Op elke wond Purol. De Tuinbouw en de Spoorwegtarieven. Binnenlandsch Nieuws. Nachtelijke zwemoefening. De aanvaring van meerstoelen te IJmuiden. De wetlioudarscrisis in Alkmaar opgelost Auto het trottoir opgereden. Wacht U voor den hand! Voor allen die Sukkelen H«t nationaal product in de knel. lijk systeem aan ,te geven, maar alleen welke afwij kingen bij examens zijn toe-gelaten. Met de wenschcn ten aanzien van de tractemonten der onderwijzers zal bij een volgende salarisherzie ning rekening kunnen worden gehouden. Een herzie ning van die salarissen thans zou met onfeilbare zekerheid leiden tot een herziening ook van de amb tenarensalarissen. De regeering acht het oogenblik daarvoor nog niet gekomen. Wat de moties-Lingbeek en -Groeneweg betreft, wijst spr. er op, dat de toestand thans anders is dan toen het pacificatie-rapport werd opgesteld. Bij een herziening van de salarissen der onderwijzers- kloosterlingen dient niet te worden gelét op het ele ment der besteding der gelden. Alleen dient te wor den gelet op het element der behoefte. Alleen zou een onderzoek kunnen plaats hebben naar de vraag in hoeverre het behoefte-element bij alle categorieën ambtenaren voldoende bij de sala- risregeling tot zijn recht komt. Onder voorbehoud «lat dit niet mag leiden tot een algemeens salaris herziening, is de regeering bereid zoodanig onder zoek te doen instellen. Daarna volgt stemming over de moties-Lingbeek en -Groeneweg over de salarieering der onderwijzers kloosterlingen. Beide moties worden verworpen, respectievelijk met 41—36 en 40—35. Ook de motie- De. Visser (verhooging salaris der onderwijzers) valt met 49—27. Aan de orde is nu het Hoofdstuk Hooger Onderwijs, waarbij weer eenige speciale wenschen naar voren komen, o.a. om het bijzonder'Hooger Onderwijs te subsidieeren. In de avondvergadering van Donderdag is begon nen met de behandeling van de begrooting van Bin nenlandsche Zaken en Landbouw en de heer Braat bepleit voor de zooveelstc maal afschaffing van den Zomertijd. Spreker dient een motie in, waarbij de Kamer, van oordeel dat do crisis den landbouw teistert, in ver band daarmede den wensch van afschaffing van den zomertijd te kennen geeft. De Minister ontraadt deze motie. RELLETJES TE MAASTRICHT. De heer Vliegen (s.d.) brengt de gebeurtenissen van 16 October 1929 te Maastricht, waarbij twee dooden vielen, ter sprake en hij ontkent, dat deze gebeurte nissen een uitvloeisel waren van het conflict op de zinkwitfabriek. Do minister beroept zich op een niet gepubliceerd rapport. Voorts heeft do minister op verzoek van spreker een lijst van veroordeelingen overgelegd, doch verschillende daarvan hebben niets te maken met de staking, zooals ook de commissaris van politie heeft getuigd. Het lijstje is tendentieus vastgesteld. Spr. erkent dat. er een aantal gevallen zijn geweest, die wel door het optreden van stakers waren veroorzaakt, maar voor hdt meerendeel waren het gewone relletjes, zonder eenige schuld tvan de stakers. Stuk voor stuk heeft spr. de door den minister overgelegde gevallen onderzocht. Feit is echter, dat van de zijde der militaire po litie is geschoten op iemand, die bezig was een neer gevallen gewonde te helpen en dat de man op wien opzettelijk werd geschoten, aan de gevolgen is over leden. Doch voor een vorvolging tegen den schuldige acht te men geen voldoende termen aanwezig. Daarentegen hadden 67 veroordeelingen plaats, waarvan er verschillende weinig beteekenis hadden. Feit