Raad Schoorl.
Vergadering van den Raad op Donderdag 27 No
vember 1930, des morgens 10 uur.
Alle leden zijn aanwezig.
Voorzitter de heer Baron van Frydagn, secretaris
de heer Smits.
Na opening volgt mededeeling van de volgende
Ingekomen stukken.
Van Ged. Staten de goedkeuring op het raadsbesluit
tot het aangaan van een geldleening ad f87000 en op
het besluit tot schenking van het oude raadhuis aan
de Hendrik de Keyzer-vereeniging. Van den Minister
van Arbeid een circulaire over de opruiming van
krotwoningen.
Bij de kasopname bij den gemeente-ontvanger was
en moest in kas zijn f2064.93.
De heer ,T. Sohotvanger verzoekt aansluiting aan
het. gashuizennet. Besloten wordt onder de vastge
stelde voorwaarde wat garantiestelling betreft, de
aansluiting te accepteeren, doch erop te wijzen dat
aansluiting vanaf de Slotlaan raadzaam is.
De zoon van den heer J. Louwe, die geestelijk niet
normaal is, zal ondergebracht worden in een inrich
ting te Boekei. In de kosten zal worden bijgedragen
door het Burgerlijk Armbestuur f100, door de ouders
f 100, door het Parochiaal Armbestuur f60 en door
de gemeente f 100.
De heeren Schermer en Duin dachten dat de jon
gen vrij kalm was, doch de Voorzitter zegt, dat de va
der een ander geluid laat hooren en spr. er in open
bare vergadering niet verder op zal ingaan.
Inzake de zomerwoningverordening had de heer
Schermer voorgesteld om de vergunningen een tijds
duur van 5 jaar te doen hebben, het maken van
slaapgelegenheid voor kinderen boven 12 jaar met
ingang van 1 Januari 1933 verplichtend te stellen en
voorts dat er beroep op den Raad zou zijn openge
steld. B. en W. kunnen zich met de wijzigingen ver
eenigen en zullen informeeren of Ged. Staten met
deze wijzigingen accoord kunnen gaan, waarna de
verordening in de volgende vergadering definitief zal
worden vastgesteld.
Om prae-advies wordt in handen van B. en W. ge
steld een verzoek van de pensiorihoudersvereeniging
om een subsidie voor een kookcursus ad f 50.
De heer Groothof, pachter van het strand te Cam
perduin, verzoekt uitbreiding van de pacht en wil dan
aan de verdere exploitatie uitbreiding geven. Om ad
vies in handen gesteld van B. en W.
Hetzelfde lot ondergaat een verzoek van B. Haring
wat betreft de belooning voor opwinden van klokken
G.E.B. enz.
De Voorzitter deelt mede, dat half November de
weg grens Bergcn-Camperduin en de weg Kom
Schoorl-Schoorldam is geopend. Het te innen bedrag
van f3200 garantie voor het gasbedrijf is op f2700
binnen. De stichting van het gasbedrijf is met de
geraamde f87000 prachtig uitgekomen.
Steekpenningen voor de armenkas?
Ingekomen is een schrijven van de heeren De Win
ter e.a., handelaren in gasornamenten enz., die er op
wijzen dat de directeur van het G.E.B. dergelijke ar
tikelen heeft geleverd en daarvoor provisie heeft ge
noten en verzocht wordt in de toekomst daartegen
maatregelen te nemen. Een dergelijk schrijven was
ook aan B. en W. gezonden, maar adressanten heb
ben gen antwoord ontvangen.
De Voorzitter zegt, dat B. en W. deze kwestie nog
niet. schriftelijk hadden afgehandeld en de handel
wijze niet goed vinden. Spr. zegt het te betreuren dat.
zulks in den tegenwoordigen tijd plaats vindt en de
directeur zal zulks een tweede keer wel niet meer
doen. B. en W. en de gascommissie beschouwen deze
zaak verder als afgedaan. Door de firma Stokvis is
medegedeeld dat gedacht was dat de bestelling na
mens het G.E.B. plaats vond. Spr. zou het een mooi
gebaar hebben gevonden als de heer Schoone de ont
vangen provisie in de Armenkas had gestort.
