BENZINE
Maarten Smit,
Chevrolet
1931
ARIËL
IS DE NIEUWE
GARAGE C. DE MOOR
STAND 115
CITROEN
R.A.I.
Fa, De Reus l Groenewoud
MOTOREN
J. MOEIJES,
J. JANSEN
ONWEERSTAANBAAR «c
R.A.I. STAND 54 EN 162
HET RIJBEWIJS.
OP STAND 81
Overtuigt U er van op de R.A.I.
Official Dealer Tel. no. 8 Schagerbrug.
De sensatie voor 1931.
Heerhugowaard (Zuid).
R. A. I.
HET was een prachtige dag In Juni. Uit een hel-
derblauwen hemel straalde de zon op het mooie
groen, dat aan beide zijden van den weg flan
keerde,
Mr. Jones, achter het stuur van zijn kleinen wagen
gezeten, had vrede met de wereld en het rustige gelaat
van zijn echtgenoote, die naast hem gezeten was, bewees
eveneens, dat zij, aldus, het leven mooi vond.
Zij waren een prachtig duo. Geen woordenwisseling
kwam er ooit tusschen hen voor.
Weet je, zei Jones, de stilte verstorend, dat ik
nu al vijftien jaren een wagen rijd en nooit met de po
litie last heb gehad? Dat toont aan, hoe onnoodig het
is. Ja, die dwazen, die met een snelheid van vijftig een
dorp passeeren... Hij brak z'n zin plotseling af...
De motor zong haar lied. Nooit had hem het geluid
zoo schoon toegeschenen als vandaag. Toen zij een zij
weg passeerden, wuifde een vriendelijk uitziende politie
agent hen toe. Jones beantwoordde de vriendelijkheid
beleefd.
Dorpen naderden en bleven achter hen en thans na
derden zij opnieuw een hoofdweg. Spoedig kwamen zij
bij een druk punt en de man achter het stuur ontwaarde
reeds van verre een rij wagens en twee silhouetten van
personen naast den eersten wagen.
Ik vrees, dat er iets gebeurd is, mompelde Jones'
vrouw. Ik hoop, dat niemand gewond is. Maar de echt
genoot raadde beter. Dit was geen ongeluk. Het tooneel
voor hen beteekene een inspectie van rijbewijzen.
Instinctief greep Jones in z'n binnenzak. Die was
leeg. Wilde gedachten stormden door z'n brein. Waar
was het rijbewijs? Had hij een ander jasje aangetrok
ken? Zijn hart klopte wild, tot in zijn keel. Dichter en
dichter naderde de wagen de opstopping en de twee
mannen in het blauw. Wat kon hij doen? Stoppen en
terugkeeren beteekende de ramp. Een oogenblik was hij
van plan gas te geven en full speed de zaak voorbij te
stormen. Hij realiseerde echter direct het resultaat...
het fluiten der polltie-agenten, telefoontje naar de nabu
rige stad, gebarricadeerde weg, de vliegende brigade in
touw...
Plotseling daagde er redding op. Tien meter vóór hem
zag hij een smal pad. Zoo snel als de bliksem klemden
zijn bevende handen zich vaster om het stuur en sloeg
hij naar links af.
Een klein eindje verder evenwel keken twee agenten
verwonderd op. Mr. Jones dacht, dat dit het einde van
alles was. Een wolk verduisterde de zon. Het kloppen
in z'n keel werd heftiger.
Mijn beste, zei z'n vrouw, waarom maak Je zoo*n
TTTomweg- Je weet toch, dat we bezoek krijgen.
Hoe kon z'n vrouw in godsnaam aan bezoek denken,
terwijl daar een paar politie-agenten stonden, visioenen
voor hem opdaagden van gevangenisdeuren en soortge
lijke onprettige dingen meer.
Hij naderde de figuren... Maar... dat waren geen
agenten. Twee postbestellers....
Hij slaakte een zucht van verlichting.
Daar doemde weer een donkere figuur op. Nu was
er geen twijfel meer mogelijk... Zachtjes voortrijdend
begon hij snel tegen z'n vrouw te praten. Wat hij alle
maal voor onzin zei, wist hij niet. Vrouwlief keek hem
verschrikt aan...
Daar stapte de man in uniform midden op den weg...
Neemt u me niet kwalijk meneer, maar mag ik
even uw rijbewijs zien...
Jones' hart stond bijkans stil. Het oogenblik was
gekomen.
Wel, weet u, begon hij, z'n droge lippen bevoch
tigend, de kwestie is... e... dat wil zeggen, ik geloof
niet, dat ik het op het oogenblik bij mij heb...
Aha, zoo. Vergeten, nietwaar? informeerde de poll-
tle-agent
Dan, op anderen toon: „Maar wat is dat daar bij
uw voeten?'
De oogen van Jones en echtgenoot volgden starend
de blikken van den agent.
