Snelheid... snelheid.
Predikbeurten.
Staatsloterij
Ook weer trein-aanslagen
in Roemenië.
De watersnood in China.
Een redding door
de „Radio".
arta u
ANNA PAU 10WNA
Door onbekende ooreaak brak Dlnedagavond brand uit
n bollenschuur aan den Mlddenvliet toebehoorende
,e a den heer H. Pennekamp. Schuur en inhoud gingen
itseS °'°ren &n en ander was laag ïenKkerd'
De heer C. Zwaag geraakte Woensdagmorgen met z'n
,uto In een sloot aan de Kromme Tocht. De heer
aan gt1 gorg moest met z'n kraanwagen hulp verleenen om
^enkeling op het droge te brengen.
Doordat kinderen met lucifers speelden, geraakte een
-yamp toebehoorende aan den heer G. Philipsen aan
Nieuwenweg, in brand. De brandweer, die spoedig
'plaatse was, kon slechts weinig redden.
BARSINGERHORN
jaarltfksche kermis is ook hier weer achter den
en het dient gezegd, het feest is op een waardige
gevierd, ondanks het minder gunstige weer. Een
bezoek en geen enkele wanklank. Wat wil men
meer.
•pdringt: Op den Zondag vonden een viertal voetbalwedstrijden
lieten a ^s. 's Morgens om 10 uur speelde het adsplranten-
een ful tegen een combinatie van Sparta-adsp. A en B.
e der<l( was een ongelijken strijd, daar het D.-elftal bijna
maa!' jheel uit schoolgaande jongens bestond. Niettegen-
n N.Y.V. ^jide dat, hebben zij zich dapper geweerd, doch kon-
gocdati |o niet verhinderen, dat het einde kwam met een
lcheid*s ^overwinning voor Sparta.
ekores. i pirect daarna speelde D.E.S. 2 tegen Wieringerwaard
verscheen met een sterk elftal, waar D niet tegen
bleek. Het einde kwam eveneens met een
iing der bezoekende vereeniging, met 61.
dags te ruim 2 uur betraden de veteranen het
de krachten te meten met die uit Nieuwe Nie
ls een aardigen strijd geworden, waarvoor
fbët" publiek zijn volle belangstelling betoonde. Beide
[partijen wogen vrijwel tegen elkaar op en tot doelpunten
cort 1 |w»m het voor de rast niet. Na de thee wederom het-
Tlifda ipd. Beurtelings werden de achterhoeden aan
'jfet werk gezet, doch deze linies waren nog behoorlijk
toe: hun taak berekend. Ongeveer na een kwartier
pf de D.-midvoor D. de leiding. Doch uit een
Lrjje «ehop op den rand van het strafschopgebied maak
te .VIL gelijk, met welken stand het einde kwam. Be-
jjdoten werd 2 maal 5 min. te verlengen. In de tweede
5 min. gelukte het de Barslngerhorners wederom de
leiding te nemen door den midvoor In dezen stand
zijn,
lascht
it ook
ïen doe
reen!
;n op **41B verandering meer, zoodat de elf draagme-
eerstafl
ibs uiti
de
lÓbJUei ln Barslngerhorn bleven.
Tot slot van dezen voetbaldag een strijd tusschen de
ite elftallen van Petten en D.E.S. In den beginne
ditaAeeft het allen schijn, dat D. met groote cijfers zal gaan
rooe VlUssen Reeds vrij spoedig neemt Petten de leiding.
hoopeiQU een kwartier komt D. er echter beter in, en onder-
elling, jeemt eveneens eenige aanvallen De P.-keeper geeft
dta achter niet thuis. P. vergroot zelfs haar voorsprong,
zandkejlog voor de rust weet D den achterstand te verklei-
door een flink schot van den middenvoor, dat vla
binnenkant van de paal doel tror, een onhoudbaar
it Na de rust een gelijkopgaanden strijd. De P-
krtjgt zelfs meer ballen te verwerken dan dit
D. Hij doet dat echter op een uitstekende wijze,
zit intusschen ook niet stil en vergroot wederom
voorsprong, 31. Uit een strafschop maakt D. er
■2 van. terwijl kort voor het einde P. zich door een
prijs kt fptd doelpunt van de overwinning weet te verzekeren.
