Mïtrttitic- Lniliifilil.
Alicneti Nitiis-
Een fantastisch luchtschip.
De nieuwe burgemeester van Hoogwoud
74ste Jaargang No. 8807
Uitgavers- N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
Ernstig lawine-ongeluk
in Noord-Ita 1 i
1111
COURANT.
Donderdag 2° Januari '931.
L"jt! A fj I 1
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag. Woonsd. Donder
dag en Zaterdag Bij inzending tot 8 morgens 8 uur. wenden Arlver
teiiliën nog zooveel mogelijk in het eprstuitkomend nummer ei'plant-d
POSTREKENING No. 23320. INT. TELEF. No 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TIöN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bcwijsno.
inbegrepen) Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT DIT DRIE BLADEN. ECfStC BlclCl.
Met den bouw reeds begonnen.
ELK land kent zijn pioniert der wetensciiap, die
tijdens hun leven beschouwd worden als fan
tastische dwazen, die „onvervulbare" droomen
najagen. Slechtszelden is het hun gegeven, op
hun ouden dag hun idealen in vervulling te zien gaan
en gevierd te worden als de succesvolle uitvinder; een
van die weinigen is Graaf Zeppelin, die jarenlang alleen
bekend is geweest als „de dwaze graaf
Een nog fantastischer uitvinder, die voor de afwisse
ling tientallen van jaren „de gekke leeraar" heette,
woont in Rusland en heet officieel Konstantin Ziol-
kowsky. Onder de pioniers der raketvliegtuigen Is zijn
naam reeds lang bekend, want hij is een der voor
vechters van de „vlucht in de wereldiuimte". Hij heeft
n.1. reeds in 1803 een brochure uitgegeven, getiteld:
„Onderzoek der wereldruimte door reageerende stof
fen", waarin hij de wiskundige grondslagen van inter
planetaire vluchten met raketvliegtuigen behandelde.
En reeds lang tevoren, in de tachtiger jaren, had hij
de Russische regeering een nauwkeurig uitgewerkt
ontwerp voorgelegd van een metalen, bestuurbaar lucht
schip; het werd echter door de geleerden afgekeurd,
omdat „een luchtschip altijd een speelbal "der winden
zal blijven."
Toch bleef Ziollcowsky trouw aan zijn idealen en
thans als 73-jarige, schijnt hij nog te zullen beleven,
dat zijn denkbeelden verwezenlijkt worden. De be
trokken Sovjet-autoriteiten hebben n.1. besloten de ont
werpen van Ziolkov/sky, die hij wel een dozijn keeren
omgewerkt heeft, uit te voeren Dooh zelfs nu, in den
tijd der Zeppelins en andere luchtschepen met vasten
vorm, doen de ideeën van Ziolkowsky ons nog fantas
tisch aan.
EEN FANTASTISCH LUCHTSCHIP.
Zijn luchtschip heeft den vorm van een platten,
langen handkoffer, die naar de randen toe smaller
wordt. De zijwanden bestaan geheel uit gegoten metaal
van een laag soortelijk gewicht. Door de golflijn in het
bovenvlak en de scharnierverbindingen tusschen de zij
wanden en het grondvlak kan het luchtschip zich uit
zetten; het kan zonder moeite of stoornis al naar den
gasdruk zijn grootte en vorm veranderen. Wanneer de
druk n.1. "lager wordt, gaan de zijwanden meer naar
elkaar toe, terwijl zij verder uit elkaar gaan, wanneer
de druk hooger wordt.
Een tweede eigenschap van dit luchtschip is. dat men
de temperatuur van het vulgas naar willekeur kan re
gelen. De afgewerkte gassen der motoren kunnen door
een buis langs het luchtschip geleid worden. Doordat
zij de oppervlakte daarvan verwarmen, verwarmen zij
tevens het vulgas. Dit zet zich dan door de verwar
ming uit, het drijft de zijwanden uit elkaar en zoo kan
men het luchtschip naar willekeur laten stijgen, ter
wijl men het door afkoeling kan laten dalen.
De voorstanders van het luchtschip van Ziolkowsky
leggen den nadruk op dc volgende voordeelen. Het is
onbrandbaar. Het waterstofgas, waarmede hst lucht
schip gevuld wordt, ontploft n.1. niet uit zichzelf, doch
alleen wanneer het in aanraking komt met zuurstof en
alleen dan nog, wanneer dit zich in groote hoeveelheden
er mee vermengt, inplaats van geleidelijk te verbran
den. Als nu in de wand van dit luchtschip om dé eene
of andere reden gaten ontstaan, zouden daaruit slechts
vlammen komen, die alleen buiten het luchtschip
branden, omdat de inwendige druk van het uitstroo-
mende gas de buitenlucht belet binnen te dringen. Het
gas in het toestel kan zich dus nimmer vermengen
met de buitenlucht en er kan geen ontploffing ont
staan. De metalen wanden branden ook niet en het
luchtschip zou alleen door het verminderen van de
hoeveelheid vulgas kleiner worden en langzaam dalen.
