F N HUP Op de 21ste R.A.1. te Amsterdam. Fa. BLAAUBOER ROSSEN, Maarten Smit, 1931 1931 DE HUPMOBILE VRIJLOOP. 23 Januari—1 Februari. Automobielen zijn belangrijk goedkooper. RA.I. STAND 124. beteekent beproefde kwaliteit naast duurzaamheid en comfort SCHAGEN. Automobielen vroeger en nu. KOEGRAS. zal de bezoekers van de R.A.I. verbaasd doen staan. R.A.1 Vrijloop en gesynchroniserde gangwissel de belangrijkste verbeteringen. VLOTTE VERKOOP VERWACHT. AMSTERDAM, 23 Januari 1931. Wel zelden In de geschiedenis van het auto-wezen is een jaar met zooveel spanning tegemoet gezien als juist 1931. De automobiel- industrie heeft als geen an dere het afgeloopen jaar te lijden gehad van de alge- meene depressie. Doch zij is niet bij de pakken neer gaan zitten. Integendeel. Dit jaar van slapte heeft zij besteed om de wagens, zoowel technisch als ook uiter lijk te vervolmaken. Zij heeft de organisatie danig her zien, de verkoop-tactiek gewijzigd en verbeterd. En dc „service" weder belangrijk uitgebreid. Zij heeft de prij zen opnieuw gecalculeerd met het gevolg, dat de thans aan de markt komende wagens belangrijk goedkooper zullen zijn. En dit is wel het meest verheugende ver schijnsel voor den automobilist of hij, die het worden wil. Want velen werden nog teruggeschrikt door de in derdaad hooge prijzen, die helaas ook zoo hoog bleven. De 21e tentoonstelling vau automobielen en aanverwan te artikelen, te Amsterdam, kortweg de R.A.I. genaamd, is dus weer geopend. Het is begrijpelijk, dat deze ten toonstelling een afspiegeling is van de politiek der auto- industrie en dat de belangstelling van de exposanten grooter was dan eenig jaar tevoren. Ja, zoo groot zelfs, dat de zaaloppervlakte van 15.000 M2. niet voldoende bleek om aan de ruimte-honger te voldoen, en men verschillende aanvragen op rantsoen heeft moeten zetten Zelfs het orkest-podium heeft eraan moeten gelooven en zal deze dagen gastvrijheid verleenen aan standhou ders. Zelden was een tentoonstelling zoo volledig als deze. Het aantal geëxposeerde merken personenauto's is niet minder dan 72, bedrijfsautomobielen zijn vertegen woordigd met 39, en motorrijwielen met 40 merken. Holland verkeert altijd in een gunstige positie, doordat het autoemrken van verschillende landen kan invoeren en daardoor met elkaar vergelijken. In landen met een eigen automobiel-industrie zijn zulke geweldig hooge tol muren voor buitenlandsche fabrikaat opgeworpen, dat men daar niet tot import van vreemde merken kan overgaan. Het is begrijpelijk, dat Amerika weer het leeuwenaan deel heeft in deze tentoonstelling. Het is hier vertegen woordigd met niet minder dan 30 merken. Hierop volgt Frankrijk met 15 merken, Engeland met 11, Duitsehland met 7, Italië met 4, België en Oostenrijk elk met 2 en Spanje met 1 merk. Dit wat betreft de personen-wagens. Voor bedrijfsautomobielen zijn de cijfers als volgt: Ame rika komt uit met 13, Duitsehland met 8, Frankrijk met 7, Engeland met 3 merken; België, Zwitserland en Italië elk met één merk. De motorrijwielen worden hoofdzakelijk door Enge land geleverd, dat met niet minder dan 17 verschillende merken aanwezig is, Duitsehland volgt met 7, Amerika en België elk met 3, Frankrijk met 2 merken. Oosten rijk en Nederland exposeeren elk met èèn merk. De stand langs de wanden, zijn weer, zooals vorige ja ren toegewezen aan de importeurs van toebehooren en aanverwante artikelen. Hier ook vindt men verschillen de vereenigingen op automobiel-gebied vertegenwoor digd, benevens diverse vakbladen. Talrijke nieuwigheden. De automobiel-industrie heeft voor talrijke nouveau- té's zorggedragen, waarvan de voornaamste twee wel zijn de vrijloop en de gesynchroniseerde op alle versnel lingen geruischlooze gangwissel. De vrijloop, die afgeloopen zomer door een fabrikant werd uitgebracht is nu zelfs op vijf merken toegepast en het laat. zich aanzien, dat in de toekomst alle wa gens er mede zullen worden uitgerust, want vrijloop be- teekent een besparing van twintig procent aan brand stoffen. De gesynchroniseerde, geruischlooze gangwissel draagt veel bij tot de verlenging van den levensduur van het mechanisme. Ook heeft men zich beziggehouden met het probleem lawaai-makende onderdeelen zooveel mo gelijk geruischloos te maken. Het interieur is zooveel mogelijk geluidsabsorbeerend gemaakt, door het toepassen van geluiddempend mate riaal. Vele wagens zijn toegerust met niet-splinterend glas. Ruime toepassing is gemaakt van niet roestend gechroomd metaal. De motoren zijn weer geperfection- neerd en kunnen meer paardenkrachten ontwikkelen, het interrieur der wagens biedt grooter geriefelijkheid. De algemeene lijn der wagens is langer en lager gewor den, zonder dat de ruimte er aan werd opgeofferd. Een imposante aanblik. Als men het ontzaggelijke R.A.I.