SCHAGER IJZERHANDEL Goed en Goedkoop Baars Oosterman. Aanvullingswegenplan in N.-Holland. Koolplanten te koop, DAMES-KAPSALON M. NIESTADT-Smit Hooibauwwerktuigeii. VALE Veiligheidssloten Fa. G. Ranke Advertentiën. KLAAS SIMON, Jan Coenraad. J. Buisman, Café Oudesluis, Tel. no. 2, telefonisch doorverbonden. Revolvers Brownings Buksen Geweren. J. G. JANSEN, Chauffeur. Woonwagen ijzeren VLET, KUIPER - Schagen 5 pond gemalen Spek f 0.75 5 dikke Reuzel f 1.50 5 Koevet f 1.50 Prima VET KALFSVLEESCH. Dr. SCHOLL's PERMANENT WAVE L. VAN RIJSWIJK. H.H. Pluimveehouders DE BOER's OCHTENDVOER. P.W.KWANTES vast Werkman, Arbeiders is INBRAAK ON- MOGELIJK. Fa. G. RANKE, V Met dezen wedstrijd Is het de tweede maal reeds dat hU zonder tegenbericht wegblijft Dit werkt vanzelfsprekend deprimeerend op de andere D.-epelers. De eerste aanvallen zijn voor P. Het schieten ls nogal onzuiver, doch het blijkt aldra dat het een goed elftal is met de linkervleugel als gevaarlijkste wenk. Bij een enkelen aanval van D.T.S. weet ook de P.-keeper wel raad, tot dat na een kwartiers pelens P. de leiding neemt, als de linksbuiten een harde sohuiver lost, die Slikker blijkbaar te machtig is, 10 voor P. D.T.S. valt verwoed aan en P. wordt geheel op eigen helft terugge drongen. De gelijkmaker laat dan ook niet lang op zich wachten. Kuiper zendt een scherp schot in, dat de doel lijn alreeds was gepasseerd, doch de keeper trapt via de etaanpaal het leder weer het veld in. Van Dijk stond echter klaar den bal in het net te deponeeren. Eecen schiet eenige malen keihard in, maar de keeper ls in goeden vorm en retourneert alles. Toch neemt D. de lei ding. Bij een vrijen schop schiet Kuiper tegen den staander en de terugketsende bal wordt ingezet. Een grove blunder van den P. keeper, 21 voor D. Direct maakt P. gelijk. Ook met dit doelpunt ging de D.-achter- hoede niet vrijuit. Het publiek krijgt wel waar voor haar geld, want voor de rust weet D. nog eenmaal het net te vinden. Kokkes was de maker van dit mooie doelpunt Rust komt met 32 voor D.T.S. Na de thee speelt D.T.S. tegen wind en zon. Het belet hen niet het spel in handen te nemen. Het succes komt echter aan die zijde waar het niet verwacht werd. Een praohtig vleugelschot van den rechtsbuiten verwijnt in het uiterste hoekje 33. Nu ls het de beurt weer aan D. Na eenig gewirwar voor het doel der gastheeren kopt Van Dijk in. De keeper- tracht nog te redden, doch de bal was de doellijn reeds gepasseerd, 43. Met de re gelmaat van een klok volgen de doelpunten thans, maar alle tellen ze voor Purmersteijn. De gelijkmaker komt uit een fraaie kopbal. Even van te voren had Kooij uit stekend gered, door een haast zeker doelpunt door kor daat ingrijpen te redden. Het is echter uitstel van exe cutie, want op de hierboven omschreven wijze weet P. nog tweemaal te doelpunten, al zoo den eindstand op 64 brengend. Nogmaals: P.' verdiende de overwinning, doch met niet meer dan 1 doelpunt verschil. D.T.S. heeft, behoudens het laatste kwartier een goeden wedstrijd gespeeld. Centralisatie gewenscht. Voorstellen van Ged. Staten. Uitkeeringen voor wegen, die niet op de provinciale plannen van Noordholland voorkomen. Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier het meest geschikt tot overneminn van deze wegenzorg. Ged. Staten van N.