11(11111 Billis-
Aimtntit- LulMlil
Woensdag 1 Juli 1931.
CIAC
74ste Jaargang No. 8891
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag. Woensdag, Donder
dag cn Zaterdag. Bij inzending tot 8 morgens 8 uur, worden Adver-
teiiliën nog zooveel mogelijk in het eeratuitfcoiiiend nummer geplaatst
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TIöN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere régel meer 20 cent (bewijsno.
Inbegrepen) Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMEll BESTAAT DIT TWEE BLADEN.
Eerste Blad.
De reis om de wereld
per vliegtuig.
Post en Gatty weer In Amerika terug.
Misschien in negen dagen de heele wereld
rond.
V.D. verneemt uit New York:
De beide Amerikaansche vliegers Post en Gatty zijn
weer op Amerikaansch grondgebied geland na juist een
week geleden op Dinsdag 23 Juni van het New Yorksche
\diegveld Field te zijn vertrokken.
In vlot tempo en zonder incidenten vlogen zij via Mos
kou Irkoetsk en Charbarowsk over Siberië om thans te
Nome in Alaska te landen.
Na een korte tusschenlanding startten de vliegers
weer om hun vlucht voort te zetten naar Fairbanks in
Alaska.
Nadere bijzonderheden.
Post en Gatty, de twee Amerikaansche vliegers, die
aan het Phileas Foggen zijn, hebben hun tweeden Oce
aan thans achter zich. Maandagochtend om kwart voor
twee Greenwichtijd zijn zij te Nome in Alaska aange
komen. Zij hadden de reis over land en zee van Cha-
barofsk naar Nome in 16 uur en drie kwartier afgelegd
Te Nome was een groote menigte saamgestroomd om
de vliegers te begroeten, doch door het slechte zicht kon
den Post en Gatty het landingsterrein niet vinden. Zij
daalden te Solomon op 36 mijl van Nome af. Na een
rust van nog geen drie uur stapten de onvermoeibare
vliegers weer in hun toestel en vertrokken naar Fair
banks, ook nog In Alaska gelegen, een afstand van 520
mijl, waar zij inmiddels ook al weer veilig zijn aangeko
men. Vandaar hebben zij nog ongeveer 3500 mijl af te
leggen naar New York. Hun eerste station zal Edmon-
ton in Alberta zijn. Zij hopen hedenavond New York te
bereiken, d.w.z. dat zij dan in ongeveer negen dagen
de reis om de wereld volbraoht zouden hebben.
Verleden week Dinsdagochtend omstreeks tien uur
zijn Post en Gatty van het vliegveld Roosevelt bij New
York vertrokken, 's Avonds om kwart over vijf waren
zij te Harbour Grage op Newfoundland, vanwaar zij om
tien uur de groote reis over den Atlantischen Oceaan
aanvingen, Woensdagmiddag om kwart voor een landden
zij te Chester in Engeland, vanwaar zij om 2 uur naar
Hannover vertrokken. Daar namen zij rust van 6.20 tot
7.10 en om half negen 's avonds kwamen zij op het Tem-
pelhofer vliegveld te Berlijn aan. Den volgenden och
tend om half acht gingen zij door naar Moskou, waar
zij 's middags kwart voor vier aankwamen, 's Nachts
om 3 uur (Greenwichtijd wel te verstaan, In werkelijk
heid dus later op den dag) snorden de motoren alweer
en begaven zij zich op weg naar Novosibirsk, een reis
van 11% uur. Dien avond om kwart voor elf gingen zij
door van Novosibirsk naar Irkoetsk, waar zij Zater
dagochtend om 7 uur tien aankwamen en 's middags om
2 uur G. T. (d.w.z. bij het aanbreken van den dag)
doorvlogen naar Blagowetsjensk. Hier was de tocht bij
na ten einde geweest, doordat het toestel in een modder
kuil terecht kwam. waar het slechts met behulp van
een tractor uitgehaald kon worden. Zondagochtend wis
ten zij echter in een vlucht van vier uur Chabarofsk te
bereiken, waar zij dadelijk brandstof gingen bijladen en
hun motor gingen nazien voor den tocht over den Groo-
ten Oceaan. Om 9 uur Greenwichtijd Maandagochtend
gingen zij de lucht in en om kwart voor twee waren zij
te Solomon.
