De scheepsramp bij St. Nazaire.
„D e T ij d."
Na het spoorwegongeral
te B1 erik.
De gezonken sleepboot
bij Breezand.
Het Oostenrijksche kabinet
afgetreden.
Reclame voor de
radio in Amerika.
Uit onze Omgeving.
Verschrikkelijke episoden.
Wordt niet verkocht.
Uit Amsterdam meldt men:
De gistermiddag gehouden aandeelhoudersvergade
ring van het dagblad „De Tijd" heelt het door de vo
rige vergadering genomen besluit tot verkoop van
dat blad aan de Maasbode gecasseerd. De Tijd blijft
bestaan! Alle commissarissen zijn afgetreden. Tot
president-commissaris werd benoemd mr. Witteman.
Nader meldt men:
Bovenstaand bericht moet zoo gelezen worden, dat
de gistermiddag gehouden aandeelhoudersvergade
ring verworpen heeft het voorstel van directie en
commissarissen tot statutenwijziging in dien zin dat
do vennootschap eenvoudig een uitgeversmaatschap
pij en drukkerij zou worden on de uitgave van de
Tijd gestaakt zou worden.
In plaats van het daarop afgetreden college van
commissarissen zijn benoemd tot commissaris de hee-
ren: Ed. Brom, dr. P. J M. van Gils, P W. de Jong,
mr. dr. J. W. Schneider cn mr. dr. P. J. Witteman.
De vergadering heeft zich met groote meerderheid uit
gesproken voor het behoud van de Tijd, zij het dan
ook in gewijzigden vorm.
De overwofl-wachteres staat terecht.
Verzachtende omstandigheden. Drie
maanden tegen haar geëischt.
Voor de Roermondsche rechtbank werd gisteren
behandeld de zaak tegen E. J.. huisvrouw E. te Grub-
benvorst.
Ze wordt beschuldigd den overweg aan den weg
Blerick—Horst open te hebben gelaten bij het na
deren van den personentrein 1730 uit Blerick, zoodat
de autobus, bestuurd door J. A. Weeferink. werd aan
gereden en vernield en eenige personen zijn gedood,
zoodat het aan haar schuld te wijten is. dat gevaar
is ontstaan voor het verkeer over dien overweg, welk
feit iemands dood ten gevolge heeft gehad; subsi
diair wordt het veroorzaken van den dood door
schuld ten laste gelegd.
Door het O.M. waren tien getuigen gedagvaard,
o.n. dr. Hulst uit el.idcn en ingenieur Wijnmalen,
rijksinspecteur der Nederlandsche spoorwegen te
Maastricht, beiden als deskundigen.
„M'.sdadlg."
Na de pauze wordt op verzoek van den verdediger al»
deskundige gehoord dr. Meulemans. directeur van dc
Vroedvrouwenschool te Heerlen. Als ik spoorwegarts was.
zelde deze. zou ik het misdadig vinden deze vrouw dienst
te Inten doen. Als mij dan ook destijds datgene was ge
zegd. wat aan haar spoorwegarts is medegedeeld, dan
zou ik reeds toendertijd ziekenverlof en medisch onder
soek onmisbaar geacht hobben.
Zooals de dienst Is geregeld n.1. twaalf uur werken,
acht lk den dienst te laag en bijzonder zwaar. Een
vrouw wordt beslist nerveus als zooveel treinen voorbij
komen.
De eisch.
Het O.M. wees In zijn requisitoir op de ontzettende ver
antwoordelijkheid die op de spoorwachteressen rust In
dezen tijd met zijn druk verkeer. Hoewel ook de chauf
feur iets nalatig is geweest, sluit zulks de aansprakelijk
heid van verdachte niet uit
Indien deze vrouw was een kerngezonde vrouw en niet
zoo'n groot huishouden had, zou spr. een zeer ernstige
etraf requireeren. Te veel is, naar sprekers meening, het
medelijden voor verdachte gewekt zonder dat men de
finesses van de zaak kende. Meermalen heeft verdaohte
den overweg opengelaten cn gaf dan nog, indien zij een
aanmerking kreeg vnn mensohen die aan groot gevaar
ontsnn.pt waren, een brutaal antwoord. Ten slotte elschte
t O.M. drie maanden gevangenisstraf
Ook het IUk van den kapitein gevonden.