-gebouw binnentreedt, wordt men overweldigd door den imposanten aanblik van de honderdon, fonkelende, keurige wagens, die daar temidden van het gezellige geroezemoes staan, wachtend op kijkers en koopers, op leeken en vaklui, die straks in bewondering voor hen de oogen zullen opslaan. Voor ruim drie millioen aan Hol- landsche guldens staan daar geexposeerd. Gelukkig dat de enorme, stemmig-beige zaal-overkap ping, evenals de muren, met asbestplaten tegen brand verzekerd is, want drie millioen... dat zou zelfs voor een Nqderlandsche verzekering wat zwaar op de maag liggen Aan weerszijden van de lengteassen zijn de kexlrige stands Ingericht met hun nieuwe, lak-glazende model len. Een groot restaurant geeft den dorstigen gelegenheid zich te verpoozen. En overal overal motoreh, do groote zaal, zoowel als de kleine, tot in do kléinste hoekjes benut. Dat is do tentoonstelling in het R.A.L- gebouw, dat heden voor de 9de maal als zöodanig1 'dienst <^oet- F N-MOTOREN. Dit jaar komt F. N. op stand 124 voor het eerst uit met een ééncylinder 500 c.c. met zijkleppen en blnnen- waartsche vliegwielen. Behalve in standaard uitvoering is dit type verkrijgbaar in een luxe-editie, voorzien van verchroomde tank met kneegrips, verchroomde knalpot en complete Bosch-installatie. Deze belde types zijn bovendien nog voorzien van groote met de hand bij stelbare schokbrekers en steeringdamper, alsmede van 27X4 draadbanden. Van het bekende Sahara-type is, naast het mooie, bekende Standaard-model, ook een type verkrijgbaar in luxe-uitvoering, dus ook voorzien van een verchroomde tank (met kneegrips) en knalpot alsmede complete Bosch-installatie. Ook de bekende 500 c.c. klopklepper ontbreekt niet En wanneer men er nog meer van wil weten, doet men het beste, met naar Maarten Smit, Koegras, te gaan, die U zeer zeker alle gewenschte inlichtingen zal verstrekken. op de Een merk met een wereld reputatie voor slechts f 444.00 5 verschillende Pracht-Modellen In 350 X 500 c.c. zijklep, pen, 500 c.c. KopKleppen VERCHROOMDE BENZINETANK Handelaren vraagt speci ale conditie voor het in voorraad houden van een machine. Laat U voorlichten door de Official FORD-DEALERS U Zijn de geheele week op de R.A.I. aanwezig. Toenmaals Circus-attractie. THANS EEN GEBRUIKSARTIKEL. De man, die vijftig jaar geledon een voertuig wilde hebben zonder paar werd als niet geheel normaal be schouwd. Hij moest een paard nemen of niets. De elec- trische tram was bekend, maar dat was een publiek ver voermiddel en liep op rails. De wegen warpn vooral in Amerika slecht. Niets wees in de richting, dat men een paardloos voertuig zou uitvinden, dat snel kon rijden. Doch in 1890 begon het te dagen. Op de tentoonstelling in Chlcago in 1889 kon men voertuigen aantreffen, die op andere wijze dan met dierlijke kracht werden voort bewogen. Er waren stoom-wagens en electrisch gedre ven voertuigen. De basis was gelegd en het menschelijk vernuft zette zich aan het werk om de nog gebrekkige uitvindingen te vervolmaken. Een volgende tentoonstelling In 1893 liet nog niet veel vooruitgang zien. Een 6-persoons voertuig, dat met elec- triciteit gedreven werd reed over de terreinen. Europa had gezorgd voor een Daimler, een voertuig op hooge beenen, dat met zorg moest behandeld worden en in een porcelein-kast beter op zijn plaats -was geweest, dan in het drukke tentoonstellingsgewriemel. Reeds in 1895 had de bekende Amerlltaansche auto mobiel-pionier Charles E. Duryea, die reeds als jongen zich had toegelegd op het construeeren van rijwielen en deze naderhand voorzien had van zelfgemaakte moto ren, een driewielige automobiel geconstrueerd. Deze wa gen had praktisch alle essentieele onderdeelen van een moderne wagen, behalve een starter, die in die dagen van kleine motoren en goede benzine niet zoo noodza kelijk was. Maar de eerste werkelijke automobiel was geboren. Voldaan met zijn wagen, was het volgende probleem, dat de uitvinder en zijn broeder Frank bezighield, kapi taal te vlndgn voor het construeeren van meerdere wa gens. Doch dit was moeilijker dan het uitvinden zelf. Niemand zag er eenig perspectief in en heel wat jaren verliepen, voordat men van een eigenlijke industrie