Schager Courant Het Oude Huis. Boerderij en Veehouderij. Zaterdag 21 Maart 1931. 74ste Jaargang. No. 8836 Vijfde Blad. FEUILLETON. 1 VERTELLINGEN. 1 -r-»» w m Brabantsche brieven. Nog eens de steun voor de suikerbietenteelt Ulvenhout, 17 Mèèrt 1931. Menier, 't Is ieveraans zoo nog schralekens, amico. Scherpe noordoosters snijen deur de locht en strijken over d'èèr- de, die droog en uitgepieterd te verpoeiëren leet van al die droge kouw. Nog ginnen braandnetel kan d'r groeien terwijl da-d-ontuig aanders zelfs uit de haardsteenen keiën opschiet. En toch, al zien me-n-et zoo nie, d'r zit werking in alles. Waant de enkeld' uren da-d-et zonnelce per dag te schijnen staat, gebeurt er nog veul. 't Hout dat er zoow op t oog uitzie as pinhaar, zoo haard en zoo dor lijk Trui d'r vlechtje as ze 's avonds naar bed gaat die twijgskes waar de schrale, scherpe winden deurhenen rauschen da'd-et allegaar krokt en fluit, kek, as ge ze in oew haanden nimt en goed be ziet, ollee dan lach 't in oew. Waant dan zeide de knop- kes op duuzenden plakskes tegelijk dijen en ier en daar werendig al op barsten staan! Komen er gruune puntekes uit de basjes loeren. Dan Eiede t leven daankbaar veur d'n dag kruipen naar 't eonneke toe en wa ge dan van binnen vuult, da-d-is 't zelfste as wanneer d'r 'n lekker zonneke oewen nek stooft. Dan vuulde 'n zonnestraaltje van geluk deur oew zielement pieken. Dan klopt 'r zoowa van binnen; dan iklok 't in oew keel en ge doe-d-oew oogen effekes dicht en mee 't zwangere twijgske in oew haanden zlede mee gesloten oogen, toch d'n grooten, blaauwen hemel hoog boven oew welven, waarachter 't groote 't wonderlijke geheim zit van de vruchtbaarheid van da zwellende takske in oew haanden... En wa verderop, laanks de slooten, waarin 't water gruun te glaanzen en te rimpelen leet onder d'n klaren dag, die z'n eigen er in spiegelt, daar druipen de wilgen- blossems, de katjes, van de takken af in bronze en goud gele tinten; daar wolkt gouwen poeier van dieën bloe sem in 't blaauw van den dag, zóó schoon en zóó schat rijk, da ge gek wordt van p!azier. 't Gaat weer schoon worren op d'n buiten, jonk: 't Graslaand lee te gruunen of 't bruiloft worren mot In de natuur.En of 'r spiksplunternuuwe kleejen gespreid worren over de wereld. Elk glaanzend spirke gras wor begoten was mee d'n blaauwen dag, dat de graslaanden leggen te pinkelen van muljoenen kristallige lichtjes die op- en neerflakkeren onder d'n lagen wind die 'r gedu rig deurhenen golft. En verdoken, hoog in z'n schouwer- ke, staat er ier en daar 'n madelieveke, schuin gebogen mee z'n gele kopke, omkraanst van 't smettelooze kraags- ke, laag tusschen al da nuuwe gras in, as 'n zeldzaam eterreke aan d'n Mèèrtschen avondhemel. Laanks 't klare water van de Mark, die zulverig deur de Ulvenhoutsche veldep kronkelt, waar 't zonneke z'n Btralen licht in ketst tot op d'n witten bojem toe, daar barst 't geel van botterblommekes aJ deur de strakge spannen bolsterblaaikes. Daar vouwt z'n eigen al 'n ro- slg stijfselblommeke open, daar springt 'nen kikvorsen mee z'n gruun-pèèrlmoeren jaske aan deur 't wèrme slibber, vlak laanks 't water. Schieten er kleine, gouwe zuivere en bronze vischkes en sallemaanderkes deur 't kristalheldere water, dat daar zoo rustigskes mee kolks- kes wegsirrekelt in heel zacht lawijd deur