Snelheid... snelheid. Predikbeurten. Staatsloterij Ook weer trein-aanslagen in Roemenië. De watersnood in China. Een redding door de „Radio". arta u ANNA PAU 10WNA Door onbekende ooreaak brak Dlnedagavond brand uit n bollenschuur aan den Mlddenvliet toebehoorende ,e a den heer H. Pennekamp. Schuur en inhoud gingen itseS °'°ren &n en ander was laag ïenKkerd' De heer C. Zwaag geraakte Woensdagmorgen met z'n ,uto In een sloot aan de Kromme Tocht. De heer aan gt1 gorg moest met z'n kraanwagen hulp verleenen om ^enkeling op het droge te brengen. Doordat kinderen met lucifers speelden, geraakte een -yamp toebehoorende aan den heer G. Philipsen aan Nieuwenweg, in brand. De brandweer, die spoedig 'plaatse was, kon slechts weinig redden. BARSINGERHORN jaarltfksche kermis is ook hier weer achter den en het dient gezegd, het feest is op een waardige gevierd, ondanks het minder gunstige weer. Een bezoek en geen enkele wanklank. Wat wil men meer. •pdringt: Op den Zondag vonden een viertal voetbalwedstrijden lieten a ^s. 's Morgens om 10 uur speelde het adsplranten- een ful tegen een combinatie van Sparta-adsp. A en B. e der<l( was een ongelijken strijd, daar het D.-elftal bijna maa!' jheel uit schoolgaande jongens bestond. Niettegen- n N.Y.V. ^jide dat, hebben zij zich dapper geweerd, doch kon- gocdati |o niet verhinderen, dat het einde kwam met een lcheid*s ^overwinning voor Sparta. ekores. i pirect daarna speelde D.E.S. 2 tegen Wieringerwaard verscheen met een sterk elftal, waar D niet tegen bleek. Het einde kwam eveneens met een iing der bezoekende vereeniging, met 61. dags te ruim 2 uur betraden de veteranen het de krachten te meten met die uit Nieuwe Nie ls een aardigen strijd geworden, waarvoor fbët" publiek zijn volle belangstelling betoonde. Beide [partijen wogen vrijwel tegen elkaar op en tot doelpunten cort 1 |w»m het voor de rast niet. Na de thee wederom het- Tlifda ipd. Beurtelings werden de achterhoeden aan 'jfet werk gezet, doch deze linies waren nog behoorlijk toe: hun taak berekend. Ongeveer na een kwartier pf de D.-midvoor D. de leiding. Doch uit een Lrjje «ehop op den rand van het strafschopgebied maak te .VIL gelijk, met welken stand het einde kwam. Be- jjdoten werd 2 maal 5 min. te verlengen. In de tweede 5 min. gelukte het de Barslngerhorners wederom de leiding te nemen door den midvoor In dezen stand zijn, lascht it ook ïen doe reen! ;n op **41B verandering meer, zoodat de elf draagme- eerstafl ibs uiti de lÓbJUei ln Barslngerhorn bleven. Tot slot van dezen voetbaldag een strijd tusschen de ite elftallen van Petten en D.E.S. In den beginne ditaAeeft het allen schijn, dat D. met groote cijfers zal gaan rooe VlUssen Reeds vrij spoedig neemt Petten de leiding. hoopeiQU een kwartier komt D. er echter beter in, en onder- elling, jeemt eveneens eenige aanvallen De P.-keeper geeft dta achter niet thuis. P. vergroot zelfs haar voorsprong, zandkejlog voor de rust weet D den achterstand te verklei- door een flink schot van den middenvoor, dat vla binnenkant van de paal doel tror, een onhoudbaar it Na de rust een gelijkopgaanden strijd. De P- krtjgt zelfs meer ballen te verwerken dan dit D. Hij doet dat echter op een uitstekende wijze, zit intusschen ook niet stil en vergroot wederom voorsprong, 31. Uit een strafschop maakt D. er ■2 van. terwijl kort voor het einde P. zich door een prijs kt fptd doelpunt van de overwinning weet te verzekeren. D| wedstrijd werd in de beste verstandhouding gespeeld «n de scheidsrechter Jonker leidde tot aller genoegen. Voor den aanvang was door den D.