De Z R S-4.
LANGEND IJ K
HOOGWOUD
Z IJ P E
Marktberichten.
Plaatselijk Nieuws.
Het grootste luchtschip
ter wereld.
Theater Royal.
VOOR DEN KANTONRECHTER
TE ALKMAAR.
Door de vorst der laatste nachten is de nog te veld
staande bloemkool waardeloos geworden.
De omzet over de veiling van den Noordermarktbond
heeft over het afgeloopen jaar f 2.382.585.18 bedragen
tegen f 4.436.953.99 over 1929.
ZUIDSCHARWOUDE.
De heer S. de Boer heeft voor de benoeming als raads
lid bedankt,
Heden is tot lid van den gemeenteraad benoemd ver
klaard de heer .Tb. Kroon,
Na in een gecombineerde vergadering van de Voor
uitstrevende en R,K. Raadsfracties, is overeengekomen
dat de wethouderszetel (vacature J. Kroon), behoort te
worden bezet door een der leden van eerstgenoemde
fractie, heeft deze den heer J. du Burck daartoe aange
wezen, evenals voor lid van de Commissie voor de Licht-
bedrijven.
NOORDSCHARWOUDE.
Omvang van het verkeer over 1930, van het
hulppost- en telegraafkantoor alhier.
Totaal 1930.
Ontvangen expresse stukken 34 394
Verzonden aangeteekende stukken 36 718
Ontvangen aanget. stukken 119 2387
Girostortingen 475 4546
Verzonden postwissels 146 1492
Uitbetaalde postw. en chèque's 179 2117
Ter invordering ontv. quitantiën 324 4902
Belastingbetalingen 363 3253
Aantal posthandelingen 1876 24271
Aantal behandelde telegrammen 784 18400
Verkochte postwaarden f 1538.51 f 13349,77
Verkochte plak en statistiek
zegels en rente zegels f 512.51% f 10751.21%
Geldelijke omzet f 78918.70 f 1152172.95
Instituut voor arbeiders-ontwikkeling.
Voor de afdeellng van het Instituut voor Arbeiders-
Ontwikkeling sprak de heer Molta Elsma, van Haarlem,
met als onderwerp „Inleiding tot de Natuurwetenschap
pen". Een onderwerp dat spr. goed machtig was, en in
den korten tijd die hem was toegemeten gaf spr. ons
een globaal en duidelijk overzicht van het groot orga
nisch verband der Natuur, waarin planten, dieren en
menschen leven. Wil men dit onderwerp goed behande
len dan zlijn daar zeker meer avonden voor noodig.
Eenige vragen werden naar genoegen beantwoord. Het
Instituut heeft ongetwijfeld een goed werk gedaan om
aan dit onderwerp eens de aandacht te schenken. Deze
avonden zijn het bezoek zeker overwaard.
Tuinbouwlezing.
Blijkens advertentie in dit nummer wordt door de
tuinbouwvereenigingen wederom een lezing gehouden.
Als spr. zal optreden de heer P. H. Dohmen van het
Inlichtingsbureau voor ohilisalpeter te Amersfoort met
als onderwerp: „Bemesting in den tuinbouw". Mochten
de gehouden lezingen in het bijzonder door de jongeren
bezocht worden, zoo willen wij niet nalaten ook de oude
ren op te wekken, deze belangrijke lezing bij te wonen.
OUDKARSPEL.
Tot predikant bij de Ned. Herv. Gem, alhier is be
roepen Ds. J. Eikema te Godlinze (Gr.).
AARTSWOUD.
Het woonhuis bewoond en in eigendom van C. Leeuw
Is onderhands verkocht aan den heer P. Mienis te
Alkmaar, die het zelf gaat betrekken.
De alhier benoemde onderwijzer S. Lutgendorf te De
venter heeft bedankt. Thans is aan onze school tijdelijk
indienst gesteld de onderwijzeres Mej. van Hulzen te
Zwolle.
Ondanks de sterk verlaagde inzet was de animo bij
de verpachting van het grasgewas ten behoeve van den
Weelpolder, niet groot. Van de vier aangeboden percee-
len werd er slechts een verhuurd. De overige werden
opgehouden.
DE GOUW. HOOGWOUD.
