DE JAPON.
Stippel het grondpatroon na. Geef de
logte waar het klokstuk begint en de heele
ngte van de japon aan. Teeken de plooi
de schouder volgens teekening.
"üe iials kunnen we voor en achter gewoon
>p liet grondpatroon houden .Op dé hoogte
raar het klokstuk begint, meet U voor de
ïorAant hw en 1 cM. af en trekt vandaai
in lijn recht naar beneden tot de japon-
ngte. Meet bij Uzelf hoeveel of U midden-
jor glad wilt laten en teeken dan het klok-
uk volgens teekening in de japon.
Als U de achterkant teekent moet U ervoor
irgen dat de zijlijnen evenlang zijn en op
waterpaslijn waar het klokstuk begint,
eet U hw 1 cM. af. De klokstukken
oeten voor en achter even groot zijn, dus
ordt de baan achter in de japon iets smal-
r. De achterkant mag nu volgens teekening
teekend worden.
Voor het kraagje zet U een rechthoekje op,
t de lengte heeft van de halswijdte en de
eedte van de breedte van de kraag.
Opmerking: Voor het vest kunt U een 1? *\ge
nalle reep stof nemen.
SCHOONHEIDSKONINGIN
Veel is er over dit onderwerp in de bladen
l geschreven, maar toch kunnen wij niet
alaten in dit blad, speciaal voor de vrouw,
og eens er op terug te komen.
Eerlijk gezegd dat ik mij soms schaam een
rouw te zijn. Hoe kunnen wij van de man
«wachten, dat hij ons respecteert, als wij
as zelf weggooien Want laten wij nu maar
'recies zeggen zooals het is. We bieden ons
rtf aan op een presenteerblad. Nu is het
Itmaal een schoolkind van juist 18 jaar.
Dat zulke bakvischjes onder elkaar er toe
tonen hun portretten in te sturen, naar de
Veel dingen zijn er die nu eens in de mode
en dan weer er uit zijn. Van de plissé's kan
men dit niet zeggen Zij zijn altijd in de mode,
nu eens meer en dan wat minder, maar uit
de mode zijn zij nooit. En dat is te begrijpen
want zij vormen een garneering die steeds in
den smaak valt, erg aardig staat en waarin
men een enorme afwisseling brengen kan.
Ten eerste in de soort van plooitjes, plat, of
hol, of wafelvormig, smal of breed, lang of
kort en ten tweede kan men de plaatsing der
plooien naar willekeur veranderen.
De huidige mode is er een waarin men nog
veel meer plissé's ziet dan gewoonlijk en aan
de hand van eenige illustraties willen wij
nagaan hoe deze plissé's aangebracht moeten
worden.
1. Allereerst als garneering van een wit
crêpe de Chine blouse een lange geplis
seerde revers en een plissé van den pols tot
bij de ellebogen.
2. Een japon van zwart crêpe de Chine
met geincrusteerde plissés op de groote revers
en aan de polsen. Onder de revers komt een
plastron van wit satin te voorschijn.
3. -Een japon van licht rood crepella. Hier
op zijn twee rijen plissé's, met stiksels vast-
„hooge heeren" die deel uitmaken van de
jury, kan ik mij begrijpen, maar dat er
ouders zijn die met trots vertellen „Mijn
kind is tot schoonheidskoningin" gekozen,
dat wil er bij mij niet in. Hoe is het mogelijk
dat een ouder met welgevallen ziet, dat zijn
kind wordt „gekeurd" als een stuk vee, mis
schien te licht bevonden, maar misschien
ook juist van gewicht.
De man die op straat de vrouw fixceert of
het haar lastig maakt met z'n bewonderende
blikken wordt onbeschaamd gevonden, maar
hier dagen we den man uit. We tarten. En
het sterke geslacht wordt zwak. Maar al te
graag wordt er in deze jury zitting genomen.
Of we dit niet evenzeer afkeuren. Ja zeker
Maar een man is een man. Als hem het
mooie zoo goedkoop wordt aangebodenn, zou
hij geen goed zakenman zijn als hij van dit
koopje niet profiteerde.
