SchagerCourant Tweede Blad. N e d e r 1 a n d—I n d i Vijf kinderen doodgevroren. Vliegtuig contra smokkelbende. „RATIO" Gasvoorziening te Koedijk. Engelsche vrachtboot door het ijs ingedrukt. „De gevaarlijkste man ter wereld." Uit onze omgeving. Dinsdag 31 Maart 1931. 74ste Jaargang. No. 8841 LANDBOUW EN VEETEELT. UITVOER VAN VARKENS NAAR FRANKRIJK. De invoerrechten verhoogd. De Directie van den Landbouw deelt mede, dat blijkens telegrafisch bericht van den Rijkslandbouw- consulent te Parijs de Fransche ministerraad de in voerrechten op varkens en varkensvleesch heeft ver hoogd. Het invoerrecht op levende varkens bedraagt thans per 100 K.G. levend gewicht 150 franc in plaats van 100 franc en dat op versch en gekoeld varkens vleesch per 100 KG. 250 franc in plaats van 175 franc. In Januari en Februari van dit jaar voerden wij naar Frankrijk uit 977 stuks levende varkens en 39 3 8 ton varkensvleesch. In 1930 werd van de 26088 ton niet minder dan 15.52 5 ton naar Frank rijk uitgevoerd. Dit is dus wèl van eenige beteekenis. INVOERRECHT OP TULPENBOLLEN IN AMERIKA. Verzoek om verhooging afgewezen. De Direi van den Landbouw deelt mede, dat blijkens tekPifisch bericht van den Rijkslandbouw- consulent te Washington de Amerikaansche tarief commissie het verzoek, om het invoerrecht op tulpen bollen en bloemen te verhoogen, heeft afgewezen. SNELLERE VERBINDING. In een gestrande autobus. Reuter seint uit llolly in den Noörcl-Amerikaan- schen staat Colorada: Vijf schoolgaande kinderen van acht tot veertien jaren vonden tengevolge van bevriezing den dood in een school-omnibus, die in een hevige sneeuwstorm strandde. Achttien anderen in ernstigen toestand verkeerende kinderen werden gered. Sneeuwhoopen van 3a3M meter hoogte rondom de gestrande auto bus bemoeilijkten het reddingswerk aanzienlijk. Een groota hoeveelheid spiritus aange houden. V.D. verneemt uit Ilelsingfors: Op het ijs van de Finsche Golf heeft zich een ver bitterd gevecht tegen smokkelaars afgespeeld. Een vliegtuighad een groote smokkelkaravaan ontdekt, die uit Ie richting van Estland de Finsche kust naderde De smokkelaars openden geweervuur op het vliegtuig, dat door drie kogels werd geraakt. Maar zij werden gesignaleerd en een sterke patrouil le werd in de richting van de smokkelaars uitgezon den, terwijl alle douanestations aan de Finsche kust werden gewaarschuwd. Ten slotte slaagde men er in de smokkelaars in handen te krijgen. Zestien span paarden en zesduizend liter spiritus werden in beslag genomen. Bijna alle «mokkeiaars, grootendeels Estlanders, werden geairesteerd. SNEEUWSTORM IN DE VEREENIGDE STATEN. Stremming van het verkeer. Uit New York: Een voorjaarssneeuwstorm heeft de staten ten Westen van Chicago, vanaf de Rockey Mcuntains tot Panhandle, in Texas, en tot in Midden-lllinois met een wit kleed bedekt. Op vele plaatsen is het ver keer verbroken en de storm, die uit het Noord-Oos ten komt en zich uok in de vallei van de Mississippi doet gevoelen, heeft op vele plaatsen groote schade aangericht. EEN BRUIDSPAAR! Te Kötschenbroda heeft een bruidspaar de moeder van de bruid met veronal vergiftigd om na de brui loft in het bezit van de woning te komen. Het paar had door voorspiegeling van een gemeenschappelijke poging tot zelfmoord door gas. waardoor het moest verbeelden, dat de moeder reeds was overleden, de justitie op een dwaalspoor trachten te brengen. Het medisch onderzoek wees echter anders uit en de bruid en bruidegom zijn achler slot gezet. KlazTna 4, 6076 Kg. melk", 233 Kg. vet, 3.84 eige naar dezelfde; Mathllde 6, eigenaar R. Mijts, 6000 Kg. melk, 232 Kg. vet, 3.87 Marie 7, eigenaar Arm- voogdij. 