Het Schoolrapport. Afgodsbeelden van beton ..in 1931. Het aanvullend Wegenplan. We zijn weer geschrokken van 't laatste rapport, We hebben weer danig gesnauwd en geknord Bij viertjes en tartende drietjes: „Je fiets komt voorloopig niet meer op de straat, „Ik zeg je meteen nu maar, waar het op staat, „En zing hier in huis niet meer liedjes!" We hebben gezwegen bij 't laatste rapport, Het was maar zoo-zoo en we waren wat kort, Het was weer niet volgens verwachten, Een enkele vier en wat vijfjes er bij, We legden het stil met een zucht maar opzij, We zagen zoo graag ook eens achten! We hebben gejuicht bij het laatste rapport, Bravo, dat is puik, en wie weet wat je wordt, Je hebt maar een enkele zeven, Zes achten, vijf negens, je bent kampioen, Geef vader een hand en je moeder een zoen, Bravo, jij komt best door het leven! Verstandige ouders, weest kalm en denk door, Raak niet door wat cijfers bedenk'lijk uit 't spoor, Het leven vraagt velerlei zaken. Wees niet te eenzijdig bij vreugd en verdriet, Door 't geen ge in cijfers op 't schoolrapport ziet, Dat heeft met de school slechts te maken! Het leven schrijft eenmaal een eigen rapport. Dat is de practijk van een Fokker, een Ford, Eerst d&n krijgt een cijfer zijn waarde, Die juiste waardeering is kostbaar en goed, Een acht voor je durf en een negen voor moed Bepalen 't succes hier op aarde! Juli 1931. KROES. RADIOPROGRAMMA. Donderdag 30 Juli. HILVERSUM (1875 M .A.VR.Ü. 800 Tijdsein; 8.0110.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Tijd sein; 10.01—10.15 Morgenwijding; 10.15—12.00 Gramo foonmuziek; 12.00 Tijdsein; 1215—2.00 AVRO-Kwartet o.l.v. Dick Groeneveid; 2.002.S0 Lezing door H. H. Feiderhof: „Tien dagen in Zwitserland"; 2.30—3.00 Rust poos voor het verzorgen van den zender; 3.003.30 Or gelconcert door Pierre Palla op het orgel van het Kur- naus te Schc-veningen. Soliste: Sophio HaasePieneman; 3.303.50 Gramofoonmuziek; 3.504.30 Vervolg Orgel concert; 4 30—5.30 Ziekenuur door A. D. Hildebrand; 5.306.15 Max Tak: „Groote violisten van dezen tijd"; 6.157.30 Het AVRO-Octet o.l.v. Louis Schmidt Solo- viool: Boris Lensky; 7.459,00 Het Omroep-Orkest o.l.v. Nico Treep; 9.009.30 Jazz-Duetten, gezongen door Bep en Git, uit Berlijn; 9.3010.15 Omroep-Orkest; 10.15— 11-00 Aansluiting van het Palace-Hotel te Schevenln- gcn. Dansmuziek door Emil Roosz en zijn Orkest; 11.00 12.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. HUIZEN (298 M) K.R.O. 8.00—9 15 Morenconceri. NOB-V. 10.0010.15 Zang door het NORV-Dameskoor; 10.15— 10.45 Korte Ziekendienst; 10.4511.00 Zang. K-R.O- 110011.30 Gramofoonmuziek; 11.3012.00 Godsdienstig Halfuurtje; 12.00 Tijdsein; 12.01—1.30 K.R.O. Trio o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.302.00 Gramofoonmuziek. N.C-R-V. 2.002.15 Gramofoonmuziek; 2153.15 Cursus fraaie handwerken; 3.15—3.45 Vrouwenhalfuurtje; 3-454.00 Verzorging van den zender; 4.00—5.00 Ziekenuurtje; 5.00—5.45 Cursus Handenarbeid; 5.45—6.45 Concert; 6.45 7.00 Cursus knippen en stofversieren; 7.007.30 Vra- genhalfuurtje; 7.30—8.00 Spreker namens het „Griffor- mcard Selskip for Fryske Tael en Skriftenkennisse"; 8.00—10.45 Concert doo; de Amsterdamsche Orkestver- ecniging o.l.v. Frans van Diepenbeek; 10.00—10.10 Pers berichten; 10.4511.30 Gramofoonplaten. Vit de Filmwereld ue gefilmde wereld. Het werk van oen fUmreportcr. Wie ooit het geluk of de emotie ondervond, toevallig getuige te zijn geweest van een wereldgebeurtenis, heeft ook zeker die hard wernende mannen gezien, die heen en weer loopen, filmtoestellen rondsieepen of zelfs met geheele vrachtauto s komen' aanrijden, hooge stand plaatsen zoeken, in boomeu klimmen, onderhandelen