Maar laten wij nu eens even nagaan hoe
.idioot" we ons aanstellen.
Er is uit een groep vrouwen een schoon
heidskoningin gekozen. Wat zegt dat eigen
lijk?
Hoeveel werkelijk mooie vrouwen hebben
hun portret niet ingestuurd, omdat ze niet
^oor een keurlngsraad willen verschijnen, of
te bescheiden zijn, zich zelf mooi te vinden.
En nu verbeeldt zich deze Miss Holland,
dat ze „De" vrouw is.
Onzin! Ze is „De" vrouw uit een troepje
ij dele, dwaze schepselen.
Als er van hooger hand verboden wordt
dat vrouwen beneden de 25 jaar aan zoo'n
wedstrijd niet mogen meedoen, zou er al heel
wat gewonnen zijn. Immers wij mogen ver
onderstellen, dat de vrouw boven dien leef
tijd oud en wijs genoeg is zichzelf niet aan
zoo'n vernedering bloot te stellen. 1
gezet. De eerste vormt een z.g. „basque"
aan de heupen, de andere vormt een breede
strook onder aan den rok.
4. Een hemdblouse met plissé's welke den
zoom vormen, en die tandvormig uitgesne
den zijn. Dezelfde garneering vinden wij aan
de polsen.
5. Ter afwisseling een avondjapon, waarbij
de plissé's niet meer een détail, maar vrijwel
den hoofdschotel vormen. Want vrijwel de
geheele rok is uit plissé's gevormd. Een zeer
smaakvol model inderdaad.
6. Een japon van donkerbruin crêpe
marocain met vertikale rijen plissé's. Over
het plastron kruisen deze plissé's zich, zoo
dat het plastron er vrijwel geheel door be
dekt wordt.
7. Tenslotte een meer eenvoudige, maar
daardoor ook meer practische plaatsing der
plissé's. Twee rijen aan den zoom van den
rok, twee aan de polsen en twee boven het
middel, die een boléro simuleeren. Dit laatste
heeft een groot voordeel. De boléros zullen
spoedig uit de mode verdwijnen en in dat
geval neemt men hier de plissé's eenvoudig
weg.
EEN VERMAKELIJKE BRIEFWISSELING
UIT HET JAAR 1637.
Een dezer dagen kwam ons een aardig
boekje in handen, uitgegeven door de
Koffie Hag-maatschappij, getiteld „Aller
lei Nutzliches und Curioses über den Kaf
fee aus alter und neuer Zeit".
Wij konden niet nalaten het onder
staande hieruit over te nemen:
Monsieur trè- honoré Hervanno,
Inhaber der Grosshandlung Hervanos
seelig Wittib.
zu Merseburg.
Alsso hebbende wy ai eenen langen tyt
met malckanderen op eene uytstekende
ende aangename wys saecken gedaen,
soo kan ick niet ende nalaten, Uwe
Edelheyt gelyck met desen eene proeve
te stueren van die tot Amsteldam soo
vlugh ingevoerde en bemint gewordene
„koffeyi", ende versoecke ick Uwe Edel
heyt Uwe Hoogheerbare Huisvroue aan
te raden, deese korrelen vyn te malen
oftewel stuckend te stampen ende alsdan
in water te koken. Ick versoeck Uwe
Edelheyt, my UEdeles meeningh te willen
schryven.
Amsteldam. Meymaent van het jaar
onses Heeren 1637.
Uw seer genegen
Van Snuiten.
Dit vriendelijk schrijven kwam den bra
ven koopman ter hand en deze vertoonde
het geschenk vol vreugde aan zijn deftige
vrouw. Deze echter wierp het hoofd in
den nek en zei: „Wat denkt deze mijnheer
Van Snuiten dan wel, dat een Merseburger
past? Water? Geen sprake van! Ik zal de
zwarte boonen in krachtigen bouillon
kokenAldus geschiedd Maar hoe
deze zonderlinge drank d.-n koopman en
zijn trotsche gemalin, benevens hun perso
neel bekwam, leert men uit ckn volgenden
brief, die het antwoord is van den Heer
Van Snuiten op een bestelling van den
Merselurger koopman:
Ick ende bedanck ervoor, saecken te
doen met eenen, die my voor myne,
vriendelickheyt met lompheden beloont.'
