De Z R S-4. LANGEND IJ K HOOGWOUD Z IJ P E Marktberichten. Plaatselijk Nieuws. Het grootste luchtschip ter wereld. Theater Royal. VOOR DEN KANTONRECHTER TE ALKMAAR. Door de vorst der laatste nachten is de nog te veld staande bloemkool waardeloos geworden. De omzet over de veiling van den Noordermarktbond heeft over het afgeloopen jaar f 2.382.585.18 bedragen tegen f 4.436.953.99 over 1929. ZUIDSCHARWOUDE. De heer S. de Boer heeft voor de benoeming als raads lid bedankt, Heden is tot lid van den gemeenteraad benoemd ver klaard de heer .Tb. Kroon, Na in een gecombineerde vergadering van de Voor uitstrevende en R,K. Raadsfracties, is overeengekomen dat de wethouderszetel (vacature J. Kroon), behoort te worden bezet door een der leden van eerstgenoemde fractie, heeft deze den heer J. du Burck daartoe aange wezen, evenals voor lid van de Commissie voor de Licht- bedrijven. NOORDSCHARWOUDE. Omvang van het verkeer over 1930, van het hulppost- en telegraafkantoor alhier. Totaal 1930. Ontvangen expresse stukken 34 394 Verzonden aangeteekende stukken 36 718 Ontvangen aanget. stukken 119 2387 Girostortingen 475 4546 Verzonden postwissels 146 1492 Uitbetaalde postw. en chèque's 179 2117 Ter invordering ontv. quitantiën 324 4902 Belastingbetalingen 363 3253 Aantal posthandelingen 1876 24271 Aantal behandelde telegrammen 784 18400 Verkochte postwaarden f 1538.51 f 13349,77 Verkochte plak en statistiek zegels en rente zegels f 512.51% f 10751.21% Geldelijke omzet f 78918.70 f 1152172.95 Instituut voor arbeiders-ontwikkeling. Voor de afdeellng van het Instituut voor Arbeiders- Ontwikkeling sprak de heer Molta Elsma, van Haarlem, met als onderwerp „Inleiding tot de Natuurwetenschap pen". Een onderwerp dat spr. goed machtig was, en in den korten tijd die hem was toegemeten gaf spr. ons een globaal en duidelijk overzicht van het groot orga nisch verband der Natuur, waarin planten, dieren en menschen leven. Wil men dit onderwerp goed behande len dan zlijn daar zeker meer avonden voor noodig. Eenige vragen werden naar genoegen beantwoord. Het Instituut heeft ongetwijfeld een goed werk gedaan om aan dit onderwerp eens de aandacht te schenken. Deze avonden zijn het bezoek zeker overwaard. Tuinbouwlezing. Blijkens advertentie in dit nummer wordt door de tuinbouwvereenigingen wederom een lezing gehouden. Als spr. zal optreden de heer P. H. Dohmen van het Inlichtingsbureau voor ohilisalpeter te Amersfoort met als onderwerp: „Bemesting in den tuinbouw". Mochten de gehouden lezingen in het bijzonder door de jongeren bezocht worden, zoo willen wij niet nalaten ook de oude ren op te wekken, deze belangrijke lezing bij te wonen. OUDKARSPEL. Tot predikant bij de Ned. Herv. Gem, alhier is be roepen Ds. J. Eikema te Godlinze (Gr.). AARTSWOUD. Het woonhuis bewoond en in eigendom van C. Leeuw Is onderhands verkocht aan den heer P. Mienis te Alkmaar, die het zelf gaat betrekken. De alhier benoemde onderwijzer S. Lutgendorf te De venter heeft bedankt. Thans is aan onze school tijdelijk indienst gesteld de onderwijzeres Mej. van Hulzen te Zwolle. Ondanks de sterk verlaagde inzet was de animo bij de verpachting van het grasgewas ten behoeve van den Weelpolder, niet groot. Van de vier aangeboden percee- len werd er slechts een verhuurd. De overige werden opgehouden. DE GOUW. HOOGWOUD. Donderdagavond trad ahier voor