11(11111 llillIS- Uit de historie van Londen. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. De eerste brug van steen over de Theems. De Zuiderzeewerken vorderen. De Meelcentrale. Ernstige botsing te Bussum. De buitengewone warmte in Amerika. Roerig Spanje. Twee groote branden te Ber 1 ijn. Donderdag 2 Juli 1931. SGBAGËR 74ste Jaargang No. 8892 COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag cn Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse numtners 6 cent. ADVERTEN* TIëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bowijsno. inbegrepen). Grootere lotters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. Het stoffelijk overschot van den bouwer in een der pijlers begraven. Van onzen Engelschen Briefsc h rij v e r. DE Londenaar van onzen tijd ondervindt wei nig moeilijkheden, wanneer hij van de Noordzijde van de stad naar het Zuiden wenscht te gaan. Het ie waar, dat de breede Theems de beide helften scheidt, maar veertien bruggen bieden ruimschoots gelegenheid om de reis van Zuid naar Noord of vice versa vlug en gemak kelijk te maken, onverschillig in welk deel van de stad men vertoeft. Dit is niet altijd zoo geweest. Het is nauwelijks noo- dig te vertellen, dat er tijden zijn geweest, waarin op geen enkele plaats bruggen over de Theems waren geslagen. Er zijn ook tijden geweest, toen op de plaats waar thans de hoofdstad van Engeland ligt. de eerste !hut nog gebouwd moest worden. De inboorling, die daarvoor klei en takken bij elkaar bracht, zal wel wei nig vermoedens gehad hebben omtrent de belangrijk heid van zijn eerste „steenleggerij". De allereerste bewoners van het dorpje, dat de oor sprong van Londen zou worden, zullen zich wel niet bijzonder dik gemaakt hebben over de moeilijkheid aan het verkeer met hun buren aan de andere zijde ,van de rivier. In de eerste plaats was het volstrekt niet zeker, of daar buren waren. En in de tweede plaats weten we wel zooveel van onze voorouders za liger, om te beseffen, dat het een dubbele dankzeg ging waard was, wanneer een visite, vooral een on verwachte visite, met de noodige moeilijkheden ge paard ging. De belangstelling van onze bet-overgroot ouders in den twintigsten graad ging wel eens wat al te veel naar dikke stokken en zware steenen uit, wanneer de hceren uitstapjes gingen maken. Maar toen de beschaving vorderingen ging maken, Of toen, zooals wel zoo waarschijnlijk is, de bewoners van de eene zijde van de rivier het wenschelijk be gonnen te vinden voor hun rooftochten aan de an dere, om een gemakkelijker verbinding tot stand te brengen, dan die, welke door zwemmen of varen wordt verkregen, begon de Londenaar van de oud- jheid een brug te slaan. En, zooals wij begrijpen, maakte hi) die brug van hout. Zoo'n houten brug heeft wel iets voor. Er zijn wei nig kosten aan verbonden, vooral in tijden, waarin je de hoornen maar voor 't grijpen hebt. Dan is het ^makkelijker, geloof ik, voor menschen, die niet op de Middelbaar Technische School geweest zijn, of hoe zoo'n inrichting mag heeten, waar ze je leeren brug gen te bouwen, zulke dingen van hout dan van steen te maken. Een paal zet je rechtop in het water, en •dan timmer je hem met min of meer moeite in den bodem. Maar als je met geweldig veel inspanning een flinken zwaren steen naar den waterkant hebt ge bracht, en je laat hem bij ongeluk een oogenblikje los, dan moet je meteen weer een anderen gaan ha- Jen, wat ontmoedigend werkt op sommige gestellen. En wat we vooral niet moeten vergeten hij houten bruggen is het feit, dat je zeker weet, dat je ze voor jezelf bouwt, en niet voor een nageslacht, dat je nu nog niet eens de eer hebt te kennen. Welke van deze redenen de oudste Londenaare be wogen hebben, hun bruggen over de Theems van hout te maken, weten we niet. Zij hebben vergeten bet op een blijvende manier aan ons mee te deelen. Maar het is een feit, dat er