Jli Voor het eerst de lucht in. Waarnaar men luistert Het gestolen luchtballonnetje De geschiedenis van twee deugnieten. erkende wel dien avond dronken te zijn geweest, doch hij wist niet meer of hij Terschuur gestoken had. Wel Svas hij bereid tot schadevergoeding als hij 't dan maar 'in gedeelten mocht betalen. Een reden kon de steek vaardige polderwerker niet opgeven. Hij had bij zijn weten niets tegen Terschuur, waarop de president, mr. Ledeboer, hem een zeer ge vaarlijk en bloeddorstig persoon noemde. De mist in de hersens van verdachte trok echter later wat op, toen de politie hem den mishandelde toonde en begon hij zich te bezinnen, dat dit de man wel kon zijn, die hij I\ijna om zeep had geholpen. De caféhouder Houtwipper had het edele gezelschap, waaronder ook verdachte behoorde in zijn café ont vangen. De heeren waren ver van nuchter en zeer ru moerig. Eischten bier, doch stelden zich op advies van de verstandige vrouw des kasteleins tevreden met zure en zoute haring. Deze verversching werkte echter nog ver van kalmeerend, want het gezelschap was bijzon der vechtlustig en werd zelfs de caféhouder door ver dachte bij de keel gepakt en met een mes bedreigd. Daarop ontstond er ook nog herrie met een ander bezoeker over het bezit van een stoel en zag de café houder dat verdachte een slaande beweging maakte op den schouder van Terschuur, bij het verlaten van het café. De caféhouder sloot toen zijn deur, bly van het dronken stelletje af te zijn. De heer Officier ging het buitensporig optreden van den door overmatig drankgebruik uitzinnigen verdach te nog eens zorgvuldg na en concludeerde dat hetgeen dezen was ten laste gelegd, in alle opzichten bewezen kon worden verklaard. Spreker noemde het een poging tot zware mishandeling en lettende op den ernst van het feit, werd door hem gevorderd tegen een derge- lijken wildeman, zooals de Officier verdachte qualifl- ceerde, 8 maanden gevangenisstraf. Verdachte verzocht, nu zeer timide, een voorw. straf. Hij is thans aangesloten bij een Christelijke Geheel- onthoud ersvereeni ging. Hij verklaarde zich tot alles be reid en wilde zelfs het café bezoek afzweren. Mr. Smal, verdediger, meende het op medisch gezag een gewone mishandeling te mogen noemen en be twijfelde of zijn cliënt wel het opzet tot mishandelen heeft gehad. Verdachte stond goed bekend, ook in zijn diensttijd. Ook was verdachte geen gewoonte-drinker. Op grond van deze gunstige antecedenten en de goede voornemens van verdachte verzocht pleiter dus een voorwaardelijke straf. Ds. Van Capelle had zich bereid verklaard, verdachte onder zijn toezicht te stellen, ter wijl verdachte bereid was de schade te vergoeden. Eenige re- en dupliek mocht ook hier niet uitblijven. Uitspraak volgende week. EEN WEINIG UITHALEND HOOGER BEROEP IN EEN AANRIJDINGSZAAK TE SCHOORL. De chauffeur H. W, A. E. L. uit Amsterdam werd door den kantonrechter te Alkmaar veroordeeld omdat hij op 22 Juli op den Duinweg te Schoorl den wielrijder Cornelis Mol had aangereden en was van dit vonnis, Door Mej. B. VERSLUYS. Gebreveteerd vliegenierster. Holland's eerste pilote vertelt ons in het volgende artikel hoe „zalig" ze de vliegsport vindt. Het moet voor velen een onveilig gevoel zijn, dat hun Hollandsche hemel doorkruist wordt door een vrouw en dan nog wel een op den overmoedigen leef tijd. De gedachte, dat die zwaar ronkende