het nut op de welbe kende Daan Pool. De zaal was vol. Dankbaar gestemd keerde het publiek huiswaarts, want Daan was goed op dreef. PETTEN. Zaorclag 17 Januari wordt, te Petten de N.V.V. Ju- bileumfilm „Triomf" vertoond. Deze film, die bij haar première enthousiast ontvangen werd en algomeen oen goede pers vond, hoeft voor Petten een oigen bekoring, daar vele inwoners daadwerkelijk hun me dewerking verleenden hij verscheidene opnamen. Be grijpelijkerwijs is de belangstelling zeer groot. Als bijzonderheid vermelden we, dat deze Potygom- film de langste is ooit in een Hollandsche onderne ming vervaardigd en dat de kunstzinnige cineast J. Jansen door„dit werk zich met één slag de evenknie getoond heeft van den grootsten onder zijn buiten- landsche kunstbroeders. Verder zie men de advertentie. EIERVEILING, SCHAGEN, 8 Jan. Aanvoer 75793 kipeieren, 48—51 Kg. f 4.80—5.10, 52—54 Kg. f 5.10-5.80, 55—57 Kg. f 5.60—6.10, 58—60 Kg. f 5.80 —6.40, 61—63 Kg. f 6.30-6.60, 64—67 Kg. f 6.70—6.80, on- gewogen wit f 5.60—6.20, ongewogen bruin f 5.80—6.40, klein f 45, 266 eendeieren f 5.80. HOORN, 8 Jan. 12 stapels kleine fabrieksbaas f 33.50, 1 stapel boeren comm. kaas f 35. Aanvoer: 13 stapels, wegende 15531 Kg. Handel goed. WARMENHUIZEN,, 8 Jan. Roode kool le kw. f 3.406.30, 2e kw. f 2.504.90, kale f 1.702.90, gele kool le soort f 2.80—3.70, 2e soort f 1.60 2.60, D. witte kool le soort f 3.103.50, 2e soort f 2.50 —2.80, uitschot f 1.20—2.20, Alva's f 2.80—3.30, drielingon f 1.50, uien f 22.20, grove uien f 2.202.30, peen f 1.30 per 100 Kg- Aanvoer: 53000 Kg. roode kool, 11300 Kg. gele kool, 20100 Kg. D. witte kool, 1550 Kg. uien, 1700 Kg. peen, 1850 Kg. aardappelen. ALKMAAR, 9 Jan. Op de heden gehouden graanmarkt waren intotaal 847 H.L.'s aangevoerd, als 299 H.L. tanve f 5.509.50, 100 *LL. gerst chev. f 6.50—7, 274 H.L. haver f 6.50—7.25, 'MS H.L. boonen, w.o. bruine boonen f 1217.50, citroen- boonen f 1425, witte boonen f 1427.50, 25 H.L. karwij- zaad f 26, tuinboonen f 6.5020, 14 H.L. erwten, w.o. groene erwten (kleine) f 810, grauwe erwten f 15— 53, vale erwten f 25—35, alles per 100 Kg. Handel goed. BROEK, OP LANGENDIJK, 9 Januari 1931. Roode kool f 26.90, gele kool f 24.60, Deensche witte f 2.203.70, Uien, grove f 2.102.50, uien f 1.70 2.60, drielingen f 1—1.20, bieten f 2.70, peen f 2—2.20. Aanvoer: 41000 Kg. roode kool, 65000 Kg. gele kool, 75000 Kg. Deensche wite, 13000 Kg. uien, 150 Kg. bie ten, 3750 Kg. peen. NOORDSCHARWOUDE, 8 Januari 1931. Uien f 1.302.20, drielingen f 1—1.40, grove t 1-80 2.10, peen f 1.40—2, roode kool f 3.80—7.20, gele kool f 3.204.50, Deensche witte f 3.103.60, kroten f 1.90 5.10,, alles per 100 K.G. Aanvofri 15600 K.G. uien, 5200 K.G peen, 149200 K.G. roode kool, 38400 K.G. gele kool, 106600 K.G. D. witte, WO K.G. kroten. NOORDSCHARWOUDE, 9 Januari 1931. Uien f 1.40, drielingen f 1.40—1.60, grove f 1.90—2.30, peen f 1.802.40, roode kool f 46.70. gele kool f 2.80— 4.20, Deensche witte f 2.903.80,. kroten f 1.20, alles per 100 Kg. Aanvoer: 6400 Kg. uien, 7200 Kg. peen, 155800 Kg. roode kool, 73800 Kg. gele kool, 69000 Kg. D. witte, 325 Kg. kroten. AMSTERDAM, 9 Januari 1931. Aardappelen. (Bericht van den mak. Jac. Knoop). Zeeuwsche bonten f 45, ld. blauwen f45 id. bravo's f 44.50, id. klei industrie f 3.253 50, id. juin per 50 Kg. f 1.201,30, id. eigenheimers f 