heel wat Londensche brug gen versleten waren, voor Peter de Colechurch op het idee kwam, nu eens een brug te maken, die, om het eens heel origineel te zeggen, de tand des tijds kon weerstaan. Peter de Colechurch deed meer dan een brug te bouwen, die eenige eeuwen mee kon. Hij zorgde tege lijkertijd. dat ook hijzelf niet direct aan de vergetel heid werd prijs gegeven, zelfs, zooals we aanstonds zullen zien, op de meest letterlijke wijze. Een slecht bouwer kan hij niet geweest zijn. Om streeks 1176 werd met den arbeid begonnen, en het duurde meer dan dertig jaren voor de laatste hand er aan gelegd werd. Het moet de trots van eiken Lon denaar geweest zijn, die eerste steenen brug, toen ze daar eindelijk lag. geheel gereed, zoo omstreeks 1206, dus nog een kleine eeuw vóór bij ons Floris V zijn bekend uitstapje naar het Muiderslot maakte- En meer dan zes eeuwen kon de Londenaar wijzen op zijn steenen brug, en den naam prijzen van Peter de Colechurch. Het zal wel niemand bevreemden te hooren, dat tijdens de Middeleeuwen deze brug, de eenige, die de beide oevers van de Theems verbond, een zeer groote strategische waarde had. Het dorpje Londen was een dorp. het dorp was een stad geworden, en meer malen zou er om het bezit van deze steeds rijker wordende stad gestreden worden. In 1450 rukte Jack Cade aan het hoofd van de mannen van Kent tegen Londen op. De troepen van den koning, die hem zeer sportief tegemoet waren getrokken, werden bij Sevenoaks verslagen en voor Londen braken eenige benauwde uren aan. Als Cade's mannen over de brug kwamen, in den letterlijken zin. zouden de Lon- denaars ongetwijfeld in den figuurlijken zin dat voorbeeld moeten vblgen. Maar Cade's mannen kwamen niet over de brug. Uren lang werd er verwoed voor gestreden. Alle huizen aan de Zuidzijde waren in brand gestoken, en de bewoners gedood, maar de verdedigers van de brug wisten stand te houden, en Cade moest terug trekken. Ruim een eeuw later vonden de mannen van Kent opnieuw een aanvoerder om hen naar het be geerde Londen te brengen. Maar het resultaat was ongoveer gelijk. Sir Thomas Wyatt bracht zijn man nen tot aan de Zuidpunt van de brug. maar vond, zooals te verwachten was. een sterke bezetting. Sir Thomas was een leider, die geen zin had om zonder eenige kans op succes een honderd of wat mannen den dood in te sturen. Aan persoonlijken moed ont brak het hem totaal niet. Met groot gevaar voor zich zelf wist hij. door enkelen van zijn mannen verge zeld, over de brug te komen, en kon hij de verdedi gingswerken in oogenschouw nemen, die doordeLon denaars waren opgeworpen. Het bezoek had een heel goede uitwerking. Wyatt besloot de brug niet aan te vallen. Zou het in het geval, dat er ooit weer eens een oorlog zou uitbreken, geen bijzondere aanbeveling verdienen, dat de generaals van de elkaar bestrij dende legers eens een kijkje gingen nemen bij el kaar? Als zij mannen waren van het gehalte van Sir Thomas Wyatt zou dat tot een zeer bevredigend resultaat kunnen leiden. Een zeer bijzondere eigenaardigheid van de brug van Peter de Colechurch was het feit, dat er huizen op gebouwd waren. En op het eind van de zestiende eeuw beleefde Londen Bridge haar grootste gloria- tijd. Op de brug te wonen werd beschouwd als eer ste stand. Geen vreemdeling, die naar Londen kwam, verzuimde een bezoek af te leggen aan de deftige brug-strnat, die volgens de Londenaare tot de we reldwonderen gerekend mocht worden. Als andere straten, had ook Londen Bridge bij ge legenheid wel eens met brand te kampen. In 1G33 be gon er een brand in het huis van een zekeren John Briggs. In deze dagen, toen de huizen van hout, en de brandweer van papier was. hield een brand ge woonlijk niet zoo heel spoedig op. De brand van John Briggs legde een derde gedeelte van de huizen op Londen Bridge in de asch. De herbouw vorderde slechts langzaam, en was nog niet