machines door een man bestuurd worden, gaf tot nu toe de zekerheid, dat hen niet op den een of anderen dag het kostbare hoofd door een amechtig „kistje" met motorbezwaren verpletterd zou worden. Want daar van leest men immers voortdurend in verslagen over buitenlandsche vliegprestaties. Nu moest u eigenlijk uit louter enthousiast „Hol lander-zijn" die vrees op zij kunnen zetten, enkel en alleen door 't besef, dat in Holland nóóit zulke gekke dingen gebeuren, omdat wij een degelijke Holland sche opleiding genieten en onze sporttoestellen veel te goed geconstrueerd en veel te netjes opgevoed zijn om een andere landingsplaats uit te zoeken dan die hen daarvoor aangewezen is. Maar toch zullen er altijd nog eenigen onder u zijn, die deze overtuiging niet huldigen en voor hen zal ik probeeren een beeld ervan to geven hoe geweldig serieus wij ons in de vliegkunst bekwamen en hoe ervoor gezwoegd wordt, dat we het leven van onze mcdemenschen niet in gevaar brengen. En tevens moet het een oproep worden voor alle meisjes, die in de volgende twee jaar hun vliegbrevet A zullen halen. Wanneer komen jullie nu? Weet je hoe je moot beginnen? Je wacht tot de 't moeilijkst te overtuigen helft van je ouderpaar naar het buitenland gaat. Dan toon je de andere helft je verlangen om een paar maal in de week frissche' lucht te krijgen, en je behoefte om iets anders te doen als ehauffeeren, iets waar je tenminste minder afhankelijk bent van de stommi teiten van anderen dan die van je zelf. Verder is zeer aan te bevelen een fabrieksstad als woonplaats, waar iedere windrichting oen speciaal luchtje heeft cn als studie: zingen! En dan ga je al je rederijkerskunsten aanwenden, om 't slachtoffer te overtuigen van de noodzakelijk heid. Dat lukt natuurlijk! En dan vraag je als de wind de keuring aan en zorgt, dat je goedgekeurd wordt Verder stap je naar Hein Schmidt Crans toe en vertelt hem, dat je komt lessen. Dan is Heintje verrukt en plant je in een „kistje" voor de eerste les. (De heer Schmidt Crans is instructeur op het vlieg veld Waalhaven te Rotterdam. Red. Sch. Crt.) En van hier af aan komt mijn ervaring. Het lijkt makkelijk! Ik word op 500 M. gezet en losgelaten. Hein zit voor mij cn corrigeert alles wat ik doe door de dubbele besturing. Ik omklem den •tuurknuppel en probeer het geval. Alles heeft in vloed op het „kistje", behalve jezelf. Je probeert rechtuit te vliegen en krijgt de sensatie van een cake walk: op, neer, links beneden, rechts beneden. Niets aan te doen. Dan toovert Ilein een paar bochten cn daar draai je zelf een raar verwrongen figuur achter aan, wat je met echte vliegerstrots vervult. Je weet geen twee minuten achter mekaar aan welken kant het vliegveld ligt en bepeinst, dat de motor heslist onregelmatig loopt en hoe je de eerste noodlanding zult doorstaan. Na een half uur kom je beduusd van het vele denken weer beneden, en is iedere piloot voorwerp van een verwonderde ver eering. Hoe spelen die m'enschen dat klaar? Hetzelfde doe je ongeveer vier uur lang, en als je roo tamelijk rechtuit kunt vliegen en ook wel eens •en bocht maakt zonder dat je snelheid varieert tus- •chen de 60 en 110 K.M., dan komt de eerste zelf gemaakte start en landing. En daarmee begint het werken. Starten, landen, starten, landen, niets an ders. Zes of acht maal per half uur en dat doe je gemiddeld tien uur lang, dus ongeveer 