4.755, id. blauwe poters f 22.50, id. bonte poters f 22.50, id. Beve landers f 3.003.50, Vlaamsche industries f 3.25—3.50, id. eigenheimers f 4.504.75, IJpolder eigenheimers f 4.254.50, id. bravo's f 44.50, id. Bevelanders f 3 3.50, Noordhollandsche blauwen f 2.502.80, Drentsche eigenheimers f 2.603.50 per H.L. Winter Malta f 10 11 per 100 Kg. Flakkeesche eigenheimers f 55.10, id. juin per 50 Kg. f 1.201.30, id .eigenh. poters f 2.40— 2.50, Spuische eigenheimers f 5—5.25, id. eigenh. poters f 2.602.80, Friesche borgers f 4.50—4.60 per H.L. ALKMAAR, 9 December 1931.' Op de heden gehouden kaasmarkt waren aangevoerd 48 stapels kleine fabriekskaas f 34, 5 stapels conamissie- fabriekskaas f 34, 1 tapel kleine boerenkaas f 35 en 2 stapels boeren commissiekaas f 34. Totaal 56 stapels wegende 90000 K.G. De handel was vlug. ALKMAAR, 9 December 1931. Bloemkool I f 1.60—2.50, andijvie f 1.904.40, boeren kool f 3.808.50, per 10 Ostulcs. Bieten f 6 per 100 Kg. gele kool f 1.804.40, groene kool f 1.90—3.20, per 100 stuks. Prei f 36.50 per 100 bos, Roode kool f 3.80 7.20 per 100 stuks. Selderie f 3.206.20 per 100 bos. Spruiten f 5.20 per 100 Kg. uien f 0.80—3.80 per 100 Kg., wortelen f 1.10—2.60 per 100 Kg. Witlof I f 15—18, Idem II f 011, per 100 pond. ARBEIDSBEURS. In het afgeloopen jaar zijn aan de Gemeentelijke Arbeidsbeurs (correspondent de heer J. Bregmnn) 84 werkloozen ingeschreven tegen 20 in het jaar 1929. Het is thans voorschrift, dat alle ingezetenon welke zich om werk bij het Gemeentebestuur vervoegen, bij de Arbeidsbeurs staan ingeschreven. JUBILEUMFILM N.V.V. Op initiatief van den Schager Bestuurdersbond, draait hier a.s. Dinsdag in Theater Royal de Jubi leumfilm van het Nederlands Verbond van Vakver- eenigingen. Gezien de gunstige persheoordeelingen, wacht de be zoekers ongetwijfeld een zeer mooien avond. MARKTOVERZICHT. Men kon best merken 's morgens vroeg, dat wij weer een normalen marktdag kregen. Nu, dat was ook zoo, 't was natuurlijk een wintermarkt, maar 't ging heel goed, voor dezen tijd van 't jaar. De aanvoer van vette koeien was belangrijk, die handel ging dan ook wel; Door Dr. I. LAMPILLER, New-York. Natuurlijk in Amerika! Dat is het land van de luchtvaart en zeer zeker ook het Jand van de luchtscheepvaart want alleen Amerika is in het onverdeelde bezit van het voor de luchtscheepvaart onontbeerlijke, kostbare Helium. In Mei zal hot luchtwonder gereed zijn voor de eerste proeftochten. In Mei zal het grootste lucht schip ter wereld zich statig verheffen, uitgerust met de nieuwste vindingen op luchtvaartgebied, met. zich dragende een aantal jachtvliegtuigen, die in de lucht losgelaten kunnen worden een vliegend moeder schip voor vliegtuigen, een vliegende vlieghaven! Wij laten daarom hieronder een beschrijving vol gen van het luchtschip en zijn inrichting. Acht krachtige motoren, in totaal ongeveer 4500 P.K. vertegenwoordigende, zullen het gevaarte voort bewegen. Rekent men dan, dat de Graf Zeppelin of do Los Angelos slechts 5 motoren bcauten cn de R.101 zes motoren, dan krijgt men ongeveer een idee van de verhoudingen. Verschillende in een horizon taal vlak draaiende propellers geven het luchtschip een groot stijgvermogen. Deze soort propellers is ge heel nieuw. De binnenruimte van het vliegtuig bevat o.a. 12 ruimen, ingenomen door gascellen, die respec tievelijk een