Gistermorgen vroeg is de verongelukte kapitein van
de sleepboot Veergat, H. Bakker, door de bemanning
van den zuiger Sliedrocht van de Maatschappij tot uit
voering van Zuiderzeewerken 5% K.M. van de plaats
des onheils drijvende in zee gevonden en opgevlscht.
Het lijk is per sleepboot naar het Verbandlokaal van de
M.U.Z op Wieringen vervoerd en daar gekist Het zal
heden per boot naar de woonplaats van het slacht
offer. Rotterdam, worden vervoerd.
Gistermorgen om 11 uur is het overgebracht op de
sleepboot „Amstel" van de reederlj Smit te Rotterdam,
die naar Sliedrocht is vertrokken, waar het stoffelijk
overschot van het slachtoffer zal worden ter aarde be
steld.
Van alle schepen en gebouwen van de Maatschappij
tot Uitvoering van Zuiderzeewerken woel de vlag half
stok.
Bij de uitgeleide waren tegenwoordig mr. Lely. Ir.
Vetter cn de hoofdadministrateur, de heer v. d. Mark.
DE DOODSLAG TE 'S-GRAVENHAGE.
Do in verband met den eergisteravond in Den Haag
■geplcegden doodslag aangehouden D. P. is tegen den
middag met het lijk van den verslagene geconfron
teerd. Naar wordt vernomen, heeft hij volhard bij zijn
verklaring, dat hij zoo beschonken moet zijn geweest,
dat hij zich van het gebeurde niets meer weet te
herinneren. Wel gaf hij toe, dat hij N. van vroeger
van aanzien kende.
Gistermiddag is P. in bewaring gesteld.
DREIGEND CONFLICT IN DE CABTON-
INDUSTRIE?
De vereenigde werkgevers In de Groningsche carton-
industrle. vertegenwoordigende 10 A 11 fabrieken, meest
staande In dc Veenkolonies, waarbij In totaal ongeveer
2500 arbeiders werkzaam zijn, hebben de Landelijke
Verccniglng van Fabrieksarbeiders medegedeeld dat de
eisch van 20 «6 loonsverlaging gehandhaafd blijft en
dat men geen bemiddeling van den rijksbemiddelaar in
een eventueel conflict zal aanvaarden. Twee fabrieken
te Oude Pekela zijn bij het conflict niet betrokken.
DE STEMPLICHT.
<u arbeiders ln de werkverschaffingen.
Het Tweede Kamerlid de heer Ds Visser heeft der
minister van Blnnenlandsche Zaken cn Landbouw de
volgende vragen gesteld:
Is het den minister bekend, dat vele arbeiders, werk
zaam In de werkverschaffingen, niet In de gelegenheid
z|jn om hun stemplicht te vervullen?
Is de minister bereid oogenbllkkelijk maatregelen te
treffen, bijv. door het gratis disponibel stellen van ver
voermiddelen, dat daarin verandering komt?
MOTORRIJDER TEGEN EEN BOOM.
De man Is overleden.
De motorrijder Van de Beek. die een aantal auto's
met ouden van dagen uit Barneve'.d begeleidde, reed
Maandas-vcr.d op den Dolderschen weg door een eigen
vsrkeerrfout tegen een boom en overleed na «enige
oogenbllkken.
MAN ONDER EEN WAGEN.
Aan do bekomen verwondingen overleden.
