Charlie Chaplin's nieuwste film.
Eerste opvoering te
Los Angeles.
Minister De Geer
zoekt inkomsten.
Uit onze Omgeving.
Butterfly te Den Helder.
Traangas en vierhonderd politieagenten
konden de opdringende menigte, die uit
duizenden en duizenden menschen be
stond, niet in bedwang houden.
Enkele dagen geleden is te Hollywood de première
gegaan van Charlie Chaplin's nieuwste filmwerk:
„City Lights" of wel „Stads lichten", zooals de Hol
land sche tekst er vermoedelijk van 7.al luiden. Al
sedert meer dan een jaar werd er over deze film ge
schreven, dus was het te voorzien, dat de verwach
tingen hoog gespannen waren. Dit laatste bleek dan
ook wel bij de eerste voorstelling die plaats had in
een kortgeleden gebouwd theater, het Los Angeles-
theater.
Het verkeer ondervond hevige stagnatie; het werd
een ongehoord succes, Chaplin kreeg onbeschrijfelijke
ovaties van de toeschouwers.
De film is geheel zonder dialoog en heeft weinig
titels. Er zijn hed weinig geluidseffecten aange
bracht en de gesynchroniseerde muziek wei'd voor
een groot deel zelf door Chaplin gecomponeerd.
Chaplin speelt hierin voor bokser, voor vuilnisman
en hij redt tevens verschillende menschen het leven,
om aan geld te komen voor een operatie. Chaplin
beeft een- blind meisjö lief, dat met het verkoopen
van bloemen in haar levensonderhoud voorziet. Met
het moeizaam verdiende, geld hoopt Chaplin de ope
ratie van het meisje te kunnen bekostigen, aangezien
zij daar zelf niet toe in staat blijkt.
Wanneer het meisje weer genezen is, voelt zij zich
teleurgesteld wanneer zij het armzalige mannetje
ziet. Chaplin verdwijnt dan uit haar leven
De vrouwelijke hoofdrol wordt door een jong meisje
gespeeld, dat door Chaplin werd ontdekt en hier voor
(het eerst optreedt als zijn partnerin.
Dat ook ditmaal de meeningen ten aanzien van
Chaplin's films weer verdeedd zijn blijkt weer uit het
geen de N. R. Ct. van andere zijde over „City Lights"
verneemt.
De première van Chaplin's nieuwe film „City
Lights" heeft nu eindelijk te Los Angeles plaats ge
had. In de stratein rondom het „Los Angeles Theatre"
verdrongen zich duizenden en duizenden menschen
om de filmgrootheden, die de voorstelling bijwoon
den, te zien voorbijkomen. Traangas en vierhonderd
politie-agenten konden de menigte niet in bedwang
houden. In de vestibule van de bioscoop richtte de
opdringende menigte schade aan, verscheidene men
schen kwamen onder de voet of vielen flauw. De
film zelf schijnt niet geheel te beantwoorden aan de
groote verwachtingen, die zij heeft gewekt. De eerste
kritieken, die zich ernstig met de artistieke waarde
van het werk bezighouden, zeggen wel dat verschil
lende scènes in de film geestdrift wekken, maar spre
ken ook van een teleurstellend gevoel, dat „City
Lights" als geheel bij den toeschouwer achterlaat.
De werkwijze van den grooten kunste
naar Charlie Chaplin, Egon Erwin
Kisch en „City Lights".
Hieronder volgt nog het een en ander over de ma
nier, waarop Charlie Chaplin te werk gaat bij de op
namen van zijn filmwerken.