Hot omhulsel is ondoordringbaar Daardoor heeft dit
uitsluitend van metaal gemaakte luchtschip geen ver
lies van opstuwende kracht te vreezen door het ont
snappen van waterstof. Daardoor is het ook bestand
tegen stormen, landingsmoeilijkheden, wind <"n weer.
Plet luchtschip behoudt ten allen tijde hét vermogen om
naar rustiger luchtlagen op te stijgen en kan even lang
op deze hoogte blijven, als men wenscheiijk acht.
Het luchtschip wordt niet zwaarder door vocht en
regen. Het uitsluitend van metaal gemaakte luchtschip
is stevig en duurzaam.
GOEDKOOP EN DUURZAAM.
Het luchtschip is goedkoop, want de tot nu toe ge
bruikte gummistof is 50 maal zoo duur als het metaal,
ongeacht nog het verschil In duurzaamheid.
De glimmende oppervlakte van het metalen omhulsel
wordt door de zonnestralen minder sterk verwarmd en
koelt 's nachts minder af door uitstraling. Eij normale
luchtschepen is men n.1. door deze temperatuursveran
dering gedwongen eenlg vulgas te laten ontsnappen of
hallast uit te werpen.
Door de reeds genoemde verhitting van het gas wordt
bereikt dat de hooge temperatuur Ja opwaarts stu
wende kracht vermeerdert en 's winters of in de pool
streken water en sneeuw niet kunnen bevriezen en
dus ook het luchtschip niet zwaarder künnen maken.
IIET DRAAGVERMOGEN KAN
GEWIJZIGD WORDEN.
Het draagvermogen van het luchtschip kan al naar
.e behoefte belangrijk gewijzigd worden. Zoo kan men
b.v. aan het eindpunt van de luchtlijn alle passagiers
laten uitstappen cn de geheele lading uit het luchtschip
verwijderen, zonder dat dit daarom ln de hoogte be
hoeft te gaan; men behoeft slechts de lemperatuur
te verlagen. Zoo kan het luchtschip opstijgen en landen,
zonder gas of ballast te verliezen
Naast deze belangrijke voordeelen zijn er nog ver
scheidene andere, die niet uit het oog verloren mogen
worden. Zoo kan men gas innemen, zonder dat de op
waarts drijvende kracht grooter wordt; het luchtschip
heeft geen hangar noodig, want een mast is voldoende;
tusschenwanden en gascellen zijD overbodig; men kan
gemakkelijker uitwijken voor atmosferische storingen,
omdat men daarmee geen gas of ballast verliest.
HET VERVOERMIDDEL
DER TOEKOMST.
Volgens de berekeningen van den uitvinder kost een
luchtschip voor 40 pei'sonen -slechts 400.000 roebel en
als men in Rusland 1500 van die luchtschepen bouwde,
zouden alle spoorwegen daar overbodig worden en kon
men op de onkosten van het verkeer 90 besparen.
Hoe fantastisch dat alles ook mag klinken, toch schijnt
Ziolkowsky de betrokken Sovjet-autoriteiten te hebben
overtuigd van de practische uitvoerbaarheid van het
ontwerp. Men is n.1. reeds begonnen met de eerste werk
zaamheden voor den bouw van een Ziolkowsky-lucht-
schip.
KAPT C. L. DOORMAN.
(Nadruk verboden).
Een afdeeling Italiaansche soldaten be
dolven. Vele slachtoffers.
Het B.T.A. seint uit Chamfoèry:
Een afdeeling Italiaansche soldaten is nabij de
Transche grens op Italiaansch gebied door een lawine
bedolven.
Er moeten talrijke slachtoffers zijn. 22
Redders het slachtoffer. Dertig ver
misten.
Nader uit Chameéry:
Omtrent het ongeluk der afdeeling Italiaansche sol
daten, die nabij de Fransche grens door een lawine
werden bedolven, kan nog gemeld worden dat de sol
daten bezig waren met bot zoeken naar een com
pagnie Alpenjagers, die sedert eenige dagen vermist
werden. Zij werden bij het afdalen van een berg door
de lawine bedolven.