met de politie, die het publiek op een afstand houdt, die zonder het minste respect op o M. afstand van een minister gaan staan en zich over het algemeen gedra gen, alsof de heele zaak slechts voor hen gebeurt Deze mannen, geëerd publiek, zijn uw slachtoffers. Wat zij doen, doen zij voor u en vooi u alleen. Als er «rgens in de krant de zin staat: „Met bewogen' hart ziet geheel Europa op deze ontstellende feiten neer," dan zijn zij de oogen van dat bewogen Europa. En re portage heeft nu eenmaal altijd iets haastigs, iets ge jaagds over zich; reportage eischt altijd snelheid en strijd, springen over hindernissen, niet struikelen als er u een knuppel tusschen de beenen wordt geworpen. Maar l dat is misschien Juist wat deze mannen zoo aantrekt, deze sport om door en over alle hindernissen heen in den wedstrijd om de actualiteit als eerste aan te komen. In de automobielindustrie heeft men ook die groote wedstrijden over etn afstand van 10.000 K.M. door geheel Europa, over de beste wegen, maar ook over de slechtste. Dat noemt men een betrouwbaarheids- rit voor machines en materiaal. De menschen, die er aan deelnemen, worden echter ook op de proef gesteld; zij moeten niet alleen uithoudingsvermogen hebben en technische bekwaamheid, maar ook een yzeren energie en een verstandig inzicht Ze moeten zijn als de oude Ody»-cus, die niet alleen zijn boog spande met zijn kro ntige armen, maar ook de noodige listen wist toe 4e passen. Ergens In de centrale zitten zij op de loer en waohten op een bericht Dan dadelijk erop los. Men verneemt bijv. dat in den afgeloopen nacht het Engelsche lucht schip in Frankrijk is vergaan Op weg, en zie, dat je er komt. Spoorboekjes, vliegdlenstcn, passen, toestellen, autoriteiten en nog eens autoriteiten. Moeilijkheden zijn er altijd, er is altijd wel iemand, die Juist aan tafel zit, en elke minuut is kostbaar. Politie, afzetting, slecht licht, toestemming om te filmen... en morgenavond moet de film draaien. Maar de fl.m draait De moderne filmreportage ontstond het eerst in Duitschland tijdens den oorlog. Natuurlijk niet met het doel, het publiek te amuseeren, hoewel er toch nader hand heel wat ook voor het publiek werd gebracht. Er waren toen ecnige z.g. filmtroepen, w.o. drie oorlogsfilm troepen, die voor aan het front werkten. Zij werden overal heengestuurd, waar de wereldbrand bijzonder hoog oplaaide. Zij voeren op torpedobooten en door de mijnenvelden, zij namen de bestorming van den Kem- meiberg op, infanterie-aanvallen en luchtgevechten, zij zaten in Roemenië, voor Donaumont, aan den Dooden Man, in Vlaanderen, aan de Roode Torenpas, aan de Kleine Bereslna aan den Bosporus en bij Arras. Zij deden niet meer dan de mlliioen soldaten, die daar even eens op hun post stonden, doch zij konden niet schieten, zich niet verdedigen, geen handgranaten werpen, alleen maar draaien. Zij zorgden voor de reportage en legden een zichtbare kroniek van den oorlog vast De fllmreporters van onzen z.g. vredestijd zijn hun navolgers. Jlcrinnert gij u den strengen winter van 1928 op 19297 De oudste menschen konden zich niet herinneren, dat het ooit zoo koud geweest was. De Oostzee vrooi dicht en de stoomboot die tusschen War- nemiinde en GJedser neen en weer voer, vroor vast. Vastgevroren stoomboo'en in de Oostzee komen niet eiken dag voor en het publiek had er recht op, dat in de film te zien. Dus kroop de filmreporter In een open vliegtuig in een gesloten kon hij niet werken men vloog bij de hcerschende poolkoude uit naar de Oostzee naar de plek, waar het ingevroren lag Den volgenden dag draai den er 50 meter van het ingevroren schip, maar van de bevroren handen van den operateur, van