-voorzitter een bloemstuk aan P. aangeboden, zulks in verband met het Jbehalen van het kampioenschap in de vorige competitie. Ja de zaal van den heer de Graaf vond hierna de ltielking plaats. Met een gepast woord overhan- de voorzitter de verschillende behaalde medailles «n beker. Het was een moolen sportdag geweest. t Maandagmiddag de kinderspelen, georganiseerd door [de Harddraverijvereeniging. Door het slechte weer be- m de spelen te doen houden in de zaal van den heer Graaf. De belangstelling was, wel mede door het ite weer. niet groot. De kinderen hebben echter lop genoten. De velschillende wedstrijden hadden den Igenden uitslag: Meisjes 6 en 7 jaar: Houtjesrapen. 1. Nelly Warde- Jull: M. A Wi ven, Baar, 2, Dietje Jongejans, 3. Nelly Vries. te i| Meisjes 8 en 9 jaar: Vlaggetjes in stoven steken. 1. Trien Baan, 2. Els Boonen, 3. Hendrikje Evers. iude 10 en 11 3aar Hard'.oopen en kleedingstuk- 0Pbangen. 1. Kaatje Koster, 2. Maartje Jongejans, "J Maartje Vader. eebouilJ4'181" 12 3aar en ouder: Kleedingsstukken ophangen K «n ukloopen. 1. Annie Nauta, 2. Rika v. d. Velde, 3. Wlt> tot i& 6 en 7 jaar: Houtjesrapen. 1. Klaas Bosma, p Ane Bakker, 3. Bertus Hoenson [Jongens 8 en 9 Jaar: Zakloopen 1. Okko Pik, 2. Kees wader, 3, Jan Zwaan. ■ff1 Joogens 10 en 11 jaar: Zakloopen en Broekaantrekken, g. Dik Schenk Jz., 2. Jaap Spaans, 3. Pieter v. d. Von del „en 4i Jongens 12 jaar en ouder: Touwtrekken. 1. Piet Veen- te rt «hv 2 Cor Koster, 3. Gerrit Schenk. ITtuachentijds was gtuk chocolade uitgereikt en na E^oop *erd een glas limonade rondgediend. Het kin- h.iar i|yfetst alaagde. niettegenstaande het slechte weer, uit- hsar^tktad Niet minder dan 70 kinderen namen aan de "lende wedstrijden deel. lagavond „de Maskerspelers" uit Bergen met d '.toneelspel In drie bedrijven „De vrouw in het spel". iH>t is een avond geworden van waar kunstgenot De waarop de beide laatste bedrijven en vooral hèt ta werden vertolkt, had de volle bewondering van talrijk opgekomen publiek. Ook nu weer hebben de «erspelers hun goeden naam hoog gehouden. "dagmiddag was bestemd voor de paardensport ®mer, dat door den regen het sporterrein zóó drassig geworden, dat er geen sprake van kon zijn. om de Bonstratie der rijvereen'ging en de hemdenrace op terrein te houden. De hemdenrace werd dientenge- Ige afgelast De demonstratie werd gehouden op het fcnterreln en werd zeer gewaardeerd. Op uitstekende tze werd een dresseurproef met een achttal ultge- jrd daarna eenige sprlngnummers en tot slot een y*ho, welke werd gewonnen door den heer Jn. enk Az. tweede was C. Broersma en derde K. Smit. Vtr 'Si gepast woord zeikte de voorzitter der harddra- nden- fijvereeniglng de prijzen uit, waarbij hij er de aandacht w 1 publlek °P vestigde, dat een vereeniging wel w n doen- doch daarbij den steun noodig heeft van ngezetenen. Spr. hoopte, dat dit zou worden Inge- a. en dat zoowel de rijvereeniglng als de harddrave- '«reeniging, op dien gewaardeerden steun zou mo to rekenen. k U Tot «lot van het kermlafeest. gemaskerd bal. waaraan Personen, waaronder 8 paren deelnamen. Hot waa »o gemakkelljka taak. da prijzen vast te stellen. Ten- ïvi.'i, ir uitslag bekend gemaakt: Enkelingan: 1 Waaier. 