De heer Schermer zal kort zijn, omdat het hier een
persoonlijke zaak betreft en het 't beste is 2 partijen
te hooren. Wel is de heer Schoone gehoord, maar spr,
wil ook de bewijzen zien op wiens naam is gekocht
en daartoe wil hij inzage van de facturen hebben.
Spr. beschouwt dus deze zaak niet als afgedaan.
Üe Voorzitter zegt, dat de facturen aan het G.E.B.
zijn.
De heer Van Lienen zegt, dat de gascommissie had
besloten de kwestie niet in den Raad te bespreken en
is er ook niets gezegd over storting in de Armenkas.
De heer Gutter vraagt wat de bedoeling is, is de
zaak nu afgedaan?
De Voorzitter zegt opgemerkt te hebben dat hij het
een mooi gebaar zou hebben gevonden als de gelden
in do Armenkas waren gestort en dat de kwestie be
sproken wordt, komt doordat adressanten nu een
adres aan den Raad richten.
De Voorzitter zegt dat de heer Schenner in de ge
legenheid zal worden gesteld de facturen in te zien.
De heer Schenner merkt op dat de heer Schoone
gezegd had niet. te weten of hij de facturen nog had
en dat noemt spr, een gok antwoord.
De Voorzitter zegt dat de facturen bij B> en W.
waren, maar uit de opmerkingen blijkt dat ze niet
ter secretarie zijn ontvangen.
De heer Gutter behoudt zich het recht voor, in
dien de gascommissie de kwestie heeft behandeld,
er op terug te komen.
De heer Duin wijst er op dat er slechts één was
<Aie in hetzelfde soort toestellen deed en van Adres
santen is het meer een persoonlijke zaak en daarom
moet deze snertzaak ook in den Raad worden ge
bracht. 't Is alleen om publiciteit te doen.
Do heer Stam had niets over deze zaak willen zeg
gen, maar nu de heer Duin als 't ware den heer
Schoone verdedigt, wil spr. een ander geluid laten
hooren. Spr. herinnert dan aan de circulaire die door
de gemeente aan de ambtenaren is gezonden, waarin
werd medegedeeld dat, het verboden was steekpen
ningen te ontvangen. In de instructie van den direc
teur staat wel niet dat hij geen handel mag drijven,
maar er is onvoorzichtig door hem gehandeld, door
in naam van het bedrijf handel te voeren en zolf de
winst in den zak te steken. Spr. acht het gewenscht
dat dit duidelijk wordt gezegd, want we zitten hier
niet om maar alles te slikken.
Er is straks over storting in de armenkas gespro
ken, maar z.i. moet het bedrag in de kas van het be
drijf wezen. De heer Schoone wist wel dat hij geen
goede zaak deed, want de zaak staat niet in de boe
ken. Spr. gelooft niet dat we reeds 'n einde aan deze
zaak hebben.
De Voorzitter zegt dat B. en W. dan ook aan den
betrokken persoon hebben geschreven en op het ver
keerde der handelwijze hebben gewezen. En spr. heeft
straks ook gezegd zeer te betreuren dat in 1930 zich
een dergelijke kwestie voordoet.
Thans worden de notulen der vorige vergadering
gelezen, ze worden onveranderd vastgesteld.
Naar aanleiding van de notulen deelt de Voorzit
ter mede, dat de nieuwe houtvester zich bereid heeft
verklaard bij de werkvoorziening medewerking te
willen verleenen en B. en W. hebben zich tot den
Minister en Ged. Staten gewend. Verschillende plan
nen zijn aanhangig; er zijn thans 10 werkloozen,
waarvan er 6 door de gemeente te werk zijn gesteld
aan den Voorweg. Het is dc bedoeling dat eerst rijk
en provincie wat doen en dat dc gemeente dan aan
vullend werkt.
De begrootingen.
