Jli
Voor het eerst de lucht in.
Waarnaar men
luistert
Het gestolen luchtballonnetje
De geschiedenis van twee deugnieten.
erkende wel dien avond dronken te zijn geweest, doch
hij wist niet meer of hij Terschuur gestoken had. Wel
Svas hij bereid tot schadevergoeding als hij 't dan maar
'in gedeelten mocht betalen.
Een reden kon de steek vaardige polderwerker niet
opgeven. Hij had bij zijn weten niets tegen Terschuur,
waarop de president, mr. Ledeboer, hem een zeer ge
vaarlijk en bloeddorstig persoon noemde.
De mist in de hersens van verdachte trok echter
later wat op, toen de politie hem den mishandelde
toonde en begon hij zich te bezinnen, dat dit de man
wel kon zijn, die hij I\ijna om zeep had geholpen.
De caféhouder Houtwipper had het edele gezelschap,
waaronder ook verdachte behoorde in zijn café ont
vangen. De heeren waren ver van nuchter en zeer ru
moerig. Eischten bier, doch stelden zich op advies van
de verstandige vrouw des kasteleins tevreden met zure
en zoute haring. Deze verversching werkte echter nog
ver van kalmeerend, want het gezelschap was bijzon
der vechtlustig en werd zelfs de caféhouder door ver
dachte bij de keel gepakt en met een mes bedreigd.
Daarop ontstond er ook nog herrie met een ander
bezoeker over het bezit van een stoel en zag de café
houder dat verdachte een slaande beweging maakte op
den schouder van Terschuur, bij het verlaten van het
café. De caféhouder sloot toen zijn deur, bly van het
dronken stelletje af te zijn.
De heer Officier ging het buitensporig optreden van
den door overmatig drankgebruik uitzinnigen verdach
te nog eens zorgvuldg na en concludeerde dat hetgeen
dezen was ten laste gelegd, in alle opzichten bewezen
kon worden verklaard. Spreker noemde het een poging
tot zware mishandeling en lettende op den ernst van
het feit, werd door hem gevorderd tegen een derge-
lijken wildeman, zooals de Officier verdachte qualifl-
ceerde, 8 maanden gevangenisstraf.
Verdachte verzocht, nu zeer timide, een voorw. straf.
Hij is thans aangesloten bij een Christelijke Geheel-
onthoud ersvereeni ging. Hij verklaarde zich tot alles be
reid en wilde zelfs het café bezoek afzweren.
Mr. Smal, verdediger, meende het op medisch gezag
een gewone mishandeling te mogen noemen en be
twijfelde of zijn cliënt wel het opzet tot mishandelen
heeft gehad. Verdachte stond goed bekend, ook in zijn
diensttijd. Ook was verdachte geen gewoonte-drinker.
Op grond van deze gunstige antecedenten en de goede
voornemens van verdachte verzocht pleiter dus een
voorwaardelijke straf. Ds. Van Capelle had zich bereid
verklaard, verdachte onder zijn toezicht te stellen, ter
wijl verdachte bereid was de schade te vergoeden.
Eenige re- en dupliek mocht ook hier niet uitblijven.
Uitspraak volgende week.
EEN WEINIG UITHALEND HOOGER BEROEP IN
EEN AANRIJDINGSZAAK TE SCHOORL.
De chauffeur H. W, A. E. L. uit Amsterdam werd
door den kantonrechter te Alkmaar veroordeeld omdat
hij op 22 Juli op den Duinweg te Schoorl den wielrijder
Cornelis Mol had aangereden en was van dit vonnis,
Door
Mej. B. VERSLUYS.
Gebreveteerd vliegenierster.
Holland's eerste pilote vertelt ons in het volgende
artikel hoe „zalig" ze de vliegsport vindt.
Het moet voor velen een onveilig gevoel zijn, dat
hun Hollandsche hemel doorkruist wordt door een
vrouw en dan nog wel een op den overmoedigen leef
tijd.
De gedachte, dat die zwaar ronkende machines
door een man bestuurd worden, gaf tot nu toe de
zekerheid, dat hen niet op den een of anderen dag
het kostbare hoofd door een amechtig „kistje" met
motorbezwaren verpletterd zou worden. Want daar
van leest men immers voortdurend in verslagen over
buitenlandsche vliegprestaties.