Egon Erwin Kisch, de welbekende „rasende Re
porter", een publicist van groote bekwaamheid en
scherp penetratievermogen bezocht de Vereenigde
Staten van Amerika. Zijn bevindingen in het land
van den dollar stelde hij hoe kan het and-ars?
op schrift. Zoo ontstond zijn boek „Paradies Ame
rika", een voor de States in het Algemeen weinig
vleiend document. In het genoemde boek bevindt
zich een hoofdstuk waarin Kisch vertelt van zijn con
tact met Charlie Chaplin met wien hij ongeveer drie
weken samen was. Gedurende dien tijd heeft onze re
porter tijd gehad om de werkwijze van den grooten
filmkunstenaar te hestudeeren. Van deze werkwijze
vertelt hij nu een en ander in „Paradies Amerika",
waaraan de N. R. Ct. het volgende ontleent:
De bekende Amerikaansche auteur Upton Sinclair
introduceerde zijn vriend Kisch bij zijn vriend Cha
plin, deze was toen bezig met het vervaardigen van
den film „City Lights" die korten tijd geleden voor
het eerst in New York werd vertoond. Ik ewil trach
ten hieronder in korte woorden het door Kirsch bij
Chaplin ervarene weer te geven.
De auto van Upton Sinclair stopt in de La Brea Ave
nue voor een groep met roode pannen bed6kte huis
jes. Op een kleine metalen plaat is „Chaplins Studio"
gegraveerd. Dank zij de aanwezigheid van Upton
Sinclair gelukt het Kisch terstond door te dringen
tot het heilige der heiligen: de ateliers van Charles
Spencer Chaplin. Zie daar komt de „boss' in hoogst
eigen persoon aan. Hij begroet Upton Sinclair harte
lijk, maakt kennis met Kisch en vloekt omdat zijn
arbeid, niet genoeg opschiet. I-lij is op een doodpunt
aangekomen en heeft assistentie noodig om hem
daarover heen te helpen. Willen Kisch en Upton Sin
clair daarbij behulpzaam zijn? Ja natuurlijk willen
zij dat. Charlie leidde de beide vrienden naar 'n pro
jectiezaaltje. waar hij hun een gedeelte van „City
Lights" wil laten zien. Onderwijl constateert de ra
zende reporter dat Chaplins haar reeds gedeeltelijk
grijs is. Het zou al geheel en al grijs zijn indien Char
lie het niet had geverfd. In den laatsten tijd heeft hij
echter alle ijdelheid laten varen. „Wat grijs wordt
wordt niet meer nageverfd", zal hij enkele dagen la
ter aan zijn gast verklaren.
Nu is men in een kleine projectiezaal, wier heele
inventaris uit een clubfauteuil en vier houten stoe
len bestaat. De vertooning begint. Een filmfragment
wordt afgedraaid. Het licht gaat weer op. Chaplin
verzoekt Kisch te vertellen wat hij heeft gezien.
„Gaarne. Een meisje verkoopt bloemen op den hoek
van een straat. Daar komt Chapljn
„O neen, nog niet", onderbreekt Chaplin hem. Kisch
bezint zich „Eerst komt een man met zijn vrouw
en kcopt een bloem.
„Een man? Wat voor een man?"
„Een man die er eenigszins als Adolphe Menjou
uitziet.
„Ja, een elegante heer met een dame. Dat is ge
wichtig, En vervolgens?"
„Charlie ziet een fontein aan den muur en wil drin
ken. Hij pakt den beker vast die aan een ketting
hangt. Hij hangt -dien ketting op zijn buik en komt tot
de conclusie dat zij een voortreffelijke horlogeketting
zou zijn Hij probeert den ketting van den muur los
te maken, terwijl hij drinkt. Het mislukt en geresig
neerd waggelt hij verder; naar het bloemenmeisje. De
kleine biedt
„Halt, halt. Daar is iets tusschen". Chaplin ziet
Kisch en Sinclair angstig aan. „Daar is wat tus
schen." Noch Kisch, noch Sinclair kunnen zich ech
ter herinneien wat.
„Er komt toch een auto".
Ja, ja, dat is waar. Er komt een auto waaruit een
heer stapt. Chaplin groet als altijd."
„En wat doet de auto?"
Kisch weet het niet, Sinclair zegt dat hij gelooft dat
de auto wegrijdt.
„Duivels, duivels", vloekt Chaplin. „Alles mis".