Zonder opmerkingen worden vastgesteld: tfegroo-
ting Burgerlijk Armbestuur, tot een bedrag van
f 4275.95; begrooting Vleeschkeuringsdienst tot een be
drag van f3150.35; idem G.E.B. tot een bedrag van
f20.500; idem gasbedrijf, gewone dienst f13940, kapi-
taaldicnst f2900.
Ten aanzien van de gemeenlcbegrooting, rappor
teert de heer Schermer namens de commissie van
onderzoek, dat over het algemeen de posten als vrij
juist geraamd werden beschouwd. De comm. juicht
de poging toe om meer steun van de provincie te
krijgen voor het onderhoud der wegen en ook om
meerdere wegen op de wegenlijst geplaatst te krij
gen.
De meerderheid der commissie kan meegaan met
het voorstel van B. en W. om het salaris van den
gemcentcbodc met f 100 te verhoogen. Wordt aan
genomen.
Wat de Vleeschkeuringsdienst. betreft, gaat de com
missie niet accoord met het idéo van Warmenhui-
zen om. het. salaris van den secretaris met f 100 te
verlagen, niet goed als hot wordt geoordeeld om
als de finantieele toestand van een bedrijf minder
goed gaat, dit te wreken op de ambtenaren.
Om de subsidie aan het Witte Kruis met f50 te
verhoogen, met het rlocl dat de Witte Kruis-afdeeling
met dit bedrag „Huisverzorging" subsidieert, lcan bij
den heer Stam geen genade vinden. Spr. wijst op de
begrafenisverceniging en de vereeniging voor zieken-
huisverpleging, waar zelfhulp voorzit. Als deze nieu
we vereeniging z'ich zelf wil bedruipen, kan volstaan
worden met een contributie van 10 cent per week en
nog gemakkelijker is het, wanneer men nagaat dat
gerekend wordt op 200 ziektedagen en er 120 leden
zijn. Elk lid zou dus niet meer dan 2 maal behoeven
in te vallen. Eerst dan zou men kunnen spreken van
huisverzorging. Alleen in abnormale gevallen dient
de gemeente subsidie te verleenen en spr. wijst er
nog op dat do begrafenisvereeniging zich zelf hielp
door heffing van een extra omslag.
De heer Kaag zegt dat een nieuwe vereeniging op
gang geholpen dient te worden en als een contribu
tie van 10 cent per weck werd geheven, de vereeni
ging zeker geen leden zou krijgen.
Voor den heer Duin is het een bezwaar dat de ver
eeniging niet algemeen werkt, maar alleen voor
de leden.
De Voorzitter acht het de beste oplossing dat de
subsidie van f50 voorloopig voor een jaar wordt ver
leend.
Ook de heer Schermer wil de subsidie beschouwen
als een steun bij de oprichting, maar is het overi
gens met den heer Stam eens dat dergelijke ver-
eenigingen zich zelf dienen te bedruipen.
De heer Bijl vreest dat heffing van 10 cent contri
butie niet. te doen is een we zullen voorloopig wel aan
de subsidie vastzitten.
De Voorzitter acht het wel goed als er in de Witte
Kruisafdeeling over gespróken. \Vordt om den onbe-
middelden te helpen, ook al is men geen lid.
De heer Van Lienen wil voor éón jaar de subsidie
verleenen, maar is het volkomen eens met den heer
Stam.
De heer Gutter wijst er nog op, dat een vergelijking
tusschen deze vereeniging en een begrafenisvereeni
ging niet opgaat, ziektegevallen komen onverwachts.
De subsidie van f50 wordt toegestaan.
Ten aanzien van het wegenonderhoud acht de com
missie het gewenscht dat de rijwielpaden worden op
gehaald, omdat ze slecht aansluiten bij het vernieuw
de straatgedeelte. Ook de aansluitingen aan de nieu
we gedeelten dienen te worden verbeterd. B. en W.
zullen een en ander zooveel mogelijk bevorderen.