Donderdagavond trad ahier voor het nut op de welbe
kende Daan Pool. De zaal was vol. Dankbaar gestemd
keerde het publiek huiswaarts, want Daan was goed op
dreef.
PETTEN.
Zaorclag 17 Januari wordt, te Petten de N.V.V. Ju-
bileumfilm „Triomf" vertoond. Deze film, die bij haar
première enthousiast ontvangen werd en algomeen
oen goede pers vond, hoeft voor Petten een oigen
bekoring, daar vele inwoners daadwerkelijk hun me
dewerking verleenden hij verscheidene opnamen. Be
grijpelijkerwijs is de belangstelling zeer groot.
Als bijzonderheid vermelden we, dat deze Potygom-
film de langste is ooit in een Hollandsche onderne
ming vervaardigd en dat de kunstzinnige cineast J.
Jansen door„dit werk zich met één slag de evenknie
getoond heeft van den grootsten onder zijn buiten-
landsche kunstbroeders.
Verder zie men de advertentie.
EIERVEILING, SCHAGEN, 8 Jan.
Aanvoer 75793 kipeieren, 48—51 Kg. f 4.80—5.10, 52—54
Kg. f 5.10-5.80, 55—57 Kg. f 5.60—6.10, 58—60 Kg. f 5.80
—6.40, 61—63 Kg. f 6.30-6.60, 64—67 Kg. f 6.70—6.80, on-
gewogen wit f 5.60—6.20, ongewogen bruin f 5.80—6.40,
klein f 45, 266 eendeieren f 5.80.
HOORN, 8 Jan.
12 stapels kleine fabrieksbaas f 33.50, 1 stapel boeren
comm. kaas f 35.
Aanvoer: 13 stapels, wegende 15531 Kg. Handel goed.
WARMENHUIZEN,, 8 Jan.
Roode kool le kw. f 3.406.30, 2e kw. f 2.504.90, kale
f 1.702.90, gele kool le soort f 2.80—3.70, 2e soort f 1.60
2.60, D. witte kool le soort f 3.103.50, 2e soort f 2.50
—2.80, uitschot f 1.20—2.20, Alva's f 2.80—3.30, drielingon
f 1.50, uien f 22.20, grove uien f 2.202.30, peen f 1.30
per 100 Kg-
Aanvoer: 53000 Kg. roode kool, 11300 Kg. gele kool,
20100 Kg. D. witte kool, 1550 Kg. uien, 1700 Kg. peen,
1850 Kg. aardappelen.
ALKMAAR, 9 Jan.
Op de heden gehouden graanmarkt waren intotaal 847
H.L.'s aangevoerd, als 299 H.L. tanve f 5.509.50, 100
*LL. gerst chev. f 6.50—7, 274 H.L. haver f 6.50—7.25,
'MS H.L. boonen, w.o. bruine boonen f 1217.50, citroen-
boonen f 1425, witte boonen f 1427.50, 25 H.L. karwij-
zaad f 26, tuinboonen f 6.5020, 14 H.L. erwten, w.o.
groene erwten (kleine) f 810, grauwe erwten f 15—
53, vale erwten f 25—35, alles per 100 Kg. Handel goed.
BROEK, OP LANGENDIJK, 9 Januari 1931.
Roode kool f 26.90, gele kool f 24.60, Deensche
witte f 2.203.70, Uien, grove f 2.102.50, uien f 1.70
2.60, drielingen f 1—1.20, bieten f 2.70, peen f 2—2.20.
Aanvoer: 41000 Kg. roode kool, 65000 Kg. gele kool,
75000 Kg. Deensche wite, 13000 Kg. uien, 150 Kg. bie
ten, 3750 Kg. peen.
NOORDSCHARWOUDE, 8 Januari 1931.
Uien f 1.302.20, drielingen f 1—1.40, grove t 1-80
2.10, peen f 1.40—2, roode kool f 3.80—7.20, gele kool
f 3.204.50, Deensche witte f 3.103.60, kroten f 1.90
5.10,, alles per 100 K.G.
Aanvofri 15600 K.G. uien, 5200 K.G peen, 149200 K.G.
roode kool, 38400 K.G. gele kool, 106600 K.G. D. witte,
WO K.G. kroten.
NOORDSCHARWOUDE, 9 Januari 1931.