D| wedstrijd werd in de beste verstandhouding gespeeld
«n de scheidsrechter Jonker leidde tot aller genoegen.
Voor den aanvang was door den D.-voorzitter een
bloemstuk aan P. aangeboden, zulks in verband met het
Jbehalen van het kampioenschap in de vorige competitie.
Ja de zaal van den heer de Graaf vond hierna de
ltielking plaats. Met een gepast woord overhan-
de voorzitter de verschillende behaalde medailles
«n beker. Het was een moolen sportdag geweest.
t Maandagmiddag de kinderspelen, georganiseerd door
[de Harddraverijvereeniging. Door het slechte weer be-
m de spelen te doen houden in de zaal van den heer
Graaf. De belangstelling was, wel mede door het
ite weer. niet groot. De kinderen hebben echter
lop genoten. De velschillende wedstrijden hadden den
Igenden uitslag:
Meisjes 6 en 7 jaar: Houtjesrapen. 1. Nelly Warde-
Jull:
M. A
Wi
ven,
Baar, 2, Dietje Jongejans, 3. Nelly Vries.
te i|
Meisjes 8 en 9 jaar: Vlaggetjes in stoven steken. 1.
Trien Baan, 2. Els Boonen, 3. Hendrikje Evers.
iude 10 en 11 3aar Hard'.oopen en kleedingstuk-
0Pbangen. 1. Kaatje Koster, 2. Maartje Jongejans,
"J Maartje Vader.
eebouilJ4'181" 12 3aar en ouder: Kleedingsstukken ophangen
K «n ukloopen. 1. Annie Nauta, 2. Rika v. d. Velde, 3.
Wlt>
tot i& 6 en 7 jaar: Houtjesrapen. 1. Klaas Bosma,
p Ane Bakker, 3. Bertus Hoenson
[Jongens 8 en 9 Jaar: Zakloopen 1. Okko Pik, 2. Kees
wader, 3, Jan Zwaan.
■ff1 Joogens 10 en 11 jaar: Zakloopen en Broekaantrekken,
g. Dik Schenk Jz., 2. Jaap Spaans, 3. Pieter v. d. Von
del
„en 4i Jongens 12 jaar en ouder: Touwtrekken. 1. Piet Veen-
te rt «hv 2 Cor Koster, 3. Gerrit Schenk.
ITtuachentijds was gtuk chocolade uitgereikt en na
E^oop *erd een glas limonade rondgediend. Het kin-
h.iar i|yfetst alaagde. niettegenstaande het slechte weer, uit-
hsar^tktad Niet minder dan 70 kinderen namen aan de
"lende wedstrijden deel.
lagavond „de Maskerspelers" uit Bergen met
d '.toneelspel In drie bedrijven „De vrouw in het spel".
iH>t is een avond geworden van waar kunstgenot De
waarop de beide laatste bedrijven en vooral hèt
ta werden vertolkt, had de volle bewondering van
talrijk opgekomen publiek. Ook nu weer hebben de
«erspelers hun goeden naam hoog gehouden.
"dagmiddag was bestemd voor de paardensport
®mer, dat door den regen het sporterrein zóó drassig
geworden, dat er geen sprake van kon zijn. om de
Bonstratie der rijvereen'ging en de hemdenrace op
terrein te houden. De hemdenrace werd dientenge-
Ige afgelast De demonstratie werd gehouden op het
fcnterreln en werd zeer gewaardeerd. Op uitstekende
tze werd een dresseurproef met een achttal ultge-
jrd daarna eenige sprlngnummers en tot slot een
y*ho, welke werd gewonnen door den heer Jn.
enk Az. tweede was C. Broersma en derde K. Smit.