Als Uw Edelheyts kneghten en maegh-
den na het gebruick van dees voortref-'
felicke „koffeyi" sieck geworden syn enj
UEdele my 16 penninghen voor pur-
gheermiddelen in rekeningh wil brengen,
soo moet ick daer ernstighlick beswaer
tegen maecken. Ick heb alreeds 5 balen"
„koffeyi" naar Leipzig verstuert en een
yeder, die daervan gedronken heeft, is
vol lofs. Het en welck een bewijs is, dat1
de Leipzigers eenen vynderen smaeck
hebben als Ghy, lompe Merseburgers.
Ende hiermede eyndigh ick.
Amsteldam, Herstmaent van het jaer
onses Heeren 1637.
VAN SNUITEN.
Welk een zegetocht heeft de koffieboon
sindsdien volbracht
Zelfs de waarschuwingen, door genees
kundigen na de ontdekking der coffeïne
gedaan, konden niet beletten, dat koffie
heden in Oost en West, in Zuid en Noord'
met evenveel genoegen gebruikt wordt.
Gelukkig zijn wetenschap en techniek er
inmiddels ook in geslaagd aan de koffie»,
boonen het schadelijk bestanddeel, de cof
feïne, te onttrekken, zonder het heerlijke
aroma en den fijnen pittigen smaak aan
te tasten. Aan dezen vooruitgang is het te
danken, dat heden ook menschen, die
coffeïne-bevattende dranken slecht kun
nen verdragen, zich het genot van een
kopje koffie niet behoeven te ontzeggen.
De bekende Koffie Hag is immers gega
randeerd coffeïnevrij, overeenkomstig de
voorschriften der Nederlandsche Waren
wet.
RECEPTEN.
GEVULDE SINAASAPPELEN.
Benoodigd: Sap van 8 sinaasappe
len, sap van- 2 citroenen, 10 Gr. suiker, 15
Gr. roode gelatine.
BereidingZoek de sinaasappelen
uit met mooie gave schillen en wasch ze
goed schoon. Snijd de vruchten in twee
gelijke helften, pers voorzichtig, zonder
de schil te beschadigen, het sap uit en
maak dan ook van binnen de schil geheel
schoon door er met een vruchtenmesje
zorgvuldig alle vezels uit te verwijderen.
Pelt ook de citroenen uit, verwarm het
vruchtensap, laat er de gelatine in oplos
sen en voeg er dan de suiker bij. Giet de
vloeistof door een in warm water uitge
wrongen linnen doek en vul er de uitge
holde sinaasappel-helften mee. Laat de
gelei stijf worden, sniid dan met een in
warm water gedoopt scherp' mes elke
sinaasappelhelft nog eens door midden en
schik de op deze wijze verkregen partjes
op een kristallen schaaltje.
IMITATIE PATé DE FOIE GRAS.
Benoodigd: 500 G. kalfslever, 400
Gr. koude gekookte ossentong, 1 blikje
champions, 50 G. uien, gehakte peterselie,
peper, zout, nootmuskaat.
Bereiding: Kook de lever gaar, maal
vervolgens het gekookte vleesch door den
vleeschmolen fijn. Vermeng het met ue in
kleine dobbelsteentjes gesneden ossetong,
de -ïhakte champions, de met roomboter
gaar gesmoorde gehakte uien, het zout, de
peper en de nootmuskaat Besmeer een
pat pote met boter, doe er het mengsel
in ,giet bovenop een paar lepels gesmolten
reuzel, sluit den pot en laat de massa
hetzij in een niet te heeten oven, hetzij
au bain-Marie door en door warm worden
een ly: uur. Zorg, dat de pasteipot zoo
stevig mogelijk is afgesloten, door langs
den sluitingsrand een dik papje van bloem
en water te smeeren.