11(11111 Billis- Aimtntit- LulMlil Woensdag 1 Juli 1931. CIAC 74ste Jaargang No. 8891 COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag. Woensdag, Donder dag cn Zaterdag. Bij inzending tot 8 morgens 8 uur, worden Adver- teiiliën nog zooveel mogelijk in het eeratuitfcoiiiend nummer geplaatst Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIöN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere régel meer 20 cent (bewijsno. Inbegrepen) Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMEll BESTAAT DIT TWEE BLADEN. Eerste Blad. De reis om de wereld per vliegtuig. Post en Gatty weer In Amerika terug. Misschien in negen dagen de heele wereld rond. V.D. verneemt uit New York: De beide Amerikaansche vliegers Post en Gatty zijn weer op Amerikaansch grondgebied geland na juist een week geleden op Dinsdag 23 Juni van het New Yorksche \diegveld Field te zijn vertrokken. In vlot tempo en zonder incidenten vlogen zij via Mos kou Irkoetsk en Charbarowsk over Siberië om thans te Nome in Alaska te landen. Na een korte tusschenlanding startten de vliegers weer om hun vlucht voort te zetten naar Fairbanks in Alaska. Nadere bijzonderheden. Post en Gatty, de twee Amerikaansche vliegers, die aan het Phileas Foggen zijn, hebben hun tweeden Oce aan thans achter zich. Maandagochtend om kwart voor twee Greenwichtijd zijn zij te Nome in Alaska aange komen. Zij hadden de reis over land en zee van Cha- barofsk naar Nome in 16 uur en drie kwartier afgelegd Te Nome was een groote menigte saamgestroomd om de vliegers te begroeten, doch door het slechte zicht kon den Post en Gatty het landingsterrein niet vinden. Zij daalden te Solomon op 36 mijl van Nome af. Na een rust van nog geen drie uur stapten de onvermoeibare vliegers weer in hun toestel en vertrokken naar Fair banks, ook nog In Alaska gelegen, een afstand van 520 mijl, waar zij inmiddels ook al weer veilig zijn aangeko men. Vandaar hebben zij nog ongeveer 3500 mijl af te leggen naar New York. Hun eerste station zal Edmon- ton in Alberta zijn. Zij hopen hedenavond New York te bereiken, d.w.z. dat zij dan in ongeveer negen dagen de reis om de wereld volbraoht zouden hebben. Verleden week Dinsdagochtend omstreeks tien uur zijn Post en Gatty van het vliegveld Roosevelt bij New York vertrokken, 's Avonds om kwart over vijf waren zij te Harbour Grage op Newfoundland, vanwaar zij om tien uur de groote reis over den Atlantischen Oceaan aanvingen, Woensdagmiddag om kwart voor een landden zij te Chester in Engeland, vanwaar zij om 2 uur naar Hannover vertrokken. Daar namen zij rust van 6.20 tot 7.10 en om half negen 's avonds kwamen zij op het Tem- pelhofer vliegveld te Berlijn aan. Den volgenden och tend om half acht gingen zij door naar Moskou, waar zij 's middags kwart voor vier aankwamen, 's Nachts om 3 uur (Greenwichtijd wel te verstaan, In werkelijk heid dus later op den dag) snorden de motoren alweer en begaven zij zich op weg naar Novosibirsk, een reis van 11% uur. Dien avond om kwart voor elf gingen zij door van Novosibirsk naar Irkoetsk, waar zij Zater dagochtend om 7 uur tien aankwamen en 's middags om 2 uur G. T. (d.w.z. bij het aanbreken van den dag) doorvlogen naar Blagowetsjensk. Hier was de tocht bij na ten einde geweest, doordat het toestel in een modder kuil terecht kwam. waar het slechts met behulp van een tractor uitgehaald kon worden. Zondagochtend wis ten zij echter in een vlucht van vier uur Chabarofsk te bereiken, waar zij dadelijk brandstof gingen bijladen en hun motor gingen nazien voor den tocht