ARTHUR
ERGERT DE MENSCHEN.
Radioprogramma
Een record, waarover de houders niet
enthousiast zijn.
Marktberichten.
De Graf Zeppelin boren
Nederland.
Trein tegen auto.
Het gestolen luchtballonnetje
De geschiedenis van twee deugnieten.
BRIEF UIT NEW YORK
(Bijzondere orreepondentle)
40 Jaren lang heeft men op dc school aan deze en «ene
zUde van den Oceaan geleerd dat de Etfeltoren 't hoogste
bouwwerk van de wereld Is. 40 Jaar lang heeft het den
lecraar en den leerling in de Nieuwe Wereld onaange
naam getroffen, dat hot hoogste gebouw ter wereld ten
eerste geen productief gebouw, doch een gewone uit
zichttoren was en ten tweede, dat dit hoogterecord nu
juist door Europa werd gehouden. Maar sedert tweo
maanden kan. naast zoovele wereld breedte-, lengte- cn
diepterecords ook het wereld-hoogte-record voor Amerika
worden gereserveerd. In New York ia het Empire State
Building ingewijd, 102 verdiepingen hoog (eigenlijk zijn
het er maar 86) gelijk aan 380 meter, waardoor de Eif-
fcltoren dus met 80 meter wordt overtroffen! De Inwij
ding van het gebouw was een triomf, minder omdat men
het gebouw zoo erg noodlg had, dan wel omdat men
Europa weer zoo daverend had overtroffen!
Van de straat af komt men allereerst in een groote
overkapte ruimte, een soort station, geheel van marmer
gemaakt, met een olectrlsche zonneklok, windwijzer en
tocbehoorcn. Van uit dit station loopen 10 of 15 perrons
en vanaf deze perrons vertrekken ongeveer 64 liften, die
de bezoekers met een snelheid van 50 K.M. per uur naar
boven brengen. Zonder eenige training is dat nauwelijks
to doorstaan! Nadat men drie keer bij de voornaamste
tusschcnatations halt heeft gehouden stapt men op do
8Co etage uit en begint een wandeling door het gebouw.
Van do eerste tot de 86e etage: knntoorvertrekken. een
paar banken, die 5 of 10 etages hebben gehuurd, advoca
ten-kantoren, exportfirma's, makelaars, enz. enz. enz....
Als men uit de vensters kijkt merkt men eigenlijk pas.
dat men niet in een huls, maar in een toren van staal
is, die zich slechts daardoor van den Eiffeltoren onder
scheidt, dat men het stalen geraamte met ateenen heeft
bekleed.
Ook het Empire State Building „verjongt" zich naar
boven cn wat op dc parterre een uitgebreid huizenblok
was, ls hier boven slechts een 10 kamers breede en even
zoo lange toren. Maar ook een toren van 86 verdiepingen
gevuld met bureaukamers, werpt verscheidene vragen
op!
Kort verhaal
door
JONATHAN STRAX.
MIJN vriend. Arthur, is van meening dat men
het leven niet ai te ernstig op moet nemen.