Nu moest u eigenlijk uit louter enthousiast „Hol
lander-zijn" die vrees op zij kunnen zetten, enkel en
alleen door 't besef, dat in Holland nóóit zulke gekke
dingen gebeuren, omdat wij een degelijke Holland
sche opleiding genieten en onze sporttoestellen veel
te goed geconstrueerd en veel te netjes opgevoed zijn
om een andere landingsplaats uit te zoeken dan die
hen daarvoor aangewezen is.
Maar toch zullen er altijd nog eenigen onder u zijn,
die deze overtuiging niet huldigen en voor hen zal ik
probeeren een beeld ervan to geven hoe geweldig
serieus wij ons in de vliegkunst bekwamen en hoe
ervoor gezwoegd wordt, dat we het leven van onze
mcdemenschen niet in gevaar brengen. En tevens
moet het een oproep worden voor alle meisjes, die
in de volgende twee jaar hun vliegbrevet A zullen
halen. Wanneer komen jullie nu? Weet je hoe je
moot beginnen?
Je wacht tot de 't moeilijkst te overtuigen helft
van je ouderpaar naar het buitenland gaat. Dan toon
je de andere helft je verlangen om een paar maal
in de week frissche' lucht te krijgen, en je behoefte
om iets anders te doen als ehauffeeren, iets waar je
tenminste minder afhankelijk bent van de stommi
teiten van anderen dan die van je zelf. Verder is
zeer aan te bevelen een fabrieksstad als woonplaats,
waar iedere windrichting oen speciaal luchtje heeft
cn als studie: zingen!
En dan ga je al je rederijkerskunsten aanwenden,
om 't slachtoffer te overtuigen van de noodzakelijk
heid. Dat lukt natuurlijk! En dan vraag je als de
wind de keuring aan en zorgt, dat je goedgekeurd
wordt Verder stap je naar Hein Schmidt Crans toe
en vertelt hem, dat je komt lessen. Dan is Heintje
verrukt en plant je in een „kistje" voor de eerste les.
(De heer Schmidt Crans is instructeur op het vlieg
veld Waalhaven te Rotterdam. Red. Sch. Crt.)
En van hier af aan komt mijn ervaring.
Het lijkt makkelijk! Ik word op 500 M. gezet en
losgelaten. Hein zit voor mij cn corrigeert alles wat
ik doe door de dubbele besturing. Ik omklem den
•tuurknuppel en probeer het geval. Alles heeft in
vloed op het „kistje", behalve jezelf. Je probeert
rechtuit te vliegen en krijgt de sensatie van een cake
walk: op, neer, links beneden, rechts beneden. Niets
aan te doen. Dan toovert Ilein een paar bochten cn
daar draai je zelf een raar verwrongen figuur achter
aan, wat je met echte vliegerstrots vervult.
Je weet geen twee minuten achter mekaar aan
welken kant het vliegveld ligt en bepeinst, dat de
motor heslist onregelmatig loopt en hoe je de eerste
noodlanding zult doorstaan. Na een half uur kom je
beduusd van het vele denken weer beneden, en is
iedere piloot voorwerp van een verwonderde ver
eering. Hoe spelen die m'enschen dat klaar?
Hetzelfde doe je ongeveer vier uur lang, en als je
roo tamelijk rechtuit kunt vliegen en ook wel eens
•en bocht maakt zonder dat je snelheid varieert tus-
•chen de 60 en 110 K.M., dan komt de eerste zelf
gemaakte start en landing. En daarmee begint het
werken. Starten, landen, starten, landen, niets an
ders. Zes of acht maal per half uur en dat doe je
gemiddeld tien uur lang, dus ongeveer 110 landingen
maak je wel!