Uien f 1.40, drielingen f 1.40—1.60, grove f 1.90—2.30,
peen f 1.802.40, roode kool f 46.70. gele kool f 2.80—
4.20, Deensche witte f 2.903.80,. kroten f 1.20, alles
per 100 Kg.
Aanvoer: 6400 Kg. uien, 7200 Kg. peen, 155800 Kg.
roode kool, 73800 Kg. gele kool, 69000 Kg. D. witte,
325 Kg. kroten.
AMSTERDAM, 9 Januari 1931.
Aardappelen. (Bericht van den mak. Jac. Knoop).
Zeeuwsche bonten f 45, ld. blauwen f45 id. bravo's
f 44.50, id. klei industrie f 3.253 50, id. juin per 50
Kg. f 1.201,30, id. eigenheimers f 4.755, id. blauwe
poters f 22.50, id. bonte poters f 22.50, id. Beve
landers f 3.003.50, Vlaamsche industries f 3.25—3.50,
id. eigenheimers f 4.504.75, IJpolder eigenheimers
f 4.254.50, id. bravo's f 44.50, id. Bevelanders f 3
3.50, Noordhollandsche blauwen f 2.502.80, Drentsche
eigenheimers f 2.603.50 per H.L. Winter Malta f 10
11 per 100 Kg. Flakkeesche eigenheimers f 55.10, id.
juin per 50 Kg. f 1.201.30, id .eigenh. poters f 2.40—
2.50, Spuische eigenheimers f 5—5.25, id. eigenh. poters
f 2.602.80, Friesche borgers f 4.50—4.60 per H.L.
ALKMAAR, 9 December 1931.'
Op de heden gehouden kaasmarkt waren aangevoerd
48 stapels kleine fabriekskaas f 34, 5 stapels conamissie-
fabriekskaas f 34, 1 tapel kleine boerenkaas f 35 en 2
stapels boeren commissiekaas f 34. Totaal 56 stapels
wegende 90000 K.G. De handel was vlug.
ALKMAAR, 9 December 1931.
Bloemkool I f 1.60—2.50, andijvie f 1.904.40, boeren
kool f 3.808.50, per 10 Ostulcs. Bieten f 6 per 100 Kg.
gele kool f 1.804.40, groene kool f 1.90—3.20, per 100
stuks. Prei f 36.50 per 100 bos, Roode kool f 3.80
7.20 per 100 stuks. Selderie f 3.206.20 per 100 bos.
Spruiten f 5.20 per 100 Kg. uien f 0.80—3.80 per 100
Kg., wortelen f 1.10—2.60 per 100 Kg. Witlof I f 15—18,
Idem II f 011, per 100 pond.
ARBEIDSBEURS.
In het afgeloopen jaar zijn aan de Gemeentelijke
Arbeidsbeurs (correspondent de heer J. Bregmnn) 84
werkloozen ingeschreven tegen 20 in het jaar 1929.
Het is thans voorschrift, dat alle ingezetenon welke
zich om werk bij het Gemeentebestuur vervoegen, bij
de Arbeidsbeurs staan ingeschreven.
JUBILEUMFILM N.V.V.
Op initiatief van den Schager Bestuurdersbond,
draait hier a.s. Dinsdag in Theater Royal de Jubi
leumfilm van het Nederlands Verbond van Vakver-
eenigingen.
Gezien de gunstige persheoordeelingen, wacht de be
zoekers ongetwijfeld een zeer mooien avond.
MARKTOVERZICHT.
Men kon best merken 's morgens vroeg, dat wij weer
een normalen marktdag kregen. Nu, dat was ook zoo,
't was natuurlijk een wintermarkt, maar 't ging heel
goed, voor dezen tijd van 't jaar. De aanvoer van vette
koeien was belangrijk, die handel ging dan ook wel;
Door
Dr. I. LAMPILLER, New-York.
Natuurlijk in Amerika! Dat is het land van
de luchtvaart en zeer zeker ook het Jand van de
luchtscheepvaart want alleen Amerika is in het
onverdeelde bezit van het voor de luchtscheepvaart
onontbeerlijke, kostbare Helium.