over den Groo- ten Oceaan. Om 9 uur Greenwichtijd Maandagochtend gingen zij de lucht in en om kwart voor twee waren zij te Solomon. Niet alleen behoort een vlucht over den Grooten Oce aan nog steeds tot de zeldzame verrichtingen en is een vlucht over den Atlantischen Oceaan ook nog geen alle- daa-gsch feit, doch het volbrengen van twee dergelijke belanghijke vluchten binnen een week tijds is een ver richting, die met Bewondering moet worden gadegesla gen, zoowel om het groote uithoudingsvermogen en de geestkracht, die daarvoor noodig zijn, als ook om het groote meesterschap over toestel en motor, dat er uit spreekt. Om zooveel uit het materiaal te halen moet niet alleen dat materiaal van uitstekende kwaliteit zijn, maar moeten ook zü. die er mee omgaan er ten volle mee ver trouwd zijn. De verrichting van Post en Gatty, of ztj heden New York halen of niet, is geweldig en plaats: hen onder de eerste vliegers der wereld. Ongetwijfeld is er een zekere dosis geluk noodig voor een verrichting als de hunne, maar dat geluk kan alleen zijn weggelegd voor hen, die alle eigenschappen bezitten om er van te proviteeren en dat blijkt met Post en Gatty het geval te zijn. Tenslotte zij tegenover eventueel© nurkeche opmerkin gen nog erkend, dat een reis New YorkNew York, die steeds boven den 40sten breedtegraad blijft, geen reis om de wereld Is, in dien zin, dat een afstand, gelijk aan den omtrek der aarde wordt afgelegd, maar ook dat zal aan onze bewondering voor de belde Amerikaan sche vliegers, als zij heden of desnoods morgen inder daad hun doel mogen bereiken, niet den minsten afbreuk doen. Noodlottig vieg-ongeluk. Twee personen gedood. Overmoedig Fransch vlieger wilde zijn familie zijn be hendigheid toonen. Tengevolge van den overmoed van een Fransch militair vlieger, is in de nabijheid van Chateauroux een vreeselijk ongeluk gebeurd. De vlieger was met een jachtvliegtuig opgestegen, toen hij op dtn straat weg een auto zag, waarin zijn zwager, diens vrouw e. nog twee personen gezeten waren. Uit puren over moed ging hij vlak hoven den auto cirkelen. Op een gegeven moment kwam hij iets te laag. Een der wie len van zijn toestel sloeg tegen de hoofden van de inzittenden van den auto. De zwager van den vlieger en zijn vrouw werden op slag gedood, een derde werd zwaar gewond Ernstige onlusten te S a 1 o n i k i- Vele Joodsche woningen in brand gestoken. V.D. verneemt uit de Grieksche hoofdstad: Nadat in de laatste dagen reeds te Saloniki ver schillende botsingen tusschen Grieken en Joden heb ben plaats gevonden, hebben de incidenten Maandag avond in de gehecle stad een zeer ernstigen omvang aangenomen. Groepen vluchtelingen uit Klein-Azië trokken de 'odenwijk in en overvielen op verschillende plaatsen de Joden. Ee$ officier van de vlieger-manschappen, die zich bij de nationalisten hadden aangesloten, werd door de Joden tijdens een gevecht ernstig mishandeld. De nationalisten legden twee groote houtvuren aan, waardoor een aantal woonhuizen en de synagoge in de asch werden gelegd. Onder de bevolking ontstond een paniek en in nachtgewaad stormden velen de straat op. Inmiddels hadden de communisten demonstraties belegd tegen de nationalisten, waardoor de verwar ring nog vergroot werd. I)e gouverneur der stad heeft den staat van beleg afgekondigd. De incidenten worden voornamelijk toegeschreven aan de agitatie van nationalistische elementen. Nader wordt nog gemeld, dat 250 Joodsche gezinnen dakloos zijn. Het platgebrande stadsgedeelte is thans door troe pen afgezet om verdere