Niet alleen behoort een vlucht over den Grooten Oce
aan nog steeds tot de zeldzame verrichtingen en is een
vlucht over den Atlantischen Oceaan ook nog geen alle-
daa-gsch feit, doch het volbrengen van twee dergelijke
belanghijke vluchten binnen een week tijds is een ver
richting, die met Bewondering moet worden gadegesla
gen, zoowel om het groote uithoudingsvermogen en de
geestkracht, die daarvoor noodig zijn, als ook om het
groote meesterschap over toestel en motor, dat er uit
spreekt. Om zooveel uit het materiaal te halen moet niet
alleen dat materiaal van uitstekende kwaliteit zijn, maar
moeten ook zü. die er mee omgaan er ten volle mee ver
trouwd zijn. De verrichting van Post en Gatty, of ztj
heden New York halen of niet, is geweldig en plaats:
hen onder de eerste vliegers der wereld. Ongetwijfeld
is er een zekere dosis geluk noodig voor een verrichting
als de hunne, maar dat geluk kan alleen zijn weggelegd
voor hen, die alle eigenschappen bezitten om er van te
proviteeren en dat blijkt met Post en Gatty het geval
te zijn.
Tenslotte zij tegenover eventueel© nurkeche opmerkin
gen nog erkend, dat een reis New YorkNew York,
die steeds boven den 40sten breedtegraad blijft, geen
reis om de wereld Is, in dien zin, dat een afstand, gelijk
aan den omtrek der aarde wordt afgelegd, maar ook
dat zal aan onze bewondering voor de belde Amerikaan
sche vliegers, als zij heden of desnoods morgen inder
daad hun doel mogen bereiken, niet den minsten afbreuk
doen.
Noodlottig vieg-ongeluk.
Twee personen gedood. Overmoedig
Fransch vlieger wilde zijn familie zijn be
hendigheid toonen.
Tengevolge van den overmoed van een Fransch
militair vlieger, is in de nabijheid van Chateauroux
een vreeselijk ongeluk gebeurd. De vlieger was met
een jachtvliegtuig opgestegen, toen hij op dtn straat
weg een auto zag, waarin zijn zwager, diens vrouw
e. nog twee personen gezeten waren. Uit puren over
moed ging hij vlak hoven den auto cirkelen. Op een
gegeven moment kwam hij iets te laag. Een der wie
len van zijn toestel sloeg tegen de hoofden van de
inzittenden van den auto. De zwager van den vlieger
en zijn vrouw werden op slag gedood, een derde
werd zwaar gewond
Ernstige onlusten te
S a 1 o n i k i-
Vele Joodsche woningen in brand gestoken.
V.D. verneemt uit de Grieksche hoofdstad:
Nadat in de laatste dagen reeds te Saloniki ver
schillende botsingen tusschen Grieken en Joden heb
ben plaats gevonden, hebben de incidenten Maandag
avond in de gehecle stad een zeer ernstigen omvang
aangenomen.
Groepen vluchtelingen uit Klein-Azië trokken de
'odenwijk in en overvielen op verschillende plaatsen
de Joden.
Ee$ officier van de vlieger-manschappen, die zich
bij de nationalisten hadden aangesloten, werd door
de Joden tijdens een gevecht ernstig mishandeld.
De nationalisten legden twee groote houtvuren aan,
waardoor een aantal woonhuizen en de synagoge in
de asch werden gelegd.
Onder de bevolking ontstond een paniek en in
nachtgewaad stormden velen de straat op.
Inmiddels hadden de communisten demonstraties
belegd tegen de nationalisten, waardoor de verwar
ring nog vergroot werd.
I)e gouverneur der stad heeft den staat van beleg
afgekondigd.
De incidenten worden voornamelijk toegeschreven
aan de agitatie van nationalistische elementen.
Nader wordt nog gemeld, dat 250 Joodsche gezinnen
dakloos zijn.
Het platgebrande stadsgedeelte is thans door troe
pen afgezet om verdere ongeregeldheden te voorko-
Drama te Lonneker.