Daar, half verscholen bij de handrem, lag een klein
boekje. Het was het rijbewijs... Dankbaarheid welde 'n
Jones' hart op. toen hij het ding opnam en het den
agent overhandigde... Een voldaanglimlachje en het
was voorbij De agent groette, toen de wagen zich
zachtjes in beweging zette... Mr. Jones, vervuld van
liefde voor dezen dienaar der wet, beantwoordde den
groet over-beleefd.
De zon scheen weer. De wolk was verdwenen. De
hemel was blauw en de vogels zongen... Nooit had
de motor zoo mooi geloopen...
(Auto-nummer Hsbd.)
9 Cent per Liter
Nieuwe Laagzyde 88=89, Schagen
Telefoon 105.
CITROëN-PRODUCTEN.
1931 zal voor Citroen belangrijk worden, want dit jaar
zal de Nederlandsche Organisatie haar nieuwe gebouw
voor het Stadion in gebruik nemen. Een maquette op
stand 81 geeft er een beeld van.
De vertegenwoordigster, de fa. Reus en Groenewoud
te Winkel vertelde ons eenlge interessante bijzonderhe
den van de nieuwe producten.
Op den personenwagen-stand wordt onze aandacht na
tuurlijk het eerst gevestigd op een der belangrijkste no
viteiten van deze tentoonstelling: de viercylinder Ci-
troëns met breede carrosserieën. In het afgeloopen na
jaar heeft Citroen ons reeds verrast met zijn nieuwen
lagen prijs; tegen denzelfden prijs wordt thans op de
tentoonstelling voor het eerst aangeboden de 5-persoons
verbreedo conduite-intérieure model dat op de laatste
Parijsche tentoonstelling nog niet te zien was. Naar ons
van bevoegde zijde verzekerd werd, moeten deze vier-cy-
linder Citroëns buitengewoon pittig loopen en onver
stoorbaar vast op slechte wegen liggen. Om verder te
zwijgen over de zuinigheid en over de buitengewone
rem-capaciteiten, waardoor Citroën toonaangevend in
zijn klasse geworden is.
Verder zijn er verschillende andere niet minder fraaie
modellen geëxposeerd als 7-persoons Familiale en de
tourwagens, alle prachtige, ruime, luxueuse automobielen
met de feillooze, beschaafde chic van een Fransch pro
duct
De CITROËN is de steeds meer en
meer geperfectionneerde en ver
fijnde antomobiei, tegen den laagst
mogelijken prijs, waarvan wij de
vertegenwoordiging hebben.
Winkel,
yerschaft alle gewenschte inlich
tingen over de nienwe modellen.
AUTO-HUMOR.
Op een warmen zomerlmddag rijdt eem boertje met
z'n kar, door een oud paard getrokken, en wordt inge
haald door een Packawl van het laatste model.
„Is het nog ver naar Dingsbergen?" vraagt de chauf
feur van den mooien wagen.
„Gaat nog al", zegt het boertje; ,,'t beste zou zijn, dat^
je maar achter me aan rijdt, dan kom je er zeker!"
FORD-
en vraagt inlichtingen bij
KOEGRAS.
Verzuimt niet tijdens Uw bezoek aan de Auto
mobieltentoonstelling te Amsterdam, de schit
terende serie nieuwe personenwagens en vracht-
chassis te bezichtigen.
Vraagt demonstratie aan onze magazijnen.
DE CHEVROLET 193L
De vertegenwoordiger van de Chevrolet, de heer C.
de Moor te Schagerbrug, deelde ons mede, dat Chevro
let wederom met een geheel nieuw model op de markt
is verschenen. Was het steeds 't streven van General
Motors geweest, een 6-cyl. wagen te construeeren tegen
een 4-cyl. prijs, thans is zij hierin meer dan ooit geslaagd
Reeds dadelijk valt de lange, lage lijn der carosserie op,
hetwelk aan een veel duurderen wagen doet denken, de
hooge doep doorgebouwde radiator, met strakke, op zij
eenig3zins gebogen motorkap, geven den wagen, met de
draadspaakwlelen, een massale indruk, terwijl de fijne
bies met het vele chroomnikkel, het uiterlijk van den
wagen verfraait
De fraaie bekleeding der diepveerqnde kussens, de ge
riefelijke armleuningen en het smaakvolle dashboard
geven aan 't interieur een gedistingeerd karakter.
Ook technisch heeft het nieuwe model vele wijzigingen
ondergaan. De langere wielbasis verhoogt het comfort
bij het rijden, en biedt gelegenheid aan een ruimere
carosserie.
De zwaardere geconstrueerde krukas met haar groo-
ter lageroppervlak en haar torsietrillingdemper, garan
deeren een geruischloozen en trllingvrije gang der motor
bij iedere gewenschte snelheid.
Ook in de vrachtwagenlijn heeft Chevrolet dit jaar
veranderingen gebracht Lanceerde men voorheen slecht3
twee typen in de vrachtchassis, thans bouwt Chevrolet
chassis tot een laadvermogen van 2500 K.G., in verschil
lende uitrustingen en met verschillende wielbasis.
DE AUTOMOBIEL IN CIJFERS.
