Alllllll NltlWS- Uitmuit LnMIii Het Oude Huis. SCHOOL EN WET. Een blik in het Film-paradijs Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. L,'<feenpypje^. I Zaterdag 11 April 1931. SCHAG 74ste Jaargang No. 8847 DURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag cn Zaterdag. Bij inzending tot s morgens 8 uur, worden Adver- teritiën nog zooveel mogelijk in hel eeretuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden (1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIcN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno. inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT VIJF BLADEN. Het land, dat 't onbereikbare droomland is van zoo velen en het werkelijk dorado voor zoo weinigen. LOS ANGELES, 28 Februari 1931. IN Hollywood geweest te zijn, zonder een film-stu dio bezocht te hebben, is Rome zien en niet den Paus. Hoe het in Rome is weet ik niet, maar ze ker is het niet gemakkelijk om tot het binnenste van een filmstudio door te dringen. Zoo gul als vroeger de film maatschappijen met hun uitnoodigingen waren, zoo streng weren ze nu bezoekers, sinds de sprekende film wordt opgenomen. Eén onbedachtzaam geluid, één on handige beweging van den bezoeker kan soms voor dui zend dollar bederven. Een ingewikkelde en kostbaar systeem waarborgt de stilte in de talky-studio's en het is den filmondernemingen niet euvel te duiden, dat ze deze kosten niet voor niets wenschen te maken. Toen ik zoo mijn licht eens ging opsteken omtrent de moge lijkheid om de strenge haremwachters te verschalken kreeg ik van een Amerikaansche insider het antwoord: „Zelfs met een geleidebrief van Onze Lieve Heer is het de vraag, of je er in komt!" Hoewel ik zulk een kostbare introductie niet bezat, is het mij toch gelukt binnen te komen langs het groote bord „Visitors are admitted under no conditions" en nog vriendelijk ontvangen te worden ook. En dat in de groote Fox-studio's! Het uiterlijk was feitelijk een kiei- ne teleurstelling. Geen grootsche gebouwen en geen bi oscooppaleizen. Van buiten gaf alleen een eenvoudig Fox Film Corporation de bestemming aan van het uitge strekte gebouwencomplex, dat zich verder in niets van een rustige nette fabriek onderscheidde. Of 't moest dan zijn door de vele mooi opgemaakte, in mijn oog heel coquette vrouwen en ook mannen, die hier in en uit liepen, temidden van de gewone werklieden. De man met de micro foons „aan 'n touwtje" koningsmantels, Onwillekeurig klopte mijn hart vol verwach ting, toen ik naast mijn geleider de groote poort doorging naar het land, dat 't onbereikbare droom land is van zoo velen en het werkelijk dorado voor zoo weinigen. Eerst lie pen we langs rijen ge bouwtjes, waarin de on- geloofelyke hoeveelheden kleeren geborgen waren, die by alle mogelijke en onmogelijke films dienst moeten doen. Kleeren van alle landen en van alle tijden. Lompen en tradltioneele laatste broeken voor schipbreukelingen, ridderharnassen, avondjapons en FEUILLETON Naar het Hongaarsch van CECILE TORM AY door J. W. JORISSEN XX. Alles om hen heen leek den nieuwen bewoners van vreemde, kleine woning kaal en onvriendelijk. In de smalle gang floot een open gasvlam. De ver waarloosde deuren waren versleten en de donkere ka mers herinnerden aan hen, die hen niet hadden lief gehad, die voor altijd waren heengegaan. De eerste week was voorbij. Anna was niet weg ge weest van het bed van Thomas en dorst nog steeds niet naar het venster te gaan. En toch leefden in haar ziel twee levens: het eene behoorde aan Thomas, het andere aan het huis. Na een doorwaakten nacht kon zij het niet meer uit houden. Zacht sloop zij naar het venster en boog zich angstig, aarzelend voorover. Zij voelde zich gerust gesteld, buiten in de scheme ring stond het oude huis nog onaangeroerd... Eerst nu bemerkte zy, dat de gevelmuur