-Holland stellen aan de Prov. Staten voor vast te stellen een plan van wegen, voor doorgaand verkeer, waarvoor uit de provinciale mid delen bijdragen zullen worden verleend, zooals dat plan in een opgemaakten staat is aangegeven. In de toelichting zeggen Ged. Staten o.m Den 17den December jl. besloten de Prov. Staten tot het verleenen van geldelijken steun uit de pro vinciale kas aan onderhoudsplichtigen in de jaar- lijksche kosten van wegen, die, hoewel niet op de provinciale wegenplannen voorkomende, toch voor het doorgaand verkeer van belang zijn; en Ged. Sta ten uit te noodigen voorstellen dienaangaande aan de Prov. Staten in te dienen. Bij het samenstellen van het aanvullend wegen plan hebben de volgende beginselen tot richtsnoer gediend: le. van den weg moet, ten behoeve van het interlocaal verkeer, een zoodanig gebruik worden gemaakt, dat hij voor dit interlocaal verkeer van be- teekenis moet worden geacht: 2e de weg moet hetzij direct, hetzij indirect, aan sluiten op de rijks- of prov. wegen, en daarmede als het ware een rationeel prov. wegennet vormen. We gen. uitsluitend of gbootendeels gebruikt voor locaal verkeer, vallen dus in geen geval daaronder. In den regel is zulks ook niet het geval met de z.g.n. woon- wegen, dit zijn in het algemeen wegen met ter weers zijden eene aaneengesloten bebouwing; 3e. voor het aanvullend vvegenplan is hetzelfde be ginsel gevolgd, dat als regel heeft gegolden bij het opmaken van de prov. wegenplannen, n.1. dat de wegen eindigen nabij de bebouwde kommen der ste delijke gemeenten; 4e. voor de wegen, welke parallel of vrijwel paral lel loopen met op het rijks- of prov wegenplan ge projecteerde wegen, en welke niet in aanmerking kunnen worden gebracht voor eene uitkeering vol gens de wegenbelasting-verordening, wordt het bil lijk geacht, dat, zoolang het interlocaal verkeer plaats heeft over den bestannden weg en de tegen woordige onderhoudsplichtige de kosten draagt van het onderhoud, zij voor eene bijdrage in aanmerking kunnen komer;. Blijkens de lijst van de op dit plan voorgoed of tij delijk gebrachte wegen met het globale lengte, in totaal is die lengte 471.30 kmwaarvan 268 km. blij vend en 203.30 km. tijdelijk op het plan zijn vermeld. De beteekenis van tijdelijke plaatsing op het aan vullend wegenplan is deze. dat daarvoor geen bij dragen meer worden uitgekeerd, indien naar het oordeel van Ged. Staten door aanleg of verbetering van rijks- of provinciale wegen in de behoefte voor het doorgaand verkeer in voldoende mate is voor zien. De bijdragen. In hun voordracht van 12 November 1930 gaven Ged. Skaten als hun meening te kennen, dat het to taal der btjdrasen uit de prov kas voor wegen, op het vast te stellen aanvullend wegenplan voorkomen de. niet zou dienen te overschrijden het bedrag, dat ongeveer san onderhoudsplichtigen van in de pro vincie gelegen wegen, niet voorkomende op de prov. wegenplannen, zou zijn ten go°de gekomen, als de hij de voorbereiding van de Wegenbelastingwet oor spronkelijk aan hen toegedachte 10 van de op brengst der wegenbelasting over hen was verdeeld. Tot en met 1931 ontvangen de provinciën 30 van de onbrengst der wegenbelasting; 10 is daarvan een derde gedeelte, nl de volgende vijf iaren ontvan gen de provinciën 35 Daarvan is 10 twee ze vende gedeelte. In de daarop volgende jaren wordt aan de provinciën 40 uitgekeerd. Om tot de 10 te komen, wordt in dit geval de breuk een vierde gedeelte. Op advies van de provinclalp wegen commissie stel len Ged Staten voor ook de Wegenbelastingverorde ning daarbij te doen aansluiten. Een ontwerp voor wilzieing dier verordening wordt aan de staten over gelegd. Concentratie van beheer. In de voordracht van 12 November 1930 gaven