Je moet altijd maar denken, zegt hij, tot een
leder, die bU hem om levensraad vraagt, dat
je op een groot veld staat, waarboven de zon schijnt Op
zoo n groot veld heb je geen schaduw, behalve.die van Je
zelf. maar daarnaar behoef je. wanneer Je geen zin hebt,
niet te kilken. Daarom Is men er nooit zeker van. hoe Ar
thur zich In een of ander milieu zal ontpoppen. Voort
durend rebelleert hij tegen de wetten der burgerlijke
moraal, doch aan zUn revoluties ontbreekt ten eene male
het teeken van waardigheid. Wanneer er nog hofnarren
in de wereld zouden zijn, wist ik een goed beroep voor
hem. Thans legt hij het er kennelijk op toe om te vege-
teeren. In New York heeft hU eens een klein restaurant
gedreven, doch Ik zou het nooit geloofd hebben, wanneer
hij mll niet verzekerd had. dat hij na tweo maanden
failliet was gegaan. Dit laatste geeft de geschiedenis
een schijn van waarheid, afgezien nog van een ernstige
poging om iets nuttigs te doen. is mij niets bekend, dat
mij tot de overtuiging kan brengen, dat h|j de arbeid
waardeert. Zijn gebrek aan ernst verhindert hem langen
tijd voor een onderwerp aandacht te hebben. Doch het
ontbreekt hem daarom nog niet aan enthousiasme. Het
kun gebeuren, dat hij midden in een slecht tooneelstuk
stormachtig begint te applaudisseeren en luid roept:
Bravo! Bravo! Wanneer zich dan de verbaasdo toeschou
wers naar hem omdraaien kijken zij In zoo'n onschuldig
begeesterd gelaat, dat zij het niet over hun hart verkrU
gen om op hem te g>uin schelden.
Ook is het eens voorgekomon, dat hij in de foyer een
Voor alles deze vraag: hoe men binnen korten tijd die
10.000 kamers verhuren zal en wat zullen de 30.000 cm
ployé's doen, die hierin geplaatst worden. Maar dat zijn
vragen waaraan men. toen de bouw van het Empire
State Building begon nog niet placht te denken.
Toen, het was in 1929, maakte men van ieder keldertje
In do City een bureau of een kantoor en goed-gelegcn
handelahuizen brachten den eigenaars vermogens op!
Zoo kon het dan ook voorkomen worden, dat een van
de beroemdste hotels ter wereld, het Waldorf-Astorla ho
tel, waar miliardairs en vorsten plachten te logeeren,
eenvoudig werd opgeheven om plaats te maken voor een
luidruchtige tempel vol schrijfmachines en telefoontoe
stellen. Daarna begon de vraag naar kantoorruimten
zoo'n beetje te luwen. Men nam het niet voor ernst
De bouw werd een wedren met de conjunctuur: Maart
1930: het eerste blok gewapend beton, September 1930
de laatste betonlaag wordt op de 8Go verdieping gegoten
(na 6 maanden dus!) In November 1930. 8 maanden na
dat men met bouwen is begonnen is het ruwe metsel
werk klaar. En nu. het bouwwerk geheel en al ls afge
werkt: wat ls er nu van het verhuren terecht gekomen?
Een derde heeft men kunnen verhuren... De rest staat
leeg! Alle herrlo heeft niet geholpen! Zelfs de anker-
mast voor luchtschepen niet, d!e men boven op het plat
te dak heeft gezet, opdat het gebouw nog een beetje
meer gefotografeerd zou worden. (Ik was er bij toen
Eckencr de maat zag: „Hier land ik niet" zei hij zacht
jes in zijn baard). En het heeft ook niet geholpen, dat
president Hoover in Washington op een knop heeft ge
drukt en daarmee het gebouw opende. Ook niet de gra
tis reclame, die iedere Amerikaanschc kranten-redactie
den recordhouder heeft geschonken!
Men troost zich met deze gedachte: dat leder gaatje
zal worden verhuurd als de conjunctuur weer begint
„Zoolang kunnen wij het wel uithouden" meenen Alfred
Smith, de vroegere gouverneur van New Yorlc, do ban
kier du Pont en de valschspeler Raskob, die de leiding
van het gebouw in handen hebben.
Maar toch geloof ik niet, dat ze nog erg blij zijn het
kostbare genoegen te hebben gehad Amerika een nieuw
wereldrecord te mogen schenken!
(Nadruk verboden).
AMSTERDAM. 36 JunL
Zeeuwsche bonten f 0.500.70, ld. blauwen f 0.500.70
per H.L., Upolder muizen f 10—11, Andijker muizen f 9
10, ld. kleine muizen f 46, Langendijker muizen f 9
10. Rijper muizen f 910, id. drielingen f 45, West
muizen f 910, id. klelno muizen f 5—6, nieuwe Zomer
Malta f 16—18, nieuwe Portugcescho f 1012. id. Itali-
aansche f 10—12, id. Spaansche f 10—12 per 100 Kg.