Kisch moet echter verder vertellen. „liet meisje
reikt Chaplin een bloem aan, deze valt op den grond,
beiden hukken zich, Chaplin raapt de bloem op, maar
het verkoopstertje zoekt verder, hoewel hij haar de
bloem voorhoudt. Nu bemerkt Chaplin dat het meisje
blind is. Hij koopt de bloem en verwijdert zich. Maar
om zich te overtuigen dat hij zich niet heeft vergist,
sluipt hij nog eens naar haar toe
„Neen, neen, hij sluipt niet!" merkt de „boss" ge-
ergerd op.
Kisch verbetert zichzelf: „Den tweeden keer komt
hij zeer snel aan, alsof hij vlug voorbij wil gaan. Hij
komt echter stilletjes terug en gaat naast het meisje
zitten. Dat heeft zoo juist haar bloemen begoten en
gooit haar emmer leeg precies in Chaplin's ge
zicht. Deze sluipt weg en komt een ander maal te
rug. Weer koopt hij een bloem. De kleine wil ze hem
opsteken en voelt in zijn knoopsgat de vroeger reeds
gekochte bloem. Zij komt zoo te weten da* hij om ha
rentwille terug kwam. Chaplin schenkt haar de
bloem. Zij bevestigde deze op haar borst......"
„En?"
„Zij is verliefd", antwoordt Kisch.
„Op wien dan wel?"
„Op Chaplin."
„Duivels!Gaat er dan niemand voorbij? Hebt
u dan weer niet een auto opgemerkt en een heer?"
„Neen".
„En jij Upton?"
„Ik ook niet."
Vertwijfeld begraaft Chap
lin zijn gezicht in zijn han
den. Hij is een beeld van el
lende. Wat is er aan de hand?
Is het zoo'n groot ongeluk
dat Kisch en Sinclair een
„gag" niet begrijpen? „Gag",
>.gag" er is hier sprake
van het gronddenkbeeld van
de film. Dit denkbeeld blijkt
den beiden bezoekers geheel
te zijn ontgaan. De straat is
een elegante straat. Dit blijkt
uit de verschijning van den
eersten kooper en zijn dame.
Den uit den auto stappenden
heer houdt de bloemenver
koopster voor hem die de
bloem koopt en om harent
wille terugkeert. De auto
heeft gedurende de geheele
scène op den hoek van de
straat gewacht. Juist als de
blinde op wensch van Chap
lin de bloem zelf opsteekt
komt de heer terug en stapt
weer in den auto. Hem, den
rijken man met den auto.
geldt de ontluikende liefde.
Chaplin moet deze vergissing
nu bemerken en in den ge-
heelen film de rol van rijken
vereerder spelen, het geld
stelen dat het meisje voor de
operatie van haar oogen noo
dig heeft.. Chaplin wordt ge
arresteerd en opgesloten. Als
de straf geboet is vertoont hij
zich dan aan het meisje, dat
door de operatie ziende is ge wol den. Het meisje her
kent hem. niet
„Wij rr 'en de heele scèn9 opnieuw draaien"
concludc Chaplin wanhopig. Dan begint 'n moei
lijke arbe discussies, waarin ieder verschillende
voorstellen doet. Dagen lang wordt de scène in al
lerlei variaties opnieuw gespeeld. Nu eens is Up
ton Sinclair, dan weer Ki3Ch het bloemenmeisje.