In Mei zal hot luchtwonder gereed zijn voor de
eerste proeftochten. In Mei zal het grootste lucht
schip ter wereld zich statig verheffen, uitgerust met
de nieuwste vindingen op luchtvaartgebied, met. zich
dragende een aantal jachtvliegtuigen, die in de lucht
losgelaten kunnen worden een vliegend moeder
schip voor vliegtuigen, een vliegende vlieghaven!
Wij laten daarom hieronder een beschrijving vol
gen van het luchtschip en zijn inrichting.
Acht krachtige motoren, in totaal ongeveer 4500
P.K. vertegenwoordigende, zullen het gevaarte voort
bewegen. Rekent men dan, dat de Graf Zeppelin of
do Los Angelos slechts 5 motoren bcauten cn de
R.101 zes motoren, dan krijgt men ongeveer een idee
van de verhoudingen. Verschillende in een horizon
taal vlak draaiende propellers geven het luchtschip
een groot stijgvermogen. Deze soort propellers is ge
heel nieuw. De binnenruimte van het vliegtuig bevat
o.a. 12 ruimen, ingenomen door gascellen, die respec
tievelijk een hoeveelheid gassen kunnen bevatten,
varieerende tusschen 80.000 en bijna 1.000.000 kubieke
voet, in totaal 6.500.000 k. voet gas. Verder gebruikt
men natuurlijk Helium, het onbrandbare gas. Helium
is op een na het lichtste gas. De gondels en stuur-
hutén zijn allen i.d. romp van de ZRS4 ingebouwd
waardoor men een on-onderbrolcen stroomlijn ver
krijgt, terwijl bovendien de motordeelen, enz., .ge
makkelijker te bereiken zijn. Voor oorlogsdoeleinden
zal het luchtschip bij wijze van proef worden uitge
rust met een verzameling snelvuur-geweren en an
dere wapens, zooals men zelden in een luchtschip
bijeen gezien heeft, allen van de nieuwste construc
tie. Verder bevat de romp een ruim, dat als hangar
dient voor een vijftal vliegtuigen, van het type als
voor observatie-doeleinden veel gebruikt wordt.
Deze toestellen kunnen door middel van een ver
nuftig uitgevonden zweeftoestel buitenboord gezet
worden en zelfs weer aan boord genomen worden,
terwijl het luchtschip met volle kracht verder vliegt.
Het luchtschip zal sneller kunnen stijgen dan alle
tot nu toe bekende luchtschip- of vliegtuigtypes en
kan zonder tusschenlanding ongeveer 9.200 zeemij
len (11.000 landmijlcn) afleggen, hetgeen dc dubbele
afstand is van de tegenwoordige aoroplanes. Verder
kan de ZRS-4, mits ecnigszins omgebouwd, voor ver-
keersdocleinden, ongeveer 100 passagiers bevatten,
niet medegerekend een personeel van vijftig perso
nen, die de werkzaamheden aan boord verzorgen.
Het luchtschip is zoo stevig gebouwd, dat de inge
nieurs beweren, dat geen storm het schaden kan. Bo
vendien bezit het een uitstekend middel ter ontwij
king van stormen in de grooto opwaarschte drijfkracht
Volgens de ingenieurs zal het luchtschip, wanneer
het met volle kracht omhoog stuurt met een snelheid
van 60 voet per seconde omhoog rijzen. Dc radio-
installatie is voorzien van de modernste middelen en
is zeer krachtig, zoodat het mogelijk zal zijn gehei
me berichten gemakkelijk op te nemen. Bovendien
is de inrichting berekend op het ontvangen van
beeld-telegrafie over een afstand van een derde van
den omvang van do aarde.
De hangar, waarin het gevaarte, dat nog steeds in
aanbouw is, wordt ondergebracht, is op zichzelf reeds
een mijlpaal in de geschiedenis van de constructie
van luchtschiploodscn. Het is een rcusachtigo staal
constructie van ongeveer 1200 voet lengte en 325
voet breodte, terwijl dc hoogte ruim 200 voet bedraagt,
zonder inwendige steunpunten, als pijlers, enz. Het
prijzen van 45—50 ets., boven de 50 ets. ging bet van
daag niet; voor de allerbeste kwaliteit is dit \>cz
De handel in de gelde- en kalfkoeien was zeer stil,
dat komt over een paar weken wel. Kalfvaarzen prijs
den f 225—240; stil.
