11(11111 llillIS-
Uit de historie van Londen.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
De eerste brug van steen
over de Theems.
De Zuiderzeewerken
vorderen.
De Meelcentrale.
Ernstige botsing te Bussum.
De buitengewone warmte
in Amerika.
Roerig Spanje.
Twee groote branden
te Ber 1 ijn.
Donderdag 2 Juli 1931.
SGBAGËR
74ste Jaargang No. 8892
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag cn Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse numtners 6 cent. ADVERTEN*
TIëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bowijsno.
inbegrepen). Grootere lotters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN.
Het stoffelijk overschot van den bouwer
in een der pijlers begraven.
Van onzen Engelschen Briefsc h rij v e r.
DE Londenaar van onzen tijd ondervindt wei
nig moeilijkheden, wanneer hij van de
Noordzijde van de stad naar het Zuiden
wenscht te gaan. Het ie waar, dat de breede
Theems de beide helften scheidt, maar veertien
bruggen bieden ruimschoots gelegenheid om de reis
van Zuid naar Noord of vice versa vlug en gemak
kelijk te maken, onverschillig in welk deel van de
stad men vertoeft.
Dit is niet altijd zoo geweest. Het is nauwelijks noo-
dig te vertellen, dat er tijden zijn geweest, waarin op
geen enkele plaats bruggen over de Theems waren
geslagen. Er zijn ook tijden geweest, toen op de plaats
waar thans de hoofdstad van Engeland ligt. de eerste
!hut nog gebouwd moest worden. De inboorling, die
daarvoor klei en takken bij elkaar bracht, zal wel wei
nig vermoedens gehad hebben omtrent de belangrijk
heid van zijn eerste „steenleggerij".
De allereerste bewoners van het dorpje, dat de oor
sprong van Londen zou worden, zullen zich wel niet
bijzonder dik gemaakt hebben over de moeilijkheid
aan het verkeer met hun buren aan de andere zijde
,van de rivier. In de eerste plaats was het volstrekt
niet zeker, of daar buren waren. En in de tweede
plaats weten we wel zooveel van onze voorouders za
liger, om te beseffen, dat het een dubbele dankzeg
ging waard was, wanneer een visite, vooral een on
verwachte visite, met de noodige moeilijkheden ge
paard ging. De belangstelling van onze bet-overgroot
ouders in den twintigsten graad ging wel eens wat
al te veel naar dikke stokken en zware steenen uit,
wanneer de hceren uitstapjes gingen maken.
Maar toen de beschaving vorderingen ging maken,
Of toen, zooals wel zoo waarschijnlijk is, de bewoners
van de eene zijde van de rivier het wenschelijk be
gonnen te vinden voor hun rooftochten aan de an
dere, om een gemakkelijker verbinding tot stand te
brengen, dan die, welke door zwemmen of varen
wordt verkregen, begon de Londenaar van de oud-
jheid een brug te slaan. En, zooals wij begrijpen,
maakte hi) die brug van hout.
Zoo'n houten brug heeft wel iets voor. Er zijn wei
nig kosten aan verbonden, vooral in tijden, waarin
je de hoornen maar voor 't grijpen hebt. Dan is het
^makkelijker, geloof ik, voor menschen, die niet op
de Middelbaar Technische School geweest zijn, of hoe
zoo'n inrichting mag heeten, waar ze je leeren brug
gen te bouwen, zulke dingen van hout dan van steen
te maken. Een paal zet je rechtop in het water, en
•dan timmer je hem met min of meer moeite in den
bodem. Maar als je met geweldig veel inspanning een
flinken zwaren steen naar den waterkant hebt ge
bracht, en je laat hem bij ongeluk een oogenblikje
los, dan moet je meteen weer een anderen gaan ha-
Jen, wat ontmoedigend werkt op sommige gestellen.
En wat we vooral niet moeten vergeten hij houten
bruggen is het feit, dat je zeker weet, dat je ze voor
jezelf bouwt, en niet voor een nageslacht, dat je nu
nog niet eens de eer hebt te kennen.
Welke van deze redenen de oudste Londenaare be
wogen hebben, hun bruggen over de Theems van
hout te maken, weten we niet. Zij hebben vergeten
bet op een blijvende manier aan ons mee te deelen.
Maar het is een feit, dat er heel wat Londensche brug
gen versleten waren, voor Peter de Colechurch op het
idee kwam, nu eens een brug te maken, die, om het
eens heel origineel te zeggen, de tand des tijds kon
weerstaan.