Ged. Staten als hun meening te kennen, dat aan beheer ders van wegen alleen dan bijdragen zouden dienen te worden verl°en^ als zijzelf hun dienst voor we- genonderhoud in die mate voldoende hebben inge richt. dat goed onderhoud op de meest economische wiize gewaarborgd mag worden geacht. Aan beheerders van wegen, die niet zelf voor een goed inccrichtcn dierst kunnen zorgen, zou volgens Ged Staten geen bijdrage behooren te worden ver leend. doch aan hen moest de gelegenheid worden geboden, tegen het doen van eene met de gemiddelde jaarlijkgche onderhoudskosten in verband gebrachte laarii'ksche uitkeering aan een grooter lichaam, den onderhoudslast aan dat grootere lichaam over te draden Met betrekking tot alle webbeheerders dient de ooor de Staten v-sf fe stellen regeling waarborgen «e bevatten, dat hUdrfen alleen worden toegekend aan die Hctnmerv vd'-e tot aan alle eischen vol- aoend wpgbeheer "-ar het oordeel van Ged. Staten volledig in staat zijn te achten. Ten opzichte van alle wegen, op het vast te stel len aanvullend wegenplan voorkomende, bij de ove rige wegbeheerders in onderhoud en beheer, gelde de voorwarde, dat na een korten overgangstijd bijdragen alleen dan worden verleend, indien de we gen worden overgedragen aan een grooter lichaam. Ook bij de toepassinig van deze bepaling stellen Ged. Staten zich voor in ieder zich voordoend geval over leg te plegen met de provinciale wegencommissie. Goed onderhoud mag op de meest economische wijze zeker gewaarborgd worden geacht bij de grootere wa terschappen, thans reeds belast met uitgebreid wegen- beheer, zooals Drechterland, de Vier Noorder Koggen, de Anna Paulownapolder, de Baemster, de Schermer, het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier, de Haarlemmermeerpolder, benevens de gemeenten, die zelf deze zaken voldoende kunnen verzorgen. In som mige gevallen zou wellicht nog de voorwaarde kunnen worden gesteld van samenwerking met een of meer an dere Instellingen, ten einde gezamenlijk een nog iets beteren wegendienst te kunnen inrichten. Overigens zal, behoudens uitzondering wellicht van nog enkele andere grootere waterschappen, concentratie van wegbeheer krachtig moeten worden bevorderd. Het ligt voor de hand, dat deze zich dan ook wel dient uit te strekken over wegen, niet op het aanvullend wegen plan voorkomende, omdat het toch niet juist gezien zou zijn bijv. een bepaald waterschap van een deel van zijn wegbeheer te ontheffen en onderhoud en beheer van het overig deel aan dit waterschap te blijven opdragen, om dat het zich daarvoor dan Immers ten opzichte van de overblijvende wegen nog minder goed dan tot dusver zou kunnen inriohten. Voor het gedeelte der provincie, waarover het Hoog heemraadschap Noordhollands Noorderkwartier zijn werkingssfeer uitstrekt, achten Ged. Staten dit Hoog heemraadschap tot overneming van deze wegenzorg het meest geschikt. Het Hoogheemraadschap was van zijn oprichting af met wegenonderhoud en wegenverbetering In belangrijke mate belast en beschikt daartoe over zeer goed ingerichten technisch en dienst. Met betrekking tot het zuidelijk deel der provincie zouden Ged. Staten nader wenschen te overwegen of zij zullen voorstellen met deze taak een ander bestaand waterschap bijv. den Haarlemmermeerpolder, het grootste waterschap in het zuiderkwartier te belas ten, of wellicht voor dat zuiderkwartier een wegschap op te richten. Onderling overleg, Ged. Staten zijn van meening, dat zooveel mogelijk langs den weg van onderling overleg tusschen