is ook, dat een groot deel van de schuld ligt in opstokerij in katholieke kringen. Sprekers conclusie is, dat de politie op 16 October met gebrek aan beleid is opgetreden en dat haar on verantwoordelijk optreden door de regeering is goed gepraat. De heer Hermans (r.k.) betoogt, dat dé katholieke organisatie op grond van de feilen in haar goed recht was om do staking te Maastricht niet te erkennen. Het ging daarom niet aan, de werkwilligen te betite len als onderkruipers. Het was den socialistischen vakorganisatieleiders, die in Maastricht sterker zijn dan de katholieke collega's, erom te doen, do katho lieke organisatie onmogelijk te maken. Het is onbil lijk, do schuld van het gebeurde te werpen op de katholieken. Het Verlangde onderzoek heeft nu plaats gehad on der leiding van een niet-katholiek ambtenaar, die zich op serieuze en zakelijke wijze van zijn taak heeft gekweten. Uit dat rapport is zeer wel gebleken, dat werkwilligon zijn gemobiliseerd en dat de stakers ruw zijn opgetreden. Mej. Katz (c.h.) keurt do publicatie van vertrouwe lijk overgelegde gegevens, zooals zij door den heer Drop is geschied af. Zij is echter allerminst bevredigd door liet antwoord van de rogeering op de nota-Vlie gen inzake het te Maastricht gebeurde en zij acht liet bewijs van de molestaties volstrekt -niet geleverd in strijd mot de opvatting van den heer Hermans. Ook acht zij het niet aannemelijk, dat men te Maastricht de schuldigen van de schietpartij niet heeft kunnen terugvinden; zoo'n omvangrijke stad is Maastricht toch niet, dat men deze personen niet zou kunnen ontdekken. De heer De Visser (comm.) acht het merkwaardig, dat zelfs in deze vergadering nog met vrijmoedig heid de voorstelling van katholieke zijde wordt ge daan, dat er te Maastricht een terreur is geweest. Tenzij men de terreur van de politie bedoelt, die er inderdaad was. Do Regeering poogt het optreden van de katholie ken te dekken. De veroordeelingen, wélke in de in lichtingen van de Regeering zijn opgenomen, hebben op spreker maar heel weinig indruk gemaakt; zij waren gedaan voor gevallen van gcenerlci betee kenis. Wanneer oen of ander gebeurt in een gemeente dan vraagt de regeering inlichtingen aan den burge meester en dan beroept zij zich op liet „officieele rapport". Een Kamerlid kan dan zoo hard opschep pen als hij wil, het. helpt niemendal. Spreker acht de geestelijkheid de hoofdschuldige aan deze misdaden. De Voorzitter roept den heer De Visser tot de orde, wat deze er toe brengt te zeggen. Ik houd vol, dat het een schandaal is, dat de regeering niet alles doet om de ware schuldigen, degenen die achterbaks heb ben opgehitst, op t,e sporen. Het is toch een feit, dat er geestelijken liepen met knuppels met scherpe pun ten gewapend alpenstokken, zooals men die van katholieke zijde noemde om de arbeiders te lijf te kunnen gaan. Dat zijn rare grapjassen, zegt spre ker. Er is hier een dubbele politieke moord gebeurd. Er wordt weer gehamerd. De heer Goscling (r.k.) brengt in herinnering, wat in deze zaak is gerapporteerd. Dc belangstelling die de Kamer voor deze zaak hoeft getoond zou er wel eens toe kunnen leiden, dat dit college als rechter zou willen optreden, hoewel daarin zijn vertegenwoor digd de rechters van instructie, de aanklagers en dc verdedigers, ten aanzien van verdachten, die nog moeten worden opgespoord. Spr. acht do Tweede Kamer niet het college om naar dc schuldigen tc zoeken. De minister van binnenlandsche zaken en land