110 landingen maak je wel! Maar dat is dan ook de moeilijkste afdeeling van het vliegen. Misschien wist u nog niet, dat, dc laatste Meter boven den grond altijd de plaats is waar je fouten de onaangenaamste uitwerking hebben. En dat is dc reden waarom juist op het voorzichtig en dat zijn instemming niet kon wegdragen, in hooger beroep gekomen bij de meervoudige strafkamer. De chauffeur bestuurde destijds een groote touringcar van de firma Bakker, waarin een jubileerend koorgezelschap van de Luthersche kerk te Amsterdam. De wielrijder werd bij het passeeren vanachter aangereden en daar door zijn arm geschaafd en zijn rijwiel beschadigd. Appellant beweerde ook nu, geheel links te hebben uitgehaald en niet meer te hebben kunnen uitwijken. De getuigen beweerden echter dat er nog ruimte ge noeg was om voldoende te kunnen uithalen. De Officier requireerde in dit weinig uithalend appèl in een aanrijdingszaak wegens te weinig uithalen, f 15 boete of 15 dagen als in eerste instantie. DE NAARSTIGE VISSOHER IN HOOGER BEROEP. De heer Nic. B., los werkman te Limmen, was door den Kantonrechter te Alkmaar tot f 5 boete of 5 dagen veroordeeld, omdat hij in den avond van 27 Juli had gevischt in verboden vischwater zonder vergunning. De brigadier De Koekkoek had destijds den appellant wiens zaak thans in hooger beroep werd behandeld, op den „bon" gezet. Verbalisant was in gezèlschap van den eigenaar van het vischwater Dirkson. De heet B. liep, vergezeld van nog 3 andere visschers, direct weg en maakte zich door modderslooten uit de voeten. Zijn hengel, eigenlijk niet meer dan een vierkante lat, had •hij onderweg weggeworpen. Evenals in eersten aanleg beweerde de looze visscher thans niet gevischt te hebben. Gevorderd werd bevestiging. Appellant bofte er bij dat de amfotenaar niet had geappelleerd, wént alsdan had de Officier de vijfvoudige boete gerequlreerd. NOG ZOO'N HAPPIG VENTJE. Ook de timmermansknecht Jan S., terzelfder gele genheid te Limmen geverbaliseerd, en daarna veroor deeld, was in hooger beroep gekomen met hetzelfde verweer en helaas met het zelfde twijfelachtige resul taat, daar ook hier bevestiging van het vonnis werd gerequireerd. Zijn optreden voor de meervoudige straf kamer was allerminst een succes. Eisch ditmaal echter f 25 boete of 25 dagem De heer Jan S. was allerminst voldaan over het re sultaat zijner bemoeiingen en dreigde direct zijn zaak voor Amsterdam te zullen brengen. Dit bleek echter casu quo niet voldoende, want hij had zich te wenden tot den Hooge'n Raad der Nederlanden in Den Haag en zal Jan, die nog poseert als dorpsdandy, verstandig doen, zich vooraf een passend receptiepak te doen aan meten. IS HIJ AL OF NIET TOEREKENBAAR? De 21-jarige los werkman Antoon van H., uit Den Helder, thans in voorarrest, welke verdachte op het bekende bankje imbeciel zat te lachen, had zich op 19 Juli en 16 Augustus schuldig gemaakt aan verduiste ring van 2 rijwielen, die hij zich in „huurkoop" had aangeschaft. Op het eerste rijwiel had hij bereids f 4 afbetaald. Dr. Kruitboscih, zenuwarts aan het prov. glijdend neerzetten van een „kistje" zoo geweldig hard getimmerd wordt. Op welke hoogte je je motor ook afzet, altijd moet je even voor de landing goed kunnen zien en voelen of de verhouding tusschen snelheid en hoogte juist is. En als bij het landen zelf de snelheid te groot is, moet je het