Wat den post f 1400 garantiebedrag gasbedrijf be
trof, merkte een der leden op dat juridisch geen aan
spraak op deze garantie' is te maken, omdat bij de
toezegging gerekend was op het aangaan van een
annuiteitsleening en daartoe had de raad niet be
sloten. Opgemerkt werd dat zulks nimmer door B.
en W. in uitzicht was gesteld en de betrokkenen bij
cle garantiestelling geen enkele voorwaarde hadden
bedongen.
De begrooting der gemeente wordt daarna vastge
steld in ontvangst en uitgaaf voor den gewonen dienst
op f 111796.36%, voor den kapitaaldionst op f8900 en
met een post onvoorzien van f 2700.31/4.
De Voorzitter dankt commissie en rappörteur én',
ook de ambtenaren voor dc verrichte extra werkzaam
heden.
Meer bijdragen gewenscht.
Mededeeling wordt gedaan van het schrijven dat
B. en W. zullen richten aan Ged. Staten en waarin
wordt medegedeeld dat, het wegenplan behoudens het
vernieuwen van den Voorweg is uitgevoerd; dat de
kosten van deze verbetering van den weg kom Schoorl
naar Schoorldam hebben bedragen f30.000, dat de
totale uitgaven op f120.000 gesteld kunnen worden en
dat deze kosten de draagkracht der gemeente te bo
ven gaan. B. en W. vragen dan ook om den Duinweg
en Heeren weg, tot een lengte van 7900 strekkende
meters in het wegenplan op te nemen en om voor
den Laan- en Damweg een extra bijdrage te mogen
ontvangen.
Het heinen der slooten.
Door de heeren Kaag en Bijl wordt nog voorgesteld
om het heinen der slooten niet meer voor rekening
van de aangrenzende landerijen te doen komen,
maar voor rekening der gemeente te nemen en daar
toe f800 op de begrooting uit te trekken.
De meerderheid van B. en W. vreest dat de kosten
hooger zullen zijn en meent dat als er verandering
moet komen, die dan dient te. komen als de wegen
uit de huur zijn. Dan toch is er een nieuwe pacht-
regeling te maken.
De heer Bijl schat de lengte op 40 K.M. en de kos
ten van heinen op ¥20 per K.M. Thans wordt het
heinen door de landgehruikers voor cle gemeente voor
niets gedaan. Dat de nieuwe regeling zou moeten
wachten tot de wegenverpachting is onjuist, want de
meeste wegen zouden met een dergelijke bezwarende
bepaling niet worden verhuurd. Spr. zou het heinen
in 4 perceelen willen aanbesteden en noemt het een
goede werkverschaffing.
De heer Van Lienen verwondert er zich over dat
oen wethouder een dergelijk voorstel doet. Van het
voorjaar is besloten de quaestie aan te houden tot de
wegen verhuring en spr. schat dc kosten op f1600.
De heer Kaag denkt dat de kosten wel f20 per
K.M. zullen bedragen en wijst er op dat men thans
niet meer oordeelt dat cle wegen voor de landgebrui-
kors zijn, maar dat de wegen zijn voor het algemeen
belang. Do druk op land- en tuinbouw is reeds zwaar
der dan op de gemeente.
De heer Stam wijst op liet groote voordeel dat de
betrokken landerijen aan den weg helend zijn en als
het voorstel werd aangenomen, zou de onbillijkheid
ontstaan dat zij die geen kruimel grond hebben, toch
deze kosten zouden moeten betalen.
De hoer Schermer zegt, dat do zaak thans zoo pro
gressief mogelijk is geregeld, immers de landeigena
ren betalen naar gelang zij land hebben.
De heer Duin meent dat. elke boer voor het onder
houd behoort te zorgen en vreest dat als het onder
houd aan de gemeente was, er maar wat van ge
maakt werd. Met het idéé, door den heer Lienen ge
opperd, om den menschen het grasgewas te geven,
kan spr. wol accoord gaan en daarmee zou de ge
meente f350 a f400 derven. Spr. schat de lengte op
80 K.M. en daar het werk in den herfst moet wor
den gedaan, zou het niet voor werkverschaffing in
aanmerking komen. Als de gemeente liet doet, schat
spr. de kosten op f2000 en dc landbouwers zouden er
niet mee gebaat zijn.