bouw, jhr. mr. Ruys de Beerenbrouck zegt. dat de regeering er niets verkeerds in ziet, dat de burge meester en de geestelijken krachtig optreden tegen molestaties verlangden. Spreker kan zich voorstellen dat iemand, die zelf niet in zulke omstandigheden verkeerd heeft, niet begrijpt, welke moeilijkheden en verantwoordelijkheden een burgemeester in zuike ge- vallen heeft te dragen. Maar wanneer de openbare straat onve-ilig wordt gemaakt, dan kan het hoofd der politie dat niet gedoogen. De openbare straat moet vrij zijn zoowel voor werkwilligen als voor stakers. Terroriseering moet in elk geval worden afgekeurd. Wat spr. in deze zaak als vrij Nederlander het meest heeft geërgerd, dat is, dat men werkwilligen in de fa briek opgesloten heeft gehouden. De mentaliteit in het Maastrichtsche politiecorps was die van een overwerkt, verzwakt corps, waarin de betrekkingen tusschen leiding en personeel niet in orde waren. In een goed geleid spr. wil niet zeg gen gedrild corps zou iets als hier heeft plaatsge had niet zijn voorgevallen. De Minister van Justitie, mr. Donner, wijst op de onderlinge tegenstrijdige verklaringen van de heeren riermnns en Vliegen ten aanzien van hetgeen aan de gebeurtenissen vap 16 October voorafging, wat in den nacht van 12 op 13 October plaats had (molesta tie en mishandeling van een werkwillige) was van ernstigen aard. Het geval van den heer Decker, die aan de verwon dingen is overleden, welke hij opliep doordat op hem werd geschoten, is zeer ernstig onderzocht, maar voor justitieel ingrijpen waren geen voldoende ter men aanwezig. Spr. gelooft dat de regeering terecht het standpunt van den advocaat-generaal tot het hare heeft gemaakt Van invloed van „hoogere .machten" op de regeering is hier geen sprake. De regering heeft een zoo onpar tijdig mogelijk onderzoek gelast en de conclusie daar van aanvaard, waarvoor haar geenerlei verwijt kan treffen. Na eenige repliek en dupliek, waarbij de heer De Visser wederom tot de orde wordt geroepen, wordt de vergadering tc 1 uur 's nachts verdaagd. De vrouw moet den man volgen Ook als hij gaat zwemmen. Donderdagnacht om half één zag een surveillee- rendc agent van politie op den Nesserdijk te Rot terdam tot zijn groote verbazing, dat een juffrouw daar rustig langs den kant liep pootje te baden. Alsof het volop zomer was en alsof zij zich bevond op het zonnige zand langs de zite zee bij Hoek van Holland, zóó stapte de dame parmantig met haar bloote beenen door het drabbige Maaswater. Haar rokken hield zij tot even boven de knieën opgetild en voorzichtig tastte zij zich een weg tusschen de pun tige steenen, de glasscherven cn den rommel welke gewoonlijk een rivierbodem bedekken. Voor de oogen.van den verbaasden agent werden de jaargetijden vertoond: immers, de vrouw was nog vrij jong en met eenige hoffelijkheid zou men kun nen zeggen, dat zij nog in de lente des levens stond. Haar bloote beenen beeldden den zomer uit, de don kere lucht, de gure wind en het meer dan kille wa ter zorgden voor de herfststemming en de dikke man tel en het bontje om den poezelen hals der poelendc dame deden aan den winter denken. Maar do agent dacht niet aan vader Haydn, noch aan de reclamc-aibums van een bekende koekfabriek. Hij dacht heel nuchter en zakelijk en wat hij dacht, laat zich het beste weergeven in één enkel woord: Maasoord! Maar plots drong golfgeplets tot hem door, komen de van verderop over het breede water. Hij keek cn keek en eensklaps zag hij een