Mïtrttitic- Lniliifilil. Alicneti Nitiis- Een fantastisch luchtschip. De nieuwe burgemeester van Hoogwoud 74ste Jaargang No. 8807 Uitgavers- N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Ernstig lawine-ongeluk in Noord-Ita 1 i 1111 COURANT. Donderdag 2° Januari '931. L"jt! A fj I 1 Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag. Woonsd. Donder dag en Zaterdag Bij inzending tot 8 morgens 8 uur. wenden Arlver teiiliën nog zooveel mogelijk in het eprstuitkomend nummer ei'plant-d POSTREKENING No. 23320. INT. TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIöN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bcwijsno. inbegrepen) Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT DIT DRIE BLADEN. ECfStC BlclCl. Met den bouw reeds begonnen. ELK land kent zijn pioniert der wetensciiap, die tijdens hun leven beschouwd worden als fan tastische dwazen, die „onvervulbare" droomen najagen. Slechtszelden is het hun gegeven, op hun ouden dag hun idealen in vervulling te zien gaan en gevierd te worden als de succesvolle uitvinder; een van die weinigen is Graaf Zeppelin, die jarenlang alleen bekend is geweest als „de dwaze graaf Een nog fantastischer uitvinder, die voor de afwisse ling tientallen van jaren „de gekke leeraar" heette, woont in Rusland en heet officieel Konstantin Ziol- kowsky. Onder de pioniers der raketvliegtuigen Is zijn naam reeds lang bekend, want hij is een der voor vechters van de „vlucht in de wereldiuimte". Hij heeft n.1. reeds in 1803 een brochure uitgegeven, getiteld: „Onderzoek der wereldruimte door reageerende stof fen", waarin hij de wiskundige grondslagen van inter planetaire vluchten met raketvliegtuigen behandelde. En reeds lang tevoren, in de tachtiger jaren, had hij de Russische regeering een nauwkeurig uitgewerkt ontwerp voorgelegd van een metalen, bestuurbaar lucht schip; het werd echter door de geleerden afgekeurd, omdat „een luchtschip altijd een speelbal "der winden zal blijven." Toch bleef Ziollcowsky trouw aan zijn idealen en thans als 73-jarige, schijnt hij nog te zullen beleven, dat zijn denkbeelden verwezenlijkt worden. De be trokken Sovjet-autoriteiten hebben n.1. besloten de ont werpen van Ziolkov/sky, die hij wel een dozijn keeren omgewerkt heeft, uit te voeren Dooh zelfs nu, in den tijd der Zeppelins en andere luchtschepen met vasten vorm, doen de ideeën van Ziolkowsky ons nog fantas tisch aan. EEN FANTASTISCH LUCHTSCHIP. Zijn luchtschip heeft den vorm van een platten, langen handkoffer, die naar de randen toe smaller wordt. De zijwanden bestaan geheel uit gegoten metaal van een laag soortelijk gewicht. Door de golflijn in het bovenvlak en de scharnierverbindingen tusschen de zij wanden en het grondvlak kan het luchtschip zich uit zetten; het kan zonder moeite of stoornis al naar den gasdruk zijn grootte en vorm veranderen. Wanneer de druk n.1. "lager wordt, gaan de zijwanden meer naar elkaar toe, terwijl zij verder uit elkaar gaan, wanneer de druk hooger wordt. Een tweede eigenschap van dit luchtschip is. dat men de temperatuur van het vulgas naar willekeur kan re gelen. De afgewerkte gassen der motoren kunnen door een buis langs het luchtschip geleid worden. Doordat zij de oppervlakte daarvan verwarmen, verwarmen zij tevens het vulgas. Dit zet zich dan door de verwar ming uit, het drijft de zijwanden uit elkaar en zoo kan men het luchtschip naar willekeur laten stijgen, ter wijl men het door afkoeling kan laten dalen. De voorstanders van het luchtschip van Ziolkowsky leggen den nadruk op dc volgende voordeelen. Het is onbrandbaar. Het waterstofgas, waarmede hst lucht schip gevuld wordt, ontploft n.1. niet uit zichzelf, doch alleen wanneer het in aanraking komt met zuurstof en alleen dan nog, wanneer dit zich in groote hoeveelheden er mee