hoeveelheid gassen kunnen bevatten, varieerende tusschen 80.000 en bijna 1.000.000 kubieke voet, in totaal 6.500.000 k. voet gas. Verder gebruikt men natuurlijk Helium, het onbrandbare gas. Helium is op een na het lichtste gas. De gondels en stuur- hutén zijn allen i.d. romp van de ZRS4 ingebouwd waardoor men een on-onderbrolcen stroomlijn ver krijgt, terwijl bovendien de motordeelen, enz., .ge makkelijker te bereiken zijn. Voor oorlogsdoeleinden zal het luchtschip bij wijze van proef worden uitge rust met een verzameling snelvuur-geweren en an dere wapens, zooals men zelden in een luchtschip bijeen gezien heeft, allen van de nieuwste construc tie. Verder bevat de romp een ruim, dat als hangar dient voor een vijftal vliegtuigen, van het type als voor observatie-doeleinden veel gebruikt wordt. Deze toestellen kunnen door middel van een ver nuftig uitgevonden zweeftoestel buitenboord gezet worden en zelfs weer aan boord genomen worden, terwijl het luchtschip met volle kracht verder vliegt. Het luchtschip zal sneller kunnen stijgen dan alle tot nu toe bekende luchtschip- of vliegtuigtypes en kan zonder tusschenlanding ongeveer 9.200 zeemij len (11.000 landmijlcn) afleggen, hetgeen dc dubbele afstand is van de tegenwoordige aoroplanes. Verder kan de ZRS-4, mits ecnigszins omgebouwd, voor ver- keersdocleinden, ongeveer 100 passagiers bevatten, niet medegerekend een personeel van vijftig perso nen, die de werkzaamheden aan boord verzorgen. Het luchtschip is zoo stevig gebouwd, dat de inge nieurs beweren, dat geen storm het schaden kan. Bo vendien bezit het een uitstekend middel ter ontwij king van stormen in de grooto opwaarschte drijfkracht Volgens de ingenieurs zal het luchtschip, wanneer het met volle kracht omhoog stuurt met een snelheid van 60 voet per seconde omhoog rijzen. Dc radio- installatie is voorzien van de modernste middelen en is zeer krachtig, zoodat het mogelijk zal zijn gehei me berichten gemakkelijk op te nemen. Bovendien is de inrichting berekend op het ontvangen van beeld-telegrafie over een afstand van een derde van den omvang van do aarde. De hangar, waarin het gevaarte, dat nog steeds in aanbouw is, wordt ondergebracht, is op zichzelf reeds een mijlpaal in de geschiedenis van de constructie van luchtschiploodscn. Het is een rcusachtigo staal constructie van ongeveer 1200 voet lengte en 325 voet breodte, terwijl dc hoogte ruim 200 voet bedraagt, zonder inwendige steunpunten, als pijlers, enz. Het prijzen van 45—50 ets., boven de 50 ets. ging bet van daag niet; voor de allerbeste kwaliteit is dit \>cz De handel in de gelde- en kalfkoeien was zeer stil, dat komt over een paar weken wel. Kalfvaarzen prijs den f 225—240; stil. Stieren golden 40 ets., dat ging. Graskalveren liepen er vandaag ook niet vlug uit. De aanvoer van nuchtere kalveren wordt weer grooter, dien tijd krijgen we weer; de handel was goed, even trekkend. In de oude slachtschapen was de handel zeer stug, noteering niet hooger dan 32 glcl. dat zijn kleine prij zen. Overhouders voor den dood 2838 gld, en voor de weide niet hooger dan 30 gld., dat geeft nogal verschil; de handel was kalm. Vette schapen konden niet hooger gelden dan 42 gld.; misschien zijn er later duurder verkocht, maar dit is ons niet bekend, omreden de eigenaar van die schapen sprak: als ik niet hooger kan dan 42 gld., gaan ze