Daar men tot dusver de slachtoffers nog niet heeft
kunnen bevrijden, vreest men dat zij alle dertien zijn
omgekomen.
De vermiste compagnie terecht. Drie
dood en.
0Uit Parijs wordt nog gemeld:
Volgens berichten uit Rome zijn de vermiste Alpini,
waarnaa de zoo ongelukkig om het leven gekomen
hulpcolonne aan het zoeken was, intusschcn weer
naar hun standplaats Bardonnechia teruggekeerd.
Van de verongelukten moeten thans drie lijken ge-
borg enzijn.
Nadere bijzonderheden ontbreken nog en de meest
tegenstrijdige berichten doen de ronde.
BEZUINTGINGSCAMPAGNE IN ENGELAND.
„Engeland''s vermogen grootendeels verkwist.
Landen, 28 Jan. Gisterenavond is de propaganda-
veldtocht, welke men in geheel Engeland wil voeren
voor bezuiniging op de openbare uitgaven, geopend met
een groote vergadering te Londen, welke door politici
cn zakenlieden van verschillende politieke richting werd
bijgewoond en waarop zoowel conservatieve als liberale
sprekers het woord voerden.
De sprekers betoogden dat het nationaal vermogen
van Engeland voor een groot deel tengevolge van de
tegenwoordige financieele politiek van staat en ge
meenten wordt verkwist en dat handel en nijverheid al
te zwaar zijn belast door den druk der belastingen en
door de sociale lasten.
Alle partyen moeten samengaan om de uitgaven van
staat en gemeenten te beperken.
STUDENTENRELLETJES IN SPANJE.
Ernstige vechtpartijen.
Uit Madrid; De hier uitgebroken studentenrelle
tjes schijnen aanstekelijk te werken; in talrijke an
dere universiteitsplaatsep in de provincie zijn onlus
ten uitgebroken. In Valladolid moest de universiteit
worden gesloten. Te Sevilla kwam het tusschen stu
denten van verschillende politieke richting tot ern
stige vechtpartijen, waarbij flesschen als projectielen
werden gebruikt, terwijl ook gebruik werd gemaakt
van traangasbommen. In Granada hebben de stu
denten een aanval gedaan op het gebouw van de
Vereeniging van Spaansche Legionnairen; met stee-
nen wierpen zij alle ruiten in. De politie heeft eeni
ge studenten gearresteerd, doch later weer vrijge
laten.
FABRIEKSONTPLOFFING TE KLEEF.
Wolff seint uit Kleef:
In de schoenfabriek Gustav Hoffmann ontplofte
oen ketel.
De kracht der explosie was zoo groot, dat de ke
tel door het dak vloog en alle vensters van het be
trokken lokaal verbrijzeld werden.
Twee arbeiders werden zwaar, een derde arbeider
werd licht gewond.
De nieuwe "burgemeester in zijn werkkamer te Zamhoort.
In ons nummer van gisteren hebben wij meegedeeld
dat tot Burgemeester van Hoogwoud was benoemd
de heer D. I-Ioogenboom, Hoofdcommies ter Secre
tarie te Zand voort.
Het spreekt van zelf, dat deze korte vermelding
zonder meer ons evenmin kon bevredigen dan de
inwoners van Hoogwoud en andere belangstellenden,
die gaarne meer van dezen nieuwen Burgemeester
willen weten.
Het beste leek ons om maar eens persoonlijk ken
nis met den nieuwen functionnaris te maken en om
dat te bereiken, belden wij Woensdagmorgen het
Raadhuis te Zandvoort op, omdat wij daar meenden
den heer Hoogenboom te zullen treffen.
Dit, was echter mis en werden wij daarna telefo
nisch in verbinding gesteld met, het particulier adres
van, den heer Hoogenboom. Wij hoorden dat mijnheer
nog maar tot 12 uur aanwezig was en ging het dus
weldra per auto in een aardig vaartje van Schagen
naar Zandvoort.
Na nadere inlichtingen in Zandvoort verkregen,
bleek ons dat de nieuwe Burgemeester van Hoogwoud
woonde Brederodestraat 130 en stonden wij kort daar
na voor Villa Mary.
Wij werden daar door mevrouw Hoogenboom aller
minzaamst ontvangen en moesten, daar mijnheer nog
niet thuis was, in 'n keurig milieu wat wachten. Een
gezellig babbeltje over de benoeming natuurlijk, wat
praten over Hoogwoud, de a.s. nieuwe woonplaats,
kortte den tijd en al heel vlug kwam Hoogwoud's
nieuwe burgervader thuis.