Maar dat is dan ook de moeilijkste afdeeling van
het vliegen. Misschien wist u nog niet, dat, dc laatste
Meter boven den grond altijd de plaats is waar je
fouten de onaangenaamste uitwerking hebben. En
dat is dc reden waarom juist op het voorzichtig en
dat zijn instemming niet kon wegdragen, in hooger
beroep gekomen bij de meervoudige strafkamer. De
chauffeur bestuurde destijds een groote touringcar van
de firma Bakker, waarin een jubileerend koorgezelschap
van de Luthersche kerk te Amsterdam. De wielrijder
werd bij het passeeren vanachter aangereden en daar
door zijn arm geschaafd en zijn rijwiel beschadigd.
Appellant beweerde ook nu, geheel links te hebben
uitgehaald en niet meer te hebben kunnen uitwijken.
De getuigen beweerden echter dat er nog ruimte ge
noeg was om voldoende te kunnen uithalen.
De Officier requireerde in dit weinig uithalend appèl
in een aanrijdingszaak wegens te weinig uithalen, f 15
boete of 15 dagen als in eerste instantie.
DE NAARSTIGE VISSOHER IN HOOGER BEROEP.
De heer Nic. B., los werkman te Limmen, was door
den Kantonrechter te Alkmaar tot f 5 boete of 5 dagen
veroordeeld, omdat hij in den avond van 27 Juli had
gevischt in verboden vischwater zonder vergunning.
De brigadier De Koekkoek had destijds den appellant
wiens zaak thans in hooger beroep werd behandeld,
op den „bon" gezet. Verbalisant was in gezèlschap van
den eigenaar van het vischwater Dirkson. De heet B.
liep, vergezeld van nog 3 andere visschers, direct weg
en maakte zich door modderslooten uit de voeten. Zijn
hengel, eigenlijk niet meer dan een vierkante lat, had
•hij onderweg weggeworpen. Evenals in eersten aanleg
beweerde de looze visscher thans niet gevischt te
hebben.
Gevorderd werd bevestiging. Appellant bofte er bij
dat de amfotenaar niet had geappelleerd, wént alsdan
had de Officier de vijfvoudige boete gerequlreerd.
NOG ZOO'N HAPPIG VENTJE.
Ook de timmermansknecht Jan S., terzelfder gele
genheid te Limmen geverbaliseerd, en daarna veroor
deeld, was in hooger beroep gekomen met hetzelfde
verweer en helaas met het zelfde twijfelachtige resul
taat, daar ook hier bevestiging van het vonnis werd
gerequireerd. Zijn optreden voor de meervoudige straf
kamer was allerminst een succes.
Eisch ditmaal echter f 25 boete of 25 dagem
De heer Jan S. was allerminst voldaan over het re
sultaat zijner bemoeiingen en dreigde direct zijn zaak
voor Amsterdam te zullen brengen. Dit bleek echter
casu quo niet voldoende, want hij had zich te wenden
tot den Hooge'n Raad der Nederlanden in Den Haag
en zal Jan, die nog poseert als dorpsdandy, verstandig
doen, zich vooraf een passend receptiepak te doen aan
meten.
IS HIJ AL OF NIET TOEREKENBAAR?
De 21-jarige los werkman Antoon van H., uit Den
Helder, thans in voorarrest, welke verdachte op het
bekende bankje imbeciel zat te lachen, had zich op 19
Juli en 16 Augustus schuldig gemaakt aan verduiste
ring van 2 rijwielen, die hij zich in „huurkoop" had
aangeschaft. Op het eerste rijwiel had hij bereids f 4
afbetaald. Dr. Kruitboscih, zenuwarts aan het prov.
glijdend neerzetten van een „kistje" zoo geweldig
hard getimmerd wordt. Op welke hoogte je je motor
ook afzet, altijd moet je even voor de landing goed
kunnen zien en voelen of de verhouding tusschen
snelheid en hoogte juist is. En als bij het landen
zelf de snelheid te groot is, moet je het toestel eerst
zoolang horizontaal laten uitzweven tot je het voelt
doorzakken. Dan trek je vlug den knuppel naar je
toe, waardoor het toestel iets met den neus de lucht
ingaat, en zoodoende raakt bij het verder wegzakken
de staartpin het eerst den grond en daarna pas de
wielen. En om dat alles te leeren tot je het automa
tisch doet, en niet meer angstvallig naar de gras
sprietjes zit te loeren of ze al duidelijker worden,
daarvoor zijn die vele oefenuren noodig.
