DE JAPON. Stippel het grondpatroon na. Geef de logte waar het klokstuk begint en de heele ngte van de japon aan. Teeken de plooi de schouder volgens teekening. "üe iials kunnen we voor en achter gewoon >p liet grondpatroon houden .Op dé hoogte raar het klokstuk begint, meet U voor de ïorAant hw en 1 cM. af en trekt vandaai in lijn recht naar beneden tot de japon- ngte. Meet bij Uzelf hoeveel of U midden- jor glad wilt laten en teeken dan het klok- uk volgens teekening in de japon. Als U de achterkant teekent moet U ervoor irgen dat de zijlijnen evenlang zijn en op waterpaslijn waar het klokstuk begint, eet U hw 1 cM. af. De klokstukken oeten voor en achter even groot zijn, dus ordt de baan achter in de japon iets smal- r. De achterkant mag nu volgens teekening teekend worden. Voor het kraagje zet U een rechthoekje op, t de lengte heeft van de halswijdte en de eedte van de breedte van de kraag. Opmerking: Voor het vest kunt U een 1? *\ge nalle reep stof nemen. SCHOONHEIDSKONINGIN Veel is er over dit onderwerp in de bladen l geschreven, maar toch kunnen wij niet alaten in dit blad, speciaal voor de vrouw, og eens er op terug te komen. Eerlijk gezegd dat ik mij soms schaam een rouw te zijn. Hoe kunnen wij van de man «wachten, dat hij ons respecteert, als wij as zelf weggooien Want laten wij nu maar 'recies zeggen zooals het is. We bieden ons rtf aan op een presenteerblad. Nu is het Itmaal een schoolkind van juist 18 jaar. Dat zulke bakvischjes onder elkaar er toe tonen hun portretten in te sturen, naar de Veel dingen zijn er die nu eens in de mode en dan weer er uit zijn. Van de plissé's kan men dit niet zeggen Zij zijn altijd in de mode, nu eens meer en dan wat minder, maar uit de mode zijn zij nooit. En dat is te begrijpen want zij vormen een garneering die steeds in den smaak valt, erg aardig staat en waarin men een enorme afwisseling brengen kan. Ten eerste in de soort van plooitjes, plat, of hol, of wafelvormig, smal of breed, lang of kort en ten tweede kan men de plaatsing der plooien naar willekeur veranderen. De huidige mode is er een waarin men nog veel meer plissé's ziet dan gewoonlijk en aan de hand van eenige illustraties willen wij nagaan hoe deze plissé's aangebracht moeten worden. 1. Allereerst als garneering van een wit crêpe de Chine blouse een lange geplis seerde revers en een plissé van den pols tot bij de ellebogen. 2. Een japon van zwart crêpe de Chine met geincrusteerde plissés op de groote revers en aan de polsen. Onder de revers komt een plastron van wit satin te voorschijn. 3. -Een japon van licht rood crepella. Hier op zijn twee rijen plissé's, met stiksels vast- „hooge heeren" die deel uitmaken van de jury, kan ik mij begrijpen, maar dat er ouders zijn die met trots vertellen „Mijn kind is tot schoonheidskoningin" gekozen, dat wil er bij mij niet in. Hoe is het mogelijk dat een ouder met welgevallen ziet, dat zijn kind wordt „gekeurd" als een stuk vee, mis schien te licht bevonden, maar misschien ook juist van gewicht. De man die op straat de vrouw fixceert of het haar lastig maakt met z'n bewonderende blikken wordt onbeschaamd gevonden, maar hier dagen we den man uit. We tarten. En het sterke geslacht wordt zwak. Maar al te graag wordt er in deze jury zitting genomen. Of we dit niet evenzeer afkeuren. Ja zeker Maar een man is een man. Als hem het mooie zoo goedkoop wordt aangebodenn, zou hij geen goed zakenman zijn als hij van dit koopje niet profiteerde. Maar laten wij nu eens even nagaan hoe .idioot" we ons aanstellen. Er is uit een groep vrouwen een schoon heidskoningin gekozen. Wat zegt dat eigen lijk? Hoeveel werkelijk mooie vrouwen hebben hun portret niet ingestuurd, omdat ze niet ^oor een keurlngsraad willen verschijnen, of te bescheiden zijn, zich zelf mooi te vinden. En nu verbeeldt zich deze Miss Holland, dat ze „De" vrouw is. Onzin! Ze is „De" vrouw uit een troepje ij dele, dwaze schepselen. Als er van hooger hand verboden wordt dat vrouwen beneden de 25 jaar aan zoo'n wedstrijd niet mogen meedoen, zou er al heel wat gewonnen zijn. Immers wij mogen ver onderstellen, dat de vrouw boven dien leef tijd oud en wijs genoeg is zichzelf niet aan zoo'n vernedering bloot te stellen. 1 gezet. De eerste vormt een z.g. „basque" aan de heupen, de andere vormt een breede strook onder aan den rok. 4. Een hemdblouse met plissé's welke den zoom vormen, en die tandvormig uitgesne den zijn. Dezelfde garneering vinden wij aan de polsen. 5. Ter afwisseling een avondjapon, waarbij de plissé's niet meer een détail, maar vrijwel den hoofdschotel vormen. Want vrijwel de geheele rok is uit plissé's gevormd. Een zeer smaakvol model inderdaad. 6. Een japon van donkerbruin crêpe marocain met vertikale rijen plissé's. Over het plastron kruisen deze plissé's zich, zoo dat het plastron er vrijwel geheel door be dekt wordt. 