f POLITICI OP REIS. Het gestolen luchtballonnetje De geschiedenis van twee deugnieten. PE vergeten ikaris. i de webbes van de gebroeders wright. OT?» De pioniers van het vliegwezen. Door HERMAN ROYEK Ito Lilienthal. de Duitsche pionier van het vlieg- voerde bij de eeuw-verwisseling in de buurt van riiin zijn zeiivlucht uit. die wel van beteekenis was - het vliegwezen in het algemeen, maar toch niet '"/je ontwikkeling van een bruikbaar vliegtuig voerde voeren kon. Evenals de Piloot Pilcher, die hetzelfde •1 nastreefde, stierf Lilienthal den heldendood van onderzoeker. (Dezer dagen was het juist 35 jaar leden dat Lilienthal met een motorloos toestel van Stöllner-bergen bij Rathenow naar beneden stortte daarbij den dood vond). Lanley, Kress en Blériot leden be® °P» speurden en zochten, doch lieten het srk eindelijk, door teleurstellingen ontmoedigd, rusten- er veel van dat de mensch 't vliegen nog niet l#dlg.onder de knie' zou krijgen, Geheel en al in stilte j/gt hadden twee jonge Amerikanen, do broeders Wil- en Orville Wright, gewerkt, en op 17 December van jaar 1903 gelukte het dezen twee jeugdigen energie- onderzoekers de eerste vlucht In de geschiedenis en ggoachheid te maken, welke geschiedde met een - - -ni-*der dan lucht"-apparaat Later heeft Wilbur daar- volgende verteld: [jkeerste pogingen om met een machine te vliegen Lrfeo17 December 1903 ondernomen. Vijf personen wa- ciarbij aanwezig. De eerste vlucht duurde twaalf K M «ooaitB- Dat Is, In vergelijking met de vlucht van een lerij fc maar oen nietig resultaat maar men moet niet dat het de eerste keer in de geschiedenis der wggtiteid was dat een, met menschen bemande ma- i± uit eigen kracht in de lucht had verheven en kort ook, had gevlogen. De tweede en derde jjpfrr ttren langer en de vierde duurde reeds 59 se- Ia 1004 konden wij een tweede vliegmachine loma en daarmede reeds belangrijke pogingen wu- Aanvankelijk besteedden de oouranten heev lemaal geen aandacht aan de uitvinding- Dm kkoniek-meegodeelde feiten omvatten de geschie- na de (tot nu toe) belangrijkste uitvinding van de eeuw en deze spaarzaamheid van woorden is jatypisch voor de manier waarop de menschen toentertijd de uitvinding ontvingen. Want hij die dacht ewasï schal ide van te A t eid os ding i 3t COEj groots eveBI Orville Wrightde schepper van het motorvliegtuig. De machine, waarmee de gebroeders Wright 17 December 1903 hun eerste vlucht volbrachten. dat de eerste vlucht van de Wright's als een groote sensatie zou worden ontvangen, heeft het mis. In den eersten tijd zwegen de kranten het geheele geval syste matisch dood. Niet eens een enkel berichtje verscheen ln de kolommen van de bladen die overigens toch niet „vies" waren van sensatie. En toen de proeven toch door bleven gaan en de kranten wel om der wille van de volledigheid melding moesten maiken van de „zonderlinge manipalaties van de gebroeders Wright" gescheidde dit ln termen als „Naar verluidt'"... of „De gebroeders Wright zouden..." of „Er wordt verteld". Men was ge woon niet geneigd te gelooven dat de wereld zulk een grootsche ontdekking, zoo'n geweldige uitvinding ten deel zoti kunnen vallen. De gebroeders Wright hadden zich overigens reeds op een herfstdag van het jaar 1873 bezig gehouden met het „vliegprobleem". Ze kregen toen namelijk hun vader, den bisschop Milton Wright uit Dayton een stuk speelgoed gemaakt van papier, bamboe en kurk, dat kon vliegen. De jongens bouwden het na... grootere modellen volgden... hun levenstaak was gevon den... En toen zy ook later het probleem ernstig bestudeer den en reeds gebruik konden maken van de resultaten van Lilienthal, en zich in de steun van den onderzoe ker Chanute konden verheugen, die ln Chicago experi menteerde en van hem zelfs den vorm van hun vlieg tuig, den tweedekker mochten, hebben zij toch door hun principieels uitvinding het eerst de oplossing gevonden: door de uitvinding van de z.g. alleron. Dit instrument