Op den weg van Loon op Zand naar Tilburg had
gistermorgen een doodelijk ongeval plaats. De zestig
jarige J. E. uit Kaatsheuvel die met zijn hondekar naar
Tilburg reed, wilde onderweg uitwijken voor een met
steencn zwaar beladen wagen. E. kwam daarbij echter
onder dien wagen terecht cn werd in zeer zorgwekken
der! toestand naar het St Elisabcth-zickcnhuis te Tilburg
overgebracht Spoedig na aankomst is hij daar aan in
wendige verbloeding overleden.
OM HET BEZIT VAN TWEE EILANDJES.
Wedloop tosschen twee kruisers.
Uit New York: Volgens den correspondent van de
„Assoc. Pres" to Rio de Janeiro heeft een wedloop
plaats, met als inzet de souvereiniteit over twee
eilandjes, die Zaterdag 1.1. zijn ontdekt door den ka
pitein van een Britsch stoomschip, tusschen een Brn-
ziliaanschen en een Britschen kruiser, die in volle
vaart op bedoelde eilandjes, gelegen hij de St. Pau-
lusrots op 27 gr. 10 min. WJL en 50 min. N.B., af-
stoomen.
Ten gevolge van het ontslag van den minis
ter van binnenlandscho zaken.
Do Oostenrijksche minister van blnnenlandsche zaken,
Winkler, die als vertegenwoordiger van den Landbond in
de regeering zat, is gisteren afgetreden. Het ontslag werd
gemotiveerd met do mededeeling, dat zijn partij de ver
antwoordelijkheid niet kan dragen voor de waarborgen,
die de regeering blijft aangaan voor de Kreditanstalt,
waarvan de eerstvolgende zelfs tachtig millioen dollar
zou bedragen.
„1LET PUBLIEK DRAAIT AAN DE KNOPPEN".
De Amerikaansche radiocommissie wordt overstroomd
met klachten over de onafgebroken en dikwijls hinder
lijke reclame, waarmee de programma's worden door-
zpekt Het is werkelijk wel wat erg, zooals het daar
toegaat. Maar de radiocommissie kan er toch weinig
aan doen, want men vraagt haar wel om als censor op
te treden tegen al te hinderlijke gevallen van reclame,
doch de Radiowet van 1927 ontzegt haar uitdrukkelijk
deze bevoegdheid. Charles Saltzmann, de voorzitter der
commissie, verdedigde zich dan ook dezer dagen tegen
de talrijke klachten van het publiek met de woorden:
„De luisteraars moeten de cencors zijn. Het publiek
heeft zelf de macht in handen, want het draalt aan de
knoppen",
Dit is in zekeren zin waar, want de zenders zullen
steeds hun best doen om te geven, wat het publiek
wenscht Alleen dan kunnen zij populair zijn en deze
populariteit is voor hen weer de voorwaarde om voor
de reclame tusschen hun nummers goede prijzen te ma
ken. Een station, dat zichzelf ongewild maakt door te
veel en te smakelooze reclame, benadeelt eigenlijk
alleen zichzelf. De luisteraar, die genoeg heeft van de
aanprijzingen var een schoonheidsinstituut of een ben-
zlne-statlon en zich niet Interesseert voor de prijzen
en kwalftelten van de laatste scheepslading pruimen,
kan ovorschaKelen op een minder hinderlijk station.
Natuurlijk kan de zender niet alle reclame vermijden.
Dan zou men in Amerika het voorbeeld moeten volgen
van de Europeesche landen en een belasting moeten
heffen op de radiotoestellen Er moet op de eene of
andere manier geld verschaft worden aan de zenders,
niet alleen omdat het onderhoud daarvan kostbaar is,
doch tevens omdat de executanten der programma's
hooge honoraria elschen. En als men de Amerikaansche
luisteraars de keus liet tusschen radio-reclame en radio-
belasting, wel, dan zou de overgroote meerderheid toch
maar de voorkeur geven aan de reclame. Elke nieuwe
belasting wekt ernstig verzet, want de Amerikaan be
schouwt zichzelf o.i. ten onrechte als sterk „over
belast".
