0 N Z E K 1 N D E R E N HOE KAN MEN EEN PATROON ZELF KNIPPEN RECEPTEN LACH! ONZE PATRONEN. r 1. Een gekleede jurk voor verjaardag ©f kinderpartijtje van wit crêpe de chine, gegarneerd met een dubbele volant onder aan den rok, gemaakt van mechanisch ge streken plooitjes. 2 en 3. De beide zusjes dragen een jurk van dezelfde stof en van een zeer op el kaar gelijkend model. Deze jurken zijn van champagnekleurig crêpe Satln, de banen zijn afwisselend met de matte of de glanzende zijde naar voren aangebracht. De groote kraag die tot over de schou ders valt is or dezelfde wijze samenge steld. De andere zus heeft om het middel een ceintuur ^an dezelfde stof gemaakt. 4. Een jurk van ivoorkleurige crêpe Geor- gette gegarneerd met uit de hand gestre ken plooitje* op het schouderstuk. Onder aan den rand van de jurk vindt men een zelfde garneering. 5. Een jurk van zwart velours frisson met een garneering van kraag en mouw omslagen van okerkleurig doorvlochten kantwerk. De rok is in vorm gesneden. 6. Het jongere zusje heeft wederom een vrijwel identieke jur - aan. Ook hier mist de ceintuur, ditmaal van zwart peau de Suède welke de oudere zus draagt. GELAATKENNIS. De man, die lang geleden, zich be klaagde, dat de natuur den mensch geen venstertje voor het hart had geplaatst om te kunnen lezen, wat daar van binnen omging, had ongelijk; want zij heeft hier in wel degelijk voorzien door middelen, die ons ten dienste staan, beter, dan de vreemde opening, die gemaakt zou wor den. Zij gaf den mensch niet alleen stem en tong, om zijn gedachten uit te drukken, maar, onzeker of hij er een eerlijk ge bruik van zou maken, heeft hij ze ook nog een voorhoofd en oogen gegeven, die iets vertellen, wanneer de eerste hulpmiddelen mochten falen. In één woord, zij legt de menschelijke ziel wel degelijk bloot en men heeft geen venster noodig, om haar gewaarwordingen, neigingen, aandoenin gen na te gaan. daar deze zich op het ge laat, voor den opmerkzamen beschouwer, kunnen afspiegelen. Ondanks de groote overeenkomst die er bestaat tusschen de ontelbare menigte menschen. is het toch onmogelijk er twee te vinden, die, naast elkaar gezet en ver geleken. niet aanmerkelijk verschillen, wat betreft het aangezicht en zijn onderdee- len. Even onmogelijk is het twee karakters te vinden, die precies aan elkaar gelijk zijn. Dit onderscheid in uiterlijk staat van zelf in verband met het innerlijk verschil in geest en hart. Ieier heeft dus zijn eigenaardige physlonómie, evenalö zijn eigenaardig karakter, hartstochten, be kwaamheid en geest. Toch betwijfelen velen de mogelijkheid dat het karakter te herkennen zou zijn aan uiterlijke teekenen, hoew<1 dezelfde tegenstanders onbewust elk, die hen na dert, naar zijn voorkomen beoordeelen. Spreekt een onbekende hen toe, dan vol gen ze zijn gelaatstrekken en dénken bij zich zelf wat is hij koud, trotsch, sluw, goedhartig, opgewekt, of iets anders. 't Is waar, niet allen bezitten dezelfde vaardigheid in het vertolken van gezich ten. Het gaat als met een schilder, waar van niet ieder dezelfde qualiteiten ziet en waarin de deskundigen meer opmerken dan gewone beschouwers. Buitendien wordt de studie der physionomiën dikwijls zeer bemoeilijkt door huichelarij en ge veinsdheid. Sommigen weten zoo uitste kend te verbergen, wat in hen omgaat, anderen zoo goed te veinzen, wat ze niet gevoelen, dat mer. wel ve^l menschenken- nis behoeft, om juist te ontleden. 't Is van algemeenc bekendheid, dat de voruw een veel grooter vaardigheid bezit op physionomisch gebied dan de man. De tegenstanders der physionomie ontkennen vaak, wat ze zelf waarnemen, al moeten ze gewonnen geven, dat ee idioot niet het uiterlijk heeft an een verstandig mensch, een schurk niet dat van iemand, met een reinen ziel, enz. In latere hoofdstukken, wil ik gaarne in eenige verdere beschouwingen treden en in détails enkele deelen van het menschelijk gelaat bespreken. NUTTIGE WENKEN. SCHOORSTEENMANTELS. Als het marmer van zwarte schoorsteenman tels wordt gewreven met zwarte schoen- crème en vervolgens met zachte doeken uitgewreven, wordt het als nieuw en glimt Eierpudding met earamel. Maak van 15 lepels suiker zeer lichtge kleurde earamel en bedek daar bodem en wanden van een flink beboterden warm- puddingvorm mee. Klop 3 eierdooiers schuimig met 4 lepels suiker en een tikje zout, dan één voor één twee heele eieren, en voeg onder gestadig roeren 1/3 L. of 3 kieine kopjes melk toe, waarin geruimen tijd y2 opengespleten stukje vanille ge trokken heeft. Vulden caramel-vorm er mee en laat deze ly uur zachtjes au bain Marie koken. Laat den pudding in den vorm even bekoelen, keer hem op een diepe schotel en giet er bruine caramel- saus omheen. De caramelsaus als volgt te mafcen Brand in een gietijzeren pannetje 10 lepels suiker tot een bruine stroop, als die begint te schuimen, onder goed roeren, y3 L. kokende melk toevoegen. Bindt ze vervolgens met wat maizena. Eend met Sinaasappelen. 