vooruit stak en de huiden voor Batavieren. Naast deze magazijnen was een groote cameraherstelplaats. Weer verder een geheel brandvrij filmarchief, dan een reeks donkere kamers met daarboven laboratoria, waarin momenteel met ijver en volharding gezocht wordt naar het procédé voor de ge kleurde film. Apart stonden weer de bergplaatsen voor de meubelen, waarvan een niet minder verbazingwek kende hoeveelheid aanwezig is en steeds wordt uitge breid. Zoo zag ik bijvoorbeeld de ensceneering klaarma ken voor de vertaling van een Fransche film in het En- gelsch en in het Spaansch. Aan weerszijde van een breed middenpad was een herberginterieur gemaakt, links een Engelsch, met Engelsche meubelen, met Engelsohe op schriften en met Engelsche versierselen en platen. Rechts een soortgelijke gelagkamer, met een trap op de zelfde plaats, maar nu alles Spaansch. Zelfs de hoeden aan de kapstokken en de flesschen op tafel waren ver schillend. Bij het opnemen was verschillende kleeding noodig, maar slechts één regie en één stel figuranten, terwijl die artiesten, die de beide talen spreken, en dat zijn er in Californië vrij veel, na een vlugge handige wij ziging in het uiterlijk zóó van de Spaansche naar de Engelsche herberg konden loopen of omgekeerd. Via de Fox-Studio-School, waar alle 'jonge artiesten en artiestenkinderen tot hun 18e jaar verplicht heen moeten, al zijn ze nog zoo knap of beroemd, kwa men we aan een andere „stage", waar het bedrijf in volle gang was voor het opnemen van de nieuwe Fox film „Skyline". Zoo'n stage is feitelijk een heel groote loods, waarin hier en daar verspreid toneeltjes gebouwd zijn. Ik zag op mijn rondwandeling halve kasteelen, loop graven, bergtoppen, een spoorwegcoupé en zelfs een stuk strand. Van de wanden en van de zoldering hangen enorme lappen dik vilt. Een dikke, zachte vloerbedek king dempt alle stappen, de deuren zuigen overal ge- ruisohloos dicht. Toen we binnenkwamen hoorde ik er gens ver weg in de reusaohtige hal twee menschen spre ken. Mijn begeleider beduidde mij stil te blijven staan en te wachten. Roerloos stonden we een paar minuten zoomaar ergens tus- schen het vilt. Plotseling een schel fluitje, dat een geschreeuw en gekakel ontketende, als op een markt. Onder het geven van allerlei inlichtingen en aanwijzingen voerde mijn gids mij door een grot, langs een balkon van een landhuis, door 'n divenherberg en onder echte rijkdragende sinaasappelboomen door naar een paar groote openslaade ramen zonder glas. Van hier uit zagen we vlak voor ons een gezellig kantoor zonder zolder en zonder zymuren, waarin twee mannen zaten, Spencer Fracy en John Wray, bezig met het spelen van een scene voor Skyline. Op dit oogenblik liepen ver scheidene andere mannen door en langs het kantoor, ter wijl verdere medespelers, onder wie Marguerite Ohur- chill en Sally Eilers aan den kant druk zaten te praten. Lichten werden geprobeerd, camera's in enorme kasten verpakt werden verzet en Brown, de „director" van deze film, de man van „The Doorway to Heil", liep bedrijvig van den een naar den ander, 't Meest viel mij op een man, die vlak naast het tooneel op een onnatuurlijk groote tandartsenstoel zat. Hij bediende een apparaat met twee lange hengels, waarmee hij boven het tooneel vischte. Het waren de microfoons, die geruischloos steeds op de juiste plaats boven de hoofden van de rondloopen- de artiesten zweven. Ook de man in de tandartsenstoel straat nauw maakte. Voor het eerst bemerkte zij nu ook, hoe oud het huis onder het stijle dak was, uit welks schaduw de vensters, met het droevige van blinde oogen, haar aanstaarden. Terwijl zij, op de rij af, elk afzonderlijk aankeek, gaf zij voortdurend acht op wat, achter haar, gebeurde. Op eens was het, alsof tde ademhaling van Thomas zwakker werd. Bevende ging zij weer naar hem