man, een naakten man met forsche slagen het water doorklieven en weer dacht de agent één enkel woord: Medemblik! De zwemmer naderde den wallekant en bij de on diepte gekomen rees hij op uit het groezelige water als mannelijke zeemeermin. Zoo stonden zij een wijlb in het nachtelijke duister:, dc man* gehuld in eer. zwembroekje, de vrouw met de bloof.e. beenen en de diep in zijn kraag gedoken agent en er was aarzeling van weerskanten. De rm..n wilde graag zijn kleeren gaan aantrekken, de vrouw wilde haar beenen dro gen en de agent wilde ingrijpen, maar tjonge, als je zoo heel alleen staat in den nacht, met vermoedelijk twee ontsnapten uit een inrichting voor geesteskran- ken Toen vermande hij zich en met de noodige barschheid om bangheid te verbergen, vroeg hij, wat of dat móst. En toen kwam het verhaal, dat wat wonderlijk klinkt, maar toch slechts de naakte waarheid moét bevatten. De man en de vrouw zijn kort getrouwd. Hij wilde zich bekwamen voor het vaardigheidsdiploma zwem men. Het geld om in een inrichting te gaan zwemmen had hij niet cn daarom had hij de Maas tót oefen terrein gekozen. Omdat hij vreemde, dat er overdag te veel belangstellenden zouden komen, ging hij bij voorkeur 's nachts zwemmen. En het vrouwtje? Ach, als je pas getrouwd bent, wil je zooveel mo gelijk in eikaars gezelschap zijn. Zwemmen kan zij niet, maar zij toonde haar goeden wil, door in de onmiddellijke nabijheid van baar heer gemaal te gaan pootje baden r N.R.Ct. Donderdagmiddag zijn er vier benoemd en wel 2 soc.-dcin. en 2 katholieken. In de gistermiddag te Alkmaar gehouden Raadszitting heeft de heer Sietsma (v.d.) namens de r.k., de s.-d. en de v.-d. voorgesteld het aantal vfefhouders van drie op vier te brengen en daarvoor to benoemen de heeren J. Westerhof, T. Bonsema (beiden s.-d.) en H. Klaver en G. van Slingerland (beiden r.k.). Deze vier wethouders werden na een uitvoerige discussie benoemd. De heer Govers (v.-b.) en Vogelaar (ch.-h.) beiden lid van 't tot dusver met de katholieken gevormde „meer- derhoidselftal", achtten uitbreiding van het wethouders aantal onnoodig. Laatstgenoemde verweet den katholie ken, dat zij welbewust, door het opdrijven der loonen in werkverschaffing op deze wethouderscrisis hadden aan gestuurd, wetende, dat de andere leden van het elftal en het college do subsidie van Rijk en provincie niet wilden missen. Nu do roomsch-katholieken niet op de gevallen beslissing inzake deze loonen terug willen komen, heb ben zij elke verdere samenwerking in het elftal onmoge lijk gemaakt De vijf overgeblevenen van dit elftal zou den uit protest blanco stemmen. De heer Woldendorp (r.k.-dom) ontkende het doelbe wust aansturen der katholieken op een wethouderscri sis. Juist het vasthouden van het collego aan de subsidie was oorzaak ervan. Toen de Ch. Hist. Kiesverecnlging dezer dagen den eisch stelde, dat men den heer Ringers als wethouder van publieke werken moest behouden, is alle verdero samenwerking onmogelijk geworden. De heer Ven -oker (r.-dem.) schreef de crisis toe aan het te vlug ste'ien van de portefeuille-quaestie door het college bij de quaestle der loonen in werkverschaffing, en aan de halsstarrigheid van wethouder Ringers om de portefeuille van publieke werken te behouden. De heer Klaver (r.k.) zeidö als leider van de fractie op herstel van het elftal te hebben aangestuurd. Toen de heer Ringers geen andere portefeuille wenschte dan pu blieke werken, was er evenwel geen andere keus dan samenwerking te zoeken met do S.D.A.P. en de v.