De scheepsramp bij St. Nazaire. „D e T ij d." Na het spoorwegongeral te B1 erik. De gezonken sleepboot bij Breezand. Het Oostenrijksche kabinet afgetreden. Reclame voor de radio in Amerika. Uit onze Omgeving. Verschrikkelijke episoden. Wordt niet verkocht. Uit Amsterdam meldt men: De gistermiddag gehouden aandeelhoudersvergade ring van het dagblad „De Tijd" heelt het door de vo rige vergadering genomen besluit tot verkoop van dat blad aan de Maasbode gecasseerd. De Tijd blijft bestaan! Alle commissarissen zijn afgetreden. Tot president-commissaris werd benoemd mr. Witteman. Nader meldt men: Bovenstaand bericht moet zoo gelezen worden, dat de gistermiddag gehouden aandeelhoudersvergade ring verworpen heeft het voorstel van directie en commissarissen tot statutenwijziging in dien zin dat do vennootschap eenvoudig een uitgeversmaatschap pij en drukkerij zou worden on de uitgave van de Tijd gestaakt zou worden. In plaats van het daarop afgetreden college van commissarissen zijn benoemd tot commissaris de hee- ren: Ed. Brom, dr. P. J M. van Gils, P W. de Jong, mr. dr. J. W. Schneider cn mr. dr. P. J. Witteman. De vergadering heeft zich met groote meerderheid uit gesproken voor het behoud van de Tijd, zij het dan ook in gewijzigden vorm. De overwofl-wachteres staat terecht. Verzachtende omstandigheden. Drie maanden tegen haar geëischt. Voor de Roermondsche rechtbank werd gisteren behandeld de zaak tegen E. J.. huisvrouw E. te Grub- benvorst. Ze wordt beschuldigd den overweg aan den weg Blerick—Horst open te hebben gelaten bij het na deren van den personentrein 1730 uit Blerick, zoodat de autobus, bestuurd door J. A. Weeferink. werd aan gereden en vernield en eenige personen zijn gedood, zoodat het aan haar schuld te wijten is. dat gevaar is ontstaan voor het verkeer over dien overweg, welk feit iemands dood ten gevolge heeft gehad; subsi diair wordt het veroorzaken van den dood door schuld ten laste gelegd. Door het O.M. waren tien getuigen gedagvaard, o.n. dr. Hulst uit el.idcn en ingenieur Wijnmalen, rijksinspecteur der Nederlandsche spoorwegen te Maastricht, beiden als deskundigen. „M'.sdadlg." Na de pauze wordt op verzoek van den verdediger al» deskundige gehoord dr. Meulemans. directeur van dc Vroedvrouwenschool te Heerlen. Als ik spoorwegarts was. zelde deze. zou ik het misdadig vinden deze vrouw dienst te Inten doen. Als mij dan ook destijds datgene was ge zegd. wat aan haar spoorwegarts is medegedeeld, dan zou ik reeds toendertijd ziekenverlof en medisch onder soek onmisbaar geacht hobben. Zooals de dienst Is geregeld n.1. twaalf uur werken, acht lk den dienst te laag en bijzonder zwaar. Een vrouw wordt beslist nerveus als zooveel treinen voorbij komen. De eisch. Het O.M. wees In zijn requisitoir op de ontzettende ver antwoordelijkheid die op de spoorwachteressen rust In dezen tijd met zijn druk verkeer. Hoewel ook de chauf feur iets nalatig is geweest, sluit zulks de aansprakelijk heid van verdachte niet uit Indien deze vrouw was een kerngezonde vrouw en niet zoo'n groot huishouden had, zou spr. een zeer ernstige etraf requireeren. Te veel is, naar sprekers meening, het medelijden voor verdachte gewekt zonder dat men de finesses van de zaak kende. Meermalen heeft verdaohte den overweg opengelaten cn gaf dan nog, indien zij een aanmerking kreeg vnn mensohen die aan groot gevaar ontsnn.pt waren, een brutaal antwoord. Ten slotte elschte t O.M. drie maanden gevangenisstraf Ook het IUk van den kapitein gevonden. Gistermorgen vroeg is de verongelukte kapitein van de sleepboot Veergat, H. Bakker, door de bemanning van den zuiger Sliedrocht van de Maatschappij tot uit voering van Zuiderzeewerken 5% K.M. van de plaats des onheils drijvende