terug. En van toen af was dit de eenige weg. dien Anna ging. De weg was kort en toch nam hij haar geheele leven in beslag. Eenige dagen daarna, op een morgen, deed een vreemd geluid haar opschrikken, uit den halven slaap van haar uitputting. In de kamer was het stil; het geluid drong van buiten af tot haar door. Zij stond op uit den leu ningstoel, waarin zij had zitten waken, en liep op de teenen naar het venster. Voor het oude huis stonden werklieden. Eenige sjou werlieden rolden geteerde boomstammen van een wa gen. De poort stond open, alsof zij zich voor het slaken van een vreeselijken doodskreet, geopend had. Op den zolder gaapte een scheur tusschen de pannen en op het dak liepen menschen. Anna bedekte haar oogen... Moest zij ook dit nog beleven? En zij kon niet wegloopen. En alles zou zij moeten zien... Thomas schrok op uit zijn onrustigen slaap. Wat is dat?... Wat gebeurt er? Er was geen woord, waarmee zij kon zeggen, wat daarbuiten gebeurde en. al was er een, Anna zou het niet hebben kunnen vinden. Sprakeloos ging zij terug naar het bed en trok haar vroegeren, mooien glimlach als een sluier over haar gelaat. Zij haastte zich. ging er wat zenuwachtig mee om en de sluier scheurde en had een oogenblik pauze, waarin hij zijn in- en uitschie tende microfoonhengels probeerde. Plotseling, na enkele waarschuwende kreten klonk weer het schrille fluitje, dat nu een benauwde stilte in leidde. Fracy kwam 't „kantoor" binnenloopen, onhoor baar. De camera's draaiden, onhoorbaar. De lange arm uit den tandartsenstoel zweefde onhoorbaar boven zijn hoofd; als een kleine nachtvogel loerde de microfoon zijn prooi. Alle aanwezigen zaten roerloos en zwijgend toe te kijken en ik was blij, toen een tweede microfoon naar de deur gleed en Wray opwachtte, die pratend op kwam. Behalve hun dialoog, het nu opvallende neerzet ten van de telefoon of het scherpe dichtklappen van een cigarettenkoker was het stil, zoodat ik de scene heel gemakkelijk volgen kon; tot deze mij ongemerkt begon te boeien. Onverwachts maakte het fluitje er weer een eind aan. Na enkele minuten lawaai weer dezelfde stilte en belangstellend wachtte ik op het vervolg. Mis! Weer hetzelfde, zooals dat tien, twintigmaal, desnoods nog va ker achter elkaar gespeeld en opgenomen moet worden Netzoolang tot de „director" meent dat 't goed is en de proeffilm den volgenden dag toch nog een hernieuwde poging eischt. Eindelijk, na geduldig overdoen en einde loos corrigeeren, na veel knippen en wikken en wegen wordt pas een scene goed genoeg geoordeeld om de we reld ingestuurd te worden. Waar wij dan, verwende en ondeskundige bioscoopbezoekers het heele werk soms met één enkel geringschattend „snert" veroordeelen. Dr. A M. II. We eindigden den vorigen keer met er op te wij zen, dat behalve de stichtingskosten van een bizon- dere school ae gemeenten nog voor meer kosten ko men te staan. Artikel 55 van de Wet op het Lager Onderwijs somt deze op. Ze zijn: 1. die voor de geringe en dagelijksche repa- ratiën; 2. die voor het onderhouden van de school- meubelen en leermiddelen; 3. die voor verlichting, verwarming en het schoonhouden der gebouwen; 4. die voor de schoolbibliotheken; 5. andere uitgaven ter verzekering van den goeden gang van het onderwijs. Deze kosten worden berekend over het gemiddeld aantal leerlingen, dat de school het vorige jaar be zocht. De schoolbesturen krijgen nu uitgekeerd een bedrag per leerling, dat gelijk is aan dat wat gemid deld een leerling van het openbaar onderwijs aan de gemeente kost. Nu verkeert onze gemeente in een gunstige positie. Het aantal leerlingen der openbare school is groot en hierdoor worden de exploitatie kosten laag. Dit beloopt, zooals we meermalen in een verslag onzer Raadsvergadering hebben kunnen lezen ongeveer f10.per leerling. Zien we naar onze