toestel eerst zoolang horizontaal laten uitzweven tot je het voelt doorzakken. Dan trek je vlug den knuppel naar je toe, waardoor het toestel iets met den neus de lucht ingaat, en zoodoende raakt bij het verder wegzakken de staartpin het eerst den grond en daarna pas de wielen. En om dat alles te leeren tot je het automa tisch doet, en niet meer angstvallig naar de gras sprietjes zit te loeren of ze al duidelijker worden, daarvoor zijn die vele oefenuren noodig. Alleen naar boven! En dan mag je „los" en wordt Heintje vervangen door 'n zandzak. Verder krijg je aan weerszijden van het toestel een oranje vlag. „Pas op, kom niet in mijn buurt, ik kan er nog niets van!" beteekent dit. De eerste solo-vlucht moet voor de meesten een groot- sche sensatie zijn. Jammer genoeg is dat voor mij cenigszins tegengevallen. Het ging zoo rustig en ge woon, dat 't net was of de instructeur nog voor mij zat. De verdere vluchten waren echter iederen keer heerlijker. Het gevoel een toestel zelf in de hand te hebben, ermee te kunnen stijgen en dalen al naar je het wenscht, dan eens laag boven den grond te vlie gen en dan weer dwars door de wolken te klimmen tót je in een sneeuwwit wolken-landschap de zon weer terugvindt, dat was wèl een sensatie, en deze was des te prettiger, omdat er absoluut geen angst gevoel bij kwam! Na zeven uur los te hebben gevlo gen, dat is boven het gemiddelde, heb ik het brevet gehaald. Eerst de hoogtcvlucht, dat was een bezoe king. Je moet naar 2000 M. klimmen en daar een uur blijven. Het was heel erg koud en ik heb boven een deuntje zitten huilen om de pijn in mijn vin gers. (Vermoedelijk zal geen mijner collega's zich daaraan bezondigd hebben). Uit verveling ,klom ik naar 2700 M. en daalde plotsclingv om net nog boven het streepje van de 2000 Meter te blijven. Een critiek oogenblik. Dat, was het zwakke oogenblik, maar gelukkig heb ik 't, doorgezet en 't tweede halfuurtje ook maar volgehouden. Maar toen de tijd om was, zette ik den motor af en was in drie minuten beneden. De rest was gemakkelijker. Drie laplöndingen vanaf 600 Meter en vijf achten draaien-op 100 M. bo ven het veld, om twee punten die 500 Meter uit el kaar liggen. Het ging vlot, gelukkig, want welk een slechten Indruk zou 't geweest zijn, als de eerste vrouwelijke pilote het examen netr op het nippertje van voldoende afgelegd zou hebben. Hetzwaarste van de heelc vliegerij was echter de nasleep. De in terviews, de vele te beantwoorden brieven, waar ik nog lang niet doorheen ben! Merkwaardig is de verwachting van al die men- schen waar ik nu wel heen zal gaan vliegen. Mee naar Indië? Hcusch, ik heb geen plannen, noch voor een Oceaanvlucht, noch voor een tocht naar Indië. Nu ik soms alleen dc groote tocht onderneem naar Am sterdam!, verwonder ik me erover hoe iemand zich zal voelen, die uren achter elkaar over een onbekend woest land vliegt of over een oceaan. Als je motor stopt, zit je er midden in, boven op een tijger mis schien. Brrrü Later kan het anders worden, ja dan ga ik zeker wel eens een interessante reis per avion maken. Maar niet, voordat ik volledig op de hoogte ben van «lies, wat daartoe noodig is, o.a. kompas- vliegen, cn zélf de motor kan nakijken en reparee- rcn. En dat duurt nog wel een jaartje! Wie van de meisjes is tegen dien tijd klaar om mee te gaan? Er staat een keur van mooie sport - kistjes te wachten. Panders