13 h - m m w m Brabantsche brieven. Voor REPARATIES aau EUBELEN ATKASSEIM ARKIEZEN enz. K. Verhuizingen per Aufo-MeubeSwagen. HEERENBM1 Sproeten komen vroeg In G a s-m a s k e r a d e. leefden het waagstuk, anderen werden gestikt gevon den o. «^radbraakt. Ue dappere Boddy Leach brak zijn kaak en zijn knieën Dat was er ine eentje, die lioddy Leach. Hij had den (irooten Donderaar dei- Wateren onder den duim. Vreesde cataracten noch rotsen. Hij triomfeerde over den Niagara in 1911 en stierf in 193(5, in Nieuw Zeeland, drie en zestig jaar oud, aan de gevolgen van een gebroken been, toen hij was uitgegleden. De toerist kan rond den Niagara allerlei vaten en hallen bewonderen Vaten, waarin zelfs dames het cén of ander dolzinnig stuk hebben uitgehaald. Hij kan er trouwens nog veel meer bewonderen en doel het in grooten getale. Na het neerstorten van de vijf en zeventig duizend ton gesteente snelden op één dag vier en dertig duizend nieuwsgierigen naar Niagara Fa lis City. De Niagara-Watervallen liggen in een prachtige omgeving, vol bosch en geboomte, waarachter leelijke schoorsteenen van Niagara Falls City's talri'ke fa brieken in den zomer hopenlijk geheel schuil zullen gaan. En het karakteristieke van de vallen is, dat ze heel het uitgestrekte landschap behecrschcn, het do- mineeren met de grootschheid van hun contouren. Ze vullen de wereld, zooals die zich aan des zwervers oogen vertoont, een wereld van water en steil om- hoogrijzende wanden. In deze wereld gaat men over het Geiteneiland bin nen. De Indianen hadden het den poötischen naam van Iris-eiland gegeven, maar een farmer, die er in een strengen winter al zijn vee verloor, behalve een geit, noemde het naar het dier, dat het grootste weer standsvermogen tegen de koude had getoond. En Iris-eiland is Geiteneiland gewerden en gebleven. Het ligt nu onder een sneeuwmantel, omringd door een woelig watervlak, met ijs en sneeuw, in de stille kreken, ijs op de stille paden en in de holten van de rotsen. De aanrollende Niagara rivier, hier en daar in haar vaart door vooruitstekende landtongen be lemmerd, schijnt er zich op te willen storten. Het moet hier zijn geweest, dat de Irokeezen hun offer aan den Grooten Donderaar der Wateren brachten. FEUILLETON. VERTELLINGEN. E Ulvenhout, 3 Mèèrt 1931. Menler, Veul hè'k oew al geschre ven g'ad over kunst „Mee da geverf van m'nen zeun hè'k m'n eigen teugen wil en dank op de hogte gesteld van de kunst, amlco, en lach nouw nie, want as kunst kunst is, dan is kunst veur d'n eenvoudigen mensch net zoo goed te verstaan as de bedoelingen van Onzen- lleveneer. Werachtige kunst is gods dienst! En as ze mijn nouw wijs willen maken dat de kunst déér begint waar de natuur ophouwt dan kan ik me veurstellen dat er op één schilderij b.v. èrebeesjes bloeien en dahlia's. Ja, dan begint de kunst as de natuur ophouwdt; da zijn dan de kunst...blommen! Maar ollee, nouw lachen de kunstenèèrs mijn uit mee mijn wijsheden. Maar over enkele jaren, as de jesmu- zlek en negerkunst zal emmen afgedaan, gelfjk mee de korte rokken en de bloote mode, dan zullen de ververs onder de dakpannen uitkruipen en in de gaten krijgen, •sdat de natuur de schonste akkedeemle is, die olleen gips hee staan op de kerkhoven... As d'n vo!gende-n-oorlog tenminste maar laank ge- uogt wegblijft. Kunst? Kunstemakerij! Hartsjetektuur? Oppermannenwerk! Mode? Naaktlooperij! Rlctme? Negerinnefratsen! Meziek? Neger-geeuwhonger! Natuurliefhebberij Dakpannen-antoesjasm 3 De wéreld sta-d-op d'ren kop. En da's ok... 