6371 Kg. melk, 214 Kg. vet, 3.36 Van de Oudere koeien, zonder erkende afstamming, worden genoemd als de besten: Maartje, eigenaar M. Grootes, 5332 Kg. melk, 237 Kg. vet, 4.44 Melk- broek, eigenaar Jb. Kooij Cz., 6561 Kg. melk, 229 Kg. vet, 3.49 Prins, eigenaar R. Mijts, in 379 inelkdagen 7704 Kg. melk, 298 Kg. vet, 3.75 Maartje, eigenaar Jb. Stammes, gaf in 342 melkdagen 40 dr. staldagen 6488 Kg. melk, 243 Kg. vet, 3.75 vet, terwijl Marie, eigenaar dezelfde in 280 dagen 5504 Kg. melk 138 Kg. vet gehalte 2 68 Tt. Verschil 1000 Kg.. 105 Kg. vet, 1 Ook het vorige jaar. over 1929. was het verschil van deze twee Friesche koeien vrijwel ge lijk. De erkende oudere koeien gaven gemiddeld in 305 melkdagen, 55 dr. staldagen, 5769 Kg. melk, 208 Kg. vet, gehalte 3.60 Aagje 10, eigenaar P. Donker, was hiervan de beste, n.1. in 314 melkdagen, 41 dr. staldagen: 6236 Kg. melk, 264 Kg. vet, 4.24 Roza Mina 10, eigenaar R, Mijts, in 330 melkdagen, 56 dr. staldagen: 7004 Kg .melk, 253 Kg. vet, 3.61 Kooij Jr., eigenaar H. Rezelman, in 317 melkdagen, 40 dr, staldagen: 7337 Kg. melk, 251 Kg. vet, 3.42 Marie 10, eigenaar Jb. Rootjes, in 330 dagen 7421 Kg. melk, 248 Kg. vet, 3.34 Aukje 10, eigenaar P. Donker, ook 257 Kg. vet, met 3.99 Marie 16, eige naar dezelfde, 257 Kg. vet, gehalte 4 De volgende leden hebben de hoogste gemidd. per stal: R. Mijts, 5956 Kg. melk, 215 Kg. vet, 3.67 To. 9 koeien; H. Rezelman, 6044 Kg. melk, 210 Kg vet, 3.48 G. 8 koeien; P. Donker, 5151 Kg. melk, 204 Kg. vet, 3.96 23 koeien. Deze gegevens zijn berekend per jaaropbrengst. OUDE -V I E DO R P De gehouden stemming door de Katholieke Kies- vereeniging voor de groslijst der Gemeenteraadsverkie zing had den volgenden uitslag: Uitgebracht 259 stemmen, van onwaarde 6. No. 1. Jn. Bakker Sr. (aftred.) 165 stemmen; No, 2. Wm. Kolkman, 127 stemmen; No. 3. C. de Boer (aftr.) 110 stemmen; No. 4. Wt. Slijkerman 108 stemmen; No. 5. A. Molenaar 93 stemmen; No. 6. P. Wijnker 84 stemmen; No. 7. Jn. Droog 17 stemmen: No. 8. Wm. Goudsbloem 72 stemmen; No. 9. P Klaver 52 stemmen: No. 10. J. H. Schiebroek 45 stemmen; No. 11. W. H Bierman 35 stemmen; No. 12. Sm. Stam Sz. 26 stemmen; No. 13. P. Tromp 18 stemmen. Aldus is de Katholieke lijst samengesteld. De aftredende raadsleden J. Wit Sr. en J Ligthart wenschten niet meer in aanmerking te komen. LANGE N P K De Noordhollandsche Prop. Commissie van den A.N. G.O.B. vierde dezer dagen haar 20-ja.rig jubileum. Gedu rende al dien tijd is de bekende heer De Jong haar pen ningmeester geweest. Als blijk van waardeering, hoog achting en sympathie werd hem een gouden horloge geschonken. We vernemen, dat aan Langendijk ongeveer 100 voor schotten voor tuinderscrediet zijn verstrekt tot een be drag van rond f 60000. Verschillende tuinbouwers hebben weer last van de zwarte waterratten. In het bijlzonder hoorden we bloem bollenkweekers klagen, in wier akkers op verschillende plaatsen door dit ongedierte lastig is huisgehouden. Met knippen tracht men dit lastige goedje te vangen en som migen hebben een fox terrier aangeschaft, die er ook verscheidene weten te bemachtigen. Afdoend blijken geen van beide middelen, zoodat de schade bij sommige kweekers, vooral wanneer die aangericht wordt in de dure soorten bollen, er nog al inloopt. NOORDSCHARWOUDE. Zaterdagavond werd een goedgeslaagde propaganda- feestavond gehouden In „Concordia" alhier, vanwege de Coöperatie „Nieuw Leven" in samenwerking met den Langendijker Bestuurdersbond. De groote zaal was geheel bezet, toen de Voorzitter van „Nieuw Leven" de heer Jr. Glas de vele aanwezigen, w.o. ook verscheidenen uit de omgeving, een hartelijk welkom toeriep, in het bijzonder aan den spreker van dezen avond en de verdere medewerkenden. Spr. releveerde