0
N
Z
E
K
1
N
D
E
R
E
N
HOE KAN MEN EEN PATROON ZELF KNIPPEN
RECEPTEN
LACH!
ONZE PATRONEN.
r
1. Een gekleede jurk voor verjaardag
©f kinderpartijtje van wit crêpe de chine,
gegarneerd met een dubbele volant onder
aan den rok, gemaakt van mechanisch ge
streken plooitjes.
2 en 3. De beide zusjes dragen een jurk
van dezelfde stof en van een zeer op el
kaar gelijkend model. Deze jurken zijn
van champagnekleurig crêpe Satln, de
banen zijn afwisselend met de matte of de
glanzende zijde naar voren aangebracht.
De groote kraag die tot over de schou
ders valt is or dezelfde wijze samenge
steld. De andere zus heeft om het middel
een ceintuur ^an dezelfde stof gemaakt.
4. Een jurk van ivoorkleurige crêpe Geor-
gette gegarneerd met uit de hand gestre
ken plooitje* op het schouderstuk. Onder
aan den rand van de jurk vindt men een
zelfde garneering.
5. Een jurk van zwart velours frisson
met een garneering van kraag en mouw
omslagen van okerkleurig doorvlochten
kantwerk. De rok is in vorm gesneden.
6. Het jongere zusje heeft wederom een
vrijwel identieke jur - aan. Ook hier mist
de ceintuur, ditmaal van zwart peau de
Suède welke de oudere zus draagt.
GELAATKENNIS.
De man, die lang geleden, zich be
klaagde, dat de natuur den mensch geen
venstertje voor het hart had geplaatst om
te kunnen lezen, wat daar van binnen
omging, had ongelijk; want zij heeft hier
in wel degelijk voorzien door middelen, die
ons ten dienste staan, beter, dan de
vreemde opening, die gemaakt zou wor
den.
Zij gaf den mensch niet alleen stem en
tong, om zijn gedachten uit te drukken,
maar, onzeker of hij er een eerlijk ge
bruik van zou maken, heeft hij ze ook nog
een voorhoofd en oogen gegeven, die iets
vertellen, wanneer de eerste hulpmiddelen
mochten falen. In één woord, zij legt de
menschelijke ziel wel degelijk bloot en
men heeft geen venster noodig, om haar
gewaarwordingen, neigingen, aandoenin
gen na te gaan. daar deze zich op het ge
laat, voor den opmerkzamen beschouwer,
kunnen afspiegelen.
Ondanks de groote overeenkomst die er
bestaat tusschen de ontelbare menigte
menschen. is het toch onmogelijk er twee
te vinden, die, naast elkaar gezet en ver
geleken. niet aanmerkelijk verschillen, wat
betreft het aangezicht en zijn onderdee-
len. Even onmogelijk is het twee karakters
te vinden, die precies aan elkaar gelijk
zijn. Dit onderscheid in uiterlijk staat van
zelf in verband met het innerlijk verschil
in geest en hart. Ieier heeft dus zijn
eigenaardige physlonómie, evenalö zijn
eigenaardig karakter, hartstochten, be
kwaamheid en geest.
Toch betwijfelen velen de mogelijkheid
dat het karakter te herkennen zou zijn
aan uiterlijke teekenen, hoew<1 dezelfde
tegenstanders onbewust elk, die hen na
dert, naar zijn voorkomen beoordeelen.
Spreekt een onbekende hen toe, dan vol
gen ze zijn gelaatstrekken en dénken bij
zich zelf wat is hij koud, trotsch, sluw,
goedhartig, opgewekt, of iets anders.
't Is waar, niet allen bezitten dezelfde
vaardigheid in het vertolken van gezich
ten. Het gaat als met een schilder, waar
van niet ieder dezelfde qualiteiten ziet en
waarin de deskundigen meer opmerken
dan gewone beschouwers. Buitendien
wordt de studie der physionomiën dikwijls
zeer bemoeilijkt door huichelarij en ge
veinsdheid. Sommigen weten zoo uitste
kend te verbergen, wat in hen omgaat,
anderen zoo goed te veinzen, wat ze niet
gevoelen, dat mer. wel ve^l menschenken-
nis behoeft, om juist te ontleden.