naburige gemeente St. Maarten met haar kleine openbare scholen, dan vernemen we, d at de kosten daar omstreeks f20.per leerling zijn. De gemeente Schagen zal dus aan het R.K. School bestuur en straks aan dat van de Christelijke school, ongeveer f 10.per leerling moeten uitbetalen. Met verwijzing naar de gemeente St. Maarten zal het duidelijk wezen, dat noch het R.K. schoolbestuur, noch dat van de te stichten Christelijke school met zulk een bedrag toekunnen. We hebben meermalen van Roomsche zijde gehoord, dat het schoolbestuur jaarlijks een aardig duitje uit eigen zak moet bijbe talen. Dit zal voor de nieuwe Christelijke school per leerling nog hooger worden, omdat het aantal leer lingen kleiner zal wezen. En ons dunkt, «lat zij, die de ouders trachten te bewegen hun kinderen naar die nieuwe Christelijke school te zenden, goed zullen doen de ouders er op te wijzen, dat de school elk jaar met verlies zal werken, Hoe evenwel de kosten van het onderwijs door de stichting van bizondere scholen de gemeentebelasting kunnen opvoeren, zal een gemeente als Wieringen bedekte haar gelaat niet meer. Thomas greep haar hand. In dit oogenblik voelde hij de geheele grootheid van Anna's offer. Voorheen ver trouwde hij op zich zelf, dacht hij, dat hij de ziel der vrouw kon binden aan dat, wat hij beminde. De ziekte wrong hem alles uit de handen en hij schaamde zich, zijn trots leed, omdat hij de oorzaak was van Anna's voortdurend offer. Zijn holle oogeii zagen haar met ernstige, oneindige liefde aan. Anna stond met den rug naar het licht ge keerd en, terwijl Thomas haar handen streelde, sprak zij van Ille. Plannen... Den volgenden dag bracht de post een klein pakje. Tarwe zat er In... goudgele, zware tarwe van Ille. Lang zaam. in gedachten, liet Thomas het tusschen zijn vin gers doorglijden en, terwijl het leven, in een groote tegenstelling, door zijn spookachtige, magere handen stroomde, vulden zich zijne oogen met tranen. Anna's lach was gebroken, verbruikt en in deze mi nuten, in deze dagen was haar gelaat verouderd Bulten was reeds het dak van het oude huis verdwe nen en tusschen de steigers wachtte, als een arme, oude gevangene, de gele gevel droevig op den dood. Anna verbeeldde zich, dat het huis zich beklaagde tusschen het groote steigerwerk. als wist het. dat het was inge sloten, omdat men het ter dood wilde brengen. De houweelen begonnen te werken. In een goot liet men de steenen na3r beneden glijden. Werklieden liepen over de steigers. Slowakische meisjes droegen de stee nen naar de karren. lederen dag. die voorbij ging, werd het huis kleiner. De werklieden hakten gaten in de muren, gingen dan op zij en i.cten de muren omvallen Zoo ging het gauwer. Het doffe gedreun drong door alles heen en bij iede- Tjonge, daar zit spirit in! Deze tabak. Hs werkelijk waar, 'ieuer n°9 c'an n s'9aar .DRAGON" PUPE VIPGIMIÖ SHAG 6oedMoop door haar tangzamtn brand. P/thg en toch niet z waar Voorpgp oj c/garet afinuno - G»oni*oef> wel aan den lijve ondervinden. Ook willen wij wijzen op een gemeente als Jutfaas. In 1919 gaf deze ge meente voor onderwijs f 600.— uit, in 1927 f 37.000.—. Men begrijpc wel,- dat hierin niet begrepen zijn de salarissen der onderwijzers. Deze vergoedt het Rijk geheel. Tengevolge van de stichting eener Christel ij! school zullen de kosten van onderwijs ook hier i- zienlijk stijgen en dat, zonder dat het onderwijs er door verbetert. Deze kosten kunnen op de hu; - gemeenten verhaald worden in verhouding to! i aantal leerlingen, dat uit die gemeenten de bezoekt. Voorzoover de gemeente Schagen betreft, zijn v met de kosten wel zoo ongeveer klaar, al zal zoo int en dan blijken, dat verrassingen en juist niet al i prettige, niet uitblijven. Maar voor de buitengemeenten zijn wij er nog ni« Deze Christelijke school toch zal bezocht worden