'n natuurverschijnsel. Na eiken oorlog la 't menschdom kruisdol van de zenuws. Dan doe-g-et de gekste dingen! Maar die gekdoenerij beschouwen as kunst 'nen lap linnen mee deurmckaar-geloopen verf to stellen boven heel de schoone natuur. da's misdadig! Da's 't waereld-idiootlsme In de haand werken!" Amico, meschlent kom-d-oew dleen uitval lerboven 'n bietje bekend veur! Da's dan 'n bewijs da-ge 'n goeie harsepan het! Kleine Christo... zoo, als vroeger, geheel en al zoo. Nu droom ik. Ik mag niet ademhalen, want dan is het uit In zijn verbeelding streelde zij hem weer. Kleine Christo.... Hfj schrok op. Het was werkelijkheid. De stem van Sophie. Haar ademhaling. En haar boezem leefde en raakte zijn gelaat Hou jo nog altijd van mij? vroeg het meisje. Vertwijfeling sprak uit de matte oogen van Chrlstof- fel. Had zij het dan geweten? Had zij dan altijd geweten, wat hij met zooveel smart verborgen had gehouden? Maar waarom was zij dan niet anders voor hem ge weest? Waarom had zij hem dan zooveel laten lijden? Hou je van mij?... Altijd heb ik van je gehouden, zei de jongen zacht en zijn stem leek veel op snikken. Sophie streelde hem, als een kind, dat zij wilde troos ten. Arme kleine Christo... en wij beiden zijn zoo arm. Plotseling legde zij haar hand op het voorhoofd van den knaap, daar, waar zijn haren, evenals by ziin vader met een fraalen krul, op zijn voorhoofd vielen. Zij druk te zijn hoofd achterover en, met haast meisjesachtige gelatenheid, liet hij met zich doen, wat Sophie wilde. Het meisje boog zich over hem heen en zag hem geruimen tijd treurig aan, alsof zy afscheid van hem nam, toen kuste zij hem op den mond. Een voor een ander bestemde, lang teruggehouden kus. En tevens het offer van geheel een kinderleven. De jongen kreunde, alsof hy verwond was en, met de eerste manneiyke beweging van zyn beide armen, trok hy het meisje naar zich toe. Met zachten drang duwde Sophie hem terug, maar van den drempel af keek zy hem nog eens met haar groote, donkere oogen aan. Toen was zy verdwenen. Christoffel had een gevoel, alsof zyn leven met haar meeging. Hy ging haar achterna. By de tafel der hombrespe- lers rekte hy zich uit, om nog grooter te schijnen en meer op een jongen man te ïyken. Hy moest lachen: zy wisten niets. Niemand wist iets. Hy alleen en Sophie wisten het en dit was juist zoo, alsof zij elkaar omhel zend, tusschen al die menschen stonden, die niets zagen In den salon werd nog steeds gedanst. Sophie danste met Ignace Hold. Christoffel begreep niet goed, hoe zy dit nu dorst te doen. En ondertusschen zag zy rond, als of zy alles vergeten had. En op haar gezicht was niets te zien. niets. Aardige tooneelspeelsters, de vrouwen. HU keek naar den bodlende Hold. Deze draalde met het meisje in een kleinen kring rond. Zyn kleine, ronde neus glom. Hy ademde door zyn mond. De punten van 7«- schoenen waren omgebogen. Op zyn vest schommel- i heencn paardenkop, Juist daar, waar een knoop „a- Die knoopt hy zeker onder zyn servet Waant da schreef ik allegaar aan oew in Februari 1928, sjuust drie jaren gelejen zoowa. En da 'k daar op trugkoom nouw, da zit 'm dan hier in: „de enkele jaren" waar ik ierboven 't over had, die zijn nouw om! En... keb geiyk gekregen. 