vVirginia Cherril, die de eigenlijke rol speelt kwam
bij die prooven slechts weinig aan de beurt). Aller
lei mogelijkheden worden geopperd, maar Chaplin is
niet tevreden. Absoluut duidelijk moet het voor iede-
ren toeschouwer zijn dat het bloememeisje Chaplin
voor den rijken heer houdt. Slechts een oplossing
die dit bereikt kan worden aanvaard. Toen Kisch
Chaplin verliet om de Staten verder te exploireeren
was die oplossing nog niet gevonden. De film „City
Lights" zelf zal ons evenwel doen zien hoé Chaplin
de genoemde moeilijkheid tenslotte toch heeft weten
op te lossen. Wij vertelden eenigszins uitvoerig van
het bezoek van den razenden reporter aan Arnerika's
grootsten filmspeler om eenig idéé te geven van de
uiterst zorgvuldige en conciontieuze wijze waarop
Chaplin zijn films pleegt te vervaardigen. Weken
lang werkt hij aan eenzelfde scène, verandert en ver
betert tot alles hem tot in de kleinste onderdeelen
bevredigt Hij draait duizenden en duizenden meters
film om er ten slotte slechts een klein deel van te
behouden. Charlie Chaplin werkte drie jaar aan zijn
„City Lights" Iedereen is vol verwachting naar het
resultaat. Laten wij hopen dat de film weldra ook
in Holland zal zijn te zien.
De sigaretten-accijns met opcenten be
last ter bestrijding van de crisisuitga
ven. Den opbrengst van ongeveer 5
millioen per jaar.
Uit overweging dat het wenschelijk is „enkele met
de huidige crisis onmiddellijk verband houdende uit
gaven te brengen ten laste van het Leeningsfonds 1914
en in verhand daarmee de inkomsten van dat fonds
tijdelijk te versterken", heeft de regeering bij de
Tweede Kamer een wetsontwerp tot aanvulling en
wijziging van de Leeningwet 1914 ingediend.
Voorgesteld wordt o.ra.
een nieuw artikel 32bis
van de Leeningwet,
luidende: Ten laste van
de begrooting van het
Leeningsfonds 1914 wor
den gedurende de jaren
1931, 1932 en 1933 tevens
gebracht uitgaven, wel
ke bij die begrooting als
crisisuitgaven worden
aangewezen.
Tér versterking van
de aan den crisisdienst
ten goede komende
middelen stelt de regee
ring een tijdelijke o'p-
centenheffing (dertig)
óp den tabaksaccijns op
sigaretten voor en wel
voor het tijdvak van 1
April 1931 tot 31 Decem
ber 1933. Naar een glo-
Jllii. .vut. D. J. Uii GüKR,
minister van Financiën.
bale raming zal de opbrengst van deze opcenten een
jaarlijksche bate van ongeveer vijf millioen
gulden opleveren.
Hst opdoen van groote voorraden geelt
niets.
Voorts wordt medegedeeld, dat het noodig is de op
centen na te vorderen van de hii den aanvang dei-
heffing in het vrije verkeer, bij wederverkoopers
voorradige sigaretten, teneinde te voorkomen dat
deze wederverkoopers, vóór de invoering der heffing
groote voorraden sigaretten zullen inslaan, waardoor
de opcentenheffing gedurende de eerste maanden
weinig baten zou opleveren.
Bij de ontworpen regeling is aan de wederverkoo
pers een termijn van 1 maand gelaten tot opruiming
van hun voorraden, als gevolg waarvan zal worden
nagevorderd voor de op 1 Mei 1931 ilog aanwezige
voorraden sigarettena
De nagevorderde bedragen moeten uiterlijk 1 Juli
1931 worden betaald.
Een dosis Fostcr's Maaqpillen
's avonds bij het naar bed gaan
genomen, verzekert een goede
nachtrust en verschaft "s morgens
volkomen normale stoelgang.
f0.65 per flacon.
Zooals een in dit nummer voorkomende advertentie
aangeeft, zal er Vrijdag 20 Febr. a.s. door de Italiaan-
sche Opera een opvoering van „Madame Butterfly" in
Casino te Den Helder worden gegeven.
Dit machtige en ontroerende meesterwerk van Puc-
cini is een van de mooiste opera's die bestaat. En de
beroemde Italianen hebben steeds van de Buttcsrfly
model-ultvoerlngen weten te geven.
Na afloop der uitvoering loopt er een extra- trein
voor de bezoekers uit Alkmaar, Schagen en Anna
Paulowna.