-d. Met veertienstemmen en vijf blanco werden vervol gens benoemd de heer J. Westorholf (financiën en so ciale aangelegenheden), Bonsema (lichtbedrijven, abat toir en gemeentelijke geneeskundige dienst), Klaver (Sportpark, plantsoenen en publieke werken), Van Slin gerland (reiniging, grondbedrijf en marktwezen). De burgemeester behoudt de portefeuille van onderwijs. Bijna een halve ton schade. Bij het vertrek uit de middensluis te IJmuiden is Donderdagavond 1.1. het motorschip „Orionoco" van de Hamburg—Amerika Linie in aanvaring geweest met een drietal meerstoelen, waarvan er een geheel on der water werd gedrukt, terwijl de tweede, die in destijds door de „Poeloe Laoet" was aangevaren, en do derde ernstig ontwricht werden. Het onderzoek naar de aangerichte schade heeft thans uitgewezen, dat deze niet minder dan f45.000 bedraagt. De ree- derij heeft zich reeds contractueel verbonden tot be taling van dio schade. Voor het opruimen van de wrakstukken is gebruik gemaakt van een bok der Amsterdamsche Droogdok Maatschappij. Wonder boven wonder geen persoonlijke ongelukken. Toen Donderdagochtend te ongeveer zes uur de chauffeur van een vrachtauto op den Haarlemmer weg te Amsterdam de van Scholtenstraat wilde in rijden, werd hem den weg versperd door een wiel rijder. De chauffeur gooide dadelijk het stuur om, waarbij echter de stuurinrichting defect geraakte. Dc auto reed hierdoor het trottoir op. De omstanders meenden, dat er een ernstig ongeluk zou gebeurd zijn, daar zij den auto in aanraking za gen komen met twee vrouwen, een jongetje en een meisje. Achteraf bleek echter, dat niemand van het vier tal ernstig verwond was. Een der vrouwen, die over inwendige pijnen klaagde, is zekerheidshalve naar het Wilhelmina-gasthuis vervoerd, vanwaar zij echter naar huis kon gaan. De drie anderen kwamen met den schrik vrij. De auto werd niet ernstig beschadigd. Naar aanleiding van de ncllctjas te Haarlem. In het nummer van Donderdag is in een bericht over de relletjes te Haarlem, welke Woensdagmiddag en avond hebben plaats gevonden, melding gemaakt van 'n aantal charges der politie, welke werden uit gevoerd met medewerking van de hondenbrigade. Verscheidene personen werden zoowel bij de middag charge eis bij de avondcharges gebeten, zoo werd daarbij medegedeeld. Op het politiebureau beklaagde zich iemand over deze handelwijze, maar hij bleek nog dertig dagen hechtenis te goed te hebben en werd dus opgesloten. Voor zijn beklag had deze man niettemin naar onze opvatting allen grond, aldus de N. R. Ct. Da relletjes schijnen in verband te hebben gestaan met een Qom-munistische interpellatie in den gemeente raad,' ten einde meer steun te verkrijgen voor werk- looze arbeiders, maar daarom behoeft men toch niet zelf over te gaan tot Russische methoden, al hebben, wij nooit gelezen, dat het drastische optreden der po litie in Sowjet-Rusland zich ook op deze wijze uit. Voor den politiehond wordt hier te lande de Ne derlandsche herdershond gebruikt, die flink kan bij ten en die, omdat hij nu eenmaal een beest is, ook de verkeerde persoon kan bijten, een nieuwsgierige b.v., die met de relletjes niets uitstaande heeft. Zijn taak is het speuren naar sporen van voortvluchtigen en het als geleider beschermen van politiemannen op af gelegen plaatsen. De hond merkt door zijn reuk dan ook eerder dan zijn meester, dat b.v. iemand zich ver- dekt heeft opgesteld. Wij hebben echter nog nooit