door kinderen uit andere gemeenten dan Schagen, die meer dan 4 K.M. van de school afwonen. Zorgzaam is de wetgever geweest in dezen; Kinderen die op meer dan 4 K.M. afstand4? van de school, die de ouders voor hun kinderen verlangen, wonen, hebben recht op vervoer kosten. Als de school hier in Schagen gevestigd wordt, dan komen die vervoerkosten voor rekening van de ge meenten, waaruit de leerlingen betrokken worden. Ons werd medegedeeld, dat uit de gemeente Z ij p e een 40-tal leerlingen naar deze school zullen gaan. Wij weten niet, of dit getal juist is, maar laten we een oogenblik aannemen, dat het juist is, dan zullen de vervoerkosten toch zeker per dag en per kind wel ongeveer 40 cents bedragen. Dit berekend over 40 kin deren wordt dus f 16.per dag en per jaar 300 X f 16.f4800.Misschien dragen de ouders iets bij, maar we zullen toch wel niet ver mis zijn, wan neer we deze kosten op ongeveer f4000.jaarlijks ramen; d.i. dus per kind ongeveer f100.Als we nu hierbij tellen de f 10.die de gemeente vergoeden moet voor instandhouding der school, dan komt zoo'n leerling de Zijpe dus op f 110.De kinderen der Openbare school kosten de gemeente vermot- le lijk pl.m. f 16. We begonnen ons eerste artikel met de bewering, dat. er geen gelijkstelling van openbaar en bizomk-i* onderwijs was, maar bevoorrechting van het bizon- der. Was dit te veel gezegd, als we deze getallen zien? En wo zouden ei1 nog eenigszins vrede mee kunnen hebben, als het onderwijs er beter door werd, een volksbelang er mee gediend werd. Maar wij meenen, dat het onderwijs c.- niet beter door wordt, dat de splitsing van ons volk in aller lei groepen en groepjes van de wieg toi hei graf, g 0-11 volksbelang is, doch dat het naast elkander en ui 1 met elkander leven schade berokkent aan on> volk, schade brengt aan onze nationale eenheid. Reeds langs is de oude spreuk: Eendracht maakt macht door de Nederlanders vergeten. Laten we hopen, dat te eeniger tijd de Nederlandscho natie tot inkeer komt en weer in samenwerking en samenleving haar kracht zoekt. B. ren slag viel In Anna's hart Iets in elkaar. Het leek haar, dat zij, na iederen slag, zwakker werd, alsof do krachtinspanning van geslachten in haar ineen stortte, die groote, oude krachtinspanning, waarmee de aller eerste Ulwings, de verdwenene, de onbekende, de duis tere, steen na steen hadden gebracht aan den bouw meester... steenen voor het huis. Zij dacht aan haar vader. Hij had nog de muren recht gehouden. En Christoffel... hij was begonnen het huis af te breken en nu was het einde er al. De scheur in den gelen muur breidde zich schrik barend uit. Langzamerhand werd de geheele gevel een scheur. Men kon er doorheen zien, in de kamers. Van de straat zagen ook de menschen naar binnen en dit werkte op Anna, alsof indringerige, nieuwsgierige men schen in het verleden van haar afgesloten leven zagen. Hier en daar zat het groene behangsel nog aan de stukken puin vast. In den hoek gaapte een rond zwart gat, waaruit men meedoogenloos de kachelpijp had getrokken: den tunnel van Christoffels feeën. Stukken van den vloer hingen ln de lucht en de donkere holten der gespleten schoorsteenen zagen er uit, alsof iemand, met een grooten, vuilen vinger, langs de wanden had gestreken. Aan den anderen kant kwamen reeds de boogven sters van de gang te voorschijn. Van de straat af kon men de boomen zien staan in den tuin, Op een keer stonden zij er niet meer. Toen de groote wagen bolde rend met hen de wijdopenstaande poort uitreed, her kende Anna ze allen. Boven op den wagen lag een korte stam en de gebarsten planken van de ronde bank, staken tusschen de afgekapte takken uit. Alles ging .snel, ook de twee steenen beelden lagen reeds achterover op de straatsteenen. Toen het avond

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 1