2. Taseb. 8. Cupido. Nar on Paren: 1. Landbouw en Veeteelt, 2. Watt L W*" muzikanten. S. Danaereaje. w" onder de luatige dansmuziek van de sar Manneveld. Brnul en Batavier hield de aanwezigen neg langen tijd bijeen. hsrm'sl»ti,<.P^5ul*lr v*° den beer Dekker la vrooHjk -"iw.Ou'ttn ui, ¥j"d,8«vonda trad daar op do heer u t» ^ier'ngerwaard, op verzoek van de "i va'n "™*11 «.neen, voor de op- vtjwf flink bezoek. toon€elatukJe was gezorgd. Ook hier een LUCHTVAART 80 KM. IN TWEE MINUTEN! Het rakettenvllegtulg van profesaor Dnrwln OT.yon. (Bijzondere correspondentie). ROME, Augustus 1931. Ongeveer drie maanden geleden circuleerde door de wereldpers het bericht, dat de sinds enkele jaren ln Italië wonende Amerlkaansche natuurkundige O'Lyon nieuwe proeven dacht te nemen met een raket, die ln de wereldruimte zou kunnen voortbewegen. Hij had zich teruggetrokken in de Abruzzen en daar onvermoeid ge werkt, ook door praktische proeven, aan een door hem geconstrueerde raket Eenigen tijd geleden maakte hij bekend, dat zijn werk niet langer in het experlmenteelo stadium verkeerde en dat hij van plan was een onbe mande raket slechts voorzien van meetinstrumenten, in de wereldruimte af te schieten. De Journalisten stroom den in begrijpelijke nieuwsgierigheid naar het afgelegen dorpje in de Abruzzen, wnar de Amerlkaansche profes sor zijn tenten opgeslagen had, doch zij vonden nóch hemzelf, nóch zijn toestel. Hij was weggegaan, naar Tripolis, en vandaar bereikt ons nu het bericht, dat hij de raket zal afschieten, die een hoogte van 45 KM. moet bereiken, zoo niet ir.eer Prooven van prof. OXyon Prof. OXyon heeft zijn katheder in de Columbla-uni verslteit verlaten, om zich geheel te wijden aan de praktische toepassing van de rakettenvlucht In de laatste jaren heeft hij op de Monte Redorta verscheide ne proeven met raketten gedaan, doch daarvan is er slechts één gelukt, en wel ir. 1929; deze raket bereikte een hoogte van 9% K.M. Hij liet zien door geen tegen slag weerhouden, ook niet door een ernstig ongeluk, dat eens bij het afschieten gebeurde Het projectiel ont plofte, de mécanlclcn werd gedood en hijzelf ernstig gewond. Zoo is hij gekomen tot zijn tegenwoordige mo del. Hij was echter overtuigd, dat nóch de atmosfeer, noch de geografische voorwaarden in de Itallaansche Abruzzen voor zijn doel geschikt waren en daarom trok hij naar Noord-Afrika om daar een betere streek te zoeken. In de Italiaansche kolonie Tripolis vond hij, wat hij zocht, met medewerking van Prof. Fantall, directeur van het meteorologisch station in Tripolls. De keuze viel op de kleine oase Misda, een paar palmen en een bron in een uitgestrekte zandwoestijn. Daar zal ln den komenden winter de raket worden afgeschoten. De constructie van do raket- De raket van Prof. OXyon is geconstrueerd volgens hetzelfde principe als de andere raketten, die in den laatsten tijd bekend geworden zijn. Zij onderscheidt zich echter van andere systemen, doordat de ontploffin gen geregeld op elkaar volgen en dat met zoo weinig tusschentijd, dat de versnelling met 30 M. per seconde toeneemt Zoo zou men, althans is theorie, een bijna fantastische snelheid kunnen bereiken, maar... het aan tal ontploffingen Is beperkt door de hoeveelheid „brand stof", die men mee kan nemen Practlsch