WAARD EN GROET
Als hoofdingelanden van dezen polder treden dit jaar
periodiek af de heeren J. Velhman Jz. en S. van
Splunter, terwijl wegens benoeming tot heemraad van
den heer P. A. Melchior, ook de verkiezing van een
derden hoofdingeland dient plaats te hebben.
De stemming heeft plaats op 21 Febr. a.s., de her
stemming, zoo noodig, op 7 Maart a.s.
SCHOP RL
Vrijdagavond hield de plaatselijke vereeniging voor
onderlinge steun bij ziekte, hulp en nood, hare jaarver
gadering in het lokaal van den heer G. Marees te Groet.
Er waren 47 menschen aanwezig toen de Voorzitter
van het bestuur, den Wel-Ed. heer S. G. L. F., baron von
Fridagh de vergadering met een hartelijke toespraak
opende, daarbij 't welkom toeroepende aan donateurs en
leden. Spreker wenscht allen In hun gezinsleven en in
zaken een voorspoedig 1931 toe: verder wordt met vol
doening gewaagd van d.en goeden stand van de finan
ciën, 't welk zoo meteen uit de jaarrekening zal blijken,
en reeds op de convocaties zichtbaar was.
Do notulen werden onveranderd vastgesteld.
Hierna brengt de heer D. Groen als afgevaardigde ver
slag uit van de gehouden vergaderingen van de Provin
cialen Noordhollandsohen bondn van ziekenkassen, wel
ke vergaderingen zijn gehouden op 30 Juli en 17 Decem
ber. De afgevaardigde bekomt voor zijn gedane moeite
en zijn juist vrslag den dank van den Voorzitter.
De finantieele commissie 1930 rapporteerde daarna
hare bevindingen bij 't onderzoek van kas, boeken en
jaarrekening van den heer J. Keetman, penningm. Al
les was keurig in orde en de commissie adviseerde om
den penningmeester te dechargeeren voor zijn richtig
beheer, en de jaarrekening goed te keuren. Dit geschied
de; de Voorzitter complimenteerde den penningmeester
voor zijn keurig werk en wenschte de vereeniging geluk
met den goeden toestand der middelen.
Uit de voorgelezen cijfers bleek, dat de rekening ln
ontvangsten en uitgaven sloot met een bedrag van
f 3771,22, terwijl in 1930 een voordeelig saldo van f 541.21
viel te constateeren. De middelen, of liever de reserve
van „Hulp ln Nood" steeg hierdoor tot f 2805.21.
Vervolgens gaf de heer Keeten, penningmeester, een
duidelijk overzicht hoe de vereeniging thans, na het In
werkingtreden van de Ziektewet, werkt, n.1. voor hen
die onder deze wet vallen vult „Hulp in Nood" 't loon
aan tot 't juiste pijl, terwijl kleine bazen zich in klassen
verzekeren. Zoo bedragen de uitkeeringen bij ziekte thans
van f 4 tot f 25 per week.
We merkten uit dit betoog, hoe men zich heeft weten
aan te passen aan de veranderde omstandigheden, en
hoe deze vereeniging Is gebleven ondanks de sociale wet
ten van 't Rijk, een vereeniging die in een groote be
hoefte blijft voorzien.
De donateurs R. v. Essen en G. Louter en de leden
D. Groen en J. Stam werden tot commissie voor 1931
aangewezen, terwijl de aftredende bestuursleden Van
Fridagh, J. Bosman en Joh. Meijer bij acclamatie we
der werden herbenoemd.
De heer K. M. Peijs, sedert ruim 30 jaar deel uitma
kende van het bestuur, had de wensch geuit, het bijltje er
bij neer te willen leggen, 't welk noode werd aanvaard,
want de heer Peijs heeft veel werk voor „Hulp in tood"
gedaan.
De heer Willem Wognum Sr., werd in zijn plaats be
noemd.