geheel gereed, toen de groote brand van 1666 uitbrak. Veel geluk kwam er dus niet bij. En op het eind van de 17de eeuw was de brug niet def tig meer. De rijke koopmanshuizen werden nu be woond door burgers van een veel eenvoudiger stand, tot eindelijk besloten werd om de brug te verwijden door alle huizen af te breken. Zoo geschiedde in 1757. Doch ook in dezen nieuwen toestand zou het werk van Peter de Colechurch het niet zoo heel lang meer maken. Ruim honderd jaar geleden werd met den bouw van een nieuwe brug begonnen, die in Augustus 1831 geopend werd. Terstond daarop werd met de afbraak van de oude brug begonnen. Bij het wegruimen van een van de pijlers werden mensche- lijke beenderen ontdekt. Het waren de overblijfselen van Peter de Colechurch, die last had gegeven, dat zijn overschot zou rusten in het bouwwerk van zijn leven. Weer twee dijkstukken verbonden. Gistermorgen werden weer twee dijkgedeelten van den grooten afsluitdijk WieringenFriesland tot el kander gebracht Het sluitgat, de z.g. Javaruggen, waarvoor kort ge leden het ongeluk met de sleepboot „Veergat" heeft plaats gehad, werd n.1. gedicht Thans blijven dus alleen nog open de sluitgaten bij de middelgronden en de Vlieter. Benoeming van een directeur. In ons nummer van Dinsdag ontleenden wij aan het „Hdbld.", dat wellicht de benoeming te wachten zou zijn van deu heer J. P. Meurs, voorzitter der te Amsterdam gevestigde Ver. van Meelimporteurs, tot directeur der Meelcentrale. Thans verspreidt het Correspondentiebureau voor Dagbladen te 's-Graven- hage het volgende communiqué van den Regeerings- tarwecommissaris, den heer S. L. Louwes: „Uit dc beste bron verneemt het C.B. dat het persbericht, als zou dezer dagen de benoeming te verwachten zijn van den heer J. P. Meura te Alkmaar, oorzitter van de Amst. Ver. van Meelimporteurs tot directeur van de Meelcen trale van allen grond is ontbloot." Het „Hdbld." teekent bij dit démenti het volgende aan: Aanvankelijk Is het de bedoeling geweest, om in derdaad den feitelijk wel voor die post aangewezen deskundigen heer Meurs tot directeur der Meelcen- tarel te benoemen, doch men heeft er in Den Haag klaarblijkelijk de voorkeur aangegeven bij nader in zien, om dezen insider te vervangen door een amb tenaar. Gister is te 's-Gravenhage onder leiding van den heer Louwes de oprichtingsvergadering gehouden van de vereeniging Meelcentrale. Tot directeur zal wor den benoemd de heer H. M. Abraham, tot voor kort meelagent te Haarlem, doch onlangs benoemd als ambtenaar bij het Regecringsbureau voor de uitvoe ring der Tarwewet 1931, Tasschen autobas en veetransport-auto. De carosserle geheel in eikaar gedrukt. Dinsdagmiddag omstreeks half zes reed op den rijksweg tegenover het Blindeninstituut te Bussum een tractor met grooten veetransportwagen vlak ach ter een autobus van den dienst BussumLaren, ko mend van Laren. Toen daar de autobus ging stoppen reed de vee-auto in volle vaart op de autobus; een poging om- nog links uit te halen kwam te laat, Ge lukkig had de autobus geen passagiers, want dc car rosserie werd geheel ingedrukt. De tractor was geheel terzijde van den weg naar de trambaan geschoven en rechts vernield. De links gezeten chauffeur bleef daardoor ongedeerd. De autobus kon or eigen krach ten wegrijden; nadat het vee in een andere transnort- anto overgebracht was om naar Amsterdam te worden vervoerd, werd het wrak weggesleept. LEPELAARS OP TEXEL. In de Mey. de bekende broedplaats bij de meertjes in de duinen ten noorden van de Koog op Texel, zijn thans ook broedende lepelaars. De broedterrei- nen worden nu nog strenger dan vroeger bewaakt. IN EEN TOBBE VERDRONKEN. Spelende is gistermiddag aan het Weesperzand- pad te Diemen een eenjarig knaapje voorover in een tobbe met water gevallen en verdronken. DE BANKOVERVAL TE EIJSDEN. Voor den Hoogen Raad. De Hooge Raad behandelde gister een cassatiebe