BROEK OP LANGENDIJK, 30 Juni.
Aangevoerd: 275000- Kg. aardappelen: Schotsche mui
zen f 7.30—11.80. drielingen f 3.70-6.40, kleine f 1—1.40,
bl. eigenheimers f 9.50—9.60, 15000 bos wortelen f 6.90
—«.80. 2*200 Kg. tomaten: A f 39.40-39.50, B f 37.70, C
f 40.10. CC f 28.10, 188 stuks bloemkool le soort f 12.90
—15.90, 2e soort f 0.40, 750 Kg. roode kool f 12—14.10.
NOORDSCHARWOUDE, 30 Juni.
Aangevoerd: 84800 Kg. aardappelen: Schotsche muizen
f 9.2011, drielingen f 4.60—6, klelno f 0.60—2.50, 200
stuks bloemkool f 9.60.
MEDEMBLIK. 30 Juni.
Schotsche muizen f 44.25, kleine f 22.25 per 50 Kg.
WARMENHUIZEN, 30 Juni.
Aanvoer: 68500 Kg. aardappelen: Schotsche muizen
f 8.2010.50, drielingen f 5.40—6.80, grove f 8.10, kleine
f 1.90—3.10.
DEN HELDER, 30 Juni.
Afgeslagen Gem. Vischhal. Noordzeevisscherij: tongen
f 0.42—0.30, kleine tongen f 0.07—0.03, tarbot f 5.75 pei
stuk, schol I f 7.50-6.50, II f 2.40-2, scharre f 2.75—2.2.'
per kist. Kustvisscherij: versche haring f 12—16, pe
kist, geep f 8.50—7 per tal, ansjovis f 0.100.07 per Kg
COOP. VER. CENTR EIERVEILING G. A.
PURMEREND. 30 Juni.
Aanvoer 132266 eendeleren f 3.403.70, 166666 kipeleren
70—80 Kg. f 5.206.30, 65—66 Kg. f 4.50—4.80, 83—64 Kg
f 4.20—4.60, 6062 Kg. f 3.90—4.20. 5«—59 Kg. f 3.70—4.10
56-57 Kg. f 3.60—3.80, 53—55 Kg. f 3.40—3.70, 50-52
Kg. f 3.203.50.
Oude kippen f 1.402.10, oude hanen f 1.60, Jonge ha
nen f 0.251.40, jonge woerden f 0.650.70, per stuk.
PURMEREND, 30 JunL
Op de heden gehouden weekmarkt waren aanvoer en
prijzen: 23000 Kg. kaas. Handel goed. Fabrlekskaas 8
stapels f 37 per 50 Kg., 26 stapels boerenkaas f 36.50
per 50 Kg.. 2647 Kg. boter f 1.10—1.50 per Kg.
109 stuks runderen, w.o. 235 vette f 0.961.02 per Kg
153 stuks melk- en gelde koelen t 160360, handel stug
21 stieren. Handel runderen vlug; 39 stuks paarden f 100
—200, handel stug; 65 stuks vette kalveren f 11.20,
handel stug. 302 st nuchtere kalveren, slachtkalveren
f 9—30, fokkalvercn f 1830, handel vlug; vette varkens
414 stuks, voor de zouterij f 0.37—0.38 per Kg., voor de
slacht f 0.360,43 per Kg., handel vlug, 67 st. magere
varkens f 10—22, handel vlug. 167 biggen f 611, handel
vlug, 194 schapen f 2433, handel stug, 286 lammeren
f 1622, handel stug, 17 bokken. Kipeieren f 3.504.50,
eendeleren f 3.40, piepkuikens f 0.50—2.50.
EIERVEILING PURMEREND, 30 Juni.
