SCHAGER IJZERHANDEL
Goed en Goedkoop
Baars Oosterman.
Aanvullingswegenplan in N.-Holland.
Koolplanten te koop,
DAMES-KAPSALON M. NIESTADT-Smit
Hooibauwwerktuigeii.
VALE Veiligheidssloten
Fa. G. Ranke
Advertentiën.
KLAAS SIMON,
Jan Coenraad.
J. Buisman,
Café Oudesluis,
Tel. no. 2,
telefonisch
doorverbonden.
Revolvers
Brownings
Buksen
Geweren.
J. G. JANSEN,
Chauffeur.
Woonwagen
ijzeren VLET,
KUIPER - Schagen
5 pond gemalen Spek f 0.75
5 dikke Reuzel f 1.50
5 Koevet f 1.50
Prima VET KALFSVLEESCH.
Dr. SCHOLL's
PERMANENT WAVE
L. VAN RIJSWIJK.
H.H. Pluimveehouders
DE BOER's OCHTENDVOER.
P.W.KWANTES
vast Werkman,
Arbeiders
is INBRAAK ON-
MOGELIJK.
Fa. G. RANKE,
V
Met dezen wedstrijd Is het de tweede maal reeds dat hU
zonder tegenbericht wegblijft Dit werkt vanzelfsprekend
deprimeerend op de andere D.-epelers.
De eerste aanvallen zijn voor P. Het schieten ls nogal
onzuiver, doch het blijkt aldra dat het een goed elftal
is met de linkervleugel als gevaarlijkste wenk. Bij een
enkelen aanval van D.T.S. weet ook de P.-keeper wel
raad, tot dat na een kwartiers pelens P. de leiding
neemt, als de linksbuiten een harde sohuiver lost, die
Slikker blijkbaar te machtig is, 10 voor P. D.T.S. valt
verwoed aan en P. wordt geheel op eigen helft terugge
drongen. De gelijkmaker laat dan ook niet lang op zich
wachten. Kuiper zendt een scherp schot in, dat de doel
lijn alreeds was gepasseerd, doch de keeper trapt via de
etaanpaal het leder weer het veld in. Van Dijk stond
echter klaar den bal in het net te deponeeren. Eecen
schiet eenige malen keihard in, maar de keeper ls in
goeden vorm en retourneert alles. Toch neemt D. de lei
ding. Bij een vrijen schop schiet Kuiper tegen den
staander en de terugketsende bal wordt ingezet. Een
grove blunder van den P. keeper, 21 voor D. Direct
maakt P. gelijk. Ook met dit doelpunt ging de D.-achter-
hoede niet vrijuit. Het publiek krijgt wel waar voor haar
geld, want voor de rust weet D. nog eenmaal het net te
vinden. Kokkes was de maker van dit mooie doelpunt
Rust komt met 32 voor D.T.S.
Na de thee speelt D.T.S. tegen wind en zon. Het belet
hen niet het spel in handen te nemen. Het succes komt
echter aan die zijde waar het niet verwacht werd. Een
praohtig vleugelschot van den rechtsbuiten verwijnt in
het uiterste hoekje 33. Nu ls het de beurt weer aan D.
Na eenig gewirwar voor het doel der gastheeren kopt
Van Dijk in. De keeper- tracht nog te redden, doch de
bal was de doellijn reeds gepasseerd, 43. Met de re
gelmaat van een klok volgen de doelpunten thans, maar
alle tellen ze voor Purmersteijn. De gelijkmaker komt
uit een fraaie kopbal. Even van te voren had Kooij uit
stekend gered, door een haast zeker doelpunt door kor
daat ingrijpen te redden. Het is echter uitstel van exe
cutie, want op de hierboven omschreven wijze weet P.
nog tweemaal te doelpunten, al zoo den eindstand op 64
brengend.
Nogmaals: P.' verdiende de overwinning, doch met niet
meer dan 1 doelpunt verschil. D.T.S. heeft, behoudens
het laatste kwartier een goeden wedstrijd gespeeld.
Centralisatie gewenscht.
Voorstellen van Ged. Staten.
Uitkeeringen voor wegen, die
niet op de provinciale plannen
van Noordholland voorkomen.
Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier
het meest geschikt tot overneminn van
deze wegenzorg.
Ged. Staten van N.-Holland stellen aan de Prov.
Staten voor vast te stellen een plan van wegen, voor
doorgaand verkeer, waarvoor uit de provinciale mid
delen bijdragen zullen worden verleend, zooals dat
plan in een opgemaakten staat is aangegeven.