vermengt, inplaats van geleidelijk te verbran den. Als nu in de wand van dit luchtschip om dé eene of andere reden gaten ontstaan, zouden daaruit slechts vlammen komen, die alleen buiten het luchtschip branden, omdat de inwendige druk van het uitstroo- mende gas de buitenlucht belet binnen te dringen. Het gas in het toestel kan zich dus nimmer vermengen met de buitenlucht en er kan geen ontploffing ont staan. De metalen wanden branden ook niet en het luchtschip zou alleen door het verminderen van de hoeveelheid vulgas kleiner worden en langzaam dalen. Hot omhulsel is ondoordringbaar Daardoor heeft dit uitsluitend van metaal gemaakte luchtschip geen ver lies van opstuwende kracht te vreezen door het ont snappen van waterstof. Daardoor is het ook bestand tegen stormen, landingsmoeilijkheden, wind <"n weer. Plet luchtschip behoudt ten allen tijde hét vermogen om naar rustiger luchtlagen op te stijgen en kan even lang op deze hoogte blijven, als men wenscheiijk acht. Het luchtschip wordt niet zwaarder door vocht en regen. Het uitsluitend van metaal gemaakte luchtschip is stevig en duurzaam. GOEDKOOP EN DUURZAAM. Het luchtschip is goedkoop, want de tot nu toe ge bruikte gummistof is 50 maal zoo duur als het metaal, ongeacht nog het verschil In duurzaamheid. De glimmende oppervlakte van het metalen omhulsel wordt door de zonnestralen minder sterk verwarmd en koelt 's nachts minder af door uitstraling. Eij normale luchtschepen is men n.1. door deze temperatuursveran dering gedwongen eenlg vulgas te laten ontsnappen of hallast uit te werpen. Door de reeds genoemde verhitting van het gas wordt bereikt dat de hooge temperatuur Ja opwaarts stu wende kracht vermeerdert en 's winters of in de pool streken water en sneeuw niet kunnen bevriezen en dus ook het luchtschip niet zwaarder künnen maken. IIET DRAAGVERMOGEN KAN GEWIJZIGD WORDEN. Het draagvermogen van het luchtschip kan al naar .e behoefte belangrijk gewijzigd worden. Zoo kan men b.v. aan het eindpunt van de luchtlijn alle passagiers laten uitstappen cn de geheele lading uit het luchtschip verwijderen, zonder dat dit daarom ln de hoogte be hoeft te gaan; men behoeft slechts de lemperatuur te verlagen. Zoo kan het luchtschip opstijgen en landen, zonder gas of ballast te verliezen Naast deze belangrijke voordeelen zijn er nog ver scheidene andere, die niet uit het oog verloren mogen worden. Zoo kan men gas innemen, zonder dat de op waarts drijvende kracht grooter wordt; het luchtschip heeft geen hangar noodig, want een mast is voldoende; tusschenwanden en gascellen zijD overbodig; men kan gemakkelijker uitwijken voor atmosferische storingen, omdat men daarmee geen gas of ballast verliest. HET VERVOERMIDDEL DER TOEKOMST. Volgens de berekeningen van den uitvinder kost een luchtschip voor 40 pei'sonen -slechts 400.000 roebel en als men in Rusland 1500 van die luchtschepen bouwde, zouden alle spoorwegen daar overbodig worden en kon men op de onkosten van het verkeer 90 besparen. Hoe fantastisch dat alles ook mag klinken, toch schijnt Ziolkowsky de betrokken Sovjet-autoriteiten te hebben overtuigd van de practische uitvoerbaarheid van het ontwerp. Men is n.1. reeds begonnen met de eerste werk zaamheden voor den bouw van een Ziolkowsky-lucht- schip. KAPT C. L. DOORMAN. (Nadruk verboden). Een afdeeling Italiaansche soldaten be dolven. Vele slachtoffers. Het B.T.A. seint uit Chamfoèry: Een afdeeling Italiaansche soldaten is nabij de Transche grens op Italiaansch gebied door een lawine bedolven. Er moeten talrijke slachtoffers zijn. 22 Redders het slachtoffer. Dertig ver misten. Nader uit Chameéry: Omtrent het ongeluk der afdeeling Italiaansche sol daten, die nabij de Fransche grens door een lawine werden bedolven, kan nog gemeld worden dat de sol daten bezig waren met bot zoeken naar