ongeregeldheden te voorko- Drama te Lonneker. Meisje door een jongeman ernstig met een scheermes verwond. De dader poogt daarna zelfmoord te plegen. Gistermiddag heeft te Lonneker een jongmensch, een meisje aan hals en gelaat ernstig verwond, zoo dat haar opneming in het ziekenhuis noodzakelijk was. De dader, die terstond kon worden aangehouden, wist zich, toen hij naar het politiebureau werd ge bracht, eensklaps los te rukken en wierp zich voor een naderende auto. Hij liep dientengevolge zooda nige verwondingen op, dat ook hij naar het zieken huis moest worden vervoerd. Zijn toestand is zorgwekkend. Nader wordt nog vernomen, dat de dader, een 26- jarig jongmensch, zich vervoegde aan de woning van zijn vroegere verloofde, op het Mercuriusploin en haar te spreken vroeg. Toen het meisje verscheen, heeft hij haar met een scheermes aangevallen en haar verschillende verwon dingen toegebracht. In ernstigen toestand is het slachtoffer naar het zie kenhuis in Enschedé overgebracht. Vliegmachine-snelhsden bij de spoorwegen. BELOFTEN VAN DE „RAILS-ZEPPELIN". Het snelverkeer der toekomst. De propellerwagen van Ir. Kruckenberg, door den volksmond de ..Zeppelin op rails" gedoopt, heeft den afstand HamburgBerlijn, waarover de express 3 uur doet, in 98 minuten afgelegd. Men heeft dit beschouwd als een spannende recordrit Een vliegtuig heeft met de rail Zeppelin om het hardst gevlogen en tiendui zenden hebben er onderweg en in Berlijn met verba zing naar staan kijken. De eeuw der techniek heeft de menschen weer in haar macht gehad. Doch de rit beteekent nog veel meer dan de geslaagde proef van een vernuftige vinding. Zij beteekent een nieuw tijd perk voor het nan de narde geboden verkeer. De be proefde oude spoorbaan, die al tientallen jaren in haar verdere ontwikkeling door onoverkomelijke be zwaren werd tegengehouden en die daardoor ook ©en steeds kleiner aandeel in het verkeer kreeg, heeft nu weer een toekomst voor zich. Men heeft de ne gentiende eeuw wel eens de eeuw der spoorwegen ge noemd en de twintigste die van den benzinemotor. Dat was een beetje overijld gezegd. Spoorweg en ex plosiemotor zijn nu met elkaar veroenigd in de rails- Zeppelin, die de goede eigenschappen van beide naar voren brengt. De voordeelen van de rails-Zeppelin. De spoorwegen hebben al tientallen jaren met moeilijkheden te kampen gehad. De laatste jaren vooral werd het nutobusverkeer een geduchte con current. De stoommachine op wielen ls slechts ren dabel bij vervoer in het groot, doch lange treinen be- teekenen naar verhouding minder sterk bezette wa gens. Voor het vervoeren van groote menschen- massa's heeft de trein zijns gelijke niet, doch wanneer er geregeld kleine aantallen personen vervoerd moe ten worden, zijn vliegtuig en autobus beter geschikt Door de railszeppelin kunnen de spoorwegen thans echter ook hiermee concurreeren. Zij kunnen zich beter aanpassen aan het verkeer en zullen daarin dan ook weer een voornamere plaats gaan innemen. Dit is de grootste vooruitgang. De tweede is de bijna verdubbelde snelheid, die nog hooger schijnt te kunnen worden opgevoerd. Dat beteekent een geduchte concurrentie voor het vlieg tuig, dat tot dusver juist om zijn snelheid werd ge kozen, ondanks het grootere risico, de afhankelijk heid van weersgesteldheden en landingsterreinen. Het snelverkeer zal vermoedelijk van het vliegtuig naar de rails-zeppelin overgaan. Dat beteekent een voor deeltje voor de spoorwegen, doch nog meer voordeel .,or de menschen met kleine beurzen, die tot nu toe snelheden van 200 