de witte stil te van d'n vruugen veurjaarsdag. Ja, amico, op duuzenden manieren, en uit ontelbare dingskes, mee de zwellende twijgskes, de barstende blommenknoppekes, de wilgenkatjes die d'r stuifsel as gouwen poeier deur de locht wolken; de krumelvischkes die teugen d'n waterspiegel schèèren, 't nuuwe gras FEVILLETON Naar het Hongaarsch van CECILE TORMAY door J. W. JOKISSEN XV. De regen verzamelde zich in de dakgoot en maakte aoo'n wanhopig geluid, als zat Iemand te snikken on der het stijve, dubbele dak. Droefgeestig viel bulten de herfstavond in. Langs de ruiten van de zennekamer liepen de regendroppels als tranen over een doorschijnend, grijs gelaat. In de vroegere kinderkamer was het geheel stil. Se dert het vertrek van Christoffel bleef Anna veel alleen, lederen middag stond zij meermalen van haar naai- tafcltje op en ging dan stil naar de deur. Zij opende haar haastig: er was niemand. Zij keek naar beneden in het trappenhuis. Plet huls zweeg... Zij besloot tol honderd te tellen, daarna wachtte zij niet langer. Nog eens telde zij tot honderd en zag op den drempel nog eens om. 's Avonds, als Netti de lamp aanstak en Florlan de greote poort sloo-t, kwamen Anna dikwijls de tranen in de oogen. Zij voelde zich als een gevangene. Het leven bleef buiten. Wederom was een dag nutteloos voorbijgegaan die in den morgenstond toch zoo vrij gevig alles beloofde, haar daarna op sluwe wijze pij nigde, zijn woord niet hield en wegsloop. Thomas Uley kwam niet meer. Anna's kleine gezichtje werd heel bleek en smal. Zij begon bevreesd te worden. Ging Illey nu soms naar een andere of was hij misschien boos? Zoo ernstig vroeg hij haar, toen hij haar voor 't ïaatst zag, om den volgenden dag op den Donaudyk te zijn. En zij kon niet komen, kon hem ook geen boodschap sturen, kon hem zelfs niet schrijven. Christoffel moest vertrekken en hun vader was zeer streng voor hen beiden geweest Waarom kwam hij niet? Waar bleef hij? Zij drukte haar gezicht tegen de ruiten. Zoo dikwijls de bel aan de poort ging, vloog haar het bloed naar de slapen. Zij wachtte en liet daarna ontmoedigd het hoofd hangen. 't bewijst ons allegaar, asda-d-onslleveneerke, ons weer nie vergeten gaat van 't jaar. 't Mag dan nog wa kouw zijn; dagenlaank d'n oosten wind soms deur 't durp en over de velden treiteren, de vrucht hee ieveraans geschoten, de kiemekes zijn aan 't dijen en... 'k veurspel 'nen schoonen Paasch! Trui d'r graniejums, as-t-er maar effe 'n zonneke staat, dan haal ze z'uit de stal en zet ze op d'n erft beginnen nuuw blad te krijgen. 'n Week gelejen stingen ze 'r nog bij, zoo dood as 'nen pier, Ge zouw ze zoo d'n miesthoop opgesmeten emmen. Dorgele, kale stekkers, waar gin bladluiske één teugske sap uit had kunnen zuigen. Maar nouw? Ze zijn gruun en sappig as peeren en 't ronde gekartelde blaaike, da vouw z'n eigen levers open. De kiepen tieren as bakvischkes die naar de kermis gaan. En ievers leggen ze d'r ei-kes weg. Ze rollen soms zóów onder oew klompen, dat d'n dooier ln oew broeks pijpen spettert en 't geheel in d'n wol van oew sokken krupt. En vandaag? Wa-d-'n wirke, wa-d-'n wirke, amico? Mee gin geweld kan 'k op m'nen stoel blijven zitten, veur dit brlefke. Keb 't raam opengeschoven staan de vietraasje-gor- dijntjes aan de koperen ringeskes opzij gedaan en de valgordijn opgetrokken, tot