llfimtt! Nieiws- POORTER's GESLOTEN. Treinramp in Stiermarken. Uitgevers: N.V. ?.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. Cjigen schuld plaagt {■en mensch het meest. DLF DE WERELDCRISIS. Tapijt- Meubelhandel IMGZI1DE13? - SIKAEEN - TELEF. 17. Ingezonden Stukken. Dinsdag 18 Augustus 1931. SGHAGER 74ste Jaargang No. 8918 EODRiNT. verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder* i Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- Sticn nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomond nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN< TIcN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.' Inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend/ DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. f OOK DEN VEEHOUDER. II. (Slot) Tfleur hH eerste artikel zie men het nummer van Zaterdag). >-^ï^De stelling van den heer Matthijsen was dus deze: fer. ianzien van de prijzen hebben de zuivelbedrij- v> I fsjno?de volle vrijheid om zichzelf te schaden, en /"VI ,,j 0p dit terrein kunnen doen, laten zij niet -^4 De heer M. redeneert aldus: L jeder zelfstandig producent wil ook zelfstandig ex- morfeur zijn. tenzij hij het vaststellen van den prijs, dien hij ontvangen zal. aan „den handel" overlaat. In een tijd van groot aanbod als nu komt dat neer 'op «n moordende concurrentie. Er is een felle wed strijd. wie den buitenlandschen afnemer het goed koopst bedienen kan, een wedijver in „dumping", in levering beneden kostprijs, zou men geneigd zijn te I Aan waarschuwingen hiertegen heeft het zelfs in dagen niet ontbroken. Met name de „Frico" te tuwarden heeft het mogelijke gedaan om de „coö- ilie" tot samenwerking te brengen. Zij mocht er in slagen. Het coöperatieve benul der anderen te kort. Trouwens ook op het gebied van or- _jtie van den binnenlandschen afzet, is „Frico" voorgangster. Hieraan en aan wat zij voor de Iteitsverbetering van het product deed, danken arbeiders het ook, dat hun arbeidsvoorwaarden de spits staan, en zeer gunstig afsteken bij die föër andere, slecht geleide fabrieken. iJIeerdan een jaar geleden betoogde G(eluk) in het van den Alg. Ned. Zuivelbond, dat het groote ital bierhandelaars op de Duitsche markt tot een [466 lelie concurrentie leidt, dat daardoor de prijs [van de Nederlandsche boter wordt gedrukt. Het- le getuigde onze Rijkslandbouwconsulent te Lon den en een zuivel-specialist, lid van de Londensche ler van Koophandel, ten aanzien van de Engel- le markt. ten 1924 en 1929 nam het gewicht van den van gecondenseerde gesuikerde ondermelk opgave van J. J. van Riemsdijk, toe van 75 Jöillken tot 122 millioen K.G. Maar de uitvoerwaarde Pwn,7«tetf slechts van f26.2 tot f26.3 millioen. De Denen ien ij heten ons dit deel van de Engelsche markt bijna zou AeW moeten overlaten. In een paar jaar hebben wij lijk «■«prijs van 35 tot 24 cent per K.G. naar beneden jftfeikt. Alleen en uitsluitend doordat tientallen ex- turs en handelaars er naar streefden de eenigen [lijn, dio de Engelschen met dit artikel gelukkig iken. [Hollandsche kaas is een monopolie-artikel. Of zij dubbeltje duurder of goedkooper aan de markt l er wordt geen pond meer of minder om ge ünieerd. Hielden wij het artikel eenigszins op u het bedrijf zou nog steeds loonend zijn. In W daarvan onderbieden onze agenten en hande ls tikaar, of het hoogste doel is individueel de W« massa op de markt te smijten. De kaashan- door en door rot. De prijzen zijn tot beneden Jpfcttjekosten gedaald. Men scherpt het vernuft ^^faciliteiten te bedenken, die de offerte nog iets ikelijker maken dan die van de naastliggende langer crediet, franco grens, levering „ver- f enz. J meer fabrieken stellen eigen agenten in Ibuitenland aan. De kosten stijgen, de concurren- IJWdt scherper, de prijzen dalen. De kooper, die flks voordeeliger aanbiedingen krijgt, wordt te- Hidend. Wat weer nieuwen druk op de prijzen d bedrijf in nood, dat aan de regeering een te- fctkoming vraagt in zijn reclamefonds maakt w onverplicht wekelijks een cadeau van een ^'Hioen gulden of meer aan het buitenland. 