Vtr 'Si gepast woord zeikte de voorzitter der harddra-
nden- fijvereeniglng de prijzen uit, waarbij hij er de aandacht
w 1 publlek °P vestigde, dat een vereeniging wel
w n doen- doch daarbij den steun noodig heeft van
ngezetenen. Spr. hoopte, dat dit zou worden Inge-
a. en dat zoowel de rijvereeniglng als de harddrave-
'«reeniging, op dien gewaardeerden steun zou mo
to rekenen.
k U Tot «lot van het kermlafeest. gemaskerd bal. waaraan
Personen, waaronder 8 paren deelnamen. Hot waa
»o gemakkelljka taak. da prijzen vast te stellen. Ten-
ïvi.'i, ir uitslag bekend gemaakt:
Enkelingan: 1 Waaier. 2. Taseb. 8. Cupido. Nar on
Paren: 1. Landbouw en Veeteelt, 2. Watt
L W*" muzikanten. S. Danaereaje.
w" onder de luatige dansmuziek van de
sar Manneveld. Brnul en Batavier hield de
aanwezigen neg langen tijd bijeen.
hsrm'sl»ti,<.P^5ul*lr v*° den beer Dekker la vrooHjk
-"iw.Ou'ttn ui, ¥j"d,8«vonda trad daar op do heer
u t» ^ier'ngerwaard, op verzoek van de
"i va'n "™*11 «.neen, voor de op-
vtjwf flink bezoek. toon€elatukJe was gezorgd. Ook hier een
LUCHTVAART
80 KM. IN TWEE MINUTEN!
Het rakettenvllegtulg van profesaor Dnrwln OT.yon.
(Bijzondere correspondentie).
ROME, Augustus 1931.
Ongeveer drie maanden geleden circuleerde door de
wereldpers het bericht, dat de sinds enkele jaren ln
Italië wonende Amerlkaansche natuurkundige O'Lyon
nieuwe proeven dacht te nemen met een raket, die ln
de wereldruimte zou kunnen voortbewegen. Hij had zich
teruggetrokken in de Abruzzen en daar onvermoeid ge
werkt, ook door praktische proeven, aan een door hem
geconstrueerde raket Eenigen tijd geleden maakte hij
bekend, dat zijn werk niet langer in het experlmenteelo
stadium verkeerde en dat hij van plan was een onbe
mande raket slechts voorzien van meetinstrumenten, in
de wereldruimte af te schieten. De Journalisten stroom
den in begrijpelijke nieuwsgierigheid naar het afgelegen
dorpje in de Abruzzen, wnar de Amerlkaansche profes
sor zijn tenten opgeslagen had, doch zij vonden nóch
hemzelf, nóch zijn toestel. Hij was weggegaan, naar
Tripolis, en vandaar bereikt ons nu het bericht, dat hij
de raket zal afschieten, die een hoogte van 45 KM.
moet bereiken, zoo niet ir.eer
Prooven van prof. OXyon
Prof. OXyon heeft zijn katheder in de Columbla-uni
verslteit verlaten, om zich geheel te wijden aan de
praktische toepassing van de rakettenvlucht In de
laatste jaren heeft hij op de Monte Redorta verscheide
ne proeven met raketten gedaan, doch daarvan is er
slechts één gelukt, en wel ir. 1929; deze raket bereikte
een hoogte van 9% K.M. Hij liet zien door geen tegen
slag weerhouden, ook niet door een ernstig ongeluk,
dat eens bij het afschieten gebeurde Het projectiel ont
plofte, de mécanlclcn werd gedood en hijzelf ernstig
gewond. Zoo is hij gekomen tot zijn tegenwoordige mo
del. Hij was echter overtuigd, dat nóch de atmosfeer,
noch de geografische voorwaarden in de Itallaansche
Abruzzen voor zijn doel geschikt waren en daarom trok
hij naar Noord-Afrika om daar een betere streek te
zoeken. In de Italiaansche kolonie Tripolis vond hij, wat
hij zocht, met medewerking van Prof. Fantall, directeur
van het meteorologisch station in Tripolls. De keuze
viel op de kleine oase Misda, een paar palmen en een
bron in een uitgestrekte zandwoestijn. Daar zal ln den
komenden winter de raket worden afgeschoten.