naar huis. De handel was dus, zooals te begrijpen, gedrukt. De aanvoer van schapen viel ons mee, dat beteekende. Vette varkens golden ct. minder bij de vorige week. De handel was trekkend; 2324 ets. is weinig geld, dat er voor een varken terecht komt. De handel in biggen en schrammen was goed, daar was wel vraag naar. Op de kippenmarkt was wel vraag, maar er was veel te kort aangevoerd. Wat er was i3 vlug verkooht voor flinke prijzen. ONZE ZATERBAGAVONDMARKT. De Commissie van do Zaterdagavond markt aan de Molenstraat alhier, zet 1931 in met een markt met mu ziek. Zie advertentie in dit blad. Zoo wij vernamen zal dit een zeer geanimeerde markt worden, daar de commissie er in geslaagd is speciale attractie voor dezen avond naar hier te doen komen. Voorts is de markt geheel verlicht, wat een reuze ver betering is en een stap in de goede richting is. Dit alles tezamen, zal zeer zeker een druk bezoek vanavond met zich brengen, BOUWGROND IN HET HEEItENBOSCH. Door den heer J. Krans, alhier, wordt nu een aanvrage voor grondaankoop in het Heerenbosch ingediend voor het perceel, liggende ten oosten van het perceel, bewoond door den heer W. J. Kweldam. DE WERKELOOSHEID IN ONZE GEMEENTE. We vernemen dat er in onze gemeente reeds een 30-tal werlcloozcn zijn en dat zij drie dagen per week door dc gemeente te werk worden gesteld. UITSLAG VERKOOPING. Donderdag heeft in café Cérés ten overstaan van Nc- taris J. Koomen te Wleringerwaard de afslag plats ge had van de boerderij „Welgelegen", tezamen groot 15.03,60 H.A., gelogen aan de Zandvcnne, gem. Schagen, eigendom van diverse eigenaars. Bij inzet had deze plaats kunnen gelden f 36052,80. Bij afslag en combina tie is er f 1336 bijgekomen; totaal f 37388.80 en werd het geheel opgehouden. Daarna werd het verkocht aan den heer A. Oudes te Alkmaar voor den hoer H. Raven al hier, voor f 37000. Het perceel weiland onder Burghora groot 1.60.50 H.A. eigendom van de heeren W. Peereboom c.s. bij inzet ge bracht op f 4662, werd opgehouden. is ruim genoeg om het in aanbouw zijnrle luchtschip te bevatten en bovendien nog een luchtschip van 1.000.000 k. voet inhoud en een aantal kleinere lucht schepen, ballons en vliegtuigen. De kosten van deze hangar bedroegen 2.500.000. De hangar zal later dienst doen voor den houw van een tweede lucht schip van dc dubbele grootte van do ZSR-4, die men „Akron" heeft genoemd. Het nieuwe luchtschip zal dan de ZRS-5 worden. De aanduiding ZRS4 (of -5) is een combinatie van eenige letters, die allen een bepaalde bcteekenis hebben voor de Amerikaansche luchtvaart. Z geeft aan, dat het hier gaat om een toe stel, dat gebasseerd is op het principe „lichter dan lucht". R slaat op het type van het luchtschip, het „starre type", (Rigid) terwijl dc S scout bctcekent (waarnemer, observator). liet nummer geeft de plaats van het luchtschip in de serie aan. De ZR-1 was dc verongelukte Shenandoah, die door de Ame- rikaansche Marine in Amerika werd gebouwd, Het luchtschip steeg in 1923 voor dc eerste maal op en verongelukte in September 1925 in Ohio. De ZR-2 was het vroegere Britsche luchtschip R-3S, dat voor de Vercenigde Staten speciaal werd gebouwd, doch dat schipbreuk leed tijdens een proefvlucht over Huil, Engeland, waarbij het volkomen werd vernield. De ZR-3 is de tegenwoordige Los Angelos, die door Dr. Hugo Eckener naar de Vercenigde