Peter de Colechurch deed meer dan een brug te
bouwen, die eenige eeuwen mee kon. Hij zorgde tege
lijkertijd. dat ook hijzelf niet direct aan de vergetel
heid werd prijs gegeven, zelfs, zooals we aanstonds
zullen zien, op de meest letterlijke wijze.
Een slecht bouwer kan hij niet geweest zijn. Om
streeks 1176 werd met den arbeid begonnen, en het
duurde meer dan dertig jaren voor de laatste hand er
aan gelegd werd. Het moet de trots van eiken Lon
denaar geweest zijn, die eerste steenen brug, toen ze
daar eindelijk lag. geheel gereed, zoo omstreeks 1206,
dus nog een kleine eeuw vóór bij ons Floris V zijn
bekend uitstapje naar het Muiderslot maakte- En
meer dan zes eeuwen kon de Londenaar wijzen op
zijn steenen brug, en den naam prijzen van Peter de
Colechurch.
Het zal wel niemand bevreemden te hooren, dat
tijdens de Middeleeuwen deze brug, de eenige, die de
beide oevers van de Theems verbond, een zeer groote
strategische waarde had. Het dorpje Londen was
een dorp. het dorp was een stad geworden, en meer
malen zou er om het bezit van deze steeds rijker
wordende stad gestreden worden. In 1450 rukte Jack
Cade aan het hoofd van de mannen van Kent tegen
Londen op. De troepen van den koning, die hem
zeer sportief tegemoet waren getrokken, werden bij
Sevenoaks verslagen en voor Londen braken eenige
benauwde uren aan. Als Cade's mannen over de
brug kwamen, in den letterlijken zin. zouden de Lon-
denaars ongetwijfeld in den figuurlijken zin dat
voorbeeld moeten vblgen.
Maar Cade's mannen kwamen niet over de brug.
Uren lang werd er verwoed voor gestreden. Alle
huizen aan de Zuidzijde waren in brand gestoken,
en de bewoners gedood, maar de verdedigers van de
brug wisten stand te houden, en Cade moest terug
trekken.
Ruim een eeuw later vonden de mannen van
Kent opnieuw een aanvoerder om hen naar het be
geerde Londen te brengen. Maar het resultaat was
ongoveer gelijk. Sir Thomas Wyatt bracht zijn man
nen tot aan de Zuidpunt van de brug. maar vond,
zooals te verwachten was. een sterke bezetting. Sir
Thomas was een leider, die geen zin had om zonder
eenige kans op succes een honderd of wat mannen
den dood in te sturen. Aan persoonlijken moed ont
brak het hem totaal niet. Met groot gevaar voor zich
zelf wist hij. door enkelen van zijn mannen verge
zeld, over de brug te komen, en kon hij de verdedi
gingswerken in oogenschouw nemen, die doordeLon
denaars waren opgeworpen. Het bezoek had een heel
goede uitwerking. Wyatt besloot de brug niet aan te
vallen.
Zou het in het geval, dat er ooit weer eens een
oorlog zou uitbreken, geen bijzondere aanbeveling
verdienen, dat de generaals van de elkaar bestrij
dende legers eens een kijkje gingen nemen bij el
kaar? Als zij mannen waren van het gehalte van
Sir Thomas Wyatt zou dat tot een zeer bevredigend
resultaat kunnen leiden.
Een zeer bijzondere eigenaardigheid van de brug
van Peter de Colechurch was het feit, dat er huizen
op gebouwd waren. En op het eind van de zestiende
eeuw beleefde Londen Bridge haar grootste gloria-
tijd. Op de brug te wonen werd beschouwd als eer
ste stand. Geen vreemdeling, die naar Londen kwam,
verzuimde een bezoek af te leggen aan de deftige
brug-strnat, die volgens de Londenaare tot de we
reldwonderen gerekend mocht worden.
Als andere straten, had ook Londen Bridge bij ge
legenheid wel eens met brand te kampen. In 1G33 be
gon er een brand in het huis van een zekeren John
Briggs. In deze dagen, toen de huizen van hout, en
de brandweer van papier was. hield een brand ge
woonlijk niet zoo heel spoedig op. De brand van
John Briggs legde een derde gedeelte van de huizen
op Londen Bridge in de asch.
De herbouw vorderde slechts langzaam, en was
nog niet geheel gereed, toen de groote brand van
1666 uitbrak. Veel geluk kwam er dus niet bij. En
op het eind van de 17de eeuw was de brug niet def
tig meer. De rijke koopmanshuizen werden nu be
woond door burgers van een veel eenvoudiger stand,
tot eindelijk besloten werd om de brug te verwijden
door alle huizen af te breken. Zoo geschiedde in
1757.