Alleen naar boven!
En dan mag je „los" en wordt Heintje vervangen
door 'n zandzak. Verder krijg je aan weerszijden van
het toestel een oranje vlag. „Pas op, kom niet in
mijn buurt, ik kan er nog niets van!" beteekent dit.
De eerste solo-vlucht moet voor de meesten een groot-
sche sensatie zijn. Jammer genoeg is dat voor mij
cenigszins tegengevallen. Het ging zoo rustig en ge
woon, dat 't net was of de instructeur nog voor mij
zat.
De verdere vluchten waren echter iederen keer
heerlijker. Het gevoel een toestel zelf in de hand te
hebben, ermee te kunnen stijgen en dalen al naar je
het wenscht, dan eens laag boven den grond te vlie
gen en dan weer dwars door de wolken te klimmen
tót je in een sneeuwwit wolken-landschap de zon
weer terugvindt, dat was wèl een sensatie, en deze
was des te prettiger, omdat er absoluut geen angst
gevoel bij kwam! Na zeven uur los te hebben gevlo
gen, dat is boven het gemiddelde, heb ik het brevet
gehaald. Eerst de hoogtcvlucht, dat was een bezoe
king. Je moet naar 2000 M. klimmen en daar een
uur blijven. Het was heel erg koud en ik heb boven
een deuntje zitten huilen om de pijn in mijn vin
gers. (Vermoedelijk zal geen mijner collega's zich
daaraan bezondigd hebben). Uit verveling ,klom ik
naar 2700 M. en daalde plotsclingv om net nog boven
het streepje van de 2000 Meter te blijven.
Een critiek oogenblik.
Dat, was het zwakke oogenblik, maar gelukkig heb
ik 't, doorgezet en 't tweede halfuurtje ook maar
volgehouden. Maar toen de tijd om was, zette ik den
motor af en was in drie minuten beneden.
De rest was gemakkelijker. Drie laplöndingen
vanaf 600 Meter en vijf achten draaien-op 100 M. bo
ven het veld, om twee punten die 500 Meter uit el
kaar liggen. Het ging vlot, gelukkig, want welk een
slechten Indruk zou 't geweest zijn, als de eerste
vrouwelijke pilote het examen netr op het nippertje
van voldoende afgelegd zou hebben. Hetzwaarste
van de heelc vliegerij was echter de nasleep. De in
terviews, de vele te beantwoorden brieven, waar ik
nog lang niet doorheen ben!
Merkwaardig is de verwachting van al die men-
schen waar ik nu wel heen zal gaan vliegen.
Mee naar Indië?
Hcusch, ik heb geen plannen, noch voor een
Oceaanvlucht, noch voor een tocht naar Indië. Nu ik
soms alleen dc groote tocht onderneem naar Am
sterdam!, verwonder ik me erover hoe iemand zich
zal voelen, die uren achter elkaar over een onbekend
woest land vliegt of over een oceaan. Als je motor
stopt, zit je er midden in, boven op een tijger mis
schien. Brrrü Later kan het anders worden, ja dan
ga ik zeker wel eens een interessante reis per avion
maken. Maar niet, voordat ik volledig op de hoogte
ben van «lies, wat daartoe noodig is, o.a. kompas-
vliegen, cn zélf de motor kan nakijken en reparee-
rcn. En dat duurt nog wel een jaartje!
Wie van de meisjes is tegen dien tijd klaar om
mee te gaan? Er staat een keur van mooie sport -
kistjes te wachten. Panders en Koolhovens, die
hcusch niet onderdoen voor de beste producten uit
het buitenland, en volgens velen nóg betere vlieg-
eigenschappen hebben.
Nu hebt u een praatje over de vliegerij gehad, ik
hoop, dat uw angst weg is, en u zelfs binnenkort het
hoofd eens in een cockpit komt steken ter nadere
beschouwing.
Happy landings!
Vrijdag 12 December.
e Hilversum (298 M.)
V.A.R.A.
8.00 Gramofoonplaten; 9.00 Orgelspel door Johan Jong.
V.P.R.O.