De heer Bijl merkt op dat van een juiste progres
sie niet kan worden gesproken, want hij die het
meeste land heeft, kan het nog niet 't beste betalen.
liet werk wordt geschouwd door poldermeesters en
als het niet goed gedaan is, zal het nie>t worden be
taald.
Don heer Van Lienen is gebleken dat deze zaak uit
gaat van dc kapitaalkrachtigen, die zetten de man
nen aan. Het gemak wil er graag in, maar spr. be
treurt het dat de menschen het gehandhaafd hebben.
Het voorstel wordt met 5 tegen 2 stemmen verwor
pen, voor stemden de heeren Kaag en Bijl.
Vastgesteld wordt een begrooting voor het gasbe
drijf van 1930, tot een Jiedrag van f 4846.75.
Diverse vootrstellen.
Op voorstel van B. en W. wordt besloten:
a. accoord te gaan met den aankoop voor de Ge
meentelijke Electriciteits- en Gasbedrijven van een
brandkast en een aut. drukaangever -(Fox Barome
ter) waarvan de kosten geraamd zijn resp. f430 en
f 125.50.
b. Ilun College op te dragen jaarlijks in overleg
met de Electriciteits- en Gascommissie 4 lampen
voor de straatverlichting te doen bijplaatsen, zulks
tot wederopzegigngs en wel in den regel 2 in het
Noordelijk en 2 in het Zuidelijk deel der gemeente.
De heer Schermer wilde de brandkast geleverd zien
door bemiddeling van een plaatselijken smid, maar de
Voorzitter achtte het beter dat het bedrijf de provisie
zelf geniet.
De heer Schermer vindt dat goed, als de provisie
maar niet in verkeerde richting gaat.
Door den directeur der gasfabriek wordt voorge
steld om ter bevordering van het gasverbruik voor
hen die nog wenschen aan te sluiten, over een af
stand van 10 meter voor aansluiting te zorgen en om
aen gasprijs voor de verbruikte hoeveelheid hoven 50
M3. per maand tot 9 cent te verlagen.
Een zeer uitvoerige discussie ontstaat over deze
beide voorstellen. Ongewenscht wordt het geacht orn
de kat-uit-den-boom-kijkers nu dezelfde gunsten te
verleenen en beter werd geacht de te leggen aan
sluiting op 6 meter te bepalen. Wat de reductie op
meer-verbruik betreft wilde men den gang van zaken
eens een jaar aanzien.
Het resultaat van de bespreking was dat het eer
ste voorstel verworpen werd met 5 tegen 2 stemmen,
voor stemden de heeren Gutter en Bijl. Daarna werd
zonder hoofdelijke stemming besloten den afstand
op 6 meter te bepalen. Op het tweede voorstel werd
niet ingegaan, in den zomer van het volgende jaar
zal dit punt nog eens ter sprake komen.
Een crediet van f 12.000,
Aan de orde komt een voorstel van B. en W. hun
een crediet van f12.000 te verleenen ten behoeve dei-
bestrating met vlamovenklinkers van het overblij
vende gedeelte -van den Voorweg, vanaf den Ouden
Molenweg tot den Laanweg, zulks ter lengte van pl.m.
700 M. en ter breedte van 3.75 M.
Uit de toelichting blijkt dat B. en W. verwachten
dat met het gevraagde crediet volstaan zal kunnen
worden en dat ook het stuk grintweg thans een klin
kerbestrating krijgt, omdat de rapporteur, cle heer
Ertziek, hoofdopzichter hij het Hoogheemraadschap,
het ongewenscht achtte dat een weg, waarin water
en gasleiding waren aangebracht, een gesloten weg
dek kreeg.
Nadat het gevraagde crediet was verleend, werd
besloten om voor de levering der klinkers een aanbe
steding te houden, terwijl voor de uitvoering van het
werk getracht zal worden met de Gebr. Min een ac
coord te treffen. Getracht zal worden de werkloozen
bij dit werk tewerk gesteld te krijgen.