hoe deze zaak tien jaar geleden is op- gerioht en men er tot heden toe steeds in geslaagd is het bedrijf te doen groeien en bloeien. Door de prijzen zoo laag mogelijk te stellen is het steeds de coöperatie die voorgaat de menschen billijk van hun benoodigde waren te voorzien. Spr. wekt daarom op de coöperatie te steunen en vraagt dit in de eerste plaats aan de vrouwen. Hierna verkrijgt de heer Bakker van Schiedam het woord voor een propaganda-rede. Spr. memoreert den toestand van een dertig jaar te rug, toen de arbeiders een laag loon verdienden en lange werktijden maakten. Door de vakorganisatie is hier veel verbetering in be reikt en is er thans voor de arbeiders gelegenheid zich t« ontwikkelen. Op de vraag, of hiermede het ideaal bereikt is, moet ontkennend geantwoord worden, daar er nog iets is. waar aandaoht aan geschonken moet worden, n.1. aan de verbruikscoöperatie, daar het een feit was, dat men met meer loon minder kon koopen. De coöperatie tracht hierin te voorzien en is het een gelukkig verschijnsel, dat door de arbeidersbeweging aan deze zaak aandacht geschonken wordt. De stichting van den cooperatieraad door het N.V.V. en den Bond van Verbruikscoöperaties is reeds het gevolg geweest. Het is onze taak, zegt spr., de productie en de distributie zelf ter hand te nemen, inplaats van onze waren te betrek ken van de vele tussohenpersonen, die hier allen hun verdiensten van moeten hebben, wat tenslotte door den consument bètaald moet worden. Spr. wijst nog op het verkeerde van het cadeaustelsel, waar ook op verdiend wordt. Het tegenwoordige distributiestelsel drijft de menschen er toe zulke middelen te baat te nemen. De coöperatie is er om de menschen te geven wat ze noodig hebben. De Handelskamer, de bekende coöpera tieve inkoopvereeniging gaat er ook reeds toe over, ver schillende fabrieken te stichten, zoodat geconstateerd kan worden, dat ook in ons land de coöperatie veld wint. Naast stoffelijke heeft de coöperatie ook geestelijke voordeelen. Spr. noemt de vacantiehuizen en ook de internationale band met de andere landen wat de vre- desgedachte bevordert, en de oorlogsgeest uitbant. Met een opwekking om zich aan te sluiten bg de eooperatie eindigt spr. z'n rede. (Applaus). De avond werd verder gevuld door voordrachten van den heer Daan Pool van Oudesluis. die hier geen on bekende is. Zoowel met humoristische als met meer ernstige voordrachten wist Daan Pool de aanwezigen aangenaam bezig te houden. In het bijzonder willen wij noemen de voordrachten getiteld „Zeven heen en weer" en „do Muur". Muzikale medewerking werd welwillend verleend door Mej. T. Reijne en der. heer P. Wit met viool en piano, die voor en na de pauze eenige nummers op mooie wijze ten gehoore brachten. Het was reeds na twaalf uur toen de Voorzitter met een woord van dank tot sluiting overging. ZUIDSCHARWOUDE. Uit het verslag van de jongste raadszitting heeft men kunnen lezen, dat de gemeenteraad besloot, het water aan te koopen. naast het Kerkepad. voor zoover het eigendom is van de Ned. Herv. Kerk alhier. Ons lijkt dit een bijzonder wijs besluit, te meer, waar het voor luttelen prijs in eigendom van de gemeente is gekomen De gehouden discussies leerden bovendien, dat het niet zal blijven bij dezen aankoop, doch dat tegen het najaar B. en W. met voorstellen zullen komen tot demping van de sloot. De kosten daarvan werden geraamd op f 9000, zoodat het voor onze gemeente nog een belangrijk werk wordt De sloot is ongeveer 900 M. lang, gemiddeld 3 M. Millioenen gaan verloren door groote fouten In do voederrantsoenen, schrijft Prof. Dr. SJolUma dato 5 Febr. 1931 In hat Algern. Nederl. Landbouwblad en aohat deie op 20 ct. per koe, per dag, of voor 200 staldagen bij een bedrijf van 40 koeien op ƒ1600.