en Koolhovens, die hcusch niet onderdoen voor de beste producten uit het buitenland, en volgens velen nóg betere vlieg- eigenschappen hebben. Nu hebt u een praatje over de vliegerij gehad, ik hoop, dat uw angst weg is, en u zelfs binnenkort het hoofd eens in een cockpit komt steken ter nadere beschouwing. Happy landings! Vrijdag 12 December. e Hilversum (298 M.) V.A.R.A. 8.00 Gramofoonplaten; 9.00 Orgelspel door Johan Jong. V.P.R.O. 10.00 Morgenwijding. V.A.R.A. 10.15 Voordracht van Jo Sternheim; 10.30 Ziekenuurtje; 11.30 Concert door het VARA-Septet. A.V.R.O. 12.00 Tijdsein: 12.012.00 Concert door het Omroep orkest o.l.v. Nico Treep. Zangvoordracht door Joh. (Lammen (bas-bariton); 2.052.30 Uitzending voor scho len. Ir. J. G. Schllthuis spreekt over „De Zuiderzee werken"; 2.303.00 Gramofoonmuizek; 3.004.00 Mid- dag-muziek door het AVRO-Kwintet. V.A.R.A. 4.00 Orgelspfel door Johan Jong; 4.45 „Na Schooltijd": Vertellingen van Nienke van Hichtum, voorgelezen door Jelle Troelstra; 5.30 Vooravondconcert door het VARA- Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 7.00 Actueel allerlei uit de Arbeidersbeweging; 7.15 Literair halfuurtje door A. M. de Jong. V.P.R.O. 8.00 Tijdsein; 8.01 Spreker: Ds. F. W. J. van den Kie- boom. Onderwerp: Karei de Groote; 8.30 Gramofoon- muziek; 9.00 Spreker: Dr. J. Paardekooper. Onder werp: Ethiek en Zakenleven; 9.30 Gramofoonmuzlek; 10.00 Persberichten van het Vrijz. Godsdienstig Pers bureau; 10.03 Vaz Dias; 10.15 St. Nicolaaslegenden. Spreekster: Mej. Dr. N. A. Bruining; 10.45 Gramofoonpl. V.A.R.A. 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. Huizen (1875 M.) N.C.R.V. 8.15—9.30 Gramofoonmuziek; 10.3011.00 Korte Zieken- dlenst; 11.0012.00 Gramofoonmuziek; 12.0012.15 Poli tieberichten; 12.15—12.30 Gramofoonmuziek; 12.302.00 Middagconcert; 2.003.30 Gramofoonplaten; 3.305.00 Concert door het Amsterdamsch Vooaal Kwartet; 5.00 5.15 Gramofoonmuziek; 5.156.15 Orgelconcert uit de Groote Kerk te Zutphen, door C. J. Bute; 6.156.45 Be zoek van den Radiodokter; 6.457.15 Cursus Engelsch voor beginners; 7.157.45 Causerie over: „Voorzorgs maatregelen tegen den vorst bij het planten of bij pas geplante gewassen" door A. J. Herwig; 7.458.00 Politie berichten; 8.008.30 Concert door de Arnhemsche Or- kest-Vereeniging o.l.v. Martin Spanjaard; 8.309.00 Spreker: Dr. C. G. B. ten Kate. Onderwerp: „Het doel van het ringen van in het wild levende vogels"; 9.00 10.30 Vervolg Concert; 10.3010.45 Persberichten Vaz Dias; 10.4011.30 Gramofoonplaten. gesticht „Duin en Bosch" had omtrent dezen verdachte een rapport uitgebracht, waarin als conclusie, dat ver dachte als gevolg van gebrekkige ontwikkeling en zie kelijke stoornis niet volwaardig en slechts gedeeltelijk toerekenbaar is. Deze verdachte stond niet voor de eerste maal terecht, doch was de vorige keer, een zedendelict, ook op advies van Dr. Kruitbosch, tot een geldboete veroordeeld. De verdediger, mr. Buiskool van Schagen, opperde in de discussiën over het onderwerp: What öhal we do with it? het denkbeeld van dezen zonderlingen verdach te te veroordeelen tot een straf, gelijk aan den tijd, in hechtenis doorgebracht en hem dan voorwaardelijk ter beschikking van de regeering te stellen. Vergallop- peerde hij zich dan opnieuw, dan kon de regeering direct ingrijpen. De heer Officier achtte het meer in 't belang der maatschappij