Doch ook in dezen nieuwen toestand zou het werk
van Peter de Colechurch het niet zoo heel lang
meer maken. Ruim honderd jaar geleden werd met
den bouw van een nieuwe brug begonnen, die in
Augustus 1831 geopend werd. Terstond daarop werd
met de afbraak van de oude brug begonnen. Bij het
wegruimen van een van de pijlers werden mensche-
lijke beenderen ontdekt. Het waren de overblijfselen
van Peter de Colechurch, die last had gegeven, dat
zijn overschot zou rusten in het bouwwerk van zijn
leven.
Weer twee dijkstukken verbonden.
Gistermorgen werden weer twee dijkgedeelten van
den grooten afsluitdijk WieringenFriesland tot el
kander gebracht
Het sluitgat, de z.g. Javaruggen, waarvoor kort ge
leden het ongeluk met de sleepboot „Veergat" heeft
plaats gehad, werd n.1. gedicht
Thans blijven dus alleen nog open de sluitgaten bij
de middelgronden en de Vlieter.
Benoeming van een directeur.
In ons nummer van Dinsdag ontleenden wij aan
het „Hdbld.", dat wellicht de benoeming te wachten
zou zijn van deu heer J. P. Meurs, voorzitter der
te Amsterdam gevestigde Ver. van Meelimporteurs,
tot directeur der Meelcentrale. Thans verspreidt het
Correspondentiebureau voor Dagbladen te 's-Graven-
hage het volgende communiqué van den Regeerings-
tarwecommissaris, den heer S. L. Louwes:
„Uit dc beste bron verneemt het C.B. dat het
persbericht, als zou dezer dagen de benoeming
te verwachten zijn van den heer J. P. Meura te
Alkmaar, oorzitter van de Amst. Ver. van
Meelimporteurs tot directeur van de Meelcen
trale van allen grond is ontbloot."
Het „Hdbld." teekent bij dit démenti het volgende
aan:
Aanvankelijk Is het de bedoeling geweest, om in
derdaad den feitelijk wel voor die post aangewezen
deskundigen heer Meurs tot directeur der Meelcen-
tarel te benoemen, doch men heeft er in Den Haag
klaarblijkelijk de voorkeur aangegeven bij nader in
zien, om dezen insider te vervangen door een amb
tenaar.
Gister is te 's-Gravenhage onder leiding van den
heer Louwes de oprichtingsvergadering gehouden van
de vereeniging Meelcentrale. Tot directeur zal wor
den benoemd de heer H. M. Abraham, tot voor kort
meelagent te Haarlem, doch onlangs benoemd als
ambtenaar bij het Regecringsbureau voor de uitvoe
ring der Tarwewet 1931,
Tasschen autobas en veetransport-auto.
De carosserle geheel in eikaar gedrukt.
Dinsdagmiddag omstreeks half zes reed op den
rijksweg tegenover het Blindeninstituut te Bussum
een tractor met grooten veetransportwagen vlak ach
ter een autobus van den dienst BussumLaren, ko
mend van Laren. Toen daar de autobus ging stoppen
reed de vee-auto in volle vaart op de autobus; een
poging om- nog links uit te halen kwam te laat, Ge
lukkig had de autobus geen passagiers, want dc car
rosserie werd geheel ingedrukt. De tractor was geheel
terzijde van den weg naar de trambaan geschoven
en rechts vernield. De links gezeten chauffeur bleef
daardoor ongedeerd. De autobus kon or eigen krach
ten wegrijden; nadat het vee in een andere transnort-
anto overgebracht was om naar Amsterdam te worden
vervoerd, werd het wrak weggesleept.
LEPELAARS OP TEXEL.
In de Mey. de bekende broedplaats bij de meertjes
in de duinen ten noorden van de Koog op Texel,
zijn thans ook broedende lepelaars. De broedterrei-
nen worden nu nog strenger dan vroeger bewaakt.
IN EEN TOBBE VERDRONKEN.
Spelende is gistermiddag aan het Weesperzand-
pad te Diemen een eenjarig knaapje voorover in
een tobbe met water gevallen en verdronken.
DE BANKOVERVAL TE EIJSDEN.
Voor den Hoogen Raad.