4 dit buitenland er dankbaar voor? Integendeel, en" t 1 b,nncnlandschen producent van verwante arti- ïet 'f* brcnpen wii tot wanhoop. Hij kan aantoonen, Q- marktprijs ver onder zijn eigen productieprijs fllt Redrukt cn vermoedelijk ook beneden dien van V i .Vderlandschen producent ligt. Hij beschuldigt bet« tn van „dumping" en eischt hooger tarief ter be- f lif» erming tegen de onedele concurrentie. Komt de rz «nlandsche regeering aan dezen wensch tege- nd 1 e,:' *j0a's Frankrijk en België nu weer op het Inërt 11 ®taa'i doen, dan jammert de Hollandsche tw ['a i bestaan bem onmogelijk wordt gemaakt, t jk 'S de oorzaak van zijn '1tot verbetering ligt voor de hand: con- iiratie van den uitvoerhandel in zuivelproducten; Prijs.iepaling worde evenals de bepaling van de illt.-.il -.nn ,1.. -1 ie hli ondet| 1, een thi angst f lueel**""- wBlekeur van de producenten indi- S- 5, c»- onttrokken. Hadden onze boeren eenige no- arit i i 'P belang en hun taak, hun organisaties «vr ih! Pr naar streven, orde in den export-chaos te fi/,!1 *Jf'|>a^cn er zich toe de hand op te Ln eon su|)si(Be uit de schatkist. Hadden ron J»8C ,lie ec°nomische politiek wist te I0U bet totstandkomen van organisatie in h int H»X.I>0r ^f bevorderen. Nu bepaalt zij ririuLk"8"^11^' reclame voor het gebruik van ie Uitro mak«n.el)'r0dUCten bii de 6Ch00"Iinder" iTi',.h"r Matthijsen, een wanhopige -kundig» lezers: i">rllalen onM vraa» aan de f 1 ls tr tegen ztjn redeneering aan te voeren? soldaten margarine eten! Zou deze 11 lahrikaat zijnt. li a" \"1 Nederlandse De sneltrein RomeWeen en op een goederentrein ingereden. Dertien dooden, 50 gewonden. Oorzaak nog onbekend. Naar V.D. uit Weenen verneemt, is Zondag om 3.50 uur tusschen de stations Hinterberg en Goerz in Stier marken de z.g. Romeinsche sneltrein tusschen Wee nen en Rome bij het binnenrijden van het station Goerz in volle vaart op een goederentrein ingereden waarbij de locomotief, tender, bagagewagen, post wagen en een personenwagen, alsmede vier vracht wagens ontspoorden en beschadigd werden. De locomotief van den D-trein en vier wagens van den goederentrein stortten van den spoordijk. Twalaf personen werden gedood, zeven zwaar en vier licht gewond. Een der zwaar gewonde slachtoffers is later nog overleden, zoodat er in totaal 13 dooden zijn te be treuren. De gedooden zijn, voor zoover tot nutoe is vast ko men te staan. Oostenrijkers en Hongaren. De schok was zoo hevig, dat de post- en de bagage wagen van den D-trein in den eersten personenwagen schoven. De locomotief stortte over een drie meter hooge borstwering in de Muhr, die aan de plaats des onheils voorbij stroomt. Als door een wonde!" bleven machinist en stoker ongedeerd. De remmer van den laatsten wagen van den goedertrein kon zich redden door op het laatste oogenblik van den wagen te springen. De schuldkwestie is nog steeds niet opgehelderd. Ontzetting in de hoofdstad. Te Weenen ontstond op het vernemen van het geen was gebeurd, enorme beroering. In den veron gelukten trein bevonden zich talrijke van vacantie thuiskeerende bewoners der Oostenrijksche bonds- hoofdstad. Tevens liep in den D-trein een wagon mee met kinderen, die uit een vacantiekolonie naar Wee nen terugkeerden en nu van zulk een ontzettende ge beurtenis getuige moesten zijn. De te Weenen woon achtige ouders der kinderen, die reeds het oogenblik hadden verbeide waarop zij de kleine vacantiegangars weer in hun midden zouden zien, waren radeloos van schrik, toen het nieuws van de ramp zich als een loopend vuurtje door de stad verspreidde. In doodangst verdrongen ouders en andere bloed verwanten zich voor het station, waar de treinen uit Italië aankomen en waar ieder inlichtingen omtrent het lot van zoons of dochtertjes