een com pagnie Alpenjagers, die sedert eenige dagen vermist werden. Zij werden bij het afdalen van een berg door de lawine bedolven. Daar men tot dusver de slachtoffers nog niet heeft kunnen bevrijden, vreest men dat zij alle dertien zijn omgekomen. De vermiste compagnie terecht. Drie dood en. 0Uit Parijs wordt nog gemeld: Volgens berichten uit Rome zijn de vermiste Alpini, waarnaa de zoo ongelukkig om het leven gekomen hulpcolonne aan het zoeken was, intusschcn weer naar hun standplaats Bardonnechia teruggekeerd. Van de verongelukten moeten thans drie lijken ge- borg enzijn. Nadere bijzonderheden ontbreken nog en de meest tegenstrijdige berichten doen de ronde. BEZUINTGINGSCAMPAGNE IN ENGELAND. „Engeland''s vermogen grootendeels verkwist. Landen, 28 Jan. Gisterenavond is de propaganda- veldtocht, welke men in geheel Engeland wil voeren voor bezuiniging op de openbare uitgaven, geopend met een groote vergadering te Londen, welke door politici cn zakenlieden van verschillende politieke richting werd bijgewoond en waarop zoowel conservatieve als liberale sprekers het woord voerden. De sprekers betoogden dat het nationaal vermogen van Engeland voor een groot deel tengevolge van de tegenwoordige financieele politiek van staat en ge meenten wordt verkwist en dat handel en nijverheid al te zwaar zijn belast door den druk der belastingen en door de sociale lasten. Alle partyen moeten samengaan om de uitgaven van staat en gemeenten te beperken. STUDENTENRELLETJES IN SPANJE. Ernstige vechtpartijen. Uit Madrid; De hier uitgebroken studentenrelle tjes schijnen aanstekelijk te werken; in talrijke an dere universiteitsplaatsep in de provincie zijn onlus ten uitgebroken. In Valladolid moest de universiteit worden gesloten. Te Sevilla kwam het tusschen stu denten van verschillende politieke richting tot ern stige vechtpartijen, waarbij flesschen als projectielen werden gebruikt, terwijl ook gebruik werd gemaakt van traangasbommen. In Granada hebben de stu denten een aanval gedaan op het gebouw van de Vereeniging van Spaansche Legionnairen; met stee- nen wierpen zij alle ruiten in. De politie heeft eeni ge studenten gearresteerd, doch later weer vrijge laten. FABRIEKSONTPLOFFING TE KLEEF. Wolff seint uit Kleef: In de schoenfabriek Gustav Hoffmann ontplofte oen ketel. De kracht der explosie was zoo groot, dat de ke tel door het dak vloog en alle vensters van het be trokken lokaal verbrijzeld werden. Twee arbeiders werden zwaar, een derde arbeider werd licht gewond. De nieuwe "burgemeester in zijn werkkamer te Zamhoort. In ons nummer van gisteren hebben wij meegedeeld dat tot Burgemeester van Hoogwoud was benoemd de heer D. I-Ioogenboom, Hoofdcommies ter Secre tarie te Zand voort. Het spreekt van zelf, dat deze korte vermelding zonder meer ons evenmin kon bevredigen dan de inwoners van Hoogwoud en andere belangstellenden, die gaarne meer van dezen nieuwen Burgemeester willen weten. Het beste leek ons om maar eens persoonlijk ken nis met den nieuwen functionnaris te maken en om dat te bereiken, belden wij Woensdagmorgen het Raadhuis te Zandvoort op, omdat wij daar meenden den heer Hoogenboom te zullen treffen. Dit, was echter mis en werden wij daarna telefo nisch in verbinding gesteld met, het particulier adres van, den heer Hoogenboom. Wij hoorden dat mijnheer nog maar tot 12 uur aanwezig was en ging het dus weldra per auto in een aardig vaartje van Schagen naar Zandvoort. Na nadere inlichtingen in Zandvoort verkregen, bleek ons dat de nieuwe Burgemeester van Hoogwoud woonde Brederodestraat 130 en stonden wij kort daar na voor Villa Mary. Wij werden daar door mevrouw Hoogenboom aller minzaamst ontvangen en moesten, daar mijnheer nog niet thuis was, in 'n keurig milieu wat wachten. Een gezellig babbeltje over de benoeming