zal de raket na én minuut een snelheid van 1800 .M per seconde heb ben, na twee minuten een van 3600 M. en na drie mi nuten een var. 5400 M. per seconde Meer ontplofbare stoffen kunen niet meegenomen worden; vermoedelijk is de hoeveelheid niet eens genoeg voor drie minuten. De brandstof, om het kortweg zoo te zeggen, is in drie afdeelingen ondergebracht; al3 een magazijn leeg ls, valt het af. Zoo blijft tenslotte alleen het voorstuk van de raket over en dit valt dan door de werking der zwaar tekracht weer op de aarde terug, in zijn val geremd door een automatisch opengaande parachute. De raket is gemaakt van licht metaal, dat hoofdzakelijk uit alumini um bestaat; zij weegt geheel geladen 150 K.G. en Is 3 M. lang. r* Atmosferisch en meteorologisch onderzoek Het gaat Prof. OXyon niet alleen om het afschieten der raket, doch ook om het onderzoek der atmosferi sche en meteorologische toestanden op groote hoogten Daarom heeft hij speciale instrumenten geconstrueerd, die ln het voorstuk van de raket worden ondergebracht De aldus verkregen gegevens zullen van zeer groot be lang zijn voor de wetenschap, want tot dusver is slechts Professor Piccard in de stratosfeer doorgedrongen en ook langs anderen weg zijn er geen positieve gegevens bekend van groote re hoogten dan door hem zijn bereikt In theorie zou nu de vaart van OXyon wel een hoogte van 70 80 KM. kunnen bereiken, doch de constructeur zelf is al blij, als zij de 45 K.M. haalt; hij hoopt dan de veronderstellingen, die er gemaakt zijn met betrekking tot de temperatuur en luchtdruk op die hoogten, door zijn instrumenten te kunnen bevestigen. Ook de kwestie van de rakettenvlucht als zoodanig zal door deze proef nader worden gebracht tot een oplossing, want dit is inderdaad de eerste poging om door middel van een raket door te dringen in de wereldruimte. Over een tocht naar de maan wordt gedacht. niet In tegenstelling met andere constructeurs van raketten staat Prof. OXyon hier zeer sceptisch tegenover; volgens hem is de weg naar de maan nog zeer lang, zoo lang. dat men over zooiets niet moest denken. De raket moet naar zijn meening een snel vervoermiddel worden, aller eerst voor post, later ook voor menschen. Ook om zuiver praktische redenen zullen wij ons voorloopig wel niet losmaken van de aarde; volgens Prof. OXyon kan met de tegenwoordige middelen slechts een snelheid van 8 KM. per seconde worden bereikt, doch om los te koenen van de aantrekkingskracht der aarde, zou men een snel heid van 11, 18 KM. per seconde moeten bereiken. Ver der Is de techniek nog niet in staat een raket te bouwen, die een hoogte van meer dan 300 K.M. bereikt; daarom beschouwt Prof. OXyon de vluchten in de wereldruimte voorloopig ook nog als een utopie. Hij kan zijn werk met volharding voortzetten, ook zonder zoo'n bijna bovenmen- schelijk doel voor oogen. IJverig werkt hij voort ln de oase van Misda. Voor den winter zal hij nog eenmaal naar Italië terug-keeren om zijn specialen mecanicien be hulpzaam te zijn bij het vervaardigen der raket In Oc- tober gaat hij weer terug naar Tripolis om alles in orde te maken voor het afschieten der raket. Als zijn proef gelukt, zal de menschheid weer een stap nader gekomen zijn tot de vervulling van wat hijzelf een utopie acht (Nadruk verboden). DONDERDAG 18 AUGUSTUS. V-C-JB. Anna Paulowna, nam. 8 uur, Bijeenkomst. ZONDAG 16 AUGUSTUS- NED. HERV- GEMEENTE te: Schagen, voorm. 