de pijn, die hij uren lang in de ijzige lucht, had moeten verdragen, en van zijn samengeklemde tanden, was niets op de film te zien. Een van de reporters van de UFA had in Hamburg gefilmd en. omdat er zoo gauw geen geschikte trein was. een auto gehuurd om hem naar Berlijn terug te brengen. Onderweg botsten zij tegen een andere auto aan. de filmreporter vloog met zijn gezicht door de ruit, de auto lag aan diggelen, maar hij zorgde er toch voor, dat de film op tijd aankwam. Geen van de toeschou wers. die 24 uur later naai de film keken, vermoedden echter, dat de operateur van het korte, actueele film- berichtje met een stukgesneden gezicht ergens in een dorpsziekenhuis tusschen Berlijn cn Hamburg lag. Toen eenlgen tijd geleden do Riitt-Arena te Berlijn in brand stond, kwamen de filmreporters tegelijk met de brandweer aan en zij moesten snel en zelfs met ge weld verwijderd worden, om te voorkomen, dat ztj In het vuur van het vuurgeveent hun kostbare films zouden laten verbranden. Maar genoeg! Zulke voorbeelden z|jn er bij honderden. Natuurlijk zou het niet goed zijn, als de toeschouwers bij elk onderdeel van een weke- Hjkseh filmberlcht dachten: „Wat voor een moeilijkheden zouden er nu met de»e opname weer verbonden zijn ge weest?' Maar het is toch ook wel eens goed, dat hij weet. dat de zaak niet zoo eenvoudig Is. als zij lijkt, en dat de filmreporters in hun beroep stille, onbekende helden z|jn. Hoe filmsterren bun eerste ge'.d verd'erilrn. Weet u nog. hoe trotscn u was, toen het eerste zelf verdiende geld in uw zak rammelde? En wat u daar allemaal mee wilde doen? Het mooiste cadeau had u niet zooveel genoegen kunnen doen als de gedachte: Dat heb ikzelf verdiend! Waarschijnlijk voelde u zich toen pas echt volwassen. En weet u nog, waarmee u dat eerste geld verdiend hebt? Zeer waarschijnlijk niet met het werk, waarvan gij thans uw beroep maakt. Er zijn maar weinig menschen, die van het begin af. één lijn gevolgd hebben. Maar dat komt er ook niet op aan; de hoofdzaak was, dat het geld zelf verdiend werd en geen koning kon zich gelukkiger voeler, dan u. Weet u, hoe Greta Garbo haar eerste geld verdiend heeft? Niet als filmster! Toen zij vijftien jaar was, moest zij al meehelpen om iets te verdienen en zij kreeg een betrekking in een hoedenfabriek. waar zij met verschil lende hoeden moest worden gefotografeerd voor adver^ tentles in de kranten. Norma Shearer kwam met haar moeder en haar zuster Athole uit Montreal naai* New-York om haar ge luk op de planken te beproeven, doch zij kon absoluut geen engagement krijgen en moest voor 50 cent per uur dienst doen als model voor reclame-fotografieën, zoodat zij met allerlei Japonnen, hoeden en handschoenen op de advententlepagina's der dagbladen versoheeen. Het geld, dat zij daarmee verdiende, werd geheel verbruikt voor de huur en de noodzakelijkste levensbehoeften voor de drie vrouwen. Ramon Novarro. de lieveling der vrouwen, was ver- kooper in een kruidenierswinkel, te Durango in Mexico. Hij was 16 jaar oud en kreeg 25 pesos per maand, die hij zorgvuldig opspaarde vor een reis naar de Vereenig- de Staten, want daar hoopte hij een beroemd zanger en danser te worden. Buster Keaton kwam reeds als zuigeling op het too- r.eel. Zijn ouders waren verbonden aan een variété-ge zelschap en reisden met hem door het heele land. Buster kreeg nooit een behoorlijk salaris, alleen af en toe een beetje geld. waarvoor hij snoepgoed e.d. kooht Zijn eer ste werkelijke onderneming was een konijnenfokkerij. Hij sleepte de dieren in speciale kooien van stad tot stad en verkocht er af en toe een paar. Marle Dressler, de Adèle Sandrock van Amerika, ver diende niets bij