7. Tenslotte een meer eenvoudige, maar daardoor ook meer practische plaatsing der plissé's. Twee rijen aan den zoom van den rok, twee aan de polsen en twee boven het middel, die een boléro simuleeren. Dit laatste heeft een groot voordeel. De boléros zullen spoedig uit de mode verdwijnen en in dat geval neemt men hier de plissé's eenvoudig weg. EEN VERMAKELIJKE BRIEFWISSELING UIT HET JAAR 1637. Een dezer dagen kwam ons een aardig boekje in handen, uitgegeven door de Koffie Hag-maatschappij, getiteld „Aller lei Nutzliches und Curioses über den Kaf fee aus alter und neuer Zeit". Wij konden niet nalaten het onder staande hieruit over te nemen: Monsieur trè- honoré Hervanno, Inhaber der Grosshandlung Hervanos seelig Wittib. zu Merseburg. Alsso hebbende wy ai eenen langen tyt met malckanderen op eene uytstekende ende aangename wys saecken gedaen, soo kan ick niet ende nalaten, Uwe Edelheyt gelyck met desen eene proeve te stueren van die tot Amsteldam soo vlugh ingevoerde en bemint gewordene „koffeyi", ende versoecke ick Uwe Edel heyt Uwe Hoogheerbare Huisvroue aan te raden, deese korrelen vyn te malen oftewel stuckend te stampen ende alsdan in water te koken. Ick versoeck Uwe Edelheyt, my UEdeles meeningh te willen schryven. Amsteldam. Meymaent van het jaar onses Heeren 1637. Uw seer genegen Van Snuiten. Dit vriendelijk schrijven kwam den bra ven koopman ter hand en deze vertoonde het geschenk vol vreugde aan zijn deftige vrouw. Deze echter wierp het hoofd in den nek en zei: „Wat denkt deze mijnheer Van Snuiten dan wel, dat een Merseburger past? Water? Geen sprake van! Ik zal de zwarte boonen in krachtigen bouillon kokenAldus geschiedd Maar hoe deze zonderlinge drank d.-n koopman en zijn trotsche gemalin, benevens hun perso neel bekwam, leert men uit ckn volgenden brief, die het antwoord is van den Heer Van Snuiten op een bestelling van den Merselurger koopman: Ick ende bedanck ervoor, saecken te doen met eenen, die my voor myne, vriendelickheyt met lompheden beloont.' Als Uw Edelheyts kneghten en maegh- den na het gebruick van dees voortref-' felicke „koffeyi" sieck geworden syn enj UEdele my 16 penninghen voor pur- gheermiddelen in rekeningh wil brengen, soo moet ick daer ernstighlick beswaer tegen maecken. Ick heb alreeds 5 balen" „koffeyi" naar Leipzig verstuert en een yeder, die daervan gedronken heeft, is vol lofs. Het en welck een bewijs is, dat1 de Leipzigers eenen vynderen smaeck hebben als Ghy, lompe Merseburgers. Ende hiermede eyndigh ick. Amsteldam, Herstmaent van het jaer onses Heeren 1637. VAN SNUITEN. Welk een zegetocht heeft de koffieboon sindsdien volbracht Zelfs de waarschuwingen, door genees kundigen na de ontdekking der coffeïne gedaan, konden niet beletten, dat koffie heden in Oost en West, in Zuid en Noord' met evenveel genoegen gebruikt wordt. Gelukkig zijn wetenschap en techniek er inmiddels ook in geslaagd aan de koffie», boonen het schadelijk bestanddeel, de cof feïne, te onttrekken, zonder het heerlijke aroma en den fijnen pittigen smaak aan te tasten. Aan dezen vooruitgang is het te danken, dat heden ook menschen, die coffeïne-bevattende dranken slecht kun nen verdragen, zich het genot van een kopje koffie niet behoeven te ontzeggen. De bekende Koffie Hag is immers gega randeerd coffeïnevrij, overeenkomstig de voorschriften der Nederlandsche Waren wet. RECEPTEN. GEVULDE SINAASAPPELEN. Benoodigd: Sap van 8 sinaasappe len, sap van- 2 citroenen, 10 Gr. suiker, 15 Gr. roode gelatine. BereidingZoek de sinaasappelen uit met mooie gave schillen en wasch ze goed schoon. Snijd de vruchten in twee gelijke helften, pers voorzichtig, zonder de schil te beschadigen, het sap uit en maak dan ook van binnen de schil geheel schoon door er met een vruchtenmesje zorgvuldig alle vezels uit te verwijderen. Pelt ook de citroenen uit, verwarm het vruchtensap, laat er de gelatine in oplos sen en voeg er dan de suiker bij. Giet de vloeistof door een in warm water uitge wrongen linnen doek en vul er de uitge holde sinaasappel-helften mee. Laat de gelei stijf worden, sniid dan met een in warm water gedoopt scherp' mes elke sinaasappelhelft nog eens door midden en schik de op deze wijze verkregen partjes op een kristallen schaaltje. IMITATIE PATé DE FOIE GRAS. Benoodigd: 500 G. kalfslever, 400 Gr. koude gekookte ossentong, 1 blikje champions, 50 G. uien, gehakte peterselie, peper, zout, nootmuskaat. Bereiding: Kook de lever gaar, maal vervolgens het gekookte vleesch door den vleeschmolen fijn. Vermeng het met ue in kleine dobbelsteentjes gesneden ossetong, de -ïhakte champions, de met roomboter gaar gesmoorde gehakte uien, het zout, de peper en de nootmuskaat Besmeer een pat pote met boter, doe er het mengsel in ,giet bovenop een paar lepels gesmolten reuzel, sluit den pot en laat de massa hetzij in een niet te heeten oven, hetzij au bain-Marie door en door warm worden een ly: uur. Zorg, dat de pasteipot zoo stevig mogelijk is afgesloten, door langs den sluitingsrand een dik papje van bloem en water te smeeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 7