Het was een vlotte, allervriendelijkste ontvangst en
nadat wij het doel van ons bezoek haddon uiteenge
zet, toonde de heer Hoogenboom zich in alle opzich
ten bereid om ons te vertellen wat wij wilden weten
om hem zoodoende bij zijn a.s. gemeentenaren te
kunnen introduceeren.
De heer D. Hoogenboom is 9 December 1S88 te Oud-
Beierland geboren, waar zijn vader gemeente-ontvan
ger was.
Te Oud-Beierland werd eerst de Lagere School be
zocht en daarna het onderwijs op dc U.L.O. gevolgd.
Later was de H.B.S. te Rotterdam voor een drietal
jaren de onderwijsinrichting die Hoogenboom onder
zijn leerlingen telde.
De Gemeenteadministratie was het uitverkoren
ambt en kwam na den H.B.S.-tijd de heer Hoogen
boom als volontair op dc Secretarie tc Oud-Beierland.
Als volontair werd in 1910 het Diploma Candidaat-
Gemeentësecretaris behaald cn was het oogenblik
aangebroken om naar elders te solliciteeren.
Op verschillende plaatsen was de heer Hoogen
boom op de secretarieën werkzaam, totdat in 1918 zijn
benoeming tot Commies-Chef van de Afdeeling Al-
gemeene Zaken te Zandvoort volgde. Een jaar later
maakte hij alreeds promotie en werd bevorderd tot
Hoofdcommies, waarnemend secretaris en werd hij
tevens benoemd tot Ambtenaar van den Burgerlij
ken Stand.
Zandvoort als badplaats stelt aan de administratie
der gemeente hooge eischen. Zelf maar 8000 zielen tel
lend, is het juist het karakter van badplaats dat het
noodzakelijk maakt dat de administratie moet wor
den ingericht als voor een plaats van 20.COO zielen.
En het spreekt vanzelf waar voor al het werk, dat
dit alles meebrengt, niet steeds de volle arbeids
krachten aanwezig zijn, het verantwoordelijk ambt
van Hoofdcommies in Zandvoort druk is.
Zandvoort, zoo vertelde ons de heer Hoogenboom,
geeft zooveel werk, voornamelijk door zijn Sociale
Zaken. Zandvoort geeft Huizen uit in Huurkoop, het
Rtrgenteester JlOOGENBOOM.
heeft een grondbedrijf van beteekenis, een gasbe
drijf. een waterleidingbedrijf, een badbedrijf en tot
slot een woningbedrijf. Deze opsomming geeft wel
eenig denkbeeld ervan dat de nieuwe Burgemeester
van Hoogwoud voldoende op de hoogte geacht mag
worden van alles wat het bestuur ecner gemeente
eischt en dat hij ook wat administratieve kennis cn
gemeentezaken betreft, zeer goed onderlegd is.
Wij hoorden verder dat de heer Hoogenboom ge
huwd is en ëén kind heeft. Wat zijn politieke rich
ting aangaat is hij links georiënteerd, zonder bij een
enkele politieke partij te z'jn aangesloten.
Het is te begrijpen dat rie heer Hoogenboom, vol
belangstelling voor zijn nieuwe woonplaats, ons op
zijn beurt van alles vroeg over Hoogwoud en zijn
bevolking en hierbij kunnen wij tot ons genoegen
aanstippen dat de nieuwe functionnaris zich zeer in
teresseert voor den tuinbouw en hij zelf bij een der
gelijk bedrijf in Oud-Beierland nog belangen heeft.
Waar de heer Hoogenboom nog andere bezoekers
moest te woord staan (het stond niet stil, zeide hij)
en dezen middag ook nog een bezoek aan Hoogwoud
op het programma stond, waar een bijeenkomst met
de wethouders zou plaats hebben, spreekt het van
zelf dat de tijd van Z.E. Achtb. beperkt was en wij
dus spoedig weer afscheid moesten nemen.
Wij waren nog even zoo vrij om te informeeren,
wanneer of de nieuwe Burgemeester in functie dacht
te treden. De heer Hoogenboom oordeelde dat dit
wel reeds de volgende week het geval zou moeten
zijn. Maar zijn bezoek aan Hoogwoud dezen Woens
dagmiddag had juist ten doel dit met zijn wethou
ders te regelen.
Toen namen wij afscheid met de beste indrukken
van Hoogwoud's nieuwen burgemeester cn zijn
vriendelijke echtgenoole.