aan beide vleugels is tot op heden nog altijd het eenige middel om een vliegtuig in de lucht te stabiliseeren. En het is alleen het genie van de Wright's geweest dat deze ailerons, die zooals gezegd voor de luchtvaart van het grootste belang zijn, heeft doen ontstaan. De uitvoerende is steeds Wilbur geweest, Orville heeft steeds de rol van raadgever en theoreticus vervuld. Maar toch was zijn practische medewerking niet gering en het is te betwijfelen of Wilbur zonder de hulp van den thans zestigjarigen broeder tot zulke goede resultaten zou zijn gekomen. Geen enkel onderdeel van het apparaat ont stond zonder dat de broeders er samen over gesproken hadden. Ze begonnen van onderaf. Hun goed-rendeeren- de rijwiel-reparatie inrichting in Dayton werd verkocht en in de buurt van Kitty Hawsk in Noord Caroline waar een gelijkmatige, sterke wind uit den Atlantischen Oce aan woei. bouwden ze een werkplaats en begonnen met de verwezenlijking van hun fantastische plannen. Eerst probeerden zij het met zeilvluchten, toen met een, door henzelf geconstrueerde motor van 16 P.K. En het gelukte! ber van het jaar 1908 bij fort Myers ernstig veronge lukte waarbij zijn passagier, luitenant Selfridge den dood vond, deed de rest Wilbur vertrok uit Europa.. Orville bleef nog in Europa maar men wilde In het Wrightsche vliegtuig nog altijd niet meer zien dan een zonderling varieténummer. En zoo verliet ook Orville. een jaar na zijn broer, met dezelfde verbitterde gevoelens het zoo ongastvrije Europa. Nog altijd gooiden ze het werk er niet bij neer. Ze bouwden eerst een ééndekker cn hielden zich daarna weer met de zeiivlucht bezig. Men zegt dat zij eens on geveer tien minuten met een motorloos vliegtuig in de lucht bleven. Toch was dat niet meer het ware en spoe dig daarna hielden ze met hun pogingen op. Misschien hadden ze het werk weer opgenomen als in 1912 de toen 47-jarige Wilbur niet door de typhus werd weggerukt. Orville had niet zooveel eerzucht en leefde zonder zorgen van het geld dat de patenten opbrachten. Maar het is werkelijk beangstigend, als men ziet hoe snel de wereld dezen pionier vergeten heeft Wie weet bijvoorbeeld dat Orville nog leeft? Denkt men nog wel eens aan de heroïsche legende van de mannen die den grondslag legden van het huidige vliegwezen? Tegen woordig regeert de anonieme vliegtuigfabriek de wereld En de pionier, de onderzoeker. Ikarus, de eerste vliege nier is vergeten. De oude man die tegenwoordig in Day ton een rustig leven leidt.. Wie bekommert zich om bem...? Wat een toerist 150 Jaar geleden noodig had. Wij zitten in de vacantie-periode, al dan niet met mcoi weer! Dezer dagen werd een extract gepubliceerd van een reishandboek van ongeveer 150 Jaar geleden en deze publicatie geeft een interessant beeld van hetgeen een toerist ln die dagen noodig had. De kampeerders kun nen hun weekend-bagage tegenwoordig in eenige minu ten inpakken en dan uit de benauwde stad naar de vrije natuur vluchten om eenige prettige dagen in een boschrjjke omgeving of aan het strand door te brengen. Hun voorgangers uit de tweede helft van de achttiende eeuw moesten een groot aantal benoodigdheden meene men, wanneer zij besloten eenige dagen van huis te gaan, hetgeen blijkt uit de volgende lijst: een bijbel, een reis gids, twee albums, een agenda, een boek briefpapier, Inkt, een pen, een almanak, een spiegel, een wekker, een snuifdoos, drie paar zilveren knoopen, een veldkijker, een paar messen en lepels, een doos naaigereedschap, een kompas, een zwaard, een wandelstok, een borstel, een verbandkistje en twee zilveren schoengespen. Dan volgen beschrijvingen betreffende de kleeding. waaronder eenige zeer zware kleedlngstukken, terwijl verder nog eenige vorken, kurkentrekkers, kaarten, hand doeken en badcostumes tot de noodige uitrustingstuk ken behooren. Of De kern van de uitvinding der Gebr. Wright Bij alle proeven met hun vliegtuig, die nu volgden, waren zij er op uit om