'n Marmer staanabeeld van 'n vrouw mee 'nen vier- kaanten kop en olifaantepooten, getieteld: „moderne gratie" of zoo iets, da vinden de menschen teugeswoorig al veul minder mooi dan drie jaren her. 'n Lief, mollig, jong wefke, mee 'n vclleke-n-as 'n roze- blad zoo zacht en zoo donsig en koel, afgeschilderd op 'n schilderij mee 'nen gruunen kop, één glazig oog, 'n mondje as 'nen pot menie en pèèrs haar en èrmkes as braandhout, da vinden de menschen vandaag wa-d-érg bont van verf. En zo'n wefke, geschapen as 'n godinneke zoo schoon, waaraan alles lèèft en trilt as aan 'n bedauwde theeroos in d'n zonsopgaank, zo'n wefke afbeelden mee 'n kok kerd as 'nen eigenheimer, 'n oog da onder teugen d'n lijst aan is gevallen en 'n paar schrammen over d'r ge zicht as karresporen en ooren van muzieknoten, kek, da vinden de menschen teugeswoorig zelfs al lillek! De daanskunst van 'n Neg3rin, mee niks anders aan as 'nen bos strooi, en die over 't tooneel vliegt as 'n krolsche kat die ze op d'ren poot getrapt emmen, die „kunst" is ok al uit d'n tijd. En dleën kearel, dieën beeldhouwer, die lest In Am sterdam van 'nen po'.ospulder te pèèrd 'n moniement hee gehakt, of 't n'nen boer van Ulvenhout was die te pèèrd z'n laand aan 't beeren was, dieën „kunstenèèr" emmen ze mee z'nen „mestrijer" aardig in 't zonneke gezet Hartsjetekt-scheppingen, die er alty uitzien as Huizen- van-Bewaring, onverschillig of 't kerken, villaas of win kelgebouwen moesen veurstellen, begint de lui ok aj aarig uit d'r strot te hangen. Zooda 'k maar zeggen wil: keb 't drie jaren gelejen goed bekeken g'ad de kunst van zwarte en blaanke ne gers. En de mode? Ha! De wefkes zien nouw gin kans meer om 'nen hee- len huwelijksuitzet te maken uit 'n kaanten zakdoekske. 't Eenige dat 'r naar mijnen zin nog aan ontbrikt, aan de mode, da's 'n bietje molligheid. Maar Keulen en Aken zyn nie op éénen dag gebouwd! D'n dag, dat er weer verschil te zien is tusschen 'n wefke en 'n man neke, zal ok best komen. Waant 'n jongens-postuurke boven 'nen laangen slèèprok, da's eigenlijk net zoo gek, as 'nen ginneraal mee 'n kapothoedje op en 'n pe!le- rientje-mee-gitjes aan. Wa gij? Olleen, amlco, zutjes aan druf ik nouw na drie jaren te gaarn denken da-d-et verstaand mee stukskes en brokskes weer trug gaat komen. Keb zo'n ideeke dat da gepèèrd gaat ok, mee mee 't duurder worren van 't geld of... da's messchlent wel 't zelfste-n-ok, mee 't goeikooper worren van d'n arbeid. De menschen verlangen weer waar, goeie, puike waar veur d'r geld! En és ze nog 'ns 'n schilderij koopen, és ze nog 's 'n dlnk laten bouwen, és ze nog 's geld uitgeven veur muziek of daans, dan willen ze 't goeie, 't echte, 1 ware veur d'r centen. Waant die zijn te duur om ze te vermorsen aan pru'lemannenwerk! Nouw gaan do mannen weer wa verdienen, die wa kennen. Nouw koom 't goeie, zooas alty, in 't léven weer bovendrijven, 't Woord „modern" mot de miestr hoop op. Al Is iets nuuw, splunternuuw, dan is 't nog nie „modern". .Modern In de bedoeling van mannekea- wefkes en wefkesmannekes: van stoeltjes waar ge deur sallemaaidert; van klompen steen die beeldhouwwerk veurstellen; van stapels bakste enen die „harsjetekturaie openbaringen" motten zyn) Da ge-modern mot naar de mlestkuil gerejen worren! Da's allegaar opllchtery. 'Nen goeien blomkool var. teugeswoorig ziet er net iender uit as 'nen goeien blomkool van vruuger. 