Meisje door een jongeman ernstig met een
scheermes verwond. De dader poogt
daarna zelfmoord te plegen.
Gistermiddag heeft te Lonneker een jongmensch,
een meisje aan hals en gelaat ernstig verwond, zoo
dat haar opneming in het ziekenhuis noodzakelijk
was.
De dader, die terstond kon worden aangehouden,
wist zich, toen hij naar het politiebureau werd ge
bracht, eensklaps los te rukken en wierp zich voor
een naderende auto. Hij liep dientengevolge zooda
nige verwondingen op, dat ook hij naar het zieken
huis moest worden vervoerd.
Zijn toestand is zorgwekkend.
Nader wordt nog vernomen, dat de dader, een 26-
jarig jongmensch, zich vervoegde aan de woning van
zijn vroegere verloofde, op het Mercuriusploin en haar
te spreken vroeg.
Toen het meisje verscheen, heeft hij haar met een
scheermes aangevallen en haar verschillende verwon
dingen toegebracht.
In ernstigen toestand is het slachtoffer naar het zie
kenhuis in Enschedé overgebracht.
Vliegmachine-snelhsden bij
de spoorwegen.
BELOFTEN VAN DE „RAILS-ZEPPELIN".
Het snelverkeer der toekomst.
De propellerwagen van Ir. Kruckenberg, door den
volksmond de ..Zeppelin op rails" gedoopt, heeft den
afstand HamburgBerlijn, waarover de express 3 uur
doet, in 98 minuten afgelegd. Men heeft dit beschouwd
als een spannende recordrit Een vliegtuig heeft met
de rail Zeppelin om het hardst gevlogen en tiendui
zenden hebben er onderweg en in Berlijn met verba
zing naar staan kijken. De eeuw der techniek heeft
de menschen weer in haar macht gehad. Doch de rit
beteekent nog veel meer dan de geslaagde proef van
een vernuftige vinding. Zij beteekent een nieuw tijd
perk voor het nan de narde geboden verkeer. De be
proefde oude spoorbaan, die al tientallen jaren in
haar verdere ontwikkeling door onoverkomelijke be
zwaren werd tegengehouden en die daardoor ook ©en
steeds kleiner aandeel in het verkeer kreeg, heeft
nu weer een toekomst voor zich. Men heeft de ne
gentiende eeuw wel eens de eeuw der spoorwegen ge
noemd en de twintigste die van den benzinemotor.
Dat was een beetje overijld gezegd. Spoorweg en ex
plosiemotor zijn nu met elkaar veroenigd in de rails-
Zeppelin, die de goede eigenschappen van beide
naar voren brengt.
De voordeelen van de rails-Zeppelin.
De spoorwegen hebben al tientallen jaren met
moeilijkheden te kampen gehad. De laatste jaren
vooral werd het nutobusverkeer een geduchte con
current. De stoommachine op wielen ls slechts ren
dabel bij vervoer in het groot, doch lange treinen be-
teekenen naar verhouding minder sterk bezette wa
gens. Voor het vervoeren van groote menschen-
massa's heeft de trein zijns gelijke niet, doch wanneer
er geregeld kleine aantallen personen vervoerd moe
ten worden, zijn vliegtuig en autobus beter geschikt
Door de railszeppelin kunnen de spoorwegen thans
echter ook hiermee concurreeren. Zij kunnen zich
beter aanpassen aan het verkeer en zullen daarin dan
ook weer een voornamere plaats gaan innemen. Dit
is de grootste vooruitgang.
De tweede is de bijna verdubbelde snelheid, die
nog hooger schijnt te kunnen worden opgevoerd. Dat
beteekent een geduchte concurrentie voor het vlieg
tuig, dat tot dusver juist om zijn snelheid werd ge
kozen, ondanks het grootere risico, de afhankelijk
heid van weersgesteldheden en landingsterreinen. Het
snelverkeer zal vermoedelijk van het vliegtuig naar
de rails-zeppelin overgaan. Dat beteekent een voor
deeltje voor de spoorwegen, doch nog meer voordeel
.,or de menschen met kleine beurzen, die tot nu toe
snelheden van 200 K.M. per uur niet konden betalen.