K.M. per uur niet konden betalen. Want in tegenstelling met het vliegtuig is de rails- zeppelin geschikt voor massavervoer, doordat de be drijfskosten van Kruekenbergs vervoermiddel betrek kelijk laag zijn. Volgens de voorloopige berekeningen zouden de tarieven tusschen de 2e en 3e klas prijzen der tegenwoordige sneltreinen komen te liggen. Dat zou een omwenteling In de vervoerstarieven beteeke- nen. Alle rijtijden voor binnen- en buitenlandsche tra jecten zouden gehalveerd kunnen worden, wat nieu we mogelijkheden brengt voor handel en industrie. Vooral de groote internationale spoorlijnen worden op een geheel nieuwe leest geschoeid: ParijsWar schau in 10 uur en RerlijnPeking met de Trans- siberische spoorweg 4 of 5 dagen inplaats van 15. Een omwenteling op spoorweggebied. Men moet nu echter niet denken, dat morgen aan den dag alle spoorwegmaatschappijen ter wereld hij Kruckenberg een paar duizend propellerwagens be stellen en dat over een half jaar het bliksemverkcer begint Zoo vlug gaat dat niet. Het bovenstaande is echter geen fantasie, het is volkomen uitvoerbaar, doch er moet eerst een massa voorbereidend werk worden gedaan. De geheelc onder- en bovenbouw van den spoorweg, het signaalwezrn en de berichtendienst zijn op de tegenwoordige snelheden ingesteld. Dit alles moot dus veranderd worden. De ernstige moei lijkheid is misschien wel, dat verscheidene tracé's veranderd moeten worden. De tochten zijn berekend op maximumsnelheden van 80 of 100 K.M. per uur, in bergachtige streken dikwijls voor nog minder. De spoorweg Berlijn—Hamburg loopt bijna kaarsrecht door de eentonige Noordduitsche laagvlakte en heeft vrijwel geen bochten. Daarom behoeft er ook niets aan veranderd te worden. Doch bijna alle andere tra jecten moeten eerst min of meer belangrijke wijzigin gen ondergaan. Dat kost tijd en vooral geld. De onderlinge afstanden der signalen volgens het bloksysteem, moeten vergroot worden, .vant de pro pellerwagen heeft natuurlijk een langeren remaf stand. De moderne optische signalen moeten door ge heel automatisch werkende vervangen worden, om dat zij bij geweldige snelheden al te gemakkelijk over het hoofd gezien kunnen worden. Toch zijn de Duit sche staatsspoorwegen van plan om binnen afzienba- ren tijd dit snelverkeer op het traject BerlijnHam burg in te voeren. Dit groote bedrijf bewijst daarmee, dat de belangstelling voor het nieuwe vervoermiddel oprecht is. Anders had men ook niet de proeven van Kruckenberg gefinancierd. Het traject Berlijn—Ham burg is niet alleen technisch zeer geschikt door de weinige bochten, doch ook economisch, doordat tus schen deze twee groote steden het doorgaand verkeer het drukst is. Eerst wanneer op dit traioct bedrijfser varing is verkregen, kan er een besluit genomen worden over andere trajecten, waarvan het meest in aanmerking komen Berlijn—Keulen en Berlijn— Frankfurt am Main—Bazel. De reizigers zullen voor- looplg nog wel wat moeten wachten op de veelbe lovende railszeppelin, doch dat komt niet door „mis plaatste conservatisme" van de spoorwegmaatschap pijen, doch door de noodzakelijkheid om de reeds be reikte resultaten nog nader te bestudeeren. (Nadruk verboden.) Z IJ P E Achter op een motorfiets gereden. Ernstige botsing tnsschen auto en mo torrijder op den Rijksweg tnsschen Bur. gervlotbrug en SL Maartensvlotbrug. In den nacht van Maandag op Dinsdag had een zeer ernstige aanrijding op den Rijksweg langs het Noordhollandsch Kanaal tusschen Burgervlotbrug cn St. Maartensvlotbrug plaats. Een luxe auto rechta wijkend om