haar eerste optreden: zij stelde toen een engel voor op een liefdadigheidsuitvoering. Zij stond op een wrak voetstuk, vie, er af en stootte zich ernstig aan het hoofd. Het eerste geld verdiende zij in een min derwaardig blijspelletje, dat in een klein Canadeesch stadje werd opgevoerd. De entrée bedroeg 1 cent en Ma rle. die toen acht jaar was, kreeg 20 cent als belooning, waarvoor zij een klein fleschje parfum kocht Leila Hyams verdiende haar eerste geld weer door po seeren voor reclamefoto's. Als kind had zij meegewerkt aan do beroemde variété-nummers van haar ouders, doch niets verdiend. Toen zij zeventien jaar was, besloot zij haar familie te verlaten en zelf haar geluk te beproeven. Zij slaagde er slechts ternauwernood in, in haar levens onderhoud te voorzien. Neil Hamllton verdiende 5 dollar per week in een meubelzaak door na schooltijd en 's Zaterdags daar te komen werken. Later poseerde ook hij voor reclamefo to's: hij is de man, die de Origlnal Arrow boorden droeg en de man op reclamebiljetten van de firma James Mil- ler en Co. Hiermede verdiende hij 50 cent per uur. Hij heeft ook tezamen met Norma Shearer en Leila Hyams gwposeerd. Lawrcnce Tibbet. de wereldberoemde ster van de Me tropolitan Opera te New York, begon als zanger in de bioscopen van Los Angeles en verdiende 5 dollar per vond. Daarvan leefde hij met zijn kleine gezin. John Gilbert verdiende reeds op zijn zevenden jaar door boodschappen te doen voor de artlsten der schouw burgen. waarbij zijn ouders werkten. Daarvoor kreeg hU geregeld 5 cent en soms weieens een kwart dollar. Voor het geld kocht hij een roode brandweerwagen, die hij in een etalage had zien staan. William Halnes verdiende zijn eerste geld als melkbe zorger voor een vrouw, die één koe had. Eiken morgen moest hij voor dag en dauw opstaan cn daarmee ver diende hij het vorstelijk salaris van 25 cent per week Helaas had de vrouw een doohtertje en voor haar gaf W I liam het grootste deel van zijn 25 cent weer uit aan lee cream en snoepgoed. Wallace Beary bracht tweemaal per dag water aan een olifant in een olrcus. Toen was hij acht jaar. Hij kreeg van den eigenaar van het circus 25 cent en een vrijblljet Joan Crawford was winkeljuffrouw en verdiende 12 dollar per week. die zij grootendeels voor kleeren uit gaf. Zo was toen 15 jaar. Louis B. Mayer, de productiechef van de M.G.M., ver diende op 12-jarigen leeftijd zijn eerjia geld te St Johns Hij verkocht „magazines" cn kreeg 25 cent voor elk ver kocht exemplaar. Dit geld spaarde hU op; later kocht hij er een fiets voor. Zoo verging het hen die nu door duizenden bewonderd en dikwijls benty<! worden. Men kan wel zeggen, dat zij geen van allen met enez llveren lepe ln den mond gebo ren zijn. Zij hebben er zich allen moeten doorslaan, voor dat zü den vurig verlangden roem bereikten, en velen van hen hebben niet alleen voor zichzelf maar ook voor famileleden moeten zorgen. Dat laatste doen zU dik wijls nu nog. doch ik denk niet, dat zij nu een grooter gevoel van voldoening hebben dan Indertijd, toen zij geen dollars, maar centen verdienden, doch vervuld wa ren van het heerlijke bewustzijn, dat zij het gekl zelf hadden verdiend. KRIJGSDANSEN OP DE LAATSTE SCHLAGERS! Momentopnamen uit onzen tijd. TRICHINOPOLIS, Zuld-Indlë. Da autowegen van Britsch-Indië zijn over het algemeen breed, goed onderhouden, aangelegd volgens de modern- rte methoden. Aan weerszijden z!ct men reclameborden als ln Euroj» of Amerika. Er Is een druk verkeer van groote auto's, die echter dikwijls in hun vrijheid van beweging belemmerd worden door de ossenkarren op twee wielen. Wij komen van de Nilgiriborgen, nemen een bocht en zien plotseling een