de ailerons voor de buitenwe reld verborgen te houden omdat dit de kern van hun uitvinding was, en langen tijd gelukte hen dat ook. Tot dat ze een patent moesten aanvragen en toen was het natuurlijk uit met de geheimzinnigheid. Maar, daar zij vanaf het jaar 1905 ophielden met experimenteeren dach ten ze het groote geheim nu te kunnen luchten. Tot 1908 werkten ze nog slechts aan de financieele vraag van hun uitvinding en men heeft het de broeders schijnbaar zeer kwalijk genomen dat ze aan hun uitvinding ook wat wilden verdienen. In ieder geval heeft men bij hen. als zakenfnenschen evenzoogoed een haar moeten laten' als, toen men probeerde hen het patentrecht te bestrijden Deze strijd begon namelijk toen Wilbur in 1908 naar Parijs ging om hier een onderneming te zoeken die zijn uitvinding zou willen financieren. Inderdaad bracht de groote financier Lazare Weiller deze onderneming tot stand, maar van de' vijandschap en openlijke tegenwer king, waarmee men hier had te kampen, kan men zich bijna geen begrip vormen. Plotseling ontdekten de Pran- schen, die hun pogingen eerst ontmoedigd hadden ge staakt*- weer nieuwe kracht in zich, en in 1909 hadden hun pogingen werkelijk resultaat. Blériot vloog op 25 Juli voor het eerst over het kanaal, in Augustus werd bq' Reims een „Vliegweek" gehouden waarbij men niet min der dan 38 verschillende vliegtuigtypen kon bewonde ren; twee- en eendekkers allen van Fransche constructie Al deze dingen zullen Wilbur met recht verbitterd heb ben; het neerstorten van zijn broeder, die op 17 Octo- 158. De machinist, van den schrik bekomen, Hielp dadelijk de arme vrouw. Ze viel hem om den hals en zeide: Ik wist wel dat U me helpen zou. Machlnistje wat heb ik geleden, 'k Dacht daar kom geen einde aan. En het warme ding bleef maar rijden, Alsof het niet stil zou staan. 159, Daar zag de koopman eensklaps Wlm weer, En het gesprek werd snel gestaakt HIJ liep hard achter Wim, den deugniet, Die zich snel uit de voeten maakt. Ik krijg Je toch, leelijke jongen, Hoe jij je ook keert of wendt Ik zal je net zoo lang vervolgen, Tot jij in mijn handen bent VEILIGHEIDSMAATREGELEN BIJ REIZEN TE LAND EN TE WATER. rnemiil en, ft gesiM deze ■zich Steeds sterker verkrijgt men den in druk, dat het vreeselijke spoorwegongeval bij Jüterbog niet door gewone misdadigers is geënsceneerd, doch dat het hier de per soon van den uit Rome terugkeerenden Rijkskanselier Dr. Brüning gold. Het zal een iedereen daarom zeker interesseeren eens van deskundige zijde te hooren, wel ke veiligheidsmaatregelen bij buitenland- sche reizen en over het algemeen bij rei zen per spoor ol per boot genomen worden ten opzichte van vooraanstaande politici cn van andere personen, die in het mid delpunt der hedcndaagsche belangstelling staan. I* de geschiedenis der politieke misdaden dat gemeene en achterbakschc wapen in den strijd tegen den politieken tegenstander kef1, aru? tr 8p*}en. spoorwegongcvallen van ouds een be- l,in*n tfni *N,og nooit hee't de spoorwegvernieler re- pin* 5 b fc'".0U(,en met het leit, dat het gevolg van zijn andfnj r °aa(l niet alleen den persoon tref'., waarop hij het envijij ien heeft, doch dat steeds talrijke onschuldigen 'gel'iv zwaar verminkt worden. f)c Russische ter voor!» fci 5"' f!e Kfhcime Balkangenootschappen, de radi- 3 z*n Ln w/ljen,inde cen,rftle F.uropeesche landen heb- dv nitrl mePePlichtigen altijd voor oogen gehouden, istitf r-iman j van 1 programma is 't uit den weg nj'rt di» v..,„Van Pers°on, die hen in den weg staat, t n ^et vuur aan de schenen heeft rheró® *®J|at het bijzaak is of hun daad meer slacht- komt 07 T00 andere menschenlevens het daarbij niet aan Ongi ke dit elangri zoom ken vi erande chilleni terwijl bij Site okken. >mend< idig w* tweed akt bewooi te iterle.: ertotf ndeo* anpi»* laatstede politieke chaos in Europa gedurende de Iritrn J,aa,r n.auwkeurig heeft nagegaan en de weet rt, 'ïll)k im ««kaar heeft weten te houden, tonder