Want in tegenstelling met het vliegtuig is de rails-
zeppelin geschikt voor massavervoer, doordat de be
drijfskosten van Kruekenbergs vervoermiddel betrek
kelijk laag zijn. Volgens de voorloopige berekeningen
zouden de tarieven tusschen de 2e en 3e klas prijzen
der tegenwoordige sneltreinen komen te liggen. Dat
zou een omwenteling In de vervoerstarieven beteeke-
nen. Alle rijtijden voor binnen- en buitenlandsche tra
jecten zouden gehalveerd kunnen worden, wat nieu
we mogelijkheden brengt voor handel en industrie.
Vooral de groote internationale spoorlijnen worden
op een geheel nieuwe leest geschoeid: ParijsWar
schau in 10 uur en RerlijnPeking met de Trans-
siberische spoorweg 4 of 5 dagen inplaats van 15.
Een omwenteling op spoorweggebied.
Men moet nu echter niet denken, dat morgen aan
den dag alle spoorwegmaatschappijen ter wereld hij
Kruckenberg een paar duizend propellerwagens be
stellen en dat over een half jaar het bliksemverkcer
begint Zoo vlug gaat dat niet. Het bovenstaande is
echter geen fantasie, het is volkomen uitvoerbaar,
doch er moet eerst een massa voorbereidend werk
worden gedaan. De geheelc onder- en bovenbouw van
den spoorweg, het signaalwezrn en de berichtendienst
zijn op de tegenwoordige snelheden ingesteld. Dit
alles moot dus veranderd worden. De ernstige moei
lijkheid is misschien wel, dat verscheidene tracé's
veranderd moeten worden. De tochten zijn berekend
op maximumsnelheden van 80 of 100 K.M. per uur, in
bergachtige streken dikwijls voor nog minder. De
spoorweg Berlijn—Hamburg loopt bijna kaarsrecht
door de eentonige Noordduitsche laagvlakte en heeft
vrijwel geen bochten. Daarom behoeft er ook niets
aan veranderd te worden. Doch bijna alle andere tra
jecten moeten eerst min of meer belangrijke wijzigin
gen ondergaan. Dat kost tijd en vooral geld.
De onderlinge afstanden der signalen volgens het
bloksysteem, moeten vergroot worden, .vant de pro
pellerwagen heeft natuurlijk een langeren remaf
stand. De moderne optische signalen moeten door ge
heel automatisch werkende vervangen worden, om
dat zij bij geweldige snelheden al te gemakkelijk over
het hoofd gezien kunnen worden. Toch zijn de Duit
sche staatsspoorwegen van plan om binnen afzienba-
ren tijd dit snelverkeer op het traject BerlijnHam
burg in te voeren. Dit groote bedrijf bewijst daarmee,
dat de belangstelling voor het nieuwe vervoermiddel
oprecht is. Anders had men ook niet de proeven van
Kruckenberg gefinancierd. Het traject Berlijn—Ham
burg is niet alleen technisch zeer geschikt door de
weinige bochten, doch ook economisch, doordat tus
schen deze twee groote steden het doorgaand verkeer
het drukst is. Eerst wanneer op dit traioct bedrijfser
varing is verkregen, kan er een besluit genomen
worden over andere trajecten, waarvan het meest in
aanmerking komen Berlijn—Keulen en Berlijn—
Frankfurt am Main—Bazel. De reizigers zullen voor-
looplg nog wel wat moeten wachten op de veelbe
lovende railszeppelin, doch dat komt niet door „mis
plaatste conservatisme" van de spoorwegmaatschap
pijen, doch door de noodzakelijkheid om de reeds be
reikte resultaten nog nader te bestudeeren.
(Nadruk verboden.)
Z IJ P E
Achter op een motorfiets
gereden.
Ernstige botsing tnsschen auto en mo
torrijder op den Rijksweg tnsschen Bur.
gervlotbrug en SL Maartensvlotbrug.