In de toelichting zeggen Ged. Staten o.m
Den 17den December jl. besloten de Prov. Staten
tot het verleenen van geldelijken steun uit de pro
vinciale kas aan onderhoudsplichtigen in de jaar-
lijksche kosten van wegen, die, hoewel niet op de
provinciale wegenplannen voorkomende, toch voor
het doorgaand verkeer van belang zijn; en Ged. Sta
ten uit te noodigen voorstellen dienaangaande aan
de Prov. Staten in te dienen.
Bij het samenstellen van het aanvullend wegen
plan hebben de volgende beginselen tot richtsnoer
gediend: le. van den weg moet, ten behoeve van het
interlocaal verkeer, een zoodanig gebruik worden
gemaakt, dat hij voor dit interlocaal verkeer van be-
teekenis moet worden geacht:
2e de weg moet hetzij direct, hetzij indirect, aan
sluiten op de rijks- of prov. wegen, en daarmede als
het ware een rationeel prov. wegennet vormen. We
gen. uitsluitend of gbootendeels gebruikt voor locaal
verkeer, vallen dus in geen geval daaronder. In den
regel is zulks ook niet het geval met de z.g.n. woon-
wegen, dit zijn in het algemeen wegen met ter weers
zijden eene aaneengesloten bebouwing;
3e. voor het aanvullend vvegenplan is hetzelfde be
ginsel gevolgd, dat als regel heeft gegolden bij het
opmaken van de prov. wegenplannen, n.1. dat de
wegen eindigen nabij de bebouwde kommen der ste
delijke gemeenten;
4e. voor de wegen, welke parallel of vrijwel paral
lel loopen met op het rijks- of prov wegenplan ge
projecteerde wegen, en welke niet in aanmerking
kunnen worden gebracht voor eene uitkeering vol
gens de wegenbelasting-verordening, wordt het bil
lijk geacht, dat, zoolang het interlocaal verkeer
plaats heeft over den bestannden weg en de tegen
woordige onderhoudsplichtige de kosten draagt van
het onderhoud, zij voor eene bijdrage in aanmerking
kunnen komer;.
Blijkens de lijst van de op dit plan voorgoed of tij
delijk gebrachte wegen met het globale lengte, in
totaal is die lengte 471.30 kmwaarvan 268 km. blij
vend en 203.30 km. tijdelijk op het plan zijn vermeld.
De beteekenis van tijdelijke plaatsing op het aan
vullend wegenplan is deze. dat daarvoor geen bij
dragen meer worden uitgekeerd, indien naar het
oordeel van Ged. Staten door aanleg of verbetering
van rijks- of provinciale wegen in de behoefte voor
het doorgaand verkeer in voldoende mate is voor
zien.
De bijdragen.
In hun voordracht van 12 November 1930 gaven
Ged. Skaten als hun meening te kennen, dat het to
taal der btjdrasen uit de prov kas voor wegen, op
het vast te stellen aanvullend wegenplan voorkomen
de. niet zou dienen te overschrijden het bedrag, dat
ongeveer san onderhoudsplichtigen van in de pro
vincie gelegen wegen, niet voorkomende op de prov.
wegenplannen, zou zijn ten go°de gekomen, als de
hij de voorbereiding van de Wegenbelastingwet oor
spronkelijk aan hen toegedachte 10 van de op
brengst der wegenbelasting over hen was verdeeld.
Tot en met 1931 ontvangen de provinciën 30 van
de onbrengst der wegenbelasting; 10 is daarvan
een derde gedeelte, nl de volgende vijf iaren ontvan
gen de provinciën 35 Daarvan is 10 twee ze
vende gedeelte. In de daarop volgende jaren wordt
aan de provinciën 40 uitgekeerd. Om tot de 10
te komen, wordt in dit geval de breuk een vierde
gedeelte.
Op advies van de provinclalp wegen commissie stel
len Ged Staten voor ook de Wegenbelastingverorde
ning daarbij te doen aansluiten. Een ontwerp voor
wilzieing dier verordening wordt aan de staten over
gelegd.
Concentratie van beheer.
In de voordracht van 12 November 1930 gaven Ged.
Staten als hun meening te kennen, dat aan beheer
ders van wegen alleen dan bijdragen zouden dienen
te worden verl°en^ als zijzelf hun dienst voor we-
genonderhoud in die mate voldoende hebben inge
richt. dat goed onderhoud op de meest economische
wiize gewaarborgd mag worden geacht.