hem onmiddellijk onvoorwaardelijk ter beschikking te stellen. De president gaf zich de moeite een en ander den vbrdachte duidelijk te maken De verdachte bleef maar glimlachen en beweerde alles te begrijpen. Hij deed de belofte, als bewijs van zijn niet veronderstelde schran derheid, dat het nooit meer zou gebeuren. Daarop had het verhoor der andere geïnteresseerde getuigen plaats. Primo de heer Pieter Zweed, rijwiel handelaar te Den Helder, die op 20 Maart aan ver dachte had geleverd een rijwiel, genaamd „Vitesse". Verdachte had f 55 afbetaald en toen het rijwiel ver kocht ten eigen bate. Secundo had de heer P. Hoenderdos, eveneens rij wielhandelaar aldaar, dezelfe onaangenaame ervaring met verdachte opgedaan. Hij had op het in huurkoop gekochte rijwiel op 16 Augustus eveneens iets afbe taald en er toen als heer en meester over beschikt. De heer Officier achtte het meest geschikt, zooals hij bereids had- verklaard, om verdaohte, die een maat schappelijk gevaar opleverde, ter beschikking der re geering te stellen. Dich toonde zich ook niet ongenegen het ldée van verdediger te ondersteunen, maar ein digde te requireeren 2 maanden onvoorwaardelijke ge vangenisstraf Mr Buiskool gaf te kennen, in deze zeldzame zaak geen volle overtuiging te hebben, doch meende zich te moeten verzetten tegen het opleggen van 2 maan den gevangenisstraf. Pleiter gaf in overweging een korte definitieve straf toe te passen en vervolgens op te leggen een voorw. ter beschikking stelling der regee- rin, doch verzocht ten slotte bij het opleggen eener vrijheidsstraf, deze te doenondergaan in een bijzondere strafgevangenis. Uitspraak volgende week. Zaterdag 13 December. Hilversum (298 M.) VARA. 8.00 Gramofoonmuziek. V.P.R.O. 10.00 Morgenwijding. V.A.RA 10.15 Voordracht door Jo. Sternheim; 10.30 Ziekenuur tje; 11.30 Concert door het VARA-Septet; 12.00 Middag concert door het VARA-Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 1.45 VARA-liedjes voor de kinderen; 2.15 Populaire Kunstbeschouwing, door Otto van Tussenbroek; 2.45 Paedagogisch Concert; 4.15 Radio-cursus Duitsch; 4.45 Onderbreking voor verzorging van den zender; 5.00 „Ons Huis een Tehuis" door T. Landré; 5.30 „Het Speeltuinwerk"; 6.10 Kinderuurtje; 6.55 Concert door het VARA-Mandoline-Orkest; 7.15 Actueel allerlei uit de Arbeiderifceweglng; 7 30 Bestuursmededeelingen door A. de Vries; 7.40 Vervolg concert door het VARA-Man- doline-ensemble; 8.00 „Bij de Pomp", wekelijksch nieuws van Teun de Klepperman; 8.15 Concert door het VARA- Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 8.45 Accordeonmuziek door Eug. Charmon. 9.00 VARA-Varia; 9.05 Concert door ^et VARA-Orkest; 10.00 Korte herdenking van Dr. L. L. Zamenhof; 10.20 Concert door het VARA- Orkest; 10.50 Orgelspel door Johan Jong; 11.00 Pers berichten van Vaz Dias; 11.10 Accordeonmuziek door Eug. Chamon; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. Hulzen (1875 M.) KRO. 8.009.15 Morgenconcert: 11.3012.00 Godsdienstig half uurtje; 12.00 Tijdsein; 12.01—12.15 Politieberichten; 12.15 1.45 Lunchmuziek door het K.R.O,-Sextet; 1.45—2.30 Gramofoonmuziek; 2,303.00 Vragenhalfuurtje voor jeugdige personen; 3.004.15 Kinderuurtje; 4.154.30 Verzorging van den zender; 4.306.00 Gramofoonmu ziek; 6.00 ijdsein; 6.01—6.15 Sportpraatje door S. P. J. Borsten over de voorbereiding van de Olympische Spe len in Los Angelos; 6.156.35 Journalistiek Weekover zicht door Paul de Waart; 6.356.45 Gramofoonmuziek; 6.457.15 Esperanto-Cursus; 7.157.45 Lezing over: „Kerkvaders en de geschiedenis van hun tijd" (II); 7.458.00 Politieberichten; 8.009.00 Een Bal omstreeks 1900; 9.009.15 Nieuwsberichten van Vaz Dias; 9.15 9.35 Optreden van het Zeeuwsohe duo Marijke en Jan- neke; 9.359.45 Vroolijk gramofoonplaten-intermezzo; 9.4510.00 Tweede optreden van het Zeeuwsche duo; 10.0010.20 Het K.R.O.