10 uur, Ds. Tinholt. Eenlgenburg, nam. 8 uur, Ds. Tinholt. Huisduinen, voorm. 10 uur, Ds. J. Willemze, van Gro ningen. Dlrkshorn, geen Samenkomst Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Ds. Vor^man. Jullanadorp, geen dienst, wegens vacantle. Burgerbrug, voorm. 10% uur Ds. Van Beek. St Maartensbrug, zleBurgerbrug. Oudesluls, geen dienst, wegens vacature. Schagerbrug, geen dienst wegens vacature. Kolhorn, voorm. 10% uur, Ds. Witkop. Oude Niedorp, geen dienst. Nieuwe Niedorp, geen dienst Oudkarspel, geen dienst Warmenhuizen, geen dienst. Noordscharwoude, geen Samenkomst. Winkel, voorm. 10% uur. Ds. Jellema \an St.-Pancras. Bediening van den H. Doop. Hoogwoud, geen dienst Oosterland, nam. 2% uur, Ds. Van Beek. Westerland, nam. 7% uur, Ds. Van Beek. DOOPSGEZINDE GEMEENTE te: Barslngerhorn, geen dienst Nieuwe Niedorp, nam. 8 uur, Ds. Haars. EVANGELISATIE te: Breezand, voorm. 10 uur. de heer Boon. Nam. 3% uur, de heer Boon. Hippolytushoef, voorm. 10 uur. de heer Bosma. THE STAR OF HOPE MISSION. Callantsoog, voorm. 10 uur, de heer Brasfer, v. Helder. Julianadorp, nam. 8 uur, de heer A. Donker, v. Zaandijk. Trekking van Woensdag 12 Augustus. 2e klasse 3e lijst No. 645 met f 5000. No. 17051 met f 1500. No. 6241 6870 met f 1000. No. 2077 met f 400. No. 17114 met f 200. No. 9356 10592 met f 100. Prijzen van f 30. 7 175 223 256 299 341 382 397 464 493 541 566 609 624 721 747 826 847 886 916 942 951 999 1065 1068 1254 1300 1378 1394 1490 1501 1584 1618 1689 1722 1785 1841 1856 1863 1942 2028 2043 2052 2064 2171 2226 2239 2241 2276 2288 2312 2354 2360 2362 2370 2483 2568 2685 2724 2850 2872 2977 3003 3019 3120 3223 3265 3340 3387 3399 3410 3450 3452 3474 3546 3580 3583 3595 3643 3679 3686 3764 3766 3783 3813 3822 3963 3972 3993 4011 4024 4027 4046 4066 4069 4121 4128 4169 4253 4276 4355 4357 4381 4530 4585 4613 4621 4671 4673 4753 4802 4847 4913 5035 5042 5065 5111 5112 5235 5274 5397 5401 5443 5492 5535 5541 5552 5607 5622 5706 5714 5739 5740 5797 5883 5901 5933 5962 5972 5988 6021 6031 6043 6050 6120 6175 6199 6202 6206 6220 6270 6409 6531 6586 6617 6631 6674 6693 6758 6768 6835 6S93 6931 6937 7022 7065 7113 7114 7130 7181 7211 7280 7415 7520 7524 7550 7568 7574 7578 7642 7644 7819 7825 7863 7876 8014 8019 8094 8206 8217 8385 8391 8455 8471 8480 8615 8693 8793 8853 8886 8997 9054 9144 9201 9225 9306 9379 9396 9406 9409 9614 9630 9635 9650 9701 9765 9772 9819 9830 9836 9344 9906 9926 9978 9980 10061 10101 10160 10175 10259 10261 10274 10322 10379 10427 10431 19498 10638 10629 10689 10706 10720 10777 10839 10952 10957 10990 10993 11003 11044 11062 11125 11132 11156 11175 11210 11277 11462 11509 11515 11601 11633 11639 11663 11712 12164 12455 12801 13180 13430 13812 14131 14642 15002 15340 15592 15872 16245 16564 16834 17092 17245 17503 17877 18220 18575 19069 19443 19726 19907 20249 20569 20750 2e Klas 11757 11765 12273 12289 12461 12468 12854 12897 13196 13202 13528 13600 13834 13846 14143 14178 14643 14689 15015 15022 15360 15395 15610 15612 15901 15930 16250 16428 16606 16610 16885 16890 17128 17131 17349 17355 17566 17585 17903 17919 18226 18266 18618 18629 19083 19111 19510 19575 19761 19769 19916 19933 20305 20341 20586 20603 20772 20980 se 2e Lijst: 11884 11963 11977 12322 12355 12379 12576 12611 22631 