Wat vliegtuigen
presteeren.
door
P. FRANCK.
(Fransch luchtvaartingenieur.)
Dagelijks worden er nieuwe sensationele presta
ties van het een of andere vliegtuig gepubliceerd
berichten waarvan wij de omvang en draagwijdte dik
wijls zelf niet beseffen. Hoe meet men echter de snel
heid, het stifgvermogen en de nuttige last van een
vliegtuig?
Het interessantste voor leeken is altijd de snelheid.
Deze is echter niet altijd even groot; om te beginnen
is zij bij verschillende hoogten voor hetzelfde vlieg
tuig steeds verschillend. Verder moet men onder
scheid maken tusschen de maximale snelheid en de
kruissnelheid; wanneer men van een motor geduren
de eenigszins langen tijd de maximale prestatie
eischt, is deze spoedig onbruikbaar. Bovendien wordt
de snelheid van het vliegtuig beïnvloed door het ge
wicht van de meegevoerde last.
Ook het stijgvermogen vermindert door dit gewicht.
Het zg. „plafond" van een vliegtuig, d.i. de grootste
hoogte, die het kan bereiken, wordt altijd genoteerd
in verband met de meegevoerde last. Voor elk ge
wicht is er dus een bepaalde hoogte, waartoe een
vliegtuig zich kan opheffen, en eveneens.een bepaalde
afstand, waarover het vliegtuig het kan vervoeren.
En dat gaat niet volgens vaste regels. Wanneer men
weet, dat een vliegtuig 2000 K.G. kan opheffen tot een
hoogte van 1500 Meter, dan volgt daaruit niet, dat het
500 K.G. kan opheffen tot 6000 Meter. En wanneer
het 2000 K.G. kan vervoeren over een afstand van
100 K.M., kan het daarom nog niet 200 K.G. vervoeren
over een afstand van 1000 K.M. Bovendien moet het
vliegtuig niet alleen de nuttige last, doch ook zijn
eigen gewicht opheffen en men moet dus altijd reke
nen met het totaalgewicht, waarin de bemanning, de
brandstof en de olie is inbegrepen. Het totale gewicht
is voor elk vliegtuig vastgesteld op een zeker maxi
mum, dat men niet zonder gevaar mag overschrij
den. Neemt men een grootere last mee, dan kan men
minder brandstof meenemen en dus geen lange tra
jecten afleggen.
De maximum-afstand is echter ook niet zoo gemak
kelijk te bepalen, als de leek wel meent. Men be
paalt hem op een zeker aantal K.M.'s doch dan moet
het absoluut windstil zijn. De richting en de kracht
van den wind veranderen echter den afstand en
daarmee ook den duur van de reis. Wanneer men
weet, dat de afstand van Parijs tot New-York 5210
vM. bedraagt, volgt daaruit nog niet, dat men dien
ifstand met een snelheid van 150 K.M. per uur ook
zal afleggen in 5210 150 35 uur. In verhand met
'e heerschonde winden moet men dezen afstand re
kenen op 6640 K.M. De op den Atlantischen Oceaan
bijna constant waaiende Westenwind vertraagt dus
de beweging van het vliegtuig, doch versnelt deze bij
een tocht van West naar Oost.
Eén ding kan men echter met zekerheid van tevo
ren berekenen: het aantal uren, dat het vliegtuig met
een bepaalde snelheid kan blijven doorvliegen op een
bepaalde hoeveelheid brandstof. Deze berekening is
niet zoo eenvoudig als voor den automobolist, die
weet hoeveel K.M. per L. benzine zijn wagen aflegt;
er komt nog heel wat meer bij, vooral op lange tra
jecten. Hot verbruik der motoren hangt nl. af van de
hoogte waarop men vliegt. En nu kan men wel van
tevoren zich voornemen, op een bepaalde hoogte te
blijven, doch men kan docr slecht weer gedwongen
worden, op een andere hoogte te vliegen. Naarmate
er brandstof verbruikt, wordt, vermindert bovendien
het totale gewicht, zoodat de berekeningen noirnl in
gewikkeld worden. Bovendien moet altijd een hepnnl-
de hoevelheid reserve-brandstof worden meegeno
men.