-Salon-Orkest o.l.v. Marinus van Woud; 10.2010.30 Gramofoonmuziek; 10.3011.00 „Mr. Wood and his bo/s play for you11.0011.45 „Dré" voor de microfoon. (Brabantsohe humor); 11.45 12.00 Vroolijke gramofoonplaten.. De oliebronnen ie Oklahoma. Oklahoma is een stad van 200.000 inwoners en ligt in een streek, die bijzonder rijk Is aan olie. Zij „drijft op de olie" om met de Amerikanen te spreken en het is een feit, dat in de stad en haar voorsteden nog oliebronnen zijn, en wel 20 in totaal binnen de muren der stad. Het spreekt vanzelf, dat velen schatrijk worden door dezen overvloed van olie, doch eenige bezwaren zijn er ook wel aan het wonen in zoo'n stad. De huizen worden besmeurd met de olie, die uit de bronnen opspuit en de geheele lucht is verzadigd met oliedeeltjes. Hierdoor wordt het gevaar voor brand aanmerkelijk vergroot, terwijl dat voor ontploffingen niet denkbeeldig is. Men vreest bo vendien, dat de boortorens een soort van muur om de stad zullen vormen, waardoor haar verdere uitbreiding wordt tegengegaan. Deze boortorens worden n.1. bij voor keur aan de grenzen der stad gebouwd. Eenigen tijd geleden ontstond bij het boren in de stad een spuiter, dien men eerst na drie dagen meester kon worden. Deze stortvloed van olie was voor de bewoners der naburige wijken niet alleen zeer onaangenaam, doch zelfs levensgevaarlijk: hoe licht kon de oliezee niet in brand vliegen! Men nam a.h.w. een regen van olie waar, zelfs op 2 K.M. afstand van den spuiter. Men durfde geen licht te maken, geen eten te koken, kortom, men leefde onder voortdurende angst voor brand. Velen verlieten hun huizen en trokken naar een ander stadsgedeelte, vooral toen de ólielaag op een der rivieren begon te branden. Dit is niet het eerste geval, want in Maart van dit jaar boorde men zoo'n spuiter aan, die men eerst na elf da gen baas kon worden. Gelukkig werden toen de olie gaswolken van de stad verdreven door den wind, anders hadden ook daardoor ongelukken kunnen ontstaan. In Mei 1930 werden het zakenkwartier van de stad en een woonwijk geplaagd door een mist van olie. die erheen geblazen werd door het draaien van den wind, In Au gustus begon een reeds bestaande bron zooveel te pro- duceeren, dat de Installatie vernield werd en de bron weer eenige dagen naar hartelust olie uitspoot. Men wil nu het verder boren in de stad en aan haar grenzen verbieden, te meer waar er nu meer olie is dan men ooit kan gebruiken. De gemeente zelf bezit een oliebron op een van haar terreinen, terwijl op 15 September j.1. van zelf een spuiter ontstond op het terrein van een school. Of 64. D'auto waarin de arme moeder, Van onzen Pim gezeten was, Was een oude versleten wagen, Met nog veel oudere karkas. Al krakend ging het over wegen, Reeds lang niet meer gerepareerd, Men wipte over de diepe kullen. Als zat men op een hobbelpaard

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 10