10.00 Morgenwijding.
V.A.R.A.
10.15 Voordracht van Jo Sternheim; 10.30 Ziekenuurtje;
11.30 Concert door het VARA-Septet.
A.V.R.O.
12.00 Tijdsein: 12.012.00 Concert door het Omroep
orkest o.l.v. Nico Treep. Zangvoordracht door Joh.
(Lammen (bas-bariton); 2.052.30 Uitzending voor scho
len. Ir. J. G. Schllthuis spreekt over „De Zuiderzee
werken"; 2.303.00 Gramofoonmuizek; 3.004.00 Mid-
dag-muziek door het AVRO-Kwintet.
V.A.R.A.
4.00 Orgelspfel door Johan Jong; 4.45 „Na Schooltijd":
Vertellingen van Nienke van Hichtum, voorgelezen door
Jelle Troelstra; 5.30 Vooravondconcert door het VARA-
Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 7.00 Actueel allerlei uit de
Arbeidersbeweging; 7.15 Literair halfuurtje door A. M.
de Jong.
V.P.R.O.
8.00 Tijdsein; 8.01 Spreker: Ds. F. W. J. van den Kie-
boom. Onderwerp: Karei de Groote; 8.30 Gramofoon-
muziek; 9.00 Spreker: Dr. J. Paardekooper. Onder
werp: Ethiek en Zakenleven; 9.30 Gramofoonmuzlek;
10.00 Persberichten van het Vrijz. Godsdienstig Pers
bureau; 10.03 Vaz Dias; 10.15 St. Nicolaaslegenden.
Spreekster: Mej. Dr. N. A. Bruining; 10.45 Gramofoonpl.
V.A.R.A.
11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting.
Huizen (1875 M.)
N.C.R.V.
8.15—9.30 Gramofoonmuziek; 10.3011.00 Korte Zieken-
dlenst; 11.0012.00 Gramofoonmuziek; 12.0012.15 Poli
tieberichten; 12.15—12.30 Gramofoonmuziek; 12.302.00
Middagconcert; 2.003.30 Gramofoonplaten; 3.305.00
Concert door het Amsterdamsch Vooaal Kwartet; 5.00
5.15 Gramofoonmuziek; 5.156.15 Orgelconcert uit de
Groote Kerk te Zutphen, door C. J. Bute; 6.156.45 Be
zoek van den Radiodokter; 6.457.15 Cursus Engelsch
voor beginners; 7.157.45 Causerie over: „Voorzorgs
maatregelen tegen den vorst bij het planten of bij pas
geplante gewassen" door A. J. Herwig; 7.458.00 Politie
berichten; 8.008.30 Concert door de Arnhemsche Or-
kest-Vereeniging o.l.v. Martin Spanjaard; 8.309.00
Spreker: Dr. C. G. B. ten Kate. Onderwerp: „Het doel
van het ringen van in het wild levende vogels"; 9.00
10.30 Vervolg Concert; 10.3010.45 Persberichten Vaz
Dias; 10.4011.30 Gramofoonplaten.
gesticht „Duin en Bosch" had omtrent dezen verdachte
een rapport uitgebracht, waarin als conclusie, dat ver
dachte als gevolg van gebrekkige ontwikkeling en zie
kelijke stoornis niet volwaardig en slechts gedeeltelijk
toerekenbaar is. Deze verdachte stond niet voor de
eerste maal terecht, doch was de vorige keer, een
zedendelict, ook op advies van Dr. Kruitbosch, tot een
geldboete veroordeeld.
De verdediger, mr. Buiskool van Schagen, opperde
in de discussiën over het onderwerp: What öhal we do
with it? het denkbeeld van dezen zonderlingen verdach
te te veroordeelen tot een straf, gelijk aan den tijd, in
hechtenis doorgebracht en hem dan voorwaardelijk ter
beschikking van de regeering te stellen. Vergallop-
peerde hij zich dan opnieuw, dan kon de regeering
direct ingrijpen.
De heer Officier achtte het meer in 't belang der
maatschappij hem onmiddellijk onvoorwaardelijk
ter beschikking te stellen.