Staten werd gebracht en daar in 1924 aan de Amerikaansche Ma rine werd afgeleverd. Dc reuzen-hangar is niet van zuiver staal gebouwd. Iïct is een soort legeering van aluminium, koper en mangaan. Daardoor is het gewicht van de geheele constructie teruggebracht tot een derde van het ge wicht dat een dergelijke constructie in zuiver staal zou hebben. Hot frame van het luchtschip zelf be staat uit een aantal ringen waarbinnen weer een klei- nero ring is aangebracht, die met de groote ring door middel van een zigzag-constructie verbonden is. Deze ringen zijn achter elkaar geplaatst en door lengtespanten met elkaar verbonden. Zoodoende ont staat er tusschen dc beide ringen een aantal gangen, die het mogelijk maken zich over de geheele lengte van het luchtschip te verplaatsen. Van de 262 Meter, welke dc lengte van het frame zal bedragen, zijn er reeds 210 Meter gebouwd. In het geheel komen er 36 ringen naast elkaar te liggen. De motoren zijn Maybach 12-cylinders, die in een 60° V-vorm ten opzichte van elkaar staan. Elke mo tor vertegenwoordigt 560 P.K., in totaal dus 4.480 P.K., en de propellers hebben een omwentelingssnol- hei-d van 925 maal per minuut. Volgens Luitenant T. G. W. Scttle, dc inspecteur van de Marineluchtvaa'rt, die het toezicht heeft op den bouw van de Akron, is de Maybachmotor de motor bij uitnemendheid voor de luchtscheepvaart. De omwentelingssnelheid van de krukas bedraagt 1600 maal per minuut, hetgeen een gasoline-verbruik medebrengt van 45 gallons per uur, een minimaal verbruik voor een dergelijke mo tor. Aan het achtereinde van elke motorcabine, die een gewicht van 2500 pond heeft, is een lange as bevestigd, waardoor de propeller een eind achter waarts komt te staan. t>e propeller kan verticaal wor den gesteld voor de voortbeweging in voorwaartsche of achterwaartsche richting, of wel horizontaal voor de op- cn neerwaartsche beweging. De Akron is het -eerste luchtschip, waarbij men van deze constructie gebruik maokt. De houw van de Akron en van het volgende schip, de ZRS-5 komt het Departement van Marine op on geveer 8.COO.OOO dcVnr te staan, hetgeen in vergelij king mot de kosten voor den bouw van een moderne slagkruiser uiterst weinig is. De snelheid van het luchtschip bedraagt, met een bemanning van 109 man, 72 knoopen per uur, of vier-cn-tachtig landmij- len. Dat komt ongeveer overeen met de snelheid, die men moet ontwikkelen, om op Zaterdagmorgen in New-York op te stijgen en de Maandagmorgen daarop in Parijs te landen. Een week-end per lucht schip! Na een verblijf van een dag of vier in Parijs zou men dan op Vrijdagmorgen weer kunnen instap pen om Zondagmiddag of Maandagmorgen weer in Now York te zijn, waarbij de extratijd noodig is om tegen den Westenwind, die daar heerscht, in te vlie gen. Geen wonder, dat Amerika geen Helium naar het buitenland vrij geeft als het zelf zot,veel noodig heeft: voor dit luchtschip reeds 6.500.000 kubieke voet En hoeveel dan wel voor dc zooveel grootere ZRS-5? (Nadruk verboden.) Deze week loopt de film „De Vreemde Vrouw" (The Rlver), met in de hoofdrollen Charles Farrell en Mary Duncan. John Pen der, een jongeman, geboren in een woud a.a.n de oevers van een grocte rivier, besluit in een door hemzelf vervaardigde woonschuit de breede stroom af te zakken en naar de stad te gaan. Halverwege ontdekt hij, dat de rivier te ondiep