't Is van algemeenc bekendheid, dat de
voruw een veel grooter vaardigheid bezit
op physionomisch gebied dan de man. De
tegenstanders der physionomie ontkennen
vaak, wat ze zelf waarnemen, al moeten
ze gewonnen geven, dat ee idioot niet
het uiterlijk heeft an een verstandig
mensch, een schurk niet dat van iemand,
met een reinen ziel, enz.
In latere hoofdstukken, wil ik gaarne in
eenige verdere beschouwingen treden en in
détails enkele deelen van het menschelijk
gelaat bespreken.
NUTTIGE WENKEN.
SCHOORSTEENMANTELS.
Als het marmer van zwarte schoorsteenman
tels wordt gewreven met zwarte schoen-
crème en vervolgens met zachte doeken
uitgewreven, wordt het als nieuw en glimt
Eierpudding met earamel.
Maak van 15 lepels suiker zeer lichtge
kleurde earamel en bedek daar bodem en
wanden van een flink beboterden warm-
puddingvorm mee. Klop 3 eierdooiers
schuimig met 4 lepels suiker en een tikje
zout, dan één voor één twee heele eieren,
en voeg onder gestadig roeren 1/3 L. of
3 kieine kopjes melk toe, waarin geruimen
tijd y2 opengespleten stukje vanille ge
trokken heeft. Vulden caramel-vorm er
mee en laat deze ly uur zachtjes au
bain Marie koken. Laat den pudding in
den vorm even bekoelen, keer hem op een
diepe schotel en giet er bruine caramel-
saus omheen.
De caramelsaus als volgt te mafcen
Brand in een gietijzeren pannetje 10
lepels suiker tot een bruine stroop, als die
begint te schuimen, onder goed roeren,
y3 L. kokende melk toevoegen. Bindt ze
vervolgens met wat maizena.
Eend met Sinaasappelen.
2 jonge eenden gaar koken in 4 d.L. wa
ter, y2 flesch roode wijn, zout, ui, wortel
en een y sinaasappelschil (zonder wit) ge
durende 1 Va uur. Een rijststuk maken van
300 gram rijst en er een langwerpigen
vorm als van een eend aan geven.
1 L. aspic maken. Als de eenden gaar
zijn, van één eend het borstvleesch afsnij
den, dit in mooie, gelijke stukken verdee-
len en het borstbeen verwijderen, zoodat
er een ruimte ontstaat, geschikt om ge
vuld te worden. De vleugels en de pooten
blijven aan het onderste deel van het
karkas vastzitten. De andere eend wordt
geheel aan flinke stukken gesneden.
Het nat, waarin de eenden gekookt heb
ben, zeeven en hiervan met boter en bloem
en bruin Chaufroid saus maken en deze
naar verkiezing nog afwerken met een
lepel bessengelei en sinaasappelsap. De
stukken vleesch en het karkas met pooten
vleugels en zijkanten er mee bedekken en
op een schaal plaatsen, die met gesmolten
Als een „burgerjuf" met geld,
U van allerlei vertelt,
Met een heel plat dialect,
Hollandsch spreekt, met Fransch
doorspel
En zich aanstelt als een „Lady",
Lach om de comedie
Als de menschen „zaken" doen,
Als ze sprek. i van „fatsoen"
Prat gaan op hun „flair" en „kijk",
Ook al stelen ze zich rijk
Niemand zeggen durft„zóó deed ie I"]
Lach om de comedie
Als je vreugde wordt vergald,
Een illusie je ontvalt,
Als je, wat je dacht als kind,
Later zoo heel anders vindt,
Maak van 't leven geen tragedie,
Lach om de comedie
de B.-
aspic nat gemaakt is, laten bekoelen
een uitgestoken schijfje sinaasappelschil
op plaatsen. Bij het opdoen den vla op In
rijststuk dat tegen het ééne einde van
schaal geplaatst is, het binnenste mo
hoog opvullen met sinaasappel-compöte
manchetten aan de pooien doen. De stu
ken chaudfroid uitsteken met een bre
mes en aaneensluitend plaatsen rondo
tegen den eend. De stukken, ook de poot
en de vleugels met gesmolten Aspic bestr
ken, de tusschenruimten aanvullen met
hakten aspic, deze ook om de stukken h
spuiten en den schotel verder afwerk!
