
De Kamer van oordeel dat verbetering van de be
zoldiging van het Rijkspersoneel en het onderwijzers
personeel wenschelijk is, noodigt de Regeering uit een
herziening van het Bezoldigingsbesluit te bevorde
ren en gaat over tot de orde van den dag.
Deze motie komt dadelijk in behandeling.
De vergadering wordt verdaagd tot n.s. Dinisdng.
Kunt u den dief van uw taschjc beschrijven
Hij was grooter dan mijn man.
(London Opinionj
ADMINISTRATIËN BELASTINGZAKEN
Hoofdkantoor: HAARLEM, Wilhelminastraat. TeL 11601. Na 6 aar Tel. 14621
Bijkantoor: 's GRAVENHAGE, Akeleistraat 56.
Speciale afdeelingen voor BLOEMBOLLENCULTUUR,
LAND- EN TUINBOUW en VEETEELT.
INLICHTINGEN bij onzen CORRESPONDENT, den heer