is, om zijn tocht voort.te zetten. Hij besluit den trein te nemen en den Avachttïjd door te brengen in een diohtbijgele- gen kamp. In een hut ontmoet hij Rosalee, de vriendin van Marsden, den voorman van het kamp, die gearresteerd is wegens mo 1 op een ingenieur. Het meisje heeft be loofd den winter in den hut door te brengen, teneinde daar op haar vriend te wachten, die haar een kraai als aandenken heeft achtergelaten. John maakt eveneens kennis met Sam, een doofstom me, die een onverzoenlijken vijand van Marsden is. Tusschen den jongen Pender en Rosalee ontstaat een hechte sympathie, die weldra dreigt over te gaan in liefde. De jonge vrouw voelt zich aangetrokken tot de zen man, die in zijne sterke natuurlijkheid zoo heel an ders is dan die, welke zij tot dan toe ontmoette. Hij, die, nog 'nimmer eenige intiemen omgang met een vrouw heeft gehad, kan de gevoelens, die zijn hart bestormen, niet begrijpen. Op zekeren avond staat zij op het punt John haar liefde te bekennen, maar wordt plotseling door de kraai aan Marsden's bestaan herinnerd. Zij wil hot dier doo- den, doch wordt door Pender daarvan teruggehouden. Rosalee begrijpt, dat zij, met haar veelbewogen verle den, dezen ongerepten natuurmensch niet waardig is, doch verbonden is aan den man, wien zij haar woord gegeven heeft. Op haar bevel verlaat de jongeman den hut en in zijn ongebreidelden smart tracht hij zijn woede op de boomen van het woud te koelen en hakt... en hakt tot hij neervalt. Zoo wordt hij door den stommen 3'am gevonden, die het bewustelooze lichaam naar de vrouw terugbrengt. In doodsangst voor het leven van hem, dien zij lief heeft, wendt Rosalee alle pogingen aan, om hem weer tot bewustzijn te brengen, hetgeen haar na veel moeite gelukt. In de lente zuller. twee menschen samen naar de stad vertrekken... als Marsden, die uit de gevangenis ge vlucht is, terug keert en het meisje voor zich opeischt. Geen macht ter wereld echter is in staat deze door lief de gezuiverde vrouw tot haar vorig bestaan te doen te- rugkeeren en, geen anderen uitweg ziende, spi'ingt zij ia he'; water. Marsden, die haar tracht te volgen, wordt door den doofstommen arbeider, die de beide geliefden hartelijk toegedaan is, gedood en als John erin slaagt, de rivier haar prooi ts ontrukken, kunnen deze beide door smart en liefde gelouterde menschen zich aan hun jong geluk overgeven. Strafzitting van Vrijdag 9 Maart 1931. DE ONHANDIGE STUURMAN. EEN AARD BEVING IN ZAKFORMAAT. De heer Cornclis V., 'n ambitieuze, doch nog hoogst onbekwame, adspirant automobilist te Alkmaar, wenschtc zich te oefenen in de edele stuurkranskunst en had zich gesteld onder leiding van den heer Smit. Dc eerste les had plaats op 14 October en aanvanke lijk ging alles tipp top, doch gekomen in de Markt straat hoek Achterstraat,, raakte de-laari-me- rlejf/uts totaal kwijt, nam de bocht precies, zooals zij niet ge nomen moest worden. Reed 'n wielrijder van de been en het rijwiel aan harreicn en ramde tenslotte mot vervaarlijke kracht een sigarenwinkel op 't Hoekje, zoodat een bezoeker verschrikt aan een aardbeving dacht. Deze gevarieerde combinatie vormde een prachtmateriaal voor een strafvervolging en de heer C'.ornelis V. werd dan ook heden ter zake een en an der voornoemd tot f20 boete of 20 dagen veroordeeld. Laat ons er volJedighpidhave evenwel gaarna bij voegen, dat