- De Directeur van het melkstatlon Z.-Holland publi ceerde 9 voorbeelden van foutieve voeding uit de praktijkop een atal van 43 koelen werd, door vermindering van hot rantsoen, eene besparing van 40 cent per koe per dag verkregen dit maakt over 200 staldagen gerekend ƒ3440.-; bovendien staeg het melkvet aanzienlijk. Ooor RATiONEELE VOEDING overeen komstig de melkgift van iedere koe, wordt deze voeder- en geldverspilling in eens opgeheven. Deze voedering met ons uit gebalanceerd volledig dagrantsoenkoekje (Wettig gedeponeerd) voor IEDERE MELKGIFT tot 4#/o MELK VET, Is zeer eenvoudig. Vraagt BROCHURE RATIOVOEDER RANTSOEN EN voor molk- en mestvee, waarin een 20-tal voorbeel den ge'IJkwaardlgeruwvoeder-rantsoenen, die de boerderij zelf oplevert, zijn aan gegeven. De melk van RATIO kost slechts 3 cent per liter. VEEHOUDERSPRIJS ƒ8.50 PER 100 KILO bruto in doozon af Amsterdam. Garantie onder A. H. V. Bestelt bij Uw leverancier in Uwe plaats en waar niet verkrijgbaar direct aan de fabriek. Bertels' Olie/abrieken N. V., A 'dam. breed en 1 a 2 M. diep. Er zal voor dit werk dus heel wat aarde of zand noodig zijn, wat doorgaans door af graving wordt verkregen. De vele voetgangers en fietsers zullen ongetwijfeld het besluit van den gemeenteraad toejuichen: bij demping der gevaarlijke sloot zal de veiligheid van het verkeer ten zeerste gebaat zijn. En als in den volgenden winter weer werkeloosheid heersoht. zal dit een dankbaar ob ject van werkverschaffing zijn. Ook in dit opzicht ver dient het besluit alle toejuiching. We stellen ons zoo voor, dat met het dempen der sloot het werk niet af behoeft te zijn. Zou het geen over weging verdienen, zoo hoorden we van verschillende zij den vragen, dat dit kerkepad niet langer voetpad bleef, doch rijweg. Men kreeg dan een mooie verbinding van het centrum van Langendijk met den aan te leggen Pro vincialen Weg langs den Waarddijk en tevens aansluiting op den Hasselaarsweg. die, naar we meenen, opgenomen is in het plan voor den weg naar de Wierlngermeer. Het valt niet te ontkennen, dat de aanleg van zoo'n rijweg offers aan de gemeente zou kosten, doch tegenover die offers zouden toch ook voordeelen staan. Behalve dan het voordeel van een rijweg boven een looppad met de ontlasting voor een deel van het drukke verkeer langs de nauwe dorpsstraten aan Langendijk, is de mogelijk heid niet uitbrengen voor een „expansie" van de ge meente, die nergens beter voor uitbreiding vatbaar is dan juist hier. Zou het niet mogelijk zijn, om daar een aardige straat te krijgen met flinke arbeiders- en mid denstandswoningen? Het aantal inwoners zou er door toenemen en de draagkracht der gemeente vergrootem Het lijken ons plannen, die de overweging verdienen van allen, die het wel meenen met den vooruitgang en den bloei dezer gemeente, die zich de laatste jaren niet heeft uitgebreid bij gebrek aan gelegenheid daartoe. Het noo- dige bouwterrein bleek er te ontbreken en we zagen, dat Broek op Langendijk en Noord-Scharwoude nieuwe be woners tot zich trokken. Nu moge het waar zijn dat de beide veilingen in genoemde gemeenten meer aantrek kingskracht voor vestiging hebben, doch ook daar is de bouwgelegenheid, op een eenigszins aantrekkelijke plaats niet wonder groot. Het lijkt ons zoo toe, dat nu de gemeenteraad eenmaal tot aankoop (en straks ongetwijfeld tot demping) der sloot heeft besloten, het laatste woord over een eventu- eele „expansie" nog niet is gesproken. Het woon- en winkelhuis, vroeger bewoond door wij len de wed. D. Hagenaar, ls in eigendom overgegaan aan den heer C. Blokker te Broek op Langendijk. We vernemen, dat, nu de