De president gaf zich de moeite een en ander den
vbrdachte duidelijk te maken De verdachte bleef maar
glimlachen en beweerde alles te begrijpen. Hij deed de
belofte, als bewijs van zijn niet veronderstelde schran
derheid, dat het nooit meer zou gebeuren.
Daarop had het verhoor der andere geïnteresseerde
getuigen plaats. Primo de heer Pieter Zweed, rijwiel
handelaar te Den Helder, die op 20 Maart aan ver
dachte had geleverd een rijwiel, genaamd „Vitesse".
Verdachte had f 55 afbetaald en toen het rijwiel ver
kocht ten eigen bate.
Secundo had de heer P. Hoenderdos, eveneens rij
wielhandelaar aldaar, dezelfe onaangenaame ervaring
met verdachte opgedaan. Hij had op het in huurkoop
gekochte rijwiel op 16 Augustus eveneens iets afbe
taald en er toen als heer en meester over beschikt.
De heer Officier achtte het meest geschikt, zooals hij
bereids had- verklaard, om verdaohte, die een maat
schappelijk gevaar opleverde, ter beschikking der re
geering te stellen. Dich toonde zich ook niet ongenegen
het ldée van verdediger te ondersteunen, maar ein
digde te requireeren 2 maanden onvoorwaardelijke ge
vangenisstraf
Mr Buiskool gaf te kennen, in deze zeldzame zaak
geen volle overtuiging te hebben, doch meende zich
te moeten verzetten tegen het opleggen van 2 maan
den gevangenisstraf. Pleiter gaf in overweging een
korte definitieve straf toe te passen en vervolgens op te
leggen een voorw. ter beschikking stelling der regee-
rin, doch verzocht ten slotte bij het opleggen eener
vrijheidsstraf, deze te doenondergaan in een bijzondere
strafgevangenis. Uitspraak volgende week.
Zaterdag 13 December.
Hilversum (298 M.)
VARA.
8.00 Gramofoonmuziek.
V.P.R.O.
10.00 Morgenwijding.
V.A.RA
10.15 Voordracht door Jo. Sternheim; 10.30 Ziekenuur
tje; 11.30 Concert door het VARA-Septet; 12.00 Middag
concert door het VARA-Orkest o.l.v. Hugo de Groot;
1.45 VARA-liedjes voor de kinderen; 2.15 Populaire
Kunstbeschouwing, door Otto van Tussenbroek; 2.45
Paedagogisch Concert; 4.15 Radio-cursus Duitsch; 4.45
Onderbreking voor verzorging van den zender; 5.00
„Ons Huis een Tehuis" door T. Landré; 5.30 „Het
Speeltuinwerk"; 6.10 Kinderuurtje; 6.55 Concert door
het VARA-Mandoline-Orkest; 7.15 Actueel allerlei uit de
Arbeiderifceweglng; 7 30 Bestuursmededeelingen door
A. de Vries; 7.40 Vervolg concert door het VARA-Man-
doline-ensemble; 8.00 „Bij de Pomp", wekelijksch nieuws
van Teun de Klepperman; 8.15 Concert door het VARA-
Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 8.45 Accordeonmuziek
door Eug. Charmon. 9.00 VARA-Varia; 9.05 Concert
door ^et VARA-Orkest; 10.00 Korte herdenking van
Dr. L. L. Zamenhof; 10.20 Concert door het VARA-
Orkest; 10.50 Orgelspel door Johan Jong; 11.00 Pers
berichten van Vaz Dias; 11.10 Accordeonmuziek door
Eug. Chamon; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting.
Hulzen (1875 M.)
KRO.
8.009.15 Morgenconcert: 11.3012.00 Godsdienstig half
uurtje; 12.00 Tijdsein; 12.01—12.15 Politieberichten; 12.15
1.45 Lunchmuziek door het K.R.O,-Sextet; 1.45—2.30
Gramofoonmuziek; 2,303.00 Vragenhalfuurtje voor
jeugdige personen; 3.004.15 Kinderuurtje; 4.154.30
Verzorging van den zender; 4.306.00 Gramofoonmu
ziek; 6.00 ijdsein; 6.01—6.15 Sportpraatje door S. P. J.