Aangevoerd 12663 een^eieren A f 8.60, 1516 eendeleren
broed f 3.60—3 80. 25055 kipeleren A t 4.20—4.80, 394 kip
eleren B f 3.80—4.10.
zéér deftig gekleede heer aanklampte, deze een vervaar
lijken slag op zijn schouder gaf en tot hem voor ieder
een duidelijk hoorbaar do volgendo woorden richtte:
„Nee maar dat is een toeval! Hoe lang hebben wij el
kaar al niet gezien. Zoethout! Weet Je nog hoe wij eens
de poedel van freule van Zonneweg tot Maanbeek pik
zwart hebben geverfd? En mijn vriend begon zoo bulde
rend te lachen, dat alle menschen stil bierven staan en
het tweetal verbaasd aanstaarden. En wanneer dan mijn
heer Zoethout, lijkbleek, stotterend tracht te verklaren
dat hij geen Zoethout heet. en dat hij noch de poedel,
noch de freule van Zonneweg tot Maanbeek kent, be
werkt Arthur 's mans zij met zijn elleboog en zegt met
een knipoogje: Ouwe rakker! En hem met den vinger
dreigend, grijpt hU mijn arm en baant zich een weg
door de menschen. Het ls niet altijd even gemakkelijk
om in dergelijke gevallen de situatie te redden en hoogst
pijnlijk is vaak de manier, waarop hij zijn vrienden in
penibele gevallen betrekt Arthur heeft voor niemand
respect, dat is juist het ergste. Hem ergert de atilzwijgen-
do overeenkomst tusschen de menschen om elkaar we
derzijds hoogachting en eerbied to bewijzen. Tyl Uilen
spiegel bevalt hom beter dan Napoleon en het is ondoen
lijk om hem tegen te spreken.
Onlangs maakten wij oen plezierreisje door Duitseh-
land en brachten ook een bezoek aan Berlijn. Wij reden
In een autobus door de stad, doch daar er geen plaats
meer was, moesten wij staan. Plotseling vraagt hij mij
heel luid: „Zeg Jonathan, wat is dat voor een gebouw?
en wijst op den dom. Ik kijk hem verbaasd aan. Zou hij
werkelijk niet weten, dat dit de dom is? Ik zie hem
van pret een oogje toeknijpen en antwoordt snel beslo
ten: „Dat is de hoofdpoet van de brandweer."
Hij kijkt mij onschuldig aan en meent: „Zoo is het
werkelijk? Ach Ja, dat had ik ook moeten weten."
De passagiers keken uit het venster, wierpen elkaar
een blik van verstandhouding toe en monsterden toen
ons met nieuwsgierige blikken. De wagen staat stil. De
wagen gaat weer verder.
„En dat daar?" vraagt Arthur en wijst op de univer
siteit
„Dat is een gesticht voor zwakzinnige kinderen,"
schreeuw ik terug.
Hij knikt vriendelijk dankend en zegt: „De kleine
idiootjes hebben het hier goed."
Een humane lach verheldert zijn trekken. De reizigers
Op weg naar IJsland. Twee Nedcrland-
sche koopvaardlj-off'cieren aan boord.
De luchtverbinding mot Indië.
Het luchtschip Graf Zeppelin, gisterochtend half zes
van Friedrichshafen vertrokken voor een rcisjo naar
IJsland, heeft zijn weg over ons land genomen.
Het luchtschip zal langs de kust van Noorwegen
tot de Noordkaap vliegen. Boven Beykjavik zal pos'
worden afgegeven en opgenomen. De terugvanrt zal
aarscl ijnlijk langs de Engclsche kust geschieden.
Het luchtschip wordt Donderdagmiddag in Reykjavik
en in den loop van Vrijdag weer in Friedrichshafen
verwacht.
Boven Utrecht.