ge hoord, dat men ze op de menschen losliet, zooals dat in Haarlem is gebeurd. Afgescheiden van de vergis singen, welke daarbij kunnen voorkomen, is dat een menschonwaardig optreden van de politie en men mag hopen, dat het de eerste en de laatste maal is geweest, dat de Haarlemsche politie daartoe haar toe vlucht heeft genomen. Het cave canem, hoed u voor den hond, moge daarom ook voor haar gelden! met Verstopping of moeilijken, tragen en onregelmatigen Stoelgang zijn Mijnhardt's Laxeertabletlen onmisbaar. Werken vlug zonder kramp of pijn. Bij Apothekers en Drogisten. Doos 60 ct. Actie van het Centraal Bureau voor de tuin bouwveilingen voor verlaging der tarieven. Bevoorrechting van in- en doorvoergoe- deren. Een wanverhouding. Het vraagstuk van de hooge spoorwegtarieven voor vervoer van tuinbouwproducten is voor de tuinders van steeds grooter belang geworden, nu in den laatsten tijd de veilingswaarde dier producten en mede van die der landbouw sterk is gedaald. Verschillende pogingen, die de tuinbouw in den loop der jaren heeft gedaan om ver laging der tarieven te verkrijgen, zijn alle mislukt Bij de algemeene beschouwingen naar aanleiding van de begrooting is uit de Tweede Kamer wederom op verla ging dezer tarieven aangedrongen, waarop de minister heeft beloofd, de zaak met den nieuwen inspecteur gene raal te bespreken. De voorzitter van het Centraal Bureau van de Tuin bouwveilingen, de heer Valstar, heeft op een perscon ferentie in den breede uiteengezet dat reed3 jaren lang de Nederlandsche tuinbouw bij de Spoorwegen alle mo gelijke moeite heeft gedaan om een verlaging der tarie ven te verkrijgen. Maar steeds hebben de Spoorwegen geweigerd een verlaging van eenige beteekenis toe te passen. En thans is de toestand zoo, dat leder uitstel van verlaging in hooge mate nadeellg voor den algemeenen toestand is. Want, het moge in de streken met gemengde bedrijven nog niet zoo nijpend zijn, in Noord-Holland en in de speciale groenten-districten van Zuid-Holland is de nood werkelijk zeer hoog geklommen. Vóór 1923, toen de Hollandsohe en de Staatsspoor el kaar felle concurrentie aandeden, had de tuinbouw be hoorlijke vrachttarieven. Sedert de fusie is dit uit. Verlaging der spoorwegvrachttarieven zou voor den tuinbouw verlichting van den toestand beteekenen; ieder uitstel is in hooge mate nadeelig en zal zich tenslotte wreken op de toch al niet hooge loonen. De regeering, die door middel van commissarissen zeggenschap in het bestuur der Spoorwegen heeft kan zich thans niet meer onttrekken aan de noodzakelijke verlaging der vrachtprijzen. De toestand is op het oogenblik zoo, dat elke verhou ding van den vrachtprijs tot de waarde van het product zoek is. Voor den Langendijk, welke per jaar 50 millioen K.G. witte kool uitvoert en die op het oogenblik, evenals verleden jaar voor een wagon van 10.000 K.G. niet meer dan f 125 kan maken bedraagt de, vrachtprijs van zulk een wagon naar de grens afstand van 205 K.M. f 60, d.1. bijna de helft van de waarde. Peen verkeert ln het zelfde geval. Uien zijn, wanneer zij de grens hebben be reikt belast met 'h derde der waarde wegen den vracht prijs. Voor bloemkool, die dezen zomer wekenlang niet meer dan f 100 per wagon van 5000 Kg. baalde, en die wegens haar groote bederfelijkheid als ljlgoed verzonden moet worden evenals alle niet stapelgroenten en alle fruit wordt van Loosduinen naar Oldenzaal f 64,—, d.1. 