in zee gevonden en opgevlscht. Het lijk is per sleepboot naar het Verbandlokaal van de M.U.Z op Wieringen vervoerd en daar gekist Het zal heden per boot naar de woonplaats van het slacht offer. Rotterdam, worden vervoerd. Gistermorgen om 11 uur is het overgebracht op de sleepboot „Amstel" van de reederlj Smit te Rotterdam, die naar Sliedrocht is vertrokken, waar het stoffelijk overschot van het slachtoffer zal worden ter aarde be steld. Van alle schepen en gebouwen van de Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken woel de vlag half stok. Bij de uitgeleide waren tegenwoordig mr. Lely. Ir. Vetter cn de hoofdadministrateur, de heer v. d. Mark. DE DOODSLAG TE 'S-GRAVENHAGE. Do in verband met den eergisteravond in Den Haag ■geplcegden doodslag aangehouden D. P. is tegen den middag met het lijk van den verslagene geconfron teerd. Naar wordt vernomen, heeft hij volhard bij zijn verklaring, dat hij zoo beschonken moet zijn geweest, dat hij zich van het gebeurde niets meer weet te herinneren. Wel gaf hij toe, dat hij N. van vroeger van aanzien kende. Gistermiddag is P. in bewaring gesteld. DREIGEND CONFLICT IN DE CABTON- INDUSTRIE? De vereenigde werkgevers In de Groningsche carton- industrle. vertegenwoordigende 10 A 11 fabrieken, meest staande In dc Veenkolonies, waarbij In totaal ongeveer 2500 arbeiders werkzaam zijn, hebben de Landelijke Verccniglng van Fabrieksarbeiders medegedeeld dat de eisch van 20 «6 loonsverlaging gehandhaafd blijft en dat men geen bemiddeling van den rijksbemiddelaar in een eventueel conflict zal aanvaarden. Twee fabrieken te Oude Pekela zijn bij het conflict niet betrokken. DE STEMPLICHT. <u arbeiders ln de werkverschaffingen. Het Tweede Kamerlid de heer Ds Visser heeft der minister van Blnnenlandsche Zaken cn Landbouw de volgende vragen gesteld: Is het den minister bekend, dat vele arbeiders, werk zaam In de werkverschaffingen, niet In de gelegenheid z|jn om hun stemplicht te vervullen? Is de minister bereid oogenbllkkelijk maatregelen te treffen, bijv. door het gratis disponibel stellen van ver voermiddelen, dat daarin verandering komt? MOTORRIJDER TEGEN EEN BOOM. De man Is overleden. De motorrijder Van de Beek. die een aantal auto's met ouden van dagen uit Barneve'.d begeleidde, reed Maandas-vcr.d op den Dolderschen weg door een eigen vsrkeerrfout tegen een boom en overleed na «enige oogenbllkken. MAN ONDER EEN WAGEN. Aan do bekomen verwondingen overleden. Op den weg van Loon op Zand naar Tilburg had gistermorgen een doodelijk ongeval plaats. De zestig jarige J. E. uit Kaatsheuvel die met zijn hondekar naar Tilburg reed, wilde onderweg uitwijken voor een met steencn zwaar beladen wagen. E. kwam daarbij echter onder dien wagen terecht cn werd in zeer zorgwekken der! toestand naar het St Elisabcth-zickcnhuis te Tilburg overgebracht Spoedig na aankomst is hij daar aan in wendige verbloeding overleden. OM HET BEZIT VAN TWEE EILANDJES. Wedloop tosschen twee kruisers. Uit New York: Volgens den correspondent van de „Assoc. Pres" to Rio de Janeiro heeft een wedloop plaats, met als inzet de souvereiniteit over twee eilandjes, die Zaterdag 1.1. zijn ontdekt door den ka pitein van een Britsch stoomschip, tusschen een Brn- ziliaanschen en een Britschen kruiser, die in volle vaart op bedoelde eilandjes, gelegen hij de St. Pau- lusrots op 27 gr. 10 min. WJL en 50 min. N.B., af- stoomen. Ten gevolge van het ontslag van den minis ter van binnenlandscho zaken. Do Oostenrijksche minister van blnnenlandsche zaken, Winkler, die als vertegenwoordiger van den Landbond in de regeering zat, is gisteren afgetreden. Het ontslag werd gemotiveerd met do mededeeling, dat zijn partij de ver antwoordelijkheid niet kan dragen voor