aan de zolderink toe. En as Trui nouw maar nie binnenkomt... waant ochirrekes, dan hedde de poppen aan 't daansen. ,,Zoow, zoozoow, lamme sloddervos-van-'nen-vent-da-ge-daar zit, zulde nouw nooit 's 'nen mensch z'n werk rispekteeren? Hè'k daarveur schoongemaakt? Daarveur m'n eigen de broerte staan strijken op m'n gordijntjes. En kek 's, óóóóch, neeëmaar, kèk nouw toch 's ier, is 't gin ongs- permeteerd schaandaal..." nooiw kekt dan maar nie, al doe ze nouw net of 'r 'nen moord is gebeurd de moeite nie wèèrd, amico, wa-d-Ik oew smoes! „kek nouw toch 's ier," en da zee ze net op 'nen toon en mee 'n gejerrimereer of 'r 'nen plotselingen dooie in huis is, „maar is 't nouw toch nie ehot-geklaagd, is 't nouw nie om mee te schreeuwen; is da nouw nie om 'nen mensch 't bloed uit z'n teenen te halen, kek me daar nouw toch 's die zaandpooten op m'nen vloer, die vuile vette duimen op m'n geboende tafel... d'r uit!! D'r u i t, zèk oew mee oewen emerlgen schrijfrummel d ruit, uit m'n goeie kamer! Hè'k me daar veur uit d'n naad getobd om deur jouw, deur jouw m'n boeltje weer te laten rinneweeren, stuk schandaal da ge daer zit!!" En as ge ze dan bezig beurt over „mijn" gordijnen, ..mijn" mooie kamer, „mijn" meubeltjes, „mijn" tafel, dan zouw'nen aanderen mensch die 't heurde, haast gaan denken, da-d-ik ier kostgaanger ben! Dat 'r ginnen stoelpoot in huis Is, de 'k d'n mijnen kan noemen. Dieën schoonmaak, ollee, da-d-is me 'nen pinneten- sle! Me zijn d'r nouw deurhenen. Maar jk heb 'r 'nen das aan. Ge mot dan weten, Trui was deus week de groote magonlekast aan 't boenen, dat de zweetpèèritjes aan d'r kaanten muts hongen. toen ze teugen me zee: „witte wa gij 's doen moest?" „Zeg óp." foeterde-n-i-k, waant man, keb toch zoo den duuvel gezien aan al die baantjes van Trui, Die hee-^-'r toch zo'n haandje van ee, om oew in zukke dagen tellekens tot werkvrouw aan te stellen, da ge'n epoorkortje zouw koopen en zoola&nk op ravot gaan. „Terwijl ik nouw de kast boen, moeste gij 't Heilig Huishouwen 's 'n sopke geven," zee ze, „As 't aanders nie is, veuruit dan maar, inzeepen zal nog wel gaan." „Maar veurzidhtlg horre! e wit. 't Is nog *n huweltfks- kedoow van mijn thuis, 'k ben d'r al die jaren zuinig op gewiest, da ge de boel nie moert." Toen haalde ze 't glazen stolpke d'r af. „aanders lot 't weer uit oew-pooten vallen, docht ze haardop („weer", amico. 'k Mot 't dink aJtij nog veur 't eerst breken...) en gaat er nouw mee naar 't achterhuls. Zachtjesaan dan breek 't lijntje nie!" As oew zo'n commandoow op die manier gegeven wordt, dan zoude zin emmen om heur in de magonie' kast te werken zonder de kast eerst open te doen... ge vuul me wel, ee! Affijn, ik bewaar d'n vrede nog zo'n bietje, schoon makende vrouwen motte nie te veul teugenspreken, dan zouwen ze gevaarlijk worren, maax toch wa-d-op- gerwonden ging ik mee 't Heilig Huishouwen naar de pomp, zette-n-'t in de gruune zeep en 'k docht: 'k zal oew 's wa laten zien, kapitein Dochte gij da 'k nog gin beeldenstukske 'n sopke geven kon? En 'k borstelde as 'nen schoenpoetser. Toen "k 't ievers had g*ad, zette-n-Jk de pomp 's steuvig aan 't loopen, om 'r 'n lekkere,... forsche straal water over te laten spoelen. Maar ochirrekes, amico! Heel 't ding was verveloos geworren. Kad't evengoed kunnen witten. 