Stieren golden 40 ets., dat ging.
Graskalveren liepen er vandaag ook niet vlug uit.
De aanvoer van nuchtere kalveren wordt weer grooter,
dien tijd krijgen we weer; de handel was goed, even
trekkend.
In de oude slachtschapen was de handel zeer stug,
noteering niet hooger dan 32 glcl. dat zijn kleine prij
zen. Overhouders voor den dood 2838 gld, en voor de
weide niet hooger dan 30 gld., dat geeft nogal verschil;
de handel was kalm. Vette schapen konden niet hooger
gelden dan 42 gld.; misschien zijn er later duurder
verkocht, maar dit is ons niet bekend, omreden de
eigenaar van die schapen sprak: als ik niet hooger kan
dan 42 gld., gaan ze naar huis. De handel was dus,
zooals te begrijpen, gedrukt. De aanvoer van schapen
viel ons mee, dat beteekende.
Vette varkens golden ct. minder bij de vorige
week. De handel was trekkend; 2324 ets. is weinig
geld, dat er voor een varken terecht komt.
De handel in biggen en schrammen was goed, daar
was wel vraag naar.
Op de kippenmarkt was wel vraag, maar er was veel
te kort aangevoerd. Wat er was i3 vlug verkooht voor
flinke prijzen.
ONZE ZATERBAGAVONDMARKT.
De Commissie van do Zaterdagavond markt aan de
Molenstraat alhier, zet 1931 in met een markt met mu
ziek. Zie advertentie in dit blad.
Zoo wij vernamen zal dit een zeer geanimeerde markt
worden, daar de commissie er in geslaagd is speciale
attractie voor dezen avond naar hier te doen komen.
Voorts is de markt geheel verlicht, wat een reuze ver
betering is en een stap in de goede richting is.
Dit alles tezamen, zal zeer zeker een druk bezoek
vanavond met zich brengen,
BOUWGROND IN HET HEEItENBOSCH.
Door den heer J. Krans, alhier, wordt nu een aanvrage
voor grondaankoop in het Heerenbosch ingediend voor
het perceel, liggende ten oosten van het perceel, bewoond
door den heer W. J. Kweldam.
DE WERKELOOSHEID IN ONZE GEMEENTE.
We vernemen dat er in onze gemeente reeds een 30-tal
werlcloozcn zijn en dat zij drie dagen per week door dc
gemeente te werk worden gesteld.
UITSLAG VERKOOPING.
Donderdag heeft in café Cérés ten overstaan van Nc-
taris J. Koomen te Wleringerwaard de afslag plats ge
had van de boerderij „Welgelegen", tezamen groot
15.03,60 H.A., gelogen aan de Zandvcnne, gem. Schagen,
eigendom van diverse eigenaars. Bij inzet had deze
plaats kunnen gelden f 36052,80. Bij afslag en combina
tie is er f 1336 bijgekomen; totaal f 37388.80 en werd het
geheel opgehouden. Daarna werd het verkocht aan den
heer A. Oudes te Alkmaar voor den hoer H. Raven al
hier, voor f 37000.
Het perceel weiland onder Burghora groot 1.60.50 H.A.
eigendom van de heeren W. Peereboom c.s. bij inzet ge
bracht op f 4662, werd opgehouden.
is ruim genoeg om het in aanbouw zijnrle luchtschip
te bevatten en bovendien nog een luchtschip van
1.000.000 k. voet inhoud en een aantal kleinere lucht
schepen, ballons en vliegtuigen. De kosten van deze
hangar bedroegen 2.500.000. De hangar zal later
dienst doen voor den houw van een tweede lucht
schip van dc dubbele grootte van do ZSR-4, die men
„Akron" heeft genoemd. Het nieuwe luchtschip zal
dan de ZRS-5 worden. De aanduiding ZRS4 (of -5)
is een combinatie van eenige letters, die allen een
bepaalde bcteekenis hebben voor de Amerikaansche
luchtvaart. Z geeft aan, dat het hier gaat om een toe
stel, dat gebasseerd is op het principe „lichter dan
lucht". R slaat op het type van het luchtschip, het
„starre type", (Rigid) terwijl dc S scout bctcekent
(waarnemer, observator). liet nummer geeft de
plaats van het luchtschip in de serie aan. De ZR-1
was dc verongelukte Shenandoah, die door de Ame-
rikaansche Marine in Amerika werd gebouwd, Het
luchtschip steeg in 1923 voor dc eerste maal op en
verongelukte in September 1925 in Ohio. De ZR-2
was het vroegere Britsche luchtschip R-3S, dat voor
de Vercenigde Staten speciaal werd gebouwd, doch
dat schipbreuk leed tijdens een proefvlucht over
Huil, Engeland, waarbij het volkomen werd vernield.