door den veroordeelde, den instructeur en de verzekering alle toegebrachte schade werd ver goed, zoodat de geslagen wonden voldoende werden bepleisterd. NACHTELIJKE HEKKETREKKERS IN ACTIE. EEN NIEUW BEROEP! In den nacht van 3 November werd do 71-jarige heer Jan Schoenmaker te Graft uit zijn slaap des rechtvaardigen ruw gewekt door een duchtig gekraak, zocdat, de oude heer, hoewel slecht ter been, zich on verwijld ten bedde uitrepto, teneinde de oorzaak van dit raadselQ.cht.iig lawaai op te sporen. Het bleek hem nu dra, dat een voor zijn woning staand houten hek was omgetrokken en daar zijn oogen beter gedispo neerd zijn, dan zijn onderdanen, gelukte het hem de vluchtende bedrijvers van'deze vernieling te herken nen. Een hunner, de landarbeider Luut B., uit West- Graftdijk, stond dan heden voor deze baldaad terecht. Natuurlijk wist hij van den prins geen kwaad. Onder hot stoeien met zijn even lustige kameraden, was hij toevallig tegen het hek opgcvalleh en daar dit hout werk even toevallig al .tamelijk vermolmd scheen te zijn, was het bezweken. Een tweode fuifnummer, de 15-jarige Corn. B., die ook van de partij was en nu werd gebezigd als „kroongetuige", antwoordde op de vraag van den Kantonrechter: Wat is je beroep: Prompt: Beroep? nou, boerezoon. De heer Luut B. had een vermaning om in den ver volge nachtrust en eigendommen der Graftonaren wat meer te eerbiedigen, te incasseeren en werd over eenkomstig requisitoir van den heer Ambtenaar ver oordeeld tot f 10 boete of 10 dagen ter zake overtre ding art. 424 Wefcb. v. Strafrecht. DIT NACHTELIJK AVONTURENVERHAAL ZAL NOG VERVOLGD WORDEN. In den nacht van Zondag 14 September begaven eenige verliefde paartjes,'die den avond gezellig in Castricum hadden doorgebracht, zich langs don rijks straatweg naar hun respectieve woonplaatsen Heems kerk en Noorddorp., Zekere heer A. J. Pekel, 'n 21-ja- rig tuinder uit Heemskerk, die zijn hart verpand aan de beminnelijke werkster Johanna Duinevcld, zijn rlorpsgenoote, wandelden elder3 met de fiets aan de hand en tusschen die fietsen in stevig en teeder ge armd op het rijwielpad, elkander toefluisterend: gul den woorden van eeuwige trouw en onvergankelijke liefde, toen plotseling hun ydille wreed werd ver stoord door een onbesuisd en motorrijder, die langs het rijwiel van den verliefden Pekel suizend, dat rij wiel raakte en hem uit de hand scheurde. De heer Pe kel zag zich plots beroofd van zijn karretje, dat in dolle vaart werd meegenomen en kon zich aanvanke lijk geen voorstelling van dit wonder maken. Aldra werd zijn kennis echter opgefrischt door den terug keer van don motorrijder, den timmerman W. dc W, uit IJmiiiden-Oost, die de oplossing gaf van de raad selachtige verdwijning van het rijwiel en heden, te recht stond wegens het in gevaar brengen van de vei ligheid. De timmerman echter gaf de schuld aan Pe kel, die met zijn rijwiel aan de hand op den weg had geloopcn en oorzaak was dat de door een krachtig autolicht verblinden motorrijder tegen dit rijwiel was aangereden. Door de verschillende tegenspraak was tot geen oplossing te komen cn werd de zaak aange houden, teneinde nog als getuigen te hooron Jb. Bruin, Heemskerk, N. de Rode, Heemskerk, Ann" Beentjes, Noorddorp en W. Veldman, IJmuideu-Oo Geen vaarwel dus, maar tot ziens.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 14