eischte. Nadere bijzonderheden over de ramp. De volgende nadere bijzonderheden worden og over den ramp gemeld: De goederentrein 6S68 die uit Goerz kwam. was door tot nu toe onopgehelderde oorzaak op het openstaan de traject blijven staan. Toen de stationschef te Goerz dit bemerkte, gaf hij een signaal, zordat de trein zich weer in beweging zette. Op hetzelfde oogenblik nader de echter de D-trein, die eveneens het signaal „vrij baan" had en reed met een snelheid van ongeveer 40 K.M. per uur op den goederentrein in. Het ongeluk had plaats in een zeer slecht te over- zienen bocht van het eensporige baanvak, onder de ceilulosefabriek Dieterberg. Het baanvak is daar aan de eene zijde door stijle rotsen afgesloten, aan de andere zijde stroomt de Mur. Door de verschrikkelijke botsing der beide treinen stortten drie met zuidvruchten heiaden goederenwa gens in de rivier. Een andere goederenwagen, de loco motief en de tender van den D-trein vielen eveneens omlaag, doch bleven langs den spoordijk hangen. De postwagen van den D-trein die achter den ten der reed, kwam dwars op de rails te staan. De goede renwagens en de tweede en derde klasse wagons van den D-trein werden bijna geheel in elkaar geschoven. Behalve de twaalf dooden, zijn tien personen ernstig gewond. De meeste gewonden hebben gevaarlijke beenbreuken opgeloopen. Een dominee uit Demreczin brak beide beenen, zoodat hij onmiddellijk in het zie kenhuis moest worden opgenomen. Men kan zich van de vreeselijke botsing ecnig idee vormen, indien men bedenkt, dat de twaalf dooden in een coupé van slechts twee meter breedte opeenge hoopt lagen. De lichamen waren deerlijk verminkt en waren door het uitstroomend gas geheel zwart ge worden. Ongelukkigerwijze waren ook de telegraafpalen om geworpen, zoodat de verbinding met het dichtstbij zijnde station Leoben was verbroken. Dien tenge volge is het bericht van het ongeluk pas om. vier uur 's middags langs een omweg, via een in de omgeving gelegen stad wonenden spoorwegbeambte, te Leoben bekend geworden. De reddingskolonne van de spoor wegen en de brandweer, die met drie reddingswagens ter plaatse kwam, kwamen voor een verschrikkelijke verwoesting. De bergingswerkzaamheden waren bizonder moei- BELANGRIJK INTERVIEW MET DR. BRÜNING. „De a.s. winter zal de ergste zijn die Europa in de laatste 100 jaar beleefde". Uit Londen wordt gemeld: In een onderhoud, dat de Berlijnsche correspondent van de „Daily Mail" had met Dr. B r n i n g, den Duitschen rijkskanselier, verklaarde deze, dat de a.s. winter de ergste zal zijn, dien Europa in de laatste 100 jaar heeft beleefd. Voor Duitschland zal deze winter het ergst zijn. Dr. Brüning. Brüning verwacht, dat er ten minste zeven mil lioen werkloozen zullen zijn. De moeilijkheden, om deze werkloozen te onderhouden zullen zoowel voor het rijk als voor de landen en gemeenten buitenge woon groot zijn. De financieele onzekerheid, zeide Brüning tast ook de naburige landen aan waarvan de terugslag zich weder in Duitschland zal doen gevoelen, zoodat men steeds dieper in het moeras zal geraken Er is slechts een hulpmiddel, nl. internationale samen werking, om aan het gemeenschappelijk gevaar met gemeenschappelijke krachten het hoofd te bieden. Dr Brüning deed een beroep op de verantwoorde lijke staatslieden van Europa, om zoo spoedig mo gelijk bijeen te komen, om de prijzen van goederen van gelijke qualiteit internationaal vast te stellen en den vernielenden concurrentiestrijd van handel en industrie, die thans tusschen de verschillende landen woedt, uit te schakelen. Verder pleitte dr. Brüning voor een Internationale regeling, ten einde de bestaande hooge tarieven van invoerrechten te doen verdwijnen. Duitschland, zoo ging dr. Brüning voort, moet zelf voor Frankrijk het beste bewijs zijn, dat het met ons land niet in een oorlog kan worden gewikkeld. In dien hij Europa een goeden raad mag geven, dan zou