De ZR-3 is de tegenwoordige Los Angelos, die door
Dr. Hugo Eckener naar de Vercenigde Staten werd
gebracht en daar in 1924 aan de Amerikaansche Ma
rine werd afgeleverd.
Dc reuzen-hangar is niet van zuiver staal gebouwd.
Iïct is een soort legeering van aluminium, koper en
mangaan. Daardoor is het gewicht van de geheele
constructie teruggebracht tot een derde van het ge
wicht dat een dergelijke constructie in zuiver staal
zou hebben. Hot frame van het luchtschip zelf be
staat uit een aantal ringen waarbinnen weer een klei-
nero ring is aangebracht, die met de groote ring
door middel van een zigzag-constructie verbonden is.
Deze ringen zijn achter elkaar geplaatst en door
lengtespanten met elkaar verbonden. Zoodoende ont
staat er tusschen dc beide ringen een aantal gangen,
die het mogelijk maken zich over de geheele lengte
van het luchtschip te verplaatsen. Van de 262 Meter,
welke dc lengte van het frame zal bedragen, zijn er
reeds 210 Meter gebouwd. In het geheel komen er 36
ringen naast elkaar te liggen.
De motoren zijn Maybach 12-cylinders, die in een
60° V-vorm ten opzichte van elkaar staan. Elke mo
tor vertegenwoordigt 560 P.K., in totaal dus 4.480
P.K., en de propellers hebben een omwentelingssnol-
hei-d van 925 maal per minuut. Volgens Luitenant T.
G. W. Scttle, dc inspecteur van de Marineluchtvaa'rt,
die het toezicht heeft op den bouw van de Akron, is
de Maybachmotor de motor bij uitnemendheid voor
de luchtscheepvaart. De omwentelingssnelheid van
de krukas bedraagt 1600 maal per minuut, hetgeen
een gasoline-verbruik medebrengt van 45 gallons per
uur, een minimaal verbruik voor een dergelijke mo
tor. Aan het achtereinde van elke motorcabine, die
een gewicht van 2500 pond heeft, is een lange as
bevestigd, waardoor de propeller een eind achter
waarts komt te staan. t>e propeller kan verticaal wor
den gesteld voor de voortbeweging in voorwaartsche
of achterwaartsche richting, of wel horizontaal voor
de op- cn neerwaartsche beweging. De Akron is het
-eerste luchtschip, waarbij men van deze constructie
gebruik maokt.
De houw van de Akron en van het volgende schip,
de ZRS-5 komt het Departement van Marine op on
geveer 8.COO.OOO dcVnr te staan, hetgeen in vergelij
king mot de kosten voor den bouw van een moderne
slagkruiser uiterst weinig is. De snelheid van het
luchtschip bedraagt, met een bemanning van 109
man, 72 knoopen per uur, of vier-cn-tachtig landmij-
len. Dat komt ongeveer overeen met de snelheid,
die men moet ontwikkelen, om op Zaterdagmorgen
in New-York op te stijgen en de Maandagmorgen
daarop in Parijs te landen. Een week-end per lucht
schip! Na een verblijf van een dag of vier in Parijs
zou men dan op Vrijdagmorgen weer kunnen instap
pen om Zondagmiddag of Maandagmorgen weer in
Now York te zijn, waarbij de extratijd noodig is om
tegen den Westenwind, die daar heerscht, in te vlie
gen.
Geen wonder, dat Amerika geen Helium naar het
buitenland vrij geeft als het zelf zot,veel noodig heeft:
voor dit luchtschip reeds 6.500.000 kubieke voet
En hoeveel dan wel voor dc zooveel grootere ZRS-5?
(Nadruk verboden.)