Aan beheerders van wegen, die niet zelf voor een
goed inccrichtcn dierst kunnen zorgen, zou volgens
Ged Staten geen bijdrage behooren te worden ver
leend. doch aan hen moest de gelegenheid worden
geboden, tegen het doen van eene met de gemiddelde
jaarlijkgche onderhoudskosten in verband gebrachte
laarii'ksche uitkeering aan een grooter lichaam, den
onderhoudslast aan dat grootere lichaam over te
draden
Met betrekking tot alle webbeheerders dient de
ooor de Staten v-sf fe stellen regeling waarborgen
«e bevatten, dat hUdrfen alleen worden toegekend
aan die Hctnmerv vd'-e tot aan alle eischen vol-
aoend wpgbeheer "-ar het oordeel van Ged. Staten
volledig in staat zijn te achten.
Ten opzichte van alle wegen, op het vast te stel
len aanvullend wegenplan voorkomende, bij de ove
rige wegbeheerders in onderhoud en beheer, gelde
de voorwarde, dat na een korten overgangstijd
bijdragen alleen dan worden verleend, indien de we
gen worden overgedragen aan een grooter lichaam.
Ook bij de toepassinig van deze bepaling stellen Ged.
Staten zich voor in ieder zich voordoend geval over
leg te plegen met de provinciale wegencommissie.
Goed onderhoud mag op de meest economische wijze
zeker gewaarborgd worden geacht bij de grootere wa
terschappen, thans reeds belast met uitgebreid wegen-
beheer, zooals Drechterland, de Vier Noorder Koggen,
de Anna Paulownapolder, de Baemster, de Schermer,
het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier,
de Haarlemmermeerpolder, benevens de gemeenten, die
zelf deze zaken voldoende kunnen verzorgen. In som
mige gevallen zou wellicht nog de voorwaarde kunnen
worden gesteld van samenwerking met een of meer an
dere Instellingen, ten einde gezamenlijk een nog iets
beteren wegendienst te kunnen inrichten.
Overigens zal, behoudens uitzondering wellicht van
nog enkele andere grootere waterschappen, concentratie
van wegbeheer krachtig moeten worden bevorderd. Het
ligt voor de hand, dat deze zich dan ook wel dient uit
te strekken over wegen, niet op het aanvullend wegen
plan voorkomende, omdat het toch niet juist gezien zou
zijn bijv. een bepaald waterschap van een deel van zijn
wegbeheer te ontheffen en onderhoud en beheer van het
overig deel aan dit waterschap te blijven opdragen, om
dat het zich daarvoor dan Immers ten opzichte van de
overblijvende wegen nog minder goed dan tot dusver zou
kunnen inriohten.
Voor het gedeelte der provincie, waarover het Hoog
heemraadschap Noordhollands Noorderkwartier zijn
werkingssfeer uitstrekt, achten Ged. Staten dit Hoog
heemraadschap tot overneming van deze wegenzorg het
meest geschikt. Het Hoogheemraadschap was van zijn
oprichting af met wegenonderhoud en wegenverbetering
In belangrijke mate belast en beschikt daartoe over zeer
goed ingerichten technisch en dienst.
Met betrekking tot het zuidelijk deel der provincie
zouden Ged. Staten nader wenschen te overwegen of zij
zullen voorstellen met deze taak een ander bestaand
waterschap bijv. den Haarlemmermeerpolder, het
grootste waterschap in het zuiderkwartier te belas
ten, of wellicht voor dat zuiderkwartier een wegschap op
te richten.
Onderling overleg,
Ged. Staten zijn van meening, dat zooveel mogelijk
langs den weg van onderling overleg tusschen de oude
en de nieuwe wegbeheerders de overgang moet worden
bevorderd. Zy stellen zich voor hierbij zooveel mogelijk
leiding te geven, in het bijzonder door de belanghebben
de besturen tot elkander te brengen en door berekening
van het bedrag der jaarlijksche uitkeering van hen,
die van den onderhoudslast worden bevrijd. Echter kan
bevoegdheid tot Ingrijpen vermoedelijk niet in elk op
zicht worden gemist. Voor dat geval van ln het Alg.
Reglement van Bestuur voor de Waterschappen eene
bepaling worden opgenomen, dat de Prov. Statenwegen,
in beheer en onderhoud bij waterschappen, in het beheer
en onderhoud van andere waterschappen (dus van het
kleinere naar het grootere lichaam) kunnen overbren
gen.