2 jonge eenden gaar koken in 4 d.L. wa ter, y2 flesch roode wijn, zout, ui, wortel en een y sinaasappelschil (zonder wit) ge durende 1 Va uur. Een rijststuk maken van 300 gram rijst en er een langwerpigen vorm als van een eend aan geven. 1 L. aspic maken. Als de eenden gaar zijn, van één eend het borstvleesch afsnij den, dit in mooie, gelijke stukken verdee- len en het borstbeen verwijderen, zoodat er een ruimte ontstaat, geschikt om ge vuld te worden. De vleugels en de pooten blijven aan het onderste deel van het karkas vastzitten. De andere eend wordt geheel aan flinke stukken gesneden. Het nat, waarin de eenden gekookt heb ben, zeeven en hiervan met boter en bloem en bruin Chaufroid saus maken en deze naar verkiezing nog afwerken met een lepel bessengelei en sinaasappelsap. De stukken vleesch en het karkas met pooten vleugels en zijkanten er mee bedekken en op een schaal plaatsen, die met gesmolten Als een „burgerjuf" met geld, U van allerlei vertelt, Met een heel plat dialect, Hollandsch spreekt, met Fransch doorspel En zich aanstelt als een „Lady", Lach om de comedie Als de menschen „zaken" doen, Als ze sprek. i van „fatsoen" Prat gaan op hun „flair" en „kijk", Ook al stelen ze zich rijk Niemand zeggen durft„zóó deed ie I"] Lach om de comedie Als je vreugde wordt vergald, Een illusie je ontvalt, Als je, wat je dacht als kind, Later zoo heel anders vindt, Maak van 't leven geen tragedie, Lach om de comedie de B.- aspic nat gemaakt is, laten bekoelen een uitgestoken schijfje sinaasappelschil op plaatsen. Bij het opdoen den vla op In rijststuk dat tegen het ééne einde van schaal geplaatst is, het binnenste mo hoog opvullen met sinaasappel-compöte manchetten aan de pooien doen. De stu ken chaudfroid uitsteken met een bre mes en aaneensluitend plaatsen rondo tegen den eend. De stukken, ook de poot en de vleugels met gesmolten Aspic bestr ken, de tusschenruimten aanvullen met hakten aspic, deze ook om de stukken h spuiten en den schotel verder afwerk! met uitgestoken gekartelde halve maantj) Sinaasappelschil (de sinaasappelschil daarom ook in vieren afhalen) geplail tegen de zijkanten van den eend, boven h rijststuk. Rondom garneeren met punten asp waartusschen peterselie. Voor sinaasappi compote n mt men 8 a 10 sinaasappel! zonder pitten, schilt deze voorzichtig vieren af, verwijder het wit zorgvuldi snijd ze in schijven en zet ze eenige ur< met suiker bestrooid, weg. als een spiegel. Alle vingerindrukken ver dwijnen. Hardnekkige vlekken kan men dikwijls uit marmeren schoorsteenmantels verwijderen door herhaaldelijk te wrijven met lauwe slaolie Wat ook wel eens afdoende blijkt, is een zacht schuurmiddel, bijvoorbeeld een toilet-puimsteentje. Vlekken in marmer, hier mede afgewreven, verdwijnen soms voor goed. Als de behandeling is afgeloopen, moet men met een klein beetje was in de juiste kleur nawrijven. WASCHTAFELS. Het marmeren blad van de waschtaf el is, behalve op bovengenoemde manier, vrij van vlekken en glanzend te krijgen als het op de volgende wijze behandeld wordt: men roert gelijke hoeveelheden gebluschte kalk en pijp aarde met water tot een dikke brij, die men daarna met een kwastje dik en gelijkmatig op de marmerplaat strijkt en er twee dagen lang, telkens met water besprenkeld, op laat zitten Nu laat men de brij goed opdrogen, wrijft ze met een zuchten doek af en polijst vervolgens het marmer met een leeren lap en fijn krijt. Patronen van de modellen van mantels en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij onze mode-redactrice Mejuffr. L Berendes, Joan Maetsuyckerstraat 96, Den Haag De patronen voor dames kosten 1.—, die voor kinderen f 0 80. Het duurt ongeveer 10 dagen alvorens ze in het bezit komen van degenen die patronen aanvragen. 5 In de 2 komende rubrieken behandelen we voor 1 volgens bijstaand plaatje le. Het lijfje met kraag. 2e. De rok met punten. HET LIJFJE. Stippel het grondpatroon na. De hals moet voor en achter op het grondpatroon gehouden worden, alleen voor uitgediept. Voor de plooi teekent U het aantal c.M. bij waf voor uw figuur noodig is. U meet dos vanaf het halskuiltje af le. De halsdiepte, 2e. hoogte waar de punt begint, 3e. hoogte waar de punt ein digt. Nu meet op de lijn waar de punten beginner y hw af (meet H hw 1) want moeten de punter 'oor en achter even groo» zijn Teeken de voorkant van het lijfj af volgens teekening. De achterkan kunt U ook teekenen. als U er maar cm denk dat de zijlijnen evenlang zijn en dat U op de waterpaslijn y hw. afmeet. Om de kraag te teekenen meet U <M halve halswijdte. Zet eer waterpaslijn en een loodlijn c» en meet op de waterpas lijn de y2 halswijdte af. Hol de kraag 2y c.M. uit. Zet vanaf dit punt het op staande gedeelte en de breedte der kraag af en teeken de kraag verder volg, tee kening af.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 8