Deze week loopt de film „De Vreemde Vrouw" (The
Rlver), met in de hoofdrollen Charles Farrell en Mary
Duncan.
John Pen der, een jongeman, geboren in een woud
a.a.n de oevers van een grocte rivier, besluit in een door
hemzelf vervaardigde woonschuit de breede stroom af
te zakken en naar de stad te gaan.
Halverwege ontdekt hij, dat de rivier te ondiep is, om
zijn tocht voort.te zetten. Hij besluit den trein te nemen
en den Avachttïjd door te brengen in een diohtbijgele-
gen kamp.
In een hut ontmoet hij Rosalee, de vriendin van
Marsden, den voorman van het kamp, die gearresteerd
is wegens mo 1 op een ingenieur. Het meisje heeft be
loofd den winter in den hut door te brengen, teneinde
daar op haar vriend te wachten, die haar een kraai als
aandenken heeft achtergelaten.
John maakt eveneens kennis met Sam, een doofstom
me, die een onverzoenlijken vijand van Marsden is.
Tusschen den jongen Pender en Rosalee ontstaat een
hechte sympathie, die weldra dreigt over te gaan in
liefde. De jonge vrouw voelt zich aangetrokken tot de
zen man, die in zijne sterke natuurlijkheid zoo heel an
ders is dan die, welke zij tot dan toe ontmoette. Hij, die,
nog 'nimmer eenige intiemen omgang met een vrouw
heeft gehad, kan de gevoelens, die zijn hart bestormen,
niet begrijpen.
Op zekeren avond staat zij op het punt John haar
liefde te bekennen, maar wordt plotseling door de kraai
aan Marsden's bestaan herinnerd. Zij wil hot dier doo-
den, doch wordt door Pender daarvan teruggehouden.
Rosalee begrijpt, dat zij, met haar veelbewogen verle
den, dezen ongerepten natuurmensch niet waardig is,
doch verbonden is aan den man, wien zij haar woord
gegeven heeft.
Op haar bevel verlaat de jongeman den hut en in
zijn ongebreidelden smart tracht hij zijn woede op de
boomen van het woud te koelen en hakt... en hakt tot
hij neervalt.
Zoo wordt hij door den stommen 3'am gevonden, die
het bewustelooze lichaam naar de vrouw terugbrengt.
In doodsangst voor het leven van hem, dien zij lief
heeft, wendt Rosalee alle pogingen aan, om hem weer
tot bewustzijn te brengen, hetgeen haar na veel moeite
gelukt.
In de lente zuller. twee menschen samen naar de stad
vertrekken... als Marsden, die uit de gevangenis ge
vlucht is, terug keert en het meisje voor zich opeischt.
Geen macht ter wereld echter is in staat deze door lief
de gezuiverde vrouw tot haar vorig bestaan te doen te-
rugkeeren en, geen anderen uitweg ziende, spi'ingt zij ia
he'; water.
Marsden, die haar tracht te volgen, wordt door den
doofstommen arbeider, die de beide geliefden hartelijk
toegedaan is, gedood en als John erin slaagt, de rivier
haar prooi ts ontrukken, kunnen deze beide door smart
en liefde gelouterde menschen zich aan hun jong geluk
overgeven.
Strafzitting van Vrijdag 9 Maart 1931.
DE ONHANDIGE STUURMAN. EEN AARD
BEVING IN ZAKFORMAAT.
De heer Cornclis V., 'n ambitieuze, doch nog hoogst
onbekwame, adspirant automobilist te Alkmaar,
wenschtc zich te oefenen in de edele stuurkranskunst
en had zich gesteld onder leiding van den heer Smit.
Dc eerste les had plaats op 14 October en aanvanke
lijk ging alles tipp top, doch gekomen in de Markt
straat hoek Achterstraat,, raakte de-laari-me- rlejf/uts
totaal kwijt, nam de bocht precies, zooals zij niet ge
nomen moest worden. Reed 'n wielrijder van de been
en het rijwiel aan harreicn en ramde tenslotte mot
vervaarlijke kracht een sigarenwinkel op 't Hoekje,
zoodat een bezoeker verschrikt aan een aardbeving
dacht. Deze gevarieerde combinatie vormde een
prachtmateriaal voor een strafvervolging en de heer
C'.ornelis V. werd dan ook heden ter zake een en an
der voornoemd tot f20 boete of 20 dagen veroordeeld.