In den nacht van Maandag op Dinsdag had een
zeer ernstige aanrijding op den Rijksweg langs het
Noordhollandsch Kanaal tusschen Burgervlotbrug cn
St. Maartensvlotbrug plaats. Een luxe auto rechta
wijkend om een andere auto, uit tegenovergstelde
richting te passeeren. reed met volle vaart, doch ge
dempte lichten van achteren op één voor hem rij
denden motorrijder in, die naar alle waarschijnlijk
heid geen achterlicht op had. Naar wij vernamen
kwam de motorrijder van Koedijk. Na door den
dokter van St. Maartensbrug verbonden te zijn, werd
hij naar zijne woning vervoerd. De motorfiets was
totaal vernield, doch de auto kon later weer rijden
de naar huis gaan.
RECHTSZAKEN.
HET SPOORWEGONGELUK BIJ BLERIK.
De wachteres tot een maand veroordeeld.
De rechtbank te Roermond heeft gister uitspraak
gedaan in de zaak tegen de spoorwegwachteres E.
J. te Grubbenhorst. Zij heeft terecht gestaan, omdat
zij den overweg over den weg Bleiik-Horst open
heeft gelaten bij het naderen van den personentrein
1730 uit Blerik, zoodat de autobus, bestuurd door J.
A. Weeferink, werd aangereden en vernield en
eenige personen zijn gedood. Het is aan haar schuld
te wijten dat gevaar is ontstaan, welk feit iemands
dood tengevolge heeft gehad. Subsidiair werd het
veroorzaken van den dood door schuld ten laste
gelegd.
Vcrd. werd veroordeeld tot 1 maand hechtenis we
gens het doen ontstaan van gevaar voor verkeer
door mechanische kracht over een spoorweg. Van
het overige ten laste gelegde is verd. vrijgesproken.
De eisch was drie maanden hechtenis.
HET DRAMA TE BILTHOVEN.
Straf met twee jaar verminderd.
Gistermorgen heeft het Amsterdamsche gerechts
hof arrest gewezen in de zaak tegen Sono. den Ja-
vaanschen bediende die eenigen tijd geleden te Bilt-
hoven mevrouw Soeparwi en haar heide zoontjes
van het leven heeft beroofd. Het Hof vernietigde op
formula gronden het Utrechtsche vonnis, waarbij
verdachte was veroordeeld tot 12 jaar gevangenis
straf en legde hem een gevangenisstraf op van 10
jaren.
In zijn arrest overwoog het hof. dat de drie dood
slagen als één handeling moeten worden bezien. Als
verzachtende omstandigheden nain het hof aan,
dat verd. nog van zeer jeugdigen leeftijd is en een
vrijheidsstraf zal moeten ondergaan ver van zijn ge
boortegrond.
HAAR MAN UIT HET RAAM GEDUWD.
De rail-zeppelin.
Verdachte vrijgesproken.
Het Amsterdamsche gerechtshof heeft gister de
vrouw G. v. D. uit Utrecht, die verdacht werd van
poging om haar man te dooden door hem uit het
raam te duwen, vrijgesproken.
Het O.M. had 3 jaar en zes maanden gevangenis
straf geëischt, terwijl de Utrechtsche rechtbank de
vrouw tot vijf jaar met aftrek van een deel der
voorloopige hechtenis had veroordeeld.
Het hof nam in aanmerking, dat het herinnerings
vermogen van den man zoodanig geschokt was, dat
op zijn verklaringen geen veroordeeling kan vol
gen.
HET VERSCHE KADETJE.
Vrijspraak.
Voor de Vijfde Kamer der Amsterdamsche Recht
bank heeft onlangs terecht gestaan een hotel-di
recteur. verdacht van overtreding der Arbeidswet.
Hij zou in de keuken van het hotel bakkerij-arbeid
hebben doen verrichten, door brood te doen bakken
en dit aan de gasten vóór tien uur te verstrekken,
terwijl in de keuken geen arbeidslijst hing voor den
man, die de bakkerij arbeid verrichtte.
De kantonrechter mr. Fontein sprak verdachte
vrij. In hooger beroep eischte de officier een geld
boete van één gulden. De rechtbank, gister vdnnis
wijzende, heeft den hoteldirecteur vrijgesproken,
overwegende dat men zich aan het taalkundige be
grip van bakkerij moet houdep, terwijl in het on
derhavige geval niet in een bakkerij, doch in een keu
ken gebakken is. die daardoor niet tot 'n bakkerij
kan worden aangemerkt.