de waarborgen, die de regeering blijft aangaan voor de Kreditanstalt, waarvan de eerstvolgende zelfs tachtig millioen dollar zou bedragen. „1LET PUBLIEK DRAAIT AAN DE KNOPPEN". De Amerikaansche radiocommissie wordt overstroomd met klachten over de onafgebroken en dikwijls hinder lijke reclame, waarmee de programma's worden door- zpekt Het is werkelijk wel wat erg, zooals het daar toegaat. Maar de radiocommissie kan er toch weinig aan doen, want men vraagt haar wel om als censor op te treden tegen al te hinderlijke gevallen van reclame, doch de Radiowet van 1927 ontzegt haar uitdrukkelijk deze bevoegdheid. Charles Saltzmann, de voorzitter der commissie, verdedigde zich dan ook dezer dagen tegen de talrijke klachten van het publiek met de woorden: „De luisteraars moeten de cencors zijn. Het publiek heeft zelf de macht in handen, want het draalt aan de knoppen", Dit is in zekeren zin waar, want de zenders zullen steeds hun best doen om te geven, wat het publiek wenscht Alleen dan kunnen zij populair zijn en deze populariteit is voor hen weer de voorwaarde om voor de reclame tusschen hun nummers goede prijzen te ma ken. Een station, dat zichzelf ongewild maakt door te veel en te smakelooze reclame, benadeelt eigenlijk alleen zichzelf. De luisteraar, die genoeg heeft van de aanprijzingen var een schoonheidsinstituut of een ben- zlne-statlon en zich niet Interesseert voor de prijzen en kwalftelten van de laatste scheepslading pruimen, kan ovorschaKelen op een minder hinderlijk station. Natuurlijk kan de zender niet alle reclame vermijden. Dan zou men in Amerika het voorbeeld moeten volgen van de Europeesche landen en een belasting moeten heffen op de radiotoestellen Er moet op de eene of andere manier geld verschaft worden aan de zenders, niet alleen omdat het onderhoud daarvan kostbaar is, doch tevens omdat de executanten der programma's hooge honoraria elschen. En als men de Amerikaansche luisteraars de keus liet tusschen radio-reclame en radio- belasting, wel, dan zou de overgroote meerderheid toch maar de voorkeur geven aan de reclame. Elke nieuwe belasting wekt ernstig verzet, want de Amerikaan be schouwt zichzelf o.i. ten onrechte als sterk „over belast". Wij mogen ook niet vergeten, dat Amerika op radio- gebied vooraan staat en dat het dat niet in de laatste plaats te danken heef aan diezelfde veel gesmade re clame. Heel wat kostbare programma's met veeleischen- de artisten zouden nooit door de zenders worden uit gezonden, als de honoraria niet werden betaald door de reclamemakende firma's. En juist in die goede programma's treedt de reclame over het algemeen niet hinderlijk op den voorgrond. De minder hoogstaande zenders met hun opdringerige re clame zijn een verschijnsel, dat vanzelf moet verdwijnen als gevolg van den onwii van het publiek om naar dergelijke programma's te luisteren. De zenders zullen trouwens een harden strijd om het bestaan te voeren krijgen wanneer de televisie gemeen goed is geworden. De radio-commissie verdeelt in Ame rika de golflengten, doch kan een eenmaal gegeven zendvergunning voor een bepaalde golflengte niet zon der reden intrekken. De eenige weg is dan, dat de nieuwe aanvrager kan aantoonen, dat door hem van de golflengte een beter gebruik zal worden gemaakt. Wij moeten de radiocommissie tot haar eer nageven, dat zij zich hierbij niet door mooie beloften van haar stuk laat brengen en dat een eenmaal verkregen vergunning een bijna zeker bezit is. Doch nu komt de televisie met haar breede frequentieband. Eenige zenders moeten worden opgeofferd. Welke zullen dat zijn? Reeds thans is daarover een princlpieele uitspraak gedaan: het cri terium zal de wijze zijn, waarop de zender reclame pleegt te maken. Dit