Tegen half één zag men gistermiddag te Utrecht
plotseling den zilveren romp van den Graf Zeppelin
langs de blauwe lucht glijden. Dit onverwacht bezoek
paste zeer goed in het feestelijk karakter dat de stad
thans vertoont en het gunstige uur maakte het mo
gelijk dat zeer velen van deze zeldzame gelegenheid
konden profiteeren.
Bijna onhoorbaar voer het majestueus gevaarte
over de levendige straten heen, terwijl een vliegtuig
in zijn onmiddellijke nahijheid bleef cirkelen. He:
luchtschip was tengevolge van de gave lucht nog lang
zichtbaar toen het in westelijke richting verder ging.
Boven Rotterdam en Den Haag.
Nadat de Graf Zeppelin omstreeks kwart voor één
plotseling hoven Rotterdam verschenen was, ver
dween het luchtschip weer spoedig, in wijde hoog
over de stad vliegend, in N.W. richting naar Den
Haag. Daar kwam liet bezoek al even onverwachts.
Vele Hagenaars hebben er niets van bemerkt en hoor
den er pas van toen het al weer voorbij was.
Ruim 1 uur werd het luchtschip boven de stad ge
signaleerd cn dit verwekte zooals men hegrijpen kan
bij degenen die op straat waren, groote emotie. Op
verschillende punten van de stad zag men drommen
personen bijeen staan die met speurenden blik de
lucht afzochten. Ook waren er in een oogenblik tijds
allerwegen menschen op de daken.
Het bezoek duurde slechts enkele minuten en toen
verdween het in Noordelijke richting, waar het nog
eenmaal boven de zee bij Zandvoort en het Bloemen-
daalsche strand werd gesignaleerd.
Doordat het luchtschip vervolgens naar het
Noord-Westen koerste, is het verklaarbaar, dat het
hier in den kop van Noord-Holland niet is waar
genomen.
De lnchtverbinding met Nederlandsch
Indië.
Het persbureau Vas Dias verneemt, dat met het
luchtschip Graf Zeppelin, dat gisterochtend van Frie
drichshafen voor een tocht naar het Noorden is ver
dokken, zijn meegegaan de heeren G. B. J. Sorgdra-
ger, inspecteur van dc stoomvaartmaatschappij Ne
derland te Amsterdam en H. G. J. ter Marsch, inspec
teur van den Rottordamschcn Lloyd te Rotterdam, die
deze reis meemaken in opdracht van het syndicaat,
dat zich gevormd heeft in verband met het eventueel
tot stand brengen van een verbinding met Neder
landschIndië door middel van luchtschepen, in
welk syndicaat beide genoemde scheepvaartmaat
schappijen zitting hebben. De reis der heeren is be
doeld als studiereis om kennis te maken met de wijze
van reizen aan boord van een luchtschip.
worden onrustig.
„Een reuzen gebouw, Jonathan", voegt hij er nog aan
toe.
„Ja," schreeuw Ik, ,de waanzin ls hier sterk verbreid!
„Daar heb Je het raadhuis, riep Ik om zijn vraag voor
te zijn.
„Aha, ligt er maar kalmpjes bij, wat?"
„De heeren zijn veel op reis," antwoord ik. „Een paar
vermaken zich In Zwitserland, doch de meesten hebben
vacantie." Een reiziger lacht hinderlijk door do neus,
anderen schijnen diep gekrenkt
„Wij storen de heeren," brult Arthur mij toe, „je moet
wachter spreken."
„Jawel Verclngetorix." roep Ik terug, „Ik was alleen
maar bang dat je me niet verstaan zou."
Hij glimlacht toegevend: „Zooals je wilt. Ik schik mij
geheel naar Jou. JU kent de stad ook veel beter. Hoofd
zaak is eigenlijk, dat er muziek wordt gemaakt. Maar
vindt Je ook, dat Ik den laatsten tijd weer wrat beter
hoor?"
„Zeker!" zeg ik.