twüJi* °Pvatting der radicale centralen, die gesteld innit» tweede instantie verantwoordelijk eltff de laatste Wofden voor alle politieke moorden, in «d» Immer» met meer 200 veel om het UI7 heeft i *te ,aren in jronve8-aans!agen heeft men in de laat- £5 l °D C1,,r,pV'n' het oog a.e-1 speca.1 ,0 DuiUch-iad. haast het laatste on- niet meer mee gemaakt. Inderdaad zijn de politie-autoriteiten en de spoorwegautoriteiten in den laatsten tijd zachtjesaan ingesluimerd, gerustgesteld door de opvatting, dat het dierlijke in den mensch toch wel niet zoo sterk zou zijn, dat de heeren bommenwerpers en spoorwegmis- dadigers er toe zouden overgaan, behalve het eigen lijke slachtoffer ook nog honderden andere menschen wreedaardig van het leven te berooven of levenslang te verminken. Wel houdt men steeds rekening met revolverschoten, of met uit een hinderlaag geslinger de handgranaten, met helsche machine's, enz., maar aan spoorweg-aanslagen had men geen aandacht meer geschonken. Dat zou te absurd zijn, meende men! Dat desondanks bij reizen van vooraanstaande po litici of van andere in het middelpunt van de pu blieke belangstelling staande personen, verstrekken de veiligheidsmaatregelen genomen worden, spreekt vanzelf. Weliswaar is men uit zuinigheidsoverwegin gen er van afgestapt, het voorbeeld te volgen van den vermoorden Russischen tsaar, die namelijk bij een reis steed drie, volkomen op elkaar gelijkende trei nen liet klaar zetten, die elkaar op korten afstand volgden, zonder dat iemand, zelfs het treinpersoneel wist. in welke van de drie treinen zich de tsaar be vond. Bovendien was de geheele spoorbaan steeds be waakt door een lange keten van betrouwbare troepen, die bevel hadden, iedereen zelfs eventueel met ge bruikmaking van de wapenen van den spoorweg verwijderd te houden. Van deze kostbare methode om zich te beveiligen tegen spoorwegaanslagen (de eenige methode, die de tsaar overigens aanwendde) maakt men dus geen ge bruik. Wel is men er in Duitschland reeds dikwijls toe overgegaan om in tijden, waarin de politieke hartstochten bijzonder werden botgevierd, voor de langzaam rijdende trein uit een enkele locomotief te laten rijden, die den machinist van den trein, waarin zich de te beveiligen persoon bevond, tijdig kon waar schuwen, wanneer de rails waren opgebroken, of wan neer er opvallend veel volk om den spoorweg zwierf. Tegenwoordig berust de veiligheidsdienst bij reizen van politici bijna uitsluitend in de handen van de spoorwegpolitie, die de te berijden route zooveel mo gelijk bewaakt, vooral van speciaal afgerichte politie honden een druk gebniik maakt. De trein zelf, spe ciaal de salonwagen, waarin de politicus heeft plaats genomen, alsmede de daarvoor gehaakte waggons en de locomotief, staan onder bewaking van politie, die meerijdt en er is steeds een hooggeplaatste spoorweg ambtenaar aanwezig, alsmede een aantal detectives, die steeds een waakzaam oog houden op den persoon van den politicus en op de omgeving. Andere vei ligheidsmaatregelen heeft men in de laatste twee of drie jaren in Duitschland zelfs bij spoorreizen van den rijkspresident niet genomen. Zelfs oordeelde men het onnoodig de tijd van vertrek en de tijd van aankomst op de betreffende stations geheim te hou den. Ook afzetten van de perrons bij tusschenstations werd principieel vermeden, zoodat het publiek ruim schoot* de gelegenheid is den eersten ambtenaar SP Wtii Het africhten der politiehonden voor de bewaking van den spoorweg. van het Duitsche Rijk en vertegenwoordigers van het Duitsche volk te begroeten, of te Vanzelfsprekend is het, dat de bezetting van den trein gereed staat bij het eerste alarm dienst te doen, terwijl tusschen de menschenmassci op het perron ongemerkt detecti ves en spoorwegpolitie in civiel staan en nauwkeurig toezien, of er zich verdachte individuen onder be vinden. Eveneens zal het voor den leek begrijpelijk zijn, dat de door deze speciale treinen tc