De constructie van do raket-
De raket van Prof. OXyon is geconstrueerd volgens
hetzelfde principe als de andere raketten, die in den
laatsten tijd bekend geworden zijn. Zij onderscheidt
zich echter van andere systemen, doordat de ontploffin
gen geregeld op elkaar volgen en dat met zoo weinig
tusschentijd, dat de versnelling met 30 M. per seconde
toeneemt Zoo zou men, althans is theorie, een bijna
fantastische snelheid kunnen bereiken, maar... het aan
tal ontploffingen Is beperkt door de hoeveelheid „brand
stof", die men mee kan nemen Practlsch zal de raket
na én minuut een snelheid van 1800 .M per seconde heb
ben, na twee minuten een van 3600 M. en na drie mi
nuten een var. 5400 M. per seconde Meer ontplofbare
stoffen kunen niet meegenomen worden; vermoedelijk
is de hoeveelheid niet eens genoeg voor drie minuten.
De brandstof, om het kortweg zoo te zeggen, is in drie
afdeelingen ondergebracht; al3 een magazijn leeg ls, valt
het af. Zoo blijft tenslotte alleen het voorstuk van de
raket over en dit valt dan door de werking der zwaar
tekracht weer op de aarde terug, in zijn val geremd door
een automatisch opengaande parachute. De raket is
gemaakt van licht metaal, dat hoofdzakelijk uit alumini
um bestaat; zij weegt geheel geladen 150 K.G. en Is
3 M. lang. r*
Atmosferisch en meteorologisch onderzoek
Het gaat Prof. OXyon niet alleen om het afschieten
der raket, doch ook om het onderzoek der atmosferi
sche en meteorologische toestanden op groote hoogten
Daarom heeft hij speciale instrumenten geconstrueerd,
die ln het voorstuk van de raket worden ondergebracht
De aldus verkregen gegevens zullen van zeer groot be
lang zijn voor de wetenschap, want tot dusver is slechts
Professor Piccard in de stratosfeer doorgedrongen en
ook langs anderen weg zijn er geen positieve gegevens
bekend van groote re hoogten dan door hem zijn bereikt
In theorie zou nu de vaart van OXyon wel een hoogte
van 70 80 KM. kunnen bereiken, doch de constructeur
zelf is al blij, als zij de 45 K.M. haalt; hij hoopt dan de
veronderstellingen, die er gemaakt zijn met betrekking
tot de temperatuur en luchtdruk op die hoogten, door
zijn instrumenten te kunnen bevestigen. Ook de kwestie
van de rakettenvlucht als zoodanig zal door deze proef
nader worden gebracht tot een oplossing, want dit is
inderdaad de eerste poging om door middel van een
raket door te dringen in de wereldruimte.
Over een tocht naar de maan wordt
gedacht.
niet
In tegenstelling met andere constructeurs van raketten
staat Prof. OXyon hier zeer sceptisch tegenover; volgens
hem is de weg naar de maan nog zeer lang, zoo lang.
dat men over zooiets niet moest denken. De raket moet
naar zijn meening een snel vervoermiddel worden, aller
eerst voor post, later ook voor menschen. Ook om zuiver
praktische redenen zullen wij ons voorloopig wel niet
losmaken van de aarde; volgens Prof. OXyon kan met
de tegenwoordige middelen slechts een snelheid van 8
KM. per seconde worden bereikt, doch om los te koenen
van de aantrekkingskracht der aarde, zou men een snel
heid van 11, 18 KM. per seconde moeten bereiken. Ver
der Is de techniek nog niet in staat een raket te bouwen,
die een hoogte van meer dan 300 K.M. bereikt; daarom
beschouwt Prof. OXyon de vluchten in de wereldruimte
voorloopig ook nog als een utopie. Hij kan zijn werk met
volharding voortzetten, ook zonder zoo'n bijna bovenmen-
schelijk doel voor oogen. IJverig werkt hij voort ln de
oase van Misda. Voor den winter zal hij nog eenmaal
naar Italië terug-keeren om zijn specialen mecanicien be
hulpzaam te zijn bij het vervaardigen der raket In Oc-
tober gaat hij weer terug naar Tripolis om alles in
orde te maken voor het afschieten der raket. Als zijn
proef gelukt, zal de menschheid weer een stap nader
gekomen zijn tot de vervulling van wat hijzelf een
utopie acht
(Nadruk verboden).
DONDERDAG 18 AUGUSTUS.