'n Schoon blommeke, ditoow, 'n Lekker kindeke, okzoow. Wa goed Is, is alty nuuw! En 't nuuwe da nie dugl, daar plakken me 'n edl- ketje op „modern'... en i-yen me binnenkort weg. Nouw zulde meschient zoow denken; waar wil d'n Dré op af, mee deus riddenaties? Kek 's, da zit zoow. Wa'k drie jaren gelejen a' aan oew geschreven eb en... nog veul meer, heel veel meer dan aan 't begin van deuzen brief staat, dazelfste wier vandaag, nouw eigen los." Christoffel moest lachen. Maar plotseling werd hy afgeleid: hy hoorde achter zijn rug spreken en begon op to letten. Ili zou hem ook mijn dochter geven, zei Ferdinand Müller, hy is een vermogende en brave m^n De Langs hebben geluk. Zij zyn heel en al op en juffrouw Sophie is al niet jong meer. Christoffel lachte minachtend en trotsch. Die wisten van niets. Hij zocht de oogen van Sophie om daarin den samenhang, de samenhoorlgheid te vinden, waarvan de anderen waren uitgesloten. Maar het meisje was niet meer onder de dansers. Op eens verloor hy zijn bezinning. Hij moest aan het rusti ge, kleine kamertje denken Onze kamer en ging daarheen. Op den drempel bleef hy stokstijf staan. Sophie stond ook nu daar, even als straks, juist op de zelfde plaats. En voor haar stond do bediende. Christof fel zag hem heel duidelijk. De strakke knoop en den paardenkop zag hy op zyn bulk. Was dan alles een vree- seiyke leugen? De paardenkop schommelde en raakte Sophie. Ignace Hold stond op zyn teenen en kuste het meisje op haar mond. Het duizelde Christoffel. Hij wilde schreeuwen, maar de stem stokte hem in de keel. Hy had een gevoel of de vloer inzakte en daarna op eens met hem omhoog sprong. Hy werd onpasseiyk, alsof hy een vuiststomp te gen zijn maag had gekregen. Met stijve, loome passen liep hij de kamer door en op zijn gelaat lag iets van den angst van een drenkeling. In den salon lachte hy met vertrokken mond. Hij was wanhopig. Ik heb hoofdpyn, zeide hij in de voorkamer tegen den apotheker. Toen hy bulten kwam begon hij te loopen. Hij wilde den kant naar den Donau op. Zonder erg liep hy een nauw steegje door. Onder de hoeklantaarn stootte hy tegen Iets aan: een zacht, warm lichaam sprong tegen hem op. Zijn hoed viel af. Ben jy het? schreeuwde een vrouwenstem en be gon te schelden. Voor wien ziet u ir»y aan? Christoffel hinderde de nabyheid van dat zachte lichaam. Hy deed een stap te rug en raapte zyn hoed op. Het meisje begon schaamteloos te lachen. Geruimen tyd keek zij Christoffel met begeerige oogen onderzoe kend aan. De kleeren van den knaap waren van dure stof. Zyn boord was net Zijn das wit. Op eens wilde ook zy een beter figuur maken. Ik wachtte op myn broer, zeide zy op gedempten toon. Ik woon hier by de Vlschmarkt Misschien wil de jonge heer mij wel naar huis geleiden? Maar Je broer dan? Het meisje trok de schouders op. Reeds liepen «ij naast elkaar in de nauwe steeg. In het licht van de en lijk 't kwaad al zoowa gelejen !s, nog 's neergeschre ven deur 'nen zekeren roer,Ier Polak in „Het Volk". Nie da'k „Het Volk" leesi in mijn huls mot Ik zoo "s avonds nie te veul volkslawijd om me henen emmen, maar 't stln,g overgenomen in veul aandere blaaien. Da snap ik nouw nie goed. De kraanten die alty 't leste nuuws zeggen te bren gen, slopen op zo'n manier ouwe koeien uit d'n sloot Waant as hij schrijft: „evenmin begrijp ik, waarom onze moderne beeldhouwers steeds en onveranderlijk wanstaltige carlcaturen maken als zy mensahen uit beelden. Zoo zag