Wij mogen ook niet vergeten, dat Amerika op radio-
gebied vooraan staat en dat het dat niet in de laatste
plaats te danken heef aan diezelfde veel gesmade re
clame. Heel wat kostbare programma's met veeleischen-
de artisten zouden nooit door de zenders worden uit
gezonden, als de honoraria niet werden betaald door
de reclamemakende firma's.
En juist in die goede programma's treedt de reclame
over het algemeen niet hinderlijk op den voorgrond. De
minder hoogstaande zenders met hun opdringerige re
clame zijn een verschijnsel, dat vanzelf moet verdwijnen
als gevolg van den onwii van het publiek om naar
dergelijke programma's te luisteren.
De zenders zullen trouwens een harden strijd om het
bestaan te voeren krijgen wanneer de televisie gemeen
goed is geworden. De radio-commissie verdeelt in Ame
rika de golflengten, doch kan een eenmaal gegeven
zendvergunning voor een bepaalde golflengte niet zon
der reden intrekken. De eenige weg is dan, dat de
nieuwe aanvrager kan aantoonen, dat door hem van de
golflengte een beter gebruik zal worden gemaakt. Wij
moeten de radiocommissie tot haar eer nageven, dat zij
zich hierbij niet door mooie beloften van haar stuk laat
brengen en dat een eenmaal verkregen vergunning een
bijna zeker bezit is. Doch nu komt de televisie met
haar breede frequentieband. Eenige zenders moeten
worden opgeofferd. Welke zullen dat zijn? Reeds thans
is daarover een princlpieele uitspraak gedaan: het cri
terium zal de wijze zijn, waarop de zender reclame
pleegt te maken. Dit is op het oogenblik inderdaad het
punt, waarop de belangstelling van den Amerikaan zich
het meest concentreert en het behoeft ons dan ook niet
te verwonderen, dat zelfs de radiocommissie zich daar
door in do eerste plaats laat lelden bij de beoordeeUng
van een programma.
OUDE NIE DO R P
Or.de rhet vee van den veehouder, den heer G. Ursem,
komt mond- en klauwzeer voor.
ANNA PAULOWNA
Voor de handicap-draverij van a.s. Zondag 21 Juni
zijn de volgende snelle dravers ingeschreven:
1. Gerania, eigenaar E. v. d. Horst, Anna Paulowna,
berijder eigenaar; 2. Northerman B, eig. N. Spaans,
Schagen, ber. Stam; 3. Madrigal, eig. C. Weihuizen,
Purmerend, ber. J. Vergaij; 4. Jannet Harvester, eig.
K. Taams, Amsterdam, ber. J. Vergaij; 5. Pieternel, eig.
W. Vesaies, Beverwijk, ber. J. van Leeuwen Jr.; 6. Sally
Harvester, eig. W Vessies, Beverwijk, ber. J. van
Leeuwen Jr.; 7. Senator Axbond. eig. Z. Davidson.
Hoorn, br. P. Davidson; 8. Frettchen, eig. H. Beets,
Beemster, ber. eigenaar; 9. Kapitein de Bruane, eig.
G. Vergouw, Castrlcum, ber. K. Bakker; 10. Kennuth,
eig. K. Davidson, Oosterblokkcr, berijder eigenaar; 11.
Oplooper, eig. G. Vergouw, Castrlcum, ber. K. Bakker;
12. Hartsetln, eig. C, Vergaij, Amsterdam, ber. elke-
Weerloos tegen het onheil door zeeziek
te. Ontzettende ervaringen van gered
den. Menschen, die heel hun familie
zagen verdrinken.
Omtrent de ontzettende scheepsramp bij St. Na
zaire, die Zondagavond geheel Frankrijk in rouw
heeft gedompel, schrijft de Parijsche correspondent
van de „Maasbode" de volgende tragische bijzon
derheden:
Deze ramp vindt, aldus vangt de schrijver aan,
slechts haar gelijke voor wat de Fransche scheep
vaart betreft in de ramp van de „Général Chanzy",
lio bij de Balearen omkwam e nslechts aan één en
kel passagier tujt leven liet om getuigenis te geven
van het gebeuren.