V-C-JB.
Anna Paulowna, nam. 8 uur, Bijeenkomst.
ZONDAG 16 AUGUSTUS-
NED. HERV- GEMEENTE te:
Schagen, voorm. 10 uur, Ds. Tinholt.
Eenlgenburg, nam. 8 uur, Ds. Tinholt.
Huisduinen, voorm. 10 uur, Ds. J. Willemze, van Gro
ningen.
Dlrkshorn, geen Samenkomst
Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Ds. Vor^man.
Jullanadorp, geen dienst, wegens vacantle.
Burgerbrug, voorm. 10% uur Ds. Van Beek.
St Maartensbrug, zleBurgerbrug.
Oudesluls, geen dienst, wegens vacature.
Schagerbrug, geen dienst wegens vacature.
Kolhorn, voorm. 10% uur, Ds. Witkop.
Oude Niedorp, geen dienst.
Nieuwe Niedorp, geen dienst
Oudkarspel, geen dienst
Warmenhuizen, geen dienst.
Noordscharwoude, geen Samenkomst.
Winkel, voorm. 10% uur. Ds. Jellema \an St.-Pancras.
Bediening van den H. Doop.
Hoogwoud, geen dienst
Oosterland, nam. 2% uur, Ds. Van Beek.
Westerland, nam. 7% uur, Ds. Van Beek.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE te:
Barslngerhorn, geen dienst
Nieuwe Niedorp, nam. 8 uur, Ds. Haars.
EVANGELISATIE te:
Breezand, voorm. 10 uur. de heer Boon.
Nam. 3% uur, de heer Boon.
Hippolytushoef, voorm. 10 uur. de heer Bosma.
THE STAR OF HOPE MISSION.
Callantsoog, voorm. 10 uur, de heer Brasfer, v. Helder.
Julianadorp, nam. 8 uur, de heer A. Donker, v. Zaandijk.
Trekking van Woensdag 12 Augustus.
2e klasse 3e lijst
No. 645 met f 5000.
No. 17051 met f 1500.
No. 6241 6870 met f 1000.
No. 2077 met f 400.
No. 17114 met f 200.
No. 9356 10592 met f 100.
Prijzen van f 30.
7 175 223 256 299 341 382 397
464 493 541 566 609 624 721 747
826 847 886 916 942 951 999 1065
1068 1254 1300 1378 1394 1490 1501 1584
1618 1689 1722 1785 1841 1856 1863 1942
2028 2043 2052 2064 2171 2226 2239 2241
2276 2288 2312 2354 2360 2362 2370 2483
2568 2685 2724 2850 2872 2977 3003 3019
3120 3223 3265 3340 3387 3399 3410 3450
3452 3474 3546 3580 3583 3595 3643 3679
3686 3764 3766 3783 3813 3822 3963 3972
3993 4011 4024 4027 4046 4066 4069 4121
4128 4169 4253 4276 4355 4357 4381 4530
4585 4613 4621 4671 4673 4753 4802 4847
4913 5035 5042 5065 5111 5112 5235 5274
5397 5401 5443 5492 5535 5541 5552 5607
5622 5706 5714 5739 5740 5797 5883 5901
5933 5962 5972 5988 6021 6031 6043 6050
6120 6175 6199 6202 6206 6220 6270 6409
6531 6586 6617 6631 6674 6693 6758 6768
6835 6S93 6931 6937 7022 7065 7113 7114
7130 7181 7211 7280 7415 7520 7524 7550
7568 7574 7578 7642 7644 7819 7825 7863
7876 8014 8019 8094 8206 8217 8385 8391
8455 8471 8480 8615 8693 8793 8853 8886
8997 9054 9144 9201 9225 9306 9379 9396
9406 9409 9614 9630 9635 9650 9701 9765
9772 9819 9830 9836 9344 9906 9926 9978
9980 10061 10101 10160 10175 10259 10261 10274
10322 10379 10427 10431 19498 10638 10629 10689
10706 10720 10777 10839 10952 10957 10990 10993
11003 11044 11062 11125 11132 11156 11175 11210
11277 11462 11509 11515 11601 11633 11639 11663
11712
12164
12455
12801
13180
13430
13812
14131
14642
15002
15340
15592
15872
16245
16564
16834
17092
17245
17503
17877
18220
18575
19069
19443
19726
19907
20249
20569
20750
2e Klas
11757 11765
12273 12289
12461 12468
12854 12897
13196 13202
13528 13600
13834 13846
14143 14178
14643 14689