64 pet aan vrachtprijs berekend. Deze enkele voor beelden zeggen reeds duidelijk genoeg, welk een ernstige handicap de huidige tarieven voor onzen uitvoer van groenten en fruit zijn. Dat lagere spoorvrachten Inderdaad een gunstlgen in vloed op den afzet van tuinbouwproducten hebben is wel gebleken uit het prijsverloop der vroegere aardappelen, waarvoor den afgeloopen zomer zes weken lang een uit zonderingstarief gold. Door den lageren vrachtprijs kon het Nederlandsche product beter tegen aanvoer uit België en andere landen concurreeren en steeg ook de vraag op de Dultsche markten. Dat de Nederlandsche tuinbouw op de Dultsche mark ten een harde noot te kraken heeft, blijkt wel uit het feit, dat in Duitschland llchtbederfelijko rroducten als ijlgood worden vervoerd tegen vrachtgi^dprijs, terwijl de Nederlandsche Spoorwegen den vollen ijlgoedprijs in rekening brengen. Daarbij komt dat het Nederlandsche product in Duitschland den gewonen vrachtprijs betaalt terwijl daar de voortbrengselen van eigen bodem lage uitzonderingstarieven genieten. Niet alleen wordt hier door concurrentie bijna onmogelijk gemaakt, maar wan neer wij rekening houden met het feit, dat zelfs de vracht goederenprijs ln Duitschland dank zij de uitzonde ringstarieven over het algemeen lager is dan binnen onze grenzen, dan zien wij hoe de markten van Neder- landsch Limburg worden overstroomd met belangrijke hoeveelheden kool uit Holstein. Tevoren deed zich dit verschijnsel niet voor. Het Nederlandsche product vindt er geon afzet, omdat de Nederlandsche spoorwegtarie ven de Dultsche kool voordeellger laten zijn. De Neder landsche vracht is bijna 80 pet. hooger dan de Italiaan- sche. Ook België weet zijn tulnbouwexport door gunstige spoortarleven te bevorderen. Opzettelijk zijn hlor Duitschland. Italië en België ge noemd, omdat deze landen met dèn Nederlandschen tuin bouw kunnen concurreeren. Vergelijking met de spoor wegtarieven in Polen, Tsjecho-Slowakije, Oostenrijk e.d. gaat niet op, omdat deze landen niet een tuinbouw met noemenswaardigen export bezitten. Wordt dus onze nationale tuinbouw aan banden ge legd door hooge spoortarieven op eigen bodem en door de uitzonderingstarieven welke het buitenland aan zijn eigen product biedt, het wordt zelfs den nuchteren Hol lander angstig te moede, wanneer hij ziet hoe de Ne derlandsche Spoorwegen, krachtens een speciaaltarief liet van overzee versch aangevoerde fruit, zooals appelen, pe ren en druiven, bevoorrecht boven inlandsch fruit, Voor geïmporteerd fruit wordt van Rotterdam of Am sterdam naar Maastricht f 37.50 en naar Venlo f 32.50 per wagen van 5000 K.G. berekend. Rijdt deze dezelfde wagon met Llmburgsch fruit beladen terug naar de hoofdstad, dan moet van Maastricht af f 47 en van Ven lo af f 38.50 worden betaald! Het Limiburgsche fruit moet dus 25 pet. meer aan vracht betalen, dan de buitenlandsche concurrenten. Voor druiven bedx*aagt dit percentage zelfs vijftig: 5000 K.G. overzeesche druiven als vrachtgoed van Rotterdam naar Maastricht verzonden kosten f 37.50 aan spoorvracht. Rijdt in denzelfden trein een 5000 K.G. wagon met West- landsche druiven mede, dan wordt hier f 56.50 voor be rekend! Voor komkommers en tomaten, welke toch de voor naamste producten van den Noderlandschen tuinbouw zijn, wordt, wanneer zij van overzee worden aangevoerd per wagonlading van 5000 K.G. van Rotterdam of Am sterdam naar Venlo f 32.50 berekend. Is het product van eigen bodem, dan rekent men voor gelijk vervoer over hetzelfde traject f 39.50, d.i. ruim 