hij den staatslieden willen toeroepen: Spreekt niet van oorlog! Denkt niet eens aan den oorlog als een mogelijkheid voor de toekomst. De oorzaken van de tegenwoordige moeilijkheden in Europa vatte dr. Brüning in de volgende vier punten samen: Te groote industrialiseering van de kleinere staten, vermindering van de koopkracht in China en Indie; de hooge tariefmuren in de geheele wereld en tenslotte de bewapening, waaran de Duit sche schadevergoedingsbetalingen weggaan. Dr. Brüning geneerde zich bijna het te zeggen, doch hij moest verklaren dat men bij het zoeken naar betere vooruitzichten voor Europa steeds weer op het verdrag van Versailles stuit. Ten slotte besprak dr. Brüning nog den toestand van de Fransche geldmarkt en het communisme in Duitschland. Het laatste achtte hij het grootste bin- nenlandsche gevaar voor Duitschland. Wat het met vacantie zijn van den rijksdag be treft, verklaarde de rijkskanselier, dat hij een over tuigd aanhanger van het democratische beginsel is. Hij gelooft zeker, dat de rijksdag in den herfst weer bijeen zal komen. De noodzakelijkheid voor een lang durige zittingsperiode ziet hij echter niet in. Het te genwoordige systeem van korte zittingsperioden werkt uitstekend. Van groote internationale bijeenkomst als b.v. van de vergadering van den volkenbond heeft hij nooit groote verwachtingen gehad. Veel waarde hecht hij echter aan de persoonlijke besprekingen tusschen de minister-presidenten van de verschillende landen, want het feit, dat men met elkaar vertrouwelijk wordt boezemt weer vertrouwen in. Dr. Brüning was blij te kunnen zeggen, dat dit niet slechts een vrome wensch is. Hij heeft hierover teeds particuliere besprekingen gevoerd met de mi nister-presidenten van Engeland en Italië, doch wil de zich daarover verder niet uitlaten, zoolang hij daarover ook niet met den Franschen minister-pre sident heeft gesproken. De mogelijkheid, om voor stellen in te dienen, ten einde hierin verandering te brengen, is de grens, doch ook in kleine dingen is vooruitgang noodig, om het vertrouwen te herstel len. dat Europa zoo dringend noodig heeft De rijkskanselier hoopte, dat in deze richting spoe dig tastbare resultaten zullen worden bereikt. Een andere voorwaarde voor den vrede van Euro pa is het politieke vertrouwen. Het is van princi- pieele beteekenis dat de volken van Europa geloo- ven aan het behoud van den vrede voor langen tijd. Op de vraag, of hij ook elders in Europa een derge lijk verlangen naar den vrede heeft waargenomen, wees dr. Brüning er op, dat hij den laatsten tijd ver scheidene landen in West Europa heeft bezocht. Hij heeft kunnen vaststellen en is overtuigd, dat de leidende staatslieden van Europa den vrede willen. Slechts de vrees en het streven, zeide dr. Brüning om zich voor te bereiden voor het geval van uiter ste noodzakelijkheid, zijn verantwoordelijk voor den tegenzin tegen de algemeene ontwapening en dit vormt een groote belemmering voor het economi sche herstel van Europa. Het gebrek aan politiek vertrouwen is oorzaak van het voorhanden zijn van een reusachtig oorlogsapparaat; dr. Brüning ver klaarde. dat hij heeft getracht. Frankrijk te overtui gen van de waarachtigheid van Duitschlands wil, om een duurzamen vrede te verzekeren. „RATIO" IN DE PRAKTIJK! De heer Jao. Boima te Delfstrahuizen schrijft ons: „Bertels' Ratio-koekjcs heb ben mij uitstekend voldaan; de koeien namen ze heel gaarne, de melkgitt ging vooruit, terwijl het vetgehalte gelijk bleet". De heer J. Minkema te Lippenhuizen meldt: ,,lk voerde mijn koeien goed, doch heb de voeding veranderd, daar Bertels' Ratio-A- koekjes lager in prijs waren. Het resultaat was verrassend; de hoeveelheid melk ging vooruit en tot mijn groote voldoening steeg ook het vetgehalte nog iets hooger". Veehouders voedert Uw dieren „Ratio"; bij uitstek geschikt voor bljvoedering in de weide! De veehouderoprijs is slechts f 8.50 per 