12919 12934 13004 13213 13225 13373 13613 13617 13654 13953 13967 14027 14204 14377 14397 14740 14751 14768 15152 15196 15241 15409 15416 15516 15647 15719 15769 15942 15944 16135 16509 16514 16521 16624 16677 16742 16964 16972 17003 17135 17136 17170 17370 17407 17414 17605 17715 17730 17953 18018 18131 18320 18341 18390 18660 18708 18723 19147 19257 19303 19591 19607 19661 19790 19855 19879 20042 20048 20057 20352 20395 20440 20618 20632 20635 20991 5252 3252 11995 12075 12409 12441 12688 12788 13057 13153 13391 13429 13670 13698 14045 14119 14563 14614 14893 14985 15287 15325 15524 15543 15780 157S7 16175 16200 16530 16541 16758 16765 17024 17087 17175 17195 17430 17445 17761 17772 18174 18180 18489 18533 18743 18999 19399 19433 19699 19706 19881 19901 20118 20203 20506 20567 20641 20725 De ramp neemt steeds grootere afmotlngen aan. Bij Hankau alleen reeds 8000 per sonen verdronken. Het N.T.A. seint uit Sjanghai De overstroom!ngsramp in Zuid-China neemt nog steeds grootere afmetingen aan. Bij Hankau heeft het water thans den hoogsten stand sedert zestig jaar bereikt. In de omgeving van do stad alleen zijn reeds ongeveer achtduizend personen verdronken. Het juiste aantal slachtoffers kan zelfs niet bij benadering wor den vastgesteld, daar heele districten totaal van de buitenwereld zijn afgesloten. Men neemt aan dat het vele maanden zal duren, voordat de overstroomde ge- bicden weer bewoonbaar zullen zijn. Xaar United Press meldt, wordt de schade, die de overstroomingen in de provincies Ilocnan, Hoe- peh, Kiangsi, Kiangsoe en Anhwel heeft aangericht, op 200 millioen Mexicaansche dollars geschat. De regee ring zal een leening van 20 millioen dollar uitgeven, om ('e gelden voor de eerste hulpverleening te ver krijgen. Nieuwe overstroomingen en dijkdoorbra ken. Weer 500 hulzen vernield. Ook Sjantoeng ernstig bedreigd. Reuter meldt nader uit Hankau: Nieuwe zware stortregens, die vergezeld gingen van krachtige windvlagen hebben den nood in de door de overstroomingen geteisterde gebieden van China we der doen stijgen. Als gevolg van den aanhoudenden regenval is de Gele Rivier wederom gezwollen, zoo dat de onlangs aangelegde dijken zijn bezweken en 500 woningen door de neerstortende watermassa wer den vernield. Verscheiden bewoners konden zich niet tijdig redden, daar de dijkdoorbraak geheel onver wacht kwam. en zijn in hun huizen verdronken. Door de overstrooming van het Groote Kanaal is de Uoenghai-Tientsin-spoorweg bij Sinpoekau over stroomd. Verder wordt ook de provincie Sjangtoeng door het wassen van de Gele Rivier ernstig bedreigd. Op do beurs te Sjanghai is de rijstprijs met veertig procent gestegen, als gevolg van de verwoesting der rijstgewassen in de overstroomingsgebieden. Waarom de piloot en de marconist zulke dikke vrienden werden. Twee daders gegrepen. V.D. verneemt uit Boekarest: De aanslagen op de Roemeensche spoorwegen zijn nog steeds niet ton einde. In de buurt van do stad Jablanitza in het Banaat hebben Woensdag vier ge wapende individuen een overval gepleegd op den snel trein Temesvar-Boekarest. Het is hun gelukt tot het post rij tuig door te dringen en eenige pakketten te roo- vcn. Aangezien het personeel van den trein ongewa pend was, slaagden de roovers er ir. in het donker te verdwijnen. Een der postpakketten hebben zij op hun vlucht verloren. In Zuid-Bessarabië is op een personentrein een aan slag gepleegd. Men had eenige dwarsliggers verwij derd. De trein kon evenwel nog bijtijds tot stilstand worden gebracht. Op het traject Boekarest-Sinaja zijn een baanwach ter en een soldaat door gendarmes verrast toen zij onder de rails een kuil wilden graven. Zij zijn beiden gearresteerd. KASSIER VAN BANK TE GLASGOW VERMOORD. 