is op het oogenblik inderdaad het punt, waarop de belangstelling van den Amerikaan zich het meest concentreert en het behoeft ons dan ook niet te verwonderen, dat zelfs de radiocommissie zich daar door in do eerste plaats laat lelden bij de beoordeeUng van een programma. OUDE NIE DO R P Or.de rhet vee van den veehouder, den heer G. Ursem, komt mond- en klauwzeer voor. ANNA PAULOWNA Voor de handicap-draverij van a.s. Zondag 21 Juni zijn de volgende snelle dravers ingeschreven: 1. Gerania, eigenaar E. v. d. Horst, Anna Paulowna, berijder eigenaar; 2. Northerman B, eig. N. Spaans, Schagen, ber. Stam; 3. Madrigal, eig. C. Weihuizen, Purmerend, ber. J. Vergaij; 4. Jannet Harvester, eig. K. Taams, Amsterdam, ber. J. Vergaij; 5. Pieternel, eig. W. Vesaies, Beverwijk, ber. J. van Leeuwen Jr.; 6. Sally Harvester, eig. W Vessies, Beverwijk, ber. J. van Leeuwen Jr.; 7. Senator Axbond. eig. Z. Davidson. Hoorn, br. P. Davidson; 8. Frettchen, eig. H. Beets, Beemster, ber. eigenaar; 9. Kapitein de Bruane, eig. G. Vergouw, Castrlcum, ber. K. Bakker; 10. Kennuth, eig. K. Davidson, Oosterblokkcr, berijder eigenaar; 11. Oplooper, eig. G. Vergouw, Castrlcum, ber. K. Bakker; 12. Hartsetln, eig. C, Vergaij, Amsterdam, ber. elke- Weerloos tegen het onheil door zeeziek te. Ontzettende ervaringen van gered den. Menschen, die heel hun familie zagen verdrinken. Omtrent de ontzettende scheepsramp bij St. Na zaire, die Zondagavond geheel Frankrijk in rouw heeft gedompel, schrijft de Parijsche correspondent van de „Maasbode" de volgende tragische bijzon derheden: Deze ramp vindt, aldus vangt de schrijver aan, slechts haar gelijke voor wat de Fransche scheep vaart betreft in de ramp van de „Général Chanzy", lio bij de Balearen omkwam e nslechts aan één en kel passagier tujt leven liet om getuigenis te geven van het gebeuren. De ontzettende schok wordt als het ware nog hevi ger gevoeld, doordat het drama slechts in weinige minuten werd voltrokken. Zelfs de geredden zijn niet in staat eenige schilde ring van het gebeuren te geven. De ontketende elementen hebben het schip ver zwolgen en als met den buit tevreden, hebben ze laarna hun zieden gestaakt. Met de duisternis is de kalmte teruggekeerd en hedenochtend spreidde het ontzaglijk watervlak zich uit, bijna effen en zonder verschrikking, alsof er niets gebeurd ware. Het noodweer had zelfs alle ooggetuigen, die de kust anders had kunnen zien toestroomen, verjaagd, en alleen de meester-waker van den vuurtoren van Saint-Gildas heeft kunnen bevroeden, welk een on heil plaats greep. De zeer gezochte kust, die zoo bijzonder de toeris ten aantrekt, en door de visschersbevolking zelden geheel wordt verlaten, was zoodanig door de beu kende windstooten bewerkt dat het opstuivend voch tige zand alle verblijf er onmogelijk maakte. Vooral toen na vijf uur het noodweer zijn grootste kracht ging bereiken, werd alle zicht onmogelijk. Wel hadden van de hoogere kustrotsen een aantal visschers de naderende boot met het oog gevolgd, doch, wanneer het schip al aan het oog onttrokken werd. was dat alleen nog geen reden tot ongerust heid, aangezien de steeds toenemende hoogte der b>.- ren het vaartuig aan het oog kon onttrekken. Men kende trouwens het ranke schip en wist het aan goede stuurmanshand toevertrouwd. De wate ren zijn hier niet zonder gevaar, maar men had wel erger gezien en de „Saint Philibert" zelf had wel zwaarder stormen doorstaan De kust werd geheel verlaten en eerst als het drama reeds langen tijd was voltrokken, zou de kust worden opgeschrikt. De kustwachter Guillaume van den vuurtoren van Saint-Gildas had het stoomschip vrijwel kunnen vol gen van het oogenblik dat het. 