kudde reusachtige, fantastische die ren voor ons liggen. Door walletjes omringd staren daar, meerendeels onder den blooten hemel, groote paarden van aardewerk, meesterstukken van ceramiekkunst Daarnaast staan, onder een afdak van gegolfd zink, paarden van beton... Hot gieten van een beeld. Er wordt Juist een nieuw afgodsbeeld van dit moderne materiaal gemaakt; wij zien het ijzeren geraamte en de hoofdlijnen van de stalen constructie. Het lijf wordt ge goten uit beton, dat door een moderne Amerikaansche machine wordt gemengd. Dan wordt het beschilderd met verf in schreeuwende kleureu en het afgodsbeeld is klaar Duurzamer dan graniet. Dravida'a Deze paarden hebben niets te maken met den gods dienst der Brahmanen. Zelfs hier in Zuid-Indië worden hun vereerders als bijgeloovige heidenen beschouwd. Het zijn meerendeels z.g. Dravlda's. Hun godheid heet Alya- nar. De paarden worden voor hom gereedgezet, opdat hij in tijden van gevaar, als doode demonen het land drei gen te bezoeken, snel van het eene einde van het rijk naar het andere kan komen. Honderden zeer moderne auto's suizen dagelijks langs de plaatsen, waar de soms 5 M. hooge strijdrossen uit gewapend beton waohten, tot Alyanar ze bestijgt. Nog ln dit jaar wil de secte elf nieuwe paarden laten ma ken Palm Island, Queensland, Australië. De stam der Larokia's op Palm Island, een klein eiland aan de kust van Queensland, is thans geheel gecivili seerd. Zooals alle oorspronkelijke bewoners van Austra lië houden echter ook de Larokia's ondanks gramofoons en naaimachines, ondanks auto's en zeer moderne vuur wapens vast aan hun oude gebruiken. Daarin speelt de krijgsdans een grooten rol. Met groote zorg worden de dansers beschilderd en strepen van oker of kalk over de huid getrokken, afgezet door smalle randjes bloed. Bij deze plechtigheid mogen de vrouwen nooit toezien, laat staan aan de dansen deelnemen. Bij bijzonder plech tige gelegenheden besmeren de mannen hun lichaam met bloed en plakken daar vogelveeren op. Slechts de oogen mogen vrijblijven. Bij denzelfden dans worden ook mantels gedragen van zeer dunne twijgjes. De dan sen worden voorafgegaan door snerpende gillen, die Reusachtige paarden van gewapend beton slaan in hef. open veld. Er bestaat niets groteskere op de wereld dan Australische krijgsdansen op moderne dansmelodiën. gaandeweg overgaan ln een diep gebrom. Bij de dans zelf worden verschillende melodieën zongen die, grotesker kan het niet. tegenwoordig het meerendeel ontleend zijn aan moderne dansznun E. O. Happé beschrijft, hoe hij eens bij een naar uiterlijk zeer gevaarlijke krijgsdans „Ich Küsae j Hand Madama" hoorde zingen en ik zelf was gj«t van twee dansen, waarbij resp. „Ramona" en Somya ten beste werd gegeven. Als men het zoo leest, maakt dat misschien e«: spottelijken indruk. In de binnenlanden van Auitt Is men op een open plek ln het bosch zit bij het ici, sel der vuren, en 'n aantal naakte, beschilderde ma^. woest ziet rondspringen, is het zoo fantastisch, dat aan zijn eigen verstand begint te twijfelen. De Larokia's hebben gramofoons in hun huttet melodieën laten hen niet los, zij gebruiken ze voor, krijgsdansen. Maar dat één en hetzelfde volk nats kaar gramofoons en krijgsdansen kent, dat is het» merk van onzen tijd. Sorono-Falls, Belgisch Bij de Sorono-watervallen leeft een negerstam, j zooals de meeste Congonegers, voortdurend heerea sten heeft te verrichten: onderhoud van wegen, gen van spoorwegen, bouwen en inrichten van fabrii Daardoor zijn velen van hen ver van huis in j plaatsen geweest En natuurlijk staat er, zooals nud overal in Afrika, in menige hut een naaimachine dragen alle negers kleeren. Een hemd