berijden route s van te voren, d.w.z. kort voor het vertrek van den trein in kwestie, door betrouwbare „railsloopers" zijn nage gaan. Zij stellen vast of er niet ergens een verbin- dingslasch losgemaakt of een dynamietpatroon aange- gebracht is. Deze „railsloopers" hebben opdracht om den stationschef vanuit iedere spoorwegtelefooncel en vanuit ieder baanwachtershuisje rapport uit te bren gen omtrent hun bevindingen. Door de chefs worden deze rapporten dan aan de directie doorgegeven. Er is dus gelegenheid nog tijdig genoeg naar gevaarlijke plekken patrouilles uit te zenden of maatregelen te nemen voor het leiden van den trein over een ander spoor, enz. Heeft zulk een „railslooper" zich na een bepaalden tijd niet telefonisch gemeld, dan wordt er onmiddellijk bericht gegeven nog niet te vertrekken, alvorens zijn uitblijven is opgehelderd. Het zou im mers mogelijk zijn, dat zulk een railslooper onderweg werd opgelicht en zijn taak niet zou kunnen uitvoe ren. Maar politici, economen en andere, in de radicale gelederen als doodsvijanden beschouwde personen, reizen gewoonlijk niet alleen per trein, doch ook per vliegtuig of per schip. Bij zeereizen van dergelijke personen blijven de veiligheidsreizen natuurlijk tot het betreffende schip beperkt; gelukkig is men in de misdadigerswereld nog niet zoo ver tenminste hier in Europa, dat men schepen torpedeert of bombar- dert, omdat er een vooraanstaande persoonlijkheid aan boord is. Den scheepsdetective wordt nu een aan tal rechercheuns in civiel toegevoegd en somstijds wordt de leiding in handen gegeven van een persoon, die met het schip en de situatie aan boord volkomen vertrouwd is. Bij reizen per vliegtuig kan van een specialen vei ligheidsdienst zoo goed als niet gesproken worden. Natuurlijk worden alle personen, die niet tot het per soonlijke gevolg van den politicus behooren, streng geweerd. Verder wordt de leiding van de vlucht op gedragen aan een bijzonder ervaren en betrouwbaar piloot, terwijl het vliegtuig na elke halte zorgvuldig wordt onderzocht, temeer daar er in de vlieghavens geen afzettingen worden aangebracht. Ook detectives in het vliegtuig wordt als overbodig beschouwd. Men staat hier op het volkomen juiste standpunt, dat het bij een overigens steeds even scherpe bewaking van het vliegverkeer onmogelijk is, aanslagen op het vlieg veld of in het vliegtuig zelf uit te voeren. Bij de rit naar de vlieghaven worden de politici natuurlijk, evenals bij andere autoriteiten, door beambten van den recherchedienst gevolgd in een tweede auto, die zoo ongemerkt mogelijk achter den anderen wagen aanrijdt. Slechts in bijzondere oproerige tijden worden de tij den van aankomst en vertrek, of zelfs de reisdagen, geheim gehouden. Ook wel worden er onjuiste gege vens verspreid. Maar dat komt gelukkig zelden voor, even zelden als men er toe moet overgaan de trein over een ander spoor te leiden, dan oorsproonkelijk in de bedoeling lag. In den laatsten tijd stelt de directie van de spoorwegen alsmede het Duitsche ministerie zich op het standpunt, de veiligheidsmaatregelen zoo min mogelijk in het oog te doen loopen en deze sterk, te beperken. Alleen is men kieskeuriger in het kie zen van de personen, die de verantwoordelijkheid dra gen. Gelukkig heeft de praktijk de juistheid van deze meening bevestigd, want spoorwegaanslagen of bom aanslagen op schepen, waarmede politici of andere bekende persoonlijkheden reizen, zijn tenminste in Duitschland in de laatste jaren vrij zeldzaam ge weest. Doch nu na de afschuwelijke misdaad op den D-trein Bazel—Berlijn, overlegt men of het mot het oog op een eventueele nieuwe serie aansla gen niet beter zou zijn, nieuwe en scherpere veilig heidsmaatregelen in te stellen en het leven der mi nisters en andere politici beter te verzekeren tegen de dreigende gevaren. En niet alleen het leven van hen, doch ook dat van hun medereizigers

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 15