't bekende eiland van Noirmoutier verlatend, naar de breede monding van de Loire opstoomde. Het was hem niet ontgaan, dat het schip een moei lijke reis had. Vooral toen het schip d e landpunt van Saint-Gildas naderde en zoodanig uit de rich ting gezet werd, dat het naar Préfeuilles scheen te koersen. Hij bemerkte echter, dat de kapitein alle pogingen in het werk zette om weer de Loire-monding te be reiken. Omstreeks zes uur in den namiddag passeerde het schip echter de rotsige punt van Saint-Gildas en het bevond zich toen in de streek, waar zeker 10 me ter water staat, doch waar de zeer rotsige bodem het varen zeer moeilijke maakt, zoodat het schip wel hevig moest stampen. Niet alleen zag hij het schip hevig door de golven gebeukt, maar hij bemerkte zeer goed, dat het naar bakboordzij hevig overhelde. Zooals de positie van het schip toen was, vonden de opvarenden slechts aan stuurboordzijde eenige beveiliging tegen het overko mend water en die onvoorzichtigheid moet niet te ont gaan zijn geweest, waar de opvarenden reeds gemi- men tijd aan den ontzettenden angst ten prooi zijn geweest, terwijl het heftige rollen van het schip het grootste deel der opvarenden zeeziek moet hebben gemaakt. Ondanks regen en wind, zag hij plotseling het schip zoodanig overhellen, dat hij meende, dat het omsloeg, maar de boot rediseerde zich weer, doch niet voor langen tijd. Zooals gewoonlijk, naderen de rampspoedige grond golven in een tempo van drieën, en het schip werd dan ook onmiddellijk daama opnieuw opgenomen, overgebogen en omgeworpen en dezen keer zag de kustwacht het niet meer zich oprichten. De derde golf moet reeds over het drama zijn heengerold. Maar dat ontzettend gebeuren gadeslaand, heeft de kustwachter toch niet in het zoo plotseling verzwel gen van het groote schip kunnen geloovcn. Zoo zon der worsteling leek het aanschouwde hem een ban ge droom. Hij spande zich in om met zijn instrumen ten de zee af te zoeken, of niet tenminste de romp van het schip, een voor- of achtersteven zich zou vertoonen. Maar hij zag niets meer en weldra moest hij wel in de werkelijkheid gelooven. Hij snelde dan ook naar de telefoon en alarmeerde de nabijzijnde hulpposten en riep de reddingsbooten op van Préfailles en Noirmoutiers. Ook werden de seinen gegeven aan de loodsbooten in de Loirebaai. De loodsboot, die uitgevaren was om een vracht vaarder te gaan binnenloodsen, kon snel op de plaats des onheils zijn. De meeste reddingsbooten op de kust konden om het noodweer en de hevige branding er zelfs niet aan denken, uit te varen. Alleen de reddingsbooten van Pornic en van Pla- zic konden zee kiezen, zonder al te groot gevaar, op de rotsnaalden verbrijzeld te worden. naar; 13. Malie B, eig. H. Thles, Hoorn, ber. W. Geersen; 14. Sllent Nancy, eig. Th. Smit, Alkmaar, ber. W. Geersen; 15i Odesao, eig J. W. Borst, Castrlcum, ber. J. van Leeuwen Sr.; 16. Uniform, eig. J. W. Borst, Cas trlcum, ber. J. van Leeuwen Sr.; 17. Catharina Spier, eig. G. Hart, Medembllk, berijder eigenaar; 18. Meteor. eig. K. Hart, Medemblik. ber. G. Hart; 19. Maggy Hen- ry. eig. J. Schoon, Medemblik, berijder F. Broers; 20. Rouletto, eig. T. Vos, Mldwoud, ber. T. Vos. Een prachtig getal, zoo men ziet Zaterdag hopen we de handicap te vermelden. WIERINGEN De ophaalbrug, die vroeger aan de Ewijcksluis stond, wordt nu door de firma Hermans van den Oever op sluis I opgesteld. Degene die kostgangers, landarbeiders werkzaam bij de Grond Mij. (Wlerlngermeerpolder) kunnen plaatsen, gelieve dit ten spoedigste op te geven bij de arbeidsbeurs te Hlppolytushoef. Hiervoor is de arbeidsbeurs openge steld van 7 tot 8 uur, 9 tot 17 uur en van 19—20 uur. Op te geven met of zonder beddegoed. LANGEND IJ K NOORDSCHARWOUPE. De afdeeling Langendijk van den