21 pet. meer. Nog gunstiger hebben de Nederlandsche Spoorwegen het gemaakt voor doorvoerartikelen. Van Rotterdam naar Venlo-grens rekent men voor een 5 tons-wagen druiven in transito f 28.Voor Nederlandsche druiven over hétzelfde traject mag men f 48.d.i. ruim 71 pet meer betalen. Voor komkommers en tomaten zijn deze bedragen f 28.en f 40.50, hetgeen een verschil van ruim 44 pet. maakt. Krachtens ditzelfde speciaaltarief worden de doorvoergoederen als ijlgoed vervoerd met slechts 50 pet verhooging van den vraohtgoediprijs. Zoo I bedraagt de ijlgoedvracht van 5000 K.G. buitenlandsche komkommers of tomaten van Rotterdam naar Olden- zaal-grens f 46.50, waar de Nederlandsche producten f 57 of ruim 22 pet meer moeten betalen. De politiek der Nederlandsohe Spoorwegen komt hier wel duidelijk voor den dag. Terwijl het achterland, dat de buitenlandsche artike len vla Rotterdam en Amsterdam betrekt, niet beslist op deze havens is aangewezen, daar de import ook zijn Y,-og kan kiezen over Antwerpen of Hamburg, is voor het binnenland het vervoer per spoor de eenige moge lijkheid om de producten behoorlijk en tijdig hun plaats van bestemming te doen bereiken, m.a.w. waar de Ne derlandsche Spoorwegen concurrentie hebben te duch- teh gerven zij voordeellge tarieven en waar concurren tie is uitges'loten houden zij hun vrachtprijzen hoog,' zoo zelfs, dat de binnenlandsche tuinbouw, die toch al met kwade tijden te kampen heeft, tientallen procen ten meer moet betalep dan de import, die bovendien bij een contract van 50000 wagons dertig pet korting krijgt, hetgeen geen onzer tuinbouworganisaties tot dusverre Is gelukt De heer Valstar zelde, dat een tarievenverlaging voor de Spoorwegen onherroepelijk een verlies beteekende. Dit verlies zou slechts voor een klein gedeelte gecom penseerd worden door meerder vervoer. Maar niette genstaande dit, zullen de Spoorwegen er toch toe be sluiten moeten willen niet steeds meer afzetgebieden,ook in ons eigen land, voor de Nederlandsche producten verloren gaan. Waren de marktprijzen hoog, dan speelt het vrachtvervoer een ondergeschikte rol; bij de huidige marktprijzen echter is het tarief van veel beteekenis. Thaas wendt de tuinbouw zich tot de regeering, op dat deze in de huidige zorgvolle tijden al haar invloed aanwende om de onrechtvaardige tariefsverhoudingen tot redelijke proporties tex-ug te brengen. Bezwaren kwamen er reeds van de blnnenschipperij welke zich bedreigd gevoelde door eventueele verlaging der spoorwegvrachten. Doch men houde wel ln het oog, dat vervoer te water voor den tuinbouw in het alge meen geen waarde heeft, omdat er veel te veel tijd mee gemoeid is, en het product zoo versch, dus ook zoo snel mogelijk zijn bestemming moet bereiken. Al leen voor vroege aardappelen uit Noord-Holland naar Amsterdam wordt gebruik gemaakt van vervoer te water en nu is het wel merkwaardig, dat in den afge loopen zomer tijdens de zes-weeksche periode der spoor- vrachtverlaging het vrachtvervoerte water niet noe menswaard achteruit liep. Het valt te verwachten, dat bij de begrootingen van Landbouw en van Watei'staat deze ernstige kwestie niet aan de aandacht der volksvertegenwoordiging zal ontgaan. Moge dan ook de regeering haar commissaris sen in het bestuur der Spoorwegen doen spreken, op dat de Nederlandsche tuinbouw zijn producten niet langer door een wanverhouding ten achter gesteld ziet by andere van vreemden grond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 14