'k Gong naar binnen en zee: „Trui, 's is heelegaar schoon, 'k gaai nog effe wa gruuntes rooien veur m'nen wagel van mergen" en Ik weg, da snapte. Maar wa 'k daarvan eb motten heurenü Of 'k 'nen kindermoord gepleegd had op z'n minst „Mokt 'nen mensch dan ok nie zoo driftig", zee lk. „Zouw ik 't nouw haast gedaan emmen? Lammese vent stuk onverstaand! Kèk toch 's. Heel d'n maan tel van d'n heiligen Josep is wit geworren." „Ja," zee lk: „turlijk, die drijft ln d'n gootsteen," En bekaanst begon ze te janken. De meubels in de zonnekamer begonnen te fluisteren. Ook de muren herinnerden zich Thomas. Ook de deur knop kende Thomas' hand. De lamp met de kap, de klok onder de glazen stolp, allen zeiden, dat zij hem vaak gezien hadden. Anna wendde haar gelaat af. De herinneringen ver wondden haar. Zy vouwde de handen om ontferming af te smeeken van dat, wat haar pijnigde. Uren gingen voorbij en Tlni begon onder de lamp de kaart te leggen. Al Je kommer gaat voorbij, mijn duifje zei ze, toen zij klaar was met de kaarten. Ik heb geen kommer, antwoordde het meisje en deed moeite om haar hoofd recht te houden. Men hoorde de stem van Jan Hubert: Anna wij hebben een gast! In den laatsten tijd kwam Karei Münster dikwijls ln het huls. 's Avonds zat hij op zijn gemak in de groene kamer, gaf Jan Hubert ln alles gelijk en, als hem niets inviel, zat hij kalm met zijn groote, roode handen te draaien. Die handen hinderden Anna. Zij konden in de war raken, zij konden rood worden, juist als de gezichten van de menschen, zij konden elkaar plagen, terwijl Karei Münster zelf steeds rustig en vervelend bleef In rijn te lange. Zondagsche Jas. Waarom komt hij toch eigenlijk? dacht Anna, ter wijl zij vermoeid tegenover hem zat Op zekeren dag kwam zij ook dit te weten. Karei Münster had haar vader om haar hand gevraagd. Een zeer vereerend aanzoek en zeer voordeellg. zei Jan Hubert aan zijn dochter. De naam van de firma Münster heeft een goeden klank en het ls een degelijke firma. De jonge man is verstandig en heeft ook geld. Verbluft zag Anna hem aan en het bloed steeg haar naar het gelaat Haar geheele leven had zjj gestreden om haar eigen wil te onderdrukken, a?t;jd was zij ge hoorzaam geweest, doch wat men thans van haar ver langde. daartegen verzette zij zich. Neen nooit! haar stem klonk kort, als een hamer slag op metaal. Jan Hubert schrok. Dat was de stem van bouw meester UlwJng. Ik heb te vroeg gesproken, dacht hij mismoedig, ik had nog wat moeten wachten. Toen wachtte hij. Bulten viel reeds de sneeuw. Anna's gezicht was in de laatste weken nog doorschij nender geworden, 's Nachts sliep zij niet, zij zong niet meer, lachte niet en op de lange avonden, als haar va der aan zijn schrijfbureau zat te werken, zat zij stil in de groene kamer. Nouw, wa moes ik doen? 'n Nuuw Heilig Huishouden beloven, da vuulde aan d'n teut van oewen klomp. Waant 'n mooie kast zonder 'n Heilig Huishouwen d'r bovenop, da's zooveul as Trui zonder muts; da's ging gezicht! Bij ons thuis stliig 'r zo'n Heilig Huishouwen op de kast, bij m'n grootvader hè'k 't nog gezien, bij Trui thuis en bij ons sta-g-et 'r nouw ok bekaanst al vijfendartig jaren. Dus! Daar koom ik nie vanaf. Maar ollee, van d'n aanderen kaant, as 't nouw ok al zoolaank mee gegaan is mee Mei krijg ze 'n nuuw. Dan... ja jonk, daar zulde meer van heuren... dan em men