ik onlangs een afbeelding van Hildo Krop, voorstellende een man en een vrouw, ineenge drongen, gedisproportioneerde, gedrochtelijke gestalten met plompe, idiote gezichten", as hy da zoo schrijft dan is 't of ik m'n eigen 'n jaar of drie gelejen heur praten mee sdhccne stadhuiswoorden! En nouw zou ik daar nog nikske van zeggen, d'r kan laank nog nie genogt geschollen worren op al die „kunst" mee 't ediketje „modern" (wegryen maar!) maar, drie jaren gelejen, toen was 't nog wel zoow erg, da'nen mensch mee gezond verstaand en goeie oogen in z'nen kop zooicts nie dierf te zeggen, nog veul min der to schrijven, omda ie dan zou worren aangezien veur 'nen boer, 'nen kaffer, 'nen knuppel! Of... veur 'nen konservatieven, ouwerwetschen lum mel, die gin oog had veur de... en nouw koom 't mooie, vernolle! veur de sosjalistische kunst Zóó hè'k 't toen dikke Is heuren noemen. En nog: as ge 'n plaat ziet van de sooskes mee 'nen arrebeler d'r op gedrukt, dan hee zo'nen mensch stee en vast 'nen vlerkaanten ltanus, 'n kuif van pinnekesdraad, en n vlaggeske in z'n knüsten da veul te kinderachtig Is veur zo'nen vlerkaanten kearel. En meestal kekt ie dan dit z'n oogen as 'nen verliefden schellevisch! Zoo maken ze dus nóg kunst! En as ik dan vandaag mot lezen, in d'r eigen kraan ten, zo'n stukske van Polak, da drie jaren overtyd Is. dan zöuw ik er van in ir'n haren gaan krabbelen a3 m'nen kop nie kaal was. Waant dan mot ik efkes oppas sen, nie in de wèèr te geraken. En... m'n eigen nie van de sokken te laten loopen. Daar staai 'k as boer te vast veur in d'n èèrde. Neeë, Polak zet de zaken opnuuw op d'ren kop. as ik nie oppas. Of... hy is ginnen „goeien" sosjalist en dan hè'k niks aanders gezeed g'ad. asdat ie maar drie jaren te laat is, maar mee deuzen troost: de lesten zullen d'eersten zijn, wat ie al zier. kan aan 't geval, dat de kraanten z'n stukske allegaar overnammen, of 't weze- ïyke profesie was,... Maar ja ze zetten bij de sooskes d'n lesten tyd wel 's meer de boel op z'n test. Kek maar 's in Rusland, waar ze 'n leger emmen van zeuventien muljoen 17.000.000 soldaten, 'k Wed: da's nog meer, als heel Europa by mekaar op de been hee! Is da nie? En da-d-emmen die lolmakcrs opge richt, na da ze d'n Czaar en z'n heele fermilie en al z'n vrinden en kennissen uit aanti-mullitarisme van de wereld emmen afgeschoten Alles wa nie-Bolsjewiek, dus mullitarlstlsch was, wier vermoord. En nouw em- En ben ik dan thuis gekomen Gauw mijn pijpje uitgeklopt; Even Radio genoten En een versche pijp gestopt. Luie stoel,pantoffels, krantje. Da s het fijnste wat ik ken; D0UWE EGBERTS zorgt ook dan weer, Dat ik.in de wolken" ben. CUngeOootenbo» 20-50 cf. per ons verschaft U woiken van genot. kele lantaarn kwamen zij even te voorschijn, toen ver zonken zij weer in de duisternis. Tusschen de daken der huizen was de hemel als een smalle streep zichtbaar. Door de vensters zag men hier en daar een vreemd, flik kerend lichtje. Christoffel voelde zich vreeselijk verlaten. Zelfs de klank der voetstappen van het meisje bemerkte hU niet. Alles was duister om hem heen. Alles was leugen achter de vensters en deuren: de reinheid, het deftige buigen, de kussen... Tranen kwamen over zyn wangen. Het meisje bleef voor de deur van een laag huis staan Met haar doffe dierenoogen zag zij Christoffel recht in het gelaat. Zy.zag, dat hij weende. Zy kende dat. In 't begin weenen zij