de oude en de nieuwe wegbeheerders de overgang moet worden bevorderd. Zy stellen zich voor hierbij zooveel mogelijk leiding te geven, in het bijzonder door de belanghebben de besturen tot elkander te brengen en door berekening van het bedrag der jaarlijksche uitkeering van hen, die van den onderhoudslast worden bevrijd. Echter kan bevoegdheid tot Ingrijpen vermoedelijk niet in elk op zicht worden gemist. Voor dat geval van ln het Alg. Reglement van Bestuur voor de Waterschappen eene bepaling worden opgenomen, dat de Prov. Statenwegen, in beheer en onderhoud bij waterschappen, in het beheer en onderhoud van andere waterschappen (dus van het kleinere naar het grootere lichaam) kunnen overbren gen. In overeenstemming met het in de waterstaatswet 1900 bepaalde, worde dan daaraan toegevoegd, dat wa terschappen, die van den onderhoudslast worden be vrijd, bij het besluit tot overbrenging in beheer en on derhoud bij andere waterschappen verplicht kunnen worden tot eene jaarlijksche, doch afkoopbaar te stel len uitkeering, die evenwel niet hooger mag zijn dan het bedrag, waarop hun de onderhoudslast gemiddeld te staan ls gekomen. Ten opzichte van de gemeente hebben de Staten deze bevoegdheid naar de geldende wetgeving niet. Het reglement voor het Hoogheemraadschap Noord- hollands Noorderkwartier dient ln verband met het vorenstaande eveneens eene aanvulling te ondergaan. Aanvulling der omschrijving van de taak van het Hoogheemraadschap met betrekking tot het beheer en onderhoud van deze wegen is allereerst noodig. Tevens dien tot uitdrukking te komen, dat of langs den weg van vrijwillige overdracht of krachtens besluit der Staten wegen in beheer en onderhoud bfj het Hoog heemraadschap kunnen worden gebracht De bedoelde wijzigingen van het reglement voor het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier zijn opgenomen ln eene afzonderlijke voordracht, die tevens eenige andere wenschelijk gebleken wijzigingen van dit reglement omvat. Welke wegen bijdragen zullen ontvangen. Hieronder volgen enkele wegen, speciaal uit onze om geving, voor doorgaand verkeer waarvoor, Indien het voorstel van ged. Staten zal worden aangenomen, bij dragen uit de provinciale middelen zullen worden ver leend: de KooijAartswoud; den OeverStolpen, met zijtakken Van Ewijckalulade Kooij en 't BuurtjeLa- gedljkSchagen; SchagenOudesluis; SchagenWinkel- Aartswoud, met zijtak naar Nieuwe Nledorp; Schagen St. MaartenSt. Maartensvlotbrug; Schoorldam Dirkshorn—Blokhuizen met zijtakken Dirkshorn—St Maarten en HarenkarspelOudkarspel; OuddorpSt Pancras—Broek op Langendijk-Rustenbrug—Schermer- horn; HulgendijkNledorperverlaat; AartswoudBen- nlngbroekWognumZwaagdijk; WognumSpanbroek- ObdamRustenburg; AartswoudSpanbroekSpierdijk Avenhorn; BenningbroekMidwoudOpperdoes, met zijtak over Nibblxwoud naar Wognum; HoornZwaag dijk—Wervershoof met zijtak naar Venhulzen; Medem- blik—AndijkEnkhuizen; Lambertschaag—Medembllk; BergenSchoorl—Camp—PettenNoord Hollandsch Ka naal; Verbindingsweg AlkmaarOmval—provinciale weg AlkmaarSchermerhorn. met zijtak naar den pro vincialen weg Alkmaar—Westzaan; Hciloo-iEgmond- Binnen. Heden overleed, na een lang durig lijden, onze geliefde Broeder, de Heer PIETER KOSTER, in den ouderdom van 60 jaren. Wed. J. STREEK—Koster. Schagen. Wed. G. KOSTER—Wolters, Amsterdam. J. KOSTER. G. KOSTER—Eriks. Winkel. Bussum, 8 Juni 1931. Geboren: Zoon van P. BORST A. BORSTWardenaar. St. Maartensvlotbrug, 8 Juni 1931 Met dezen geven wij kennis van de geboorte van onzen Zoon, A. WILMSGeerligs. H. WILMS. Anna Paulowna, Zwinweg 6, Hoeve „AltijdWerk". 