met uitgestoken gekartelde halve maantj)
Sinaasappelschil (de sinaasappelschil
daarom ook in vieren afhalen) geplail
tegen de zijkanten van den eend, boven h
rijststuk.
Rondom garneeren met punten asp
waartusschen peterselie. Voor sinaasappi
compote n mt men 8 a 10 sinaasappel!
zonder pitten, schilt deze voorzichtig
vieren af, verwijder het wit zorgvuldi
snijd ze in schijven en zet ze eenige ur<
met suiker bestrooid, weg.
als een spiegel. Alle vingerindrukken ver
dwijnen.
Hardnekkige vlekken kan men dikwijls uit
marmeren schoorsteenmantels verwijderen
door herhaaldelijk te wrijven met lauwe
slaolie Wat ook wel eens afdoende blijkt, is
een zacht schuurmiddel, bijvoorbeeld een
toilet-puimsteentje. Vlekken in marmer, hier
mede afgewreven, verdwijnen soms voor
goed. Als de behandeling is afgeloopen, moet
men met een klein beetje was in de juiste
kleur nawrijven.
WASCHTAFELS.
Het marmeren blad van de waschtaf el is,
behalve op bovengenoemde manier, vrij van
vlekken en glanzend te krijgen als het op de
volgende wijze behandeld wordt: men roert
gelijke hoeveelheden gebluschte kalk en pijp
aarde met water tot een dikke brij, die men
daarna met een kwastje dik en gelijkmatig
op de marmerplaat strijkt en er twee dagen
lang, telkens met water besprenkeld, op laat
zitten Nu laat men de brij goed opdrogen,
wrijft ze met een zuchten doek af en polijst
vervolgens het marmer met een leeren lap en
fijn krijt.
Patronen van de modellen van mantels
en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij onze
mode-redactrice Mejuffr. L Berendes, Joan
Maetsuyckerstraat 96, Den Haag
De patronen voor dames kosten 1.—, die
voor kinderen f 0 80. Het duurt ongeveer 10
dagen alvorens ze in het bezit komen van
degenen die patronen aanvragen.
5
In de 2 komende rubrieken behandelen
we voor 1 volgens bijstaand plaatje
le. Het lijfje met kraag.
2e. De rok met punten.
HET LIJFJE.
Stippel het grondpatroon na. De hals
moet voor en achter op het grondpatroon
gehouden worden, alleen voor uitgediept.
Voor de plooi teekent U het aantal c.M. bij
waf voor uw figuur noodig is.
U meet dos vanaf het halskuiltje af
le. De halsdiepte, 2e. hoogte waar de
punt begint, 3e. hoogte waar de punt ein
digt.
Nu meet op de lijn waar de punten
beginner y hw af (meet H hw 1) want
moeten de punter 'oor en achter even
groo» zijn Teeken de voorkant van het
lijfj af volgens teekening. De achterkan
kunt U ook teekenen. als U er maar cm
denk dat de zijlijnen evenlang zijn en dat
U op de waterpaslijn y hw. afmeet.
Om de kraag te teekenen meet U <M
halve halswijdte. Zet eer waterpaslijn en
een loodlijn c» en meet op de waterpas
lijn de y2 halswijdte af. Hol de kraag
2y c.M. uit. Zet vanaf dit punt het op
staande gedeelte en de breedte der kraag
af en teeken de kraag verder volg, tee
kening af.