en zijn onderdanig als honden. La ter wordt alles anders. Langzaam begon zij met haar heupen te wiegelen en drukte zich tegen hem aan. Kom binnen... Haar stem was rauw, daarna deed zy als een roofdier een sprong en drukte plotseling haar natte lippen op den mond van den jongen. Vol walging duwde Christoffel haar van zich. Het meisje viel tegen de deur en stootte haar hoofd. Maar de jongen bekommerde zich daar niet om. Wanhopig tastte hy naar zyn mond. Daar... juist daar, waar hij vroeger Sophie's kus had gevoeld. Nu was er niets meer van haar overgebleven. Van zyn lippen was ook dat ver dwenen. Iets anders was in de plaats gekomen... Hij holde naar den Donau. In zijn haast streek hij met zijn handen langs de muren der huizen, alsof hy de zachte warmte af wilde vegen, die in de holte van zijn handen kleefde. Onder de hoeklantaarn stord hy eensklaps stil. Weder om dwarrelde alles in zijn hoofd. Hij schreeuwde en liep terug. Hy wilde nog eens het meisje slaan. hard. met al den haat van zyn walging. Ongelooflijke grofheden kwa men hem in den zin, waarvan hy tot nu toe niet wist, dat hy ze kende: vuile woorden, die gemeene kerels op de straat uitschreeuwden. Woorden! Dit zijn ook sla- geh; slagen voor alle vrouwen. Het meisje stond nog altyd by de deur. Haar boven lichaam had zij achterover gebogen. Haar armen hield zy in de hoogte en vadsig bond zy haar losgeraakte ha ren op. Christoffel zag haar met wydgeopende, verdwaasde oogen aan. Hij zag hare bewegingen, als van een doode. die weer levend is geworden en teruggekomen is. Haar boezem spande zich onder haar opgeheven armen. Hij begon te wankelen en stak zwaaiend zyn handen in de lucht Het meisje greep de uitgestoken hand en trok hem in de poort. De Jongen voelde a leen, dat men hem van zyn vrijen wil beroofde. Geen vluchten was mogelijk Donker waren de lage deuren in den vullen, langen het voorjaar, koop tijdig een pot Sprutol. Bij alle Drogisten. men zullie alleen nog meer soldaten as de rest op de waereld by mekare onderhaand! Kek, 't is nouw op passen geblazen, om oewer. kop wèèr by mekaar te houwen, waant ze zetten de boel weer ondersteboven! Wy motten ontwapenen. Mijn best. Al was 't alleen maar veur 't vcurdeel. Da motten me van de rooien. Maar as me da-d-allegaar gedaan emmen, wa dan? Ko men dan de rooisten ons efkes af-maken? Is da-d- 'n rooien aap in d'n rivveluusjenèèren mouw? Oppassen nouw! 't Is begonnen mee vlerkaanten kop pen en wefkes mee gruun haar en hulzen-van-bewaring- styi d'n hemel mag weten wanneer wy d'rin ge- sohoten worren deur de „aanti-mullitaristen". Vandaar m'n riddeneeringen van veur drie jaren over... hou me vast!... kunst! Amico, 'k ben staampende vol, tot de noste week, jonk. Veul groeten van Trui. die aan d'n schoonmaak is, en as alty, gin horke minder van oewen toet a voe DRé. (Door do Eerste Kamer werd bij de begroo ting van Defensie gevraagd, hoever cf het stond met de verstrekking van gasmaskers aan de burgerlijke bevolking.) Inderdaad, de Eerste Kamer Streeft verstandig, sterk en koel, Naast haar politieke zorgen Naar 't moderne toekomst-doel. „Ieder mensch zijn eigen masker „In den nieuwen oorlogstijd", Dat is zoo haar blijde leuze, Dat is zeer gezond beleidl Brave tante Eerste Kamer Proefde 't dreigende gevaar, En ze vroeg dus aan Defensie: „Zijn de maskers nog niet klaar?" Laat de kiezers toch niet stikken, Dat verwekt verkiezingswee, Dat brengt maar een doode stembus, En mijn baantje gaat er mee! Ieder burger 't eigen masker Voor het eigen aangelaat, Is 't geen roerend zorgzaam tecken Van den goeden Vader Staat?! Voor de dames liefst wat aardigs, Zonder, dat het hen „vergast", Iets in rose of zoo of lila, Dat bij 't korte kapsel past! Want de dames komen bomvrij In de schuilplaats dan bijeen, En je wil toch toonbaar wezen Voor je stand in 't algemeen! 