De Voorzitter sprak den heer Peijs dankbaar toe voor
alles wat hij had gedaan, en offreerde hem namens de
vereeniging een portret met oorkonde, alsmede eenzelfde
cadeau voor elk van zijn 5 kinderen. Een en ander had
aller instemming.
Hierna sloot de Voorzitter de vergadering.
GEMEENTE SCHQORL.
Ingeschreven gedurende de maand Januari 1931.
Geboren: Cornelia Maria, dochter van Bernardus
Roozendaal en van Neeltje Vriend. Tlieodorus, zoon
van Bernardus Roozendaal en van Neeltje Vriend.
Martinus Jacobus, zoon van Jan Berkhout en van Ma-
rie Molenaar. Geertruida Kitty, dochter van Bernard
Essers en van Kitty Vreede.
Ondertrouwd: Jacob Johan Mann te I-Ieiloo en
Aagje Timmerman. Volkert Breed en Fransiena de
Rooij.
Getrouwd: Johannes Damiaans te Akersloot en
Folkertje Minkema. Jacob Johan Mann te Heiloo en
Aagje Timmerman.
Overleden: Jan Raat, 74 jaar, echtgenoot van Jan
netje van Bodegraven. Theodorus, zoon van Bernar
dus Roozendaal en van Neeltje Vriend. Maartje Pij
per, 76 j., weduwe van P.ieter Timmerman. Kobus
Cornelis, zoon van Cornelis Johannes Hopman en
vana Antje Timmer, 6 weken.
BARSINGERHORN
Vereeniging „Bnrgernut".
Toen de voorzitter van het „Burgernut", de heer
Middelkoop, de laatstgehouden Nutsavond opende,
bleek de zaal van den heer Dekker weer flink bezet.
Spr. heette in een hartelijke speech allen welkom en
hoopte, dat ook deze avond weer naar genoegen mocht
verloopen.
De lezing en de daarop volgende vaste bijdrage wer
den vervuld door den heer J. Dekker met: „Het
Scheeravontuur" en den heer C. Visser met: „De
Kastelein van het Posthotel" Na de noodige applaus-
jes werd de aandacht gevraagd voor: „t)e Roeping
der Vrouw", een stukje voor drie personen, dat zeer
verdienstelijk werd gespeeld door de dames Van der
Klooster, Groot en Anjema.
De oude heer Jb. Zwaag, die vanavond ook weer in
ons midden was, droeg voor: „De Baker" en „Dikke
Leentje", wat hem best afging.
Het nu volgende stukje was getiteld: „Hoe kom ik
aan een Moeder", voorgedragen door de heeren J.
Dekker en D. van Twuijver en Mej. D. Quax. Zelden
Is er zoo uitbundig gelachen als om de aankleeding in
dit stukje. Zoo rumoerig werd het, dat er van het
gesproken woord op sommige momenten weinig tot zijn
recht kwam. Misschien dat het te zijner tijd nog wel
eens gespeeld wordt, opdat we met den inhoud wat
beter bekend raken.
Hierna werd eerst gepauzeerd.
Na de pauze werd begonnen met irDe oom uit Zuid-
Afrika", gespeeld door de heeren J. v. d. Klooster, D..
van Twuijver, J. Bankert en de dames Joh. v. d. Kloos
ter en P. Meijer. Ook uit dit stukje i3 ons weer geble
ken, dat het gebodene steeds beter wordt. Hoorden we
vroeger af en toe nog al eens gefluister in het bekende
„hokje", thans zitten alle rollen er góed in, wat, gezien
den korten studietijd, voor dilettanten zeker een goede
prestatie Is.
Dan kregen we nog een paar losse voordrachten van
Mej. H. Anjema en van den heer D. Moermond.
Tot slot een stukje van de dames GrootSlikker,
A. Dekker en de heeren K. Dekker en F. Blommert,
getiteld: „Domino, of het Middagslaapje van Bomba
zijn", wat aan het eind ook een hartelijk applaus ver
wierf.