In overeenstemming met het in de waterstaatswet
1900 bepaalde, worde dan daaraan toegevoegd, dat wa
terschappen, die van den onderhoudslast worden be
vrijd, bij het besluit tot overbrenging in beheer en on
derhoud bij andere waterschappen verplicht kunnen
worden tot eene jaarlijksche, doch afkoopbaar te stel
len uitkeering, die evenwel niet hooger mag zijn dan
het bedrag, waarop hun de onderhoudslast gemiddeld
te staan ls gekomen.
Ten opzichte van de gemeente hebben de Staten deze
bevoegdheid naar de geldende wetgeving niet.
Het reglement voor het Hoogheemraadschap Noord-
hollands Noorderkwartier dient ln verband met het
vorenstaande eveneens eene aanvulling te ondergaan.
Aanvulling der omschrijving van de taak van het
Hoogheemraadschap met betrekking tot het beheer en
onderhoud van deze wegen is allereerst noodig.
Tevens dien tot uitdrukking te komen, dat of langs
den weg van vrijwillige overdracht of krachtens besluit
der Staten wegen in beheer en onderhoud bfj het Hoog
heemraadschap kunnen worden gebracht
De bedoelde wijzigingen van het reglement voor het
Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier
zijn opgenomen ln eene afzonderlijke voordracht, die
tevens eenige andere wenschelijk gebleken wijzigingen
van dit reglement omvat.
Welke wegen bijdragen zullen ontvangen.
Hieronder volgen enkele wegen, speciaal uit onze om
geving, voor doorgaand verkeer waarvoor, Indien het
voorstel van ged. Staten zal worden aangenomen, bij
dragen uit de provinciale middelen zullen worden ver
leend: de KooijAartswoud; den OeverStolpen, met
zijtakken Van Ewijckalulade Kooij en 't BuurtjeLa-
gedljkSchagen; SchagenOudesluis; SchagenWinkel-
Aartswoud, met zijtak naar Nieuwe Nledorp; Schagen
St. MaartenSt. Maartensvlotbrug; Schoorldam
Dirkshorn—Blokhuizen met zijtakken Dirkshorn—St
Maarten en HarenkarspelOudkarspel; OuddorpSt
Pancras—Broek op Langendijk-Rustenbrug—Schermer-
horn; HulgendijkNledorperverlaat; AartswoudBen-
nlngbroekWognumZwaagdijk; WognumSpanbroek-
ObdamRustenburg; AartswoudSpanbroekSpierdijk
Avenhorn; BenningbroekMidwoudOpperdoes, met
zijtak over Nibblxwoud naar Wognum; HoornZwaag
dijk—Wervershoof met zijtak naar Venhulzen; Medem-
blik—AndijkEnkhuizen; Lambertschaag—Medembllk;
BergenSchoorl—Camp—PettenNoord Hollandsch Ka
naal; Verbindingsweg AlkmaarOmval—provinciale
weg AlkmaarSchermerhorn. met zijtak naar den pro
vincialen weg Alkmaar—Westzaan; Hciloo-iEgmond-
Binnen.
Heden overleed, na een lang
durig lijden, onze geliefde
Broeder, de Heer
PIETER KOSTER,
in den ouderdom van 60 jaren.
Wed. J. STREEK—Koster.
Schagen.
Wed. G. KOSTER—Wolters,
Amsterdam.
J. KOSTER.
G. KOSTER—Eriks.
Winkel.
Bussum, 8 Juni 1931.
Geboren:
Zoon van
P. BORST
A. BORSTWardenaar.
St. Maartensvlotbrug, 8 Juni 1931
Met dezen geven wij kennis van
de geboorte van onzen Zoon,
A. WILMSGeerligs.
H. WILMS.
Anna Paulowna, Zwinweg 6,
Hoeve „AltijdWerk". 9 Juni 1931.
Getrouwd:
J. VETHMAN
en
N. VISSER,
die, mede namens wederzijdsche
Familie, hartelijk dank zeggen voor
de zeer vele blijken van belang
stelling bij hun Huwelijk onder
vonden.
Lutjewinkel. 30 Mei 1931.
Hartelijk dank voor de vele blij
ken van belangstelling, bij het
overlijden van mijn Echtgenoot on
dervonden. In het bijzonder geldt
dit voor de Buren De Boer en Ma-
rees, voor hunne zoo welwillend
verleende hulp.