tuinbouw weer werkkrachten kan gebruiken, er minder aanleiding meer is voor werk verschaffing in den vorm van slikken, zoodat deze week hiermee zal worden opgehouden. In plaats van den heer Jb. Kuijt, die van het begin der oprichting van de Patroons-barbiersvereeniging aan Langendyk penningmeester was, is gekozen de heer W. Kuijt, alhier. Den scheidenden penningmeester werd als blijk van waardeering van zijn arbeid een vulpen met inscriptie aangeboden. A N N A P AU 7.0 W N A BREEZAND. Toen indertijd de gemeente „Cérès" aankocht, zal wel niemand gedacht hebben, welke gevaren op die 10 bun ders land eenmaal zouden ontstaan, doch nu ongeveer 4 maanden geleden toonden de eerste scheurenongeveer bij de Tulpstraat aldaar, dat er iets niet in orde was: een onderzoek wees uit, dat op ongeveer 100 M. diepte zich tamelijk veel water bevond en bevreesde menschen toen reeds voorspelden, dat spoedig de tijd zou aanbreken dat van de 10 bunders bouwterrein, niet anders zou over blijven dan een meer als droevige herinnering van een aanzienlijk bedrag, dat daar eenmaal voor was betaald. Te hopen is, dat deze zwartgalligheid de toestand te duister inzien, maar toch hebben deze scheuren de volle aandacht van B. en W. en een vluchtig onderzoek heeft uitgewezen, dat de oorzaak waarschijnlijk is ontstaan door de ligging van den dijk door het Amsteldiep, ver binding gevende van de Ewijcksluis met Wierlngen. Men weet, dat de aannemers toen reeds veel te tobben heb ben gehad met het wegloopen van de opgespoten grond; de gaten, die ontstaan zijn, hebben zich voortgeplant on der het Balgzand, diep onder den Balkdijk, onder de Zandvaart door tot op „Cérès"; de waterhoeveelheid is langzamerhand grooter geworden en nu heeft zij een uitweg gevonden naar boven en vandaar zijn de scheu ren ontstaan. Gelukkig heeft men het bijtijds ontdekt en een door B. en W. aan Ingenieur Ringers opgedragen onderzoek heeft uitgewezen, dat de toestand, hoewel niet direct gevaar lijk, toch een grondig onderzoek vereischL In bijzijn van B. en W. zullen Woensdagochtend om 10 uur door genoemden ingenieur Ringers met zijn col lega's Lelie en Reigersman met een electrlsche boorma chine op den hoek van de Tulp- en Narcissenstraat bo ringen worden gedaan om zekerheid te krijgen van de oorsprong van het ontstane water en de noodige maat. regelen worden getroffen. WlERINGERWAARIj Kees Pruis en zijn ensemble komen len Paaschdag bij den heer Van der VVoude. Dat is een bericht dat een amusante avond beloofd, een avond van lachen en nog eens lachen. Wij hebben hier voor ons een heel lange reeks van persheooideelingen, te lang om op te nemen, maar toch laten wij er hier een paar volgen: Alkmaarsche Crt.; Voor een uitverkochte zaal is gisteravond in de Harmonie Kees Pruis met zijn ge zelschap opgetreden en dit buitengewone succes bleek aan 't slot welverdiend, want de aanwezigen hebben zich uitstekend geamuseerd en het geheele program ma is uitstekend in den smaak gevallen, Kees Pruis deed de aanwezigen tranen lachen Stella Seemer, die opnieuw de gunst van het publiek won door haar beschaafd optreden, haar keurige duidelijke uitspraak en haar goeden zang. De geroutineerde Piet Hesse toonde zich in zijn volle kracht! Willem Ciere, bekwaam accompagnateureen groote factor van het succes. Een onderzoek naar de toekomstmoge lijkheden. Naar een verbinding met luchtschepen? Naar de directies van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland en den Rotterdamschen Lloyd meedeelen, heeft de ontwikkeling van het luchtverkeer reeds haar ovlle ebelangstelling. Men is er zich van bewust, dat de techniek, zoodanige vorderingen zai maken, dat van de Maatschappijen maatregelen