1500 pond gestolen. Uit Glasgow: De kassier van het filiaal van een groote bank te Glasgow is gistermiddag vermoord. Uil de kas is een bedrag van 1500 pond sterling gestolen. KINDERMOORDENAAR GEARRESTEERD. Wolff meldt uit Villach: De caféhouder Moser te Afritz had dezer dagen aangifte gedaan, dat zijn 17-jarige zoon Karl niet naar huis was teruggekeerd. Er werden nasporingen gedaan in het gebergte, waaraan Moser zelf deel nam. In een moeilijk toegankelijke bergkloof werd ten slotte het lijk van den knaap gevonden. De gen darmes beschuldigden den vader onmiddellijk daar op van moord, daar men reeds vroeger achterdacht jegens Moser had gekoesterd. De man bekende ten elotte, dat hij niet slechts dezen zoon. doch ook zijn zoon Andreas en twee pasgeboren kinderen had ver moord en in het bosch begraven. Moser had zeven kinderen gehad, van wie bij er dus vier om het le ven heeft gebracht. Het gebeurde twee jaar geleden, in die ijzig-koude Ja nuaridagen. toen do Zuiderzee dlohtgevroren wa» en alle kolenhandelaars rijk werden. Het vliegveld waa verijsd, de grond steenhard en het vroor, dat het kraakte. Sinds twee uren werd er met alle macht aan gewerkt de ma chine van een klein sportvliegtulg op gang te brengen. Twee uur in den middag. Ieder hoopte, wachtte op het moedige besluit van den piloot om de „kist" weer in de hal te trekken, toen... plotseling de eerste plofjes van de aanslaande motor vroolijk een bekroning van hun geduld aankondigden. Vijf minuten later liep de motor, tot alle tevredenhold van de enthousiaste ijsmannetjes, zonder mankeeren cn kon men starten voor de kleine cefeningsvluohten, die op het programma stonden. I Op het tegenoverliggend doel van het veld slaat juist i de motor aan van een driemotorlge reus. Die maken het zich gemakkelijker. Zij rollen een wagentje met een luchtcompressor en electromotor langs het vliegtuig, lei den een draad naar het dlohtstbljzijnde contact en slaan op dezo wijzo kort na elkaar de drie motoren aan. Nevelsluiers jagen over het veld. De sportvliegers wach ten do start van hot groote passagierstoestel af, dat een proefvlucht wil ondernemen naar een nog geen honderd kilometer verder gelegen vliegveld. De chef-piloot knalt do deur van het wachthuisje achter zich toe, trekt zijn kraag omhoog en klautert in de machine, met een ciga- ret In zijn mondhoek en oen gezicht, alsof hij een ge braden kippetje gaat verorberen inplaats van in een ne- velstorm een vliegtocht te gaan ondernemen met een bakbeest van een toestel. Dan een signaal, het opsteken van een hand: klaar! De roode slgnaallap wordt ge zwaaid... de drie motoren gieren op vol gas, de reus trilt, beweegt zioh, jaagt over het veld, kleeft nog aan den grond, ls steeds nog niet los. De afstand tot de vllegtulghal aan het andere einde van het veld wordt steeds kleiner... driehonderd meter, tweehonderdvijftig, tweehonderd. Een klein paaltje, een stompje hout steekt luttele centimeters boven den grond uit... steeds sterker