De ontzettende schok wordt als het ware nog hevi
ger gevoeld, doordat het drama slechts in weinige
minuten werd voltrokken.
Zelfs de geredden zijn niet in staat eenige schilde
ring van het gebeuren te geven.
De ontketende elementen hebben het schip ver
zwolgen en als met den buit tevreden, hebben ze
laarna hun zieden gestaakt. Met de duisternis is de
kalmte teruggekeerd en hedenochtend spreidde het
ontzaglijk watervlak zich uit, bijna effen en zonder
verschrikking, alsof er niets gebeurd ware.
Het noodweer had zelfs alle ooggetuigen, die de
kust anders had kunnen zien toestroomen, verjaagd,
en alleen de meester-waker van den vuurtoren van
Saint-Gildas heeft kunnen bevroeden, welk een on
heil plaats greep.
De zeer gezochte kust, die zoo bijzonder de toeris
ten aantrekt, en door de visschersbevolking zelden
geheel wordt verlaten, was zoodanig door de beu
kende windstooten bewerkt dat het opstuivend voch
tige zand alle verblijf er onmogelijk maakte.
Vooral toen na vijf uur het noodweer zijn grootste
kracht ging bereiken, werd alle zicht onmogelijk.
Wel hadden van de hoogere kustrotsen een aantal
visschers de naderende boot met het oog gevolgd,
doch, wanneer het schip al aan het oog onttrokken
werd. was dat alleen nog geen reden tot ongerust
heid, aangezien de steeds toenemende hoogte der b>.-
ren het vaartuig aan het oog kon onttrekken.
Men kende trouwens het ranke schip en wist het
aan goede stuurmanshand toevertrouwd. De wate
ren zijn hier niet zonder gevaar, maar men had wel
erger gezien en de „Saint Philibert" zelf had wel
zwaarder stormen doorstaan De kust werd geheel
verlaten en eerst als het drama reeds langen tijd
was voltrokken, zou de kust worden opgeschrikt.
De kustwachter Guillaume van den vuurtoren van
Saint-Gildas had het stoomschip vrijwel kunnen vol
gen van het oogenblik dat het. 't bekende eiland van
Noirmoutier verlatend, naar de breede monding van
de Loire opstoomde.
Het was hem niet ontgaan, dat het schip een moei
lijke reis had. Vooral toen het schip d e landpunt
van Saint-Gildas naderde en zoodanig uit de rich
ting gezet werd, dat het naar Préfeuilles scheen te
koersen.
Hij bemerkte echter, dat de kapitein alle pogingen
in het werk zette om weer de Loire-monding te be
reiken.
Omstreeks zes uur in den namiddag passeerde het
schip echter de rotsige punt van Saint-Gildas en
het bevond zich toen in de streek, waar zeker 10 me
ter water staat, doch waar de zeer rotsige bodem
het varen zeer moeilijke maakt, zoodat het schip
wel hevig moest stampen.
Niet alleen zag hij het schip hevig door de golven
gebeukt, maar hij bemerkte zeer goed, dat het naar
bakboordzij hevig overhelde. Zooals de positie van het
schip toen was, vonden de opvarenden slechts aan
stuurboordzijde eenige beveiliging tegen het overko
mend water en die onvoorzichtigheid moet niet te ont
gaan zijn geweest, waar de opvarenden reeds gemi-
men tijd aan den ontzettenden angst ten prooi zijn
geweest, terwijl het heftige rollen van het schip het
grootste deel der opvarenden zeeziek moet hebben
gemaakt.
Ondanks regen en wind, zag hij plotseling het schip
zoodanig overhellen, dat hij meende, dat het omsloeg,
maar de boot rediseerde zich weer, doch niet voor
langen tijd.