„Ja, zegt Arthur, „vleesch eten is niet goed voor mij,
De dokter heeft het mU ook afgeraden. Het verwekt
maar rheumatiek."
De passagiers zitten als versteend. Ik heb de idee. dat
zU de plaatsen voorbUrijden waar zU uit moeten stappen.
WU rijden de Brandenburger Poort onderdoor.
„Wie woont hier?" vraagt Arthur en wijst op de ver
weerde zuilen.
„Dit i9 een verkeerstoren".
„En dlo paardjes er boven op?"
„Een gedenkteeken voor het laatste koetsierspaard."
„Interessant," zegt Arthur, „de koetsier heeft bUna
niets aan."
Dit is een symbolisch teeken. Belasting, begrijp Je?"
Een klein ernstig mannetje met pince-nez hoest en
wordt blauw. Een dikke dame wendt zich energiek naar
ons toe, als had een speld haar geprikt en zegt tot
Arthur: „Das Brandenburger Tor!"
Arthur glimlacht haar toe cn zegt: „Pardon, mevrouw,
heeft het veel pijn gedaan?"
„Das Brandenburger Tor!!" schreeuwt zij en haar
oogen vullen zich met tranen.
„Mijn hemel," zegt Arthur, „ik heb u toch geen pijn
gedaan, wel? Zeg JU nou eens wrat," port Arthur mij aan.
„Ik heb grooten i om uit te atr. zegt Arthur,
Ontzettend ongeluk on een Roemeensehen
overveg. Vijf dooden en 18 zwaar ge
wonden.
V.D. verneemt uit Boekarest:
Nabij het station Nogosaid is de sneltrein Boeka-
rest-Constanza in botsing gekomen met een vollen
autobus, doordat de afsluitboomcn niet gesloten wa
ren.
De bus werd onderstboven geworpen en geraakte
in brand, met het verschrikkelijke gevolg, dat vijf in
zittenden werden gedood on achttien zwaar gewond.
Ook de chauffeur behoorde tot de slachtoffers.
DONDERDAG 2 JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
A.V.R.O.
ö.OO Tijdsein A V.R.O.-klok. 8.0110.00 Gramofoonmu-
zielc; 10.0010.15 Morgenwijding; 10.1511.00 Gramofoon
muziek; 11.00—12.00 Solisten-concert; 12.00 Tijdsein; 12.15
—2.00 A.VJR.O.-kwartet oJ.v. Dick Groeneveld; 2.00—2.30
Vacantiegangers Attentie! A. D. Hildebrand spreekt over
België; 2.30—3.00 Rustpoos voor de N.S.F. voor het ver
zorgen van den zender; 3.003.30 Gramofoonmuziek;
3.304.00 Modepraatje door Mevr. Ida de LeeuwVan
Rees; 4.C04.30 „The Four Serenaders", Accordeon-vir
tuozen; 4.30--5.30 Zlekenuurtjc; 5.306.30 Het omroep
orkest o.l.v. Nico Treep; 6.307.00 Sportpraatje door H.
Hollander; 7.00—7.30 Omroep-orkest; 7.45—8.15 Radlo-
Volks-Universiteit; 8.1510.15 Concertgebouw-orkest;
I.1510.30 Nieuwsberichten van Vaz Dias; 10.3012.00
Kovacs Lajoa en zijn orkest; 12.00 Sluiting.
HUIZEN (298 M.)
KRO.
8.009.15 Concert.
N.C.R.V.
10.00 Tijdsein; 10.00—10.15 Zang door het N.C.R.V.-
Dameskoor; 10.15 Tijdsein; 10.1510.45 Korte zieken-
dienst; 10.4511.00 Zang door het N.C.R.V.-Dameskoor.
K.R.O.
11.0011.30 Gramofoonmuziek; 11.3012.00 Godsdiens
tig halfuurtje; 12.00 Tijdsein; 12.01—1.30 Lunchmuziek
door het K.R.O.-Trio, o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.30—2.00
Gramofoonmuziek;
N.C.R.V.