roep van T. J. II. D.. die door de rechtbank te Maastricht is veroordeeld tot zes jaar gevangenis straf wegens diefstal, voorafgegaan van geweldp'e- ging in het agentschap van de Rotterdafnsche Bank te Eysden, waarbij de directeur van dit agentschap de heer S. gekneveld en met een revolver bedreigd werd. Het Gerechtshof te 's Hertogenbosch heeft dit von nis 'bekrachtigd. He Procureur-Generaal, bij den Hoogen Raad con cludeerde tot verwerping van het beroep. Arrest 7 Juli. BRUTALE POGING TOT ROOF. Dader op het nippertje ontsnapt Gisternacht is opnieuw ingebroken in de hofstede van de weduwe G. St. te Baarland. De inbreker had vooraf de buitendeur gebarriceerd teneinde de ont vluchting van de weduwe en haar dochter te voor komen. Door het lawaai gewekt wist de dochter zich toch nog door een kier van de deur te dringen. Zij snelde naar de gcmeente-politie. die terstond ter plaatse verscheen: op het moment dat de inbreker per rijwiel de vlucht nam. De agent van politie zond hem nog eenige kogels na, die waarschijnlijk echter alle doel misten. Daar de inbreker geen tijd had zijn slag te slaan, wordt niets vermist. VOETGANGERS GEVAREN. Twee dames te Arnhem zwaar gewoud. Dinsdagmiddag stapten twee dames uit Almelo, die te Arnhem waren gelogeerd, daar uit de electri- sche tram. Zij liepen achter de tram om en keken niet voldoende uit, met het noodlottig gevolg, dat bei den door een auto uit de richting Velp werden ge grepen en ernstig gewond. Een harer werd met een bekkenbreuk en de andere met een zware hersen schudding in het Diaconessenhuis opgenomen. JONGEMAN DOODGEVONDEN. Maandagavond verliet een 21-jarige jongeman te Bovenkerk, nadat de ouders zich hadden ter ruste begeven, de ouderlijke woning. Des morgens vonden buren den jongeman dood op den openbaren weg liggen, met een flesch gortepap in de hand gekneld. Vermoedelijk is hartverlamming oorzaak. ONBEWAAKTE OVERWEGEN. Een comité van actie. Opgericht is een comité van actie voor opheffing van de onbewaakte overwegen. Leden zijn de heeT ren mr. G. W. van Everdingen, G. Lampet je, mr. L. D. Staal, allen Amsterdam; A. J. ten Hope, Rotter dam en W. de Ruyter, Hilversum. Het comité sal o.a. een petionnement voorbereiden. POOLSCHE TAXI-BEDRIJVEN STOPGEZET. 20.000 personen zonder werk. V.D. verneemt uit Warschau: Gisternacht hebben in geheel Polen, maar speciaal te Warschau en in de groote steden, de taxi-onder nemers als protest tegen de hooge wegenbelasting, hun taxi's uit het verkeer genomen en hun perso neel ontslagen. Door dezen maatregel worden ongeveer 15000 wa gens aan het verkeer onttrokken en komen 20.000 personen zonder werk. HET VERLIES VAN DE POSEIDON. Do commandant berispt. De zeekrijgsraad te Weihaiwei heeft kapitein-luite nant ter zee, Galpin. den commandant van de En- gelsche duikboot Poseidon. welke den 9den Juni na aanvaring met een Japansch schip gezonken is, schuldig bevonden aan roekeloosheid Hij is van zijn bevel ontheven en heeft een strenge berisping ont vangen. Zooals men weet zijn bij het ongeluk 18 menschen- levens te betreuren geweest. Nu reeds 600 slachtoffers. V.D. verneemt d.d. gister uit New York: Reeds acht dagen houdt nu de buitengewoon hooge temperatuur In de Oostelijke staten van Amerika aan. Tengevolge van do hitte zijn de laatste week zeshonderd menschen om het leven gekomen. Deze slachtoffers zijn niet allen bezweken door de hitte, maar de hooge tem peratuur doet een leder verkoeling zoeken in het water, ook velen, die niet kunnen zwemmen en die door do warmte verleid worden tot roekeloosheid, die hun het leven kost In de afgeloopen dagen ls dan ook langs de Oostelijke kust een zeer groot aantal personen bij het zwemmen verdronken. Te New York bereikte men met 92 graden gisteren den warms ten dag van het jaar en nog steeds toont het weer geen verandering. Ook da materieele schade ls zeer groot, want de