Zooals gewoonlijk, naderen de rampspoedige grond
golven in een tempo van drieën, en het schip werd
dan ook onmiddellijk daama opnieuw opgenomen,
overgebogen en omgeworpen en dezen keer zag de
kustwacht het niet meer zich oprichten. De derde golf
moet reeds over het drama zijn heengerold.
Maar dat ontzettend gebeuren gadeslaand, heeft de
kustwachter toch niet in het zoo plotseling verzwel
gen van het groote schip kunnen geloovcn. Zoo zon
der worsteling leek het aanschouwde hem een ban
ge droom. Hij spande zich in om met zijn instrumen
ten de zee af te zoeken, of niet tenminste de romp
van het schip, een voor- of achtersteven zich zou
vertoonen. Maar hij zag niets meer en weldra moest
hij wel in de werkelijkheid gelooven.
Hij snelde dan ook naar de telefoon en alarmeerde
de nabijzijnde hulpposten en riep de reddingsbooten
op van Préfailles en Noirmoutiers. Ook werden de
seinen gegeven aan de loodsbooten in de Loirebaai.
De loodsboot, die uitgevaren was om een vracht
vaarder te gaan binnenloodsen, kon snel op de plaats
des onheils zijn. De meeste reddingsbooten op de
kust konden om het noodweer en de hevige branding
er zelfs niet aan denken, uit te varen.
Alleen de reddingsbooten van Pornic en van Pla-
zic konden zee kiezen, zonder al te groot gevaar, op
de rotsnaalden verbrijzeld te worden.
naar; 13. Malie B, eig. H. Thles, Hoorn, ber. W. Geersen;
14. Sllent Nancy, eig. Th. Smit, Alkmaar, ber. W.
Geersen; 15i Odesao, eig J. W. Borst, Castrlcum, ber.
J. van Leeuwen Sr.; 16. Uniform, eig. J. W. Borst, Cas
trlcum, ber. J. van Leeuwen Sr.; 17. Catharina Spier,
eig. G. Hart, Medembllk, berijder eigenaar; 18. Meteor.
eig. K. Hart, Medemblik. ber. G. Hart; 19. Maggy Hen-
ry. eig. J. Schoon, Medemblik, berijder F. Broers; 20.
Rouletto, eig. T. Vos, Mldwoud, ber. T. Vos.
Een prachtig getal, zoo men ziet
Zaterdag hopen we de handicap te vermelden.
WIERINGEN
De ophaalbrug, die vroeger aan de Ewijcksluis stond,
wordt nu door de firma Hermans van den Oever op sluis
I opgesteld.
Degene die kostgangers, landarbeiders werkzaam bij
de Grond Mij. (Wlerlngermeerpolder) kunnen plaatsen,
gelieve dit ten spoedigste op te geven bij de arbeidsbeurs
te Hlppolytushoef. Hiervoor is de arbeidsbeurs openge
steld van 7 tot 8 uur, 9 tot 17 uur en van 19—20 uur. Op
te geven met of zonder beddegoed.
LANGEND IJ K
NOORDSCHARWOUPE.
De afdeeling Langendijk van den Alg. Ned. Geheelont-
houdersbond hield dezer dagen een h.h. vergadering.
Besloten werd een blauwe vlag aan te schaffen voor
de afdeeling en f 5 bij te dragen aan een boom, welke
geplant ral worden voor wijlen Prof. van Rees. Als af
gevaardigde naar de meeting te Zaandam op 5 Juli werd
gokozen Jac. Schuit, terwijl getracht zal worden meer
dere leden en belangstellenden mee te krijgen. De be-
De ramp had juist plaats gegrepen boven de go-
vaarJijke rolscnbaukcn van Chaielier, op vijf kilome
ter afstands van Saint-Nazaire. Toch gelooft men niet,
dat het schip op een rots is gestooten, want de ge
redden hebben hel gevoel gehad, dat de gcheelc boot
werd omgeworpen en met de romp omhoog in de diep
te verdween.