de vijfendartigjarige! Dan hè'k vijfendartig schoonmaken deurgestaan; vijf endartig jaren lief en leed gedeeld ('t „lief" is al laank op...) dan zumroen d'r 's 'nen steuvigen nemen op deu- zen rit-op-d'n laangen afstaand! Kom ik schel er af. 9c Gaal naar buiten, 't schoons nuuwe leven ln, Briefkes schrijven is nouw gin soort van 'n werk. Veul groeten van d'n kapitein en as alty gin horke minder van oewen toet a vos VAN ALLES WAT, MAAR HET MEEST MISèRE. Wie nog twijfelen mocht aan de noodzakelijkheid tot het treffen van steunmaatregelen tot instandhou ding van de bietenteelt, leze onderstaande afrekening maar eens, welke oari de leden der coöperatieve sui kerfabriek te Zevenbergen dezer dagen werd thuis- gezonden. De uitbetaling per 1000 K.G. bieten varieert naar gelang men meer of minder bieten per aandeel le vert. Het meerendeel der leden dezer fabriek levert 20.000 K.G. per aandeel. Een dergelijk kwantum bieten met een suikerge halte van 17.50 zou worden betaald, schrik niet le zer, met de somma van f 120.— of f6.— per 1000 K.G.. d.i. een grondprijs van f2.50 4* f3.50. Wij schrijven zouden worden betaald, doch f 120.is nog maar het hmto-hedrag. Als aandeel in 't bedrag be doelt in art. 21 der Statuten voor geleverd op 1 aan deel moest de f 120.nog worden verminderd met f 64.10. Bovendien werd nog in mindering gebracht f 10.40 voor te weinig betaald in den omslag van 102.01930, r.oodat voor de f120.overbleef voor re 20.000 K.G. bieten de somma van f 45.50 of per 10C0 K.G. f2.27. Voor zaadaankoop en onkosten op de lan dingsplaats, moest nog worden afgetrokken f 1.— per 1000 K.G. bieten, zoodat de boer netto overhoudt f 1.27 per 1000 K.G. bicten. Rekenen we dat de baas mot een goed bielenjaar 40.000 K.G. bieten heeft geteeld, dan ontvangt hij dus per H.A. f 50.30 netto geld. Hiervan moet hij dan de Dacht, bewerking, kunstmest en alles wat er meer komt kijken, betalen. Is het niet ont stellend lezer en bovenstaand geval staaf heuscb niet op zichzelf. Tal van coöperatieve fabrieken hebben aan hun leden niet meer kunnen uitbetalen. Wanneer een industrieel of fabrikant voor derge lijke verliezen wordt geplaatst, zal hij gauw zijn fa briek sluiten en het personeel ontslaan. Misschien zou hij er enkelen van in dienst houden om machines en opslagplaatsen eens een exira beurt te geven en als dan de overproductie is geruimd of betere tijden zijn aangebroken, begint hij weer met frisrehen moed aan zijn nieuwe productie. Vadertje Staat h°^ft gedurende de periode dat de fabriek stil stond, voor de arbeiders gezorgd; nu ze weer in de fabriek noo ic zijn om nieuwe winsten voor den fabrikant te ver garen, slaan de werkers weer bij den eersten oproep klaar. Wat een verschil valt hier te constateeren tus schen het fabriekshedrijf en bet landbouwbedrijf. De 'tijden mogen nog zoo slecht zijn, de akkerbouwer moet blijven produceeren, ook al ziet bij voor oogun, dat hij werkende den kelder ingaat. De landerijen onbewerkt laten liggen, zou beteekenen een waarde vermindering der gronden, die moeilijk zou zijn te taxeeren. Bovendien blijft de pacht bestaan en zijn de pachtvoorwaarden niet vaak zoo opgesteld, dat aan een braak laten liggen der gronden niet valt t,e den ken? De zaak moet dus op denzelfden voet worden voortgezet, daaraan valt niet te ontkomen. En zief, van