Alg. Ned. Geheelont- houdersbond hield dezer dagen een h.h. vergadering. Besloten werd een blauwe vlag aan te schaffen voor de afdeeling en f 5 bij te dragen aan een boom, welke geplant ral worden voor wijlen Prof. van Rees. Als af gevaardigde naar de meeting te Zaandam op 5 Juli werd gokozen Jac. Schuit, terwijl getracht zal worden meer dere leden en belangstellenden mee te krijgen. De be- De ramp had juist plaats gegrepen boven de go- vaarJijke rolscnbaukcn van Chaielier, op vijf kilome ter afstands van Saint-Nazaire. Toch gelooft men niet, dat het schip op een rots is gestooten, want de ge redden hebben hel gevoel gehad, dat de gcheelc boot werd omgeworpen en met de romp omhoog in de diep te verdween. In Saint-Nazalre was de noodlottige tijding van de kustwaent van Saint-Gildas onmiddellijk bekend en daar had men zware slecpbooicn uitgezonden om assis- tentie te vcrleenen. Assistentie, dio niet meer baten kon, daar slechts dc sn: aanwezige loodsboot zeven overlevenden had opgep.r.i, die, aan een omgeslagen reddingsboot van de „Saint Philibert" vastgeklampt, rondzwalkten, terwijl een achtste geredde door de red dingsboot van Plavic is opgepikt kunnen worden. Voor de rest... slechts enkele lijken. De storm was op zijn hevigst, de golven het krachs tigst ontketend, toen de prachtige boot het moeilijkst punt van den overtocht had bereikt en de vernietigende greep was zoo fel, dat de slachtoffers niet werden te rug gegeven. Toen diep ln den nacht de sleep- en red dingsbooten te SaintrNazaire terugkeerden, door een stad in angst en vertwijfeling ontvangen, konden, be halve de acht geredden, slechts een viertal lijken wor den ontscheept. En ook heden zijn dc meeste booten ouverrichterzake teruggekeerd en zijn slechts enkele lijken drijvend gevonden. Liet de ontzettende omvang van den ramp niet den minsten twijfel, Nantes, waarvan het meerendeel der passagiers afkomstig was, werd nog In een flauwe hoop gelaten. Men had daar eerst de autoriteiten en de ree derlj gewaarschuwd en bij de onzekerheid en vaagheid der tijdingen had men de bevolking eerst langzaam op het gebeurde zoeken voor te bereiden. Maar de angst lag reeds op het gelaat der velen, die naar de kaden kaden gestroomd, lang voor dat de boot had moeten terugkeeren, aangezien het stormweer de ergste beduchtheden had doen ontstaan. Maar aanvankelijk had de reederij vertrouwen kun nen uitspreken in de bevarenheid van den kapitein, die reeds gepensionneerd was, doch voor deze bijzondere excursie zich nog weer beschikbaar had gesteld. Wat echter thans bijzonder treft, is de verhouding tusschen het aantal passagiers en dat der bemanning, waar het dienstpersoneel slechts uit zeven man heet te bestaan, terwijl de passagiers waarschijnlijk 467 heb ben bedragen. Het juiste aantal passagiers is niet be kend, maar waar de ochtend zeer schoon was, gelooft men niet dat velen zich van het uitstapje hebben doen weerhouden. Men was 's ochtends om acht uur uit Nan tes vertrokken en, hoewel er een fiksche bries stond, bemerkte men eerst ln den breeden Loiremond, dat de zee zeer bewogen was. Het aantal passagiers, door zee ziekte aangetast, steeg dan ook aanmerkelijk, voor dat het eiland van Noirmoutier werd bereikt, doch één der overlevenden, Daniël Duverger, kon toch verklaren, dat wat de heenreis betrof,,, het nog al ging." Toch hebben een aantal passagiers den terugtocht niet durven aanvaarden en die hebben het eiland in zijn lengte gevolgd om den dam te bereiken, die bij laag water het eiland met de kust verbindt. Omtrent die pas sagiers verkeert men wat aantal betreft nog in het duis ter en daarom Is het eerst na gerulmen tijd mogelijk als alle vermissingen zijn gesteld, het juiste aantal slacht offers van