In Saint-Nazalre was de noodlottige tijding van de
kustwaent van Saint-Gildas onmiddellijk bekend en
daar had men zware slecpbooicn uitgezonden om assis-
tentie te vcrleenen. Assistentie, dio niet meer baten
kon, daar slechts dc sn: aanwezige loodsboot zeven
overlevenden had opgep.r.i, die, aan een omgeslagen
reddingsboot van de „Saint Philibert" vastgeklampt,
rondzwalkten, terwijl een achtste geredde door de red
dingsboot van Plavic is opgepikt kunnen worden. Voor
de rest... slechts enkele lijken.
De storm was op zijn hevigst, de golven het krachs
tigst ontketend, toen de prachtige boot het moeilijkst
punt van den overtocht had bereikt en de vernietigende
greep was zoo fel, dat de slachtoffers niet werden te
rug gegeven. Toen diep ln den nacht de sleep- en red
dingsbooten te SaintrNazaire terugkeerden, door een
stad in angst en vertwijfeling ontvangen, konden, be
halve de acht geredden, slechts een viertal lijken wor
den ontscheept. En ook heden zijn dc meeste booten
ouverrichterzake teruggekeerd en zijn slechts enkele
lijken drijvend gevonden.
Liet de ontzettende omvang van den ramp niet den
minsten twijfel, Nantes, waarvan het meerendeel der
passagiers afkomstig was, werd nog In een flauwe hoop
gelaten. Men had daar eerst de autoriteiten en de ree
derlj gewaarschuwd en bij de onzekerheid en vaagheid
der tijdingen had men de bevolking eerst langzaam op
het gebeurde zoeken voor te bereiden.
Maar de angst lag reeds op het gelaat der velen, die
naar de kaden kaden gestroomd, lang voor dat de boot
had moeten terugkeeren, aangezien het stormweer de
ergste beduchtheden had doen ontstaan.
Maar aanvankelijk had de reederij vertrouwen kun
nen uitspreken in de bevarenheid van den kapitein, die
reeds gepensionneerd was, doch voor deze bijzondere
excursie zich nog weer beschikbaar had gesteld.
Wat echter thans bijzonder treft, is de verhouding
tusschen het aantal passagiers en dat der bemanning,
waar het dienstpersoneel slechts uit zeven man heet
te bestaan, terwijl de passagiers waarschijnlijk 467 heb
ben bedragen. Het juiste aantal passagiers is niet be
kend, maar waar de ochtend zeer schoon was, gelooft
men niet dat velen zich van het uitstapje hebben doen
weerhouden. Men was 's ochtends om acht uur uit Nan
tes vertrokken en, hoewel er een fiksche bries stond,
bemerkte men eerst ln den breeden Loiremond, dat de
zee zeer bewogen was. Het aantal passagiers, door zee
ziekte aangetast, steeg dan ook aanmerkelijk, voor dat
het eiland van Noirmoutier werd bereikt, doch één der
overlevenden, Daniël Duverger, kon toch verklaren,
dat wat de heenreis betrof,,, het nog al ging."
Toch hebben een aantal passagiers den terugtocht
niet durven aanvaarden en die hebben het eiland in zijn
lengte gevolgd om den dam te bereiken, die bij laag
water het eiland met de kust verbindt. Omtrent die pas
sagiers verkeert men wat aantal betreft nog in het duis
ter en daarom Is het eerst na gerulmen tijd mogelijk
als alle vermissingen zijn gesteld, het juiste aantal slacht
offers van de ramp te tellen.
Nantes is een ontzettenden nacht ingegaan, daar wel
dra alle ongerusten voor de reederij en bij autoriteiten
samenstroomden om Iets omtrent de noodlottige excur
sie te vernemen.
De meest ontzettende tooneelen speelden zich af, toen
de verschrikkelijke mare in het publiek doordrong. De
autoriteiten hadden de mobiele brigades naar de kust
gezonden voor het afzoeken van het strand en ook wa
ren nieuwe booten uitgezonden, op het oogenblik, dat de
storm In hevigheid afnam. Eerst bU het ontwaken verna
men de kustplaatsen, welk een onheil had plaats gegre
pen.