15015 15022
15360 15395
15610 15612
15901 15930
16250 16428
16606 16610
16885 16890
17128 17131
17349 17355
17566 17585
17903 17919
18226 18266
18618 18629
19083 19111
19510 19575
19761 19769
19916 19933
20305 20341
20586 20603
20772 20980
se 2e Lijst:
11884 11963 11977
12322 12355 12379
12576 12611 22631
12919 12934 13004
13213 13225 13373
13613 13617 13654
13953 13967 14027
14204 14377 14397
14740 14751 14768
15152 15196 15241
15409 15416 15516
15647 15719 15769
15942 15944 16135
16509 16514 16521
16624 16677 16742
16964 16972 17003
17135 17136 17170
17370 17407 17414
17605 17715 17730
17953 18018 18131
18320 18341 18390
18660 18708 18723
19147 19257 19303
19591 19607 19661
19790 19855 19879
20042 20048 20057
20352 20395 20440
20618 20632 20635
20991
5252 3252
11995 12075
12409 12441
12688 12788
13057 13153
13391 13429
13670 13698
14045 14119
14563 14614
14893 14985
15287 15325
15524 15543
15780 157S7
16175 16200
16530 16541
16758 16765
17024 17087
17175 17195
17430 17445
17761 17772
18174 18180
18489 18533
18743 18999
19399 19433
19699 19706
19881 19901
20118 20203
20506 20567
20641 20725
De ramp neemt steeds grootere afmotlngen
aan. Bij Hankau alleen reeds 8000 per
sonen verdronken.
Het N.T.A. seint uit Sjanghai
De overstroom!ngsramp in Zuid-China neemt nog
steeds grootere afmetingen aan. Bij Hankau heeft het
water thans den hoogsten stand sedert zestig jaar
bereikt. In de omgeving van do stad alleen zijn reeds
ongeveer achtduizend personen verdronken. Het juiste
aantal slachtoffers kan zelfs niet bij benadering wor
den vastgesteld, daar heele districten totaal van de
buitenwereld zijn afgesloten. Men neemt aan dat het
vele maanden zal duren, voordat de overstroomde ge-
bicden weer bewoonbaar zullen zijn.
Xaar United Press meldt, wordt de schade, die
de overstroomingen in de provincies Ilocnan, Hoe-
peh, Kiangsi, Kiangsoe en Anhwel heeft aangericht, op
200 millioen Mexicaansche dollars geschat. De regee
ring zal een leening van 20 millioen dollar uitgeven,
om ('e gelden voor de eerste hulpverleening te ver
krijgen.
Nieuwe overstroomingen en dijkdoorbra
ken. Weer 500 hulzen vernield. Ook
Sjantoeng ernstig bedreigd.
Reuter meldt nader uit Hankau:
Nieuwe zware stortregens, die vergezeld gingen van
krachtige windvlagen hebben den nood in de door de
overstroomingen geteisterde gebieden van China we
der doen stijgen. Als gevolg van den aanhoudenden
regenval is de Gele Rivier wederom gezwollen, zoo
dat de onlangs aangelegde dijken zijn bezweken en
500 woningen door de neerstortende watermassa wer
den vernield. Verscheiden bewoners konden zich niet
tijdig redden, daar de dijkdoorbraak geheel onver
wacht kwam. en zijn in hun huizen verdronken.
Door de overstrooming van het Groote Kanaal is
de Uoenghai-Tientsin-spoorweg bij Sinpoekau over
stroomd. Verder wordt ook de provincie Sjangtoeng
door het wassen van de Gele Rivier ernstig bedreigd.
Op do beurs te Sjanghai is de rijstprijs met veertig
procent gestegen, als gevolg van de verwoesting der
rijstgewassen in de overstroomingsgebieden.
Waarom de piloot en de marconist zulke dikke
vrienden werden.