dezen toestand wordt door de adviseurs van den Minister misbruik gemaakt. Deze categorie van men schen gaat als volgt redeneeren. Steun, waarvoor? Bieten, koren en aardappelen komen er zonder Me steun toch wel. De boeren zullen hun bedrijven voor eerst wel niet in den ste>ek laten; en bovendien het zijn meerendeels kalme, rustige menschen, je hebt niets geen last met de luitjes hoor. Ze betalen op tiid hun belasting, over de meest onbillijke wetgeving klagen zij niet in het openbaar, neen hoor, zulke men schen komen voor steun niet in aanmerking. Alleen met de arbeiders zouden wij last kunnen krijgen. Als die werkeloos worden, zitten wij er leelijk mee aan. Dus als het. tot steun moet komen, laten wij hot dan zoo doen dat die in hun bestaan blijven, maar die boeren, trek je daar maar niets van aan, hoor. In een dergelijke gemoedsstemming moet het suikerwetje Jan Hubert gebruikte bij het lezen een bril. Hij schoof hem op zijn voorhoofd en keek tersluiks naar Anna. Een langzaam opkomende vrees maakte zich van hem mees ter. Hij dacht aan zijn eigen leven. Nooit was hij geluk kig geweest, nooit had hij Iemand gelukkig gemaakt Ben je ziek? vroeg hij plotseling. Neen... Heb je ergens pijn? Anna gaf geen antwoord, maar in de uitdrukking van haar oogen lag de vraag opges'.oten. waarom hij haar pijnigde. Jan Huberts rug boog zich. Hij bladerde ver der in zijn kasboek. Anna hoorde hem bekommerd zuchten. Zijn er slechte brieven van Christoffel gekomen? vroeg zij, terwijl zij naar de schrijftafel ging. Neen? Dus dan is 't de zaak?... Spreek er met mij over, ik ben toch ook een Ulwing. Jan Hubert sloeg het boek dicht, waarin hij had ge rekend. Daar zou je toch niets van begrijpen. Maar lk zou het toch kunnen leeren... Je moet maar borduren en zingen. Het is niet noo- dig, dat je verstand van zaken hebt. Dat is geen werk voor vrouwen. God heeft Jelui voor iets anders gescha pen. Bij dat gezegde werd zijn geweten wakker. Hij werd verlegen. Heb je nog altijd Thomas Illey niet vergeten? vroeg hij op zachten toon en keek naar den grond. Ik heb hem niet vergeten. Een-Ige dagen later kwam. op een avond, grootvader Jörg Anna halen voor een concert. In het rijtuig be gon de oude heer over Karei Münster te spreken. Zou hij het ook al met de anderen houden? dacht het meisje en zag haar grootvader bedroefd aan. Eens had hij In de gevangenis gezeten, omdat hij de vrijheid van anderen begrepen had en nu sprak hij tegen de vrijheid van zijn kleindochter. In de concertzaal verdrongen zich reeds de menschen, In de vergulde, houten lusters brandden tal van kaar sen. Hare vlammen weefden een rustig, geel licht in de lucht Op het podium stond de open piano. Van uit het orchest klonk het geluld van instrumenten, alsof vogels met scherpe bekken aan de snaren trokken. Langs den muur zaten verschillende dagbladrecen senten. Anna had gehoord, dat zij van te voren afspra ken, wat zij den volgenden dag ln de couranten zouden schrijven. In de stoelenrijen zaten bekende kooklieden uit de binnenstad, officieren in uniform, rijke burgervrou wen, oude geestelijken, en, geheel vooraan, met juwee- len behangen, dames in reusachtige crinolines en adel lijke Hongaarsche heeren ln dolman. De familie van apotheker Müller wenkte. Ook de zijn geboren en een dergelijke stemming tegenover do akkerbouwers