een andere auto, uit tegenovergstelde richting te passeeren. reed met volle vaart, doch ge dempte lichten van achteren op één voor hem rij denden motorrijder in, die naar alle waarschijnlijk heid geen achterlicht op had. Naar wij vernamen kwam de motorrijder van Koedijk. Na door den dokter van St. Maartensbrug verbonden te zijn, werd hij naar zijne woning vervoerd. De motorfiets was totaal vernield, doch de auto kon later weer rijden de naar huis gaan. RECHTSZAKEN. HET SPOORWEGONGELUK BIJ BLERIK. De wachteres tot een maand veroordeeld. De rechtbank te Roermond heeft gister uitspraak gedaan in de zaak tegen de spoorwegwachteres E. J. te Grubbenhorst. Zij heeft terecht gestaan, omdat zij den overweg over den weg Bleiik-Horst open heeft gelaten bij het naderen van den personentrein 1730 uit Blerik, zoodat de autobus, bestuurd door J. A. Weeferink, werd aangereden en vernield en eenige personen zijn gedood. Het is aan haar schuld te wijten dat gevaar is ontstaan, welk feit iemands dood tengevolge heeft gehad. Subsidiair werd het veroorzaken van den dood door schuld ten laste gelegd. Vcrd. werd veroordeeld tot 1 maand hechtenis we gens het doen ontstaan van gevaar voor verkeer door mechanische kracht over een spoorweg. Van het overige ten laste gelegde is verd. vrijgesproken. De eisch was drie maanden hechtenis. HET DRAMA TE BILTHOVEN. Straf met twee jaar verminderd. Gistermorgen heeft het Amsterdamsche gerechts hof arrest gewezen in de zaak tegen Sono. den Ja- vaanschen bediende die eenigen tijd geleden te Bilt- hoven mevrouw Soeparwi en haar heide zoontjes van het leven heeft beroofd. Het Hof vernietigde op formula gronden het Utrechtsche vonnis, waarbij verdachte was veroordeeld tot 12 jaar gevangenis straf en legde hem een gevangenisstraf op van 10 jaren. In zijn arrest overwoog het hof. dat de drie dood slagen als één handeling moeten worden bezien. Als verzachtende omstandigheden nain het hof aan, dat verd. nog van zeer jeugdigen leeftijd is en een vrijheidsstraf zal moeten ondergaan ver van zijn ge boortegrond. HAAR MAN UIT HET RAAM GEDUWD. De rail-zeppelin. Verdachte vrijgesproken. Het Amsterdamsche gerechtshof heeft gister de vrouw G. v. D. uit Utrecht, die verdacht werd van poging om haar man te dooden door hem uit het raam te duwen, vrijgesproken. Het O.M. had 3 jaar en zes maanden gevangenis straf geëischt, terwijl de Utrechtsche rechtbank de vrouw tot vijf jaar met aftrek van een deel der voorloopige hechtenis had veroordeeld. Het hof nam in aanmerking, dat het herinnerings vermogen van den man zoodanig geschokt was, dat op zijn verklaringen geen veroordeeling kan vol gen. HET VERSCHE KADETJE. Vrijspraak. Voor de Vijfde Kamer der Amsterdamsche Recht bank heeft onlangs terecht gestaan een hotel-di recteur. verdacht van overtreding der Arbeidswet. Hij zou in de keuken van het hotel bakkerij-arbeid hebben doen verrichten, door brood te doen bakken en dit aan de gasten vóór tien uur te verstrekken, terwijl in de keuken geen arbeidslijst hing voor den man, die de bakkerij arbeid verrichtte. De kantonrechter mr. Fontein sprak verdachte vrij. In hooger beroep eischte de officier een geld boete van één gulden. De rechtbank, gister vdnnis wijzende, heeft den hoteldirecteur vrijgesproken, overwegende dat men zich aan het taalkundige be grip van bakkerij moet houdep, terwijl in het on derhavige geval niet in een bakkerij, doch in een keu ken gebakken is. die daardoor niet tot 'n bakkerij kan worden aangemerkt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 1