Twee daders gegrepen.
V.D. verneemt uit Boekarest:
De aanslagen op de Roemeensche spoorwegen zijn
nog steeds niet ton einde. In de buurt van do stad
Jablanitza in het Banaat hebben Woensdag vier ge
wapende individuen een overval gepleegd op den snel
trein Temesvar-Boekarest. Het is hun gelukt tot het
post rij tuig door te dringen en eenige pakketten te roo-
vcn. Aangezien het personeel van den trein ongewa
pend was, slaagden de roovers er ir. in het donker te
verdwijnen. Een der postpakketten hebben zij op hun
vlucht verloren.
In Zuid-Bessarabië is op een personentrein een aan
slag gepleegd. Men had eenige dwarsliggers verwij
derd. De trein kon evenwel nog bijtijds tot stilstand
worden gebracht.
Op het traject Boekarest-Sinaja zijn een baanwach
ter en een soldaat door gendarmes verrast toen zij
onder de rails een kuil wilden graven. Zij zijn beiden
gearresteerd.
KASSIER VAN BANK TE GLASGOW VERMOORD.
1500 pond gestolen.
Uit Glasgow:
De kassier van het filiaal van een groote bank te
Glasgow is gistermiddag vermoord. Uil de kas is een
bedrag van 1500 pond sterling gestolen.
KINDERMOORDENAAR GEARRESTEERD.
Wolff meldt uit Villach:
De caféhouder Moser te Afritz had dezer dagen
aangifte gedaan, dat zijn 17-jarige zoon Karl niet
naar huis was teruggekeerd. Er werden nasporingen
gedaan in het gebergte, waaraan Moser zelf deel
nam. In een moeilijk toegankelijke bergkloof werd
ten slotte het lijk van den knaap gevonden. De gen
darmes beschuldigden den vader onmiddellijk daar
op van moord, daar men reeds vroeger achterdacht
jegens Moser had gekoesterd. De man bekende ten
elotte, dat hij niet slechts dezen zoon. doch ook zijn
zoon Andreas en twee pasgeboren kinderen had ver
moord en in het bosch begraven. Moser had zeven
kinderen gehad, van wie bij er dus vier om het le
ven heeft gebracht.
Het gebeurde twee jaar geleden, in die ijzig-koude Ja
nuaridagen. toen do Zuiderzee dlohtgevroren wa» en alle
kolenhandelaars rijk werden. Het vliegveld waa verijsd,
de grond steenhard en het vroor, dat het kraakte. Sinds
twee uren werd er met alle macht aan gewerkt de ma
chine van een klein sportvliegtulg op gang te brengen.
Twee uur in den middag. Ieder hoopte, wachtte op het
moedige besluit van den piloot om de „kist" weer in de
hal te trekken, toen... plotseling de eerste plofjes van
de aanslaande motor vroolijk een bekroning van hun
geduld aankondigden. Vijf minuten later liep de motor,
tot alle tevredenhold van de enthousiaste ijsmannetjes,
zonder mankeeren cn kon men starten voor de kleine
cefeningsvluohten, die op het programma stonden.
I Op het tegenoverliggend doel van het veld slaat juist
i de motor aan van een driemotorlge reus. Die maken het
zich gemakkelijker. Zij rollen een wagentje met een
luchtcompressor en electromotor langs het vliegtuig, lei
den een draad naar het dlohtstbljzijnde contact en slaan
op dezo wijzo kort na elkaar de drie motoren aan.
Nevelsluiers jagen over het veld. De sportvliegers wach
ten do start van hot groote passagierstoestel af, dat een
proefvlucht wil ondernemen naar een nog geen honderd
kilometer verder gelegen vliegveld. De chef-piloot knalt
do deur van het wachthuisje achter zich toe, trekt zijn
kraag omhoog en klautert in de machine, met een ciga-
ret In zijn mondhoek en oen gezicht, alsof hij een ge
braden kippetje gaat verorberen inplaats van in een ne-
velstorm een vliegtocht te gaan ondernemen met een
bakbeest van een toestel. Dan een signaal, het opsteken
van een hand: klaar! De roode slgnaallap wordt ge
zwaaid... de drie motoren gieren op vol gas, de reus trilt,
beweegt zioh, jaagt over het veld, kleeft nog aan den
grond, ls steeds nog niet los.