komen do motoren nader, brullend van kracht... En dit stukje hout moet nu juist in de startbaan van de N. 1523 liggen! In een honderdste se conde, Juist als het vliegtuig eindelijk den bodem loslaat, slaat het llnkerwiel tegen de paal. De startsnelheid is te groot, misschien honderdtwintig kilometer per uur. en het geweld van de schok is te veel voor het weerstands vermogen van het landingatoestel: nieten en schroeven worden in splinters getrokken, het wiel hangt erbij. En de N. 1523 is intusschen in de nevel verdwenen, opgelost De mannen op het vliegveld staren elkaar aan de pi loot weet schijnbaar niet, wat de schok beteekende! Een sprong in het vliegtuig. Een korte start Snel stijgt de kleine omhoog. Maar het blijkt onmogelijk de groote collega te vinden. De nevels beletten het uitzicht en maken het vliegen ln dezelfde koers gevaarlijk. Om keer en 7 Wat zal er gebeuren? De piloot zal landen en het toeetel zal over de kop slaan. In ieder geval moet er iets kapot en als de piloot niet wordt gewaarschuwd zullen zijn beenderen het kind van de rekening worden. In de open stuurcabine van de N. 1523 heerscht een waanzinnige koude. Enfin, binnen een half uur is men immers op de plaats van bestemming aangekomen. Dft piloot behoort tot het type vliegeniers, die een marconist overbodige ballast vinden, een bliksemafleider voor hun booze uien en die nog steeds ervan houden een open onbedekte cabine te hebben om in geval van nood vlug ger buiten te kunnen zijn dan de andere passagiers. Want men kan nooit weten. Maar de dlrectio hoeft nu eenmaal bevolen, dat er zoo'n punten-en-etrepen-artlest aan boord moet zijn. De .artiest" komt Juist in de cabine en stopt hem een briefje in de hand. Wat??? De piloot leest en schrikt buigt zich over de rand van het toestel en ziet het ge broken wiel er bij bengelen. Een mooie grap! Omge keerd! Drie uur in den middag. De N. 1523 circelt boven het vliegveld. Half vier!... Nog steeds In de lucht Binnen een half uur zal de schemering vallen en ééns moet hU toch da len! Men kan het gebroken wiel van beneden af duidelijk zien. lederen keer als de machine over do hallen heen- dondert Het heele vliegveld is mobiel. AJle klerken en jongste bedienden, monteurs en afdeeiingschefs vergeten de koude cn wachten op het einde van de cataatrophe. Maar helpen er valt niets te helpen! De piloot heeft vroeger aan het oorlogsfront dienst gedaan en heeft zijn zenuwen In bedwang. Een kort be sluit dan maar dalen, buigen of breken. Een stijlo daling en... kort voor het botsen op den grond trekt hij het hoogtestuur om. Eén seconde vol gas! Het staartstuk slaat het eerst tegen den bodem, de heele machine hob belt met het gebroken landingstoestel nog enkele meters over het verijsde veld en staat dan stil. Een twaalftal mannen springen in de auto van de wacht en sulzen naar de plek des onheils. Overigens een pracht-landing! Dan zijn zij bij het toestel aangekomen. Met open mond blij ven zij staan: een ongewoon beeld doet zich voor hun oogen voor. Piloot en marconist maroheeren arm ln arm om de N. 1523, leder een vijf-en-twintig centimeter lange Vlrginia in den mond (uit den koker van den piloot) Dat was nog nóóit vertoond. Vanaf dien dag laat ds ploot zijn „punten-en-etrepen-artlest" niet meer thula (Nadruk verboden).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 7