ver langd zullen worden, post en passagiers in veel kor ter tijdsbestek over te voeren dan thans het geval is. De mailvloot der beide Maatschappijen voldoet thans aan hooge eischen en kan met name na de toevoeging van de nieuwste motorschepen met glans de vergelijking met andere vervoergelegenheden naar het Verre Oosten doorstaan. Het verleden heeft echter bewezen dat de ontwikke ling van de techniek verrassend snel kan geschie den, en het is daarom, dat de Maatschappijen beslo ten hebben, een uitgebreid onderzoek in te stellen naar toekomstmogelijkheden voor de versnelling van de verbinding tusschen Nederland en het Rijk in Nederlandsch-Indië, zij het per zeeschip dan wel door de lucht, doch zoo, dat de kosten van het vervoer niet of niet aanmerkelijk stijgen. Een van de maatregelen door de Maatschappijen reeds genomen is, dat zij in samenwerking met een groep Nederlanders, die hetzelfde doel beoogden, een overeenkomst hebben gesloten met de Luftschiffbau Zeppelin G.m.b.H. voor het gezamenlijk bestudeeren van de mogelijkheid van een verbinding met lucht schepen tusschen Europa en Nederlandsch-Indië. De nautici en techinici der Maatschappijen zullen aller eerst in Friedrichshafen een studie van de construc tie, bestuurbaarheid, enz. van de luchtschepen ma ken; tevens is het de bedoeling, dat dr. Eckener in den loop van dit jaar met een schip van de Neder land of de Rotterdamsche Lloyd naar ïndic zal gaan, teeneinde een onderzoek in te stellen aangaande de klimatologische omstandigheden op het traject Euro paNederlandsch-Indië. Op overeenkomstige wijze stellen de Maatschap pijen zich voor, hetzij zelfstandig hetzij in samen werking met andere instellingen, op dit gebied een studie te maken ten aanzien van vliegtuigen en vliegbooten en zij hopen, dat zij ook daarbij zullen kunnen rekenen op de samenwerking met die instel lingen, welke op dit gebied reeds een groote erva ring bezitten. Zij verwachten door een dergelijk on derzoek op weloverwogen wijze de verbinding tus schen de beide deelen van het Rijk te kunnen ont wikkelen in den zin, dien de voortgang van de techniek wettigt. De oificieele ingebruikneming. Vrijdagmiddag heeft ten raadhuize te Koedijk de officieele ingebruikstelling van de gasvoorziening dezer gemeente plaats gehad. Reeds tien jaar geleden zijn de eerste pogingen aangewend, om hier gas te krijgen, eerst door bemiddeling van de fabriek te Warmenhuizen, daarna door die te Alkmaar, doch telkens stuitte men op bezwaren, totdat de raad in December 1929 besloot opnieuw ernstige pogingen in het werk te stellen om tot het beoogde doei te gera ken. Men richtte zich weer tot Alkmaar en thans wa ren de resultaten gunstiger. Al spoedig was men het eens, zoodat met den aanleg werd begonnen. Thans zijn er reeds een 200 aansluitingen en nu de laatste van hen, die zich voor aansluiting hadden opgegeven, de leiding thuis had, meende men de officieele Inge bruikneming niet meer te moeten uitstellen. Behalve de voltallige gemeenteraad waren aanwe zig de burgemeester van Alkmaar, twee wethouders van daar, alsmede de loco-secretaris en een paar le den der gascommissie uit Alkmaar, benevens ir. A. M. van Deventer, gasdirecteur te Amsterdam, tijdens den gasaanleg te Koedijk directeur der lichtbedrijven te Alkmaar. De burgemeester van Alkmaar stelde in het licht 'hoe goed het is, als stad en platteland samenwerken in zaken als deze. die, dan beide ten goede komen. Burgemeester Kikkert van Koedijk prees zijn ge meente gelukkig, dat eindelijk een lang gekoesterde wensch in vervulling is gegaan. Hij dankte Alkmaar voor de medewerking. De heer Van Deventer liet uitkomen, dat voor de aansluitingen te Koedijk gebruik