Het aantal wagonladingen automobielen en trucs ver
voerd over Amerikaansche spoorwegen bedroeg niet
minder dan 3.080.000.
o
De export van Amerika in 1930 bedroeg 561.000 auto
mobielen, de import van buiteniandsche wagens was
slechts 625
o
De waarde aan uitgevoerde motor-voertuigen, onder-
deelen en banden bedroeg over 1930, 816.750.000 gulden.
o
De Amerikaansche automobiel-industrie verschafte in
1930 aan 4.700.000 personen werk.
o
Automobielbezltters moesten over 1930 direct of indi
rect aan belasting opbrengen 2.525.000.000 gulden, ter
wijl de benzine belast was met 1.287.500.000 'gulden.
In Amerika liepen 75 pet. van alle automobielen ter
wereld.
In 1929 werden 330.929 vrachtwagens gecorporteerd.
In 1930 liep dit cijfer terug op 191.000. De totale produc
tie aan trucs bedroeg in 1930 561.800, 33 pet minder dan
in 1929.
o
Chevrolet begon in 1911 in een donkere werkplaats te
Detrolt met 20 arbeiders en maakte in de eerste twee
maanden na de oprichting vijf auto's. Dezelfde twee
maanden van het voorafgaande jaar bedroeg de pro
ductie 100.000 wagens.
De waarde van in 1930 geproduceerde automobielen
bedroeg 4.428.000.000 gulden, dat is 3.024.754.600 gulden
minder dan in bet voorafgaande jaar
AUTO-HUMOR»
De man, die den wagen wil koopen, aarzelt
Ten slotte vraagt hij:
„En hoe neemt hij de hellingen?
Het antwoordt luidt:
„Hij rijdt ze schitterend... naar beneden."
Ze reden te samen op den zonnigen weg, ver van
dorp of stad. De wagen ging nu langzamer, en stopte...
geen druppel benzine meer!
„Zie je wel," zei mevrouw. „Dat komt er van. 't Was
ook wel noodig, dat je vanmorgen Je sigaren-opsteker
moest vullen!"
WAT „ARIEL" BRENGT VOOR 193L
Wanneer men de combinatie Ariel en Sloper vindt be-
teekent dit geenszins de schrijfwijze in vereenvoudigde
spelling van den naam van iemand die er zijn werk van
maakt oude huizen met den grond gelijk te maken,
maar Is dat de aanduiding voor een modern motorrij
wiel, dat door kenners als superieur wordt aangemerkt.
Sloper n.1. is het Engelsche woord voor helling en om
dat dez emodellen zeer schuin in het frame geplaatst
zijn, is dit de populaire naam ervan geworden.
Direct valt de vlotte elegante lijn op van deze ma
chines, en tevens de geraffineerde afwerking:
De tank chroom en dofzwart, vormt met de overige
glimmend zwarte en verchroomde deelen een verfijnd
smaakvol geheel.
't Schakelen is, hoe zullen we het noemen... vloeiend,
ja, dat is het juist woord door de 4 versnellingen, die
zoo prachtig onderling aansluiten.
Wanneer men de motor berijdt, hoort men letterlijk
niets, een gevolg van de drie expansie-kamers.
Een handig instrumentenbord, stelt den rijder in staat,
met een oogopslag snelheid, oliedruk en tijd waar te
nemen.
Een zeer belangrijke verbetering is de olJebad-ketting-
kast, die de voorketting geheel in olie uoet draaien en
terwijl bovendien de achterketting waarvan het onder
ste deel door een apart schermpje beschut is, tevens re
gelbaar van uit die oliebadkast gesmeerd wordt.
Naast de zijklep en kopklep sloper, welke respectie
velijk een snelheid van pl.m. 110 en 135 K.M. per uur
kunnen ontwikkelen, wordt een Speciale Sloper Ariel
4 kleppig geleverd, welke pl.m. 150 K.M. per uur gega
randeerd wordt een aleszins behoorlijke snelheid.
De 250 c.M.3 machines de z.g. Poney's zijn in alle op
zichten een verkleinde uitgave van de 500 cM.3 modellen
alleen is de motor hier onder een hoek van 60 graden
geplaatst. Deze machines behoeven dus eigenlijk geen
speciale bespreking, echter zij nog opgemerkt, dat met
dit type het kampioenschap van Nederland in de 250 en
in de 350 cM.3 klasse behaald is.
De 4 cyllnder, die bij zijn verschijnen in Engeland ont
zaggelijk opzien gebaard heeft, zal ook op de tentoon
stelling aanwezig zijn.
Tevens wordt ieder belangstellende beleefd uitgenoo-
digd tot een bezoek op stand 115 der R.A.I.
De heer J. Moeijes te Heerhugowaard geeft alle na
dere gewenschte inlichtingen.
Kampioen van Nederland in de 250; 350; 500
en zijspanklasse; bovendien de merkenprijs
1930. Ariel-motoren wonnen altijd en overal.
Het nieuwe model, de z.g. Ariel Sloper ls de
sensatie voor 1931.
Vertegenwoordiger;