en een 1 en dikwijls ook schoeen. Dat is hier in het oer* aan de Congo al even vanzelfsprekend geword«i overal elders. Juist hier hebben de kleeren nog» nader doel te dienen dan het verschaffen van inkort ~.an de blanke handelaars; ze zijn het voornaamstii nent bij de doodenvereering. Als er hier een neger sterft, wordt zijn lijk voonid boVfen een klein vuur geroosterd. Dat moet zijn wet doen of anders een van zijn naaste bloedverwanten wordt het lijk gemummuficeerd. Bovendien word» zalven gebruikt, ongeveer dezelfde als men op de den ln den Grooten Oceaan ziet gebruiken. Vervi wordt de mummie omwikkeld met alle kleedingsi die de overledene bezat met kleederen, die hij leven lang voor dit doel verzamelde. Hoe rijker en machtiger dus de overledene wat reusachtiger zijn omwikkelde lijk wordt. De toor" van het dorp maakt uit de massa Engelsche stofj goekkoope katoenen hemden, uit onderbroeken en gekleurde kunstzijden shawls een reusachtige mens Hjke gestalte, waarvan de kern het doode llchaas Deze groteske figuren worden soms 3 tot 3V4 M. b Ze worden met de stamteeker.en beschilderd en o? onderstel door het dorp gedragen, om tenslotte m. hut van den overledene te worden opgesteld. Dats is de plechtigheid ten einde De mannen gaan weer hun werk, ook de man, die de teekens op de muz schilderde. Hij bestuurt een tractor... Dat, en niet de doodenvereering, is het merkwaa: ste in het vreemde leven van de Sorono-watervallen. Eerste nitkeering reeds over 1931, Met hun voordracht tot vaststelling van een aan vullend wegenplan hebben Ged. Staten een volledig succes behaald. Dit was verdiend ook. De voorberei ding was in alle opzichten tot in de puntjes in orde en slechts één wegbeheerder, de polder Koegras had gevraagd, om ook enkele van zijn wegen op te ne men. Twee Statenleden, de heeren Dekker en Tho massen, steunden dit doch met dien verstande dat Ged. Staten in overleg met de Wegencommissie nog eens nader zouden overwegen of niet bij tusschen- tijdsche herziening aan den h.i. billijken wensch van Koegras tegemoet gekomen zou kunnen wor den. Gedeputeerde Kooiman kon, zoo zeide hij. het vriendelijk verzoek van genoemde heeren moeilijk afwijzen en dus is de m o g e 1 ij k h e i d geopend, dat binneA korferen of langeren tijd ook Koegras ecnig subsidie zal ontvangen. Van zekerheid is nog geen sprake. Trouwens, zekerheid omtrent subsidie hebben ook niet die wegbeheerders, wier wegen wel op het plan zijn gebracht. Er zijn nl. een aantal voorwaar den gesteld en die zijn. huiselijk gezegd, niet voor de poes. Het is om goede wegen te doen en niet om alleen maar wat geld over te hevelen uit de provin ciale kas in die van een aantal wegbeheerders. Wij zouden nu die voorwaarden wel kunnen op sommen. doch zij die er belang bij hebben, doen ver standiger om van de Provinciale Griffie te vragen stuk 9. gedagteekend 3 Juni 1931. en getiteld: ..Uit- keeringen aan onderhoudsplichtigen van niet op de provinciale wegenplannen voorkomende wegen. Con centratie van wegenbeheer." Zij zullen dan zien. datole uitkeering. die zij mo gen verwachten, niet de uitkomst van een eenvoudig deelsommctje is. BescliTkbanr om uitgekeerd te wor den ia ongeveer f 180.000 per jaar. De lengte van al de wegen, welke op het aanvullend wegenplan zijn geplaatst, is ruim 470 K.M Bij deeling geeft dit f380 per K.M., maar de werkelijke uitkomst zal heel an ders zijn. Wegen met tollen en onvoldoend onder houden wegen tellen bijv. niet me». Ook krijgt men slechts subsidie voor datgene, wat boven het gewone onderhoud wordt besteed. Dit gewone onderhoud wordt door Ged. Staten vastgesteld on een bedrag, dat varieert van 400 tot f600 per strekkende