is gemaakt van de allermodernste installatie-methoden. Ten slotte werden ververschingen aangeboden en bezichtigden de aanwezigen het gebouw, waarin het gasbedrijf is ondergebracht. BRITSCH VLIEGTUIG VERONGELUKT. Dit jaar reeds 31 Engelsche lcgervliegers omgekomen. In de nabijheid van de Engelsche kust is weer een Engelsch militair vliegtuig in het Kanaal gestort. De beide inzittende vliegers vonden den dood in de gol ven. Sedert het begin van het jaar zijn thans in to taal 31 Engelsche militaire vliegers om het leven ge komen. Ook andere schepen door de ijsmassa's bedreigd. Wol ff meldde Zaterdatg uit Riga: De 2000 ton groote Engelsche vrachtboot „Arniston" is in den afgeloopen nacht in de Golf van Riga ge zonken. Het schip bevond zich bij een reeks andere vaartuigen, die door een ijsbreker naar de Oostzee werden geleid en een zwaren strijd tegen het ijs moesten voeren. De wanden van de Engelsche boot werden door den ijsmassa's ingedrukt, met het ge volg, dat het schip na vier uur zonk. De 22 opvaren den werden door den ijsbreker gered. Ook de overige vaartuigen bevinden zich een kritieke positie. Een Duitsch stoomschip hoeft averij aan het roer opgeloo- pen en een Letlandsche boot is lek gestooten. Zij zijn door den ijsbreker op sleeptouw genomen. Van zijn bed gelicht. Uit New York komt het bericht dat „Killer" Frod Burke, de voornaamste „gunman" van Chicago, die gezocht word wegens hot doodon van zeven hendele don in 1929, van zijn hed is gelicht in een eenzame boerderij bij Milan in Missouri en veilig achter slot en grendel is gezet. Voor zijn arrestatie en veroordeeling waren premies uitgeloofd tot een tot-aal van bijna 250.000 gulden. Niemand weet met juistheid hoeveel moorden Burke op zijn geweten heeft, maar men schat ze op tenminste twintig. De buit dien hij wist te behalen, moet een totale waarde van 2*4 milliocn gulden vertegenwoordigen. De aanwijzing van zijn schuilplaats werd gegeven door een boer, wiens achterdocht was gewekt door den eenzamen bewoner eener naburige boerderij. De politie overviel hem toen hij te bed lag en hield een machinegeweer op hem gericht voor hij zijn revolver kon grijpen, die onder zijn bereik hing. Burke hoorde tot zijn verlichting dat degenen die hem gevangen namen politiemannen waren en geen concurreerende „gnnmen", die van plan waren hem mee uit rijden te nemen, de technische term naar men weet voor ontvoering in een auto met doodelij- ken afloop. NIEUWE N I EDO RP Uit het Jaarverslag van de Rundveefokvereeniging alhier kunnen nog de volgende cijfers worden mede gedeeld: Over 1930 gaven de koeien, twinters en vaarzen beste en slechte gemidd. In 303 melkdagen 58 droog-staldagen 4859 Kg. melk. 172 Kg. vet, 3.54 vet. Over 1929 waren deze cijfers: 4690 Kg. melk. 163 Kg. vet. gehalte 3.47 Hiervan gaven de vaarzen in 1930, 30 stuks, in 305 melkdagen. 66 droog-staldagen: 3655 Kg. melk, 130 Kg. vet, 3.56 De beste waren wel Vogeltje 2, eigenaar Jb Kooij Cz., 5615 Kg. melk. 222 Kg. vet, gehalte 3.95 9é: Marie 22, eigenaar P. Donker 4808 Kg. melk. 190 Kg. vet, 3.95 Kaspertje 17, eigenaar Jb. Rootjes, 4344 Kg. melk, 160 Kg. vet, 3.68 vet; Coog C 8, eigenaar Armvoogdg, 4548 Kg. melk, 147 Kg. vet, 3.23 Kooij 17, eigenaar Arm.voogdij, 4162 Kg. melk, 141 Kg. vet, 3.39 vet. Van de twinters waren de beste wel: Kooij 11, eige naar H. Rezelman. in 280 dagen 6396 Kg. melk, 223 Kg. vet, 3.49 Betsy 3, eigenaar Jb. Kooij. in 280 dagen, 4744 Kg. melk. 183 Kg. vet. 3.81 Aukje 11. eigenaar P. Donker 4976 Kg. melk, 207 Kg. vet, 4.16 Van de derde-kalfkoeien gaven als de besten: Marie 18, eigenaar P. Donker, 5644 Kg. melk, 242 Kg. vet, 4.29

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 5