valt nog dagelijks te beluisteren ii> de groote pers, met de Nietuwe Rotterdammer voorop. J>ï redactie v. d. blad ziet van uit haar werkkamer niets anders dan groote havens en schepen met zooveel ton inhoud. Dat in de scheepvaart malaise is, daaraan herinnert dit blad ons iederen dag, doch dat er in den landbouw een noodtoestand is ontstaan, daar van is de redactie niet op de. hoogte en in hoogdra vende. zinnen toont, zij aan dat steun aan de bieten verbouwers onzin is. Toen een Rotterdamsche Scheep vaartmaatschappij door onoordeelkundige leiding op regeeringssteun was aangewezen, toen waren de be lastingen der landbouwers wel goed om dtze maatij. te steunen. Naast de Nieuwe Rotterdammer neemt ook de Telegraaf het niet op voor de landbou wers, tenminste het blijkt zeer weinig uit hare redac- tioneele artikelen. Dit blad ruimt wel plaats in voor een onderhoud dat een van de redacteuren heeft ge had met den heer Directeur der Friesch-Groninger Suikerfabriek. Vele lezers zullen zich dit onderhoud, nog herinneren en vreemd op gezien hebben dat ecu directeur van een zoo groote .fabriek in dat onder houd durfde te beweren dat de fabrieken bij een steun, zooals de Regeering voorstelde, nog juist kon den draaien. Moest deze directeur zijn woorden niet met bewijzen staven? Niemand beter dan hij was daartoe toch in staat. Een ingezonden artikel om deze zaak eens nader toe te lichten van de zijde der redactie of van de zijde van den directeur werd tot heden niet geplaatst. Het Handelsblad neemt het beter voor de boeren op, al zijn tal van artikelen critisch, doch opbouwend critisch opgesteld. Waarom wij ditmaal zoo lang stil staan bij deze feiten. Daarvoor hebben wij deze redenen. Het is na tuurlijk niet doenlijk dat een regeeringspersonago verstand, let wel, goed verstand kan hebben van alle zaken. Daarvoor zijn de maatschappijverhou l.n- gen te gecompliceerd. Speciaal staan velen van deze personen buiten het eigenlijke landbouwleven, ook al heeten zij afgevaardigden te zijn van den Landbouw. Het is verder begrijpelijk dat de inzichten van bo vengenoemde groote organen hun denken en doen be ïnvloeden en als straks het ontwerp in de Tweede Kamer zal worden behandeld, zullen wij net als met de. Tarwewet wel weer veel gespeel met woorden kunnen lezen. We hopen van harte dat het geluid van de landbouworganen, die in striemende en felle artikelen de gebreken van het suikerwetje hebben aangetoond, het ach- en weegeroep van het Rotter damsche orgaan te niet zal doen en vele afgevaar digden zullen toch moeten bedenken dat het niet aan gaat om boeren bieten te laten telen met een reke ning zooals wij in den aanvang moesten vermelden. Voor een werkloozen arbeider aanvaardt men, hoewel hij niet werkt, het recht op een bepaald bedrae, waarmede hij in zijn eerste levensbehoeften kan voor zien. Maar een dag aan dag zwoegende boer gunt men slechts zoovpel, dat men verwacht, dat hij zijn arbeiders aan 't werk houdt want dan behoeft de Staat deze niet te onderhouden terwijl het geen Staatszaak is om een akkerhouwer verdienste te be zorgen of hem voor verlies te behoeden. Voor heden willen wij het hierbij laten en nog even de aandacht vestigen op het volgende. In onderschei dene couranten ik meen het ook gelezen te hebben in de Schager Courant stond voor een tijdje terug vermeld