Laat ons er volJedighpidhave evenwel gaarna bij
voegen, dat door den veroordeelde, den instructeur en
de verzekering alle toegebrachte schade werd ver
goed, zoodat de geslagen wonden voldoende werden
bepleisterd.
NACHTELIJKE HEKKETREKKERS IN ACTIE.
EEN NIEUW BEROEP!
In den nacht van 3 November werd do 71-jarige
heer Jan Schoenmaker te Graft uit zijn slaap des
rechtvaardigen ruw gewekt door een duchtig gekraak,
zocdat, de oude heer, hoewel slecht ter been, zich on
verwijld ten bedde uitrepto, teneinde de oorzaak van
dit raadselQ.cht.iig lawaai op te sporen. Het bleek hem
nu dra, dat een voor zijn woning staand houten hek
was omgetrokken en daar zijn oogen beter gedispo
neerd zijn, dan zijn onderdanen, gelukte het hem de
vluchtende bedrijvers van'deze vernieling te herken
nen. Een hunner, de landarbeider Luut B., uit West-
Graftdijk, stond dan heden voor deze baldaad terecht.
Natuurlijk wist hij van den prins geen kwaad. Onder
hot stoeien met zijn even lustige kameraden, was hij
toevallig tegen het hek opgcvalleh en daar dit hout
werk even toevallig al .tamelijk vermolmd scheen te
zijn, was het bezweken. Een tweode fuifnummer, de
15-jarige Corn. B., die ook van de partij was en nu
werd gebezigd als „kroongetuige", antwoordde op de
vraag van den Kantonrechter: Wat is je beroep:
Prompt: Beroep? nou, boerezoon.
De heer Luut B. had een vermaning om in den ver
volge nachtrust en eigendommen der Graftonaren
wat meer te eerbiedigen, te incasseeren en werd over
eenkomstig requisitoir van den heer Ambtenaar ver
oordeeld tot f 10 boete of 10 dagen ter zake overtre
ding art. 424 Wefcb. v. Strafrecht.
DIT NACHTELIJK AVONTURENVERHAAL ZAL
NOG VERVOLGD WORDEN.
In den nacht van Zondag 14 September begaven
eenige verliefde paartjes,'die den avond gezellig in
Castricum hadden doorgebracht, zich langs don rijks
straatweg naar hun respectieve woonplaatsen Heems
kerk en Noorddorp., Zekere heer A. J. Pekel, 'n 21-ja-
rig tuinder uit Heemskerk, die zijn hart verpand aan
de beminnelijke werkster Johanna Duinevcld, zijn
rlorpsgenoote, wandelden elder3 met de fiets aan de
hand en tusschen die fietsen in stevig en teeder ge
armd op het rijwielpad, elkander toefluisterend: gul
den woorden van eeuwige trouw en onvergankelijke
liefde, toen plotseling hun ydille wreed werd ver
stoord door een onbesuisd en motorrijder, die langs
het rijwiel van den verliefden Pekel suizend, dat rij
wiel raakte en hem uit de hand scheurde. De heer Pe
kel zag zich plots beroofd van zijn karretje, dat in
dolle vaart werd meegenomen en kon zich aanvanke
lijk geen voorstelling van dit wonder maken. Aldra
werd zijn kennis echter opgefrischt door den terug
keer van don motorrijder, den timmerman W. dc W,
uit IJmiiiden-Oost, die de oplossing gaf van de raad
selachtige verdwijning van het rijwiel en heden, te
recht stond wegens het in gevaar brengen van de vei
ligheid. De timmerman echter gaf de schuld aan Pe
kel, die met zijn rijwiel aan de hand op den weg had
geloopcn en oorzaak was dat de door een krachtig
autolicht verblinden motorrijder tegen dit rijwiel was
aangereden. Door de verschillende tegenspraak was
tot geen oplossing te komen cn werd de zaak aange
houden, teneinde nog als getuigen te hooron Jb.
Bruin, Heemskerk, N. de Rode, Heemskerk, Ann"
Beentjes, Noorddorp en W. Veldman, IJmuideu-Oo
Geen vaarwel dus, maar tot ziens.