De afstand tot de vllegtulghal aan het andere einde
van het veld wordt steeds kleiner... driehonderd meter,
tweehonderdvijftig, tweehonderd. Een klein paaltje, een
stompje hout steekt luttele centimeters boven den grond
uit... steeds sterker komen do motoren nader, brullend
van kracht... En dit stukje hout moet nu juist in de
startbaan van de N. 1523 liggen! In een honderdste se
conde, Juist als het vliegtuig eindelijk den bodem loslaat,
slaat het llnkerwiel tegen de paal. De startsnelheid is te
groot, misschien honderdtwintig kilometer per uur. en
het geweld van de schok is te veel voor het weerstands
vermogen van het landingatoestel: nieten en schroeven
worden in splinters getrokken, het wiel hangt erbij. En
de N. 1523 is intusschen in de nevel verdwenen, opgelost
De mannen op het vliegveld staren elkaar aan de pi
loot weet schijnbaar niet, wat de schok beteekende!
Een sprong in het vliegtuig. Een korte start Snel
stijgt de kleine omhoog. Maar het blijkt onmogelijk de
groote collega te vinden. De nevels beletten het uitzicht
en maken het vliegen ln dezelfde koers gevaarlijk. Om
keer en 7 Wat zal er gebeuren? De piloot zal landen en
het toeetel zal over de kop slaan. In ieder geval moet er
iets kapot en als de piloot niet wordt gewaarschuwd
zullen zijn beenderen het kind van de rekening worden.
In de open stuurcabine van de N. 1523 heerscht een
waanzinnige koude. Enfin, binnen een half uur is men
immers op de plaats van bestemming aangekomen. Dft
piloot behoort tot het type vliegeniers, die een marconist
overbodige ballast vinden, een bliksemafleider voor hun
booze uien en die nog steeds ervan houden een open
onbedekte cabine te hebben om in geval van nood vlug
ger buiten te kunnen zijn dan de andere passagiers. Want
men kan nooit weten. Maar de dlrectio hoeft nu eenmaal
bevolen, dat er zoo'n punten-en-etrepen-artlest aan boord
moet zijn.
De .artiest" komt Juist in de cabine en stopt hem
een briefje in de hand. Wat??? De piloot leest en schrikt
buigt zich over de rand van het toestel en ziet het ge
broken wiel er bij bengelen. Een mooie grap! Omge
keerd!
Drie uur in den middag. De N. 1523 circelt boven het
vliegveld.
Half vier!... Nog steeds In de lucht Binnen een half
uur zal de schemering vallen en ééns moet hU toch da
len! Men kan het gebroken wiel van beneden af duidelijk
zien. lederen keer als de machine over do hallen heen-
dondert Het heele vliegveld is mobiel. AJle klerken en
jongste bedienden, monteurs en afdeeiingschefs vergeten
de koude cn wachten op het einde van de cataatrophe.
Maar helpen er valt niets te helpen!
De piloot heeft vroeger aan het oorlogsfront dienst
gedaan en heeft zijn zenuwen In bedwang. Een kort be
sluit dan maar dalen, buigen of breken. Een stijlo
daling en... kort voor het botsen op den grond trekt hij
het hoogtestuur om. Eén seconde vol gas! Het staartstuk
slaat het eerst tegen den bodem, de heele machine hob
belt met het gebroken landingstoestel nog enkele meters
over het verijsde veld en staat dan stil. Een twaalftal
mannen springen in de auto van de wacht en sulzen naar
de plek des onheils. Overigens een pracht-landing! Dan
zijn zij bij het toestel aangekomen. Met open mond blij
ven zij staan: een ongewoon beeld doet zich voor hun
oogen voor. Piloot en marconist maroheeren arm ln arm
om de N. 1523, leder een vijf-en-twintig centimeter lange
Vlrginia in den mond (uit den koker van den piloot)
Dat was nog nóóit vertoond. Vanaf dien dag laat ds
ploot zijn „punten-en-etrepen-artlest" niet meer thula
(Nadruk verboden).