't Gaat wel van gemeentewege, Daar is weinig aan te doen, Dat was ook zoo met de broodkaart, Dat strijdt niet met je fatsoen! Van de baby's in de wiegjes Komt wellicht niet veel terecht, Want die huilen en die rukken, En dan sluit zoo'n masker slecht. En de mannen? Och, de mannen, Wat komt dè.t er nu op aan, Die zijn voor het grootst gedeelte Toch bestemd om dood te gaan! Wereld, ligt die maskerade Werkelijk in het verschiet, Moet dit carnaval beslissen, Ook op geestelijk gebied? Weet dan, dat Uw nieuwe oorlog, Ook in 't landje aan de zee, Geest en lichaam zal verminken Bij het vreeselijk démasqué! Maart 1931. KROES. (Nadruk verboden.) hof. Achter een er van klonk ruw, angstig lachen. Door een spleet schemerde iets scharlankenroods. De gang van Christoffel was onzeker op de ongelijke kelen. Hij trapte in een stinkende, open goot en schrok. Alles in hem was angstige verwachting, gespannen vreee en onuitsprekelijke smart. Het meisje liet zijn hand niet meer los. Zij sleepte hem mee, als een buit. Op het uiterste «einde van den hof knarste een deur. En het duister van een bedompte kamer nam hen beiden in zich op. XI. Nooit slaapt in een stad de nacht geheel in. Telkens is hy wakker. Af en toe kijkt hij in een venster en knip oogt. Een poort gaat dicht als een geeuwende mond. Voetstappen naderen. Hun geluid weerkaatst tegen de muren der huizen en verdwijnt In de naburige steeg, hoe wel daar niemand loopt. Koud en diep stroomt de groote rivier. De sterren verdwijnen van het firmament Christoffel kwam van de Vischmarlit en ging den kant van den Donau op. Zyn telkens vertraagde gang klonk onregelmatig tus schen de slapende huizen. Hij dacht na en gevoelde wal ging. Was dat nu alles? Was dat nu het geheim van de volwassen menschen? Op eens trok hy zyn hoed over zyn oogen. Hy zou niet graag gehad hebben, dat iemand hem herkende. Florian maakte de inrijpoort open. zyn bezem ging met regelmatig schurend geluld over de steenen. Toen hy klaar was en naar binnen was gegaan, sloop Chris toffel ongemerkt door de poort. Angstig zag hij een oogenblik naar de trap. Van bo ven viel kaarslicht van de eene trede op de andere. Hij begreep niet dadelyk, wat er gebeurde, maar vermoedde een dreigehd gevaar en verschool zich daarom haastig in den kelderingang. Hy hoorde het geluid van zware stappen en had een gevoel, alsof dat ge'.uid op hem trapte. Angstig dook hij .neen. Iiy zag zijn grootvader, die, met een kaars in de hand, naar zijn kantoor ging. Zijn schaduw op den muur was bovenmenschelijk groot. Ook de oude man leek den Ineengedoken jongen onnatuuriyk groot. In de poort ver legde zich de schaduw. Zij bereikte den tuin. Zy boog zich over den muur. Zij moest tot aan de hulzen reiken over de geheele stad heen. Christoffel zag haar na; hij zag het einde niet en in den donkeren kelderingang voel de hy zich onuitsprekeiyk klein en ellendig naast die groote schr.duw. Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 2