2.00 Tijdsein; 2.002.15 Gramofoonmuziek; 2.153.15
Cursu3 fraaie handwerken; 3.153.45 Vrouwenhalfuurtje;
3.454.C0 Verzorging van den zender; 4.C0 Tijdsein; 4.00
5.00 Zlekenuurtje; 5.00 Tijdsein; 5.005.45 Cursus Han
denarbeid voor onze jeugd; 5.456.45 Concert; 6.457.00
cursus knippen en stofversieren; 7.00 Tijdsein; 7.007.30
Vragenhalfuurtje; 7.30—7.45 Gramofoonmuziek; 7.45—8.00
Spreker H. Amelink namens het Chr. Nat. Vakverbond;
8.0O—9.00 Concert door het Chr. Radioorkest; 9.00—9.30
Spreker: Dr. C. J. Honig. Onderwerp: „Ons zenuwstel
sel in den strijd van het leven"; 9.3010.45 Populair
programma; 1.0O—10.10 Persberichten Vaz Dias; 10.45—
II.30 Gramofoonplaten.
134
Een ander standbeeld zag Pim verschijnen
Van een Krijgsman naar het scheen, te paard
Heldhaftig was hij op het dier gezeten.
Hij droeg een mooien langen baard.
Wie zou, dacht Pim, dit nu weer wezen.
En de wind dreef hem weer voort
HU had nooit van Koning Leopold,
België's tweede vorst gehoord?
„maar laten wU nog maar even blUven staan. Wat is
dat daar?" vraagt Arthur en wijst op den dierentuin.
Daar staat Iemand van zUn zitplaats op, drukt mU een
vuist onder den neus en brult mij toe: „Wanneer u hem
thans durft vertellen, dat dit het nationaal museum is,
dan sla ik u op het hoofd."
„Dank u", zegt Arthur een buiging makend voor den,
man, die mU bedreigt
„Weest u niet bevreesd, mUnheer," zeg Ik, „Ik weet
toch evengoed als u, dat dit een cultuurtentoonstelling
la"
Plotseling zijn alle zitplaatsen vrU, alle reizigers zUn
overeind gesprongen en meenen ons iets toe te moeten
fluisteren.
Arthur gaat zitten en glimlacht. „Bij de dom kwam
het apentheater los." schreeuwdo een dikke mijnheer.
„En de universiteit noemde de idioot een Instituut voor
zwakzinnigen!" „En de staatsbibliotheek was het raad
huis".
„En do Brandenburger Poort was een verkeerstoren",
huilt de dikke dame en droogt de tranen van het ge
laat Ik treed op den conducteur toe en zeg: „Wilt u
alstublieft die menschen tot de orde roepen. „Het lUkt
hier wel een apentheater," voegt Arthur er aan toe.
Daarna verlaten wij de bus.
Vlak voor de halte staat een auto, waarin een dame
zit die naar de inventaris van de auto te oordeelen een
vurige hondenliefhebster moet zijn.
Arthur treedt op de dame toe, licht den hoed van het
hoofd en vraagt:
„Kunt u mii misschien ook r Tgen. hoe laat het ls?"
„Ik heb geen horloge bU mU", zegt de dame streng.
Ik meen hier iets recht te moeten zetten en stap voor
Arthur. Met mUn meest beleefde glimlach vraag ik:
„Kunt u mij misschien ook zeggen of hier een klok
In do buurt ls?"
Arthur haalt thans zUn horloge uit den zak en zegt:
„Zeven minuten voor acht. mUnheer."
Hoe ik mU uit deze situatie heb geretireerd kan ik mij
nog slechts vaag herinneren, alleen weet Ik, dat wij de
dame, bijtend In haar autosluier, achterlieten...
Ja, het is niet altUd gemakkelijk om met Arthur uit
te gaan, maar toch ook niet altUd onvermakelijk!!!!
(Nadruk verboden).
of