Bij het beoordeelen van de prestaties van een vlieg
tuig moeten dus verschillende factoren worden be
paald, die onderling weer op elkaar inwerken. Ge
woonlijk bepanlt. men tevoren r'i kruisersnelheid en
de meest voordeelige vlieghoogte, waarna men kan
uitrekenen, voor hoeveel uren men brandstof mee
kan nemen bij een bepaalde nuttige last. Daarom be
staat er ook zoo'n groote verscheidenheid van re
cords: snelheidsrecords voor verschillende afstanden:
hoogte-records onder de meest verschillende omslan-
digheden. Het interessantste zijn die zonder nuttigen
last, waarbij dus zooveel mogelijk brandstof wordt
Inenting tegen dipliterle en roodvonk.
Volgt voorstel B. en W. om hun een crediet van
f200 te verleenen, teneinde in de 3 lagere scholen ge
legenheid te bieden aan de leerlingen e.a. voor vrij
willige inenting tegen diphterie en roodvonk, een en
ander in het algemeen naar cle'voorschriften van den
Inspecteur voor de Volksgezondheid Dr. J. J. F.
Doyer te Hilversum.
Algemeen oordeelt men dat de Raad niet de ver
antwoordelijkheid mag dragen om geen gelegenheid
te geven voor deze vrijwillige inenting en dat ten
slotte de ouders hebben te beslissen of zij al dan niet
tot het doen inenten willen besluiten.
Overeenkomstig het voorstel van B. en W. wordt be
sloten..
In besloten zitting zal eerst worden behandeld de
voordracht, van B. en W., om aan den kapper N. J.
Venneker alhier, onderhands te verkoopen een per
ceel grond in het dorp Groet, gelegen aan den Heere-
weg, kadastraal bekend gemeente Groet, Sectie A,
no. 992, ter grootte van pl,m, 370 M2.
Bij de rondvraag zegt dc heer Schermer, dat in een
commissievergadering is besloten om de leveranties
zooveel mogelijk door gemeentenaren te doen geschie
den. Spr. heeft echter opgemerkt, hoe een niet-ge-
meentelijk loodgieter aan het raadhuis werkzaam is
geweest.
De Voorzitter zegt dat het niet gewenscht was om
het werk aan een ander op te dragen, teneinde af
doend werk te krijgen.
Hierna sluiting.
BIT DEN ANTIQUAAR.
(Buen Humor.)
Antiquaar: Ik heb alle soorten vazen:
(jrrielcsche, Romeinsche
KlantHebt u ook Egyptische
Antiquaar: Nee, maar die kan ik wel
voor u laten maken.
ingenomen en men absolute hoogte-, snelheids-,
duur- en afstandsrecords kan behalen:
Wanneer men zoo de vliegeniers meer vrijheid laat
zal de industrie zich ook meer gaan toeleggen op het
ontwikkelen van bepaalde capaciteiten in hun toe
stellen. Het is voor de vliegeniers zelf ook aangena
mer, zich op één ding te kunnen concentreeren en
niet steeds een compromis te moeten zoeken om aan
twee voorwaarden tegelijk te kunnen voldoen. Daar
door zouden ook veel meer resultaten worden be
reikt dan op de tegenwoordige manier. Zoo zijn <i8
winnaars van de Schneider-cup de zuivere voorbeel
den van op snelheid ingerichte vliegtuigen geworden
en heeft men diepgaande studies gemaakt over de
middelen om den luchtweerstand zooveel mogelijk
te verminderen. Deze resultaten zijn nu algemeen in
de praktijk toegepast, ook bij verkeersvliegtuigen.
Tenslotte enkele records:
Het snelheidsrecord staat op naam van den En-
gelschman ürnebar met 575 K.M. per uur, het hoog
terecord op naam van den Duitscher Willy Neu-
hoi'en met 12.789 M., het duurrecord op naam van de
Amerikanen Dale Jacks en Forest U'Brine met 420
uur 17 minuten; de grootst8 afstand is afgelegd door
de Franschen Coste en Bellonte en bedraagt 7.905
K.M. Deze records geven weer, wat de tegenwoordi
ge stand der vliegwetenschap bereikt heeft.