dat door de akkerbouwers zou zijn aange vraagd f68.000 van het crediet dat de Provincie be schikbaar had gesteld om akkerbouwbedrijven op de been te houden. Wie dit bericht in de wereld heeft, gebracht, is zeker niet op de hoogte geweest, want alleen in de Haarlemmermeer is meer dan 200.000 gld. aan crediet verleend. Een flink sommetje alzoo, doch als we dit bedrag vergelijken met de raming, dm is het nog een stuk af van de 1% millioen, die alleen voor de Haarlemmermeer zou noodig zijn. De lezer weet. dat het crediet voor de heele provincie in totaal is getaxeerd op 3.000.000 gld. Volgens schatting is hier van voor de geheele provincie nu maar 1/10 of 300.900 gld. noodig. Een oningewijde die deze getallen leest, zal z gen, dat. valt nog al mee. De akkerbouwers hebben het Jonge dames Münster waren aanwezig. Achter aan ver schoven de aankomenden de stoelen. Eenigen hoestten en schraapten hun keel, en plotseling, als door een veer bewogen, draaiden alle hoofden zich naar het podium. Toen werd het stil. Anna'3 blik gleed over de gezichten heen. De vele menschen maakten op haar een indruk als een leegc •bak, die boven de piar.o gaapt en wacht tot hij met tonen en waarwordingen gevuld wordt. Haar hart was vol van eenzame. Jeugdige smart en zij was haast bang, dat, bij de eerste tonen, al haar smart uit haar oogen zou stroomen. Op eens werd zij onbegrijpelijk onrustig, alsof iemand haar uit de verte had aangeraakt. Haastig keek zij op. Het bloed trilde in haar aderen: zij zag de donkere, droe vige oogen van Thomas Illey. En door den afstand heen slingerden zich hunne blikken in elkaar. Om hen heen golfde de zaal. Als een stormwind sloeg het applaus tegen de muren. Op het podium stond, hoog boven de anderen, de groote kunstenaar. Zijn lange, witte haren golfden om zijn marmerbleeke hoofd. Zijn magere gestalte boog voor de hulde. Daarna begon de piano onder zijn handen te leven. En de tonen weenden, bruisten woest, schertsten zacht en losten zich lachende op in de lucht. De kunstenaar., met het marmerbleeke hoofd, tooverde uit de piano to nen, die voor hem nooit geweest waren, die na hem nooit meer zouden komen. In bewondering zat het publiek met ingehouden adem te luisteren. En met woeste kracht stroomde de muziek verder. Dan was zij zacht als een wegstervende echo. Met verheven macht brak zij wederom los. Gloeiende tonen braken naar voren en voor die ze hoorden, wer den de scheppende momenten van Beethoven, Sebastiaan Bach en Weber levendig. Deze momenten kon de kunste naar, wiens spel voortdurend was als de geboorte van goden, opnieuw te voorschijn roepen. Op groote schitterende vleugels droeg Beethovens Apassionata Anna Ulwings ziel. over de hoofden der men schen heen, naar Thomas. Het scheen haar alsof de gol ven der muziek hen ineen wond en z\j ln een eindelooze fonkelenden nevel verzonken. De zaal daverde wederom. De menschen stonden op. Sommigen stormden naar het podium en applaudiaeer- den daar verder. De kunstenaar begon zijn eigen composities te spelen. En toen, alsof in dat marmerbleek gelaat een vlam ont stoken was. scheen vuur door zijn voorhoofd, vuur stroomde uit zijn oogen en de scheppende kunstenaar stond daar alleen, ver van alles. Anna keerde zich naar de piano. Dat was anders dan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 17