kon spreken. Automobielen bleven de eerste jaren va.n hun uitvinding slechts tentoonstelllngs-bezienswaardigheden, bij hooge uitzondering een vervoermiddel voor een of ander exentriek aangelegd menscto. Het was b.v. in 1896 een van de grootste attracties in het wereldberoemde circus Barnum en Baily. Eerst in het begin van deze eeuw begon men zich ernstig toe te leggen op de productie van automobielen, doch een algemeen gebruikt vervoermiddel werd het eerst eenige jaren voor den wereld-oorlog. En thans? Het geheele leven is op motor-tractie In gesteld. Over de geheele wereld loopen wegen, die spe ciaal voor het snelverkeer zijn ingericht In de wereld steden wordt de straatruimte voor 't grootste gedeelte voor automobielen in beslag genomen. Electrische trams moeten plaats maken voor autobussen. De productie loopt in de millioenen. En de leiders van de groote auto mobiel-concerns kondigen een nog grootere productie aan. Thans is een paard een bezienswaardigheid gewor den en wordt men exentriek genoemd als men met een rijtuig met paard bespannen gaat rijden. De tijden zijn wel veranderd! Hoofd-Agent OoK verkrijgbaar op zeer gemakke lijke betalingsvoorwaarden. HUPMOBH.E. In alle modellen van de Hupmobile Is de vrijloop in gebouwd. Dit beteekent een besparing van 18 pet op de olie en van 12 pet. op de brandstof. Het rijden is daar door vergemakkelijkt. Een onderzoek heeft uitgemaakt, dat bij het afleggen van 5000 K.M. de motor slechts bij 4000 K.M. in beweging was bij gebruikmaking van den vrijloop. Vele onderdeelen zijn geïsoleerd, wat tegelij kertijd geluiddemping en beschutting tegen hitte en koude beteekent. De stuurinrichting heeft eveneens ver beteringen ondergaan. Op stand 75 exposeert de Haagsche Automobielmaat- sohappij de Hupmobile. Drie modellen van den 6-cylin- dcr: de Century Six Sedan, de Cabrolet en de „Vier onder de kap" cabriolet. Verder twee 85 paards acht-cylinders, Sedan en Ca briolet, drie 100 paards acht-cylinders en twee 135 paards acht-cyllnderwagens. De wagens kunnen naar wensch geleverd worden zon der of met freewheel ing. AUTO-HUMOR. FORD OP DE R.A.1. Sedert het nieuwe model A Ford in 1928 voor het eerst op de Amsterdamsche tentoonstelling verscheen, heeft het chassis slechts zeer lichte ondergeschikte wijzigin gen ondergaan, wat pleit voor de weldoordachte en juis te constructie. Er hebben thans meer dan vier millioen wagens de fabrieken Verlaten en is het hier getoonde chassis dan zeker ook geen onbeproefd experiment. De carrosserieën, welke men hier te zien krijgt heeft men reeds eenige maanden in groote getale onze wegen zien bevolken. Hierbij valt op, dat de Ford thans een keus geeft uit 12 verschillende koetswerken. Dit vindt zijn oorzaak in het feit, dat de Ford zich niet alleen esn oersterke gebruikswagen heeft getoond, doch zijn groote snelheid, zijn soepele veering en lichte bestuurbaarheid maken hem ook tot een ideale wagen voor luxe gebruik Om aan de wenschen van deze klasse koopers tegemoet tekomen, vervaardigde Ford een serie koetswerken in luxe uitvoering, -welke zioh met do booto moton Inmnnn i De kleur-combinaties zijn alle met zéér veel smaak ge kozen. Het meest valt bij deze carrosserieën het gebruik van gepolijst roestvrij staal op, voor die deelen, welke vroeger vernikkeld waren. Dit is een nieuwigheid welke Ford het publiek aanbiedt, hetwelk een groote verbete ring over vernikkeld en verchroomd is, daar afschilfe ren of afslijten van een dun laagje uitgesloten is. Da wagens behouden dus voor de geheele levensduur in dit opzicht een goed uiterlijk. Ook op den stand van de Ford in de vrachtwagen-af- deeling vindt zeker iedere vrachtwagen-gebruiker iets van zijn gading, terwijl ook een zeer goed ingerichte autobus op Ford chassis is te zien. Dat de Ford hier in het Noorden door de firma's Blaauboer en Kossen te Schagen en Maarten Smit 1» Koegras vertegenwoordigd wordt, behoeft nauwelijks meer gezegd te worden. De automobilist kwam met groote vaart aangereden en stopte juist bij het begin van het stadje. „Hoeveel inwoners zijn hier?" vroeg hij een man, die kalm zijn pijp rookte. „Dat hangt 'er van af", zei deze: „Nu, of als u er doorgereden bent?" (STAND 75) heeft verschillende verbeteringen aange bracht, waaronder de bekende Vertegenwoordiger voor Schagen en omstre ken GARAGE PLEVIER, waarvan een der vertegenwoordigers gaarne ter voorlichting met belangstellenden de R.A.1. wil bezoeken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 6