oogst op de meeste velden In het Oosten is door de hitte totaal ver nield. Sommige velden zijn door de zonnehitte geheel bruin gebrand en op vele plaatsen hebben tengevolge van de droogte groote branden gewoed. Vooral de haver- en de tarweoogst heeft van de hitte te lijden gehad* Toenemende hittegolf. Aantal dooden na dert de 800. Reuter seint nader uit New York: De warmtegolf neemt in hevigheid toe. In de Ver. Sta ten zijn thans 765 menschen en een niet te schatten hoe veelheid vee omgekomen. Te Detroit moesten de gieterijen der Fordfabrieken wegens de warmte worden gesloten, aan 250 arbeiders moest geneeskundige hulp worden verleend. Vijandelijkheden tusschen twee dorpen. Hulp uit San Scbastlaon gevraagd. Volgens een B.T.A. bericht uit San Sebastlaan wordt uit Vergare gemeld, dat daar ernstige dingen zijn ge beurd, blijkbaar verband houdend met Incidenten bij de verkiezing van Zondag toen er een man om het leven ls gekomen. Reeds geruimen tijd leefden de bewoners van Vergara en van Eibar, een gehucht in de buurt. In voortdurend getwist. Gisteren zijn er, zonder dat men precies de aanleiding kent, zes vrachtauto's met gewa pende mannen uit Eibar op Vergara aangerukt met de bedoeling het dorp te overmeesteren en te plunderen. De bevolking geraakte in groote angst; vrouwen en kinderen liepen huilend rond en de burgemeester van Vergara te lefoneerde herhaaldelijk naar St Sebastiaan om hulp. Thans ontbreken verdere inlichtingen, daar het uiterst moeilijk is telefonisch te worden verbonden. De mannen van Vergara wachten de vracht-auto's af, die gisternacht om twaalf uur nog niet waren aangekomen, zoodat men vermoedt, dat ze zijn teruggekeerd, want de vrouwen blijven hulp vragen door do telefoon. Gistermorgen even na half negen is te Berlyn-Schoe- neberg een groote zolderbrand uitgebroken. Vier brand spuiten bestreden het vuur. welke bij de komst van de brandweer een zeer groote uitbreiding had gekregen. De brandweerlieden, die van twee mechanische ladders ge bruik maakten, waren van rook- en gasmaskers voorzien In de eerste plaats werd er op gelet, dat de bewoners uit het brandende huis kwamen Een versterkte politie macht hield de groote menigte nieuwsgierigen op een afstand; tijdens het blusschingswerk vielen n.1. dakpan nen en gedeelten van het dak naar beneden. Teneinde hot overslaan van den brand te voorkomen werden eerst de naburige daken onder water gezet Aan de vierde etage, welke voor het grootste gedeelte uit kleine woningen bestaat, is door het vele blusch^ater bijzonder groote schade toegebracht. Van het dak is zoo goed alB niets over gebleven. De brandweerlieden hebben op sommige plaatsen gaten in de daken der wo ningen geslagen om het water, dat hierop was gespoten een uitweg te verschaffen. Meer dan zeven onbemiddelde gezinnen zijn door den brand ernstig getroffen. De be woners moesten onverwijld hun woningen ruimen. Dank zij het flinke optreden van de brandweer kon voorkomen worden, dat de brand op de naburige daken Is overge slagen. Tegen kwart voor elf is men den brand meester geworden Gistermorgen is voorts brand uitgebroken in de boven ste verdieping van een fabrieksgebouw te Moabit. Ter bestrijding van het vuur zijn vier spuiten van de brand weer noodig geweest Men ls er in geslaagd overslaan van den brand te voorkomen. Na ongeveer een uur was het vuur gcbluscht. DE TWEEDE GALEL In het meer Neml. Uit Rome: Bij de werkzaamheden die op het meer Nemi ge schieden om de tweede galei boven den waterspie gel uit te krijgen is een groot stuk brons voor den dag gekomen, waarop een hond en reliëf, en ook een zuil van Alrikaansch marmer, van drie meter lengte. EEN ZWARTE OPAAL. Uit Canborra: Op de Lightning Ridge is een zwarte opaal gevon den van een gewicht van 711 karaat. Men gelooft dat dit de zeldzaamste steen van de wereld i*.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 1