9 Juni 1931. Getrouwd: J. VETHMAN en N. VISSER, die, mede namens wederzijdsche Familie, hartelijk dank zeggen voor de zeer vele blijken van belang stelling bij hun Huwelijk onder vonden. Lutjewinkel. 30 Mei 1931. Hartelijk dank voor de vele blij ken van belangstelling, bij het overlijden van mijn Echtgenoot on dervonden. In het bijzonder geldt dit voor de Buren De Boer en Ma- rees, voor hunne zoo welwillend verleende hulp. G. RAVENZeeman. Oudesluis, 10 Juni 1931. is Schagen. is per pond. Varkensvleesch f0.45 en f0.50 Koevleesch f0.65 en f0.70 1 p. Koe- en 1 p. Varkens gehakt f0.90 27% pond Sausijsen fl.00 2V» pond doorr. v. Lapjes fl.00 5 pond dik Spek fl.00 5 pond mager Spek fl.75 5 pond gem. Spek f0.75 5 pond gesm. Vet f 1.50 5 pond gesm. Reuzel fl.50 Rookvleesch per half pond f0.40 Metworst per pond f 0.50 Gehakt per pond f0.30 bij MARKT - SCHAGEN. Biedt zich aan: Goed met versnellingswagens kun nende rijden. Adres: G. DAALDER, Middenweg 63. Breezand (N.-H.). Deensche witte en late roode, puik soort, f 1.25 per duizend, bij Jn. VAN STRALEN Klzn., Veen- huizermiddenweg, Heerhugowaard N. te koop, bij B. NIEUWENHUI- ZEN, Stolpe (gem. Zijpe.) Te koop gevraagd: Een goed on derhouden ;root plm. 15 tot 20 ton. Br. onder no. 6, Poststation Kolhorn. noteert heden voor 5 pond prima gesmolten Reuzel f 1.25 10 f2.00 Aanbevelend- Beleefd aanbevelend. voetspecialist houdt gratis consult voor alle voetgebreken op MAANDAG 15 JUNI, van 3-5 uur (Zomertijd), bij M. PIERSMA, Schoenhandel, OUDKARSPEL N0ORD-SCHARW0UDE. Afspraken kunnen vanaf heden worden gemaakt. LAAGZIJDE - SCHAGEN - TEL. 11. Uitsluitend Ie klas met prima waterondulatie inbegrepen mmm f 10... Niet voer Uw goud en zilver alleen, doch ook om Uw boeken /TïpjN te BEVEILIGEN. „Kiest eieren voor uw geld", zegt het spreekwoord en dat doet ge als ge uw kippen voedert met Ook ons Kuikenvoer vindt weer zeer veel aftrek, o.r. goede resul-" taten worden verkregen tegen lage kosten. Dat is in dezen tijd de hoofdzaak, nietwaar? Ochtendvoer 16.— Opfokvoer I f8.50 Oplokvoer II 17.75 per 50 K.G franco thuis. Kuikenzaad I 16.75 Kuikenzaad II 6.50 Tevens maken wij H.H. Veehouders er op attent dat door ons pri ma KALVERMEEL in den handel wordt gebracht tegen den prijs van f6.- per 50 K.G. Korenmolen „DE BOCHT" Sint Maartensbrug. te SCHAGERBRUG, levert alle soorten Gebruikte machines wordên tegen hooge prijzen ingeruild. Heeft nog TE KOOP: 1 zware Mc. Cormick. 1 zware Deering. 1 prima Amerikaansche 1-paards. 1 Vorkjesschudder. 1 Martin Walemaker. Deze machines zijn prima afge werkt en zien er als nieuw uit. 1 prima Driewieldekar met lemoen. 2 luxe Dresseerkarren met gebogen stokken en ColL assen. Onderdeelen voor Philips en Bobby Schudder, Tanden voor Martin en Bamford Gecomb. (onbreekbaar). Aanbevelend. Gevraagd: Een best kunnende melken, bij A. BA KEN, Belkmerweg. 't Zand. gevraagd. C. KONING, Tjallewal, Schagen. DUIZENDEN Met Vraagt inlichting. SCHAGEN. TE KOOP of TE HUUR: Een nieuw met tuin. aan de Middenvllet, te Breezand, direct leeg te aanvaar den. Koopprijs zeer billijk. Te be vragen bij L. RAVEN, Zwarteweg 54, Breezand. geïllustreerd zondagsblad. Waarom V niettr? De Inhoud sal U irbtr bevallen en de prijs tg voor U sefcer réén be swaar. want een abonne ment kost slechts 73iA «4 P- kwartaal. Schrijf nor beden een briefkaart aan de D»t- revers derer courant.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 3