G. RAVENZeeman.
Oudesluis, 10 Juni 1931.
is
Schagen.
is
per pond.
Varkensvleesch f0.45 en f0.50
Koevleesch f0.65 en f0.70
1 p. Koe- en 1 p. Varkens
gehakt f0.90
27% pond Sausijsen fl.00
2V» pond doorr. v. Lapjes fl.00
5 pond dik Spek fl.00
5 pond mager Spek fl.75
5 pond gem. Spek f0.75
5 pond gesm. Vet f 1.50
5 pond gesm. Reuzel fl.50
Rookvleesch per half pond f0.40
Metworst per pond f 0.50
Gehakt per pond f0.30
bij
MARKT - SCHAGEN.
Biedt zich aan:
Goed met versnellingswagens kun
nende rijden. Adres: G. DAALDER,
Middenweg 63. Breezand (N.-H.).
Deensche witte en late roode, puik
soort, f 1.25 per duizend,
bij Jn. VAN STRALEN Klzn., Veen-
huizermiddenweg, Heerhugowaard N.
te koop, bij B. NIEUWENHUI-
ZEN, Stolpe (gem. Zijpe.)
Te koop gevraagd: Een goed on
derhouden
;root plm. 15 tot 20 ton. Br. onder no.
6, Poststation Kolhorn.
noteert heden voor
5 pond prima gesmolten Reuzel f 1.25
10 f2.00
Aanbevelend-
Beleefd aanbevelend.
voetspecialist houdt gratis consult
voor alle voetgebreken op
MAANDAG 15 JUNI,
van 3-5 uur (Zomertijd), bij
M. PIERSMA,
Schoenhandel,
OUDKARSPEL N0ORD-SCHARW0UDE.
Afspraken kunnen vanaf heden worden gemaakt.
LAAGZIJDE - SCHAGEN - TEL. 11.
Uitsluitend Ie klas
met prima waterondulatie inbegrepen
mmm f 10...
Niet voer Uw goud en zilver
alleen, doch ook
om Uw boeken /TïpjN
te BEVEILIGEN.
„Kiest eieren voor uw geld", zegt het spreekwoord en dat doet ge
als ge uw kippen voedert met
Ook ons Kuikenvoer vindt weer zeer veel aftrek, o.r. goede resul-"
taten worden verkregen tegen lage kosten. Dat is in dezen tijd de
hoofdzaak, nietwaar?
Ochtendvoer 16.—
Opfokvoer I f8.50
Oplokvoer II 17.75 per 50 K.G franco thuis.
Kuikenzaad I 16.75
Kuikenzaad II 6.50
Tevens maken wij H.H. Veehouders er op attent dat door ons pri
ma KALVERMEEL in den handel wordt gebracht tegen den prijs
van f6.- per 50 K.G.
Korenmolen „DE BOCHT" Sint Maartensbrug.
te SCHAGERBRUG,
levert alle soorten
Gebruikte machines wordên tegen
hooge prijzen ingeruild.
Heeft nog TE KOOP:
1 zware Mc. Cormick.
1 zware Deering.
1 prima Amerikaansche 1-paards.
1 Vorkjesschudder.
1 Martin Walemaker.
Deze machines zijn prima afge
werkt en zien er als nieuw uit.
1 prima Driewieldekar met lemoen.
2 luxe Dresseerkarren met gebogen
stokken en ColL assen.
Onderdeelen voor Philips en Bobby
Schudder, Tanden voor Martin en
Bamford Gecomb. (onbreekbaar).
Aanbevelend.
Gevraagd: Een
best kunnende melken, bij A. BA
KEN, Belkmerweg. 't Zand.
gevraagd. C. KONING, Tjallewal,
Schagen.
DUIZENDEN
Met
Vraagt inlichting.
SCHAGEN.
TE KOOP of TE HUUR: Een nieuw
met tuin. aan de Middenvllet, te
Breezand, direct leeg te aanvaar
den. Koopprijs zeer billijk. Te be
vragen bij L. RAVEN, Zwarteweg
54, Breezand.
geïllustreerd
zondagsblad.
Waarom V niettr?
De Inhoud sal U irbtr
bevallen en de prijs tg
voor U sefcer réén be
swaar. want een abonne
ment kost slechts 73iA
«4 P- kwartaal.
Schrijf nor beden een
briefkaart aan de D»t-
revers derer courant.