Het is interessant te weten, hoe deze prestaties
vastgesteld worden.
De snelheidsmeters zijn niet alle eender geconstru
eerd. De nauwkeurigste zijn die, welke voorzien zijn
van een buis van Pitot, d.i. een gewone buis, die aan
één kant met de opening in den luchtstroom staat.
De kracht van dezen luchtstroom hangt natuurlijk
af van de snelheid, waarmee het vliegtuig zich voort
beweegt. Door een vernuftig apparaat wordt deze
automatisch omgerekend in snelheid, zoodat men op
de wijzerplaat slechts het aantal K.M. per uur be
hoeft af te lezen. Verder maakt men gebruik van log
gen, die zeer veel overeenkomst vertoonen met de
scheepsloggen; in den luchtstroom wordt een klein,
zeer licht schroefje geplaatst, waarvan men het aan
tal omwentelingen per seconde kan meten; hieruit
kan men oveneens de kracht van den luchtstroom en
daaruit de snelheid van het vliegtuig bepalen.
Een hoogtemeter is eigenlijk een Barometer; de
luchtdruk neemt af, naarmate men op grootere hoog
te komt en uit de luchtdruk kan men dus de hoogte
afleiden. Sommige vliegtuigen zijn ook voorzien van
zelfregistreerende barometers, die op een strook par
pier afteekenen, op welke hoogte men zich bevond ge
durende de verschillende tijdstippen. De geheele
vlucht wordt er dus a.h.vv. op vastgesteld. Toch kan
men niet blindelings op hoogiemeter en zelfregistrec-
renden barometer vertrouwen, want deze instrumen
ten registreeren de veranderingen in hoogte altijd iets
later dan ze hebben plaats gehad en bovendien is de
luchtdruk niet overal even hoog: uit de raeteoi'ologi-
sche berichten is het een ieder wel opgevallen, dat
sommige plaatsen een luchtdruk vertoonen, die iets
meer dan het normale bedraagt, andere een lucht
druk, die iets lager is. De instrumenten zijn dan ook
slechts op 50 M. nauwkeurig. Dit is bij normaal zicht
meer dan voldoende, bij mist kan het echter nood
lottig worden.
Een tweede gevolg van deze verschillen in lucht
druk is, dat op een plaats met hoogen luchtdruk het
vliegtuig hooger kan stijgen dan normaal, omdat het
dan eerst op grootere hoogte die ijlheid der lucht
ontmoet, waarbij het nog juist kan zweven. Op eet*
plaats met lagen luchtdruk kan om dezelfde rede*>
het vliegtuig niet de normale hoogte bereiken. Daal*
om is een hoogterecord ook slechts van betrekkelijke
waarde, wanneer de luchtdruk niet erbij is vermeld.
Elke prestatie wordt dan ook omgerekend voor een
„standaard-atmosfeer", waarbij de luchtdruk op het
zee-oppervlak 750 m.M. kwik bedraagt en de tempe
ratuur 15 gr. C. Wanneer dus het „plafond" van een
vliegtuig 9000 M. is, dan wil dat zeggen, dat het in de
standaard-atmosfeer nog juist, gedragen kan worden
door de luchtdichtheid, die men daarin vindt op 9000
M. hoogte. Door de2e standaard-atmosfeer is het ook
mogelijk, de prestaties der verschillende vliegtuigen
mei elkaar te vergelijken en de records vast te stellen.
Alle vliegrecords moeten worden erkend door de
„Fédération Aéronautique Internationale", die nauw
keurige regels heeft vastgesteld voor de wijze van
controle. Ook bezitters van particuliere vliegtuigen
kunnen bij de federatie inlichtingen inwinnen om
trent de prestaties der verschillende modellen. In de
toekomst zal de kennis daarvan van veel meer be
lang zijn dan op het oogenblik de kennis der ver
schillende soorten auto's.