de ramp te tellen. Nantes is een ontzettenden nacht ingegaan, daar wel dra alle ongerusten voor de reederij en bij autoriteiten samenstroomden om Iets omtrent de noodlottige excur sie te vernemen. De meest ontzettende tooneelen speelden zich af, toen de verschrikkelijke mare in het publiek doordrong. De autoriteiten hadden de mobiele brigades naar de kust gezonden voor het afzoeken van het strand en ook wa ren nieuwe booten uitgezonden, op het oogenblik, dat de storm In hevigheid afnam. Eerst bU het ontwaken verna men de kustplaatsen, welk een onheil had plaats gegre pen. In het ziekenhuis van Saint-Nazaire, waar de geredden waren ondergebracht, werd het eerste tipje opgelicht van het ontzettende drama Eén der geredden, die twee uren heeft rondgezwalkt met de omgeslagen boot van het verongelukte stoomschip, zei meer dan een uur lang zijn jonge vrouw te hebben vastgehouden, doch daarna had hij niet voldoende kracht meer en moest haar loslaten. Die boot was onzinkbaar. Hij had ze niet aanstonds bereikt, maar, na gerulmen tijd te hebben rondgezwom men, met uiterste krachtsinspanning zijn vrouw aan de golven betwistend, had hij de omgeslagen boot met en kele schipbreukelingen gezien en had ze zwemmend we ten te bereiken en zich kunnen vastklampen. Een ander geredde, dien men vroeg, of men zijn familie zou waarschuwen, gaf in wanhoop het ontzettende ant woord: „Mijn familie, niet noodig, die ligt in zee." En spoedig wist men uit zijn woorden te begrijpen, dat hij zijn vrouw, dochter en schoonmoeder had verloren» De slachtoffers, die heden door de uitgezonden booten zijn gevonden, meest vrouwen, toonen wel, hoe ontzet tend de zee gespookt heeft Van bijna alle lijken zijn de kleeren weggeslagen. Alle geredden geven dezelfde lezing omtrent de oor zaak der ramp: het enorm aantal zeezieken, dat zich te gen de dekleuningen ophield en slechts de windstooten en het overkomend water kon ontgaan, door zich aan stuurboordzijde op te houden. En men kan zich voorstellen, dat de bemanning niet bij machte is geweest ze van dat gevaar terug te houden. Het schip heeft daardoor slagzij gemaakt en een ge weldige golvenstuwing heeft het drama voltooid. Nu 465 dooden. Tot zoover bovengenoemden correspondent Volgens het laatste bericht moet het totaal aantal slachtoffers 465 bedragen. schrijvingsbrief voor de alg. vergadering van den bond word behandeld en als afgevaardigde gekozen S. v. d. Veer en C. de Jong Jr. Als hulpbesteller ten postkantore is aangesteld ds heer J. Wiersma. Dinsdag werd de eerste veiling van nieuwe aard appelen gehouden. Er waren een 12-tal aanvoerders. Er werden prijzen besteed van f 6.50—f 9 per 100 K.G. De sedert jaren bestaande Vrouwenclub van de Oosterstraat zal Dinsdag 23 Juni a.s. haar jaarlijkache uitgaansdag houden, met als bezichtiging de bloemen veiling te Aalsmeer, Haarlem, BLoemendaal e.o.. bezoek aan Tuachinskl te Amsterdam, enz. Het gezelschap, b* staande uit 33 dames, zal de reis per groote touringsca* ondernemen. Doch ook de mannon van de Oosterstraat laten het er niet bij zitten en zullen alzoo, zonder het spiedend oog van „vrouwlier' op Zaterdag 20 Juni een reisje ondernemen naar LJmulden en Schiphol. (Ons Weekblad). OUKDARSPEL. Bij den houthandel Fa. J. Eecen alhier heerscht tegen» woordig groote drukte. Vele losse arbeiders zijn te werk gesteld. Sport Andijk 1—D.T.S. 2, 2—1. 2de ronde Gouden kruis. Op het D.T-S.-terreln zullen Zondagmiddag a.z voetbalwedstrijden voor adspiranten plaats vinden- Eenige vereeniglngen uit de omgeving zijn hiervoor o.m. uitgenoodigd. Op het terrein van den heer Jansen zal het circu* Royal a.s. Zaterdag en Zondag een voorstelling geven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 2