Borsten over de voorbereiding van de Olympische Spe
len in Los Angelos; 6.156.35 Journalistiek Weekover
zicht door Paul de Waart; 6.356.45 Gramofoonmuziek;
6.457.15 Esperanto-Cursus; 7.157.45 Lezing over:
„Kerkvaders en de geschiedenis van hun tijd" (II);
7.458.00 Politieberichten; 8.009.00 Een Bal omstreeks
1900; 9.009.15 Nieuwsberichten van Vaz Dias; 9.15
9.35 Optreden van het Zeeuwsohe duo Marijke en Jan-
neke; 9.359.45 Vroolijk gramofoonplaten-intermezzo;
9.4510.00 Tweede optreden van het Zeeuwsche duo;
10.0010.20 Het K.R.O.-Salon-Orkest o.l.v. Marinus van
Woud; 10.2010.30 Gramofoonmuziek; 10.3011.00 „Mr.
Wood and his bo/s play for you11.0011.45
„Dré" voor de microfoon. (Brabantsohe humor); 11.45
12.00 Vroolijke gramofoonplaten..
De oliebronnen ie Oklahoma.
Oklahoma is een stad van 200.000 inwoners en ligt in
een streek, die bijzonder rijk Is aan olie. Zij „drijft op de
olie" om met de Amerikanen te spreken en het is een
feit, dat in de stad en haar voorsteden nog oliebronnen
zijn, en wel 20 in totaal binnen de muren der stad. Het
spreekt vanzelf, dat velen schatrijk worden door dezen
overvloed van olie, doch eenige bezwaren zijn er ook wel
aan het wonen in zoo'n stad. De huizen worden besmeurd
met de olie, die uit de bronnen opspuit en de geheele
lucht is verzadigd met oliedeeltjes. Hierdoor wordt het
gevaar voor brand aanmerkelijk vergroot, terwijl dat
voor ontploffingen niet denkbeeldig is. Men vreest bo
vendien, dat de boortorens een soort van muur om de
stad zullen vormen, waardoor haar verdere uitbreiding
wordt tegengegaan. Deze boortorens worden n.1. bij voor
keur aan de grenzen der stad gebouwd.
Eenigen tijd geleden ontstond bij het boren in de stad
een spuiter, dien men eerst na drie dagen meester kon
worden. Deze stortvloed van olie was voor de bewoners
der naburige wijken niet alleen zeer onaangenaam, doch
zelfs levensgevaarlijk: hoe licht kon de oliezee niet in
brand vliegen! Men nam a.h.w. een regen van olie waar,
zelfs op 2 K.M. afstand van den spuiter. Men durfde geen
licht te maken, geen eten te koken, kortom, men leefde
onder voortdurende angst voor brand. Velen verlieten
hun huizen en trokken naar een ander stadsgedeelte,
vooral toen de ólielaag op een der rivieren begon te
branden.
Dit is niet het eerste geval, want in Maart van dit jaar
boorde men zoo'n spuiter aan, die men eerst na elf da
gen baas kon worden. Gelukkig werden toen de olie
gaswolken van de stad verdreven door den wind, anders
hadden ook daardoor ongelukken kunnen ontstaan. In
Mei 1930 werden het zakenkwartier van de stad en een
woonwijk geplaagd door een mist van olie. die erheen
geblazen werd door het draaien van den wind, In Au
gustus begon een reeds bestaande bron zooveel te pro-
duceeren, dat de Installatie vernield werd en de bron
weer eenige dagen naar hartelust olie uitspoot. Men wil
nu het verder boren in de stad en aan haar grenzen
verbieden, te meer waar er nu meer olie is dan men ooit
kan gebruiken. De gemeente zelf bezit een oliebron op
een van haar terreinen, terwijl op 15 September j.1. van
zelf een spuiter ontstond op het terrein van een school.
Of
64.
D'auto waarin de arme moeder,
Van onzen Pim gezeten was,
Was een oude versleten wagen,
Met nog veel oudere karkas.
Al krakend ging het over wegen,
Reeds lang niet meer gerepareerd,
Men wipte over de diepe kullen.
Als zat men op een hobbelpaard