En hiermede was het programma weer in zooverre
afgewerkt, dat de voorzitter tot sluiting van het eerste
gedeelte kon overgaan. Het was toen reeds ongeveer
half twaalf geworden. En nu kunnen we weer eens het
groote verschil constateeren, tusschen de eerste paar
jaren van het bestaan van' het Burgernut en thans.
Viel het vroeger wel eens niet mee, een geheelen avond
gevuld te krijgen, wegens gebrek aan werkenden leden,
thans is dit geheel anders geworden. Er h-«/t zich
langzamerhand een vast clubje gevormd, t lederen
Nutsavond eenige stukjes opvoert. Ook onze hulde aan
deze dames en heeren.
De volgende en laatste Nutsavond in dit seizoen
werd vastgesteld op 21 Maart a.s. Het Bestuur hoopt
dan weer met een schitterend programma voor den
dag te komen.
En toen begon te circa 12 uur het dansje-na, met
medewerking van den heer Koordes van Sint Maarten,
die langzamerhand een goede bekende ls geworden op
onze bijeenkomsten.
W 1 E R I N G E N
Zaterdag had in het café van den heer G. Omis te De
Haukes eene openbare verkooping plaats, ten overstaan
van Notaris Obreen. ten verzoeke van de weduwe en
kinderen van nu wijlen den heer Abr. Doves.
Perceel I een nieuw gebouwd woonhuis aan den Ko
ningsweg f 2914, aan C. Blaauboer te Schagen.
Perceel II, land grenzend aan perceel I groot 33.21 A.,
f 575, C. Vermeulen;
Perceel 3, land bewesten perceel 2, groot 20.29 A., op
gehouden op f 320;
Perceel 4, tuin met vruchtboomen opgehouden op f 120
De perceel en 2, 3, en 4 ingezet op f 1015, werden op
f 1 daarboven afgemijnd door N. Metzelaar.
De perceelen 1, 2, 3 en 4 brachten in ccwnbinatle f 3980
op. Kooper P. Kooij Cz.
Perceel 5, een woon- en winkelhuis aan den Water
weg, bracht op f 1900, kooper F. H. Willems te Sijbe-
karspel.
Succes-wedstrijden zijn wegens de vorst niet doorgegaan
Verschillende liefhebbers van schaatsenrijden hebben
Zondag reeds van mooi ijs geproviteerd, en wel op het
nieuwe kanaal aan de Haukes en op een groote ijsvlakte
in den Wieringermeerpolder.
Wegens de vorst zijn niet alleen de grondwerken in
den Wieringermeerpolder stopgezet, doch ook het werk
aan sluis I. Ook zijn 'n twintigtal arbeiders in de sluis-
put te Den Oever wegens de vorst ontslagen.
Zaterdagavond hield de afd. Wierlngen van den R.K.
Volkshond een feestvergadering in café Veerdig te Hip-
polytushoef.
Om half acht werd deze avond geopend door den nieuw
gekozen Voorzitter, den heer A. Zwanink op de gebrui
kelijke wijze, daarbij den wensch uitsprekende dat voor
alle aanwezigen weer moge worden een recht prettig
genoeglijk feest.
Daarna werd het bondslied gezongen. Door de ge
mengde tooneelvereeniging van den R.K. Volksbond werd
opgevoerd het tooneelspel in drie bedrijven. „De strijd
met het verleden", welk stuk bij de aanwezigen zeer in
den smaak viel.
Na afloop hiervan is het woord aan den Geestelijken
adviseur, den ZeerEerwaarden heer Pastoor, welke den
medewerkenden hartelijk dank zegt voor de prachtige
weergave van het stuk, en spreekt den wensch uit dat
de tooneelvereeniging zoo moge doorgaan en telkens
met de beste krachten voor den Bond mooie en leerzame
stukken zal opvoeren. Allen welke tot het welslagen
van dezen avond hebben medegewerkt, worden hartelijk
dank gezegd voor de moeite.
Na nog eenigen tijd gezellig samen te zijn geweest
keerden allen zeer voldaan van dezen feestavond huis
waarts.