100 kilo, bruto in doozen af Amsterdam. Vraagt brochure met vele tevredenheidsbetuigingen. BERTELS' OLIEFABRIEKEN N.V. A'DAM. lijk, aangezien het puin het smalle spoor geheel be dekte. Onder deze omstandigheden moesten de gewon den bijna een geheel uur in een ontzettende positie doorbrengen, voor hun hulp kon worden geboden. De verongelukten werden toen per auto naar Leoben ge bracht. Stationschefs gearresteerd. Welke de oorzaak van de ramp is geweest, staat nog niet vast. De goederentrein uit Göss was op het openstaande traject blijven staan. Toen de stations chef te Göss dit bemerkte, gaf hij een signaal zoodat- de trein zich weer in beweging zette. Op hetzelfde oogenblik naderde de D-trein, die eveneens het sig naal „vrij baan" had. De stationschefs van Göss en Hinterberg, tusschen welke beide stations do botsing plaats vond, beschul digen elkaar, het signaal op veilig te hebben gezet, terwijl het traject door den goederentrein nog was geblokkeerd. De politie heeft de beide functionarissen' in hechtenis genomen en ter beschikking der justitie gesteld, ten einde te voorkomen, dat zij het leveren van bewijs ten aanzien van de kwestie, wie van hen voor de ramp verantwoordelijk is geweest, onmoge lijk zouden maken. Het aantal dooden gestegen tot 14. V.D. verneemt nader uit Weenen: In den afgeloopen nacht zijn nog twee ernstig ge wonden van het spoorwegongeluk hij Leoben aan de gevolgen hunner verwondingen overleden. Voorts moest vannacht nog aan een der gewonden de hei de beenen geamputeerd worden. De justitie heeft het onderzoek reeds begonnen. Dit zal zich voronamelijk concenireeren op twee fei ten, nl. het telefoongesprek tusschen den stations chef van Hinterbergen en van Goess en de vraag, waarom de goederentrein zoo lang op hét haanvak voor het station Goess heeft stilgestaan. is van a.s. DONDERDAGMIDDAG 1 uur tot en met MAANDAG Schagen, 17 Aug. 1931. Stel niet uit tot morgen, Wat gü heden doen kunL Mijnheer de Red.. Naar aanleiding van het artikel over de oude guldens van j.1. Zaterdag zag ik gaarne onderstaande In uw blad opgenomen. Het is n.1. mijn bedoeling om een ieders aandacht nog eens te vragen voor het inwisselen van de oude guldens. (Welke dit zijn behoeft m.i. geen verdere toelichting). Indien gij, lezer, u even dc moeite getroost, om uw beurs na te zien, of daar wellicht ook oude guldens zich in bevinden, en dan de»e ter inwisseling op het postkan toor bezorgt, dan zult gy hiermede een goeden daad ver richten. Want wanneer iedereen, zonder een enkele uit zondering zijn oude guldens op deze wijze uit de cir culatie doet verdwijnen, dan zal er na 31 Aug. a.a geen enkele meer in omloop zyn. Helaas, betwijfel ik of dit gebeurt en daarom doe ik nog een beroep op de zaken lieden. Deze kunnen in de korte periode, welke ons nog rest om ze in te wisselen, zich een goede manier aan wenden. n.1. om alle oude guldens welke zij nog ontvan gen, niet meer uit te geven, doch deze naar het post kantoor te brengen. Het zai u allen veel moeite bespa ren. want na 81 Aug. kunt gy ze op het postkantoor niet meer inleveren (tenzij de tüd mocht worden verlengd) terwijl inlevering te Amsterdam waarschijnlijk met kos ten gepaard zal gaan. Dus doet allen mee om dezen „ouden" welke ons zoo vele diensten hebben bewezen, thans den laatsten eer te bewijzen, n.1. om ze uit omloop te brengen. Ledigt vooral uw spaarpotten en „gelukspoppen" en controleert den inhoud goed of misschien ook daar nog een oude gulden in zit Als men de bedoeling van mijn schrijven begrijpt, en er naar handelt, dan geloof ik stellig, dat er na 31 Aug. 1931 geen enkele oude gulden meer zai zyn. Dat het zoo zyn moge. Met beleefden dank aan de redactie voor de verleende plaatsruimte en niet minder aan U, lezer, die mede helpt teoken ik Hoogachtend. Iemand die dikwyis oude guldens ten postkantore deponeert.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 1