natuurlijk, wat praten over Hoogwoud, de a.s. nieuwe woonplaats, kortte den tijd en al heel vlug kwam Hoogwoud's nieuwe burgervader thuis. Het was een vlotte, allervriendelijkste ontvangst en nadat wij het doel van ons bezoek haddon uiteenge zet, toonde de heer Hoogenboom zich in alle opzich ten bereid om ons te vertellen wat wij wilden weten om hem zoodoende bij zijn a.s. gemeentenaren te kunnen introduceeren. De heer D. Hoogenboom is 9 December 1S88 te Oud- Beierland geboren, waar zijn vader gemeente-ontvan ger was. Te Oud-Beierland werd eerst de Lagere School be zocht en daarna het onderwijs op dc U.L.O. gevolgd. Later was de H.B.S. te Rotterdam voor een drietal jaren de onderwijsinrichting die Hoogenboom onder zijn leerlingen telde. De Gemeenteadministratie was het uitverkoren ambt en kwam na den H.B.S.-tijd de heer Hoogen boom als volontair op dc Secretarie tc Oud-Beierland. Als volontair werd in 1910 het Diploma Candidaat- Gemeentësecretaris behaald cn was het oogenblik aangebroken om naar elders te solliciteeren. Op verschillende plaatsen was de heer Hoogen boom op de secretarieën werkzaam, totdat in 1918 zijn benoeming tot Commies-Chef van de Afdeeling Al- gemeene Zaken te Zandvoort volgde. Een jaar later maakte hij alreeds promotie en werd bevorderd tot Hoofdcommies, waarnemend secretaris en werd hij tevens benoemd tot Ambtenaar van den Burgerlij ken Stand. Zandvoort als badplaats stelt aan de administratie der gemeente hooge eischen. Zelf maar 8000 zielen tel lend, is het juist het karakter van badplaats dat het noodzakelijk maakt dat de administratie moet wor den ingericht als voor een plaats van 20.COO zielen. En het spreekt vanzelf waar voor al het werk, dat dit alles meebrengt, niet steeds de volle arbeids krachten aanwezig zijn, het verantwoordelijk ambt van Hoofdcommies in Zandvoort druk is. Zandvoort, zoo vertelde ons de heer Hoogenboom, geeft zooveel werk, voornamelijk door zijn Sociale Zaken. Zandvoort geeft Huizen uit in Huurkoop, het Rtrgenteester JlOOGENBOOM. heeft een grondbedrijf van beteekenis, een gasbe drijf. een waterleidingbedrijf, een badbedrijf en tot slot een woningbedrijf. Deze opsomming geeft wel eenig denkbeeld ervan dat de nieuwe Burgemeester van Hoogwoud voldoende op de hoogte geacht mag worden van alles wat het bestuur ecner gemeente eischt en dat hij ook wat administratieve kennis cn gemeentezaken betreft, zeer goed onderlegd is. Wij hoorden verder dat de heer Hoogenboom ge huwd is en ëén kind heeft. Wat zijn politieke rich ting aangaat is hij links georiënteerd, zonder bij een enkele politieke partij te z'jn aangesloten. Het is te begrijpen dat rie heer Hoogenboom, vol belangstelling voor zijn nieuwe woonplaats, ons op zijn beurt van alles vroeg over Hoogwoud en zijn bevolking en hierbij kunnen wij tot ons genoegen aanstippen dat de nieuwe functionnaris zich zeer in teresseert voor den tuinbouw en hij zelf bij een der gelijk bedrijf in Oud-Beierland nog belangen heeft. Waar de heer Hoogenboom nog andere bezoekers moest te woord staan (het stond niet stil, zeide hij) en dezen middag ook nog een bezoek aan Hoogwoud op het programma stond, waar een bijeenkomst met de wethouders zou plaats hebben, spreekt het van zelf dat de tijd van Z.E. Achtb. beperkt was en wij dus spoedig weer afscheid moesten nemen. Wij waren nog even zoo vrij om te informeeren, wanneer of de nieuwe Burgemeester in functie dacht te treden. De heer Hoogenboom oordeelde dat dit wel reeds de volgende week het geval zou moeten zijn. Maar zijn bezoek aan Hoogwoud dezen Woens dagmiddag had juist ten doel dit met zijn wethou ders te regelen. Toen namen wij afscheid met de beste indrukken van Hoogwoud's nieuwen burgemeester cn zijn vriendelijke echtgenoole.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 1