K.M. Een voorbeeld. De deelneming geeft tot uitkomst, laat ons zeggen f 5?0 per K.M. Het gewone onderhoud voor zekere weg is gesteld op f 430 per K.M. In 1931 is er aan ten koste gelegd f800 per K.M. Het subsidie bedraagt dan niet de uitkomst der deeling, doch slechts f800 f450 f350, dus f 170 minder. Was er aan dien weg f970 of meer per K.M. be steed. dan zou de uitkeering f520 per K.M. bedragen. Van te voren is nooit precies te berekenen, of men terug zal krijgen, wat boven het gewone onderhoud wordt besteed. Hierbij moeten wij het laten. STAATSLOTERIJ. Trekking van Maandag 27 Juli. No. 6982 f 1500. No. 7511 f 1000. Nos. 6762 7871 en 20802 l 400. Nos. 17044 en 20689 f 200. Nos. 4617 en 20434 f 100. Prijzen van f 20. 20 123 192 278 292 303 330 332 345 367 417 437 488 597 677 680 707 730 763 776 791 799 961 980 1005 1026 1031 1034 1077 1141 1238 1246 1278 1344 1441 1470 1530 1708 1719 1740 1781 1844 1907 1970 2084 2107 2139 2191 2238 2323 2363 2497 2520 2526 2537 2538 2558 2702 2769 2829 2839 2870 2957 2974 2993 3051 3102 3114 3121 3124 3168 3194 3219 3294 3359 3403 3453 3459 3518 3553 3616 3788 3856 3866 3912 4010 4071 4007 4141 4147 4191 4196 4208 4256 4317 4336 4346 4397 4452 4505 4625 4651 4691 4699 4736 4779 4781 4840 4939 5117 5136 5167 5225 5256 5319 5390 5430 5440 5472 5490 5510 5521 5547 5579 5694 5708 5730 5731 5766 5777 5895 5920 5935 5996 6029 6041 6083 6089 6100 6127 6130 6148 6177 6226 6369 6515 6518 6532 6564 6601 6605 6615 6684 6686 6699 6772 6778 6S38 6926 6955 6979 6994 6995 7010 7105 7148 7199 7332 n 7345 7437 7442 7446 7571 7580 7682 7693 7701 7710 7721 7778 7788 7838 7850 7860 7933 7975 8031 8065 8079 8086 8091 8106 8171 8190 8219 8238 8259 8260 8313 8397 8417 8437 8581 8585 8807 8812 8826 8867 8928 8041 8958 9039 9065 9072 9111 9165 9323 0344 9346 9407 9455 9469 9510 9377 9610 9658 9681 9725 9790 9842 9888 9902 10088 10C97 10121 10144 10151 10155 10307 1(T 1CM99 10516 1C535 10540 10657 10666 10688 lf> 10724 10725 10769 10S23 10824 10829 10830 10* 10960 11143 11186 11264 11312 11317 11334 lltf 11363 11365 11334 11420 11468 11540 11548 li* 11680 11751 11784 11836 11869 11876 11928 U# 11964 12046 12067 12073 12179 12259 12287 12jJ 12357 12427 12454 12519 12537 12587 126C9 1** 12751 12855 12882 12899 12916 12981 12986 1^ 12994 13035 13039 13051 13151 13154 13331 13^ 3451 134S6 13495 13538 13619 13660 13708 Wj 3843 13857 14094 14133 14217 14252 14267 1303 14314 14490 14570 14670 14674 14772 H*j 4802 14808 15013 15046 15063 15154 15190 5235 15275 15319 15333 15419 15443 15471 5596 15629 15715 15776 15779 15812 15824 5972 15984 16027 16150 16209 16298 16307 1< .6370 16379 16391 16407 16442 16446 16484 V 6498 16508 16539 16560 16589 16604 16764 ;6S42 16853 16909 17047 17095 17141 17144 1* 17215 17275 17381 17444 17512 17570 17586 1] •7636 17656 17708 17803 17849 17858 17895 1" 18000 1805C 18076 18147 18177 18211 18225 U 18252 18304 18350 18385 18405 18455 18479 18499 18528 18538 18562 18622 18659 18731 18764 18771 18788 18790 18803 18833 18944 18969 18973 19017 19131 19255 19286 19369 19418 19421 19459 19501 19563 19565 19570 19613 19636 19650 19680 19692 19700 19716 1*» 19826 19862 19963 19986 20034 20110 20127 20187 20223 20226 20328 20389 20482 20691 J® 20647 20655 20665 20715 20718 20721 20722 20913 20924 20984 Dl bloei drog Pr En 19-3 idem rijk lil iden '<d«9 ai Wit de per 11- cul< f 2 Fr< t L S li D 10— S 9- 1 0.1 131 I 11 SIC E Teil D Pb. II Sier ses f 1. ld. Fai bu op Mr 0 hier ma vo!p legd v.v. Ot mor fctroi het var omn lern als de 7. Ri het ster: vooi keui OUdi teer mat F,. achi ZOOI haa al 1< r> spri de 2e,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 6