In het ziekenhuis van Saint-Nazaire, waar de geredden
waren ondergebracht, werd het eerste tipje opgelicht van
het ontzettende drama Eén der geredden, die twee uren
heeft rondgezwalkt met de omgeslagen boot van het
verongelukte stoomschip, zei meer dan een uur lang zijn
jonge vrouw te hebben vastgehouden, doch daarna had
hij niet voldoende kracht meer en moest haar loslaten.
Die boot was onzinkbaar. Hij had ze niet aanstonds
bereikt, maar, na gerulmen tijd te hebben rondgezwom
men, met uiterste krachtsinspanning zijn vrouw aan de
golven betwistend, had hij de omgeslagen boot met en
kele schipbreukelingen gezien en had ze zwemmend we
ten te bereiken en zich kunnen vastklampen.
Een ander geredde, dien men vroeg, of men zijn familie
zou waarschuwen, gaf in wanhoop het ontzettende ant
woord: „Mijn familie, niet noodig, die ligt in zee."
En spoedig wist men uit zijn woorden te begrijpen, dat
hij zijn vrouw, dochter en schoonmoeder had verloren»
De slachtoffers, die heden door de uitgezonden booten
zijn gevonden, meest vrouwen, toonen wel, hoe ontzet
tend de zee gespookt heeft Van bijna alle lijken zijn de
kleeren weggeslagen.
Alle geredden geven dezelfde lezing omtrent de oor
zaak der ramp: het enorm aantal zeezieken, dat zich te
gen de dekleuningen ophield en slechts de windstooten
en het overkomend water kon ontgaan, door zich aan
stuurboordzijde op te houden.
En men kan zich voorstellen, dat de bemanning niet
bij machte is geweest ze van dat gevaar terug te houden.
Het schip heeft daardoor slagzij gemaakt en een ge
weldige golvenstuwing heeft het drama voltooid.
Nu 465 dooden.
Tot zoover bovengenoemden correspondent Volgens
het laatste bericht moet het totaal aantal slachtoffers
465 bedragen.
schrijvingsbrief voor de alg. vergadering van den bond
word behandeld en als afgevaardigde gekozen S. v. d.
Veer en C. de Jong Jr.
Als hulpbesteller ten postkantore is aangesteld ds
heer J. Wiersma.
Dinsdag werd de eerste veiling van nieuwe aard
appelen gehouden. Er waren een 12-tal aanvoerders. Er
werden prijzen besteed van f 6.50—f 9 per 100 K.G.
De sedert jaren bestaande Vrouwenclub van de
Oosterstraat zal Dinsdag 23 Juni a.s. haar jaarlijkache
uitgaansdag houden, met als bezichtiging de bloemen
veiling te Aalsmeer, Haarlem, BLoemendaal e.o.. bezoek
aan Tuachinskl te Amsterdam, enz. Het gezelschap, b*
staande uit 33 dames, zal de reis per groote touringsca*
ondernemen. Doch ook de mannon van de Oosterstraat
laten het er niet bij zitten en zullen alzoo, zonder het
spiedend oog van „vrouwlier' op Zaterdag 20 Juni een
reisje ondernemen naar LJmulden en Schiphol.
(Ons Weekblad).
OUKDARSPEL.
Bij den houthandel Fa. J. Eecen alhier heerscht tegen»
woordig groote drukte. Vele losse arbeiders zijn te werk
gesteld.
Sport Andijk 1—D.T.S. 2, 2—1. 2de ronde Gouden
kruis.
Op het D.T-S.-terreln zullen Zondagmiddag a.z
voetbalwedstrijden voor adspiranten plaats vinden-
Eenige vereeniglngen uit de omgeving zijn hiervoor
o.m. uitgenoodigd.
Op het terrein van den heer Jansen zal het circu*
Royal a.s. Zaterdag en Zondag een voorstelling geven.