De Hooge Raad behandelde gister een cassatiebe
roep van T. J. II. D.. die door de rechtbank te
Maastricht is veroordeeld tot zes jaar gevangenis
straf wegens diefstal, voorafgegaan van geweldp'e-
ging in het agentschap van de Rotterdafnsche Bank
te Eysden, waarbij de directeur van dit agentschap
de heer S. gekneveld en met een revolver bedreigd
werd.
Het Gerechtshof te 's Hertogenbosch heeft dit von
nis 'bekrachtigd.
He Procureur-Generaal, bij den Hoogen Raad con
cludeerde tot verwerping van het beroep.
Arrest 7 Juli.
BRUTALE POGING TOT ROOF.
Dader op het nippertje ontsnapt
Gisternacht is opnieuw ingebroken in de hofstede
van de weduwe G. St. te Baarland. De inbreker had
vooraf de buitendeur gebarriceerd teneinde de ont
vluchting van de weduwe en haar dochter te voor
komen. Door het lawaai gewekt wist de dochter zich
toch nog door een kier van de deur te dringen. Zij
snelde naar de gcmeente-politie. die terstond ter
plaatse verscheen: op het moment dat de inbreker
per rijwiel de vlucht nam. De agent van politie zond
hem nog eenige kogels na, die waarschijnlijk echter
alle doel misten. Daar de inbreker geen tijd had zijn
slag te slaan, wordt niets vermist.
VOETGANGERS GEVAREN.
Twee dames te Arnhem zwaar gewoud.
Dinsdagmiddag stapten twee dames uit Almelo,
die te Arnhem waren gelogeerd, daar uit de electri-
sche tram. Zij liepen achter de tram om en keken
niet voldoende uit, met het noodlottig gevolg, dat bei
den door een auto uit de richting Velp werden ge
grepen en ernstig gewond. Een harer werd met een
bekkenbreuk en de andere met een zware hersen
schudding in het Diaconessenhuis opgenomen.
JONGEMAN DOODGEVONDEN.
Maandagavond verliet een 21-jarige jongeman te
Bovenkerk, nadat de ouders zich hadden ter ruste
begeven, de ouderlijke woning. Des morgens vonden
buren den jongeman dood op den openbaren weg
liggen, met een flesch gortepap in de hand gekneld.
Vermoedelijk is hartverlamming oorzaak.
ONBEWAAKTE OVERWEGEN.
Een comité van actie.
Opgericht is een comité van actie voor opheffing
van de onbewaakte overwegen. Leden zijn de heeT
ren mr. G. W. van Everdingen, G. Lampet je, mr. L.
D. Staal, allen Amsterdam; A. J. ten Hope, Rotter
dam en W. de Ruyter, Hilversum.
Het comité sal o.a. een petionnement voorbereiden.
POOLSCHE TAXI-BEDRIJVEN STOPGEZET.
20.000 personen zonder werk.
V.D. verneemt uit Warschau:
Gisternacht hebben in geheel Polen, maar speciaal
te Warschau en in de groote steden, de taxi-onder
nemers als protest tegen de hooge wegenbelasting,
hun taxi's uit het verkeer genomen en hun perso
neel ontslagen.
Door dezen maatregel worden ongeveer 15000 wa
gens aan het verkeer onttrokken en komen 20.000
personen zonder werk.
HET VERLIES VAN DE POSEIDON.
Do commandant berispt.
De zeekrijgsraad te Weihaiwei heeft kapitein-luite
nant ter zee, Galpin. den commandant van de En-
gelsche duikboot Poseidon. welke den 9den Juni na
aanvaring met een Japansch schip gezonken is,
schuldig bevonden aan roekeloosheid Hij is van zijn
bevel ontheven en heeft een strenge berisping ont
vangen.
Zooals men weet zijn bij het ongeluk 18 menschen-
levens te betreuren geweest.
Nu reeds 600 slachtoffers.
V.D. verneemt d.d. gister uit New York:
Reeds acht dagen houdt nu de buitengewoon hooge
temperatuur In de Oostelijke staten van Amerika aan.
Tengevolge van do hitte zijn de laatste week zeshonderd
menschen om het leven gekomen. Deze slachtoffers zijn
niet allen bezweken door de hitte, maar de hooge tem
peratuur doet een leder verkoeling zoeken in het water,
ook velen, die niet kunnen zwemmen en die door do
warmte verleid worden tot roekeloosheid, die hun het
leven kost In de afgeloopen dagen ls dan ook langs
de Oostelijke kust een zeer groot aantal personen bij
het zwemmen verdronken. Te New York bereikte men
met 92 graden gisteren den warms ten dag van het jaar
en nog steeds toont het weer geen verandering. Ook da
materieele schade ls zeer groot, want de oogst op de
meeste velden In het Oosten is door de hitte totaal ver
nield. Sommige velden zijn door de zonnehitte geheel
bruin gebrand en op vele plaatsen hebben tengevolge
van de droogte groote branden gewoed. Vooral de haver-
en de tarweoogst heeft van de hitte te lijden gehad*
Toenemende hittegolf. Aantal dooden na
dert de 800.
Reuter seint nader uit New York:
De warmtegolf neemt in hevigheid toe. In de Ver. Sta
ten zijn thans 765 menschen en een niet te schatten hoe
veelheid vee omgekomen.
Te Detroit moesten de gieterijen der Fordfabrieken
wegens de warmte worden gesloten, aan 250 arbeiders
moest geneeskundige hulp worden verleend.
Vijandelijkheden tusschen twee dorpen.
Hulp uit San Scbastlaon gevraagd.
Volgens een B.T.A. bericht uit San Sebastlaan wordt
uit Vergare gemeld, dat daar ernstige dingen zijn ge
beurd, blijkbaar verband houdend met Incidenten bij de
verkiezing van Zondag toen er een man om het leven
ls gekomen. Reeds geruimen tijd leefden de bewoners
van Vergara en van Eibar, een gehucht in de buurt. In
voortdurend getwist. Gisteren zijn er, zonder dat men
precies de aanleiding kent, zes vrachtauto's met gewa
pende mannen uit Eibar op Vergara aangerukt met de
bedoeling het dorp te overmeesteren en te plunderen. De
bevolking geraakte in groote angst; vrouwen en kinderen
liepen huilend rond en de burgemeester van Vergara te
lefoneerde herhaaldelijk naar St Sebastiaan om hulp.
Thans ontbreken verdere inlichtingen, daar het uiterst
moeilijk is telefonisch te worden verbonden. De mannen
van Vergara wachten de vracht-auto's af, die gisternacht
om twaalf uur nog niet waren aangekomen, zoodat men
vermoedt, dat ze zijn teruggekeerd, want de vrouwen
blijven hulp vragen door do telefoon.
Gistermorgen even na half negen is te Berlyn-Schoe-
neberg een groote zolderbrand uitgebroken. Vier brand
spuiten bestreden het vuur. welke bij de komst van de
brandweer een zeer groote uitbreiding had gekregen. De
brandweerlieden, die van twee mechanische ladders ge
bruik maakten, waren van rook- en gasmaskers voorzien
In de eerste plaats werd er op gelet, dat de bewoners
uit het brandende huis kwamen Een versterkte politie
macht hield de groote menigte nieuwsgierigen op een
afstand; tijdens het blusschingswerk vielen n.1. dakpan
nen en gedeelten van het dak naar beneden. Teneinde hot
overslaan van den brand te voorkomen werden eerst de
naburige daken onder water gezet
Aan de vierde etage, welke voor het grootste gedeelte
uit kleine woningen bestaat, is door het vele blusch^ater
bijzonder groote schade toegebracht. Van het dak is
zoo goed alB niets over gebleven. De brandweerlieden
hebben op sommige plaatsen gaten in de daken der wo
ningen geslagen om het water, dat hierop was gespoten
een uitweg te verschaffen. Meer dan zeven onbemiddelde
gezinnen zijn door den brand ernstig getroffen. De be
woners moesten onverwijld hun woningen ruimen. Dank
zij het flinke optreden van de brandweer kon voorkomen
worden, dat de brand op de naburige daken Is overge
slagen. Tegen kwart voor elf is men den brand meester
geworden
Gistermorgen is voorts brand uitgebroken in de boven
ste verdieping van een fabrieksgebouw te Moabit. Ter
bestrijding van het vuur zijn vier spuiten van de brand
weer noodig geweest Men ls er in geslaagd overslaan
van den brand te voorkomen. Na ongeveer een uur was
het vuur gcbluscht.
DE TWEEDE GALEL
In het meer Neml.
Uit Rome:
Bij de werkzaamheden die op het meer Nemi ge
schieden om de tweede galei boven den waterspie
gel uit te krijgen is een groot stuk brons voor den
dag gekomen, waarop een hond en reliëf, en ook een
zuil van Alrikaansch marmer, van drie meter lengte.
EEN ZWARTE OPAAL.
Uit Canborra:
Op de Lightning Ridge is een zwarte opaal gevon
den van een gewicht van 711 karaat. Men gelooft
dat dit de zeldzaamste steen van de wereld i*.